Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól

Hatályos: 2025. 09. 27

Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (V. 31.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól

2025.09.27.

Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a 79. § tekintetében a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, képviselete

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsőörs Község Önkormányzata

(2)1 Az Önkormányzat és az Önkormányzat Képviselő-testületének székhelye: 8227 Felsőörs, Szabadság tér 2. (Községháza)

(3)2 A képviselő-testület hivatali szervezetének elnevezése: Felsőörsi Polgármesteri Hivatal (rövidítve: Polgármesteri Hivatal), székhelye: 8227 Felsőörs, Szabadság tér 2.

(4) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli. A képviselő-testület - a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén - bármely tagját meghatalmazhatja az önkormányzat, a képviselő-testület más szervek előtti képviseletének ellátására.

(5) A polgármester akadályoztatása esetén felhatalmazhatja a képviselő-testület bármely tagját, hogy az önkormányzatot, a képviselő-testületet ünnepélyeken, rendezvényeken képviselje. Ezen képviselet a képviselőt jognyilatkozat adására nem jogosítja fel.

2. Az Önkormányzat pecsétjei

2. § (1) Az önkormányzat kör alakú pecsétjén középen Felsőörs község címere látható, a köríven pedig „Felsőörs község Pecsétje” felirat olvasható.

(2) Az önkormányzat pecsétjét kell használni a képviselő-testület által adományozott okleveleken. Ezen túlmenően a pecsét akkor használható, ha a Magyar Köztársaság címerével ellátott bélyegző használatát jogszabály nem teszi kötelezővé.

(3)3 Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző és a Polgármesteri Hivatal Magyarország címerével ellátott kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:

a) Felsőörs Község Önkormányzata

b) Felsőörs Község Önkormányzata polgármester

c) Felsőörsi Polgármesteri Hivatal jegyzője

d) Felsőörsi Polgármesteri Hivatal

3. A település helyi ünnepei

3. §4 Felsőörs Község Önkormányzata évente - lehetőség szerint - a július hónapban a Magdolna napi Búcsúval együtt Falunapokat tart.

4. Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatai

4. § (1)5 Felsőörs Község Önkormányzata támogatja az európai államok, elsősorban a szomszédos országok önkormányzataival létesítendő nemzetközi kapcsolatokat.

(2) Az önkormányzat külföldi önkormányzattal akkor létesít kapcsolatot, ha az közvetve, vagy közvetlenül a település lakosságának érdekét szolgálja.

5. A képviselő-testület, létszáma, feladat- és hatásköre

5. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.

(2)6

6. § (1)7 A képviselő-testület önkormányzati feladat és hatásköreinek ellátása során együttműködik a Kelet-Balatoni térségi önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel, a Veszprém Vármegyei Önkormányzattal, a Balaton Fejlesztési Tanáccsal, a Veszprém Vármegyei Kormányhivatallal, feltéve, ha az együttműködést a feladatellátás hatékonysága indokolttá teszi.

(2) Az önként vállalt többletfeladatok felvállalását megelőzően fel kell mérni, hogy képes-e az önkormányzat a feladatellátás gazdasági feltételeinek folyamatos biztosítására, az önként vállalt feladat ellátása veszélyezteti-e a törvény által kötelezően előírt feladat és hatáskörök gyakorlását. Ennek érdekében új önként vállalt feladat elvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melyben szükséges tisztázni a feladat ellátásának anyagi, személyi és tárgyi feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület illetékes bizottságai véleményt nyilvánítanak. Az eljárást a képviselő-testület döntésétől függően lefolytathatja a polgármester, alpolgármester vagy az erre felkért eseti bizottság. Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat elvállalásával elérendő célt és megoldásának előzőekben említett részletes feltételeit.

(3) A képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlását átruházhatja. A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását a rendelet 7. melléklete tartalmazza.

7. § (1) A képviselő-testület hatáskörét ülésein gyakorolja.

(2) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

6. A képviselő-testület alakuló ülése

8. § (1) Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Választási Bizottság elnöke beszámol a képviselő-testületnek a választás eredményéről, fogadja a polgármester és a képviselő-testület tagjainak eskütételét.

(2)8 Az alakuló ülésen a képviselő-testület a polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv) megállapított illetményét határozatában rögzíti és - erre irányuló polgármesteri javaslat esetén - az alpolgármestert megválasztja és megállapítja illetményét.

9. § (1)9 Felsőörs Község Önkormányzata egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester az eskütételt követően azonnal hivatalba lép.

7. A képviselő-testület rendes ülése

10. § (1) A képviselő-testület évente legalább hat rendes ülést köteles tartani. A képviselő-testület általában havonta egy rendes ülést tart.

(2) A képviselő-testület rendes ülésének időpontját a polgármester határozza meg úgy, hogy arra a megelőző rendes ülést követő legalább 3 hét múlva, hétköznap a pénteki nap kivételével kerüljön sor.

8. A képviselő-testület rendkívüli ülése

11. §10 (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, ha a képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet, vagy olyan napirendről van szó, amelyet jelentőségénél fogva külön ülésen indokolt tárgyalni - rendkívüli ülést hívhat össze.

(2) A polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni a képviselők 1/4-ének, a képviselő-testület bármelyik bizottságának, vagy a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.

(3) A rendkívüli ülésre vonatkozó indítványt írásban a polgármesternél kell előterjeszteni.

(4) A polgármester a (2) bekezdés szerinti esetben az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra köteles az ülést összehívni.

(5)11 A rendkívüli ülésre szóló meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét, valamint az indítványozó személyét. Rendkívüli ülés esetén az előterjesztést a feladatkörük szerint érintett bizottságok nem véleményezik.

9. A képviselő-testületi ülés összehívásának szabályai

12. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a település közigazgatási határain belül máshová is összehívható (kihelyezett ülés).

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg mindkettőjük tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a településgazdasági bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3)12 A képviselő-testület ülésének meghívóját - a napirendek írásos anyagával együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők az ülés előtt legalább 120 órával, a meghívottak legalább 120 órával megkapják.

(4) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét és idejét, az ülés jellegét, valamint a napirend tárgyának és előadójának megjelölését.

(5) A rendkívüli ülésre szóló meghívót - a napirendek írásos anyagával együtt - lehetőség szerint 24 órával az ülés előtt kell kézbesíteni.

(6) Rendkívül sürgős esetben a képviselő-testület ülése más módon (telefonon) az írásbeli előterjesztések előzetes kiadása nélkül, 24 órán belüli időpontra is összehívható.

Ez utóbbi esetben is el kell készíteni az írásbeli meghívót, a meghívóra fel kell jegyezni, hogy milyen módon történt a képviselők értesítése, és azt ki és mikor hajtotta végre, kit nem tudott értesíteni.

10. A lakosság értesítése a képviselő-testület üléséről

13. §13 A képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a község lakosságát a meghívónak a Községháza hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján történő kifüggesztésével kell értesíteni az ülést megelőző 120 órával.

11.14 A képviselő-testület ülésének elnapolása, az ülés félbeszakadása, polgármesteri berekesztése a napirendek tárgyalása előtt

14. §15 (1) Az ülések időtartamát az elfogadott napirendek megtárgyalásának időszükséglete határozza meg. Ha a napirendek megtárgyalása legfeljebb négy órán belül nem volt lehetséges, a testület bármely tagjának javaslatára a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, alakszerű határozat nélkül dönt az elnapolásról, egyben a polgármester meghatározza a folytatólagos ülés összehívásának időpontját, az eredeti ülésnaptól számított 4 napon belüli időpontra.

(2) Amennyiben a képviselő-testület ülése határozatképtelenné vált, az ülés félbeszakad.

(3) Súlyos rendzavarás esetén a polgármester a képviselő-testület ülését a napirendek tárgyalásának befejezése előtt berekesztheti.

(4)16 A határozatképtelenné vált, a polgármester által a napirendek megtárgyalásának befejezése előtt berekesztett ülés folytatására a polgármester az eredeti ülésnaptól számított 4 napon belüli időpontra köteles a képviselő-testület ülését összehívni, az ilyen ülés összehívására a 12. §, 13. § szabályai irányadók azzal, hogy elegendő az eredeti meghívó alapján az elmaradt napirendek sorszámát megjelölni.

12. A képviselő-testület ülésére meghívandók köre

15. § (1) A Képviselő-testület nyílt ülésére meg kell hívni:

a) képviselőket

b)17 jegyzőt

c) napirend előadóját

d) a polgármester által esetenként megjelölt személyeket, akiknek meghívása a napirendhez szükséges.

(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak - a képviselők kivételével - a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt.

(3) Az a) – b) pontban felsoroltaknak a meghívóval együtt kézbesíteni kell valamennyi előterjesztést.

(4) A d) pontban felsoroltaknak csak a meghívót, a c) pontban megjelölt személyeknek pedig a meghívó mellett csak azt az előterjesztést kell mellékelni, amelynek tárgyalásához meghívást kaptak.

(5) A képviselő-testületi ülésre az (1) bekezdés d) pontja szerint meghívottakat a meghívóban fel kell tüntetni.

(6)18

13. A képviselő-testület ülésének napirendje

16. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a kiküldött meghívóban a polgármester tesz javaslatot. A meghívó szerinti napirendi javaslattól a polgármester a sorrend tekintetében eltérhet, a napirendi javaslatot kiegészítheti, feltéve, ha szóbeli előterjesztésben tárgyalható ügyről van szó.

(2)19 A képviselő-testület tagja, vagy bizottsága kezdeményezheti a napirendek sorrendjének megváltoztatását, napirendek összevont tárgyalását, egyes ügyek napirendről való levételét. Ezt a javaslatot röviden meg kell indokolni. Az előterjesztő a benyújtott előterjesztést a napirend megállapítása előtt - rövid indokolással - visszavonhatja. A napirendet a napirendhez fűzött polgármesteri kiegészítés után elfogadásra beterjesztett javaslatnak kell tekinteni.

(3) A szóbeli előterjesztésben tárgyalható ügyet kivéve újabb ügy csak sürgősségi indítvány alapján tárgyalható.

(4) Korábbi képviselő-testületi ülésen eldöntött ügyet - a döntés felülvizsgálata céljából - a képviselő-testület ismét napirendjére tűzhet. Az ismételt tárgyalásra a polgármester, a képviselő-testület tagja, bizottsága tehet indokolt javaslatot. Ugyanazon ügy csak egy alkalommal tárgyalható újra. A napirendre való felvételről a képviselő-testület minősített többséggel, külön határozatot hoz, amelyben arról is dönt, hogy az ügy újra tárgyalására mikor kerül sor. Azonnali tárgyalása a már korábban eldöntött ügynek csak akkor lehetséges, ha az újratárgyalásra vonatkozó írásbeli indítványt az indítványozó az ülés előtt három nappal korábban a polgármesternek benyújtotta és az újratárgyalást az ülésig írásban elő lehetett készíteni az újabb döntés meghozatalára alkalmas módon.

(5) A napirendi pontok elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.

(6) Ülés közben - polgármesteri, vagy képviselői indítványra - az ülés gyorsabb vezetése érdekében illetve a meghívott vendégek (15. §. (1) bekezdésének d) pontja) érkezésére tekintettel, a már elfogadott napirendek sorrendje megváltoztatható, illetve még nem tárgyalt napirendek együttes tárgyalásra összevonhatók. Ebben az esetben a képviselő-testület az újabb módosításról egyszerű szótöbbséggel szavaz. Az ülés közben napirend módosításról külön alakszerű határozatot nem kell hozni, hanem a jegyzőkönyvben a napirend megállapításánál fel kell tüntetni az ülés közben történt sorrend-változás, napirend összevonás tényét.

14. A napirendi pontok tárgyalási sorrendje

17. § A napirendi pontokat a képviselő-testület az alábbi sorrendben tárgyalja:

a) napirend előtti felszólalások

b) döntés a sürgősségi indítvány, már eldöntött ügy újratárgyalása kérdésében

c) a napirend elfogadása

d) önkormányzati rendelet-tervezet

e) gazdasági, vagyoni ügyek

f) beszámolók

g) testületi hatáskörbe tartozó egyedi ügy

h) közérdekű kérdések, bejelentések és javaslatok.

15. Napirend előtti felszólalások

18. § (1) A képviselő a napirend előtt, az ülés megnyitása után felszólalhat, ha ezt a szándékát az ülést megelőzően - a felszólalás tárgyának megjelölésével - az elnöknek bejelentette.

(2) A felszólalás keretében a képviselő röviden kifejtheti véleményét minden olyan kérdésben, amely az önkormányzat működésével kapcsolatos.

(3) Sürgősségi indítványt, interpellációt, bejelentést napirend előtti felszólalásban előterjeszteni nem lehet.

(4) A felszólalás időtartama legfeljebb három perc, vitát nem lehet nyitni, határozathozatalnak nincs helye. A napirend előtti felszólalásra az érintett egy percben reagálhat.

19. § (1) A képviselő-testület rendes ülésén áttekinti a lejárt határidejű határozatok végrehajtására adott jelentéseket. A képviselők a jelentést adókhoz kérdéseket intézhetnek. Ha a testület a jelentést nem fogadja el, a határozat végrehajtására javaslatokat tehet, kiadhatja a tárgy szerint illetékes bizottságnak a végrehajtás ellenőrzését, vagy szükség szerint más intézkedést tesz, a végrehajtásra újabb határidőt tűz ki.

(2) Ügyrendi indítványban kérhető az egyes határozatokra adott jelentésekről való külön szavazás.

(3) A bizottsági elnökök, a polgármester tájékoztatást adnak az átruházott hatáskörök gyakorlása során hozott döntésekről.

(4) A képviselő-testület rendes ülésén a polgármester, - szükség szerint az alpolgármester - a jegyző feladatkörét is érintve - összefoglaló tájékoztatót ad az előző ülés óta eltelt idő alatt tett fontosabb vezetői intézkedésekről, valamint a jelentősebb eseményekről.

16. Sürgősségi indítvány

20. § (1) Sürgősséggel kérhetik a képviselő-testülettől egyes ügyek soron kívüli megtárgyalását a polgármester, a képviselő-testület tagjai, a bizottságok.

(2) A sürgősségi tárgyalásra vonatkozó indítványt legkésőbb az ülést megelőző munkanapon, indokolással ellátva írásban kell benyújtani a polgármesterhez, amennyiben azt nem a polgármester kezdeményezi.

(3)20 A polgármester - amennyiben lehetséges - írásbeli, illetve szóbeli előkészítésre kiadja az ügyet a jegyzőnek.

(4) A tárgyalásra vonatkozó javaslatot a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(5) Az indítvány napirendre tűzéséről a képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(6) Az indítvány elutasításakor a képviselő-testület dönthet arról is, hogy más alkalommal rendes napirendként tárgyalja az ügyet.

17. A Képviselő-testületi ülés határozatképessége, tanácskozási rendje

21. § (1) A képviselő-testület ülése akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint a fele (4 fő) jelen van.

(2)21 A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Településgazdasági bizottság elnöke (az ülés elnöke) vezeti. Akadályoztatás alatt a kizárást is érteni kell.

(3)22 Az ülés elnökének munkáját a jegyző, akadályoztatása esetén a Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője segíti.

(4) Az ülés elnöke megállapítja a jelenlévő képviselők számát, a határozatképességet és az ülést megnyitja. Az ülés tartama alatt az elnök folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét.

(5) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyet foglalhatja el, és véleménynyilvánításával a testület munkáját nem zavarhatja.

(6) Zárt ülés elrendelésekor a hallgatóságnak a termet el kell hagynia.

18. A vitavezetés szabályai

22. § (1) Az ülés elnöke minden napirend felett vitát nyit.

(2) Először a napirendi pont előadóját illeti a szó, aki az előterjesztéshez rövid kiegészítést fűzhet. A kiegészítés csak olyan kérdésre, tényre vonatkozhat, amit az írásbeli előterjesztés nem tartalmaz.

(3) A kiegészítés után a bizottsági vélemények ismertetése következik, amennyiben az adott napirendet a bizottság korábbi ülésén megtárgyalta.

(4) A vitát megelőzően az előadóhoz kérdéseket lehet intézni.

(5) A kérdések megválaszolása után a képviselők hozzászólás formájában kifejtik véleményüket és módosító indítványokat, javaslatokat terjeszthetnek be.

(6)23 Az egymáshoz képest jelentéktelen eltérést tartalmazó módosító indítványokat az elnök egy indítványban összefoglalhatja, ha az ellen az indítványozók nem tiltakoznak, továbbá megkísérelheti az indítványtevők álláspontját egymáshoz közelíteni. Az indítványok összefoglalása a bizottság javaslatát nem érintheti, a bizottsági javaslatról minden esetben szavazni kell.

Az indítványok összefoglalása a bizottság javaslatát nem érintheti, a bizottsági javaslatról minden esetben szavazni kell.
(7) A hozzászólások után az elnök a vitát lezárja. A napirend előadóját a vita lezárását követően megilleti a zárszó joga. A zárszó keretében ki kell térni arra, hogy a napirend előadója mely módosító indítványokkal, javaslatokkal ért, illetve nem ért egyet.

19. A napirendhez kapcsolódó felszólalás

23. § (1) A képviselők a napirendhez való hozzászólási szándékukat az ülés elnökének jelzik. A felszólalásra - a jelentkezés sorrendjében - az elnök adja meg a szót. Az adott napirendhez a képviselő legfeljebb háromszor szólhat hozzá. A felszólalás időtartama legfeljebb kettő perc.

(2) A polgármester felszólalási jogot adhat az ülésén jelen lévő állampolgároknak.

(3) A vita elhúzódása esetén bármely képviselő javasolhatja a hozzászólások számának korlátozását, erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel, alakszerű határozat nélkül dönt.

(4) A napirend előadója és törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat több alkalommal is.

20. Felszólalás ügyrendi kérdésben

24. § (1) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő soron kívül is szót kérhet. Az ügyrendi javaslat felett a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) Az ügyrendi kérdésben szót kérő képviselőnek az elnök felhívására meg kell jelölnie a szervezeti és működési szabályzat azon rendelkezését, amelyre hivatkozva ügyrendi kérdésben szót kért.

(3) Amennyiben az elnök megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésre vonatkozik, a képviselőtől megvonja a szót. Ha a képviselő a szómegvonást sérelmezi, a képviselő-testület dönt egyszerű szótöbbséggel.

21. A vita lezárása

25. § (1) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja. A vita lezárását bármelyik képviselő is javasolhatja, ez esetben e kérdésben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. Ez utóbbi esetben is szót kell adni azonban a hozzászólásra korábban már jelentkezetteknek.

(2) A vita lezárása után egy alkalommal, legfeljebb 3 percben személyes megjegyzést tehet az, aki a vitában az ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatos félreértéseket kívánja eloszlatni.

(3) A szavazás megkezdése előtt bármelyik képviselő szünet elrendelését kérheti a polgármestertől, aki a szünet időtartamát napirendként legfeljebb 10 percben állapíthatja meg. Amennyiben a polgármester a kérést nem teljesíti, ezen döntését a testület egyszerű többséggel felülbírálhatja.

22. A döntéshozatal szabályai

26. § (1) A képviselő-testület döntését rendelet vagy határozat formájában - a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott szavazás szabályai szerint - hozza meg.

(2) A képviselő-testület érdemi döntését alakszerű határozatba kell foglalni. Az elnök a szavazás előtt köteles a szavazásra feltett - az elfogadott módosító indítványokat, javaslatokat is tartalmazó - határozati javaslatot szóban ismertetni. Az elnök ügyel a módosító indítványok és a határozati javaslatok precíz megfogalmazására. Szükség szerint a határozat megfogalmazására az elnök szünetet rendelhet el.

(3) A képviselő-testület egyéb, nem az ügy érdemére vonatkozó döntését nem kell alakszerű határozatba foglalni. Ezen leggyakrabban előforduló ügyek felsorolását a szervezeti és működési szabályzat 2. melléklete tartalmazza.

(4) Az ülést vezető elnök a szavazás során véleményt már nem nyilváníthat.

23. Kizárás a döntéshozatalból

27. § (1)24 A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére, a döntésből történő kizárására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. A kizárásról a képviselő-testület alakszerű határozatot hoz.

(2) Ha a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be és az köztudomású, vagy a képviselő-testület azt megállapítja, a képviselő-testület határozatban rögzíti, hogy a képviselő törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.

24. A döntéshozatal módja és a szavazás szabályai

28. § (1) A döntés meghozatalához a jelenlévő képviselők több mint felének egybehangzó szavazata (egyszerű szótöbbség) szükséges.

(2) Minősített többség szükséges a törvényben meghatározott ügyek eldöntéséhez, továbbá a szervezeti és működési szabályzat 3. mellékletében felsorolt kérdésekben való döntéshozatalhoz. A képviselő-testület minden egyéb kérdésben - így a módosító és kiegészítő javaslatok tárgyában is - egyszerű szótöbbséggel dönt. A módosító és kiegészítő javaslatokat nem kell szavazásra bocsátani, feltéve, ha a módosító javaslatot az előterjesztő elfogadta, azonban képviselői indítványra a javaslatról szavazni kell.

(3) A módosító, kiegészítő javaslatok kérdésében való döntés után kerül sor az érdemi döntés szavazására.

(4) Amennyiben a módosító, kiegészítő javaslat az előterjesztett javaslat lényegének megváltoztatására irányul, úgy azt új javaslatként kell értékelni. Amennyiben kétség merülne fel, hogy a javaslatot módosító javaslatként vagy új javaslatként kell értékelni, e kérdésben a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(5) A javaslatokat előterjesztésük időbeli sorrendjében kell szavazásra bocsátani, feltéve, ha korábban szavazásra bocsátott javaslatot a képviselő-testület nem fogadta el.

(6) A szavazás nyíltan és titkosan történhet. A nyílt szavazás név szerint is történhet.

25. A nyílt szavazás

29. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Az elnök megszámlálja a szavazatokat, majd ismerteti a szavazás eredményét. (A javaslat mellett és ellene leadott szavazatok, valamint a tartózkodások száma, továbbá az érdemi döntés.)

(2) Ha a képviselő a szavazást elvétette, köteles azonnal jelezni az elnöknek. Kétség esetén, illetve bármely képviselő indítványára a szavazást meg kell ismételni.

26. Név szerinti szavazás

30. § (1)25 Név szerinti szavazást a polgármester vagy bármely képviselő indítványozhat. Az indítványról a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A képviselő-testület az Mötv. ében meghatározott esetben név szerint szavaz.

(2)26 Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben fel kell olvasni. A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A névsort a Polgármesteri Hivatal jegyzője olvassa és azonnal visszaolvasva feltünteti a szavazást a szavazási íven. A szavazási ívet - a szavazatok összeszámlálása után - átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A szavazási ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

27. A titkos szavazás

31. § (1)27 A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.

(2) A titkos szavazásra a képviselő-testület tagjai közül bárki javaslatot tehet. A titkos szavazásról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ a tagjai köréből.

A titkos szavazás borítékba helyezett, bélyegzőlenyomattal ellátott szavazólapon, szavazófülke, vagy külön helyiség és urna használatával történik.
(4) 28 A titkos szavazás eredményét külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
(5) A szavazás eredményét az ideiglenes bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

28. Rendfenntartás a képviselő-testület ülésén

32. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés elnöke gondoskodik.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében az ülés elnöke:

a) a tárgytól eltérő, vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmezteti, ismételt esetben megvonja a szót,

b) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testület tekintélyét sértő kifejezést használ, ismételt esetben megvonja tőle a szót, a szómegvonás időtartama alatti hozzászólásait figyelmen kívül kell hagyni és azokat a jegyzőkönyvben sem kell rögzíteni,

c) az ülésteremből kiutasíthatja a rendbontó polgárt,

d) ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést ugyanazon ülésnapon belül határozott időre felfüggesztheti, súlyos rendzavarás esetén, ha az ülés folytatása lehetetlen, az elnök az ülést berekeszti.

(3) Az ülés elnökének a rendfenntartás körében tett intézkedései ellen felszólalni, az elnökkel vitába szállni, az intézkedéseket visszautasítani nem lehet, kivéve a szómegvonás esetét. Ha a rendreutasított a szómegvonást sérelmezi, azonnal a képviselő-testülethez fordulhat. A szómegvonás kérdésében a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

29. Az önkormányzat gazdasági programja

33. § (1) A képviselő-testület legalább megbízatásának idejére szóló időtartamú gazdasági programot fogad el.

(2)29 A programban az Mötv-ben meghatározottakon kívül meg kell határozni a feladatok megvalósításának eszközrendszerét és időbeni ütemezését.

(3) A programot a polgármester - valamennyi állandó bizottság és képviselő véleményével - a választást követő hat hónapon belül köteles a képviselő-testület elé terjeszteni.

(4) A program időarányos végrehajtásáról a polgármester a költségvetés tárgyalásával egyidejűleg évente tájékoztatja a képviselő-testületet.

30. Az előterjesztések készítése

34. § (1) A képviselő-testület elé csak a polgármesterrel, jegyzővel összehangolt, egyeztetett és törvényességi szempontból ellenőrzött előterjesztés nyújtható be.

(2) Az előterjesztés előkészítése az előadó feladata, aki az előkészítésért, a közreműködők bevonásáért, az érdekeltekkel való egyeztetésért felelős.

31. Az előterjesztések tartalmi és formai követelményei

35. § (1) Az előterjesztést általában írásban kell elkészíteni. Az előterjesztés írásbeli elkészítésének mellőzéséről a polgármester dönt. Az írásbeliség különösen rendkívüli ülés esetén, személyi ügyekben és egyszerű megítélésű, részletes elemzést, az érvek kifejtését nem igénylő ügyben mellőzhető.

(2) Az előterjesztés egy részből áll, mely tartalmazza a döntési javaslatot.

(3)30 Az elfogadott határozatokat január 1-től - a számozást minden évben újrakezdve - folyamatos sorszámmal kell ellátni. Jelölése: „Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../ év.. (.... hó.... nap) önkormányzati határozata”

(4) A határozatokról olyan nyilvántartást kell vezetni, amely tartalmazza a határozat tárgyát, számát, a végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős nevét.

32. Az előterjesztő személye

36. § (1) Testületi ülésre (képviselő-testület, bizottság) az alábbiak nyújthatnak be előterjesztést:

a) polgármester

b) bizottság nem képviselő tagja

c) alpolgármester

d) bizottság

e) képviselő

f)31 jegyző vagy megbízásából a pénzügyi vezető.

(2) Az önkormányzat intézménye, alapítványa, külső szervek beszámolóját a szerv vezetője terjeszti a képviselő-testület elé.

(3) A szervezeti és működési szabályzat 4. mellékletében felsorolt előterjesztések bizottsági tárgyalás után, csak bizottság által, bizottsági állásfoglalással, véleménnyel nyújthatók be, kivéve ha halaszthatatlan ügyben a képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet, és a polgármester rendkívüli ülést hív össze. Ebben az esetben a rendkívüli ülésre az érintett bizottság nem képviselő tagját is meg kell hívni, aki tanácskozási joggal vehet részt az ülésen.

33. Önkormányzati rendelet

37. § (1) A képviselő-testület a törvények által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján azok helyi végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

a) polgármester, (alpolgármester)

b)32 jegyző,

c) képviselő,

d) képviselő-testület bizottsága,

e) helyi társadalmi szervezet, állampolgári közösségek

(3) A kezdeményezést a polgármesternél kell írásban bejelenteni. A kezdeményezéssel egyidejűleg a rendelettervezet is benyújtható.

34. A rendelet-tervezet elkészítése

38. § (1)33 Az önkormányzati rendelet tervezetét a jegyző vagy megbízásából a pénzügyi vezető készíti elő. E szabály irányadó akkor is, ha a rendeletalkotást kezdeményező által benyújtott tervezet átdolgozásra szorul. Ebben az esetben az átdolgozás munkáiba be kell vonni a kezdeményezőt.

(2) A rendelet-tervezetet beterjesztés előtt a végrehajtásban közreműködővel egyeztetni kell. Az egyeztetés tényéről, eredményéről az előterjesztő tájékoztatja a képviselő-testületet.

35.34

39. §

40. §

41. §

42. §

36. A rendelettervezet tárgyalása

43. § (1)35 Amennyiben a rendelet-tervezet tárgyalásra alkalmas, előzetes törvényességi vizsgálata megtörtént, a polgármester, kivételesen a jegyző köteles a soron következő ülésre azt beterjeszteni.

(2) A rendeletalkotás folyamatának szabályai értelemszerűen irányadók az önkormányzati rendelet módosítására is.

37. Az önkormányzati rendeletek kihirdetése

44. § (1)36 A rendelet kihirdetéséről a jegyző a rendeletnek a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével gondoskodik. A kihirdetés helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A rendelet kihirdetését követően a jegyző gondoskodik a rendeletnek a Nemzeti jogszabálytárban történő közzétételéről a nemzeti jogszabálytárról szóló kormányrendelet szerint, és a rendelet közzétételéről az önkormányzat honlapján.

(2) A rendeletmódosítások kihirdetésére, közzétételére értelemszerűen irányadók a rendelet kihirdetésére vonatkozó szabályok azzal, hogy a lakosságot a hatályon kívül helyezett rendelkezések, módosítások tartalmának lényegéről is tájékoztatni kell.

(3)37 Az önkormányzati rendeletek számozására a határozatok számozására vonatkozó szabályok az irányadók. Jelölése: „Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../év (.... hó ... nap) önkormányzati rendelete”.

38. Jegyzőkönyv

45. § (1) A képviselő-testület és bizottságai üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A képviselő-testület ülésén elhangzottakat hangfelvétellel is rögzíteni kell.

(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(3)38 A nyílt ülésről készült jegyzőkönyvet 1 példányban kell elkészíteni, amely a Polgármesteri Hivatal irattárába kerül.

(4) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet 1 példányban kell készíteni.

(5)39 A jegyzőkönyv elektronikus példányát a jegyző az ülést követő 15 napon belül köteles megküldeni a Veszprém Vármegyei Kormányhivatalhoz a jegyzőkönyv mellékleteivel együtt.

(6) A jegyzőkönyv minden oldalát folyamatos sorszámozással kell ellátni és a lapokat olyan módon kell összefűzni, hogy az okirat sérelme nélkül ne legyen megbontható. Az összefűzött jegyzőkönyvet hátoldalán önkormányzati bélyegzővel ellátott záró cédulával kell ellátni.

39. A jegyzőkönyv tartalma

46. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az önkormányzat nevét, ülés helyét, idejét és az ülés jellegét,

b) a megjelent képviselők és a távolmaradók nevét,

c) a meghívottak nevét, a tanácskozási joggal résztvevők nevét, megjelenésük tényét

d)40

e) az ülés megnyitásának időpontját,

f) az ülés határozatképességét,

g) a napirend előtti felszólalásokat,

h) a javasolt, az elfogadott és a tárgyalt napirendet,

i) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét, illetve kérelemre a szó szerint elhangzottakat,

j) a szóban előterjesztett, vagy a módosítások után megfogalmazott határozati javaslatot,

k) a határozathozatal módját, a döntéshozatalban részt vevők számát,

l) a szavazás számszerű eredményét, továbbá külön indítványra a kisebbségi véleményt,

m) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát,

n) határozat számát és utalást arra, hogy a hiteles szöveg a jegyzőkönyv melléklete,

o) az önkormányzati rendelet tárgyát és utalást arra, hogy a hiteles szöveg a jegyzőkönyv melléklete,

p) az elnök esetleges intézkedéseit,

q)41 a jegyző esetleges törvényességi észrevételeit,

r) az ülésen történt fontosabb eseményeket,

s) az interpellációkat, kérdéseket, bejelentéseket, az ezekre adott válaszokat és az elfogadással kapcsolatos nyilatkozatokat, testületi döntéseket,

t) az ülés bezárásának (félbeszakadásának) idejét,

u)42 a polgármester, jegyző aláírását, az önkormányzat bélyegző lenyomatát.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) írásos előterjesztések, interpellációk,

c) jelenléti ív,

d) titkos szavazás jegyzőkönyve,

e) név szerinti szavazás szavazási íve,

f) a képviselő írásban benyújtott hozzászólása,

g)43 a jegyző törvényességi észrevétele,

h) az önkormányzati rendelet hiteles szövege,

i) az ülésen ismertetett levél, egyéb irat fénymásolata.

(3) A jegyzőkönyv tartalmára, mellékleteire vonatkozó szabályokat értelemszerűen a zárt ülés jegyzőkönyvére és a bizottsági ülésekről készített jegyzőkönyvekre is alkalmazni kell.

40. Jegyzőkönyvi kivonat

47. § A jegyzőkönyvből az ülés után az érdemi határozatok teljes szövegét tartalmazó kivonatot kell készíteni, melyet meg kell küldeni a döntéssel érintetteknek, a végrehajtásban résztvevőknek és a felelősöknek.

41. A jegyzőkönyvbe betekintés szabályai

48. § (1)44 A jegyzőkönyvet a Polgármesteri Hivatalban - a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével- az állampolgárok megtekinthetik. A zárt ülés jegyzőkönyvét az érintettek és meghatalmazottjuk tekinthetik meg. A betekintést a jegyző engedélyezi.

(2) A zárt ülésen hozott döntések lényegét - a zárt ülésre vonatkozó szabályok sérelme nélkül - a következő nyilvános testületi ülésen röviden nyilvánosságra kell hozni.

(3) A képviselő-testület nyilvános üléséről készült hangfelvételről a képviselő másolatot készíthet.

(4) A jegyzőkönyv, illetve a hangfelvétel hivatalos megkeresésre a bíróságnak és más hatóságnak kiadható.

(5) A képviselő-testület üléséről készült hangfelvételt egy évig kell megőrizni.

(6) Amennyiben a képviselő-testület a nyilvános üléséről filmfelvételt készíttet nyilvános közlés céljából, akkor a filmfelvétel szerkesztésének elveit a képviselő-testület minősített többséggel elfogadott határozatban állapítja meg.

42. A képviselők jogállása

49. § (1)45 A képviselő sürgős, azonnali intézkedést igénylő ügyben kezdeményezheti a Polgármesteri Hivatal intézkedését.

(2)46 A képviselő a képviselői munkája ellátásához szükséges tájékoztatást, iratbetekintést, ügyviteli közreműködést a jegyzőtől igényelheti.

(3)47 A képviselő a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek utasítást nem adhat, magántermészetű ügyekben ügyviteli segítséget nem igényelhet.

(4)48 A képviselőt a polgármester, a jegyző kötelesek munkaidőben soron kívül fogadni.

(5) A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,

b) írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén való részvételben akadályoztatva van,

c) a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,

d) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,

e) a személyes érintettségét bejelenteni.

(6) A képviselő, a bizottság nem képviselő tagja a jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, valamint köteles figyelembe venni az Alaptörvénynek, a Polgári Törvénykönyvnek a magántitokra, továbbá a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló. törvény a szabályait.

(7) Az önkormányzati képviselő és a bizottsági tag a képviselőtestületi vagy bizottsági ülésről igazolatlanul hiányzik, ha távollétét nem igazolja.

43. Képviselői kérdés

50. §49 A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (az alpolgármestertől) a jegyzőtől, vagy megbízásából az ülésen jelen lévő pénzügyi vezetőtől, a bizottság elnökétől, önkormányzati ügyekben legfeljebb három percben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen legfeljebb három percben - vagy legkésőbb 30 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.

44. A képviselők költségtérítése és juttatása

51. § (1) Meg kell vonni az önkormányzati képviselői tiszteletdíjat, ha az önkormányzati képviselő 6 hónap alatt legalább 2 képviselő-testületi vagy 2 bizottsági ülésről igazolatlanul hiányzik.

(2) Meg kell vonni a bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíját, ha a bizottsági tag 6 hónap alatt legalább 2 bizottsági ülésről igazolatlanul hiányzik.

(3) A tiszteletdíj megvonásának mértéke 2 havi tiszteletdíj.

(4) Az önkormányzati képviselő és a bizottsági tag a képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről igazolatlanul hiányzik, ha távollétét nem igazolja.

(5)50 Az önkormányzati képviselő és a bizottsági tag képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről történő távolléte igazoltnak minősül akkor, ha a távollétet a képviselő, bizottsági tag legkésőbb az ülést megelőző munkanapon írásban bejelenti a Polgármesteri Hivatalnál. Írásban tett bejelentésnek minősül az önkormányzat központi e-mail címére (onkormanyzat@felsoors.hu) megküldött elektronikus levél is. Amennyiben az önkormányzati képviselő, bizottsági tag az előzetes bejelentés megtételére körülményei miatt képtelen (pl.: betegség, baleset), úgy e körülmény utólagos igazolása a bejelentéssel egyenértékű.

45. A bizottságok feladatai, létrehozásuk és jogállásuk

52. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére, továbbá az átruházott hatáskörök gyakorlására bizottságokat hozhat létre.

(2) A bizottságok egymással mellérendeltségi viszonyban álló választott testületi szervek.

46. A képviselő-testület állandó bizottságai

53. § (1)51 A képviselő-testület az Mötv-ben és e rendeletben meghatározott önkormányzati feladatok ellátására, határozatlan időre állandó bizottságokat hoz létre.

(2)52 A képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Humán Bizottság 7 fő

b) Településgazdasági Bizottság 9 fő

47. Az ideiglenes bizottság

54. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladat elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart. A jelentés elfogadásával a bizottsági tagság külön felmentés nélkül megszűnik.

(3) Az ideiglenes bizottság létrehozására, működésére az állandó bizottság megalakítására, működésére vonatkozó szabályok az irányadók.

48. A bizottságok megválasztásának részletes szabályai

55. § (1) A képviselő-testület állandó bizottságai létszámáról, összetételéről, feladatköréről lehetőleg a képviselő-testület alakuló ülésén, vagy azt követő ülésén dönt.

(2) A bizottsági szervezet a képviselő-testület megbízatásának időtartama alatt bármikor módosítható, az ideiglenes bizottság állandó bizottsággá alakítható, a bizottság elnöke, tagja bármikor felmenthető.

56. § (1) A bizottság elnökét és tagjainak több mint a felét a képviselők közül kell megválasztani. A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak. A polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.

(2) A bizottság elnökére és tagjaira javaslatot tehetnek:

a) polgármester

b) bármely képviselő,

c) az érintett bizottság.

(3) Ha a bizottság elnöke lemond, vagy a képviselő-testület elnöki tisztségéből felmenti, a (2) bekezdés szerint az elnök személyére 30 napon belül a polgármester köteles javaslatot tenni.

(4) A bizottsági tagság (elnöki tisztség) megszűnése esetén a képviselő-testület haladéktalanul, de legkésőbb a tagság (elnöki tisztség) megszűnésétől számított 60 napon belül új tagot (elnököt) választ.

49.53 A bizottsági ülések előkészítése, az előterjesztések tartalmi és formai követelményei

57. §54 A bizottsági ülések előkészítéséről, a határozatok végrehajtásáról a bizottság elnöke gondoskodik.

50. A bizottsági ülések

58. § (1) A bizottság ülésein gyakorolja hatáskörét.

(2) A bizottságok szükség szerint üléseznek.

(3)55 A bizottság üléseit az elnök, akadályoztatása esetén a helyettesítésével megbízott tag hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és az előterjesztéseket az ülést megelőzően legalább 120 órával korábban megkapják. A bizottság ülésének időpontjáról és napirendjéről a község lakosságát a meghívónak a Községháza hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján történő kifüggesztéssel kell értesíteni az ülést megelőzően 120 órával.

(4) Össze kell hívni a bizottság ülését, ha

a) azt a képviselő-testület megindokolt határozattal elrendeli,

b) a polgármester indítványozza,

c) a bizottság tagjainak több mint egynegyede a napirend megjelölésével kezdeményezi.

(5) A meghívó egy példányát az írásbeli előterjesztéssel együtt a jegyzőnek is meg kell küldeni.

(6) A több bizottság feladatkörét is érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottsági elnökök kötelesek egymást tájékoztatni és lehetőség szerint egymás ülésein a képviseletet biztosítani.

(7) A bizottsági elnökök megállapodhatnak adott napirend vagy napirendek együttes ülésen történő tárgyalásáról.

59. § Ahol a szervezeti és működési szabályzat a bizottságok működésére nézve külön szabályokat nem tartalmaz, ott értelemszerűen a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

51. Határozatképesség, határozathozatal, az ülés vezetése

60. § (1)56 A bizottság akkor határozatképes, ha az ülésen a bizottsági tagoknak több mint a fele jelen van. A határozatképtelen és a folytatólagos ülést 4 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.

(2) A bizottság ülését az elnök - akadályoztatása esetén a bizottság által határozattal az elnök helyettesítésével megbízott képviselő-testületi tagsággal is rendelkező bizottsági tag -vezeti.

(3) A bizottság határozatát az elnök, akadályoztatása esetén a helyettesítésével megbízott, vagy a szervezési és ügyviteli feladatok ellátásával megbízott köztisztviselő kiadmányozza.

52. A bizottsági határozatok végrehajtása

61. § (1) A bizottságot a bizottság döntései kötik.

(2) Nem hajtható végre a határozat, ha

a)57 bármely képviselő az Mötv. szerint kezdeményezi az átruházott hatáskörben hozott önkormányzati ügyre vonatkozó bizottsági döntés képviselő-testületi felülvizsgálatát,

b) ha a polgármester a végrehajtást a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény alapján felfüggesztette,

c)58 ha a jegyző az Mötv. alapján jogszabálysértést jelez, a jogszabálysértés kiküszöböléséig.

(3) Az a), b) pontok esetében a képviselő-testület döntésétől függően, a c) pont esetében a jogszabálysértés kiküszöbölése után kezdhető meg a határozat végrehajtása.

(4) Ha a bizottsági határozat képviselő-testületi felülvizsgálatát kezdeményezték, az ügyet a legközelebbi ülésen, - sürgősségi indítvány mellőzésével - szóbeli előterjesztésben is fel lehet venni a napirendek közé, illetve a polgármester az írásban beterjesztett napirendi javaslatát kiegészítheti.

53. A bizottsági ülés jegyzőkönyve

62. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének tartalmára vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

(2) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá. A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyveket az elnök mellett a bizottsági tagok nevük kezdőbetűinek ABC sorrendjében írják alá, a bizottsági ülésen részt nem vevő bizottsági tagot az aláírás során figyelmen kívül kell hagyni.

(3)59 A jegyzőkönyvet az ülés időpontját követő nyolc napon belül meg kell küldeni a polgármesternek és a jegyzőnek.

A jegyzőkönyv Veszprém Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének 15 napon belül történő megküldéséről a jegyző gondoskodik.

54. A bizottságok feladat- és hatásköre

63. §60 A bizottságok feladat- és hatáskörét a szervezeti és működési szabályzat e tartalmazza. A bizottságok feladat- és hatáskörébe tartozó előterjesztések csak az érintett bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testület részére. A bizottság állásfoglalása mellőzhető a képviselő-testület rendkívüli ülésen történő tárgyalás esetén, ha a rendkívüli ülés összehívására azért került sor, mert a napirend tárgyalására halaszthatatlan ügyben kerül sor, és a képviselő-testület rendes ülését megvárni nem lehet.

55. A képviselő-testület és a bizottságok kapcsolata

64. § (1) A bizottság a képviselő-testület igénye szerint végzi munkáját, tevékenységéről a képviselő-testületet felhívása alapján beszámol a képviselő-testület részére.

(2) A bizottságok kötelesek tevékenységüket összehangolni.

65. § (1)61 A Polgármesteri Hivatal belső munkaszervezeti egységei szakmai tevékenységük keretei között

a) a bizottság igénye szerint részt vesznek a bizottság elé kerülő előterjesztések előkészítésében, valamint a döntések végrehajtásában,

b) döntésre előkészítik és a bizottság elé terjesztik azokat az ügyeket, amelyekben a hatáskört átruházás folytán a bizottság gyakorolja, majd gondoskodnak a határozatok végrehajtásáról,

c) tájékoztatják a bizottságot a bizottság munkáját érintő jogszabályváltozásokról, adatokról, eseményekről,

d) soron kívül tájékoztatják az érintett bizottságot minden olyan eseményről, amely a bizottság munkáját befolyásolja.

(2)62 A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői látják el a bizottsági működést segítő szervezési és ügyviteli (titkársági) feladatokat, a bizottsági elnök irányításával.

56. A polgármester

66. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, illetményét a jogszabálynak megfelelően határozattal rögzíti, megállapítja a polgármestert megillető egyéb juttatásokat.

(3) A polgármester lemondását az alpolgármesternek, alpolgármester hiányában a településgazdasági bizottság elnökének adja át vagy juttatja el.

(4) A polgármester tisztségének megszűnése esetén a munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, ezek hiányában a településgazdasági bizottság elnökének adja át.

57.63 A polgármester feladatai, a képviselő-testület, a bizottságok és a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban

67. §64 A polgármester feladatai a képviselő-testület működésével összefüggésben különösen:

a) segíti és összehangolja a képviselők munkáját,

b) összehívja, szervezi és vezeti a képviselő-testület ülését,

c) képviseli az önkormányzatot.

68. § (1) A polgármester feladatai a bizottságok működésével összefüggésben:

a) kötelező jelleggel indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) figyelemmel kíséri a bizottságok működését, rendszeresen részt vesz a bizottsági üléseken,

c) kiadja kötelező érvénnyel a bizottságoknak tárgyalásra azokat az előterjesztéseket, melyeknek előzetes bizottsági tárgyalását indokoltnak tartja,

d) felfüggeszti a bizottság határozatának végrehajtását, ha a határozat ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit,

e) negatív hatásköri összeütközésnél kijelöli az eljáró bizottságot.

(2)65 A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt.

(3)66 A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el.

58. Az alpolgármester

69. § (1) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(2) Az alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármestert helyettesítő minőségben azonosak a polgármesterével.

(3)67 Az alpolgármester feladatai:

a) ellátja a polgármestertől közvetlenül kapott feladatokat,

b) közreműködik a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések kidolgozásában,

c) segíti a képviselő-testület és a bizottságok munkáját, részt vehet üléseiken,

d) részt vesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó egyes feladatok előkészítésében.

59. A polgármester és az alpolgármester kapcsolata

70. § (1) A polgármester és az alpolgármester feladataik ellátása során együttműködésre kötelesek.

(2) A polgármester megbízhatja az alpolgármestert egyes önkormányzati feladatok előkészítésével, végrehajtásával.

Az alpolgármester köteles a polgármesternek az előkészítés, végrehajtás körében adott utasításait betartani, eljárásáról, intézkedéseiről a polgármestert tájékoztatni.
(3) Az alpolgármester helyettesi minőségben csak a polgármester távollétében járhat el.
Az alpolgármester köteles a polgármester távollétében tett intézkedésekről a polgármesternek beszámolni.

60. A jegyző

71. § (1)68 A jegyző feladatai a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban:

a) A jegyző a képviselő-testület és a bizottság ülésén a szavazás előtt bármely javaslatot érintően törvényességi észrevételt tehet,

b) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, amit a polgármesterrel együtt aláír. Gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági ülések jegyzőkönyvének felterjesztéséről.

c) Gondoskodik arról, hogy az előterjesztések előzetes törvényességi vizsgálata a beterjesztés előtt megtörténjen.

(2)69 A jegyzőt akadályoztatása esetén a pénzügyi vezető helyettesíti. A jegyző tartós akadályoztatása esetén a polgármester a Polgármesteri Hivatal képesítési és alkalmazási feltételekkel rendelkező köztisztviselőjét, vagy belső szervezeti egységének vezetőjét bízza meg a jegyzői feladatok ellátásával.

(3)70 A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén a jegyzői feladatokat helyettesítő jegyző látja el.

61.71 A Polgármesteri Hivatal

72. § (1)72 A helyi önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésrevaló előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására a Felsőörsi Polgármesteri Hivatalt hozta létre. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

(2)73

(3)74 A hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(4)75

(5)76

62. Önkormányzati társulások

73. § (1) Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében részt vesz a Kelet-Balatoni Térség Önkormányzati Társulásában, a Balatonalmádi Szociális Társulásban és az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társulásban.

(2)77 A Képviselő-testület a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott házi segítségnyújtás, és nappali ellátás feladatait a Balatonalmádi Gondos Panni Család- és Gyermekjóléti Központ és Szociális Szolgálaton keresztül látja el.

(3) A Képviselő-testület a térségi és nemzetközi kapcsolatok biztosítása körében felmerülő feladatait a Kelet-Balatoni Térség Önkormányzati Társuláson keresztül látja el.

(4) A Képviselő-testület az integrált hulladék hasznosítási és kezelési feladatok ellátása érdekében, az Európai Unió Kohéziós Alapjából az elérhető pályázati források feltételrendszerének figyelembevételével az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék Kezelési Önkormányzati Társuláson keresztül pályázik a településen keletkező kommunális és kommunális jellegű hulladéknak az érvényes szabályok és előírások szerinti szakszerű kezelése tárgykörben.

63. Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

74. § (1) Az önkormányzat vagyonával, valamint költségvetési bevételeivel és kiadásaival - közszolgáltatási feladatainak ellátása érdekében - önállóan gazdálkodik.

(2) Az önkormányzati vagyontárgyak számbavételének, elidegenítésének, megterhelésének, vállalkozásba vitelének, illetve más célú hasznosításának szabályait az önkormányzat vagyonrendelete és éves költségvetési rendelete tartalmazza.

75. § (1) Az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv felsorolását – az általa ellátott feladatokkal (kormányzati funkciókkal) együtt – a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat által ellátott alapfeladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

76. § (1) Az önkormányzat közszolgáltatási feladatait elsősorban szervei és intézményei útján teljesíti.

(2) Az intézmény gazdálkodásáért annak vezetője tartozik felelősséggel.

(3)78

77. § (1) A belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző gondoskodik külső szolgáltató bevonásával.

(2) A belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet tevékenységét a jegyzőnek közvetlenül alárendelve végzi, jelentéseit közvetlenül a jegyzőnek küldi meg.

(3)79

64. A lakossággal való kapcsolattartás szabályai

78. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) helyi népszavazás

b)80 közmeghallgatás, falugyűlés, lakossági fórum

c) képviselői fogadóóra.

(2)81 A képviselők igény esetén a Polgármesteri Hivatalban történő előzetes időpont egyeztetés alapján tartanak fogadóórát.

(3) A képviselő-testület - az éves költségvetésben meghatározott összeg erejéig - anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek, így különösen a helyi egyesületek, klubok, települési érdekeket szolgáló alapítványok, baráti társaságok működését, a községnek hírnevet szerző vagy azt öregbítő magánszemélyek tevékenységét, és velük együttműködik.

(4) A képviselő-testület a lakossággal való kapcsolattartás és a helyi közélet nyilvánosságának biztosítása érdekében segíti a folyamatosan működő közszolgálati tájékoztatási eszközök tevékenységét.

(5)82

(6)83

(7)84

(8)85

(9)86

(10)87

(11)88

65. Helyi népszavazás

79. § A helyi népszavazás kitűzését a települési választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezhet.

66. Közmeghallgatás

80. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a résztvevők közérdekű kérdéseket intézhetnek a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz és javaslatokat tehetnek.

(2)89 A közmeghallgatás tényét legalább egy héttel a közmeghallgatást megelőzően a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.

(3) A közmeghallgatás levezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:

a) a közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga,

b) a feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell,

c)90 ha nincs mód az azonnali válaszadásra, vagy a válaszadás, az intézkedés más szerv hatáskörébe tartozik, legkésőbb a közmeghallgatást követő 15 napon belül kell választ adni.

(4)91

67. Falugyűlés

81. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - falugyűlést hívhat össze.

(2) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(3) A gyűlésre meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület ülésére is kötelező, valamint a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait.

(4) A falugyűlés időpontjáról, helyéről és témájáról szóló meghívót a falugyűlést legalább 8 nappal megelőzően közzé kell tenni az önkormányzat honlapján, a Községháza hirdetőtábláján és az önkormányzat egyéb közterületi hirdető felületein.

(5)92 A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek vezetéséről a jegyző vagy megbízásából az aljegyző gondoskodik.

68. Záró rendelkezések

82. § (1) E rendelet a kihirdetését követő második napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályairól szóló 10/2013. (IV.04.) önkormányzati rendelet.

5. melléklet97

1

Az 1. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 2. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 2. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 3. § a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

5

A 4. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

6

Az 5. § (2) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 6. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

8

A 8. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

9

A 9. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

10

A 11. § a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

11

A 11. § (5) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

12

A 12. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

13

A 13. § a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

14

A 11. alcím címe a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

15

A „polgármesteri berekesztése a napirendek megtárgyalása előtt” alcím címét a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

16

A 14. § (4) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

17

A 15. § (1) bekezdés b) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg. A 15. § (1) bekezdés b) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

18

A 15. § (6) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

19

A 16. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg. A 16. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

20

A 20. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

21

A 21. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

22

A 21. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

23

A 22. § (6) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

24

A 27. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

25

A 30. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

26

A 30. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

27

A 31. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

28

A 31. § (4) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

29

A 33. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.

30

A 35. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.

31

A 36. § (1) bekezdés f) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg. A 36. § (1) bekezdés f) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 15. §-ával megállapított szöveg.

32

A 37. § (2) bekezdés b) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg. A 37. § (2) bekezdés b) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.

33

A 38. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 15. §-ával megállapított szöveg. A 38. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg.

34

A 35. alcímet (39–42. §-t) a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

35

A 43. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 18. §-ával megállapított szöveg.

36

A 44. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 44. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg. A 44. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 19. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

37

A 44. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 19. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

38

A 45. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 20. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

39

A 45. § (5) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg. A 45. § (5) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 20. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

40

A 46. § (1) bekezdés d) pontját a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

41

A 46. § (1) bekezdés q) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 21. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

42

A 46. § (1) bekezdés u) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 18. §-ával megállapított szöveg. A 46. § (1) bekezdés u) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 21. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

43

A 46. § (2) bekezdés g) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 21. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

44

A 48. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 19. §-ával megállapított szöveg. A 48. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 22. §-ával megállapított szöveg.

45

A 49. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 23. §-ával megállapított szöveg.

46

A 49. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 20. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 49. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 23. §-ával megállapított szöveg.

47

A 49. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 23. §-ával megállapított szöveg.

48

A 49. § (4) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 20. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 49. § (4) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 23. §-ával megállapított szöveg.

49

Az 50. § a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 24. §-ával megállapított szöveg.

50

Az 51. § (5) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 25. §-ával megállapított szöveg.

51

Az 53. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 21. §-ával megállapított szöveg.

52

Az 53. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 21. §-ával megállapított szöveg.

53

A 49. alcím címe a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 22. §-ával megállapított szöveg.

54

Az „és formai követelményei” alcím címét a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § d) pontja hatályon kívül helyezte. Az 57. § a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 26. §-ával megállapított szöveg.

55

Az 58. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 23. §-ával megállapított szöveg.

56

A 60. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 24. §-ával megállapított szöveg.

57

A 61. § (2) bekezdés a) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 25. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

58

A 61. § (2) bekezdés c) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 25. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 61. § (2) bekezdés c) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 27. §-ával megállapított szöveg.

59

A 62. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 26. §-ával megállapított szöveg. A 62. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 28. §-ával megállapított szöveg.

60

A 63. § a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 29. §-ával megállapított szöveg.

61

A 65. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 30. §-ával megállapított szöveg.

62

A 65. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 30. §-ával megállapított szöveg.

63

Az 57. alcím címe a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 27. §-ával megállapított szöveg. Az 57. alcím címe a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 31. §-ával megállapított szöveg.

64

Az „a bizottságok és a Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatban” alcím címét a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

65

A 68. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 32. §-ával megállapított szöveg.

66

A 68. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 32. §-ával megállapított szöveg.

67

A 69. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 28. §-ával megállapított szöveg.

68

A 71. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 29. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 71. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 33. §-ával megállapított szöveg.

69

A 71. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 33. §-ával megállapított szöveg.

70

A 71. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 29. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 71. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 33. §-ával megállapított szöveg.

71

A 61. alcím címe a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 34. §-ával megállapított szöveg.

72

A 72. § (1) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 35. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

73

A 72. § (2) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

74

A 72. § (3) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 35. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

75

A 72. § (4) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

76

A 72. § (5) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

77

A 73. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

78

A 76. § (3) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § e) pontja hatályon kívül helyezte.

79

A 77. § (3) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

80

A 78. § (1) bekezdés b) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 36. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

81

A 78. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 36. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

82

A 78. § (5) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

83

A 78. § (6) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

84

A 78. § (7) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

85

A 78. § (8) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

86

A 78. § (9) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

87

A 78. § (10) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

88

A 78. § (11) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § f) pontja hatályon kívül helyezte.

89

A 80. § (2) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 37. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

90

A 80. § (3) bekezdés c) pontja a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 37. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

91

A 80. § (4) bekezdését a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 39. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

92

A 81. § (5) bekezdése a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 30. §-ával megállapított szöveg.

93

Az 1. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

94

A 2. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

95

A 3. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

96

A 4. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.

97

Az 5. mellékletet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 17.) önkormányzati rendelete 31. § g) pontja hatályon kívül helyezte.

98

A 6. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 6. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.

99

A 7. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 7. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (6) bekezdésével megállapított szöveg.

100

A 8. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 14.) önkormányzati rendelete 4. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. A 8. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (V. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 8. melléklet a Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 38. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.