Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 1.) önkormányzati rendelete
Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendeletének módosításáról
Hatályos: 2025. 10. 02- 2025. 10. 03Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 1.) önkormányzati rendelete
Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendeletének módosításáról
[1] Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testülete alapelvként rögzíti, hogy döntései meghozatalakor a város polgárainak érdekeit szolgálja és tartja szem előtt. A Képviselő-testület kiemelt céljának tekinti, hogy olyan önszerveződésen alapuló helyi hatalomgyakorlás valósuljon meg, amelyben a lakosság szabadon, demokratikusan, széles körű nyilvánosság előtt zajló önkormányzati döntéshozatallal vesz részt a helyi ügyek intézésében.
[2] Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendelete 40. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő-testülete Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsága, Jogi és Humán Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 1. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.mezocsat.hu.
(5) Az Önkormányzat „Csáti Újság” című hivatalos információs, önkormányzati havilapot jelentet meg, amelyet ingyenesen juttatt el a lakossághoz.”
2. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 9 fő a következők szerint:
a) 8 fő választott képviselő,
b) polgármester.”
3. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A Képviselő-testülettől a bizottságokra és a polgármesterre átruházott hatáskört a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.”
4. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén pedig a Jogi és Humán Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.”
5. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 30. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben
a) rendeletet alkot,
b) határozatot hoz.”
6. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 34. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A képviselőtestület rendeleteit, határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A rendelet megjelölése tartalmazza a számát, a kihirdetés dátumát, a határozat megjelölése tartalmazza számát és közzétételének időpontját.”
7. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 40. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) ) A Képviselő-testület két állandó bizottságot hoz létre:
a) Jogi és Humán Bizottságot 5 fővel, amelynek három tagja képviselő, két tagja nem képviselő bizottsági tag,
b) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságot 5 fővel, amelynek négy tagja képviselő, egy tagja nem képviselő bizottsági tag.”
8. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
9. § Ez a rendelet 2025. október 2-án lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.
1. melléklet a 12/2025. (X. 1.) önkormányzati rendelethez
1. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság feladatai:
1.1. Véleményezi:
a) a költségvetési intézmények alapítását, megszüntetését, gazdasági társaság létrehozását az abban való önkormányzati részvételt
b) az önkormányzati rendeletek tervezeteit, kezdeményezheti rendeletek alkotását, illetve módosítását
c) a testület egyes hatásköreinek átruházására vonatkozó javaslatot
d) a Képviselő-testület által kötendő szerződéseket, megállapodásokat
e) az éves költségvetési rendelet-tervezetet, a végrehajtásról szóló beszámolókat
f) az önkormányzati intézmények alapítását, megszüntetését, átszervezését
g) az Önkormányzat vagyonát érintő javaslatok pénzügyi vonatkozásait
h) hitelfelvételt, melynek kapcsán vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát
i) beruházási célú javaslatokat
j) tevékenységi körét érintő rendeletek tervezetét
k) a belső ellenőr munkaprogramját
1.2. Közreműködik:
a) az Önkormányzat Gazdasági Programjának elkészítésében
b) az önkormányzati tulajdonú ingatlanok, mezőgazdasági földek bérleti díjának megállapításában
c) a költségvetési rendelet-tervezet kidolgozásában
d) az éves zárszámadás és rendelet-tervezet előkészítésében
1.3. Figyelemmel kíséri:
a) a környezetvédelemmel kapcsolatos tervek megalkotását
b) a város közműveinek fejlesztésére vonatkozó javaslatot
c) a belső ellenőrzés végrehajtását, tájékozódik az ellenőrzések tapasztalatairól
d) a vagyonváltozás alakulását
e) az intézmények gazdálkodását
1.4. Saját hatáskörben:
a) javaslatot dolgoz ki az Önkormányzat tulajdonát képező vagyonnal való gazdálkodásra
b) javaslatot tesz az éves költségvetésben a felhalmozási kiadások tervezetére
c) javaslatot tesz önkormányzati lakásbérlő kijelölésére
2. A Jogi és Humán Bizottság feladatai
2.1. Véleményezi:
a) mindazon testületi előterjesztéseket, melyek a szociális területtel, egészségüggyel, közművelődéssel és közoktatással kapcsolatosak
b) az ifjúsággal és sporttal kapcsolatos helyi rendeleteket
c) a költségvetési intézmények alapítását, megszüntetését, gazdasági társaság létrehozását az abban való önkormányzati részvételt
d) az önkormányzati rendeletek tervezeteit, kezdeményezheti rendeletek alkotását, illetve módosítását.
e) a testület egyes hatásköreinek átruházására vonatkozó javaslatot
f) a Képviselő-testület által kötendő szerződéseket, megállapodásokat
g) a város közbiztonságával, bűnügyi helyzetével kapcsolatos előterjesztéseket
h) a képviselőket érintő összeférhetetlenség és méltatlansági ügyeket, javaslatot fogalmaz meg a Képviselő-testület számára
2.2. Közreműködik:
a) az önkormányzat által fenntartott intézményekre vonatkozó fenntartói döntések végrehajtásában, ellenőrzésében
b) a szociális területet érintő fenntartói döntések végrehajtásában, ellenőrzésében
c) a Szervezeti és Működési Szabályzat és melléletei kidolgozásában és figyelemmel kíséri hatályosulását, kezdeményezheti módosításukat, kiegészítésüket
d) a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Koncepció megalkotásában
2.3. Figyelemmel kíséri:
a) az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények tevékenységét, a szociális ellátás feladatait
b) a testület működésére vonatkozó rendelkezések betartását, hatályosulását
c) a település közbiztonsági helyzetét
d) a Bűnmegelőzési Koncepcióban megfogalmazottak végrehajtását
e) saját hatáskörben kezeli a vagyonnyilatkozatokat
2.4. Saját hatáskörben
a) a szociális és gyermekvédelmi önkormányzati rendeletek alkotásához a Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével előkészíti és a Képviselő-testület elé tejreszti a rendelet-tervezeteket, évente felülvizsgálja a hatályosságukat és a módosításuk szükségességét
b) a költségvetési rendelet megalkotásához véleményezi az egészségügyi ellátást szolgáló költségvetési tételeket, a szociális- és gyermekvédelmi pénzbeni és természetbeni ellátások költségvetési tervezetét.”