Gersekarát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IX. 24.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 09. 25- 2025. 09. 25

Gersekarát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (IX. 24.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.09.25.

[1] A helyi önkormányzás lehetővé teszi, hogy a választópolgárok helyi közössége – közvetlenül és a választott helyi önkormányzata útján - önállóan és demokratikusan intézze a helyi érdekű közügyeit. A helyi önkormányzati jogok a településen választójoggal rendelkező lakosok (továbbiakban: választópolgárok) közösségét illetik meg. A választópolgárok az önkormányzati testületbe választott képviselőik útján, és a helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi jogaikat.

[2] Gersekarát Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

1. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 2. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az Önkormányzat hivatala: Kámi Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 9841 Kám, Kossuth Lajos utca 26. (a továbbiakban: Hivatal). Állandó jelleggel, aljegyző vezetésével kirendeltség működik Gersekarát községben Kámi Közös Önkormányzati Hivatal Gersekaráti Kirendeltsége (9813 Gersekarát, Béke utca 12.) elnevezéssel. ”

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 2. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

„(8) Az önkormányzat működési területe megegyezik a település közigazgatási területével.”

2. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy egyéb körülmény indokolja a Képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható, azonban az ülésre való eljutás nem jelenthet aránytalanul nagy terhet a lakosság részére.”

3. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 5. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:)

„c) a községben székhellyel rendelkező, működő civil szervezet, - a Gersekarátért Baráti Kör - képviselőét a tevékenységi körét érintő napirend tárgyalásakor.”

4. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Indokolt esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülést tart. A rendkívüli ülés összehívására a (2) bekezdésben leírtakat azzal kell alkalmazni, hogy ha a Képviselő-testület valamennyi tagja értesül az ülésről, az ott megfogalmazott határidőtől el lehet térni.”

5. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 5 nappal a közmeghallgatás előtt, a meghívó hirdetőtáblán (9813 Gersekarát, Béke utca 12.) történő elhelyezésével nyilvánosságra kell hozni.”

6. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet. ”

7. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A levezető elnök gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:)

„c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi az ülésen szavazati joggal nem rendelkező rendbontót,”

8. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 17. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint az elfogadás dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következők szerint:

...../...... (... ...) számú képviselő-testületi határozat”

9. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a Képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját 25 %-kal, 12 havi időtartamra csökkenti.”

10. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„21. § Az önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját az Mötv-ben előírt kötelezettségeinek megszegése esetén a Képviselő-testület 25 %-kal 12 havi időtartamra csökkenti.”

11. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet a következő 22/A. §-sal egészül ki:

„22/A. § (1) A bizottsági elnököt távolléte esetén a bizottság korelnöke helyettesíti.

(2) A bizottság ülésén megjelent állampolgárok az ülés napirendi pontjához kapcsolódva legfeljebb 5 percben hozzászólhatnak.

(3) Az előterjesztéseket írásban kell elkészíteni. A biztossági ülés meghívóját és a napirendi javaslatok anyagait írásban kapják meg a bizottság tagjai.

(4) Előterjesztést tehetnek a polgármester, az alpolgármester, képviselők, jegyző, aljegyző.

(5) A meghívót a javasolt napirendi pontok anyagaival együtt legalább 4 nappal korábban ki kell küldeni. Halaszthatatlan esetekben az ülés előtt írásban kiosztott vagy szóban előterjeszteni kívánt ügyek napirendre tűzéséről a bizottság az ülés megnyitása után határoz.

(6) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vevő személy a bizottság ülésén kérdést tehet fel, véleményt nyilváníthat. A bizottság döntésében részt venni azonban csak a bizottság tagja jogosult, szavazati joggal kizárólag csak a bizottság tagja rendelkezik.

(7) A bizottság ülését követően 3 napon belül a határozatokat az elnök által jóváhagyott formában írásba kell foglalni.

(8) A határozatokat bizottságonként külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és a bizottság nevének feltüntetésével kell ellátni, feltüntetve a végrehajtásért felelős személy nevét és a határidőt.

(9) Önkormányzati ügyekben a polgármestert, alpolgármestert, jegyző és a bizottság elnökét vagy tagját lehet végrehajtásért felelősként megjelölni.”

12. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 24. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ. Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.”

13. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 25. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra – a kirendeltségvezető látja el a jegyzői feladatokat.”

14. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„26. § A Képviselő-testület az Mötv. 84. §-ában foglalt feladatok ellátására Rábahídvég, Sárfimizdó, Telekes, Csehi, Csehimindszent, Alsóújlak, Csipkerek, Kám, Szemenye, Egervölgy, Mikosszéplak, Bérbaltavár és Nagytilja önkormányzataival megállapodás alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hoz létre.”

15. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 28. § b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:)

„b) a közmeghallgatásra az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben az önkormányzat által létrehozott intézmény székhelyén is sor kerülhet,
c) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a hirdetőtáblán (9813 Gersekarát, Béke utca 12.) elhelyezett hirdetménnyel kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább öt nappal tájékoztatni.
Falugyűlés”

16. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A lakosság, társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében falugyűlés hívható össze.”

17. § (1) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

18. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017 (XII.12.) önkormányzati rendelet

a) 1. §-a,

e) 7. §-a,

19. § Ez a rendelet 2025. szeptember 25-én lép hatályba, és 2025. szeptember 26-án hatályát veszti.

1. melléklet a 8/2025. (IX. 24.) önkormányzati rendelethez

1. melléklet

2. melléklet a 8/2025. (IX. 24.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet