Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 10. 30- 2025. 10. 31

Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.10.30.

[1] A rendelet célja Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatának a magasabb szintű jogszabályoknak való megfelelése, pontosítása.

[2] Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésén kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése alapján meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, a polgármesterrel együtt. A tagok nevét a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.”

2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 3. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja, mely tartalmazza a testületi ülések és a közmeghallgatások tervezett időpontjait, napirendjeit, előterjesztőjének megjelölését. Az üléstervre javaslatot tehet a polgármester, alpolgármester, képviselők, jegyző. Az üléstervet a jegyző állítja össze tárgyév január 30. napjáig a polgármester irányításával. A képviselő-testület elé a polgármester terjeszti jóváhagyásra tárgyév február 15. napjáig.”

3. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 3. § (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(11) A polgármester a kezdeményezéstől számított 15 napon belül köteles összehívni a rendkívüli ülést a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott feltételek teljesülése esetén.”

4. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő (15) bekezdéssel egészül ki:

„(15) Tevékenységi körüket érintően az adott témához tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a tárgyalandó napirendi pontok előadóit, szakértőit,

b) az önkormányzat intézményeinek, gazdasági társaságainak vezetőit,

c) akiknek meghívását a Polgármester indokoltnak tartja,

d) akiknek a meghívását a Képviselő-testület indokoltnak tartja,

e) a településen működő civil szervezeteket, a Szamosszeg Községi Polgárőr Egyesület, a Szamosszegi Horgász Egyesület és a Szamosszegi Nőegylet vezetőjét.”

5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 5. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

„(8) Egy napirendi pont esetében 3 alkalommal maximum 3 perc időtartamban lehet hozzászólni.”

6. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A Mötv-ben, valamint az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Képviselő-testület a mulasztás megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 50 %-ban csökkenti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.”

7. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A jegyzőkönyvbe való betekintést írásban a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv az Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében, ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A nyilvános ülés jegyzőkönyvéről másolat kérhető, melynek díját a mindenkori hatályos jogszabályok szerint kell meghatározni.”

8. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 14. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A képviselő-testület a falugyűlést határozza meg annak a fórumnak, amely a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálja. A falugyűlés idejéről és helyéről a (2) bekezdés alapján kell a lakosságot tájékoztatni. A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni.”

9. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A főállású Polgármester munkaideje heti 40 óra.”

10. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 12. alcíme a következő 15/A. §-sal egészül ki:

„15/A. § (1) A képviselő-testület hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.

(2) A hatáskör átruházás elveit a következők szerint határozza meg:

a) amely ügyek kollektív döntést igényelnek, azok bizottsági hatáskörbe tartozzanak;

b) amelyek operatív jellegűek, gyors döntést kívánnak meg, azokat a polgármesterre vagy jegyzőre ruházza át;

(3) A képviselő-testület az átruházott hatásköröket visszavonhatja, az átruházott hatáskör gyakorlójának utasítást adhat. Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével hozta, vagy a Képviselő-testület legalább 3 tagja kezdeményezi.

(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.

(5) A Képviselő-testület a Jegyzőre ruházza át a közösségi együttélés alapvető szabályairól és azok megszegésének jogkövetkezményeiről szóló rendeletben meghatározott feladatkörök ellátását.”

11. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A Bizottság tagjainak nevét a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.”

12. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 17. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A fegyelmi eljárással, méltatlansággal, összeférhetetlenséggel, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos előterjesztéseket a Bizottság állásfoglalásával együtt lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.”

13. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet az 1. melléklet szerinti 5. melléklet 1. függelékkel egészül ki.

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet a 2. melléklet szerinti 5. melléklet 2. függelékkel egészül ki.

14. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet

15. § Ez a rendelet 2025. október 30-án lép hatályba, és 2025. október 31-én hatályát veszti.

1. melléklet a 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

A képviselők névsora:

1. Kiss Jenő Gergő polgármester

2. Kun Gábor képviselő/ alpolgármester

3. Tardi Gábor képviselő

4. Csóka Tamás képviselő

5. Kósa Béla képviselő

6. Filep László képviselő”

2. melléklet a 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

Az Ügyrendi Bizottság névsora:

1. Csóka Tamás képviselő/ elnök

2. Filep László képviselő/ tag

3. Filep Gergő képviselő/ tag”