Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 1.) önkormányzati rendelete

Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Hatályos: 2025. 10. 02- 2025. 10. 03

Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 1.) önkormányzati rendelete

Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendeletének módosításáról

2025.10.02.

[1] Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testülete alapelvként rögzíti, hogy döntései meghozatalakor a város polgárainak érdekeit szolgálja és tartja szem előtt. A Képviselő-testület kiemelt céljának tekinti, hogy olyan önszerveződésen alapuló helyi hatalomgyakorlás valósuljon meg, amelyben a lakosság szabadon, demokratikusan, széles körű nyilvánosság előtt zajló önkormányzati döntéshozatallal vesz részt a helyi ügyek intézésében.

[2] Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendelete 40. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő-testülete Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsága, Jogi és Humán Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 1. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.mezocsat.hu.

(5) Az Önkormányzat „Csáti Újság” című hivatalos információs, önkormányzati havilapot jelentet meg, amelyet ingyenesen juttatt el a lakossághoz.”

2. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 9 fő a következők szerint:

a) 8 fő választott képviselő,

b) polgármester.”

3. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testülettől a bizottságokra és a polgármesterre átruházott hatáskört a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.”

4. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén pedig a Jogi és Humán Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.”

5. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 30. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben

a) rendeletet alkot,

b) határozatot hoz.”

6. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 34. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselőtestület rendeleteit, határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A rendelet megjelölése tartalmazza a számát, a kihirdetés dátumát, a határozat megjelölése tartalmazza számát és közzétételének időpontját.”

7. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 40. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) ) A Képviselő-testület két állandó bizottságot hoz létre:

a) Jogi és Humán Bizottságot 5 fővel, amelynek három tagja képviselő, két tagja nem képviselő bizottsági tag,

b) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságot 5 fővel, amelynek négy tagja képviselő, egy tagja nem képviselő bizottsági tag.”

8. § A Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

9. § Ez a rendelet 2025. október 2-án lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet a 12/2025. (X. 1.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet
A Bizottság részletes feladat- és hatáskörei

1. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság feladatai:

1.1. Véleményezi:

a) a költségvetési intézmények alapítását, megszüntetését, gazdasági társaság létrehozását az abban való önkormányzati részvételt

b) az önkormányzati rendeletek tervezeteit, kezdeményezheti rendeletek alkotását, illetve módosítását

c) a testület egyes hatásköreinek átruházására vonatkozó javaslatot

d) a Képviselő-testület által kötendő szerződéseket, megállapodásokat

e) az éves költségvetési rendelet-tervezetet, a végrehajtásról szóló beszámolókat

f) az önkormányzati intézmények alapítását, megszüntetését, átszervezését

g) az Önkormányzat vagyonát érintő javaslatok pénzügyi vonatkozásait

h) hitelfelvételt, melynek kapcsán vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát

i) beruházási célú javaslatokat

j) tevékenységi körét érintő rendeletek tervezetét

k) a belső ellenőr munkaprogramját

1.2. Közreműködik:

a) az Önkormányzat Gazdasági Programjának elkészítésében

b) az önkormányzati tulajdonú ingatlanok, mezőgazdasági földek bérleti díjának megállapításában

c) a költségvetési rendelet-tervezet kidolgozásában

d) az éves zárszámadás és rendelet-tervezet előkészítésében

1.3. Figyelemmel kíséri:

a) a környezetvédelemmel kapcsolatos tervek megalkotását

b) a város közműveinek fejlesztésére vonatkozó javaslatot

c) a belső ellenőrzés végrehajtását, tájékozódik az ellenőrzések tapasztalatairól

d) a vagyonváltozás alakulását

e) az intézmények gazdálkodását

1.4. Saját hatáskörben:

a) javaslatot dolgoz ki az Önkormányzat tulajdonát képező vagyonnal való gazdálkodásra

b) javaslatot tesz az éves költségvetésben a felhalmozási kiadások tervezetére

c) javaslatot tesz önkormányzati lakásbérlő kijelölésére

2. A Jogi és Humán Bizottság feladatai

2.1. Véleményezi:

a) mindazon testületi előterjesztéseket, melyek a szociális területtel, egészségüggyel, közművelődéssel és közoktatással kapcsolatosak

b) az ifjúsággal és sporttal kapcsolatos helyi rendeleteket

c) a költségvetési intézmények alapítását, megszüntetését, gazdasági társaság létrehozását az abban való önkormányzati részvételt

d) az önkormányzati rendeletek tervezeteit, kezdeményezheti rendeletek alkotását, illetve módosítását.

e) a testület egyes hatásköreinek átruházására vonatkozó javaslatot

f) a Képviselő-testület által kötendő szerződéseket, megállapodásokat

g) a város közbiztonságával, bűnügyi helyzetével kapcsolatos előterjesztéseket

h) a képviselőket érintő összeférhetetlenség és méltatlansági ügyeket, javaslatot fogalmaz meg a Képviselő-testület számára

2.2. Közreműködik:

a) az önkormányzat által fenntartott intézményekre vonatkozó fenntartói döntések végrehajtásában, ellenőrzésében

b) a szociális területet érintő fenntartói döntések végrehajtásában, ellenőrzésében

c) a Szervezeti és Működési Szabályzat és melléletei kidolgozásában és figyelemmel kíséri hatályosulását, kezdeményezheti módosításukat, kiegészítésüket

d) a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Koncepció megalkotásában

2.3. Figyelemmel kíséri:

a) az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények tevékenységét, a szociális ellátás feladatait

b) a testület működésére vonatkozó rendelkezések betartását, hatályosulását

c) a település közbiztonsági helyzetét

d) a Bűnmegelőzési Koncepcióban megfogalmazottak végrehajtását

e) saját hatáskörben kezeli a vagyonnyilatkozatokat

2.4. Saját hatáskörben

a) a szociális és gyermekvédelmi önkormányzati rendeletek alkotásához a Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével előkészíti és a Képviselő-testület elé tejreszti a rendelet-tervezeteket, évente felülvizsgálja a hatályosságukat és a módosításuk szükségességét

b) a költségvetési rendelet megalkotásához véleményezi az egészségügyi ellátást szolgáló költségvetési tételeket, a szociális- és gyermekvédelmi pénzbeni és természetbeni ellátások költségvetési tervezetét.”