Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (IX.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 11. 15- 2025. 11. 16Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (IX.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Ramocsaháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát tiszteletben tartja és e jogot a demokratikus választások során kapott lakossági felhatalmazással, a település egészéért vállalt felelősséggel gyakorolja. A helyi közügyek intézését és a képviselő-testület szervezetének és működésének részleteit, a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Ramocsaháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (IX. 26.) önkormányzati rendeletének módosítására az alábbiakat rendeli el:
1. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 6. §-a a következő (3)–(6) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A képviselő-testület hatásköreinek átruházására és visszavonására vonatkozó elveket és rendet e rendelet határozza meg. Átruházásra – törvény eltérő rendelkezése hiányában – rendelettel kerül sor.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlásához a Képviselő-testület iránymutatást, utasítást adhat.
(5) Az átruházott hatáskört a Képviselő-testület minősített többséggel vonhatja vissza.
(6) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről évente legalább egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek.”
2. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete a következő 6/A. §-sal egészül ki:
„6/A. § (1) Az átruházott hatáskörben eljáró szerv (polgármester, jegyző) előtt kezdeményezett ügyekben a kérelmet a Ramocsaházai Közös Önkormányzati Hivatalhoz kell benyújtani írásban (személyesen vagy postai úton), elektronikus úton (e-Papír szolgáltatáson keresztül) vagy e-mailben, a hatáskör gyakorlójának címzésével.
(2) A kérelem kötelező tartalmi elemeit és mellékleteit az ügyfajtára vonatkozó önkormányzati rendelet határozza meg; ennek hiányában a Hivatal által közzétett ügyintézési tájékoztató az irányadó.
(3) A döntéshozatal határidejére a vonatkozó ágazati jogszabályok az irányadók; ennek hiányában a kérelem beérkezésétől számított 21 nap.
(4) Hiánypótlás esetén a Hivatal a kérelmezőt legalább 8 napos határidővel felhívja a hiányok pótlására.”
3. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 9. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A Képviselő-testület ülését az Önkormányzat székhelyén (4536 Ramocsaháza, Fő tér 1.) tartja.
(3) A Képviselő-testület – a választópolgárok részvételének biztosítása mellett – az (2) bekezdésben meghatározott helyszíntől eltérő helyszínen is tarthat ülést, de kizárólag Ramocsaházán vagy Ramocsaházával közvetlenül szomszédos településen, olyan helyen, amely a választópolgárok számára aránytalan megterhelés nélkül elérhető. Az eltérő helyszínről az ülés összehívására jogosult rendelkezik és azt a meghívóban kifejezetten megjelöli.”
4. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 10. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A meghívót és mellékleteit az ülés tervezett időpontja előtt legalább 3 nappal a képviselők és a meghívottak részére elsődlegesen elektronikus úton (e-mail) kell megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal az Önkormányzat hirdetőtábláján és a honlapon – a helyben szokásos módon – közzéteszi.”
(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 10. §-a a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:
„(2a) A meghívó és mellékletei megküldésének és átvételének igazolására e-mail esetén a kézbesítési vagy olvasási visszaigazolás, hivatali kézbesítő útján történő átadás esetén az átvételi elismervény, postai kézbesítés esetén a tértivevény szolgál. Elektronikus kézbesítés sikertelensége esetén a meghívót hivatali kézbesítő útján vagy postai úton kell megküldeni.
(2b) Rendkívüli ülés esetén a meghívót elektronikus úton kell megküldeni; emellett – a sürgős összehívás igazolására – telefonon vagy SMS-ben is értesítést kell adni. Rendkívüli ülés csak halasztást nem tűrő esetben hívható össze.”
5. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Rendkívüli ülés összehívása esetén a meghívó írásbeli formája mellőzhető; a képviselők értesítése e-mailben történik, és az értesítést telefonon vagy SMS-ben meg kell erősíteni.”
6. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete a következő 11/A. §-sal egészül ki:
„11/A. § (1) Ünnepi ülést a Képviselő-testület emlék- és díjátadások, kitüntetések, díszpolgári címek adományozása, települési jelentőségű események (pl. szoboravatás) alkalmából tarthat.
(2) Az ünnepi ülés összehívására és levezetésére – az eltérő jelleghez igazodó sajátosságokkal – a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) Ünnepi ülésen döntéshozatalra csak akkor kerülhet sor, ha a meghívó a döntéshozatal tényét és tárgyát előre tartalmazza.”
7. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 17. §-a a következő (10)–(15) bekezdéssel egészül ki:
„(10) Előterjesztést a Hivatal titkárságára kell benyújtani írásban és elektronikusan (hivatal@ramocsahaza.hu). Rendes ülés esetén az előterjesztés benyújtási határideje az ülés kitűzött időpontját megelőző 5. munkanap 12.00 óra; rendkívüli ülés esetén legalább 24 órával az ülés előtt.
(11) A képviselő az ülésen is kezdeményezhet rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát; ebben az esetben a döntési javaslatot írásban kell benyújtani az ülésvezetőnek a vita lezárásáig.
(12) Rendelet-tervezethez – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – előzetes hatásvizsgálat és indokolás csatolandó az SZMSZ 1. melléklete szerinti mintának megfelelően.
(13) Az előterjesztés kötelező tartalmi elemei: cím, jogszabályi felhatalmazás, rövid összefoglaló, részletes indokolás, a döntési javaslat szövege, felelős és határidő, mellékletek felsorolása.
(14) Az előterjesztések formai követelményeit és kötelező mellékleteit a polgármester rendelkezésben állapítja meg és a honlapon közzéteszi.
(15) Az Ügyrendi Bizottság személyi ügyekben, összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyekben állásfoglalást ad, és titkos szavazást bonyolít le.”
8. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 19. § (1)–(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A Képviselő-testület főszabályként nyílt szavazással dönt; a nyílt szavazás módja kézfelnyújtás.
(2) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt a polgármester elrendeli, vagy legalább a megválasztott képviselők egynegyede indítványozza; a név szerinti szavazás módja, hogy a jegyző ábécé sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozatot tesznek.
(3) Titkos szavazást kell tartani a jogszabályban meghatározott esetekben, különösen személyi ügyekben, továbbá a Képviselő-testület döntése alapján, ha azt a megválasztott képviselők minősített többsége elrendeli és azt jogszabály nem zárja ki. A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
(4) A szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg és hirdeti ki.”
9. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A módosító indítvány elfogadásához ugyanazon szavazati arány szükséges, mint az eredeti döntés elfogadásához.”
10. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati határozatok és jegyzőkönyvek formai és jelölési szabályaira a hatályos igazságügyi miniszteri rendelet – különösen az 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 15. §-a és 19. §-a – az irányadó.”
11. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 23. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvek közérdekből nyilvános adatok. A megismerés iránti igény szóban, írásban vagy elektronikus úton is benyújtható; az igénynek az adatkezelő a beérkezéstől számított legfeljebb 15 napon belül tesz eleget. A másolatkészítésért járó költségtérítés mértékét – a vonatkozó kormányrendelet alapján végzett költségszámítás szerint – az Önkormányzat közzéteszi. A nyílt ülés jegyzőkönyvét az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.”
12. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 32. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A jegyző köteles a jogszabálysértő döntés, illetve működés észlelése esetén – jogszabályban meghatározottak szerint – a Képviselő-testület felé jelzéssel élni. A jelzést írásban kell megtenni és azt az ülésen ismertetni kell.
(5) Ha a Képviselő-testület a jelzés ellenére sem tesz eleget jogszabályban előírt kötelezettségének, a jegyző haladéktalanul tájékoztatja az illetékes Kormányhivatalt.”
13. § (1) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 33. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az Önkormányzat az önkormányzati feladatok hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) Az Önkormányzat által kötött társulási megállapodások jegyzékét – a társulások jogállásának és feladatainak meghatározásával – az 1. számú függelék tartalmazza.”
(2) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 33. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Az 1. számú függelékben fel kell tüntetni társulásonként legalább a következőket: a társulás neve, rövid neve, székhelye, jogi formája, alapításának dátuma, az Önkormányzat csatlakozásának dátuma, a társulás feladatköre (a Mötv. 13. § (1) bekezdése szerinti közfeladat megjelölésével), az együttműködés jogalapja (társulási megállapodás), kapcsolattartó, valamint a hatályos társulási megállapodás elérhetősége.
(4) Az 1. számú függelék adatait a jegyző évente felülvizsgálja és szükség szerint aktualizálja.”
14. § A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 2. melléklet 1. függeléke helyébe az 1. melléklet lép.
15. § Hatályát veszti A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Ramocsaháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2019 (IX.26..) önkormányzati rendelete 22. § (2)–(5) bekezdése.
16. § Ez a rendelet 2025. november 15-én lép hatályba.
1. melléklet a 12/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez