Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata tulajdonában álló közterületek használatáról és a rendjéről szóló 22/2020. (VI. 9.) önkormányzati rendelet és a Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019. (XI. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 06. 30- 2025. 07. 01Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata tulajdonában álló közterületek használatáról és a rendjéről szóló 22/2020. (VI. 9.) önkormányzati rendelet és a Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019. (XI. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] A rendeletmódosítás célja a jogbiztonság és a jogharmonizáció biztosítása által a jogrendszer koherenciájának és a jogalkalmazás egységességének megteremtése, valamint a jelenlegi pénzügyi-gazdasági helyzetben az önkormányzati tulajdonú közterületek használata feltételeinek, egyes közterület-használati célokhoz kapcsolódó közterület-használati díjtételeknek a pénzügyi racionalitás érdekében történő módosítása.
[2] Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. A Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata tulajdonában álló közterületek használatáról és a rendjéről szóló 22/2020. (VI. 9.) önkormányzati rendelet módosítása
1. § A Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata tulajdonában álló közterületek használatáról és a rendjéről szóló 22/2020. (VI. 9.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 2. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (1) E rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – kiterjed Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén az Önkormányzat tulajdonában álló közterületekre.
(2) E rendelet hatálya a 9. § d) és n) pont rendelkezései vonatkozásában az (1) bekezdésben foglaltakon kívül kiterjed a magántulajdonú ingatlan közhasználattól vagy gyalogos forgalomtól el nem zárt azon részére is, amelyet azonos feltételekkel bárki szabadon használhat.
(3) E rendeletet kell alkalmazni mindazon természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki a közterületet használja, vagy az e rendeletben szabályozott célból igénybe veszi.
(4) Az Önkormányzat tulajdonában álló közterületen kialakított, külön jogszabályban meghatározott fizetőparkolók területén igényelt közterület-használatra e rendelet szabályai a díjtételek vonatkozásában eltérésekkel alkalmazhatók.”
2. § Az Ör. 3. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § E rendelet alkalmazásában:
1. adatkezelő: a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló az Európai Parlament és Tanács (EU) 2016/679 rendelete (a továbbiakban: GDPR) 4. cikk 7. pontja szerint adatkezelő, az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség, vagy bármely egyéb szerv, amely a személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza.
2. elektromos töltőállomás: kizárólag elektromos autók töltésére szolgáló kizárólagosan kijelölt várakozóhely, ideértve a hozzá tartozó töltőoszlopot is.
3. épület: a magyar építészetről szóló törvényben (a továbbiakban: Méptv.) meghatározott fogalom, ideértve a pavilont is.
4. hirdetési és reklámfelület, berendezéshez kapcsolódó fogalmakon – az alábbiak kivételével – a Méptv.-ben meghatározott fogalmakat kell érteni:
a) cégtábla: Zugló városképvédelméről szóló önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: Zvr.) meghatározott fogalom,
b) címtábla (névtábla), üzletfelirat: A Zvr.-ben meghatározott fogalom,
c) digitális billboard: a reklám és a reklámeszköz elhelyezésének szabályairól szóló kormányrendeletben (a továbbiakban: Reklám Kr.) meghatározott fogalom,
d) irányítótábla: a Reklám Kr.-ben meghatározott fogalom,
e) megállító tábla: A Zvr.-ben meghatározott fogalom,
f) totemoszlop: A Zvr.-ben meghatározott fogalom.
5. jogosult: az a természetes személy, jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki a közterület rendeltetésétől eltérő jogszerű használatára vonatkozó hatályos hatósági szerződéssel rendelkezik, illetve az, aki a közterületet jogszabály eltérő rendelkezése alapján szabadon használhatja.
6. kérelmező: az a természetes személy, jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki közterület rendeltetésétől eltérő jogszerű használata, valamint hatósági szerződés megkötése céljából közterület-használati kérelmet nyújt be az Önkormányzathoz.
7. kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz: mikromobilitási szolgáltató által üzletszerű gazdasági tevékenység keretében, szolgáltatás nyújtása céljából üzemeltetett mikromobilitási eszköz, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszerben bérelhető kerékpárt.
8. közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező jármű: a hatósági jelzéssel vagy hatósági engedéllyel nem rendelkező olyan jármű, amely a közúti fogalomban csak ilyen jelzéssel és engedéllyel vehet részt, különösen azon jármű, amelynek műszaki érvényessége lejárt, vagy azt a közlekedési igazgatási hatóság a forgalomból kivonta.
9. közösségi kerékpáros rendszer: a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény alapján a fővárosi helyi személyszállítási szolgáltatásokba integrált közösségi kerékpáros rendszer.
10. közterület: az Önkormányzat tulajdonában álló és az ingatlan-nyilvántartásban közútként, közparkként nyilvántartott, továbbá a közútnak, közparknak nem minősülő magánterületnek az önkormányzat tulajdonában álló, a közforgalom számára megnyitott része, valamint e rendelet 9. § d) és n) pont rendelkezései vonatkozásában a magántulajdonú ingatlan közhasználattól vagy gyalogos forgalomtól el nem zárt azon részére is, amelyet azonos feltételekkel bárki szabadon használhat.
11. mikromobilitási eszköz: a kerékpár, a roller, továbbá az emberi erővel hajtott, illetve ennek segítésére vagy önálló hajtás céljából legfeljebb 350 W névleges teljesítményű és 25 km/h vagy azt meghaladó sebesség esetén a teljesítményleadást megszüntető elektromos motorral rendelkező és kifejezetten valamely személy szállítására szolgáló egyéb eszközök, így különösen az önkiegyensúlyozó eszközök (hoverboard, monocycle).
12. mikromobilitási pont: a közterületnek mikromobilitási eszközök elhelyezése, tárolása céljából kijelölt és ebből a célból üzemeltetett része, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszer gyűjtőállomásainak területét.
13. mikromobilitási szolgáltató: kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök üzemeltetője, aki üzletszerű gazdasági tevékenység keretében mikromobilitási eszköz bárki számára elérhető, jellemzően rövid távú bérbeadására irányuló szolgáltatási tevékenységet végez, ide nem értve a közösségi kerékpáros rendszer üzemeltetőjét.
14. mozgóárusítás: jellemzően kézből történő árusítás, vagy a mozgóboltnak nem minősülő eszközről történő kereskedelmi tevékenység, árusítás (pl. kosár, kézikocsi).
15. mozgóbolt: a kereskedelemről szóló törvény hatálya alá tartozó, kiskereskedelmi tevékenység folytatására kialakított jármű, illetve járműre szerelt vagy általa vontatott eszköz.
16. reklámcélú közterület használat: különösen a hirdető-berendezés és reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés közterületen történő elhelyezése, fennmaradása, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdető-berendezés közterületen történő elhelyezését, fennmaradását is, továbbá a közterületre jogszerűen – különösen hozzájárulás vagy jogszabály rendelkezése alapján – kihelyezett bármilyen építményre vagy tárgyra (különösen pavilonra, elárusítópultra vagy építési, illetve egyéb célt szolgáló állványzatra, előtetőre, védőtetőre, ernyőszerkezetre) felszerelt reklám, illetve reklámhordozó berendezés elhelyezése, fennmaradása, továbbá bármilyen képek, vagy reklámok közterületre történő vetítése, és az erre a célra szolgáló berendezés közterületre történő elhelyezése, fennmaradása.
17. reklámhordozó céllal elhelyezett jármű: közterületen jól láthatóan reklámhordozó céllal tárolt gépjármű, amely rendelkezik a közlekedésben való részvétel feltételeivel, azonban legalább 10 naptári napon keresztül egyhelyben tartózkodik.
18. roncs jármű: közúti baleset vagy egyéb káresemény során olyan súlyosan megrongálódott gépjármű, amely jól láthatóan alkalmatlan a közúti közlekedésben úton való haladással történő részvételre.
19. szórólaposztás: kis terjedelmű, terméket vagy szolgáltatást népszerűsítő vagy tájékoztatási célú nyomtatvány, irat kézből kézbe történő ingyenes átadása.
20. tömegrendezvény: közterület-használattal járó olyan kulturális, szabadidős, sportrendezvény – az e rendelet 7. § (1) bekezdésének e) pontjában meghatározott sporttevékenység kivételével –, amelyen a résztvevők száma meghaladja az 1000 (ezer) főt, és amelynek a megtartására nem a gyülekezési jogról vagy a sportról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
21. tömegrendezvény biztosítására szolgáló terület: akár közterületen, akár magánterületen megtartott tömegrendezvényre érkező és távozó személyek biztonságos közlekedéséhez szükséges, (teljes vagy részleges forgalomeltereléssel, érintett) gépjárműforgalomtól elzárt terület.
22. zöldfelület: állandóan vagy időszakosan növényzettel borított, biológiailag aktív terület, ahol a termőtalaj és az eredeti altalaj vagy a talajképző kőzet között nincs egyéb más réteg, kivéve a – jármű közlekedésére szabadon tartott, eredeti termett talajú vagy ahhoz hasonló anyagú – földútnak minősülő utat.”
3. § Az Ör. 7. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A közterület a rendeltetésétől eltérő célra szabadon használható, ha a használat célja:]
„f) a Magyar Állam, a Budapest Főváros Önkormányzata vagy az Önkormányzat tulajdonában álló intézmény, gazdasági társaság által használt, közfeladatai ellátásához szükséges ingatlannal határos közterület közcélú használata,”
4. § Az Ör. 7. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az (1)-(3) bekezdésben felsorolt tevékenységet annak megkezdését megelőző hetvenkét órával – az (1) bekezdés c) és h) pontjában meghatározott tevékenység esetén legkésőbb a közterület igénybevételének megkezdésekor – a közterület használójának az Önkormányzat Polgármesteri Hivatala közterület-használati ügyekért felelős szervezeti egységénél be kell jelentenie. A bejelentésnek tartalmaznia kell a tevékenység leírását, a használni kívánt közterület címének és nagyságának, valamint a használat időtartamának megjelölését.”
5. § Az Ör. 9. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A közterület a rendeltetésétől eltérő célból a következő tevékenységekre nem használható:]
„d) a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben meghatározott eset kivételével, a közúti közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező, üzemképtelen járműnek a tárolására, továbbá roncs gépjármű tárolására,”
6. § Az Ör. 9. § m) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A közterület a rendeltetésétől eltérő célból a következő tevékenységekre nem használható:]
„m) reklámhordozó célú gépjármű tárolására,”
7. § Az Ör. 9. §-a a következő o) ponttal egészül ki:
[A közterület a rendeltetésétől eltérő célból a következő tevékenységekre nem használható:]
„o) hirdetőoszlop elhelyezése, fennmaradása.”
8. § Az Ör. 10. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Nem adható közterület-használati hozzájárulás építési reklámháló elhelyezéséhez olyan épület vonatkozásában, amelynek homlokzatfelújítása kapcsán 10 éven belül építési reklámháló már kihelyezésre került, kivéve, ha az időközben szükségessé váló felújítási munkákat kiemelt városképi, élet- és balesetvédelmi, műemlékvédelmi szempontok indokolják.”
9. § Az Ör. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A közterület rendeltetéstől eltérő használatához való hozzájárulás tárgyában az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) dönt, ha a döntés
a) utasváró létesítésére, fennmaradására, vagy
b) utasvárón, az utasforgalom céljait, az utasok ellátását vagy az utasok tájékoztatását szolgáló berendezésen reklám elhelyezésére irányul.”
10. § Az Ör. 17. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„17. § (1) Az e rendelet alapján önkormányzati hatósági ügyben hozott döntések végrehajtását – a pénzkövetelés végrehajtása és a 48. § (2) bekezdése szerinti eset kivételével – az Önkormányzat a Zuglói ZRt. útján foganatosítja.
(2) Az e rendelet alapján önkormányzati hatósági ügyben hozott döntésekből eredő pénzkövetelés végrehajtását, az Önkormányzat önálló bírósági végrehajtó útján foganatosítja.”
11. § Az Ör. 19. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„19. § Az eljárás során vizsgálni kell különösen a városképi, városrendezési, közlekedési, környezetvédelmi, útügyi, és köztisztasági előírásoknak és szempontoknak való megfelelést.”
12. § Az Ör. 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A kérelemhez csatolni kell:
1. a gazdasági társaság kérelmező aláírási címpéldányának egyszerű másolatát,
2. a használni kívánt közterület elhelyezkedését és nagyságát feltüntető méretezett helyszínrajzot, amelyen szerepel a határoló közterületek megnevezése is,
3. az Ügyfél képviseletére jogosító dokumentumot (képviselő útján eljáró Ügyfél esetén),
4. zöldfelület használata esetén fényképekkel kiegészített állapot-felmérési dokumentációt,
5. ha a közterületet nem a közterületen álló felépítmény (épület) tulajdonosa használja, a felépítmény tulajdonosa és a harmadik személy között létrejött, a felépítményben folytatott tevékenységre vonatkozó megállapodást,
6. rendezvények esetében
a) a keletkező hulladék elszállításáról szóló szerződést,
b) a programleírást, továbbá a tervezett résztvevői létszámot és a tervezett vendéglátó és egyéb kereskedelmi tevékenységek leírását, méretezett helyszínrajzát, és
c) amennyiben a rendezvény zöldfelületek igénybevételével jár, a rendezvény szervezőjének egyoldalú kötelezettségvállalását tartalmazó jognyilatkozatát arról, hogy a zöldfelület regenerálódásáról, helyreállításáról vagy pótlásáról saját költségén gondoskodik,
7. a közút kezelőjének a hozzájárulását, ha a közterület-használat olyan tevékenység gyakorlásához kapcsolódik, amely csak közútkezelői hozzájárulással gyakorolható, feltéve, hogy azt nem a jegyző adja ki,
8. a közút igénybevétele esetén a forgalomtechnikai kezelői hozzájárulást,
9. a világörökség, kulturális örökség részét képező területeken az örökségvédelmi hatóság érdemi döntését,
10. amennyiben a közterület használat – a külön jogszabály hatálya alá tartozó – településképi bejelentési eljárás köteles tevékenység végzésére irányul, a településképi bejelentési eljárásban hozott érdemi döntést
11. mozgóboltból történő vendéglátás esetén a tevékenység folytatására szolgáló jármű látványtervét,
12. zöldség-gyümölcs árusítása esetén az árusítóhely látványtervét, vendéglátó terasz és vendéglátó előkert esetén a terasz és az előkert látványtervét,
13. a Zuglói Polgármesteri Hivatal által kiállított, az Önkormányzattal szemben fennálló, lejárt tartozás mentességéről szóló 30 napnál nem régebbi adóigazolást,
14. az állami adóhatóság által kiállított, 30 napnál nem régebbi együttes nemleges (nullás) adóigazolást vagy a kérelmező nyilatkozatát, a köztartozás mentes állapotról,
15. a kérelmező gazdasági társaság cégjegyzésre jogosult képviselőjének nyilatkozatát, mely szerint a vezető tisztségviselő nem áll a cégbíróság által elrendelt, a tevékenységtől eltiltás hatálya alatt, továbbá a kérelmező gazdasági társaság nem áll csőd- illetve felszámolási eljárás, vagy kényszertörlés alatt.
16. a Méptv. hatálya alá tartozó reklám, reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés (reklámeszköz) elhelyezése, fennmaradása esetén a Kormányhivatal Kerületi Hivatalának a reklámeszköz elhelyezése, fennmaradása tudomásul vételéről szóló határozatát.”
13. § Az Ör. 27. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„27. § A hatósági szerződés legfeljebb 2 évre köthető meg.”
14. § Az Ör. 28. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„28. § A 27. §-ban meghatározott időtartamon belül a hatósági szerződés fenyőfa árusítására az adventi időszakban legfeljebb 21 napra köthető meg.”
15. § Az Ör. 34. § (1) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki:
[A hatósági szerződés megszűnik:]
„j) amennyiben az Önkormányzat a közterület más célú használatáról, hasznosításáról döntött, a döntésben meghatározott határnappal.”
16. § Az Ör. 35. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Ha a hatósági szerződés a benne foglalt használati idő elteltét megelőzően szűnik meg, a jegyző írásban értesíti a jogosultat a hozzájárulás megszűnéséről és az eredeti állapot helyreállításának a kötelezettségéről. A 34. § (1) bekezdés j) pontjában meghatározott esetben az értesítést legkésőbb az Önkormányzat döntésében meghatározott határnap előtt 30 nappal kell megküldeni. Nem kell értesítést küldeni a szerződés megszűnéséről, ha a megszűnés a 34. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott okból történt.”
17. § Az Ör. a következő 16/A. alcímmel egészül ki:
„16/A. Reklámcélú közterület-használatra vonatkozó különös rendelkezések
54/A. § (1) A közterület reklámcélú használata – a (6) bekezdésben foglaltak kivételével – közterület-használati hozzájárulást tartalmazó, hatályos hatósági szerződés birtokában végezhető.
(2) A közterület reklámcélú használata esetén a közterült-használati hozzájárulást a hirdetési berendezés, reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés (reklámeszköz) tulajdonosának vagy leendő tulajdonosának kell kérelmeznie.
(3) A közterület-használati díjfizetés alapja a hirdetési, reklámfelület mérete (m2), kivéve, ahol a 3. melléklet darabszámot jelöl meg.
(4) A hirdetési, reklámfelület alapján meghatározott közterület-használati díjat a reklámhordozó valamennyi felületén megjelenő reklám után, oldalanként külön-külön kell megfizetni.
(5) Reklámcélú közterület-használatnak minősül az is, ha a nem közterületen álló reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés, hirdetési berendezés bármely tartozékának függőleges vetülete a közterületre esik. Ebben az esetben a közterület-használati díjat a reklámhordozó, hirdetési berendezés teljes hirdetési, reklámfelülete után kell megfizetni.
(6) A szomszédjogok és a tulajdonjog korlátainak különös szabályairól szóló törvényben (a továbbiakban: Szomszédjogi tv.) meghatározott reklámcélú hasznosítási jog gyakorlásával igénybe vett közterület feletti légi tér, a Szomszédjogi tv.-ben meghatározott mértékben szabadon, közterület-használati hozzájárulás nélkül, térítésmentesen használható.
(7) Az (6) bekezdésben foglaltaknál nagyobb mértékű közterület-használat esetén, a (5) bekezdésben foglaltak irányadók.
54/B. § (1) A Méptv. hatálya alá tartozó reklám, reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés (reklámeszköz) vonatkozásában a Kormányhivatal Kerületi Hivatalánál lefolytatandó tudomásulvételi eljárásnak meg kell előznie, az Önkormányzatnál lefolytatandó közterület-használati eljárást. Közterület-használati hozzájárulás kizárólag olyan reklámeszköz vonatkozásában adható, amelynek közterületre történő elhelyezését, fennmaradását a Kormányhivatal Kerületi Hivatala határozatában tudomásul vette.
(2) A Méptv. hatálya alá tartozó reklámeszköz közterületi elhelyezésére, fennmaradására vonatkozó, a Kormányhivatal Kerületi Hivatalánál lefolytatandó tudomásulvételi eljárás megindítására irányuló kérelemhez csatolandó, a Reklám Kr. szerinti tulajdonosi hozzájárulást, a reklámeszköz tulajdonosának vagy leendő tulajdonosának kérelmére a polgármester jogosult kiadni.
(3) A (2) bekezdés szerinti tulajdonosi hozzájárulás kiadása iránti kérelemben meg kell jelölni a reklámeszköz Méptv.-ben vagy Reklám Kr.-ben meghatározott típusát, mennyiségét (db), az érintett közterületi helyszínek természetbeni címét, valamint a kérelemhez reklámeszközönként látványterv csatolása szükséges.
(4) A (2) bekezdés szerinti tulajdonosi hozzájárulás kiadása során vizsgálandó, hogy a kérelemben megjelölt reklámeszköz közterületre történő elhelyezése, fennmaradása céljából a közterület használható-e. Amennyiben megállapításra kerül, hogy a kérelemben megjelölt reklámeszköz elhelyezése, fennmaradása céljából e rendelet szerint a közterület nem használható, a polgármester a tulajdonosi hozzájárulás kiadását megtagadja.
(5) A (2) bekezdés szerinti tulajdonosi hozzájárulás kizárólag a Kormányhivatal Kerületi Hivatalánál lefolytatandó tudomásulvételi eljárás kezdeményezésére szolgál, nem minősül az Önkormányzat által kiadott közterület-használati hozzájárulásnak, ennek alapján a közterület reklámcélú használata jogszerűen nem végezhető.
54/C. § A Méptv. hatálya alá tartozó reklámeszköz közterület-használatára irányuló hatósági eljárás során az Önkormányzat a településképi, településkép-védelmi követelményeket nem vizsgálja.
54/D. § (1) A közterület rendeltetésétől eltérő célból nem használható a közút és a járda felületén reklám – ideértve a politikai reklámot, hirdetést is – közzétételére.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak megsértése esetén a közigazgatási szabályszegésért való felelősség azt terheli, akinek az érdekében a reklámot elhelyezték.
54/E. § A reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés, hirdetési berendezés eltávolítása esetén az eredeti állapot helyreállítása abban az esetben valósul meg, ha nemcsak a hirdetőfelület, hanem annak tartószerkezete is teljes mértékben elbontásra kerül.”
18. § Az Ör. 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
19. § Az Ör. 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
20. § Hatályát veszti az Ör.
b) 18. § e) pontja,
d) 56. §-a.
2. A Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019. (XI. 7.) önkormányzati rendelet módosítása
21. § Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019. (XI. 7.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 7. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
3. Záró rendelkezések
22. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
2. melléklet a 21/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
1. Kereskedelmi, szolgáltató, vállalkozási és reklámcélú tevékenységek esetén fizetendő közterület-használati díjak:
|
Közterület-használat |
A |
B |
C |
D |
|
1. Épület, pavilon |
200 Ft/m2/nap |
180 Ft/m2/nap |
150 Ft/m2/nap |
100 Ft/m2/nap |
|
2. Mozgóbolt |
315 Ft/m2/nap |
225 Ft/m2/nap |
190 Ft/m2/nap |
130 Ft/m2/nap |
|
3. Mozgóárusítás |
440 Ft/m2/nap |
380 Ft/m2/nap |
320 Ft/m2/nap |
190 Ft/m2/nap |
|
4. Ünnepek előtti egyedi árusítás (Húsvét, Karácsony, Szilveszter) |
4 500 Ft/m2/nap |
4 000 Ft/m2/nap |
3 500 Ft/m2/nap |
2 500 Ft/m2/nap |
|
5. Ünnepek előtti fenyőfa-árusítás |
1 500 Ft/m2nap |
1 200 Ft/m2nap |
600 Ft/m2/nap |
350 Ft/m2/nap |
|
6. Rendezvény kiszolgáló területe (ideiglenesen elhelyezett építmény, berendezés, a rendezvény céljából vagy a rendezvényhez kapcsolódóan – pl. szórakoztató tevékenység miatt – egyéb elkerített terület) |
800 Ft/m2/nap |
650 Ft/m2/nap |
600 Ft/m2/nap |
400 Ft/m2/nap |
|
7. Rendezvényhez kapcsolódó vendéglátó vagy egyéb kereskedelmi tevékenység |
4 500 Ft/m2/nap |
4 000 Ft/m2/nap |
3 500 Ft/m2/nap |
2 500 Ft/m2/nap |
|
8. Automata gépek, csomagautomata |
730 Ft/m2/nap |
600 Ft/m2/nap |
580 Ft/m2/nap |
530 Ft/m2/nap |
|
9. Árubemutatás |
500 Ft/m2/nap |
400 Ft/m2/nap |
300 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
|
10. Fogyasztópult |
350 Ft/m2/nap |
300 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
150 Ft/m2/nap |
|
11. Üzleti védőtető (előtető), ernyőszerkezet |
100 Ft/m2/nap |
80 Ft/m2/nap |
50 Ft/m2/nap |
30 Ft/m2/nap |
|
12. Felvételkészítés |
2 600 Ft/m2/nap |
2 000 Ft/m2/nap |
1 100 Ft/m2/nap |
550 Ft/m2/nap |
|
13. Vendéglátó előkert és terasz |
345 Ft/m2/nap |
230 Ft/m2/nap |
185 Ft/m2/nap |
100 Ft/m2/nap |
|
14. Idényjellegű árusítás |
500 Ft/m2/nap |
370 Ft/m2/nap |
260 Ft/m2/nap |
160 Ft/m2/nap |
|
15. Cégtábla |
100 Ft/m2/nap |
80 Ft/m2/nap |
60 Ft/m2/nap |
50 Ft/m2/nap |
|
16. Címtábla, üzletfelirat |
100 Ft/m2/nap |
80 Ft/m2/nap |
80 Ft/m2/nap |
80 Ft/m2/nap |
|
17. Megállítótábla, irányító tábla |
350 Ft/m2/nap |
320 Ft/m2/nap |
280 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
|
18. Totemoszlop |
300 Ft/m2/nap |
280 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
150 Ft/m2/nap |
|
19. Üzemanyagtöltő állomás |
150 Ft/m2/nap |
120 Ft/m2/nap |
100 Ft/m2/nap |
80 Ft/m2/nap |
|
20. Hírlap, szórólap, promóció |
350 Ft/m2/nap |
320 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
150 Ft/m2/nap |
|
21. Tömegrendezvény biztosítására szolgáló terület |
950 Ft/m2/nap |
850 Ft/m2/nap |
650 Ft/m2/nap |
550 Ft/m2/nap |
|
22. Elektromos töltőoszlop |
500 Ft/oszlop/nap |
470 Ft/oszlop/nap |
450 Ft/oszlop/nap |
430 Ft/oszlop/nap |
|
23. Elektromos autók töltése céljára szolgáló kizárólagosan kijelölt várakozóhely |
2 500 Ft/várakozóhely/ |
2 300 Ft/várakozóhely/ |
2 100 Ft/várakozóhely/ |
2 000 Ft/várakozóhely/ |
|
24. Utcabútoron (ideértve a funkcionális utcabútort, a kioszkot, közművelődési célú hirdetőoszlopot és az információs és más célú berendezést) elhelyezett reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés a reklámhordozó, reklámhordozót tartalmazó berendezés m2-ben meghatározott felülete alapján, az utcabútor közterület-használati díján felül |
300 Ft/m2/nap |
270 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
|
25. Információs, vagy más célú berendezés |
120 Ft/m2/nap |
100 Ft/m2/nap |
100 Ft/m2/nap |
50 Ft/m2/nap |
|
26. Közművelődési célú hirdetőoszlop |
200 Ft/db/nap |
150 Ft/db/nap |
150 Ft/db/nap |
100 Ft/db/nap |
|
27. Kioszk |
200 Ft/m2/nap |
150 Ft/m2/nap |
150 Ft/m2/nap |
100Ft/m2/nap |
|
28. Digitális billboard, citylight reklámeszköz (m2-ben meghatározott hirdetési felülete alapján) |
430 Ft/m2/nap |
400 Ft/m2/nap |
370 Ft/m2/nap |
350 Ft/m2/nap |
|
29. Reklámháló, építési reklámháló |
140 Ft/m2/nap |
110 Ft/m2/nap |
90 Ft/m2/nap |
70 Ft/m2/nap |
|
30. Egyéb, nem utcabútoron elhelyezett reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés m2-ben meghatározott felülete alapján |
300 Ft/m2/nap |
270 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
|
31. Egyéb, a Zvr.-ben meghatározott hirdetési célú berendezés |
300 Ft/m2/nap |
270 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
2. Szórakoztató tevékenységek esetén fizetendő közterület-használati díjak:
|
Közterület-használat |
A |
B |
C |
D |
|
1. Tűzijáték |
20 000 Ft/m2/nap |
15 000 Ft/m2/nap |
13 500 Ft/m2/nap |
12 000 Ft/m2/nap |
|
2. Mutatványos tevékenység |
1 200 Ft/m2/nap |
900 Ft/m2/nap |
400 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
|
3. Művészeti jellegű tevékenység |
300 Ft/m2/nap |
250 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
170 Ft/m2/nap |
3. Építkezéssel, szereléssel kapcsolatos tevékenységek esetén fizetendő közterület-használati díjak:
|
Közterület-használat |
A |
B |
C |
D |
|
1. Építési tevékenység végzéséhez szükséges terület lehatárolása (körbe kerítve, épületekkel, anyag-, gép- és törmeléktárolás), állványzat |
345 Ft/m2/nap |
290 Ft/m2/nap |
230 Ft/m2/nap |
175 Ft/m2/nap |
|
2. Települési szilárdhulladékgyűjtő és törmeléktároló konténer |
700 Ft/m2/nap |
600 Ft/m2/nap |
500 Ft/m2/nap |
400 Ft/m2/nap |
|
3. Építési tevékenységhez szükséges egyéb konténer (különösen: iroda-, lakó-, tárolókonténer stb.) |
600 Ft/m2/nap |
370 Ft/m2/nap |
270 Ft/m2/nap |
200 Ft/m2/nap |
4. Egyéb tevékenységek esetén fizetendő közterület-használati díjak:
|
Közterület-használat |
A |
B |
C |
D |
|
1. Egyéb, a fent meghatározott kategóriáktól eltérő. 100 m2 feletti használat |
30 Ft/m2/nap |
20 Ft/m2/nap |
15 Ft/m2/nap |
10 Ft/m2/nap |
|
2. Egyéb, a fent meghatározott kategóriáktól eltérő kategóriáktól eltérő használat 100 m2-ig |
40 Ft/m2/nap |
30 Ft/m2/nap |
25 Ft/m2/nap |
20 Ft/m2/nap |
|
3. Városnéző lassú jármű, járműszerelvény |
25 000 Ft/db/nap |
20 000Ft/db/nap |
10 000 Ft/db/nap |
5 550 Ft/db/nap |
5. Kölcsönzési célú mikromobilitási eszközök mikromobilitási pontokon történő elhelyezése és tárolása esetén fizetendő közterület-használati díjak:
|
A |
B |
|
|
Mikromobilitási eszköz típusa |
Átmeneti |
Külvárosi terület |
|
1. Kizárólag emberi erővel hajtott mikromobilitási eszköz |
50 X 2 |
50 |
|
2. Elektromos roller (max. 25 km/h fedélzeti sebességkorlát) |
800 X 2 |
800 |
|
3. Elektromos rásegítésű kerékpár, amelynél csak a pedálok emberi erővel történő mozgatása esetén ad a motor elektromos rásegítést |
300 X 2 |
300 |
|
4. Más mikromobilitási eszköz |
1 500 X 2 |
1 500 |
3. melléklet a 21/2025. (V. 30.) önkormányzati rendelethez
|
„1.34. jogosult kiadni a magyar építészetről szóló törvény hatálya alá tartozó reklámeszköz közterületi elhelyezésére, fennmaradására vonatkozó, a Kormányhivatal Kerületi Hivatalánál lefolytatandó tudomásulvételi eljárás megindítására irányuló kérelemhez csatolandó, a reklám és a reklámeszköz elhelyezésének szabályairól szóló kormányrendelet szerinti tulajdonosi hozzájárulást, a reklámeszköz tulajdonosának vagy leendő tulajdonosának kérelmére |
A Budapest Főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata tulajdonában álló közterületek használatáról és a rendjéről szóló 22/2020. (VI. 9.) önkormányzati rendelet 54/B. § (2) bekezdése" |