Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 31/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 28- 2025. 11. 29

Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének 31/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelete módosításáról

2025.11.28.

[1] E rendelet célja, hogy Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatán átvezetésre kerüljenek Budapest Főváros Kormányhivatala szakmai segítségnyújtás keretében megfogalmazott módosítási javaslatai, a szabályzat alkalmazása során szerzett gyakorlati tapasztalatok, továbbá a technikai jellegű pontosítások.

[2] Budapest Főváros XVII. kerület Rákosmente Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület üléseit az Önkormányzat székhelyén, a Polgármesteri Hivatal önkormányzati üléstermében tartja. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a Képviselő-testület ülése a székhelyén kívül más, az Önkormányzat közigazgatási határán belüli helyszínre is összehívható.”

2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület - július 1. és augusztus 20. közötti időszak kivételével - szükség szerint, általában havonta, de legalább a Mötv. 44. §-ában meghatározott számú ülést tart. A Képviselő-testület általában a hónap harmadik csütörtöki napján tartja üléseit. Az ülések kezdésének időpontja rendszerint 9.00 óra.”

3. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A Képviselő-testület ülését papír alapú vagy minősített elektronikus aláírással ellátott meghívóval kell összehívni.”

4. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 27. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Az előterjesztés készítője a (3) bekezdés szerinti benyújtással egyidejűleg átadja a Képviselő-testületi Csoportnak azt a nyilatkozatot, amelyben kijelenti, hogy az elektronikus formában megküldött/átadott előterjesztés minden tekintetben megegyezik az eredeti, aláírásokat is tartalmazó nyomtatott példánnyal és a GDPR előírásaival összhangban van.”

5. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 28. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A képviselő, az állandó bizottság elnöke, a képviselőcsoport vezetője, illetve a jogszabályokban meghatározott személyek vagy szervezetek (a továbbiakban együtt: Egyéb jogosult) által készített előterjesztés benyújtásának folyamata a polgármester részére történő megküldéssel kezdődik. Az Egyéb jogosult az előterjesztésével egyidejűleg nyilatkozatot küld arról, hogy az elektronikus formában megküldött előterjesztés a GDPR előírásaival összhangban van.

(2) A polgármester részére kizárólag a szakmai egyeztetésen átesett, az Egyéb jogosult kézjegyével vagy – elektronikus dokumentum esetén – minősített elektronikus aláírásával ellátott előterjesztés küldhető meg.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 28. § (4)–(8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) Az Egyéb jogosult a (2) bekezdés szerinti előterjesztését legkésőbb minden hónap 3. munkanapjáig 12.00 óráig köteles a polgármester részére a Polgármesteri Titkárságon leadni vagy postai úton megküldeni, elektronikus formátumú előterjesztés esetén az eloterjesztes@rakosmente.hu e-mail címre megküldeni. Az e határidőn túl megküldött előterjesztés az adott hónap képviselő-testületi ülésének napirendjére nem vehető fel, azonban jogi, formai ellenőrzését a (6) bekezdésben foglaltak szerint el kell végezni.

(5) A polgármester az Egyéb jogosult előterjesztését kézjegyével látja el annak igazolására, hogy a benyújtási szándékról tudomást szerzett, és haladéktalanul, de legkésőbb a (4) bekezdés szerinti határidőt követő első munkanap 16.30 óráig továbbítja azt a jegyző részére jogi, formai ellenőrzésre.

(6) A jegyző a (4) bekezdés szerinti határidőig megküldött előterjesztés jogi, formai ellenőrzését a hozzá érkezéstől számított 5 munkanapon belül köteles elvégezni, és jogi, formai kifogás esetén haladéktalanul felhívni az Egyéb jogosultat az előterjesztés javítására. Az Egyéb jogosult köteles a jegyző által jelzett jogi, formai hiányosságokat minden alkalommal kijavítani, és a javított előterjesztést visszaküldeni, amíg a jegyző a jóváhagyást meg nem adja.

(7) A jegyző az Egyéb jogosult jogi, formai szempontból kifogástalan előterjesztését kézjegyével látja el, és továbbítja a Képviselő-testületi Csoporthoz. Az Egyéb jogosult előterjesztése a Képviselő-testületi Csoporthoz történő érkezéssel minősül benyújtottnak.

(8) Az Egyéb jogosult a (6) bekezdés szerinti javításokat oly módon köteles elvégezni és az előterjesztését visszaküldeni, hogy annak (7) bekezdés szerinti benyújtására a 29. § (1) bekezdése szerinti határidőig sor kerülhessen. Az e határidőn túl visszaküldött előterjesztés csak a tárgyhavi ülést követő képviselő-testületi ülés napirendjére vehető fel, de jogi, formai ellenőrzését a (6) bekezdés szerinti határidőn belül el kell végezni.”

6. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 54. § (1) bekezdés 4. és 5. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Az Mötv. 50. §-ában és egyes további rendelkezéseiben meghatározott kötelező eseteken túl minősített többség szükséges:)

„4. valamennyi önkormányzati fenntartású költségvetési szerv alapító okiratának elfogadásához és módosításához,
5. az Önkormányzat által alapított gazdasági társaság alapító okiratának elfogadásához és módosításához, mérlegének, üzleti tervének, éves beszámolójának elfogadásához, továbbá az e gazdasági társaságokkal kötött közfeladatellátási szerződések jóváhagyásához,”

7. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 61. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az önkormányzati rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja. A kihirdetett rendeletek a soron következő képviselő-testületi ülés napjáig maradnak kifüggesztve. A kifüggesztés és a hirdetőtábláról levétel napját a rendelet eredeti példányán záradékként fel kell tüntetni.”

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 61. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Az Önkormányzat a rendeleteit – a kihirdetésük napján – a hivatalos honlapján közzéteszi.”

8. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 69. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„69. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságot, illetve meghatározott önkormányzati ügy vitelére, kivizsgálására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Ideiglenes bizottság létrehozásáról a Képviselő-testület a polgármester vagy a megválasztott képviselők egynegyedének polgármesterhez benyújtott kezdeményezésére, polgármesteri előterjesztés alapján dönt.

(3) Az ideiglenes bizottság tagjairól – az e rendelet ideiglenes bizottság létrehozásáról, tagjainak számáról, feladat-és hatásköréről, működésének alapvető szabályairól rendelkező módosításának hatályba lépését követően – a Képviselő-testület határoz.

(4) Az ideiglenes bizottság elnökének és tagjainak megválasztására, a bizottság képviseletére, összehívására, a bizottsági ülés levezetésére, a határozatképességére és a határozathozatalra, a jegyzőkönyv tartalmára, valamint a döntésének a végrehajtására az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Az ideiglenes bizottság elnökének és tagjainak a bizottsági tagságért külön javadalmazást nem lehet megállapítani.

(5) Az ideiglenes bizottság a számára kijelölt feladat elvégzéséről szóló beszámoló Képviselő-testület általi elfogadását követően, e rendeletnek a bizottság megszűnéséről rendelkező módosítása hatályba lépésével szűnik meg.

(6) A Képviselő-testület állandó bizottságainak feladat- és hatásköreit e rendelet 5. melléklete tartalmazza.”

9. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 84. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„84. § (1) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódásáról, munkarendjéről, valamint ügyfélfogadási rendjéről a Képviselő-testület dönt a polgármester Mötv. 67. § (1) bekezdés b) pontja szerinti előterjesztése alapján.

(2) A Polgármesteri Hivatal jegyző által elkészített szervezeti és működési szabályzatát a polgármester hagyja jóvá az államháztartásról szóló törvény szerinti irányítási jogkörében.

(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeként Közterület-felügyeletet működtet.”

10. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 3. melléklete e rendelet 1. melléklete szerint módosul.

(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 4. melléklete e rendelet 2. melléklete szerint módosul.

(3) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 7. melléklete e rendelet 3. melléklete szerint módosul.

11. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet

12. § Ez a rendelet 2025. november 28-án lép hatályba.

1. melléklet a 31/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez

1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 8. pontja a következő 8.17. ponttal egészül ki:

„8.17. Gyakorolja az Önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdonosi részesedésével működő gazdasági társaságokkal kapcsolatos, a köztulajdonban álló gazdasági társaságok belső kontrollrendszeréről szóló 339/2019. (XII. 23.) Korm. rendeletben a tulajdonosi joggyakorlónak címzett jogköröket.”

2. melléklet a 31/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez

1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 1.3.1. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.3.1. Gyakorolja a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint az egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet 66. § (7) bekezdésében meghatározott, a településrendezési eszközök és településtervek véleményezése során beérkezett vélemények elfogadására és el nem fogadására, valamint a véleményezési szakasz lezárására vonatkozó döntési jogot.”

2. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2.9. pontja helyébe a következő pont lép:

„2.9. A Piacfelügyelet kivételével jóváhagyja az önkormányzati fenntartású költségvetési szervek SZMSZ-ét, amennyiben a fenntartóra többletkötelezettség emiatt nem hárul.”

3. melléklet a 31/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelethez

1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2022. (VI. 23.) önkormányzati rendelet 7. melléklete a következő 4. ponttal egészül ki:

„4. A Polgármesteri Hivatalnál alkalmazandó hivatásetikai alapelvek részletes tartalmának, valamint az etikai eljárás szabályainak megállapítása (a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 231. § (1) bekezdése alapján).”