Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete

Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 28- 2025. 11. 28

Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete

Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.11.28.

[1] Magyarország Alaptörvényében a helyi önkormányzatokra ruházott helyi közhatalom gyakorlása és helyi közügyek intézése érdekében Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és szervei alapvető működési szabályaira vonatkozó rendelkezéseket szervezeti és működési szabályzatban határozza meg. A rendelet módosításának célja, hogy biztosítsa a felsőbb szintű jogszabályoknak és a jogbiztonság követelményének való megfelelést.

[2] Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet bevezetője helyébe a következő rendelkezés lép:

„Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a Görbeháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének A képviselő-testület és szervei Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Görbeháza Község Önkormányzat Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága előzetes véleményének kikérésével a következőket rendeli el: ”

2. § (1) A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. A polgármester akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését az alpolgármester, a polgármesteri tisztség és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.”

(2) A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 7. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A görbeházi székhelyű önszerveződő közösségek képviselői – a lakosság, valamint a civil szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából – tevékenységi körükben tanácskozási joggal részt vehetnek a képviselő-testület és bizottságai ülésein.”

3. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 11. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot. A Képviselő-testület a napirendi javaslatról határozathozatal nélkül dönt.

(2) A napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármelyik képviselő tehet javaslatot. A javaslatot az ülésvezető felszólítására indokolni kell. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a képviselő-testület számozott határozattal dönt.”

4. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„12. § A két ülés közötti időszak eseményeiről szóló tájékoztatót is tartalmazó polgármesteri jelentést a Képviselő-testület a rendes ülés első napirendi pontjaként – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint határozathozatal nélkül dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.”

5. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a rendelet 7. § (2) bekezdésében foglaltak irányadók.”

6. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 14. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az ülésvezető)

„e) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását, az indítványról a képviselő-testület határozathozatal nélkül dönt.”

7. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet „Közmeghallgatás” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„A lakossággal való kapcsolattartás formái”

8. § (1) A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 23. § (1)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) közmeghallgatás

b) fórum.

(2) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart, amelynek során lehetővé teszi az állampolgároknak, helyi szervezeteknek a közérdekű kezdeményezések, javaslatok előterjesztését.

(3) A közmeghallgatásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok érvényesek.

(5) A közmeghallgatáson meg nem válaszolt kérdést és javaslatot az annak tárgyában feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak, tisztségviselőnek ki kell adni kivizsgálás céljából. Az érintett 15 napon belül köteles írásban válaszolni a kérdezőnek, melyről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni kell.”

(2) A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 23. §-a a következő (6)–(11) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tervezett napirendről a lakosságot a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 10 nappal.

(7) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - fórumot hívhat össze.

(8) A fórumot a polgármester, vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.

(9) A fórumra meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület üléseire is kötelező.

(10) A fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről tájékoztatni kell a lakosságot.

(11) A fórumról feljegyzést kell készíteni, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.”

9. § (1) A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 29. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A válasz elhangzása után – az írásban adott válasz esetén a Képviselő-testület következő ülésén – az interpelláló képviselőnek két perces viszontválaszra van joga, melynek keretében nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e. Ezt követően a képviselő-testület határozathozatal nélkül dönt a válasz elfogadásáról.”

(2) A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 29. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A Képviselő-testület az interpelláció tárgyában a bizottsági jelentés alapján, a soron következő rendes ülésén az interpelláló képviselő véleményének meghallgatása után határozathozatal nélkül dönt.”

10. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 30. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kérdésre a megkérdezettnek a képviselő-testület ülésén kell választ adnia. Amennyiben a felvetett probléma jellege következtében erre az adott testületi ülésen nincs lehetőség, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 30 napon belül, írásban kell a választ megadni.”

11. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 32. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester - az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - dönthet.”

12. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 35. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A képviselő-testület kettő havi időtartamra 10 %-kal csökkenti annak az önkormányzati képviselőnek a tiszteletdíját, aki a Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegi. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.”

13. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 37. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatás esetén a polgármester a jegyzői feladatok ellátására legfeljebb hat hónap időtartamra a Görbeházai Polgármesteri Hivatal köztisztiselői közül jelöli ki a helyettes személyét.”

14. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 38. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület egy állandó bizottságot hoz létre Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnevezéssel. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság tagjainak száma: 8 fő.”

15. § A Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

16. § Hatályát veszti a Görbeháza Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet

17. § Ez a rendelet 2025. november 28-án lép hatályba, és 2025. november 29-én hatályát veszti.

1. melléklet a 22/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez