Som Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017 (III.1.) önkormányzati rendelete

Som Község Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 06. 06- 2019. 05. 20

(Egységes szerkezetben az 5/2018. (III. 1.) önkormányzati rendelettel)

2018. május 31-i időállapot


Som Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1. A rendelet hatálya


1.§ A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.


2. Az önkormányzat összesített 2017. évi költségvetése


2. §[1] az önkormányzat 2017. évi


módosított költségvetési bevételét

 281 646 467 Ft-ban

módosított költségvetési kiadását

 309 344 093 Ft-ban

a költségvetési egyenleg összegét

-ebből   működési hiány

             felhalmozási hiány

-27 697 626 Ft-ban

    21 247 213 Ft

     6 450 413 Ft



ezenkívül 28 587 188 Ft finanszírozási bevétellel valamint 889 562 Ft finanszírozási kiadással állapítja meg..


3. §[2]


4. §[3] (1) A kiadási főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat


    81 191 369 Ft

Működési költségvetés módosított kiadásai

    14 920 386 Ft

Személyi juttatások

      2 121 438 Ft

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

    20 755 285 Ft

Dologi kiadások

      6 425 600 Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai

      26 693 356 Ft

Egyéb működési célú kiadások

      5 325 000 Ft

  •        ebből:  Elvonások és befizetések

                         0 Ft

           Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre   

                   0 Ft

           Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre

                   0 Ft

           Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre

     15 385 856 Ft

           Egyéb működési célú támogatások ÁH-n belülre

                    0 Ft

           Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre  

                    0 Ft

           Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre

                    0 Ft

           Árkiegészítések, támogatások

                         0 Ft

           Kamattámogatások

            5 982 500 Ft

           Egyéb működési célú támogatások ÁH-n kívülre




        228 152 724 Ft

Felhalmozási költségvetés módosított kiadásai

          185 613 574 Ft

Beruházások

                        0 Ft

  • ebből:  EU-s forrásból megvalósuló beruházás

         42 539 150 Ft

Felújítások

          0 Ft

 -      ebből:  EU-s forrásból felújítás

          0 Ft

Egyéb felhalmozási kiadások

          0 Ft

  • ebből:   Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre   

          0 Ft

           Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre

                        0 Ft

           Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre

                        0 Ft

           Egyéb felhalmozási célú támogatások ÁH-n belülre

                        0 Ft

           Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre  

                        0 Ft

           Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre

                        0 Ft

           Lakástámogatás

                        0 Ft

           Egyéb felhalmozási célú támogatások ÁH-n kívülre

         10 275 304 Ft

Tartalék

             889 562 Ft

Finanszírozási kiadások

jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.


Az Önkormányzat 2017. évi kiadásait kiemelt előirányzatonként a rendelet 1. és 3. melléklete tartalmazza.


5. § (1) A helyi önkormányzat nevében végzett

a) beruházási kiadások beruházásonként: könyvtárba nyomtató, kerti gépek, szerszámok, kihangosító berendezés beszerzése.

b) felújítási kiadások felújításonként: A 2016.06.05. illetve a 2016.07.26. napi vis maior eseményhez köthető felújítási kiadások.


(2) Az Önkormányzat 2017. évi felújítási és felhalmozási kiadásait kiemelt előirányzatonként a rendelet 8. melléklete tartalmazza.


(3) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultság jellegű ellátások:

a) települési támogatások:

    aa) rendszeres lakásfenntartási támogatás (max. 6 hónap)                1 200 000 forint

    ab) rendszeres gyógyszertámogatás (max. 6 hónap)                             840 000 forint

    ac) születési támogatás (50 000 forint/gyermek)                                    150 000 forint

    ad) iskolakezdési támogatás (5000-10 000 Ft/fő)                                   180 000 forint

    ae) időskorúak támogatása (Erzsébet utalvány, 8 000 forint/fő)             240 000 forint

    af) szociális ösztöndíj támogatás                                                            900 000 forint

    ae) eseti támogatás (évi 2 alkalommal; 8-25 000 forint)                         514 000 forint


b) rendkívüli települési támogatások:

    ba) krízistámogatás (évente több alkalommal adható)                          500 000 forint

    bb) temetési támogatás (legfeljebb 40 000 forint/alkalom)                    240 000 forint

    bc) köztemetés                                                                                      200 000 forint


(4) A költségvetési évben a helyi önkormányzatnak nincsenek olyan fejlesztési céljai, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Stabilitási Tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkező ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé. Részletezését a rendelet 7. melléklete tartalmazza.


6. § (1) A költségvetési egyenleg működési cél szerint 24 944 321 forint tartalékkal került betervezésre.


(2) A belső finanszírozáson belül az előző évek pénzmaradványának, vállalkozási maradványának igénybevétele 30 007 922 forint, amelyből

a) működési célú                                                                           0 forint

b) felhalmozási célú                                                      30 007 922 forint.


7. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2017. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg:

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 0 fő,

b) az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 0 fő.


(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 7 fő.


(3) A választott tisztségviselők és megbízási szerződés keretei között foglalkoztatottak létszáma 6 fő.


(4) Az Önkormányzat 2017. évi létszám-előirányzatát a rendelet 5. melléklete tartalmazza.


8. § Az Önkormányzat 2017. évi kiadásait és bevételeit mérlegszerűen a rendelet 6. melléklete tartalmazza.


9. § Az Önkormányzat 2017. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a rendelet 8. melléklete tartalmazza.


10. § Az Önkormányzat 2017. évi gördülő költségvetését 2017-2020. évre vonatkozóan a rendelet 10. melléklete tartalmazza.


3. A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai


11. § (1) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak. Az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján a polgármester a helyi önkormányzat bevételeit és kiadásait módosíthatja, és a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást végezhet. A módosítás és az átcsoportosítás nem veszélyeztetheti a vállalt kötelezettségek teljesítését és az önkormányzati feladatellátást.


(2) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.


(4) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdése alapján a polgármester 700 000 forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról.


(5) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.


(6) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.


12. § (1) Az önállóan működő illetve önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) Az önállóan működő illetve önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.


13. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.


(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület dönt.

14. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.


(3) A helyi önkormányzati költségvetési szervek pénzmaradványát az intézmények költségvetésének elfogadásakor együttes testületi ülésen a fenntartók a 2017. évi költségvetésbe bevonták.



4. A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai


15. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.


(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.


(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel. 


(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.


(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét negyedévenként tájékoztatja.



5. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


16. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.


(4) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8 %-a.


(5)  Az Önkormányzat által céljuttatás címén tervezett előirányzat nem haladhatja meg az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8 %-át.


(6) Az önkormányzatnál foglalkoztatottak – kivéve közfoglalkoztatottak - részére 2016. évben havonta 1 000 forint összegben bankszámla hozzájárulást ad, mely a munkabér fizetés napján kerül utalásra a dolgozó számlájára.


6. A támogatások, intézményfinanszírozások,

folyósításának és elszámolásának rendje


17. § (1) A költségvetési szerv intézményfinanszírozását a képviselő-testület az Önkormányzat finanszírozási terve szerint biztosítja.


(2) A társulásnak átadandó támogatást az Önkormányzat a finanszírozási terv szerint biztosítja.


(3) Az egyéb szervek részére nyújtott támogatás a támogatási szerződés alapján kerül kiutalásra.


(4) A képviselő-testület a fiatalok életkezdési támogatásához a benyújtott kérelmek alapján 30 000 forint egyszeri támogatást állapíthat meg a szociális keret terhére.


18. § A nettó 5 000 000 forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.


19. § A környezetvédelmi Alap bevételeit (talajterhelési díjból befolyt bevételek) a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény 21/B § (2)-(3) bekezdése alapján kell felhasználni.


7. Pótköltségvetés, költségvetés módosítása


20. § (1) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.


(2) A helyi önkormányzati költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen:

  1. ha az önkormányzat adóbevételei az első félévben a tervezetthez viszonyítva 40% alatt folynak be,
  2. ha az önkormányzattal szerződő fél (bérlet, értékesítés, szolgáltatási díj vállalása) a szerződési kötelezettségét a fizetési határidő lejártát követő 30 napon belül nem teljesíti, továbbá mindezen összegek meghaladják az 1 000 000 forintot.

(3) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.


(4) A (3) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1 000 000 forintig a képviselő-testület a polgármester határkörébe utalhatja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.


(5) A (4) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.


8. Záró rendelkezések


21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2017. január 1-jétől kell alkalmazni.


(2) A rendelet hatályba lépésével egy időben hatályát veszti Som Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről szóló 2/2015. (II. 4.) önkormányzati rendelete.



                                    Lenkey Tibor                                                           Budainé Vajk Ildikó

                                    polgármester                                                                        jegyző




Kihirdetési záradék:


A rendelet a Ságvári Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel 2017. március 1. napján kihirdetésre került. A kihirdetés időtartama 30 nap.


Ságvár, 2017. március 1.



                                                                             Budainé Vajk Ildikó

                                                                                          jegyző

[1]

Módosította az 5/2018. (V. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2018. május 31. najától.

[2]

Hatályon kívül helyezte az 5/2018. (V. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatálytalan 2018. május 31. napjától

[3]

Módosította az 5/2018. (V. 30.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos: 2018. május 31. napjától