Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2018. (IX.19.) önkormányzati rendelete
Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2018. (IX.19.) önkormányzati rendelete a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó szabályokról
Hatályos: 2021. 04. 22- 2023. 04. 30Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2018. (IX.19.) önkormányzati rendelete
Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2018. (IX.19.) önkormányzati rendelete a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó szabályokról
Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában biztosított jogkörében eljárva, a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében, valamint a 2. sz. mellékletében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelet 21. § (1) bekezdés a) és d) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Balmazújváros Város Önkormányzat Pénzügyi, Mezőgazdasági és Környezetvédelmi Bizottsága, valamint Balmazújváros Város Önkormányzat Intézményfelügyeleti, Szociális és Közbiztonsági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja és hatálya
1. § (1) A rendelet megalkotásának célja, hogy a szociális segítségre szorulók védelmét érvényesítve a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvénnyel (a továbbiakban: Lakás törvény) összhangban – a polgári jog alapelveit szem előtt tartva – megteremtse Balmazújváros Város Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) a tulajdonában lévő önkormányzati lakásokkal és nem lakás céljára szolgáló helyiségekkel való eredményesebb gazdálkodás feltételeit.
(2) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat tulajdonában álló valamennyi lakás – ideértve a szükséglakást is -, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadására és ezen ingatlanok elidegenítésére, továbbá kiterjed az önkormányzati tulajdonú lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlőire és igénylőire.
Értelmező rendelkezés
2. § (1) E rendelet alkalmazása során használt fogalmakra a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben, valamint a Lakás törvényben foglalt értelmező rendelkezések és meghatározások az irányadók.
(2) Hasznos alapterület: alapterületnek azon része, amelyen a belmagasság legalább 1,9 méter. (A fogalom nem vonatkozik a terek használhatóságára.)
Tulajdonosi jogok gyakorlása
3. § (1) A lakások és helyiségek felett a tulajdonosi jogokat Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület), Balmazújváros Város Polgármestere (a továbbiakban: polgármester), a Képviselő-testület felhatalmazása alapján Balmazújváros Város Önkormányzat Egészségügyi, Szociális, Kulturális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottsága (a továbbiakban: bizottság), a (2) bekezdés szerinti kezelő (a továbbiakban: bérbeadó), valamint a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal) útján gyakorolja.
(2) E rendelet hatálya alá tartozó ingatlanok üzemeltetője és kezelője a Balmazújvárosi Városgazdálkodási Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság.
Adatvédelemre vonatkozó rendelkezés
4. § A Közös Önkormányzati Hivatal, továbbá a bérbeadó – a jogszabály keretei között – jogosult nyilvántartani és kezelni mindazokat a személyes adatokat és jövedelemigazolásokat, amelyek e rendelet alapján a bérbeadás feltételeinek megállapítása, megtagadása, a bérbeadói hozzájárulásról való döntés érdekében a tudomására jutottak.
A LAKÁSOK BÉRLETE
Lakások hasznosításának jogcímei
5. § (1) Az önkormányzati lakások hasznosításának jogcímei:
6. § (1) [A lakásbérleti jogviszonyt a bérbeadó és a bérlő írásba foglalt szerződése határozott időre, vagy feltétel bekövetkezéséig hozza létre.
(2) A bérbeadás feltétele, hogy a lakásbérleti szerződés fennállása alatt a bérlő köteles életvitelszerűen a lakásban lakni.
A szükséglakás bérbeadásának szabályai
6. § (1) A képviselő-testület a Bocskai utca 3. II. emelet 7. szám alatti ingatlant szükséglakás céljára fenntartja.
(2) A polgármester meghatározott időtartamra és feltételekkel kijelölheti az (1) bekezdésben megjelölt önkormányzati lakás bérlőjeként azt a személyt, akinek a lakása elemi csapás következtében elpusztult, illetőleg az építésügyi hatóság életveszély miatt a lakóingatlan lebontását rendelte el, ha e személy saját elhelyezéséről nem tud gondoskodni. A meghatározott idejű bérlet az elpusztult lakás felépítéséig, helyreállításáig, illetőleg az életveszély elhárításáig tarthat, de egy évnél hosszabb nem lehet.
(3)
A szociális bérlakás jogosultság feltételei
7. § (1) Szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra igénylést nyújthatnak be azok a Balmazújvároson lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező magánszemélyek, akiknek családjában – a vele együtt költözött családtagokat számítva – az egy főre jutó nettó jövedelem az igénylés, illetve a bérleti szerződés meghosszabbítását megelőző 6 hónap átlagát tekintve nem haladja meg a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum 220%-át, egyedül élő, valamint gyermekét egyedül nevelő szülő esetében a 400%-át.
(2) Nem jogosult szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra:
A jogos lakásigény mértéke
8. § Szociális helyzet alapján legfeljebb az alábbi szobaszámú lakás adható bérbe az együtt lakó személyek számától függően:
A jogosultság elbírálása
9. § (1) A szociális helyzet alapján történő bérbevétel iránti igényeket (a továbbiakban: szociális alapú lakásigénylés) meghatározott formanyomtatványon a Közös Önkormányzati Hivatalnál kell benyújtani.
(2) A szociális alapú lakásigényléshez csatolni kell:
A lakás szociális helyzet alapján történő bérbeadása
10. § (1) Önkormányzati lakás megüresedése esetén a kezelő a megüresedés tényét jelzi a Közös Önkormányzati Hivatal felé.
(2)
11. § (1) Önkormányzati bérlakásra szociális helyzet alapján legfeljebb 2 évi, határozott idejű, illetve valamely feltétel bekövetkezéséig köthető bérleti szerződés.
(2) A szociális alapon bérbe adott lakásokra további 1 évi határozott idejű, illetve valamely feltétel bekövetkezéséig köthető bérleti szerződés, amennyiben a bérlő a 7. §-ban meghatározott jogosultsági feltételeknek megfelel.
Pályázat költségalapon meghatározott lakbérű bérlakás bérbeadására
12. § (1)
13. § (1) A pályázat üres lakás esetén, illetve akkor írható ki, ha a lakásban lakó személy írásbeli nyilatkozata alapján az üressé válás időpontja ismert.
(2) A pályázónak lehetővé kell tenni, hogy a lakást megtekintse.
(3) A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell:
A bérleti szerződés megkötése
14. § (1) A bérbeadói feladatokat ellátó szerv a bizottság bérlő kijelöléséről szóló döntését követő 30 napon belül köteles a megjelölt személlyel a bérleti szerződést megkötni.
(2) Ha a kijelölt bérlő mulasztása vagy ilyen irányú nyilatkozata miatt a bérleti szerződés nem jön létre, az ajánlati kötöttség megszűnik, bérbeadó ezt a kijelölt személlyel 5 napon belül közli.
Önkormányzat és intézményei dolgozói részére történő bérbeadás
15. § (1) Az önkormányzat hivatala és intézményei részére megfelelő szakember ellátása érdekében pályázati eljárás mellőzésével költségalapú díjazással lakás biztosítható annak a szakembernek, akinek alkalmazása az önkormányzat hivatala vagy valamely intézményének kötelező feladata ellátásához feltétlenül indokolt.
(2) Önkormányzati bérlakást az a szakember kaphat, aki az önkormányzat hivatalánál, vagy intézményénél munkaviszonyban (köztisztviselői, vagy közalkalmazotti jogviszony) áll, vagy önkormányzati feladatot vállalkozási formában (önkormányzattal kötött szerződés alapján), illetve vállalkozó alkalmazottjaként lát el.
16. § (1) Szakember elhelyezés céljára lakást a 15. § (1) bekezdésében meghatározott munkaviszony fennállásának időtartamára, de legfeljebb 3 éves időtartamra lehet bérbe adni.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt bérbeadás esetén a szerződésben ki kell kötni
17. § Szakember elhelyezése céljából a lakás bérbeadására a képviselő-testület jogosult a bizottság véleményének kikérése mellett.
A felek jogai és kötelezettségei
18. § (1) A bérbeadó a lakást a bérlő részére leltár szerint tisztán és rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban adja át.
(2) A lakás átadásakor észlelt hibák, hiányosságok megszüntetéséről a bérbeadó köteles gondoskodni. Ha a bérbeadó e kötelezettségét nem teljesíti, a bérlő a szükséges munkát helyette és költségére elvégezheti a bérbeadó írásban történő felhívását követően.
(3) A lakás átadásakor leltárt kell felvenni, melyben fel kell tüntetni a lakás, illetőleg a lakberendezések tényleges állapotát (pl. a lakásberendezések hiánya, a burkolatok, festés, mázolás állapota), valamint a bérlő esetleges észrevételeit. A bérlő az átvételt a leltár aláírásával köteles elismerni.
(4) A lakás rendeltetésszerű használatra akkor is alkalmas, ha egyes lakberendezéseket
18/A. § (1) A bérlő nem jogosult arra, hogy a lakás címére egyéni vagy társas vállalkozás székhelyét, telephelyét vagy
A lakás rendeltetésszerű használata, ellenőrzése
19. § A bérbeadó a rendeltetésszerű használatot, valamint a szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítését előzetes értesítés alapján a szerződésben meghatározottak szerint évente kettő alkalommal, minden év június 15. és december 15. napjáig, illetőleg rendkívüli esetben (vészhelyzet, káresemény, hibaelhárítás) ellenőrzi. A bérlő arra alkalmas időben a lakásba történő bejutást köteles biztosítani és az ellenőrzést tűrni.
A karbantartási, felújítási, pótlási és cserekötelezettség
20. § A bérbeadó köteles gondoskodni
21. § Ha a bérlő megállapodás nélkül alakítja át vagy korszerűsíti a lakást, a bérbeadó kötelezheti az eredeti állapot helyreállítására.
22. § (1) A lakás átalakítása:
A lakbér mértékének megállapítása
23. § (1) Lakásbérleti jog fennállása esetén a lakás és helyiségek használatáért a bérlő lakbért köteles fizetni. A bérlő a lakbéren felül köteles a közüzemi szolgáltatók felé megfizetni a lakáshoz tartozó szolgáltatásokért fizetendő díjakat.
(2) A bérbeadó a lakásbérleti jogviszony keretében külön szolgáltatásokat nem nyújt.
(3) A bérlő a lakásbérleti jogviszony keretében a lakáshoz tartozó területeket és helyiségeket, továbbá a közös használatra szolgáló területeket és helyiséget bérleti díj nélkül jogosult használni.
(4) Lakásbérleti jog fennállása esetén a társasházi közös költségeket a bérlő köteles a bérbeadónak minden hó utolsó napjáig egy összegben megfizetni.
(5) A Balmazújváros, Kossuth tér 8-9. szám alatti társasház bérlői a társasház panel plusz típusú hitelkiegyenlítésének időpontjáig a megemelt közös költség 50%-át kötelesek a bérbeadónak a (4) bekezdésben megjelölt időpontig egy összegben megfizetni.
24. § (1) A lakások havi bérleti díját a 2. melléklet tartalmazza.
(2) Városközponti lakások esetében a havi lakbér mértéke 15%-kal emelkedik. Az ingatlanok övezeti besorolását Balmazújváros Településrendezési terv-belterületi szabályozási terve határozza meg.
(3) A (2) bekezdés szerinti bérövezeti módosító tényezők városközponti fekvésű lakások esetében +15%, melyek a következők:
25. § (1) A költségalapon meghatározott lakbérű lakások esetében a lakbér mértékét szintén a 2. melléklet tartalmazza.
(2)
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott bérleti díjtól magasabb összegű bérleti díj is fizethető akkor, ha azt a lakás bérlője szerződéskötéskor vállalja.
26. § (1) Lakbértámogatásra azon, szociális helyzet alapján bérbe adott lakás bérlője jogosult, akinek, valamint vele életvitelszerűen együtt lakó hozzátartozójának egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét, egyedül élő, valamint gyermekét egyedül nevelő esetén két és félszeresét.
(2) Nem jogosult az (1) bekezdésben meghatározott lakbértámogatásra az a bérlő, aki a Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal rendelkezik, továbbá aki a mindenkor hatályos lakáscélú támogatásról szóló jogszabályban meghatározott jogos lakásigény felső határának mértékénél nagyobb lakásban lakik.
(3) Meg kell vonni a lakbértámogatást attól a bérlőtől, akinek legalább 2 havi lakbér, közüzemi díj, vagy közös költség fizetési hátraléka keletkezik. A megvonás a második havi hátralék bekövetkezését követő hónap első napjától esedékes.
(4) Elemi károsultak részére központi támogatás igénybevételével vásárolt ingatlanban elhelyezett családot (személyt) 2 évig lakbérmentesség illeti meg.
(5) A lakbértámogatás havi mértéke
27. § (1) A bért módosítani kell – ha a lakás alapterületében vagy komfortfokozatában, illetőleg a bér mértékét növelő vagy csökkentő, 25-26. §-ban részletezett tényezőkben változás következik be – a változás bekövetkezését követő hónap 1. napjától.
(2) Ha a bérlő a bérbeadóval külön jogszabály alapján kötött megállapodásában a bérbeadót terhelő kötelezettségeket a bér mérséklése ellenében egészben vagy részben magára vállalta, a bérfizetési kötelezettsége a megállapodásnak megfelelően alakul. Ilyen esetben a fizetendő bér maximum 50%-kal mérsékelhető. A megállapodásnak rendelkeznie kell a bérleti jogviszony megszűnésének esetére a még vissza nem térített beruházások értéke megtérítésének módjáról is.
(3) Ha a bérlő a lakást saját költségén beszámítási igény nélkül úgy alakítja át vagy korszerűsíti, hogy a lakás alapterülete vagy komfortfokozata megváltozik, e címen a bér a lakásbérleti jogviszony megszűnéséig nem módosítható.
A bérlakások béreinek megállapítása és megfizetése
28. § (1) Az önkormányzati tulajdonú lakások bérlői az e rendelet szerint megállapított és a bérbeadó által közölt bért kötelesek a bérbeadó által megjelölt időpontig megfizetni.
(2) a) A bérlő a 26. §-ban szabályozott lakbértámogatás iránti kérelmét a jogosultságot érintő jövedelemváltozást követően nyújthatja be a bérbeadónál. A lakbértámogatásra való jogosultság a bérleti szerződés kötésekor vizsgálandó. A lakbértámogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtását követő hó 1. napjától kell megállapítani.
b) A bérbeadó a lakbértámogatásra vonatkozó jogosultság fennállását évenként felülvizsgálja és a feltételek megszűnése esetén a lakbértámogatás nyújtását megszünteti.
29. § (1) A bérbeadó lakbér elengedését, illetőleg mérséklését állapíthatja meg arra az időre, amíg
A lakbértámogatással kapcsolatos eljárási szabályok
30. § (1) A rendelet 26. § (1) bekezdésében szabályozott kedvezményeket, ha azt jogosulatlanul és rosszhiszeműen veszik igénybe, a bérbeadónak a kedvezményeket meg kell szüntetni és a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt pedig kötelezni kell a kapott kedvezmény visszafizetésére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti megtérítést a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben meghatározott kamattal megemelt összegben kell visszafizetni.
(3) A bérbeadó a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett kedvezmény megtérítését az igénybevételről való tudomásszerzéstől számított három hónapon belül rendelheti el visszamenőlegesen maximum egy év időtartamra.
A bérleti jogviszony meghosszabbítása és a lakás visszaadása
31. § (1) A bérleti jogviszony meghosszabbítására irányuló kérelmet a szerződésben meghatározott időtartam lejárta előtt legalább 60 nappal korábban kell benyújtani a Közös Önkormányzati Hivatalhoz. Amennyiben a bérleti jogviszony meghosszabbítására irányuló kérelem adott határidőig nem kerül benyújtásra, úgy a bérleti szerződés nem hosszabbítható meg.
(2)
32. § (1) Ha a lakásbérleti jogviszony a bérlő halála miatt szűnt meg, a bérbeadó az örököst
33. § Ha a bérlő a saját költségén létesített lakásberendezéseket a lakás visszaadásakor leszereli, a bérbeadónak köteleznie kell a bérlőt az eredeti állapot visszaállításra vagy annak költségének megtérítésére, illetőleg a rendeltetésszerű használhatóság más módon történő biztosítására.
(2) Ha a lakásbérleti jog folytatására van olyan jogosult személy, aki e jogának elismerését az (1) bekezdésben meghatározott határidőben nem kérte, a bérbeadó köteles felhívni, hogy nyolc napon belül nyilatkozzék, kíván-e jogával élni. Amennyiben a jogosult személy nyolc napon belül nem nyilatkozik, ezt a lakásbérleti jogviszony folytatásáról történő lemondásnak kell tekinteni.
Lakásba fogadás és a tartási szerződés feltételei
34. § (1) A bérlő a lakásba a bérbeadó írásbeli hozzájárulásával befogadhatja
35. § (1) A bérlő a határozatlan időre bérbe adott lakás esetében – lakásbérleti jog folytatása ellenében – a bizottság írásbeli hozzájárulásának megadását követően tartási szerződést köthet.
(2) A tartási szerződés érvénytelensége, felbontása vagy megszüntetése a lakásbérleti jogviszony folytatását kizárja.
Lakásbérlet megszüntetése
36. § (1) A költségalapon bérbe adott önkormányzati lakás bérlőjét a bérleti szerződés lejárta előtt történő visszaadás esetén a következő mértékű térítés illeti meg
Bérleti jogviszony megszüntetése felmondással
37. § (1)
(2) A bérbeadó a szerződést írásban felmondhatja, ha
38. § (1) A szerződés megszűnése után a lakásban visszamaradó személy akkor tarthat igényt másik lakásra, ha a Lakás törvény vagy e rendelet alapján a bérleti jog folytatására jogosult.
(2) A lakásban visszamaradt és a bérleti jog folytatására jogosult személyt kell másik lakásban elhelyezni, ha a lakás a visszamaradt és a vele közös háztartásban élők lakásigényét több mint egy lakószobával meghaladja.
(3) Ha bíróság a házasság felbontása után valamelyik felet saját elhelyezési kötelezettség kimondása nélkül kötelezi az önkormányzati lakás elhagyására, legalább egy szoba komfort nélküli, de maximum a jogos lakásigény alsó határát meg nem haladó szobaszámú lakást kell biztosítani részére.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott lakás biztosítását a jogosult kezdeményezheti.
(5) A bérbeadó a bérleti szerződést – a lakás átalakítása, korszerűsítése, lebontása céljából – akkor mondhatja fel, ha a felmondási idő lejártával a bérlő részére a városban megfelelő, másik lakást tud biztosítani.
Lakáscsere feltételei
39. § (1) Önkormányzati lakás bérleti joga kizárólag másik lakás bérletére vagy tulajdonjogára cserélhető a bérbeadó hozzájárulásával. Egy lakás több lakásra is cserélhető.
(2) Bérlőtársi jogviszony esetében a bérlőtárs a bérlőtársi jogát is elcserélheti. Ehhez a bérbeadó hozzájárulásán felül a többi bérlőtárs hozzájárulása is szükséges.
40. § (1) Önkormányzati bérlakásra kötött csereszerződés csak akkor hagyható jóvá, ha a jóváhagyásra benyújtott csereszerződésben az önkormányzati bérlakás leendő bérlője vállalja a jelenlegi bérlővel kötött bérleti szerződésben foglaltak teljesítését, a lakbérfizetésre e rendelet szabályai az irányadók. A csere jóváhagyása után az új bérlővel a régi bérleti szerződésben foglaltak szerinti szerződés köthető.
(2) A bérbeadó a lakáscseréhez kért hozzájárulást köteles megtagadni, ha
Albérletbe adás
40. § (1) Az önkormányzati lakásrész albérletbe adásához a bérbeadó hozzájárulása szükséges. Az albérletbe adás alapfeltétele, hogy a bérlő(k) jogos lakásigény mértékének alsó határa biztosított maradjon.
(2) Az albérleti szerződéshez a bérbeadó előzetes hozzájárulása szükséges, melynek elbíráláshoz a bérlő csatolni köteles a közte és az albérlő között létrejött albérleti szerződést.
(3) Ha a bérlő bérleti jogviszonya bármilyen okból megszűnik, a visszamaradó albérlő elhelyezéséről a volt bérlő maga köteles gondoskodni.
(4) Amennyiben a bérbeadó tudomására jut, hogy hozzájárulása nélkül a bérlő a lakásba albérlőt fogadott be, felszólítja, hogy az albérletbe adáshoz szükséges hozzájárulást nyolc napon belül szerezze be.
(5) Ha a lakás albérletbe adására nincs lehetőség, a bérlő nyolc napon belül köteles az albérletbe adást megszüntetni.
(6) A (4)-(5) bekezdésekben meghatározott határidők eredménytelen elteltétől számítottan a felmondás szabályai szerint a bérbeadó a bérleti szerződést írásban felmondja.
A szociális intézményből elbocsátott személy elhelyezése
41. § Ha a szociális intézményből elbocsátott személy korábban pénzbeli térítés ellenében lemondott az önkormányzati bérlakása bérleti jogviszonyáról, az intézményből történő elbocsátása esetén a pénzbeli térítés visszafizetése ellenében a jogos lakásigényének megfelelő nagyságú, legalább komfortos bérlakás biztosítható részére.
A HELYISÉGBÉRLET SZABÁLYAI
42. § Az önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek bérletének létrejöttére, a felek jogaira és kötelezettségeire, valamint a bérlet megszűnésére a lakásbérlet szabályait az alábbiakban szabályozott eltérésekkel kell alkalmazni.
42/A. § Az önkormányzat a tulajdonában álló helyiségeket bérbeadás útján hasznosítja, értékesítésre helyiséget nem jelöl ki.
A bérbeadás feltételei
43. § (1) Helyiséget – a kötelező elhelyezési feladatok kivételével – csak versenytárgyalás útján lehet bérbe adni. A versenytárgyalás a képviselő-testület döntése alapján mellőzhető olyan önkormányzati tulajdonba kerülő helyiségek esetében, amelyek a tulajdonba vétel előtt is bérleményként voltak hasznosítva. Ezen esetekben a bérleti szerződés a korábbi bérlővel is megköthető.
(2) A bérbeadó az üres vagy megüresedett önkormányzati tulajdonban lévő helyiségekre csak határozott időre szóló bérleti szerződést köthet.
(3) A határozott időre szóló bérleti szerződés legfeljebb 5 évi időtartamra szólhat. Bérleti szerződés legfeljebb 5 évre – több alkalommal is – meghosszabbítható.
(4) A bérlő köteles a felmondási idővel azonos időtartamú bérleti díjat előre megfizetni, ami háromhavi bérleti díjnál kevesebb nem lehet.
43/A. §1 (1) Nem kell versenytárgyalást kiírni a Balmazújváros, 5223/2. helyrajzi számon nyilvántartott, a valóságban Balmazújváros, Sporttér u. 8. szám alatt található ingatlanra.
(2) Az ingatlan bérbeadására pályázat útján kerül sor.
(3) Az ingatlan bérletére kizárólag civil szervezetek és sportegyesületek pályázhatnak.
(4) A pályázatról Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete dönt. A döntés során a Képviselő-testület figyelembe veszi különösen a pályázó civil szervezet, egyesület nagyságát, tagjainak számát, a település kulturális vagy sportéletében betöltött szerepét.
(5) A pályázati feltételeket és a fizetendő bérleti díjat a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
A versenytárgyalás
44. § (1) A pályázati hirdetményeknek tartalmaznia kell
45. § (1) A pályázók közül az részesül előnyben, aki a pályázatban megjelölt helyiség legtöbb havi lakbérének egyösszegű megfizetését vállalja.
(2) Ha a pályázat nyertese nem köti meg a szerződést a bérbeadóval nyolc napon belül, az általa a pályázati tárgyaláson felajánlott havi bér 50%-ának megfelelő eljárási költséget köteles fizetni.
(3) A pályázati tárgyaláson sorrendben következő legtöbbet ajánló a nyertes pályázó visszalépése esetén a bérbeadó felhívására nyolc napon belül eredeti ajánlatának fenntartása mellett szerződést köthet a helyiségre.
(4) Az eljárási költségek, illetve használatbavételi díjak pénzügyi elszámolása a Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésén belül történik.
46. § (1) Az önkormányzati tulajdonban lévő helyiségre azonos vagy hasonló tevékenységet folyató igénylők közül írásbeli közös kérelmük alapján bérlőtársi szerződés is köthető.
(2) Ha valamelyik bérlőtárs jogviszonya megszűnik, a visszamaradt bérlőtárs az egész helyiség bérlőjévé válik.
(3) Ha a visszamaradt bérlő a (2) bekezdésben foglalt jogával élni nem kíván, a helyiséget kisebb helyiségre cserélheti vagy a bérbeadótól kisebb cserehelyiséget igényelhet, ha a cserélő fél a helyiségre fennálló bérleti szerződés feltételeit magára nézve kötelezőnek ismeri el.
A bérbeadó és a bérlő jogai és kötelezettségei
47. § (1) A bérbeadó nem köteles a bérlőnek a helyiséget úgy bérbe adni, hogy az abban folytatni kívánt tevékenység gyakorlásához szükséges módon legyen kialakítva, felszerelve, illetőleg berendezve.
(2) A bérlő köteles gondoskodni a helyiséghez tartozó üzlethomlokzat (portál), kirakatszekrény, védőtető, ernyős szerkezet, biztonsági berendezések karbantartásáról, továbbá a bérlő tevékenysége érdekében szükséges felújításokról, pótlásokról, illetőleg ezek cseréjéről.
(3) A bérlő köteles gondoskodni továbbá az épület olyan központi berendezéseinek karbantartásáról, amelyeket a bérlő kizárólagosan használ, illetve tart üzemben, az épület, továbbá a közös használatra szolgáló helyiségek és területek tisztításáról, ha az a bérlő tevékenysége miatt vált szükségessé, továbbá a bérlő tevékenységével kapcsolatban keletkezett nem háztartási szemét elszállításáról.
A helyiség bérleti jogának átruházása és elcserélése
48. § (1) Az önkormányzati tulajdonban lévő helyiség csak másik önkormányzati tulajdonú helyiségre cserélhető, az eredeti bérleti szerződésben foglalt feltételek mellett.
(2) A bérbeadó a helyiség bérleti jogának átruházásához vagy elcseréléséhez hozzájárul:
A lakás- és helyiség bérbeadással kapcsolatos feladatok ellátása
49. § Az önkormányzati tulajdonban és pályázati úton bérbe adott és hasznosított e rendelet hatálya alá tartozó lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásával kapcsolatos feladatokat a képviselő-testület, az Egészségügyi, Szociális, Kulturális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottság, valamint a Pénzügyi és Jogi Bizottság, a Közös Önkormányzati Hivatal és a Balmazújvárosi Városgazdálkodási Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság látja el.
A polgármester hatásköre
50. § (1)
(2) Dönt a 6. §-ban foglaltak tekintetében.
A képviselő-testület hatásköre
51. § (1) A képviselő-testület dönt
a) önkormányzati ingatlanok értékesítésre történő kijelöléséről,
b) ingatlan értékesítése tárgyában,
c) szakember elhelyezése tárgyú lakáskérelemről.
(2) Amennyiben a képviselő-testület előzetesen nem döntött az (1) bekezdés a) pontja szerinti értékesítésre történő
Az Egészségügyi, Szociális, Kulturális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottság hatásköre
52. § 1) A bizottság dönt
a) az önkormányzati lakás szociális jellegű, költség- valamint piaci alapú bérbeadásáról,
b) a bérleti szerződések meghosszabbításáról,
c) helyiségek bérbeadásáról.
(2)
(3) Véleményt ad szakember elhelyezés céljára történő bérbeadás esetén.
(4)
(5) Ellátja a lakások cseréjével, befogadással, tartási szerződéssel, bérleti jogviszony folytatásával, bírói ítéletek végrehajtása esetén kötelező elhelyezéssel, a házasság felbontása esetén önkormányzati lakás elhagyására saját elhelyezési kötelezettség kimondása nélküli kötelezett fél elhelyezésével – amennyiben az önkormányzat a 30. § (3) bekezdésben meghatározott bérlakással rendelkezik – és a szociális intézményből végleg távozott személy elhelyezésével kapcsolatos feladatokat.
53. §
A Közös Önkormányzati Hivatal feladatai
54. § (1) Ellátja a pályázatok meghirdetésével és a pályázati eljárások lefolytatásával kapcsolatos feladatokat.
(2) Folyamatos nyilvántartást vezet az önkormányzat tulajdonában lévő és e rendelet hatálya alá tartozó bérbeadás útján hasznosított lakásokról és nem lakás céljára szolgáló helyiségekről.
(3) A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a vagyonnyilvántartásra vonatkozó mindenkor hatályos magasabb szintű jogszabályban meghatározott időtartamot.
(4) A jogszabály keretei között jogosult nyilvántartani és kezelni mindazokat a személyes adatokat, amelyek e rendelet alapján a bérbeadás feltételeinek megállapítása, megtagadása, a bérbeadói hozzájárulásról való döntés érdekében a tudomására jutottak.
A kezelő szerv feladatai
55. § (1) A bérleti szerződéseket a döntésre jogosult értesítése alapján a kezelő szerv köti meg a bérlővel.
(2) A kezelő szerv nyilvántartást vezet az önkormányzat tulajdonában lévő és e rendelet hatálya alá tartozó bérbeadás útján hasznosított lakásokról és nem lakás céljára szolgáló helyiségekről, mely tartalmazza:
AZ ÖNKORMÁNYZATI TULAJDONBAN LÉVŐ LAKÁSOK ÉS HELYISÉGEK ELIDEGENÍTÉSE
A lakások eladása
56. § (1) Az elővásárlási jog jogosultság fennállása esetén a vételár, a bérlő által a lakásra fordított és meg nem térített értéknövelő beruházások értékével csökkentett forgalmi érték. A lakások forgalmi értékét – a Lakás törvény 52. §-ában rögzített szempontok figyelembevételével készített ingatlanforgalmi értékbecslés alapján – a képviselő-testület határozza meg.
(2) Annak, aki saját tulajdonú lakással rendelkezik és az e rendeletben foglalt feltételeknek megfelel, a vételár a forgalmi érték 100%-a.
(3) Amennyiben az elővásárlási jog jogosultja nem saját, hanem egyenesági rokona, örökbefogadott gyermekei javára szerez tulajdonjogot, a vételár a forgalmi érték 100%-a, melyet egy összegben a szerződés aláírásával egyidejűleg kell megfizetni.
(4) Ha a lakást a bérlő vagy bérlőtárs készpénzért vásárolja meg, a vételárat csökkenteni kell a szerződés tárgyát képező lakásra, a bérlő által az önkormányzat vagy jogelődje részére, ténylegesen befizetett lakáshasználatba vételi díj összegével. Ez a kedvezmény a bérlőt csak akkor illeti meg, ha saját részére szerez tulajdonjogot és csak arra az összegre, melyet a bérbeadón keresztül az önkormányzat vagy jogelődje javára fizetett meg.
57. § (1) A lakás vételárát az elővásárlási jog jogosultja készpénzben, pénzintézeti hitelből egy összegben vagy legfeljebb 15 évi részletfizetési kedvezménnyel fizetheti meg.
(2) Az elővásárlási jog jogosultját a szerződéskötéssel egyidejű egyösszegű teljesítés esetén a vételárból 5% kedvezmény illeti meg.
(3) Részletfizetés esetén kamatot kell fizetni, melynek mértéke:
58. §
A nem lakás céljára szolgáló helyiségek eladása
59. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiségek vételára – ha azt elővásárlási jog jogosultja vásárolja meg – azonos a helyiség beköltözhető forgalmi értékével.
(2) Az üresen álló nem lakás céljára szolgáló helyiségeket versenytárgyalás útján kell értékesíteni. A kikiáltási ár azonos a helyiség beköltözhető forgalmi értékével.
(3) javascript:rendtool.footClickArchive(%22ftn_77%22);
(4) A nem lakás céljára szolgáló helyiség értékesítése esetén a vételár megfizetésének feltételeit a képviselő-testület egyedileg dönti el.
A kedvezményesen vásárolt lakások továbbadásának és cseréjének feltételei
60. § (1) Az elővásárlási joggal rendelkező személy által vásárolt lakásra egy összegű teljesítés esetén a szerződéskötéstől számított 5 évre szóló elidegenítési és terhelési tilalmat kell a szerződésben kikötni és azt az ingatlan-nyilvántartásba a Földhivatalnál Balmazújváros Város Önkormányzat javára be kell jegyeztetni.
(2) Részletfizetés esetén az (1) bekezdésben foglalt elidegenítési és terhelési tilalmat a részletfizetés időtartamára kell kikötni.
(3) Ha az elővásárlási joggal rendelkező az általa vásárolt lakás tulajdonjogát átruházza, vagy elcseréli az elidegenítési és terhelési tilalom fennállás alatt, akkor a hozzájárulás csak akkor adható meg, ha az 57. §-ban foglalt kedvezményeket az önkormányzat javára visszatéríti, illetve a fennálló vételárhátralékot kedvezmények nélkül egy összegben megfizeti.
(4) Az elidegenítési és terhelési tilalommal terhelt lakásra is köthető tartási szerződés, ha a lakás tulajdonosa a 65. életévét betöltötte, egyedülálló, eltartásra szorul és tartásra köteles hozzátartozója nincs, vagy más módon nem tud róla gondoskodni a tartásra köteles és igazolja, hogy legalább egy éve közös háztartásban élnek. Egyéb esetben a (3) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.
Az értékesítéssel kapcsolatos eljárási szabályok
61. § (1) A Lakás törvény 49. § (1) bekezdése alapján fennálló elővásárlási jog esetén az elővásárlási jog gyakorlására vonatkozó nyilatkozatot a jegyzőhöz írásban kell bejelenteni.
(2) Az elővásárlási jog gyakorlására vonatkozó bejelentéshez mellékelni kell:
Az értékesítés előkészítése, szerződéskötés
62. § (1) A képviselő-testület előzetes értékesítésre vonatkozó határozata alapján elidegeníthető ingatlanokat a kezeléssel megbízott készíti elő értékesítésre.
(2) Az adásvételi szerződés-tervezet elkészíttetése, illetve a tulajdonjog bejegyzéssel kapcsolatos feladatok és költségek a vevőt terhelik.
(3) Az értékesítések bonyolításával összefüggő jegyzői feladatok
Versenytárgyalás után történő értékesítés
63. § (1) Ha a lakás, illetve helyiség üresen áll, vagy az elővásárlási jog jogosultja lemondott a jogának gyakorlásáról és az önkormányzat a lakást vagy a helyiséget értékesítésre kijelölte, a lakást nyilvánosan meghirdetett versenytárgyalás útján lehet értékesíteni.
(2) Annak a bérlőnek a lakását, aki nyugdíjas vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül és az elővásárlási jogával nem él, a szerződésének fennállásáig harmadik személy részére csak a bérlő írásbeli hozzájárulásával lehet elidegeníteni.
(3) A versenytárgyalásról hirdetményt a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és egy megyei napilapban kell közzétenni legalább 30 nappal korábban.
(4) Versenytárgyalás útján történő értékesítés esetén a vételárat – az 58. § (3)-(4) bekezdések kivételével – egy összegben kell kiegyenlíteni.
Az elidegenítésből származó bevételek elszámolása és felhasználása
64. § (1) A jegyző az értékesítésből befolyó vételárat elkülönített számlán köteles kezelni a kamatokkal együtt.
(2) A befolyt vételárral és kamatokkal szemben a törvényben előírt költségek számolhatók el.
(3) A lakások elidegenítéséből származó bevétel új önkormányzati lakás építésére vagy használt lakás vásárlására fordítható.
Átmeneti rendelkezések
65. § (1) Az értékesítésre kijelölt épületen, lakásban a kezelő csak azonnali beavatkozást igénylő munkákat végezhet el. Amennyiben a karbantartás körét meghaladó mértékű javítási munka kerül elvégzésre, arról a Közös Önkormányzati Hivatalt értesíteni kell és az ingatlan vételárát újból meg kell állapítani.
(2) A bérlő a bérleti díjat az adásvételi szerződéskötés hónapjának utolsó napjáig köteles fizetni.
(3) Az adásvételi szerződés akkor köthető meg, ha a tárgybeli lakásra adótartozás nem áll fenn. Helyiség esetén meg kell kérni az adóhatóságok (helyi, NAV) nemleges adóigazolását is.
65/A. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal a határozatlan idejű szociális alapú bérleti jogviszonyok esetében legkésőbb
Hatályba léptető rendelkezés
66. § (1) Jelen rendelet 2018. október 01. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a lakások és helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról szóló 37/2009. (XI.25.) önkormányzati rendelet, az önkormányzati bérlakások béreinek megállapításáról szóló 33/2009. (X.28.) önkormányzati rendelet, valamint az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek elidegenítéséről szóló 3/2009. (I.21.) önkormányzati rendelet.
Balmazújváros, 2018. szeptember 13.
1. melléklet a 19/2018. (IX.19.) önkormányzati rendelethez
Feltételek: |
Pont: |
---|---|
Pályázó háztartásában, amennyiben közös háztartásban élnek |
|
- eltartottak száma: 1 |
1 |
- eltartottak száma: 2 |
2 |
- eltartottak száma: 3 |
3 |
- eltartottak száma: 4 vagy annál több |
0 |
Pályázó munkahelye (legalább 1 éves munkaviszony hivatalos igazolása) |
|
- egyik pályázónak van munkahelye |
1 |
- mindkét pályázónak van munkahelye |
2 |
- egyik pályázónak sincs munkahelye |
0 |
Az egy főre eső nettó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegét |
|
- nem éri el |
0 |
- eléri, de kevesebb, mint a 150%-a |
1 |
- 150%-át eléri, de kevesebb, mint a 200%-a |
2 |
- 200%-át eléri vagy meghaladja |
3 |
Hitelt érdemlően bizonyítani tudja, hogy |
|
- családtagként lakik jelenlegi lakcímén |
1 |
- (al)bérletben lakik jelenlegi lakcímén |
2 |
Pályázó(k) családi állapota, életkora |
|
- házastársak és mindkét fél életkora több, mint 35 év |
0 |
- házastársak és az egyik fél életkora több, mint 35 év |
1 |
- házastársak és mindkét fél életkora kevesebb, mint 35 év |
2 |
- egyedülálló és életkora több, mint 35 év |
0 |
- egyedülálló és életkora kevesebb, mint 35 év |
1 |
Jegyzet pénzintézetnél kötött lakás-előtakarékossági szerződés (pl.: lakáskassza) éves megtakarítása eléri vagy meghaladja az 50.000,- Ft-ot |
|
- 1 évnél nem régebbi szerződés esetén |
1 |
- 1 évnél régebbi szerződés esetén |
2 |
Az önkormányzat által megállapított havi bérleti díj 3 hónapra történő egyösszegű megfizetését |
|
- nem vállalja |
0 |
- vállalja |
1 |
Szerezhető összes pont |
15 |
1. Gyermekek száma:
Együtt költöző gyermekenként 1 pont, max. 3 pont ………….
2. A pályázó jelenlegi munkaviszonya mióta áll fenn (A pályázati kiírás napjától számítva visszamenőleg)
5 éves vagy annál hosszabb munkaviszony 6 pont
4 éves munkaviszony 5 pont
3 éves munkaviszony 4 pont
2 éves munkaviszony 3 pont
1 éves munkaviszony 2 pont
3. A pályázóval együtt költöző házastárs/élettárs munkaviszonya mióta áll fenn:
Évenként 1 pont, de maximum 3 pont ………….
4. Jövedelmi viszonyok
200.001 Ft - 4 pont
140.001-200.000 Ft 3 pont
80.001-140.000 Ft 2 pont
az öregségi nyugdíj minimum összegét eléri,
de nem haladja meg a 80.000 Ft-ot 1 pont
200.001- 5 pont
140.001 – 200.000 4 pont
80.001-140.000 Ft 3 pont
Összesen: ………”
a) A család egy főre jutó nettó jövedelme:
b) Egyedülálló nettó jövedelme:
2. melléklet a 19/2018. (IX.19.) önkormányzati rendelethez
Lakás jellemzője |
Költségalapú bérleti díj |
Szociális alapú bérleti díj |
Szükséglakás |
---|---|---|---|
összkomfortos |
- |
278,- Ft/m2 |
278,- Ft/m2 |
komfortos |
- |
190,- Ft/m2 |
190,- Ft/m2 |
Piaci alapú |
|
---|---|
Összkomfortos |
800.- |
Komfortos |
720.- |
3. melléklet2
1. A pályázó nevét, székhelyét, képviselőjének nevét, elérhetőségét
2. A pályázó bírósági nyilvántartásba vételéről kiállított igazolást vagy hatályos bírósági kivonatát
3. A helyiség használatának célját
4. A helyiség használatának időtartamát, valamint időpontját (pl. minden hétfőn és szerdán 13 órától 15 óráig)
5. Nyilatkozatot arról, hogy a pályázó a képviselő-testület által meghatározott bérleti díj megfizetését vállalja.
A Balmazújváros, Sporttér u. 8. szám alatti ingatlan bérleti díja 1.000 Ft+Áfa/óra.
A 43/A. §-t a Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (IV. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 3. mellékletet a Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (IV. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.