Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 10. 30Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Szamosszeg Község Önkormányzata a törvények keretei között, saját felelősségére, önállóan szabályozza és igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket, ehhez szükséges a szervezetének kialakítása és működésének meghatározása.
[2] Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésén kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése alapján meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület szervei és bélyegzői
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Szamosszeg Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4824 Szamosszeg, Bercsényi Miklós utca 6.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4824 Szamosszeg, Bercsényi Miklós utca 6.
(3) A Képviselő-testület szervei:
a) Szamosszeg Község Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
b) Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);
c) Szamosszegi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal), székhelye: 4824 Szamosszeg, Bercsényi Miklós utca 6. (továbbiakban: székhely), állandó kirendeltsége: 4721 Szamoskér, Kossuth Lajos utca 173. (továbbiakban Szamoskéri Kirendeltség),
d) Szamosszegi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)
e) Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás (4400 Nyíregyháza, Hősök tere 9.),
f) Szatmári Egyesített Szociális és Alapellátási Intézményi Társulás (4700 Mátészalka, Hősök tere 9.),
g) Szamosszeg és Szamoskér Önkormányzatok Óvodai Társulása, 4824 Szamosszeg, Bercsényi Miklós utca 6.).
(4) Az (3) bekezdés e)–g) pontjában megjelölt társulások jogállását, feladatait az önkormányzatok között létrejött társulási megállapodások tartalmazzák.
(5) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését.
(7) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését.
(8) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Szamosszegi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezését, valamint a Jegyző elnevezését.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer és zászló.
(2) Szamosszeg Község címerének a felépítése:
a) Szamosszeg község címere: álló, kék színű katonai pajzs, alul két hullámpólyával. A pajzs mezejében két ezüstgólyával kísért arany fűzfa lebeg. Az oromdísz három ezüst tarkasáfrányvirág, amelyek kék-arany tekercsen helyezkednek el. A pajzs alatt egy szalag, felirata: SZAMOSSZEG.
b) A címerpajzs fő része a község régi pecsétjének az ábráját idézi, ezáltal az önkormányzatra, annak régi voltára utal. A két hullámpólya a község környékének folyóvizeire emlékeztet, a természeti környezet értékeit hangsúlyozza; ugyanezt erősítik az oromdíszben elhelyezett virágok.
(3) Szamosszeg Község zászlaja közepén a címer motívuma jelenik meg. A zászló széle kék és arany háromszögekbe van foglalva.
2. A képviselő – testület működése, üléseinek összehívása
3. § (1)1 A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, a polgármesterrel együtt. A tagok nevét a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
(2) A Képviselő- testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
(3) A képviselő-testületet írásos meghívóval a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.
(4) A (3) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével 1 hónap időtartamot meghaladó távollét.
(5) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
(6) A Képviselő-testület ülését Szamosszeg Község Önkormányzat házasságkötő termében vagy az Önkormányzati Hivatal épületében tartja, az ülés székhelyen kívüli helyre is összehívható, Szamosszeg község Művelődési Házába.
(7) A Képviselő-testület összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza
a) az ülés helyét, az ülés jellegét,
b) az ülés tervezett időpontját,
c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
d) az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket mellékletként.
(8) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal papír alapon hivatalsegéd útján tértivevényes levélben vagy elektronikusan, kézbesítési visszaigazolás kérésével kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni.
(9)2 A képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja, mely tartalmazza a testületi ülések és a közmeghallgatások tervezett időpontjait, napirendjeit, előterjesztőjének megjelölését. Az üléstervre javaslatot tehet a polgármester, alpolgármester, képviselők, jegyző. Az üléstervet a jegyző állítja össze tárgyév január 30. napjáig a polgármester irányításával. A képviselő-testület elé a polgármester terjeszti jóváhagyásra tárgyév február 15. napjáig.
(10) Az ülésre meg kell hívni:
a) a Képviselő-testület tagjait
b) a Jegyzőt
c) a napirendi pontok előadóit.
(11)3 A polgármester a kezdeményezéstől számított 15 napon belül köteles összehívni a rendkívüli ülést a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott feltételek teljesülése esetén.
(12) A törvényben szabályozott eseteken kívül a polgármester is összehívhat rendkívüli ülést, amennyiben olyan halaszthatatlan döntést igénylő ügy tárgyalása szükséges, melyben a döntés a soron következő rendes ülés időpontjáig nem várható meg.
(13) A (12) bekezdésben foglalt esetekben a rendkívüli ülés összehívása írásos meghívó mellőzésével - telefonon, e-mailen is - összehívható, amennyiben az ülést 24 órán belül szükséges összehívni. Egyéb rendkívüli ülés összehívása esetén írásos meghívót és előterjesztést kell küldeni.
(14) A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el, mely nem haladhatja meg a 15 percet. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
(15)4 Tevékenységi körüket érintően az adott témához tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a tárgyalandó napirendi pontok előadóit, szakértőit,
b) az önkormányzat intézményeinek, gazdasági társaságainak vezetőit,
c) akiknek meghívását a Polgármester indokoltnak tartja,
d) akiknek a meghívását a Képviselő-testület indokoltnak tartja,
e) a településen működő civil szervezeteket, a Szamosszeg Községi Polgárőr Egyesület, a Szamosszegi Horgász Egyesület és a Szamosszegi Nőegylet vezetőjét.
4. § (1) A Képviselő-testület a Mötv.-ben és egyéb, az önkormányzati feladatokat tartalmazó jogszabályokban meghatározott kötelező feladatok ellátásán túl – saját felelősségére, a jogszabályokban előírt feltételek szerint, az éves költségvetésben, a gazdálkodást megalapozó pénzügyi fedezet biztosításával – önként vállalt feladatokat láthat el, vállalkozási tevékenységet is folytathat.
(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai körében gondoskodik:
1. a munkahelyi és vendégétkeztetés biztosításáról,
2. felsőfokú oktatási intézményben tanulók támogatásáról (Bursa Hungarica Ösztöndíj),
3. sport támogatásáról,
4. a település életében kiemelt jelentőséggel bíró rendezvények támogatásáról,
5. társulások létrejöttének ösztönzéséről, a társulások támogatásáról,
6. gazdálkodó szervezet, nonprofit szervezet, egyéb szervezet alapításáról,
7. a menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátásáról, támogatásáról.
3. A képviselő – testület üléseinek vezetése, tanácskozási rendje, előterjesztés
5. § (1) Az ülésvezető jogkörei:
a) megnyitja az ülést és megállapítja az ülés határozatképességét, és folyamatosan figyelemmel kiséri,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
d) szünetet rendelhet el,
e) lezárja a vitát,
f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
g) ismerteti a szavazás eredményét,
h) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
i) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, hallgatóságot,
j) bezárja az ülést.
(2) Az ülés megnyitása után számba kell venni az igazoltan vagy igazolatlanul távol maradó és a késését előzetesen bejelentő települési képviselőket.
(3) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;
f) zárt ülésen tárgyalandó napirendi pontok.
(4) A Képviselő-testület az (4) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(5) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
b) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
c) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
d) módosító javaslatok megtétele;
e) döntés a módosító javaslatokról;
f) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.
(6) Az ülésvezető a hozzászólótól megvonja a szót, ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
(7) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az ülésvezető biztosítja, amennyiben a napirendi ponthoz tartozik a hozzászólása.
(8)5 Egy napirendi pont esetében 3 alkalommal maximum 3 perc időtartamban lehet hozzászólni.
6. § (1) A képviselő testület napirendjeit szóbeli és írásos előterjesztések alapján tárgyalja.
(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, a polgármester, vagy valamely képviselő- testületi tag által javasolt:
a) rendeleti javaslat,
b) határozati javaslat,
c) beszámoló,
d) tájékoztató.
(3) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban és szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
(4) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a képviselő- testület tagja;
b) a polgármester
c) az alpolgármester;
d) bizottság,
e) a jegyző.
(5) Kizárólag írásban nyújthatók be:
a) az önkormányzati rendeletalkotással,
b) az összeférhetetlenség kivizsgálásával,
c) a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával,
d) méltatlansági eljárás kivizsgálásával,
e) a hitelfelvétellel,
f) a polgármester illetményének, költségtérítésének, jutalmának megállapításával,
g) az intézményalapítással, átszervezéssel, megszüntetéssel,
h) a helyi népszavazás kiírásával
kapcsolatos előterjesztések.
(6) Amennyiben szóbeli előterjesztés történik, a döntés tervezetét írásban kell benyújtani a polgármester részére, legkésőbb a képviselő-testületi ülés előtt 3 nappal.
(7) Az előterjesztésben az alábbiakat kell meghatározni:
a) az előterjesztés tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykörre vonatkozó jogszabályokat, az előkészítés során felmerülő véleményeket és mindazokat a körülményeket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják;
b) határozati javaslatot a végrehajtásért felelős személy megnevezésével és a határidő megjelölésével.
(8) A rendelet-tervezetet az önkormányzati hivatal munkatársa készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre, az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
4. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
7. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) Tájékoztatás a választás eredményéről,
b) Polgármester eskütétele,
c) Önkormányzati képviselők eskütétele,
d) Polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítása,
e) Alpolgármester választás titkos szavazással, eskütétele,
f) Alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésnek megállapítása,
g) SZMSZ megalkotása (módosítása vagy felülvizsgálata),
h) összeférhetetlenségi, méltatlansági és vagyonnyilatkozat-tételi szabályok ismertetése,
i) egyebek.
(3) Az alpolgármester választásával kapcsolatban a képviselő - testület a 11. § (8)–(12) bekezdéseiben foglaltak alapján titkos szavazást tart.
5. Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések
8. § (1) A Képviselő kötelezettségei:
a) kapcsolatot tart a választópolgárokkal és a civil szervezetekkel,
b) a képviselő-testület, illetve – bizottság tagjának megválasztott képviselő esetén – a bizottság ülésén megjelenni és munkájában tevékenyen részt venni,
c) az ülés vezetőjének az ülés megkezdése előtt legalább egy órával telefonon vagy személyesen bejelenti, ha az ülésen nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
d) köteles a vele szemben felmerült személyes érintettséget a szavazás előtt szóban bejelenteni a Képviselő-testületnek,
e) a tanácskozás ideje közben a végleges eltávozását az ülés vezetőjének bejelenti,
f) vagyonnyilatkozatot tenni a Mötv. szerint,
g) köteles a hivatali és üzleti titkot megőrizni,
h) köteles olyan magatartást tanúsítani, ami nem sérti a tanácskozás vagy a tagok méltóságát.
(2) A polgármester feladata az ülés rendjének fenntartása, ennek érdekében a következő intézkedéseket teheti:
a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirendi ponttal kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát, attól ne térjen el,
b) figyelmezteti a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,
c) megvonhatja a szót attól a nem települési képviselő hozzászólótól, akinél a figyelmeztetés nem vezetett eredményre,
d) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
e) ismételt rendzavarás esetén a nem települési képviselő résztvevőt a teremből kiutasíthatja,
f) tárgyalási szünetet rendelhet el, mely időtartama 15 percnél hosszabb nem lehet.
(3)6 A Mötv-ben, valamint az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a Képviselő-testület a mulasztás megszüntetéséig, de legfeljebb 12 havi időtartamra 50 %-ban csökkenti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.
6. Nyilvánosság biztosítása
9. § (1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről a nyilvánosságot a meghívó és az előterjesztések hivatalos honlapon történő megjelenítésével és az önkormányzat hirdetőtábláján kell tájékoztatni.
(2) A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a meghívót és az előterjesztéseket a meghívó kiküldésével egyidejűleg - az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal - kell a honlapra feltölteni, a hirdetőtáblára kitenni.
7. Döntéshozatali eljárás
10. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során döntésüket az ülésvezető kérdésére kézfelemeléssel jelzik.
(2) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, majd ismerteti az önkormányzat döntését.
(3) Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik a 11. § (8)–(12) bekezdéseiben foglaltak alapján.
(4) A polgármester a módosító indítványokat, az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról a hozzászólás sorrendjében dönt.
(5) A módosító indítványok elfogadásához olyan szavazati arány szükséges, mint az eredeti javaslat elfogadásához.
(6) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(7) Szavazategyenlőség esetén vagy amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor a képviselő-testület elutasító döntést hoz.
8. A szavazás módja
11. § (1) A Képviselő – testület döntéseit jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában nyílt szavazással, egyszerű többséggel hozza meg.
(2) A szavazás kézfelemeléssel történik. A képviselők „igen”-nel, „nem”-mel, vagy „tartózkodás”-sal szavaznak.
(3) Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványára a Képviselő-testület egyszerű többséggel elrendelhet.
(4) Név szerinti szavazás esetén a szavazatokat a jelenlévő képviselők nevének ABC sorrendje szerint, szóban kell leadni. A szavazás eredményét rögzítő névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(5) A szavazás eredményét a polgármester vagy az ülés vezetője állapítja meg. A szavazás eredményének nyilvánvalóan pontatlan összeszámolása esetén a polgármester vagy az ülés vezetője a szavazás megismétlését rendeli el.
(6) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott esetekben.
(7) A Képviselő-testület az ülés lefolytatásával kapcsolatos döntéseit határozat formájában hozza meg. A képviselő-testület határozatot hoz különösen a napirend elfogadásáról, a jegyzőkönyvvezető személyéről, a napirendnek az ülés napirendjéről való levételéről, nyilvános képviselő-testületi ülésre beterjesztett napirend zárt ülésen való tárgyalásáról, zárt ülésre beterjesztett napirend nyílt ülésen való tárgyalásáról, titkos szavazás elrendeléséről.
(8) A képviselő - testület a Mötv-ben meghatározott esetekben, továbbá erre irányuló döntése esetén titkos szavazást tart, azt a Képviselő - testület bármelyik tagja indítványozhatja, amiről határozatot kell hozni.
(9) A titkos szavazást lebonyolító szavazatszámláló bizottság tagjait a polgármester előterjesztése alapján a képviselő- testület választja meg. A szavazatszámláló bizottság megállapítja a titkos szavazás eredményét, melyről tájékoztatja a testületet.
(10) A titkos szavazást a képviselő- testület által elfogadott 3 főből álló szavazatszámláló bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét és időpontját;
b) a szavazás során hozott határozatokat, fontosabb eseményeket;
c) a szavazás eredményét.
(11) A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá.
(12) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
9. Rendeletalkotás és határozathozatal
12. § (1) A Képviselő-testület rendeleteinek, határozatainak számozását évente újrakezdi. A rendeletek, határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) Rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a Polgármester,
b) a képviselő,
c) feladatkörét érintően az Önkormányzat intézményének vezetője,
d) a Jegyző,
e) a helyi nemzetiségi önkormányzat testülete,
f) helyi társadalmi szervezetek.
(3) Az önkormányzati rendeletet az Önkormányzati Hivatalban lévő hirdetőtáblán való kifüggesztéssel kell kihirdetni legalább 5 napig és az Önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni. Kihirdetésnek a kifüggesztés első napja minősül.
(4) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a rendelet 3. melléklete szerinti minta alkalmazásával kell a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(5) A jegyző utólagos hatásvizsgálat céljából kétévente felülvizsgálja a hatályos rendeleteket és a vizsgálat eredményéről tájékoztatja a képviselő-testületet. A képviselő-testület a felülvizsgálat eredménye alapján dönt a rendelet tárgyalásáról.
10. A Képviselő - testület ülésének jegyzőkönyve
13. § (1) A Képviselő-testület üléséről egy eredeti példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, mely a Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
a) a távol maradt képviselők nevét, a távollét okát,
b) a megválasztott jegyzőkönyvvezető nevét,
c) szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
d) a hozzászólást szó szerint, ha azt a képviselő kéri, vagy a testület úgy dönt,
e) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat.
(2)7 A jegyzőkönyvbe való betekintést írásban a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv az Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében, ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A nyilvános ülés jegyzőkönyvéről másolat kérhető, melynek díját a mindenkori hatályos jogszabályok szerint kell meghatározni.
11. Közmeghallgatás
14. § (1) A Képviselő – testület közmeghallgatást tart:
a) évente egyszer, a munkatervben meghatározott helyen és időpontban,
b) ha a Képviselő-testület tagjainak legalább a fele azt a közmeghallgatás javasolt helyét és időpontját is tartalmazó előterjesztés formájában indítványozza, és arról a Képviselő - testület döntést hoz,
c) ha a polgármester bármely okból összehívja.
(2) A közmeghallgatás idejéről és helyéről, a polgármester 7 nappal korábban hirdetményként kihirdetve, az önkormányzati hivatal székhelyén lévő hirdetőtáblára való kifüggesztéssel köteles a lakosságot tájékoztatni. A hirdetményt a kifüggesztéssel egyidejűleg az Önkormányzat hivatalos honlapján is meg kell jeleníteni.
(3) A közmeghallgatás alkalmával helyi közérdekű ügyben bárki a Képviselő-testület tagjaihoz és a jegyzőhöz kérdéseket intézhet, közérdekű javaslatot tehetnek.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell. Amennyiben a közérdekű kérdés, javaslat az ülésen nem válaszolható meg, arra a polgármesternek 15 napon belül írásban kell választ adnia a kérdező részére. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen tájékoztatni kell.
(5) A közmeghallgatás összehívására – mely egyben testületi ülés -, az ülés vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra, a szavazás rendjére, módjára, a jegyzőkönyv készítésére az e rendeletben foglaltak az irányadók.
(6)8 A képviselő-testület a falugyűlést határozza meg annak a fórumnak, amely a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálja. A falugyűlés idejéről és helyéről a (2) bekezdés alapján kell a lakosságot tájékoztatni. A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni.
12. Az önkormányzat szerveinek jogállása, feladatai
15. § (1) A község polgármestere tisztségét főállásban látja el.
(2)9 A főállású Polgármester munkaideje heti 40 óra.
(3) A Polgármester ügyfélfogadást tart minden szerdán 0800 – 1100 óra között.
(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a következő ügyekben döntést hozhat:
a) pályázat benyújtása az önkormányzat nevében,
b) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,
c) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás,
d) hatósági, cégeljárási ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése
(5) A polgármester a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi önkormányzati ügyekben dönthet:
a) pályázat benyújtásáról, amennyiben az nem igényel saját forrást,
b) pályázati eljárás hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozat megtétele,
c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni,
d) rendkívüli eseményeknél (vis major, haláleset).
(6) A polgármester a (2)–(3) bekezdés szerinti döntéséről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(7) A képviselő- testület általa polgármesterre ruházott hatáskörök:
a) gyakorolja az önkormányzat szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló rendeletében átruházott hatásköröket,
b) eljár a közbeszerzéseknél az ajánlatkérő nevében,
c) gyakorolja az éves költségvetési rendeletben és annak zárszámadás rendeletében meghatározott jogosítványokat,
d) településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezési eljárás, településkép-védelmi bírság kiszabásával kapcsolatos hatósági eljárás lefolytatása,
e) az önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendeletben a polgármester döntési jogkörébe utalt hatáskörök gyakorlása,
f) társulási Tanácsban képviseli az önkormányzatot,
g) gyakorolja minden egyéb, fentiekben külön nem nevesített, hatályos önkormányzati rendeletben rögzített, polgármesterre átruházott hatásköröket,
h) megszervezi és koordinálja az önkormányzati közfoglalkoztatást,
i) a közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók felett munkáltatói jogkört gyakorol,
j) dönt a köztemetés elrendeléséről,
k) gyakorolja a bérbeadói jogokat önkormányzati tulajdonú helyiségek bérbeadása esetén.
(8) A polgármester 1.000.000.- Ft értékhatárig dönt a készpénzes és banki átutalásos forrásfelhasználásról, döntéséről a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet. Amennyiben az 1.000.000 Ft-os költségkeret a két ülés között kimerítésre kerül, abban az esetben a polgármester írásban jelezheti a képviselő- testület tagjai felé az esedékes kifizetéseket, akik szintén írásban kötelesek visszajelezni a tudomásulvételről, és ezt követően kerülhet sor a kifizetésre a pénzügyi ügyintéző által.
(9) Bankintézetnél elsődleges aláírási joga van a polgármesternek és a jegyzőnek, másodlagos aláíró az Önkormányzati Hivatal pénzügyi ügyintézője és az alpolgármester.
15/A. §10 (1) A képviselő-testület hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.
(2) A hatáskör átruházás elveit a következők szerint határozza meg:
a) amely ügyek kollektív döntést igényelnek, azok bizottsági hatáskörbe tartozzanak;
b) amelyek operatív jellegűek, gyors döntést kívánnak meg, azokat a polgármesterre vagy jegyzőre ruházza át;
(3) A képviselő-testület az átruházott hatásköröket visszavonhatja, az átruházott hatáskör gyakorlójának utasítást adhat. Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha a hatáskör gyakorlója döntéseit a jogszabályok megsértésével hozta, vagy a Képviselő-testület legalább 3 tagja kezdeményezi.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
(5) A Képviselő-testület a Jegyzőre ruházza át a közösségi együttélés alapvető szabályairól és azok megszegésének jogkövetkezményeiről szóló rendeletben meghatározott feladatkörök ellátását.
13. Alpolgármester
16. § (1) A képviselő – testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester fogadóóráját minden hónap utolsó hétfőjén tartja 15:00 és 16:00 óra között.
14. A Bizottságok jogállása, feladatai
17. § (1) A képviselő- testület állandó bizottságként Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 tagból áll. Az elnök és 2 tag önkormányzati képviselő.
(3)11 A Bizottság tagjainak nevét a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
(4) Az Ügyrendi Bizottság nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát.
(5) Az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő az Mötv.-ben meghatározott bizottsági feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el.
(6)12 A fegyelmi eljárással, méltatlansággal, összeférhetetlenséggel, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos előterjesztéseket a Bizottság állásfoglalásával együtt lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.
15. Az Önkormányzati Hivatal jogállása és feladatai
18. § (1) Az Önkormányzati Hivatal egységes, nem tagolódik szervezeti egységekre.
(2) Az Önkormányzati Hivatal igény szerint köteles adatokat szolgáltatni, jelentéseket készíteni a Polgármesternek, a Képviselő-testületnek.
(3) Az Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadást tart:
a) hétfő 8.00 órától 16.00 óráig,
b) kedd 8.00 órától 12.00 óráig,
c) szerda 8.00 órától 16.00 óráig,
d) csütörtök 8.00 órától 12.00 óráig,
e) pénteken nincs ügyfélfogadás.
16. A Jegyző jogállása és feladatai
19. § (1) A Jegyző feladatai az Mötv.-ben foglaltakon túl:
a) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságnak az önkormányzatok munkáját érintő jogszabályokról, és azok változásairól,
b) a Polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket,
c) ellátja a Képviselő-testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatait,
d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
e) gondoskodik az Önkormányzati Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről.
(2) A Jegyző munkaideje heti 40 óra. A Jegyző ügyfélfogadást tart minden héten hétfőn 10.00 órától 12.00 óráig Szamosszegen, minden héten pénteken 08.00 órától 12.00 óráig Szamoskéren.
(3) A Jegyzőt akadályoztatása esetén feladat- és hatáskörében az Önkormányzati Hivatal – munkaköri leírásában a jegyző helyettesítésére kijelölt - köztisztviselője helyettesíti.
(4) A Jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós távolléte esetén a jegyzői feladatokat a székhely Polgármester által kijelölt az Önkormányzati Hivatal köztisztviselője látja el.
(5) A (4) bekezdést kell alkalmazni, ha a Jegyző a tisztségéről lemond, a lemondás napjától.
(6) A jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel. Ilyen észrevételét a Képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjeszésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.
(7) A jegyző jogszabálysértés észlelése esetén a polgármestertől soron kívül kap felszólalási lehetőséget.
17. A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
20. § (1) Az Önkormányzat a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezésekről a megérkezést követő ülésen dönt.
(2) A Roma Nemzetiségi Önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát a Polgármester kéri ki a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.
(3) Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez térítésmentesen biztosítja:
a) az Önkormányzati Hivatal házasságkötő termét az ülések és rendezvények tartására, szükség esetén a művelődési ház épületét,
b) a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását.
(4) A Jegyző gondoskodik az Önkormányzati Hivatal útján a nemzetiségi önkormányzat:
a) testületi üléseinek előkészítéséről,
b) a meghívóinak, előterjesztéseinek elkészítéséről és kiküldéséről,
c) a jegyzőkönyveinek elkészítéséről és Kormányhivatalhoz megküldéséről.
(5) Az Önkormányzat és a Roma Nemzetiségi Önkormányzat az együttműködés feltételeiről közigazgatási szerződés köt, amely jelen rendelet 4. melléklete.
18. Az Önkormányzat vagyona, gazdálkodása, szakágazat rendje
21. § A Képviselő-testület a vagyongazdálkodás szabályit külön rendeletben szabályozza.
22. § Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
19. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
23. § A Képviselő-testület a helyi népszavazás, népi kezdeményezés szabályit külön rendeletben szabályozza.
20. Záró rendelkezések
24. §13
25. § Ez a rendelet 2025. május 29-én lép hatályba.
1. melléklet az 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelethez14
2. melléklet az 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelethez15
1. függelék az 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 5. mellékletéhez16
1. Kiss Jenő Gergő polgármester
2. Kun Gábor képviselő/ alpolgármester
3. Tardi Gábor képviselő
4. Csóka Tamás képviselő
5. Kósa Béla képviselő
6. Filep László képviselő
2. függelék az 5/2025. (V. 28.) önkormányzati rendelet 5. mellékletéhez17
1. Csóka Tamás képviselő/ elnök
2. Filep László képviselő/ tag
3. Filep Gergő képviselő/ tag
A 3. § (1) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (9) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (11) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (15) bekezdését a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.
Az 5. § (8) bekezdését a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.
A 8. § (3) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (2) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (6) bekezdését a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.
A 15. § (2) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 15/A. §-t a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 10. §-a iktatta be.
A 17. § (3) bekezdése a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (6) bekezdését a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 12. §-a iktatta be.
A 24. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. mellékletet a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 14. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 2. mellékletet a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 14. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 5. melléklet 1. függeléket a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 13. § (1) bekezdése iktatta be.
Az 5. melléklet 2. függeléket a Szamosszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete 13. § (2) bekezdése iktatta be.