Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V.31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 09. 27- 2025. 09. 28Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V.31.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Felsőörs Község Önkormányzatának célja, hogy működése során a törvény által meghatározott és önként vállalt feladatait – anyagi lehetőségeihez mérten – a közösség érdekében teljesítse. A szervezeti és működési szabályzat meghatározza az önkormányzat számára a struktúra és működés alapvető irányelveit és rendszerét.
[2] Felsőörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 1. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Az Önkormányzat és az Önkormányzat Képviselő-testületének székhelye: 8227 Felsőörs, Szabadság tér 2. (Községháza)
(3) A képviselő-testület hivatali szervezetének elnevezése: Felsőörsi Polgármesteri Hivatal (rövidítve: Polgármesteri Hivatal), székhelye: 8227 Felsőörs, Szabadság tér 2.”
2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző és a Polgármesteri Hivatal Magyarország címerével ellátott kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a) Felsőörs Község Önkormányzata
b) Felsőörs Község Önkormányzata polgármester
c) Felsőörsi Polgármesteri Hivatal jegyzője
d) Felsőörsi Polgármesteri Hivatal”
3. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § Felsőörs Község Önkormányzata évente - lehetőség szerint - a július hónapban a Magdolna napi Búcsúval együtt Falunapokat tart.”
4. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Felsőörs Község Önkormányzata támogatja az európai államok, elsősorban a szomszédos országok önkormányzataival létesítendő nemzetközi kapcsolatokat.”
5. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Felsőörs Község Önkormányzata egy alpolgármestert választ.”
6. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Képviselő-testület nyílt ülésére meg kell hívni:)
7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselő-testület tagja, vagy bizottsága kezdeményezheti a napirendek sorrendjének megváltoztatását, napirendek összevont tárgyalását, egyes ügyek napirendről való levételét. Ezt a javaslatot röviden meg kell indokolni. Az előterjesztő a benyújtott előterjesztést a napirend megállapítása előtt - rövid indokolással - visszavonhatja. A napirendet a napirendhez fűzött polgármesteri kiegészítés után elfogadásra beterjesztett javaslatnak kell tekinteni.”
8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A polgármester - amennyiben lehetséges - írásbeli, illetve szóbeli előkészítésre kiadja az ügyet a jegyzőnek.”
9. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 21. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Településgazdasági bizottság elnöke (az ülés elnöke) vezeti. Akadályoztatás alatt a kizárást is érteni kell.
(3) Az ülés elnökének munkáját a jegyző, akadályoztatása esetén a Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője segíti.”
10. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 27. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére, a döntésből történő kizárására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. A kizárásról a képviselő-testület alakszerű határozatot hoz.”
11. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 30. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Név szerinti szavazást a polgármester vagy bármely képviselő indítványozhat. Az indítványról a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A képviselő-testület az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott esetben név szerint szavaz.
(2) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben fel kell olvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A névsort a Polgármesteri Hivatal jegyzője olvassa és azonnal visszaolvasva feltünteti a szavazást a szavazási íven. A szavazási ívet - a szavazatok összeszámlálása után - átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A szavazási ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.”
12. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.”
13. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 33. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A programban az Mötv-ben meghatározottakon kívül meg kell határozni a feladatok megvalósításának eszközrendszerét és időbeni ütemezését.”
14. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 35. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az elfogadott határozatokat január 1-től - a számozást minden évben újrakezdve - folyamatos sorszámmal kell ellátni. Jelölése: „Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../ év.. (.... hó.... nap) önkormányzati határozata””
15. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 36. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Testületi ülésre (képviselő-testület, bizottság) az alábbiak nyújthatnak be előterjesztést:]
16. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 37. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Rendeletalkotást kezdeményezhet:)
17. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 38. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati rendelet tervezetét a jegyző vagy megbízásából a pénzügyi vezető készíti elő. E szabály irányadó akkor is, ha a rendeletalkotást kezdeményező által benyújtott tervezet átdolgozásra szorul. Ebben az esetben az átdolgozás munkáiba be kell vonni a kezdeményezőt.”
18. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 43. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Amennyiben a rendelet-tervezet tárgyalásra alkalmas, előzetes törvényességi vizsgálata megtörtént, a polgármester, kivételesen a jegyző köteles a soron következő ülésre azt beterjeszteni.”
19. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 44. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a rendeletnek a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével gondoskodik. A kihirdetés helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A rendelet kihirdetését követően a jegyző gondoskodik a rendeletnek a Nemzeti jogszabálytárban történő közzétételéről a nemzeti jogszabálytárról szóló kormányrendelet szerint, és a rendelet közzétételéről az önkormányzat honlapján.”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 44. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az önkormányzati rendeletek számozására a határozatok számozására vonatkozó szabályok az irányadók. Jelölése: „Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../év (.... hó ... nap) önkormányzati rendelete”.”
20. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 45. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A nyílt ülésről készült jegyzőkönyvet 1 példányban kell elkészíteni, amely a Polgármesteri Hivatal irattárába kerül.”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 45. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A jegyzőkönyv elektronikus példányát a jegyző az ülést követő 15 napon belül köteles megküldeni a Veszprém Vármegyei Kormányhivatalhoz a jegyzőkönyv mellékleteivel együtt.”
21. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 46. § (1) bekezdés q) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jegyzőkönyv tartalmazza:)
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 46. § (1) bekezdés u) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jegyzőkönyv tartalmazza:)
(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 46. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jegyzőkönyv mellékletei:)
22. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 48. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A jegyzőkönyvet a Polgármesteri Hivatalban - a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével- az állampolgárok megtekinthetik. A zárt ülés jegyzőkönyvét az érintettek és meghatalmazottjuk tekinthetik meg. A betekintést a jegyző engedélyezi. ”
23. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 49. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A képviselő sürgős, azonnali intézkedést igénylő ügyben kezdeményezheti a Polgármesteri Hivatal intézkedését.
(2) A képviselő a képviselői munkája ellátásához szükséges tájékoztatást, iratbetekintést, ügyviteli közreműködést a jegyzőtől igényelheti.
(3) A képviselő a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek utasítást nem adhat, magántermészetű ügyekben ügyviteli segítséget nem igényelhet.
(4) A képviselőt a polgármester, a jegyző kötelesek munkaidőben soron kívül fogadni.”
24. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 50. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„50. § A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (az alpolgármestertől) a jegyzőtől, vagy megbízásából az ülésen jelen lévő pénzügyi vezetőtől, a bizottság elnökétől, önkormányzati ügyekben legfeljebb három percben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen legfeljebb három percben - vagy legkésőbb 30 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.”
25. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 51. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Az önkormányzati képviselő és a bizottsági tag képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről történő távolléte igazoltnak minősül akkor, ha a távollétet a képviselő, bizottsági tag legkésőbb az ülést megelőző munkanapon írásban bejelenti a Polgármesteri Hivatalnál. Írásban tett bejelentésnek minősül az önkormányzat központi e-mail címére (onkormanyzat@felsoors.hu) megküldött elektronikus levél is. Amennyiben az önkormányzati képviselő, bizottsági tag az előzetes bejelentés megtételére körülményei miatt képtelen (pl.: betegség, baleset), úgy e körülmény utólagos igazolása a bejelentéssel egyenértékű.”
26. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 57. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„57. § A bizottsági ülések előkészítéséről, a határozatok végrehajtásáról a bizottság elnöke gondoskodik.”
27. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 61. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nem hajtható végre a határozat, ha)
28. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 62. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A jegyzőkönyvet az ülés időpontját követő nyolc napon belül meg kell küldeni a polgármesternek és a jegyzőnek.
29. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 63. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„63. § A bizottságok feladat- és hatáskörét a szervezeti és működési szabályzat 1. melléklete tartalmazza. A bizottságok feladat- és hatáskörébe tartozó előterjesztések csak az érintett bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testület részére. A bizottság állásfoglalása mellőzhető a képviselő-testület rendkívüli ülésen történő tárgyalás esetén, ha a rendkívüli ülés összehívására azért került sor, mert a napirend tárgyalására halaszthatatlan ügyben kerül sor, és a képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet.”
30. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 65. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Polgármesteri Hivatal belső munkaszervezeti egységei szakmai tevékenységük keretei között
a) a bizottság igénye szerint részt vesznek a bizottság elé kerülő előterjesztések előkészítésében, valamint a döntések végrehajtásában,
b) döntésre előkészítik és a bizottság elé terjesztik azokat az ügyeket, amelyekben a hatáskört átruházás folytán a bizottság gyakorolja, majd gondoskodnak a határozatok végrehajtásáról,
c) tájékoztatják a bizottságot a bizottság munkáját érintő jogszabályváltozásokról, adatokról, eseményekről,
d) soron kívül tájékoztatják az érintett bizottságot minden olyan eseményről, amely a bizottság munkáját befolyásolja.
(2) A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői látják el a bizottsági működést segítő szervezési és ügyviteli (titkársági) feladatokat, a bizottsági elnök irányításával.”
31. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 57. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„57. A polgármester feladatai, a képviselő-testület, a bizottságok és a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban”
32. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 68. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt.
(3) A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el.”
33. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 71. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A jegyző feladatai a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban:
a) A jegyző a képviselő-testület és a bizottság ülésén a szavazás előtt bármely javaslatot érintően törvényességi észrevételt tehet,
b) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, amit a polgármesterrel együtt aláír. Gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági ülések jegyzőkönyvének felterjesztéséről.
c) Gondoskodik arról, hogy az előterjesztések előzetes törvényességi vizsgálata a beterjesztés előtt megtörténjen.
(2) A jegyzőt akadályoztatása esetén a pénzügyi vezető helyettesíti. A jegyző tartós akadályoztatása esetén a polgármester a Polgármesteri Hivatal képesítési és alkalmazási feltételekkel rendelkező köztisztviselőjét, vagy belső szervezeti egységének vezetőjét bízza meg a jegyzői feladatok ellátásával.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén a jegyzői feladatokat helyettesítő jegyző látja el.”
34. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 61. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„61. A Polgármesteri Hivatal”
35. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 72. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A helyi önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésrevaló előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására a Felsőörsi Polgármesteri Hivatalt hozta létre. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 72. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.”
36. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 78. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:)
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 78. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A képviselők igény esetén a Polgármesteri Hivatalban történő előzetes időpont egyeztetés alapján tartanak fogadóórát.”
37. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 80. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A közmeghallgatás tényét legalább egy héttel a közmeghallgatást megelőzően a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 80. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A közmeghallgatás levezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:)
38. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
(4) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
(5) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 6. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.
(6) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 7. melléklete helyébe a 6. melléklet lép.
(7) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet 8. melléklete helyébe a 7. melléklet lép.
39. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelet
a) 35. alcíme,
c) 72. § (2) bekezdése,
d) 72. § (4) és (5) bekezdése,
e) 76. § (3) bekezdése,
g) 80. § (4) bekezdése,
40. § Ez a rendelet 2025. szeptember 27-én lép hatályba.
1. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez
7. melléklet a 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez