Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2025. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat által nyújtott pénzbeli támogatásokról

Hatályos: 2027. 01. 01

Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2025. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat által nyújtott pénzbeli támogatásokról

2027.01.01.

[1] Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testülete annak érdekében, hogy az önkormányzat által nyújtott pénzbeli támogatásokat a kerület érdekeiért tevő közösségek legszélesebb körének nyújthassa, megalkotja e rendeletét.

[2] Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A támogatás alapelvei, a rendelet hatálya, értelmező rendelkezések

1. § Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) elismeri és támogatja a Budapest XV. kerület közigazgatási területén élő, vagy dolgozó polgárok önszerveződő közösségei, a kerületben működő társadalmi és gazdálkodó szervezetek, a kerületi lakosság, továbbá a magánszemélyek által és javára, az önkormányzati feladatok megvalósítása, a polgárok közéletbe bevonása, a település fejlesztése és szépítése, a természeti és épített környezet védelme, az arra rászorulók támogatása, a kultúra és a hagyományok ápolása, a lakosság művelődése, oktatása, hitélete, egészségvédelme, egészséges életmódja, sportolása, az esélyegyenlőség, a közrend és a közbiztonság védelme érdekében végzett tevékenységet.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat, vagy támogató) mindenkori éves költségvetése terhére (a továbbiakban: költségvetés) pályázati úton, vagy kérelem (a továbbiakban együtt: kérelem) alapján, valamint a Budapest XV. kerület nemzetiségi önkormányzatainak (a továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) ellenérték nélkül nyújtott pénzbeli juttatására (a továbbiakban: támogatás).

(2) A rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – valamennyi természetes személy (a továbbiakban: személy), jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, szerv (a továbbiakban együtt: szervezet) számára nyújtott támogatásra.

(3) A rendelet hatálya nem terjed ki

a) az önkormányzat által irányított költségvetési szerv részére nyújtott támogatásra,

b) személynek a képviselői, közalkalmazotti, köztisztviselői vagy munkajogi jogviszonyára tekintettel nyújtott kifizetésekre, a munkáltatói kölcsönre,

c) személynek szociális rászorultság alapján vagy egyéb jogszabályban meghatározott személyes élethelyzetre tekintettel biztosított pénzbeli és személyes gondoskodást nyújtó ellátásra, egyéb juttatásra,

d) ösztöndíjra, elismeréssel járó díjra,

e) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) szerinti közvetett támogatásra.

3. § E rendelet alkalmazásában:

1. Támogatási kérelem: a pályázati kiírásra benyújtott pályázat vagy egyedi kérelem teljes dokumentációja, melynek legfontosabb elemei az adatlap, a nyilatkozatok, és az igazolások.

2. Pénzbeli támogatás: magyar pénznemben nyújtott, bankszámlára utalt támogatás. Pénzbeli támogatás készpénzben nem nyújtható.

3. Feladatalapú támogatás: az 1. §-ban felsorolt feladatokhoz kapcsolódó támogatás, illetve a külön rendeletekben megjelölt feladatalapú támogatási formák.

4. Felhalmozási célú támogatás: a szervezet, a magánszemély tulajdonában álló ingatlan karbantartására, felújítására, ahhoz kapcsolódó beruházásra nyújtott támogatás; a XV. Kerületi Értékvédelmi Támogatás esetében a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény fogalmait kell alkalmazni a felújításra, helyreállításra, építési beruházásra és tevékenységre.

5. „Mozgó záradék”: az eredeti számlán és a számla hitelesített másolatán máshol helyezkedik el a felhasználást igazoló záradék.

6. Képviselő-testület szerve: a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41.§ (2) bekezdésében felsorolt szervek (polgármester, a főpolgármester, a vármegyei közgyűlés elnöke, a képviselő-testület bizottságai, a részönkormányzat testülete, a polgármesteri hivatal, a vármegyei önkormányzati hivatal, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, továbbá a társulás)

II. Fejezet

A támogatásra vonatkozó általános szabályok

1. A támogatás formái, felhasználásának feltételei

4. § (1) A pályázat vagy a támogatás konkrét célját a Képviselő-testület döntése határozza meg, amely több évre is vonatkozhat. A vonatkozó részletszabályokat önkormányzati rendelet, vagy a pályázati kiírás tartalmazza.

(2) A támogatás

a) általános működéshez,

b) valamely tevékenységhez, rendezvényhez, rendezvénysorozathoz (a továbbiakban: feladatalapú támogatás),

c) beruházáshoz, felújításhoz, helyreállításhoz (a továbbiakban: felhalmozási támogatás)

nyújtható.

(3) Feladatalapú támogatás több személy vagy szervezet közös kérelmére is nyújtható.

(4) Szervezet részére támogatás – a 16. § szerinti támogatás kivételével – kizárólag a szervezet tevékenységi köréhez igazodóan, a támogatási kérelmében megjelölt, azzal összefüggő tevékenységhez nyújtható.

(5) Támogatás visszatérítendő vagy vissza nem térítendő formában elő- vagy utófinanszírozásként nyújtható.

(6) A költségvetés terhére egy költségvetési éven belül ugyanazon személy, szervezet részére legfeljebb két alkalommal nyújtható támogatás.

(7) A támogatás támogatásként tovább nem adható.

(8) A támogatás összege nem fordítható

a) köztartozás kiegyenlítésére,

b) a támogató által meghatározott összeget meghaladóan személyi jellegű ráfordításra és személyes közreműködésről szóló számla ellenében történő kifizetésre,

c) a támogató által meghatározott összeget meghaladóan a személyi jövedelemadóról szóló törvény értelmező rendelkezése szerinti reprezentációs kiadásra.

(9) Támogatásban részesíthető

a) az a személy, akinek a lakóhelye, illetve az a szervezet, amelynek székhelye, vagy telephelye az önkormányzat közigazgatási területén található, vagy

b) az a szervezet, amely nyilatkozik arról, hogy a támogatást az önkormányzat közigazgatási területén működő szervezeti egysége részére használja fel, vagy

c) aki nyilatkozik arról, hogy az önkormányzat területén lévő épület tulajdonosa, és annak fejlesztése érdekében kéri a támogatást, vagy

d) az a személy, akinek lakóhelye vagy az a szervezet, amelynek székhelye, telephelye nem az önkormányzat közigazgatási területén található, de az önkormányzat közigazgatási területén végzi az 1. § szerinti tevékenységet.

2. A támogatási kérelem

5. § (1) A támogatási kérelemnek tartalmazni kell

a) államháztartáson kívüli szervezet esetén annak – kivéve azon társasházak esetében, amelyben az önkormányzat tulajdonrésszel rendelkezik – létesítő okiratát, a nyilvántartásba vételét igazoló iratot és a szervezet képviseletére jogosult személy nevét,

b) gazdálkodó szervezet esetén a képviseletre jogosult személy nevét, a képviselő aláírási mintájának vagy címpéldányának másolatát, a szervezet hatályos cégkivonatát vagy nyilvántartásba vételét igazoló okiratát, elektronikus elérhetőségét,

c) személy esetén annak nevét, lakcímét, születési nevét, születési helyét és idejét, anyja születési nevét, elektronikus elérhetőségét,

d) a támogatandó cél, tevékenység pontos meghatározását, a megvalósítás időpontját, határidejét,

e) a kért támogatás általános forgalmi adót (a továbbiakban: áfa) is tartalmazó összegét,

f) feladatalapú támogatásra benyújtott kérelem esetén a végrehajtásért és az elszámolásért felelős személy, szervezet megnevezését,

g) államháztartáson kívüli kérelmező esetén a rendelet 1. melléklete szerinti nyilatkozatot az összeférhetetlenség, illetve érintettség fennállásáról,

h) a köztartozás mentesség igazolását,

i) szervezet esetén nyilatkozatot arról, hogy a szervezet nem áll csőd-,felszámolási-, végelszámolási-, vagy egyéb a megszüntetésére irányuló eljárás alatt,

j) nyilatkozatot az Áht. 48/B. § (1) bekezdése szerinti összeférhetetlenség hiányáról,

k) nyilatkozatot a kérelmező bankszámlájára vonatkozó azonnali beszedési megbízás engedélyezéséről,

l) szervezet adó levonásához való jog érvényesítésére vonatkozó, az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 120. §-án alapuló nyilatkozatát,

m) államháztartáson kívüli szervezet támogatásra irányuló kérelme esetén a tárgyévet megelőző évre, ennek hiányában a tárgyévet megelőző 2. évre vonatkozóan a bírósághoz benyújtott beszámolóját és a tárgyévre vonatkozó bevételeket és kiadásokat teljes körűen tartalmazó költségtervét,

n) feladatalapú és felhalmozási célú támogatás esetén a támogatandó célhoz, tevékenységhez, programhoz kapcsolódó, vagy a beruházásra, felújításra, helyreállításra vonatkozó tervezett kiadások – árajánlatok bemutatása mellett – tervét, továbbá a támogatást kérő szervezet esetén a szervezet éves költségtervét, üzleti tervét,

o) adatkezelési nyilatkozatot.

(2) Amennyiben az (1) bekezdésben felsorolt dokumentumok közül valamelyik nem áll rendelkezésre, arról a kérelem benyújtásakor nyilatkozni szükséges, a hiány okának megjelölése mellett.

(3) A kérelem csak a mellékletek hiánytalan benyújtásával érvényes. Hiánypótlásra egy alkalommal van lehetőség a kiírásban rögzített határidő figyelembevételével.

(4) A kérelem benyújtásának és elbírálásának a határidejét a pályázati kiírásban kell meghatározni.

3. A támogatási döntés

6. § (1) A formailag és tartalmilag megfelelő kérelmek alapján a támogatás odaítéléséről a képviselő-testület, illetve annak a pályázati kiírásban megjelölt, az elbírálásra hatáskörrel rendelkező szerve dönt.

(2) A kérelem elutasításra kerül, ha

a) a kérelmező az 5. § (1) bekezdésében meghatározottakat a pályázati kiírásnak megfelelően hiánytalanul nem nyújtja be, illetve azokat felhívásra a kérelméhez nem csatolja,

b) a kérelmező a költségvetési éven belül már kétszer részesült támogatásban,

c) a kérelmező a támogató által nyújtott korábbi támogatási szerződéssel összefüggésben elszámolási késedelemben van,

d) a kérelmező a támogató által nyújtott korábbi támogatási szerződéssel összefüggésben benyújtott beszámolóját a támogató nem fogadta el, vagy elfogadta ugyan, de a döntés szerinti visszafizetési kötelezettségének a támogatott határidőre nem tett eleget,

e) a kérelmezőnek lejárt esedékességű köztartozása van,

f) a kérelmező szervezet csőd-, felszámolási-, végelszámolási vagy a megszüntetésére irányuló egyéb eljárás alatt áll,

g) a kérelmező tekintetében a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 6. §, vagy az Áht. 48/B. § (1) bekezdése szerinti összeférhetetlenség áll fenn,

h) a kérelmezőnek nyújtott korábbi támogatást a támogató a 8. § (4) bekezdés alapján visszavonta.

(3) A támogatásról szóló döntés tartalmazza legalább

a) a támogatás összegét,

b) a támogatott személy, szervezet pontos megnevezését, azonosító adatait,

c) a támogatás pontos felhasználási célját, a támogatott tevékenységet,

d) a támogatás kifizetésének a módját és határidejét,

e) a támogatás felhasználásának kezdő- és befejezési határidejét,

f) a támogatással történő elszámolás határidejét.

(4) A támogató a támogatás összegéről az 5. § (1) bekezdésének m) és n) pontjai szerint benyújtott dokumentumok figyelembevételével dönt.

(5) A pályázókat, kérelmezőket írásban kell értesíteni a pályázat, a támogatási kérelem elbírálásának eredményéről a megjelölt elektronikus kapcsolattartási módon.

(6) A támogatásról szóló tájékoztatást a pályázati kiírásban foglaltak szerint kell közzétenni.

4. A támogatási szerződés

7. § A támogatási döntés alapján az önkormányzat a támogatottal támogatási szerződést köt, amely tartalmazza

a) a felek megnevezését, azonosító adatait, a szervezet adószámát, a természetes személy adóazonosító jelét, bankszámlaszámát,

b) a támogatás forrásának megnevezését,

c) a támogatás céljának pontos meghatározását, a támogatott tevékenységet,

d) a kifizetés módját és határidejét,

e) a támogatási összeg tekintetében – az egyházak kivételével – a szervezeteknél az elkülönített számviteli nyilvántartás vezetését,

f) a támogatási összeg tekintetében a felhasználással összefüggő számlák, bizonylatok és okiratok ellenőrzésre alkalmas módon történő nyilvántartásának és 8 évig történő megőrzésének a kötelezettségét,

g) a támogatási összeg felhasználásának, a felhasználás időbeli korlátjainak meghatározását,

h) a szerződés biztosítékait,

i) az elszámolás, beszámolás rendjét,

j) az elszámolás, beszámolás határidejét,

k) az elszámolás, beszámolás elmaradásának jogkövetkezményeit,

l) a valótlan, a hamis, a megtévesztő adat szolgáltatása, a szabálytalan felhasználás és egyéb szerződésszegés következményeit,

m) a helyszíni, illetve a dokumentációk alapján történő ellenőrzés jogának kikötését,

n) szervezetek támogatásánál az elektronikus ügyintézés és a cégkapun történő kapcsolattartás kikötését.

5. A támogatás visszavonása

8. § (1) A támogató a támogatást visszavonja, ha a támogatási szerződés megkötésére a támogatásról hozott döntéstől számított 45 napon belül a támogatottnak felróható okból nem kerül sor.

(2) Amennyiben a 6. § (2) bekezdés b)–g) pontja szerinti elutasítási ok a támogatásról hozott döntést követően, de a támogatási összeg folyósítása előtt következik be, a polgármester a már megítélt támogatás kifizetését felfüggeszti. A támogató a felfüggesztésre került támogatást visszavonja.

(3) A 6. § (2) bekezdés d)–f) pontja szerinti elutasítási oknak a támogatási kérelem benyújtását követően történő bekövetkezését a kérelmező köteles a bekövetkezéstől számított 15 napon belül bejelenteni a polgármester részére.

(4) A támogató a támogatást visszavonja, amennyiben a támogatott a támogatási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis, megtévesztő adatot szolgáltatott. A támogatott a támogatást ebben az esetben a támogató erről hozott döntése kézhezvételét követő 8 napon belül egy összegben köteles visszafizetni. A visszafizetéshez kapcsolódó – a folyósítás és a visszafizetés közötti időszakra eső – törvényes kamat ezt követően kerül megállapításra, amelyet a támogató által küldött értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül kell egy összegben megfizetni.

6. A beszámolás szabályai utófinanszírozott támogatás esetén

9. § (1) A támogatott tevékenység megvalósításáról és a pénzösszeg felhasználásáról utófinanszírozás esetén a támogatás összegének, illetve az összeg egy részének folyósítása előtt, de legkésőbb a támogatási szerződés aláírását követően a szerződésben meghatározott határidőig a támogatottnak beszámolót kell benyújtania.

(2) A beszámoló benyújtásának határidejét a támogató a támogatottnak a beszámolási határidő leteltét legalább 20 nappal megelőzően írásban benyújtott indokolt kérelmére egy alkalommal meghosszabbíthatja.

(3) A beszámolás a rendelet 2. melléklete szerint történik. A támogatott a beszámolás keretében

a) az eredeti papír alapú, záradékolt számlák bemutatására köteles a támogatási szerződésben megjelölt személy, a szervezet képviselője által hitelesített másolati példányok átadása mellett,

b) az elektronikus számlák esetében – az egyházak kivételével – a szervezeteknél a képviselő az elkülönített nyilvántartást igazoló dokumentum és a számlák adatait felsoroló nyilatkozatot nyújt be, amely tartalmazza az elektronikus számlák hiteles őrzését biztosító rendszer megjelölését, a megőrzés helyét.

(4) A benyújtott beszámoló szakmai, pénzügyi hiányosságainak pótlására a támogató a támogatott részére egy alkalommal 15 munkanapos határidővel hiánypótlási lehetőséget biztosít. A hiánypótlási határidő kezdő napja az erről szóló felhívás postai vagy elektronikus kézbesítését követő nap.

(5) A beszámoló elfogadásáról a támogató annak beérkezésétől számított 60 napon belül, vagy, ha az elszámolást a Képviselő-testület, illetve a Képviselő-testület hatáskörrel rendelkező bizottsága bírálja el, legkésőbb az annak beérkezésétől számított 45. napot követő legközelebbi rendes ülésén dönt. A határidőbe a hiánypótlási határidő nem számít bele.

(6) A támogatás összegének folyósítására nem kerül sor, ha a támogatott legkésőbb a támogatási szerződésben rögzített határidőn belül nem nyújt be beszámolót, vagy a benyújtott beszámolót a támogató nem fogadja el. A döntésről a támogatott értesítést kap, melynek közlésével a támogatási szerződés hatályát veszti.

(7) A beszámoló elfogadása minden esetben külön döntéssel történik, a döntésről a támogatott értesítést kap.

(8) A támogatás folyósítására csak akkor kerülhet sor, ha az eredeti, papír alapú számlák utólagos záradékolását a támogató igazolja.

7. Az elszámolás szabályai előfinanszírozott támogatás esetén

10. § (1) A támogatott tevékenység megvalósításáról és a pénzösszeg felhasználásáról a támogatás összegének felhasználását követően a támogatási döntés szerinti határidőben a támogatottnak elszámolást kell benyújtania.

(2) A támogatási összeg felhasználási határidejét és az elszámolás határidejét a támogató a támogatottnak a határidő leteltét legalább 20 nappal megelőzően írásban benyújtott indokolt kérelmére egy alkalommal meghosszabbíthatja. A felhasználás egyéb feltételeinek a módosítása a támogatás elszámolásának határidejét megelőző 90 napon belül nem kérhető.

(3) Az elszámolás a rendelet 2. melléklete szerint történik. A támogatott az elszámolás keretében

a) az eredeti papír alapú, záradékolt számlák bemutatására köteles a támogatási szerződésben megjelölt személy, a szervezet képviselője által hitelesített másolati példányok átadása mellett,

b) az elektronikus számlák esetében – az egyházak kivételével – a szervezeteknél a képviselő az elkülönített nyilvántartást igazoló dokumentum és a számlák adatait felsoroló nyilatkozatot nyújt be, amely tartalmazza az elektronikus számlák hiteles őrzését biztosító rendszer megjelölését, a megőrzés helyét.

(4) A benyújtott elszámolás szakmai, pénzügyi hiányosságait a támogatott egy alkalommal pótolhatja. A hiánypótlás határideje 15 munkanap, kezdőnapja az erről szóló felhívás postai vagy elektronikus kézbesítését követő nap.

(5) Az elszámolás elfogadásáról a támogató annak beérkezésétől számított 60 napon belül, illetve amennyiben azt vagy, ha az elszámolást a Képviselő-testület, illetve a Képviselő-testület hatáskörrel rendelkező bizottsága bírálja el, legkésőbb az annak beérkezésétől számított 45 napot követő legközelebbi rendes ülésén dönt. A határidőbe a hiánypótlási határidő nem számít bele.

(6) A támogatott a támogatás összegét a visszafizetésről hozott döntés kézhezvételét követő 8 napon belül egy összegben köteles visszafizetni, ha

a) az elszámolási kötelezettségének határidőben nem tett eleget, vagy azt nem a szerződésben foglaltak szerint nyújtotta be,

b) a támogatás összegét nem a szerződésnek megfelelően, vagy jogszabálysértően használta fel,

c) a támogatás felhasználását a támogatási szerződés szerinti határidőig nem kezdte meg.

(7) A visszafizetéshez kapcsolódó – a folyósítás és a visszafizetés közötti időszakra eső – törvényes kamat ezt követően kerül megállapításra, amelyet a támogató által küldött értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül kell egy összegben megfizetni.

(8) Ha a támogató az elszámolást csak részben fogadja el, a támogatás részösszegének (6) - (7) bekezdések szerinti visszafizetéséről dönt.

(9) A visszafizetés teljesítésére nyitva álló határidőt követő két egymás utáni költségvetési évben nem részesülhet támogatásban az, aki a korábbi támogatási jogviszonyából származó visszafizetési kötelezettségének határidőben nem tett eleget.

III. Fejezet

Egyes támogatásokra vonatkozó különös szabályok

8. A visszatérítendő támogatások

11. § (1) E rendelet támogatásokra vonatkozó szabályait a visszatérítendő támogatásokra az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Visszatérítendő támogatás kamatmentesen legfeljebb 5 éves futamidőre nyújtható. A támogatás összegét annak futamideje alatt, a támogatási szerződésben részletezettek szerint és módon kell visszafizetni.

(3) A támogatott három havi részlettel történő elmaradása esetén a támogatási szerződést a támogató felmondhatja.

(4) A támogatási szerződés felmondása esetén a támogatott a felmondás kézhezvételét követő 8 napon belül a támogatás hátralévő összegét egy összegben köteles visszafizetni. A visszafizetéshez kapcsolódó – a folyósítás és a visszafizetés közötti időszakra eső – törvényes kamat ezt követően kerül megállapításra, amelyet a támogató által küldött értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül kell egy összegben megfizetni.

9. A nemzetiségi önkormányzat támogatása

12. § (1) E rendelet támogatásokra vonatkozó szabályait a nemzetiségi önkormányzat támogatására az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzat az éves költségvetésében meghatározott összeg erejéig a nemzetiségi önkormányzat részére feladatalapú támogatást biztosít.

(3) A nemzetiségi önkormányzat támogatásáról a Képviselő-testület a tárgyévi költségvetési rendelet elfogadásával dönt.

(4) A nemzetiségi önkormányzat a feladatalapú támogatást a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény és a rendelet keretei között az adott költségvetési évben, legkésőbb december 31-ig használhatja fel.

(5) A feladatalapú támogatás felhasználására a polgármester a tárgyévi költségvetési rendelet elfogadását követő 30 napon belül a 7. § szerinti tartalommal támogatási szerződést köt.

(6) A támogatási szerződés megkötése előtt be kell szerezni a nemzetiségi önkormányzat 5. § (1) bekezdés d), f), j) l) és n) pontja szerinti nyilatkozatait.

(7) Az önkormányzat a feladatalapú támogatási összeget egy összegben utalja a nemzetiségi önkormányzat számlájára, amely összeg felhasználásáról a nemzetiségi önkormányzat a támogatás felhasználását követően, legkésőbb az adott költségvetési évet követő év január 31-ig a rendelet 2. melléklete szerint elszámol.

(8) A nemzetiségi önkormányzat feladatalapú támogatása elszámolására és az elszámolás elfogadására egyebekben a 8. § és a 10. § rendelkezései az irányadóak. Az elszámolások elfogadásáról a szakmai és pénzügyi ellenőrzést követően a Képviselő-testület, vagy a Képviselő-testület hatáskörrel rendelkező bizottsága dönt.

10. A civil szervezetek támogatása

13. § (1) A civil szervezeteknek támogatás Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének a civil szervezetek pályázati támogatásáról szóló 7/2023. (IV. 4.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban Civil R.) alapján nyújtható.

(2) A támogatás felhasználására az önkormányzat a 7. § szerinti tartalommal támogatási szerződést köt a civil szervezettel – a Civil R. 7. § (3) bekezdés szerint – a szervezet bankszámlájára vonatkozó azonnali beszedési megbízás engedélyezéséről szóló nyilatkozat önkormányzathoz való benyújtását követő 15 munkanapon belül. A jelen rendelet 4. § (8) bekezdés c) pontja a civil szervezetek támogatása esetében nem alkalmazandó.

(3) Az önkormányzat a támogatási összeget egy összegben utalja a civil szervezet számlájára, amely összeg felhasználásáról a civil szervezet a támogatás felhasználást követően, legkésőbb az adott költségvetési évet követő év január 31-ig a rendelet 2. melléklete szerint elszámol.

(4) A civil szervezet részére juttatott előfinanszírozott, vissza nem térítendő támogatás elszámolásának szabályaira jelen rendelet 8. és 10. §-i az irányadók.

(5) A támogatás felhasználásának időszakában történő ellenőrzésre és a támogatás elszámolásának elfogadására a Civil R. 8. § (2) és (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

11. A civil szervezet sportcélú támogatása

14. § (1) A civil szervezeteknek sportcélú támogatás Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat testnevelési és sportfeladatairól szóló 1/2014. (I.6.) önkormányzati rendelet alapján nyújtható.

(2) A sportcélú támogatás pályáztatására, a támogatási döntéshozatalra a jelen rendelet 5–6. §-ában foglaltak az irányadóak. A jelen rendelet 4. § (8) bekezdés c) pontja a civil szervezetek sportcélú támogatása esetében nem alkalmazandó.

(3) A sportcélú támogatás felhasználására az önkormányzat a 7. § szerinti tartalommal támogatási szerződést köt a civil szervezettel, a szervezet bankszámlájára vonatkozó azonnali beszedési megbízás engedélyezéséről szóló nyilatkozat önkormányzathoz való benyújtását követő 15 munkanapon belül.

(4) Az önkormányzat a sportcélú támogatási összeget egy összegben utalja a civil szervezet számlájára.

(5) A sportcélú támogatás célhoz kötött felhasználását az önkormányzat a támogatás felhasználásának időszakában is ellenőrizheti. Amennyiben az időközi ellenőrzés során a támogatási céltól eltérő felhasználást tapasztal, visszafizetési kötelezettséget ír elő, ennek elrendelését indítványozza a Képviselő-testületnél.

(6) A sportcélú támogatási összeg felhasználásáról a civil szervezet a támogatás felhasználást követően, legkésőbb az adott költségvetési évet követő év január 31-ig a rendelet 2. melléklete szerint elszámol.

(7) A civil szervezet részére juttatott előfinanszírozott, vissza nem térítendő, sportcélú támogatás elszámolására jelen rendelet 8. és 10. §-ában foglaltak az irányadóak. Az elszámolások elfogadásáról a szakmai és pénzügyi ellenőrzést követően a Képviselő-testület dönt.

12. Egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek támogatása

15. § (1) Egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek részére támogatás Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek részére nyújtható támogatásokról szóló 9/2012. (III.29.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Egyház R.) alapján nyújtható.

(2) Az egyházi feladatalapú, vissza nem térítendő pénzbeli támogatás pályáztatására, a támogatási döntéshozatalra az Egyház R.7-10. § szabályai az irányadóak. A jelen rendelet 4. § (8) bekezdés c) pontja az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek támogatása esetében nem alkalmazandó.

(3) Az egyházi felhalmozási célú, vissza nem térítendő pénzbeli támogatásra benyújtott kérelemre és a támogatási döntéshozatalra az Egyház R. 11. §-ának szabályai az irányadóak.

(4) Az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek részére nyújtott támogatás felhasználására az önkormányzat a 7. § szerinti tartalommal támogatási szerződést köt a szervezettel, a szervezet bankszámlájára vonatkozó azonnali beszedési megbízás engedélyezéséről szóló nyilatkozat önkormányzathoz való benyújtását követő 15 munkanapon belül.

(5) Az önkormányzat az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek részére nyújtott támogatási összegét egy összegben utalja a szervezet számlájára.

(6) Az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek részére nyújtott támogatási összeg felhasználásáról a szervezet a támogatás felhasználást követően, legkésőbb az adott költségvetési évet követő év január 31-ig a rendelet 2. melléklete szerint elszámol.

(7) Az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek részére juttatott előfinanszírozott, vissza nem térítendő támogatás elszámolására jelen rendelet 8. és 10. §-ai az irányadóak. Az elszámolások elfogadásáról a szakmai és pénzügyi ellenőrzést követően a Polgármester dönt.

13. A „XV. Kerületi Értékvédelmi Támogatás”

16. § (1) Az önkormányzat a fővárosi védett épületegyüttesek és a kerületi egyedi védett épületek, védett utcaszakasz részét képező építmények, épületek illetve azok tartozékai korhű felújításához, rekonstrukciójához az éves költségvetési rendeletben meghatározott „XV. Kerületi Értékvédelmi Támogatás” (a továbbiakban: értékvédelmi támogatás) terhére nyújthat támogatást a Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének Budapest XV. kerület településkép védelméről szóló 21/2017. (IX. 29.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: TKR.) 17. § (3) bekezdés a) pontja, továbbá a 100-103. §-a alapján.

(2) Az értékvédelmi támogatási kérelemhez a jelen rendelet 5. §-ban megjelölteken túl mellékelni kell a TKR. 101. § (2) bekezdésben felsorolt dokumentumokat is.

(3) A támogatási szerződést a TKR. 103. § (1)-(4) bekezdéseire figyelemmel kell megkötni a jelen rendelet 7. §-a szerint.

(4) A támogatott az értékvédelmi támogatási összeg felhasználásáról a támogatási szerződésben megjelölt határidőig a rendelet 2. melléklete szerint elszámol.

(5) A támogatott részére juttatott előfinanszírozott, vissza nem térítendő értékvédelmi támogatás elszámolására jelen rendelet 8. és 10. §-ai az irányadóak. Az elszámolások elfogadásáról a szakmai ellenőrzést követően a Képviselő-testület hatáskörrel rendelkező bizottsága dönt.

14. Külön rendeletben nem szabályozott egyéb pénzbeli támogatások

17. § (1) A jelen rendelet támogatásokra vonatkozó szabályait a külön rendeletben nem szabályozott támogatások esetében is alkalmazni kell és erre a pályázati kiírásban, a támogatási szerződésben utalni szükséges.

(2) A Képviselő-testület vagy a hatáskörrel rendelkező Bizottság a költségvetési rendelet elfogadásával egyidejűleg vagy azt követően a pályázati kiírásban meghatározhat a támogatás folyósítására és annak előfeltételeire, a támogatás felhasználási idejére, az elszámolás szabályaira vonatkozó további rendelkezést, amit a pályázati kiírásban, valamint a megkötött támogatási szerződésben szerepeltetni kell, a kérelmekről külön döntést hoz.

(3) A támogatás felhasználására a polgármester a támogatási döntés elfogadását követő 30 napon belül a 7. § szerinti tartalommal támogatási szerződést köt.

(4) A támogatási szerződés megkötése előtt be kell szerezni

a) szervezet esetében az 5. § (1) bekezdés f)–g) pontja, i) – l) pontja és n) pontja szerinti nyilatkozatokat,

b) természetes személy esetében az 5. § (1) bekezdés j) pontja (a sajátos nevelési igényű személyek támogatásának kivételével) és k) pontja szerinti nyilatkozatokat, továbbá a köztartozás mentességről szóló igazolást.

(5) Az elszámolások elfogadásáról a szakmai és pénzügyi ellenőrzést követően a Képviselő-testülete, vagy annak hatáskörrel rendelkező bizottsága dönt.

(6) A „Polgármesteri keret” terhére nyújtott támogatás

a) esetében a jelen § szabályait kell alkalmazni, azzal, hogy ahol Képviselő-testület szerepel, azon Polgármestert kell érteni,

b) adományként is biztosítható, azzal, hogy az elszámolási kötelezettség szükségességéről, a Polgármester dönt.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

18. §1

19. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2026. január 1-jén lép hatályba.

(2) A 7. § n) pontja 2027. január 1-jén lép hatályba.

2. melléklet a 21/2025. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez

Az elszámolás, beszámolás rendje

1. Az elszámolás, beszámolás benyújtható személyesen és az elszámolásra, beszámolásra megjelölt személy által E-papíron, illetve a két forma együttes alkalmazása mellett.

1.1. Személyes, papír alapú elszámolásra, beszámolásra akkor van lehetőség, ha az elszámolás, beszámolás összes irata (szakmai beszámoló; számlák; a felhasználást, illetve a használatba vételt igazoló egyéb bizonylatok; összesítő tábla; pénzforgalmi bizonylat) papír alapon, hiteles módon áll rendelkezésre.

1.2. E-papír alapú elszámolásra, beszámolásra akkor van lehetőség, ha az elszámolás, beszámolás összes irata (szakmai beszámoló; számlák; a felhasználást, illetve a használatba vételt igazoló egyéb bizonylatok; összesítő tábla; pénzforgalmi bizonylat) elektronikus alapon, hiteles módon áll rendelkezésre.

1.3. Vegyes irat alapú elszámolásra, beszámolásra akkor van lehetőség, ha az elszámolás, beszámolás egyes iratai papír alapon hiteles, más iratai elektronikusan hiteles módon állnak rendelkezésre. Minden iratot a hiteles módra előírt módon kell benyújtani.

2. Az elszámolást, beszámolást magyar nyelven kell elkészíteni és benyújtani. Az idegen nyelvű bizonylatokhoz hiteles magyar fordítást kell mellékelni. A támogatás elszámolásánál – a kifizetés módjától függően – a számla kifizetésének napján érvényes MNB deviza, illetve valuta árfolyamon kell az elszámolás forint összegét meghatározni.

3. Az elszámolás, beszámolás rövid, szöveges szakmai beszámolóból, a felhasználást igazoló pénzügyi-számviteli bizonylatokból és az elszámolás végén benyújtandó összesítő táblázatból áll.

3.1. A szakmai beszámoló:

A rövid szöveges szakmai beszámoló tartalmazza a támogatás céljának megfelelő, a támogatás felhasználására megjelölt időszakban, a támogatási összeg felhasználásával végzett tevékenységek leírását, rendezvények, programok esetén elektronikus vagy papíralapú más dokumentációval alátámasztva (videó, fotó, névsor, jelenléti ív, meghívó, sajtóközlemény stb.).

3.2. A pénzügyi-számviteli bizonylatok:

3.2.1. Papír alapú számlák:

Az elszámolás, beszámolás során a számviteli jogszabályoknak megfelelően kiállított számlák másolatai fogadhatók el. A beszámoló részeként a kiadásokat, költségeket számlával kell igazolnia támogatottnak. Kizárólag a támogatási szerződésben részletezett tevékenységek körébe tartozó, az ott megjelölt időszakra eső, a számviteli jogszabályoknak megfelelően kiállított számlák fogadhatók el.

a) Előfinanszírozott támogatás: Az eredeti számlákra előfinanszírozott támogatások esetén a támogatott a záradék felvezetésével igazolja a támogatás céljának megfelelő felhasználást. Az előfinanszírozott támogatások esetén az eredeti számlákra a támogatottnak fel kell vezetni a „Kifizetve a XV. ker. Önkormányzattól ….. számú megállapodás alapján kapott támogatásból” záradékot és a számlázás alapjául szolgáló szerződés számát is. A záradékolás megtörténtének ellenőrzése céljából támogatott köteles az eredeti papír alapú számlák bemutatására, amely során meg kell győződni, hogy fel merül-e a számla más elszámolásra való felhasználásának gyanúja (pl. „mozgó záradék” esetén) Ha a bizonylat adataiból nem derül ki egyértelműen a gazdasági művelet tartalma, akkor azt a jogosultnak bizonyító erejű dokumentummal igazolnia kell. Külföldi utak esetében a hiteles számlamásolathoz kell csatolni a pénzváltás bizonylatait és a számlák fordítását. Devizában kiállított számla esetén a számlán szükséges feltüntetni az alkalmazott árfolyamot.

b) Utófinanszírozott támogatás: Az utófinanszírozott támogatások esetén, ha a hitelesített számlamásolatok adataiból nem derül ki egyértelműen a gazdasági művelet tartalma, akkor azt a jogosultnak bizonyító erejű dokumentummal igazolnia kell. Külföldi utak esetében a hitelesített számlamásolatokhoz kell csatolni a pénzváltás bizonylatait és a számlák fordítását. Devizában kiállított számla esetén a számlán szükséges feltüntetni az alkalmazott árfolyamot. A támogatható tevékenység kereteit meghaladó számlák a támogatási összeg erejéig fogadhatók el. Az eredeti számlákra a támogatottnak fel kell vezetnie „A Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzattal kötött ___/____. számú támogatási szerződés alapján a támogatás összege terhére ... Ft.” záradékot. Az eredeti záradékolt számláról hitelesített másolatot kell készíteni és azt a beszámoló részeként csatolni. A támogatás utalására csak akkor kerülhet sor, ha az eredeti, papír alapú számlák utólagos záradékolásáról támogató meggyőződött. Az eredeti záradékolt számlák, pénzforgalmi bizonylatok megőrzését 10 évig biztosítani kell.

3.2.2. Elektronikus számlák: Az elszámolás, beszámolás során a számviteli jogszabályoknak megfelelően kiállított számlák fogadhatók el. Az elszámolásban, beszámolásban az elektronikus számlákat az azok adatait felsoroló nyilatkozat megküldése mellett lehet befogadni. A nyilatkozat tartalmazza az elektronikus számlák hiteles őrzését biztosító rendszer megjelölését, a megőrzés helyét. Az elektronikus megőrzést 10 évig biztosítani kell. Az elszámolásban, beszámolásban – az egyházak kivételével – a szervezetek az elektronikus számlák esetében az elkülönített nyilvántartást igazoló számviteli bizonylatát (pl. munkaszámos főkönyvi legyűjtés, alszámos főkönyvi legyűjtés) is kötelesek megküldeni, amely benyújtásának elmulasztása esetében az elszámolás, beszámolás nem fogadható el.

3.2.3. Pénzforgalmi bizonylatok:

Pénzforgalmi bizonylattal (pl. bankkivonat, kiadási pénztárbizonylat) igazolni kell az elszámolásra benyújtott számla kifizetését. Az elszámolásban a pénzforgalmi bizonylat másolatát a hozzá tartozó számla másolatához kell csatolni.

3.2.4. Egyéb a felhasználást, illetve a használatba vételt igazoló bizonylatok: A felhasználást, illetve a használatbavételt igazoló bizonylat a támogatásból vásárolt áru, szolgáltatás felhasználásának a nyomon követhetőségét szolgálja. A 200.000,- Ft összegű, vagy azt meghaladó értékű számlák másolatához csatolni kell a számla kiállításának alapját képező megrendelő, vagy szerződés másolatát is. Térítésmentes átadás esetén szükséges az átadásról jegyzőkönyvet felvenni, melyhez csatolni kell a megajándékozottak névsorát, majd a jegyzőkönyvet csatolni kell az elszámoláshoz. A támogatásból vásárolt befektetett eszközök (immateriális jószág, tárgyi eszköz) esetén a támogatott szervezet köteles csatolni az elszámoláshoz, beszámoláshoz annak használatba vételéről kiállított bizonylatot, a tárgyi eszköz kartont.

3.3. Összesítő táblázat: Az elszámoláshoz, beszámoláshoz mellékelni kell egy összesítő táblázatot a támogatás céljának megfelelő és elszámolásra benyújtott számlákról. A táblázatnak tartalmaznia kell a sorszámot, a számla számát, a szállító (számla kiállító) nevét, a számla kiállításának dátumát, a gazdasági művelet rövid leírását, a nettó és a bruttó számlaértéket, a teljesítés (kifizetés) dátumát és a számlák összértékét. Az összesítő táblát papír alapú benyújtásnál köteles az elszámolás, beszámolást készítő aláírni. Az összesítő táblát elektronikus alapú benyújtásnál az E-papírhoz csatolva kell benyújtani. Az összesítő táblát kitölthető formában a támogatott rendelkezésére kell bocsátani (papír alapon, vagy elektronikus levélben excel formátumban megküldve). Az elszámolás az áfa összegének figyelembe vételével úgy történik, hogy amennyiben a támogatott élt az áfa levonási jogával, az elszámolásban benyújtott számlák nettó összértéke képezi a támogatás elszámolásának az alapját. Amennyiben Támogatott nem élt az áfa levonási jogával, a benyújtott számlák bruttó összértéke számolható el a támogatás terhére.

1

A 18. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.