Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 09. 05

Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.09.05.

[1] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.

[2] Bakóca Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya az Önkormányzatra és annak intézményeire terjed ki.

2. § (1)1 Bakóca Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a 2025. évi pénzügyi tervének a bevételi és kiadási főösszegét 64.646.360,- forintban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított bevételeket forrásonként az 1. melléklet a kiadások előirányzatait funkciók és intézmények szerint a 2. melléklet tartalmazza.

3. § (1) Bakóca Község Önkormányzat Képviselő-testülete által engedélyezett létszámkeretet a 3. melléklet tartalmazza.

(2) Bakóca Községi Önkormányzat működési célú kiadások és bevételek pénzügyi mérlegét a 4. melléklet, Bakóca Község felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak összesített pénzügyi mérlegét 5. melléklet tartalmazza.

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(3) A működési célú forráshiány finanszírozásának érdekében a képviselő-testület likvid hitel igénybevételét rendelheti el.

(4) A 2. § (1) bekezdésében kimutatott költségvetési hiány fedezetét az előző évben képződött pénzmaradvány visszatervezésével biztosítja.

(5) A (3) bekezdés szerinti intézkedések megtételéről a polgármester gondoskodik, külön Képviselő-testületi döntés alapján.

5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (4) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv által a (önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő) költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4) Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(6) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. § (1) A képviselő-testület a költségvetési szervei költségvetési előirányzatainak felhasználására az Áht. 34-35. §-ra, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ámr.) 36. § (1)-(3) bekezdés, 42. § rendelkezéseire tekintettel az alábbiakról rendelkezik.

(2) Az Áht. 34. §-ban meghatározott bevételi többleteit csak az alapfeladat ellátására fordíthatja az intézmény. Ezen többletbevételek alapfeladatra történő felhasználása során elsődlegesen a működési költségek finanszírozhatóságát kell szem előtt tartani a megállapított működési, gazdálkodási tartalék további növelése céljából.

(3) A személyi juttatásokra és a munkaerővel való gazdálkodásra vonatkozóan az Ámr. 36. § rendelkezéseit csak jelen rendeletben foglalt keretek között lehet alkalmazni. A személyi juttatások előirányzatainak év közbeni, átmeneti maradványa csak az átmenetileg jelentkező többletfeladat ellátására használható fel. A fel nem használt átmeneti maradvány működtetéssel kapcsolatos felhasználására a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben intézkedést tehet, de erről egyidejűleg köteles a polgármestert tájékoztatni.

(4) A költségvetési szerv vezetője a többletbevételek terhére tartós kötelezettségvállalást nem tehet. A feladatellátás kapcsán feladatelmaradásból származó maradványt, valamint az Ámr. 36. §-ban fel nem sorolt egyéb bevételeket a költségvetési szerv vezetője a fenntartó döntéséig zárolni köteles.

(5) A költségvetési szerv vezetője az alapfeladatok ellátásával kapcsolatos beszerzésekhez az a) pont szerinti többletbevételeit saját hatáskörben felhasználhatja, de köteles az önkormányzat vagyonával való rendelkezésről szóló önkormányzati rendeletben foglaltakat alkalmazni.

8. § A képviselő-testület felhatalmazza polgármesterét, hogy az év közbeni előre nem tervezett tartós kötelezettség vállalással nem járó feladatok ellátására a rendelet 15. §-ban foglaltakon felül saját hatáskörben éves szinten összesen 500 ezer forint erejéig kötelezettséget vállaljon.

9. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

10. § A Polgármester átmeneti gazdálkodásról szóló tájékoztatóját a képviselő-testület elfogadja, az átmeneti időszak alatt teljesített bevételeket és kiadásokat e rendelet előirányzatainak terhére kell lekönyvelni.

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelethez

Bevételek

1.2 Költségvetési bevételek

#

Megnevezés

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

2

3

4

5

01

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása (B111)

19 406 631

26 242 073

03

Települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása (B1131)

13 994 346

13 994 346

04

Települési önkormányzatok gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (B1132)

528 960

528 960

05

Települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (=03+04) (B113)

14 523 306

14 523 306

06

Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása (B114)

2 270 000

2 270 000

07

Működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások (B115)

0

1 726 870

09

Önkormányzatok működési támogatásai (=01+02+05+06+07+08) (B11)

36 199 937

44 762 249

34

Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről (=35+…+44) (B16)

10 449 626

5 000 519

40

ebből: elkülönített állami pénzalapok (B16)

0

0

45

Működési célú támogatások államháztartáson belülről (=09+...+12+23+34) (B1)

46 649 563

49 762 768

108

Vagyoni tipusú adók (=109+…+114) (B34)

500 000

500 000

110

ebből: magánszemélyek kommunális adója (B34)

0

0

115

Értékesítési és forgalmi adók (=116+…+134) (B351)

2 000 000

2 000 000

120

ebből: állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység után fizetett helyi iparűzési adó (B351)

0

0

161

Termékek és szolgáltatások adói (=115+135+139+140+144) (B35)

2 000 000

2 000 000

162

Egyéb közhatalmi bevételek (>=163+…+180) (B36)

0

0

174

ebből: egyéb bírság (B36)

0

0

181

Közhatalmi bevételek (=93+94+104+108+161+162) (B3)

2 500 000

2 500 000

183

Szolgáltatások ellenértéke (>=184+185) (B402)

3 546 000

3 546 000

195

Ellátási díjak (B405)

404 110

404 110

202

Egyéb kapott (járó) kamatok és kamatjellegű bevételek (>=203+204+205) (B4082)

0

0

206

Kamatbevételek és más nyereségjellegű bevételek (=198+202) (B408)

0

0

215

Egyéb működési bevételek (>=216+217) (B411)

0

0

217

ebből: kiadások visszatérítései (B411)

0

0

218

Működési bevételek (=182+183+186+188+195+196+197+206+213+214+215) (B4)

3 950 110

3 950 110

282

Költségvetési bevételek (=45+81+181+218+229+255+281) (B1-B7)

53 099 673

56 212 878

2.3 Finanszírozási bevételek

#

Megnevezés

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

2

3

4

5

11

Előző év költségvetési maradványának igénybevétele (B8131)

8 405 073

8 405 073

13

Maradvány igénybevétele (=11+12) (B813)

8 405 073

8 405 073

14

Államháztartáson belüli megelőlegezések (B814)

0

28 409

23

Belföldi finanszírozás bevételei (=04+10+13+14+15+17+…+19+22) (B81)

8 405 073

8 433 482

32

Finanszírozási bevételek (=23+29+30+31) (B8)

8 405 073

8 433 482

2. melléklet a 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelethez

Kiadások

1.4 Költségvetési kiadások

#

Megnevezés

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

2

3

4

5

01

Törvény szerinti illetmények, munkabérek (K1101)

9 600 000

10 750 000

07

Béren kívüli juttatások (K1107)

450 000

450 000

13

Foglalkoztatottak egyéb személyi juttatásai (>=14) (K1113)

0

197 670

15

Foglalkoztatottak személyi juttatásai (=01+…+13) (K11)

10 050 000

11 397 670

16

Választott tisztségviselők juttatásai (K121)

12 097 860

12 097 860

17

Munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban nem saját foglalkoztatottnak fizetett juttatások (K122)

930 000

1 085 000

19

Külső személyi juttatások (=16+17+18) (K12)

13 027 860

13 182 860

20

Személyi juttatások (=15+19) (K1)

23 077 860

24 580 530

21

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó (=22+…+27) (K2)

2 726 138

2 726 138

22

ebből: szociális hozzájárulási adó (K2)

0

0

29

Üzemeltetési anyagok beszerzése (K312)

4 680 000

6 406 870

31

Készletbeszerzés (=28+29+30) (K31)

4 680 000

6 406 870

32

Informatikai szolgáltatások igénybevétele (K321)

293 000

293 000

33

Egyéb kommunikációs szolgáltatások (K322)

324 000

324 000

34

Kommunikációs szolgáltatások (=32+33) (K32)

617 000

617 000

35

Villamosenergia szolgáltatás díja (K3311)

5 458 505

5 458 505

38

Víz- és csatorna szolgáltatás díja (K3314)

137 120

187 120

39

Közüzemi díjak (=35+...+38) (K331)

5 595 625

5 645 625

40

Vásárolt élelmezés (K332)

1 769 840

1 769 840

41

Bérleti és lízing díjak (>=42) (K333)

1 524 756

1 524 756

43

Karbantartási, kisjavítási szolgáltatások (K334)

109 200

109 200

46

Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások (K336)

546 500

546 500

47

Egyéb szolgáltatások (>=48) (K337)

3 280 133

3 280 133

48

ebből: biztosítási díjak (K337)

0

0

49

Szolgáltatási kiadások (=39+40+41+43+44+46+47) (K33)

12 826 054

12 876 054

53

Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó (K351)

4 095 598

4 095 598

55

Kamatkiadások (>=56+57) (K353)

0

9 596

62

Egyéb dologi kiadások (K355)

3 250 000

189 120

63

Különféle befizetések és egyéb dologi kiadások (=53+54+55+58+62) (K35)

7 345 598

4 294 314

64

Dologi kiadások (=31+34+49+52+63) (K3)

25 468 652

24 194 238

104

Egyéb nem intézményi ellátások (>=105+…+123) (K48)

0

3 250 000

121

ebből: települési támogatás [Szoctv. 45. §], (K48)

0

0

123

ebből: önkormányzat által saját hatáskörben (nem szociális és gyermekvédelmi előírások alapján) adott más ellátás (K48)

0

0

124

Ellátottak pénzbeli juttatásai (=65+66+77+78+89+98+101+104) (K4)

0

3 250 000

127

A helyi önkormányzatok előző évi elszámolásából származó kiadások (K5021)

518 038

838 880

130

Elvonások és befizetések (=127+128+129) (K502)

518 038

838 880

154

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre (=155+…+164) (K506)

2 587 448

2 587 448

161

ebből: helyi önkormányzatok és költségvetési szerveik (K506)

0

0

162

ebből: társulások és költségvetési szerveik (K506)

0

0

182

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre (=183+…+192) (K512)

40 000

88 000

185

ebből: egyéb civil szervezetek (K512)

0

0

193

Tartalékok (K513)

5 770 213

5 036 320

194

Egyéb működési célú kiadások (=125+130+131+132+143+154+165+167+179+180+181+182+193) (K5)

8 915 699

8 550 648

273

Költségvetési kiadások (=20+21+64+124+194+205+210+272) (K1-K8)

60 188 349

63 301 554

2.5 Finanszírozási kiadások

#

Megnevezés

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

2

3

4

5

20

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése (K914)

1 316 397

1 344 806

28

Belföldi finanszírozás kiadásai (=06+17+18+20+…+24+27) (K91)

1 316 397

1 344 806

39

Finanszírozási kiadások (=28+36+37+38) (K9)

1 316 397

1 344 806

3. melléklet a 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelethez

A létszám funkciócsoportonkénti megoszlása

Sor-szám

Funkció-csoportok

Funkciók

Vezetői létszám

Nem vezetői létszám

Létszám összesen

középfokú

felsőfokú

Összesen

alapfokú

középfokú

felsőfokú

Összesen

végzettséggel

végzettséggel

I

Létszám funkciócsoportonkénti megoszlása

01

I. funkció-csoport

a) csoport

1,0

1

0

1

02

b) csoport

0

0

0

03

Összesen (01+02)

0

1

1

0

0

0

0

1

04

II. funkció-csoport

Humánpolitikai

0

0

0

05

Gazdálkodási-költségvetési

0

0

0

06

Jogi

0

0

0

07

Nemzetközi

0

0

0

08

Ellenőrzési

0

0

0

09

Koordinációs

0

0

0

10

Informatikai

0

0

0

11

Kommunikációs

0

0

0

12

Egyéb (…)

0

9,0

1,0

10

10

13

Összesen (04+…+12)

0

0

0

9

1

0

10

10

14

III. funkció-csoport

Adminisztratív-titkársági (15+16+17)

0,0

0,0

0

0,0

0,0

0,0

0

0

15

- I. csoport feladatait segítő

16

- II. csoport feladatait segítő

17

- III. csoport feladatait segítő

18

Protokolláris

0

0

0

19

Kézbesítési

0

0

0

20

Szállítási

0

0

0

21

Jóléti

0

0

0

22

Üzemeltetési

0

0

0

23

Rendészeti

0

0

0

24

Raktározási

0

0

0

25

Egyéb (…)

0

0

0

26

Összesen (14+18+…+25)

0

0

0

0

0

0

0

0

27

Összesen (03+13+26)

0

1

1

9

1

0

10

11

II

A funkciócsoportokba sorolt létszám megoszlása bérrendszerek szerint

28

Köztisztviselők, kormánytisztviselők (29+30+31)

0

0

0

0

0

0

0

0

29

I. funkció csoport

0

30

II. funkció csoport

0

31

III. funkció csoport

0

32

Különleges jogállású szervek, Állami Számvevőszék tisztviselői (33+34+35)

33

I. funkció csoport

34

II. funkció csoport

35

III. funkció csoport

36

Nemzeti Adó- és Vámhivatal állománya (37+38+39)

37

I. funkció csoport

38

II. funkció csoport

39

III. funkció csoport

40

Egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak (41+42+43)

41

I. funkció csoport

42

II. funkció csoport

43

III. funkció csoport

44

Közalkalmazottak (45+46+47)

0

0

0

0

1

0

1

1

45

I. funkció csoport

0

0

0

46

II. funkció csoport

0

1,0

1

1

47

III. funkció csoport

0

0

0

48

Bírák, ügyészek, igazságügyi, ügyészségi alkalmazottak (49+50+51)

49

I. funkció csoport

50

II. funkció csoport

51

III. funkció csoport

52

Rendvédelmi szervek hivatásos állományú tagjai (53+54+55)

53

I. funkció csoport

54

II. funkció csoport

55

III. funkció csoport

56

Rendvédelmi alkalmazottak (57+58+59)

57

I. funkció csoport

58

II. funkció csoport

59

III. funkció csoport

60

Magyar Honvédség hivatásos állományú katonái (61+62+63)

61

I. funkció csoport

62

II. funkció csoport

0

63

III. funkció csoport

0

64

Honvédelmi alkalmazottak (65+66+67)

65

I. funkció csoport

66

II. funkció csoport

67

III. funkció csoport

68

Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozók (69+70+71)

0

0

0

9

0

0

9

9

69

I. funkció csoport

0

0

0

70

II. funkció csoport

0

9,0

9

9

71

III. funkció csoport

0

0

0

72

- ebből: közfoglalkoztatottak (73+74+75)

0

0

0

9

0

0

9

9

73

I. funkció csoport

0

0

0

74

II. funkció csoport

0

9,0

9

9

75

III. funkció csoport

0

0

0

76

Választott tisztségviselők (77+78+79)

0

1

1

0

0

0

0

1

77

I. funkció csoport

1,0

1

0

1

78

II. funkció csoport

0

0

0

79

III. funkció csoport

0

0

0

80

Megbízási szerződés alapján foglalkoztatottak (81+82+83)

0

0

0

0

0

0

0

0

81

I. funkció csoport

0

0

0

82

II. funkció csoport

0

0

0

83

III. funkció csoport

0

0

0

4. melléklet a 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelethez

Működési célú bevételek és kiadások pénzügyi mérlege

BEVÉTELEK MEGNEVEZÉSE

ELŐIRÁNYZAT

KIADÁSOK MEGNEVEZÉSE

ELŐIRÁNYZAT

1.

Önkormányzatok működési támogatása

36 199 937

Személyi juttatások

23 077 860

2.

Egyéb működési célú támogatások

10 449 626

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulás adó

2 726 138

3.

Közhatalmi bevételek

2 500 000

Dologi kiadások

22 218 652

4.

Működési bevételek

3 950 110

Ellátottak pénzbeli juttatásai

3 250 000

5.

Működési célú átvett pénzeszközök

Egyéb működési célú kiadások

3 145 486

6.

Maradvány igénybevétele

8 405 073

Tartalék

5 770 213

7.

Előfinanszírozás

1 316 397

8.

Irányító szervi támogatás

Bevételek összesen:

61 504 746

Kiadások összesen:

61 504 746

5. melléklet a 4/2025. (II. 19.) önkormányzati rendelethez

Felhalmozási célú bevételek és kiadások pénzügyi mérlege

BEVÉTELEK MEGNEVEZÉSE

ELŐIRÁNYZAT

KIADÁSOK MEGNEVEZÉSE

ELŐIRÁNYZAT

1.

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

0

Beruházások

0

2.

Felhalmozási bevételek

0

Felújítások

0

3.

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

0

Egyéb felhalmozási célú kiadások

0

Felhalmozási bevételek:

0

Felhalmozási kiadások:

0

Bevételek összesen:

0

Kiadások összesen:

0

1

A 2. § (1) bekezdése a Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet 1. pontja a Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 4.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

Az 1. melléklet 2. pontja a Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 4.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 2. melléklet 1. pontja a Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 4.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 2. melléklet 2. pontja a Bakóca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 4.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.