Pomáz Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelete

Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 03. 27 17:00- 2025. 03. 27

Pomáz Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelete

Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 03. 27 17:00- 2025. 03. 27

[1] A rendelet célja az Önkormányzat szervezetének átalakítása, a bizottsági struktúra racionalizálása, a tanácsnoki pozíciók megszüntetése és egyes önkormányzati hatáskörök átruházása a képviselő-testület tehermentesítése érdekében.

[2] Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A lakáscélú helyi támogatásokról szóló 10/2009.(III.26.) sz. rendelet

a) 6. § (3) bekezdésében az „az Egészségügyi és Szociális” szövegrész helyébe az „a Humánpolitikai” szöveg és a „Képviselőtestülete” szövegrész helyébe a „Képviselő-testülete” szöveg,

b) 6. § (4) bekezdés nyitó szövegrészében a „Közigazgatási Csoport lakáscélú támogatásokkal foglalkozó előadója” szövegrész helyébe a „Polgármesteri Hivatal Hatósági és Humánszolgáltatási Osztály” szöveg és a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

c) 6. § (4) bekezdés záró szövegrészében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

d) 6. § (5) bekezdésében a „Képviselőtestületének” szövegrész helyébe a „Képviselő-testületének” szöveg és az „az előadó” szövegrész helyébe az „a Hivatal” szöveg,

e) 6. § (8) bekezdés nyitó szövegrészében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg

lép.

2. § (1) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A képviselő-testület tagjainak mindenkori névsorát, lakcímét, hivatali elektronikus levélcímét és telefonszámát az 1.sz. függelék tartalmazza.”

(2) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A képviselő a polgármesterhez, képviselő-testülethez címzett beadványait (kérdés, interpelláció, indítvány etc.) a részére biztosított hivatali postafiókról a pomaz@pomaz.hu elektronikus levélcímre küldött elektronikus levélben, vagy írásban teheti meg. Más elektronikus levélcímről, illetve más elektronikus levélcímre küldött beadványok figyelmen kívül maradnak. Több képviselő közös beadványa bármelyikük postafiókjáról megküldhető, azonban ahhoz csatolni kell a résztvevő képviselők által aláírt beadvány képét is. ”

3. § A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„11. § (1) A polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet. Amennyiben az ülés kezdetén a képviselő-testület határozatképtelen, a kötelező várakozás időtartama 15 perc. A képviselő-testület ülés közbeni határozatképtelensége esetén szünetet kell elrendelni legfeljebb 15 percre, amennyiben a testület továbbra sem határozatképes, úgy az ülést be kell rekeszteni, és 8 napon belül ismételten össze kell hívni.

(2) Képviselő-testület ülésén a napirendek sorrendje:

a) döntés az esetleges sürgősségi indítványokról,

b) napirend elfogadása,

c) jelentés a lejárt határidejű határozatokról,

d) jelentés az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,

e) interpellációk,

f) előterjesztések,

g) képviselői kérdések ,

h) tájékoztatások és közlemények.

(3) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, mely kérdésben a képviselő-testület vita nélkül határoz, bármely képviselő kérheti egyes napirendi pontok levételét.

(4) A lejárt határidejű, végrehajtásra nem került határozatokat, azok felelősének a határidő lejártát követő ülésen ismertetni kell, annak indoklásával, hogy az esetleg miért nem került végrehajtásra.

(5) A lejárt határidejű határozatok napirendjének tárgyalása során - bármely képviselő kezdeményezésére - a kezdeményezéssel érintett határozat végrehajtásáról szóló jelentést a képviselő-testület külön megvitatja, és önálló szavazással dönt annak elfogadásáról. A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentést a polgármester a hivatkozott külön döntésekben foglalt a módosításokkal együtt bocsátja szavazásra.

(6) Az interpellációt és kérdést az azt előterjesztő képviselő szóban is előterjesztheti maximum 3 percben.

(7) A polgármester minden egyes napirendi pont felett külön-külön nyitja meg a vitát. A vita előtt az előterjesztő, vagy az általa felkért előadó részére a szóbeli kiegészítésre lehetőséget kell adni, maximum 10 perc időtartamra. Ezt követően az előterjesztést tárgyaló bizottsági véleményt ismerteti a bizottság elnöke, vagy képviselője.

(8) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal rendelkező meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előterjesztő, vagy az általa felkért előadó köteles választ adni. A kérdések és az arra adott válaszok 2-2 perces időkeretben lehetségesek. A képviselő-testület tagjai hozzászólásának rendjét az elnök határozza meg, melynek időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt hozzászólásra egyszer van lehetőség, melynek időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt az elnök megvonhatja a szót

(9) A tanácskozási joggal meghívottak a vita során legfeljebb napirendenként egy alkalommal 2 perces időtartamban szólalhatnak fel.

(10) A vita lezárására akkor kerül sor,ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, illetve a rendelkezésre álló időkeretét valamennyi felszólalásra jelentkező már felhasználta. A vitát a polgármester vagy az ülést levezető elnök zárja le.

(11) A szavazás előtt a jegyzőnek módot kell adni arra, hogy a törvényességet érintően esetleges észrevételeit megtegye.

(12) A képviselő-testület elé kerülő döntési javaslat módosítását (szövegszerű módosítás, szövegrész törlés, kiegészítés) a tisztségviselők, a képviselők, és a bizottságok kezdeményezhetik.

(13) A módosító javaslatot szövegszerűen, döntési javaslatba illeszthető módon kell megfogalmazni és ismertetni, ennek hiányában a módosító javaslat nem bocsátható vitára.

(14) Rendelet-tervezethez módosító indítványt írásban, papír alapon, vagy elektronikus úton - a képviselő részére biztosított hivatali postafiókról a pomaz@pomaz.hu címre küldött elektronikus levélben - az ülés napját megelőző munkanap 12:00 óráig lehet benyújtani a polgármesterhez. A képviselő-testületi ülésen kizárólag a rendelet-tervezet szövegében mutatkozó koherencia zavarok és jogszabályi ütközések megszüntetése érdekében terjeszthető elő módosító indítványt.

(15) A polgármester a vitában elhangzott módosító javaslatokat – ha azokat az előterjesztő nem fogadta be - egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott legutolsó módosító indítványt teszi fel szavazásra , amennyiben nem kapja meg a szükséges szavazatokat, úgy visszamenőlegesen az előző módosító indítványt kell feltenni szavazásra, végül a módosításokkal együtt kell szavazásra feltenni az eredeti határozati javaslatot.

(16) Amennyiben a meghozott határozat a testület korábbi határozatát érinti, úgy az eredeti határozatot is pontosítani (hatályon kívül helyezni, egységes szerkezetbe foglalni illetve módosítani) kell.

(17) Amennyiben egyik módosító indítvány, illetve az eredeti határozati javaslat sem kapja meg a szükséges szavazatokat, úgy a határozati javaslat elutasítottnak tekintendő.

(18) A (17) bekezdésben foglalt esetben a Képviselő-testület dönthet a napirend elnapolásáról és a következő testületi ülésre való új előterjesztés előkészítéséről, beterjesztéséről.

(19) Hatósági ügyben - a (17) bekezdésben foglaltakkal ellentétben - az ügyben a szavazást meg kell ismételni mindaddig, amíg az ügyben az Ákr. szerinti logikailag lehetséges döntési alternatívák egyike a döntéshez szükséges szavazatszámot el nem éri.

(20) A polgármester feladata az ülés zavartalanságának, rendjének fenntartása, ennek keretében:

a) figyelmezteti és megvonhatja a szót illetve hozzászólásának lerövidítésére kérheti azt a képviselőt, aki eltér a tárgytól, ismétlésekbe bocsátkozik, vagy aki az időkorlátozást túllépi;

b) rendreutasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít;

c) a napirendi pont vitájának lezárása előtt a polgármester lehetőséget adhat un. személyes megjegyzésre annak, aki a vitában ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatos félreértéseket eloszlatni - legfeljebb két perc időtartamban - de további vita nem folytatható;

d) a nyilvános ülésen megjelent választópolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el, a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a megjelenteket, ismételt esetben az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti, ennek időtartamára az ülést felfüggesztheti.

(21) A határozati javaslatot - a szavazást megelőzően - konkrétan, érthetően meg kell fogalmazni. A szöveg ismertetésével együtt kell a végrehajtásért felelős személyt (személyeket) kijelölni, a feladatot (feladatokat) meghatározni, továbbá a végrehajtás határidejét (határidőket) kitűzni.”

4. § (1) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Képviselő, a képviselői tevékenységéről a választópolgároknak évenkénti legalább 1 alkalommal tartandó tájékoztató időpontjáról, módjáról maga dönt.”

(2) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 17. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Önkormányzati ügyben a tisztségviselő, képviselő városi, vagy településrészi lakossági fórumot szervezhet. A lakossági fórum online, vagy regisztrációt igénylő online csoport keretében is megtartható.

(5) Választási kampányidőszakban képviselő által szervezett lakossági fórumon a Pomázi Polgármesteri Hivatal köztisztviselője - ebbéli minőségében - nem vehet részt.”

5. § (1) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 18. § (2) bekezdés b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A képviselő testület állandó bizottságai:)

„b) Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság,
c) Humánpolitikai Bizottság,”

(2) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 18. § (4) és (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A bizottság működésére -a bizottságra vonatkozó eltérésekkel- a Mötv. valamint jelen rendelet képviselő-testületre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni, azzal, hogy a Bizottság e szabályok pontosítása, kiegészítése érdekében működését Ügyrendben szabályozhatja.

(4a) A bizottsági tag mulasztására -a bizottságra vonatkozó eltérésekkel- a Mötv. valamint jelen rendelet képviselő-testületre vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a bizottság tagja távollétének igazoltságát az elnök bírálja el, míg az elnök távolmaradásának igazoltságát, a polgármester. Amennyiben a tag az elnök, az elnök a polgármester döntésével nem ért egyet, jogosult a képviselő-testülettől állásfoglalást kérni. Ez esetben a testületi állásfoglalás a mérvadó.”

(3) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 18. § (12) és (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(12) A képviselő-testület bizottságainak jogaira, feladataira és működésére vonatkozó legfontosabb szabályokat, a 2. melléklet tartalmazza. A bizottságok mellett a Polgármesteri Hivatal jegyzője által kijelölt köztisztviselők a törvényességi jogkört, a jegyző és a hivatal képviseletét, valamint ügyviteli feladatokat látnak el.

(13) A bizottságok elnökeinek és tagjainak jegyzékét a 3. sz. függelék tartalmazza”

6. § A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 28. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az Önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési terv összeállítása kockázatelemzés alapján történik, melyet a belső ellenőrzési vezetői feladatokat ellátó a jóváhagyás határidejére figyelemmel megküld a jegyzőnek. A helyi önkormányzat négy évre szóló stratégiai belső ellenőrzési tervét, valamint előző év december 31. napjáig az éves belső ellenőrzési tervet a képviselő-testület hagyja jóvá. Az éves összefoglaló belső ellenőrzési jelentést az Önkormányzat zárszámadási rendeletével egyidejűleg kell a képviselő-testület elé terjeszteni.”

7. § (1) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

8. § A Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet

a) 4/B. § (4) bekezdésében a „tiszteletdijak” szövegrész helyébe a „tiszteletdíjak” szöveg,

b) 8. § (1) bekezdésében az „akadályozatása” szövegrész helyébe az „akadályoztatása” szöveg,

c) 12. § (2) bekezdés k) pontjában a „10” szövegrész helyébe a „20” szöveg,

lép.

9. § Hatályát veszti a Pomáz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2015. (IV. 8.) önkormányzati rendelet

a) 6. § (1) bekezdésében az „ , és tanácsnokok” szövegrész,

10. § Az Önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás célú helyiségek bérbeadásának, elidegenítésének feltételeiről szóló Pomáz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2015 (V.20..) önkormányzati rendelete

a) 13. § (3) bekezdésében a „Szociális és Egészségügyi Bizottság (a továbbiakban: SZEB)” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai Bizottság” szöveg,

b) 22. § (1) bekezdésében az „- a (2) bekezdés keretein belül” szövegrész helyébe a „Pénzügyi és Ellenőrzési Bizottság” szöveg

lép.

11. § Hatályát veszti az Önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás célú helyiségek bérbeadásának, elidegenítésének feltételeiről szóló Pomáz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2015 (V.20..) önkormányzati rendelete 22. § (1) bekezdésében a „SZEB előzetes véleményezése alapján a polgármester- a” szövegrész.

12. § A településkép védelméről szóló 15/2018. (VI. 25.) önkormányzati rendelet 61. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A beérkezett pályázatokat a Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság bírálja el. Az elbírálásra a polgármester a főépítész szakmai álláspontjának figyelembe vételével készít előterjesztést.”

13. § A környezetvédelmi alapról szóló 19/2020. (VIII. 28.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az Alap felhasználásáról a költségvetési rendeletben rögzített keretek között a Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság rendelkezik.”

14. § A Közbiztonsági Alap létrehozásáról szóló 28/2020. (XI. 27.) önkormányzati rendelet 3. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) Az Alap felhasználásáról, az annak terhére történő támogatások odaítéléséről, a támogatás elszámolásának elfogadásáról az (1) a) és c) pontok kivételével átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

(3) Az Alap terhére történő (1) d) - f) szerinti támogatások folyósítására csak a polgármester által aláírt támogatási megállapodás alapján kerülhet sor.”

15. § A Közbiztonsági Alap létrehozásáról szóló 28/2020. (XI. 27.) önkormányzati rendelet

a) 4. § (2) bekezdésében a „Döntéshozó” szövegrész helyébe a „polgármester” szöveg,

b) 4. § (3) bekezdésében a „Döntéshozóhoz” szövegrész helyébe a „polgármesterhez” szöveg,

c) 5. § (2) bekezdésében a „Döntéshozó” szövegrész helyébe a „polgármester” szöveg

lép.

16. § A gyermekvédelmi feladatok ellátásáról szóló 14/2021. (VII. 15.) önkormányzati rendelet 22. § (1) bekezdésében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg lép.

17. § A civil szervezetek támogatásának rendjéről szóló 24/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelet 18. § (1) bekezdésében a „Bizottsága” szövegrész helyébe az „és Ellenőrzési Bizottság” szöveg lép.

18. § Az Egyészségügyi és Szociális Alap létrehozásáról szóló 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelet

a) 3. § (2) bekezdésében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

b) 4. § (5) bekezdésében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg

lép.

19. § A kitüntetések alapításáról és adományozásuk rendjéről szóló 29/2023. (XI. 2.) önkormányzati rendelet

a) 3. § (5) bekezdésében az „–e) és h)–i” szövegrész helyébe az „-i” szöveg és a „Kulturális, Oktatási és Sport” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

b) 10. § (3) bekezdésében a „Kulturális, Oktatási és Sport” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

c) 11. § (2) bekezdésében a „Kulturális, Oktatási és Sport” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

d) 12. § (3) bekezdésében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

e) 13. § (3) bekezdésében a „Szociális és Egészségügyi” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

f) 14. § (2) bekezdésében a „Kulturális, Oktatási és Sport” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg,

g) 15. § (2) bekezdésében a „Kulturális, Oktatási és Sport” szövegrész helyébe a „Humánpolitikai” szöveg

lép.

20. § Hatályát veszti a kitüntetések alapításáról és adományozásuk rendjéről szóló 29/2023. (XI. 2.) önkormányzati rendelet 3. § (6) bekezdése.

21. § Ez a rendelet 2025. március 27-én 17 órakor lép hatályba, és a kihirdetését követő napon hatályát veszti.

1. melléklet a 13/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet a 13/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelethez

3. melléklet a 13/2025. (III. 27.) önkormányzati rendelethez

5. melléklet