Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 17/2025. (VI. 25.) önkormányzati rendelete
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 06. 26- 2026. 07. 02Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 17/2025. (VI. 25.) önkormányzati rendelete
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Pécs Megyei Jogú Város 2022. januárjában jelentkezett az Európai Green Deal részeként, részt véve az Európai Uniós „100 klímasemleges város misszió” programjában a Horizon Europe keretében. Pécs városát a programba beválasztották, és 2030-ra nettó zéró karbonkibocsátásúvá válhat a működése. Ez egy rendkívül fontos lépés a fenntarthatóság és a klímasemlegesség felé, egyúttal Pécs városa része lett egy európai közösségnek, amely elősegíti a gazdasági, társadalmi és környezeti fenntarthatóságot. Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata szervezetfejlesztéséről Pécs Klímaszerződésében (Climate City Contract) foglaltak megvalósítása érdekében című 155/2025. (V.15.) sz. határozata által meghatározott klímatestületek normatív létrehozásával Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatán túlmutató, a teljes várost érintő klímapolitikai feladatok stratégiai irányító testülete, továbbá konzultatív, véleményező javaslattevő szervezete, platformja kialakítását célozza meg, mely a Klímaszerződés teljesítéséhez elengedhetetlen, és alapvető eszköz a Város klímaátmeneti folyamatainak megvalósításához, valamint a klímamitigációs célok kitűzéséhez és eléréséhez. Ezen alapvető cél elérésén kívül a Közgyűlés és szervei működése hatékonyságának fokozása érdekében módosítja a Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2019. (XI.15.) önkormányzati rendeletét.
[2] Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2019. (XI. 15.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendje:
a) sürgősséggel tárgyalandó előterjesztés, javaslat,
b) rendelettervezet,
c) normatív határozat,
d) személyi ügyek,
e) egyéb minősített többségi szavazást igénylő döntések,
f) egyéb határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések,
g) bizottsági beszámoló, tanácsnoki és egyéb beszámoló,
h) beszámoló lejárt határidejű határozatokról, átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
i) tájékoztató.”
2. § A SZMSZ 57. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az önkormányzati rendeletet a Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztályának hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A rendeleteket legkésőbb a hatálybalépés napján a Város honlapján is közzé kell tenni.”
3. § A SZMSZ IX. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
NEMZETISÉGI TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZAT, NEMZETISÉGI TANÁCS, MŰVÉSZETI TANÁCS, IDŐSÜGYI TANÁCS, KÖZBIZTONSÁGI ÉS BŰNMEGELŐZÉSI TANÁCS, LAKHATÁSI KEREKASZTAL, HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI FÓRUM, POLGÁRMESTERI KLÍMATANÁCSADÓ CSOPORT, KLÍMAVÉDELMI IRÁNYÍTÓ BIZOTTSÁG ÉS KLÍMAPLATFORM ”
4. § A SZMSZ IX. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:
„43/C. ÉS POLGÁRMESTERI KLÍMATANÁCSADÓ CSOPORT, KLÍMAVÉDELMI IRÁNYÍTÓ BIZOTTSÁG ÉS KLÍMAPLATFORM
79/C. § (1) A Közgyűlés Pécs Megyei Jogú Város klímaátmeneti folyamatának stratégiai támogatása, és a Pécs Megyei Jogú Város által aláírt Klímaszerződés érvényesítése érdekében Polgármesteri Klímatanácsadó Csoportot hoz létre. A Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport stratégiai döntéselőkészítő testületként működik, amelynek feladata döntési javaslatok kidolgozása és a polgármesteri álláspont kialakításának szakmai megalapozása. A testület tagjai politikai és stratégiai elemző kompetenciákkal rendelkeznek, és kulcsszereplői a városi klímapolitika irányvonalainak meghatározásában.
(2) A Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport tagjai a polgármester, a gazdaságfejlesztésért és klímaügyekért felelős alpolgármester, a Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója és 2 fő a Klímaszerződés átfogó megvalósításának folyamatosságát biztosító kulcsszakértő (külső szakértők). A Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport munkájában állandó meghívottként részt vesz egy, az Európai Unió intézményrendszerében, a Régiók Bizottsága működésében jártas, környezetvédelmi és pályázati tapasztalattal bíró szakértő.
(3) A Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport szakértő tagjait és meghívottjait a polgármester kéri fel azzal a céllal, hogy biztosítsa a 2022-ben megkezdett, a Klímaszerződéshez kapcsolódó klímaügyi szakmai és stratégiai munka önkormányzati ciklusoktól független folytonosságát. E testület létrehozása egyben biztosítja a Város elkötelezettségét és a megkezdett kapcsolatépítési munka folytonosságát az Európai Bizottsággal, valamint a missziós városokkal, hozzájárul a nemzetközi együttműködések fenntartásához és további elmélyítéséhez.
(4) A Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport feladatait és működésének részletes szabályait ügyrendben állapítja meg, melyet a polgármester hagy jóvá.
79/D. § (1) A Közgyűlés konzultatív, véleményező, javaslattevő tevékenységet végző testületként Klímavédelmi Irányító Bizottságot hoz létre.
(2) A Klímavédelmi Irányító Bizottság Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatán túlmutató, a teljes várost érintő klímapolitikai feladatok stratégiai irányító testülete, amely felelős a Közgyűlés elé terjesztendő klímapolitikai javaslatok és állásfoglalások előkészítéséért. Feladatai közé tartozik a Pécs Megyei Jogú Város Klímaszerződésében foglalt vállalások végrehajtásának előmozdítása. A Klímaszerződésben Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata, valamint a Város meghatározó tudományos, gazdasági, civil, intézményi, oktatási, szociális és egészségügyi szereplői közösen vállalták, hogy aktívan hozzájárulnak a Város klímaátmeneti folyamatainak megvalósításához, valamint a klímamitigációs célok kitűzéséhez és eléréséhez. A Klímavédelmi Irányító Bizottság javaslatokat dolgoz ki és terjeszt a Közgyűlés elé Pécs klímamitigációs és adaptációs céljainak megvalósítását szolgáló intézkedésekről, valamint szakmai véleményével és ajánlásaival támogatja a Város klímaügyekkel kapcsolatos döntéshozatali folyamatait.
(3) A Klímavédelmi Irányító Bizottság 12 főből áll (1 fő elnök és 11 fő tag). Elnöke a polgármester. Tagjai a Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport tagjai, a Pécsi Tudományegyetem rektora, a Pécsi Egyházmegye püspöke, a Baranya Vármegyei Kormányhivatal vezetője, a Baranya Vármegyei Közgyűlés elnöke, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, az Ökováros-Ökorégió Alapítvány elnöke, valamint a Nevelők Háza Egyesület elnöke. A Klímavédelmi Irányító Bizottság munkájában tanácskozási joggal vesz részt a Klímavédelmi Csoport vezetője és a Polgármesteri Klímatanácsadó Csoport állandó meghívott szakértője.
79/E. § (1) A Közgyűlés társadalmi konzultációs fórumként hozza létre a Klímaplatformot, amelynek célja a javaslattételi lehetőségek és a visszacsatolás biztosítása a Pécs Megyei Jogú Város Klímaszerződésének megvalósításában érintett szereplők bevonásával. A Klímaplatform koordinatív testületként szolgál, amely strukturált konzultációs keretet nyújt a klímaátmenet szempontjából releváns érdekelt felek bevonásához, javaslataik becsatornázásához és közös megvitatásához. A Klímaplatform üléseit szükség szerint plenáris formában vagy tematikus munkacsoportok keretében tartja, a következő kiemelt területeken: operatív és finanszírozási kérdések, energetika, közlekedés, hulladékgazdálkodás és körforgásos gazdaság, ipari folyamatok, élhető városi környezet.
(2) A Klímaplatform tagja Pécs Megyei Jogú Város Klímaszerződésének 26 aláírója, de a testület nyitott további tagok fogadására is.
79/F. § (1) A Klímavédelmi Irányító Bizottság irányítja a Klímaplatform munkáját és felügyeli a munkacsoportok működését. A platformon megtárgyalt irányvonalakat, inputokat figyelembe véve tájékoztatási és döntési anyagokat terjeszt a Közgyűlés elé.
(2) A Klímavédelmi Irányító Bizottság és a Klímaplatform a feladatait és működésének részletes szabályait ügyrendben állapítja meg, melyet a polgármester hagy jóvá. A Klímavédelmi Irányító Bizottság hároméves gördülő munkatervet fogad el, mely alapján végzi munkáját és negyedévente tájékoztatja a Közgyűlést az előrehaladásról, amennyiben indokolt, döntési előterjesztéssel.
(3) A Klímavédelmi Csoport vezetője a Klímavédelmi Irányító Bizottság és a Klímaplatform munkájáról és annak előrehaladásáról háromhavonta beszámol a Környezetvédelmi és Fenntarthatósági Bizottságnak, valamint a Városfejlesztési és Kommunális Bizottságnak.”
5. § A SZMSZ XIII. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:
LAKOSSÁGI FÓRUM, KÖZMEGHALLGATÁS, POLGÁRMESTERI FOGADÓÓRA, HELYI NÉPSZAVAZÁS”
6. § A SZMSZ 93. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„93. § (1) A polgármester várospolitikai fórumot vagy városrészi tanácskozást hívhat össze olyan, a helyi közösség szempontjából nagyobb jelentőségű kérdésekben, amelyekben az Önkormányzat testületének döntési és felterjesztési, felszólalási joga van. A településfejlesztési és településrendezési dokumentumok tervezetével kapcsolatos partnerségi egyeztetési eljárásban tartott lakossági fórum kivételével a várospolitikai fórumra meg kell hívni a tárgy szerint érintett civil és szakmai szervezeteket és az érintett képviselőket. A várospolitikai fórum megtartására nem vonatkoznak a közmeghallgatás szabályai.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti lakossági fórumon elhangzottakra azonnali válaszadás nem lehetséges, az Önkormányzat mint adatkezelő, az érintett nevére és kapcsolattartási adatára vonatkozó személyes adatát a válasz kézbesítéséig jogosult kezelni.”
7. § A SZMSZ 94. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A javaslatot írásban, aláírásokkal és személyi adatokkal (név, lakcím, személyi azonosító) dokumentálva, indokolással ellátva a polgármesternél kell előterjeszteni. A személyes adatokat az Önkormányzat mint adatkezelő a közmeghallgatás indokoltságának alátámasztásának céljából a közmeghallgatás megtartásának napjáig kezelheti. A polgármester a Közgyűlés ülését a javaslat benyújtásától számított 30 napon belüli időpontra köteles összehívni.”
8. § A SZMSZ 95. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:
„(6) Amennyiben a közmeghallgatás során feltett közérdekű felszólalásokra, kérdésekre való válaszadás azonnal nem lehetséges, úgy az érintett döntése alapján – későbbi írásbeli válasz érdekében – megadhatja kapcsolattartási adatait (név, levelezési cím, e-mail cím). Az érintett döntése alapján megadott személyes adatait az Önkormányzat kapcsolattartási célból, válaszának kézbesítéséig, de legfeljebb fél évig jogosult kezelni. Jelen célból folytatott adatkezelés nem érinti az adatkezelő egyéb jogszabályon alapuló adatkezelési kötelezettségeit.
(7) A közmeghallgatásról készült jegyzőkönyv tartalmazza a felszólaló érintett nevét.”
9. § A SZMSZ a következő alcímmel egészül ki:
„54/A. Polgármesteri fogadóóra
95/A. § (1) A polgármester személyes vagy online fogadóórát tarthat.
(2) Az Önkormányzat a polgármesteri fogadóórával kapcsolatban jogosult mindazon személyes adatok kezelésére, amelyet a megjelent érintettek önkéntesen megadnak.
(3) Amennyiben a fogadóórán feltett kérdésre azonnali válaszadásra nincs lehetőség, az Önkormányzat jogosult a válaszadás céljából az érintett nevét, kapcsolattartási adatát (levelezési cím vagy e-mail cím), továbbá mindazon személyes adatát, amelyet előadása tartalmaz, a válaszirat kézbesítéséig, de legfeljebb fél évig kezelni.
(4) Online fogadóóra esetén, a (3) bekezdésben meghatározottakon túl az Önkormányzat jogosult kezelni a fogadóóra időtartama alatt az érintett által megadott felhasználói azonosítót.”
10. § (1) A SZMSZ 1. melléklete a 1. melléklet szerint módosul.
(2) A SZMSZ 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
11. § A SZMSZ
a) 79/B. § (3) bekezdésében a „36 tagból” szövegrész helyébe a „41 tagból” szöveg,
b) 1. mellékletében foglalt táblázat A:65 mezőjében az „a Pécsi” szövegrész helyébe az „a Településrészi Testületek működési kerete, a Pécsi” szöveg,
c) 5. mellékletében foglalt táblázat B:2 mezőjében az „a törvényben meghatározott polgármesteri illetmény 25%-a” szövegrész helyébe az „a Mötv.-ben meghatározott, 2025. január 1. napján hatályos polgármesteri illetmény 25%-a” szöveg,
d) 5. mellékletében foglalt táblázat B:2 mezőjében a „Mötv.-ben meghatározott, 2025. január 1. napján hatályos polgármesteri illetmény 25%-a” szövegrész helyébe a „Mötv.-ben meghatározott polgármesteri illetmény 25%-a” szöveg
lép.
12. § Hatályát veszti a SZMSZ
a) 2. melléklet 8. pontjában foglalt táblázat A:4 mezőjében a „ , minden év június 30-ig” szövegrész,
13. § Hatályát veszti az Önkormányzat sporttal kapcsolatos feladatairól és a helyi sport támogatásáról szóló 6/2016. (II.2.) önkormányzati rendelet 2. § (3) bekezdés d) pontjában a „ , minden év június 30-ig” szövegrész.
14. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 11. § d) pontja 2026. július 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 17/2025. (VI. 25.) önkormányzati rendelethez
1. A SZMSZ 1. mellékletében foglalt táblázat 85. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
Jóváhagyja a Klímavédelmi Irányító Bizottság, a Klímaplatform és a Klímatanácsadó Csoport ügyrendjét. |
SZMSZ 79/C. § (7) és 79/D. § (4) bekezdése |
2. melléklet a 17/2025. (VI. 25.) önkormányzati rendelethez
1. A SZMSZ 2. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat a következő 6. sorral egészül ki:
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
Dönt a Klímavédelmi Csoport vezetőjének a Klímavédelmi Irányító Bizottság és Klímaplatform munkájáról és annak előrehaladásáról szóló, háromhavonta esedékes beszámolójának elfogadásáról. |
2. A SZMSZ 2. melléklet 4. pontjában foglalt táblázat a következő 32. sorral egészül ki:
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
Elvégzi a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvényben az Önkormányzat települési értéktárral kapcsolatos feladatait, dönt a Pécsi Értéktárral kapcsolatos ügyekben, és e tevékenységéről évente beszámol a Közgyűlésnek. |
3. A SZMSZ 2. melléklet 9. pontjában foglalt táblázat a következő 20–22. sorral egészül ki:
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
1 |
Dönt a Klímavédelmi Csoport vezetőjének a Klímavédelmi Irányító Bizottság és Klímaplatform munkájáról és annak előrehaladásáról szóló, háromhavonta esedékes beszámolójának elfogadásáról. |
|
|
2 |
Dönt a közterületen elektromos töltőberendezés, töltőhely telepítéséről, és az elektromos töltőberendezés, töltőhely létesítésére megkötött közterületi-használati megállapodás öt évvel történő meghosszabbíthatóságáról. |
31/2008. (X.15.) Ör. 12/A. § (2) és (4) bekezdése |
|
3 |
Dönt a működési engedélyük szerint egészségügyi tevékenységet végző szolgáltatók részére fizetőövezeten kívüli, maximum 2 kizárólagos parkolóhely kijelöléséről. |
31/2008. (X.15.) Ör. 13. §-a |