Ráckeve Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete

az anyakönyvi események helyi szabályairól szóló 18/2018. (XI.05.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2026. 01. 01- 2026. 01. 02

Ráckeve Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete

az anyakönyvi események helyi szabályairól szóló 18/2018. (XI.05.) önkormányzati rendelet módosításáról

2026.01.01.

[1] A rendelet célja Ráckeve közigazgatási területén a hivatali helyiségen kívüli polgári házasságkötések iránt mutatkozó megnövekedett igényekkel összhangban a vonatkozó szabályozás és fizetendő díjak meghatározása.

[2] Ráckeve Város Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 19. §-ában és 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az anyakönyvi események helyi szabályairól szóló 18/2018. (XI.5.) önkormányzati rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. § E rendelet alkalmazásában

a) hivatali helyiség: Régi Városháza Díszterem 2300 Ráckeve, Kossuth Lajos u. 25., Ráckevei Polgármesteri Hivatal hivatalos helyisége 2300 Ráckeve, Szent István tér 4., ha fenti helyiségek bármely okból nem használhatók, a jegyző által e célra kijelölt hivatali helyiség.

b) hivatali munkaidő: Ráckeve Város Önkormányzatának Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend alapján, hivatali munkaidőben minden hónap első kettő, keddi és pénteki napján 9 órától 13 óráig engedélyezhető

c) hivatali munkaidőn kívüli időpontok: minden hónap péntek napján 13 órától 19 óráig, illetve szombat napján 9 órától 19 óráig. Nyári időszakban: május 2. és augusztus 31. között hétfő, kedd, szerda, csütörtök napokon 16 órától 18 óráig, őszi-téli-tavaszi időszakban: szeptember 1. és április 30. között hétfő, kedd, szerda, csütörtök napokon 16 órától 17 óráig.

d) többletszolgáltatás: hivatali munkaidőn kívüli házasságkötések (kivéve, ha a házasulók valamelyikének állapota közeli halállal fenyeget, valamint a személyes megjelenést gátló, orvos által igazolt egyéb egészségügyi állapot indokolttá teszi a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény megtartását).”

2. § Az anyakönyvi események helyi szabályairól szóló 18/2018. (XI.5.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„5. § (1) Abban az esetben, ha az anyakönyvi esemény

a) hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségben történik, akkor a többletszolgáltatás ellentételezéseként: bruttó 70.000,-Ft/alkalom,

b) a nyári időszakban hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történik, akkor a többletszolgáltatás ellentételezéseként: bruttó 90.000,-Ft/alkalom,

c) az őszi-téli-tavaszi időszakban hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történik, akkor a többletszolgáltatás ellentételezéseként: bruttó 120.000,-Ft/alkalom, szolgáltatási díjat kell fizetni.

d) amennyiben legalább az egyik házasulandó fél, a házasságkötés bejelentésekor Ráckeve közigazgatási területén legalább egy éve állandó lakóhellyel rendelkezik, e bekezdés szerinti többletszolgáltatásként meghatározott szolgáltatási díj felét kell fizetni.

(2) Abban az esetben, ha az anyakönyvi esemény hivatali munkaidőben történik, azt csakis hivatali helyiségben lehet megtartani – kivéve 3. § d.) pontjának kivéve szövegrészben rögzített eset fennállását.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott díjak a termek fenntartási költségén felül az anyakönyvvezető rendelkezésre állását, azon kívül semmiféle más szolgáltatást nem tartalmaz.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott többletszolgáltatás ellenértékeként fizetendő díjat az anyakönyvi eseményekre irányuló bejelentésről készült jegyzőkönyv felvételekor egyidejűleg, de legkésőbb a jegyzőkönyv felvételétől számított 5 napon belül az anyakönyvvezető által átnyújtott csekken, vagy azon lévő bankszámlaszámra történő utalással kell befizetni. Ha valamelyik fél külföldi állampolgár, akkor ezt a díjat az iratok felettes szervtől történő visszaérkezését követően, az anyakönyvi esemény időpontjának egyeztetésekor kell megfizetni.

(5) Amennyiben az anyakönyvi esemény az önkormányzat hibájából hiúsul meg, vagy a szándéknyilatkozatot valamelyik házasuló fél a szertartás előtt 5 nappal vagy azt megelőzően visszavonja, vagy a szertartás valamelyik fél egészségügyi állapota miatt nem tartható meg (mely tény fennállásáról orvosi igazolás benyújtása kötelező), a kérelmező részére a befizetett szolgáltatási díjat a szertartás meghiúsulására okot adó körülmény közlésétől számított 5 napon belül vissza kell fizetni.

(6) A szolgáltatást igénylő a díjbefizetést igazoló iratot legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző 2. napon köteles a befizetés tényének igazolására alkalmas formában és arra megfelelő módon bemutatni. Az anyakönyvvezető az arról készített másolatot az ügyirathoz csatolja.

(7) Az anyakönyvvezető a szolgáltatást megrendelő és a díjbefizetést igazoló irat másolatát megküldi a Ráckevei Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája részére.”

3. § Az anyakönyvi események helyi szabályairól szóló 18/2018. (XI.5.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § (1) A közreműködő anyakönyvvezetőt - választása szerint - a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott szabadidő helyett

a) a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötésben való közreműködésért bruttó 35.000,-Ft/anyakönyvi esemény,

b) az őszi-téli-tavaszi időszakban hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő házasságkötésben való közreműködésért bruttó 55.000,-Ft/anyakönyvi esemény díjazás illeti meg.

(2) Az anyakönyvi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezető évente egy alkalommal 80.000,- Ft ruházati költségtérítés illeti meg, melynek felhasználásáról az adott év december 31. napjáig számlával köteles elszámolni

(3) Az anyakönyvvezetőket az (1) bekezdés szerint megillető díjazás havonta, a tárgyhót követő 5. napig utólag kerül elszámolásra.”

4. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.