Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2019.(X.22.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2022. 02. 18- 2023. 05. 31Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2019.(X.22.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Hivatalos megnevezés
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felgyő Községi Önkormányzat
(2) Az Önkormányzat székhelye: 6645 Felgyő, Széchenyi út 1.
(3) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő- testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
(4) A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltsége
(5) Az önkormányzat működése Felgyő Község közigazgatási területére terjed ki.
(6) Az önkormányzat bélyegzői kör alakú, benne a Magyarország címerével ellátott, "Felgyő Községi Önkormányzat *Csongrád-Csanád Megye*1 körfelirat található.
(7) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
Feladat- és hatáskörök
2. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott feladat- és hatáskörök mellett saját elhatározása alapján önként is vállalhat önkormányzati feladatokat, amennyiben a kötelezően ellátandó feladatok ellátását ez nem veszélyezteti, a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak, és a feladatot jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe.
(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti meghatározását a 1. melléklet tartalmazza.
3. § (1)3 A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-ban meghatározottak, amelyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.
(2) A képviselő-testület az átruházható feladat- és hatásköreit önkormányzati rendeletben a polgármesterre vagy a jegyzőre átruházhatja. A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket 2. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott ellátandó feladatok közül egyes szociális és gyermekjóléti szolgáltatások ellátásáról társulásban gondoskodik.
(2) Az egészségügyi alapellátás körébe tartozó háziorvosi és a fogorvosi ellátást vállalkozásokkal kötött megállapodás alapján biztosítja.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET
A képviselő-testület működése
5. § A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 7 fő. A tagok névsorát 1. függelék tartalmazza.
6. § (1) A képviselő-testület munkaterv alapján, szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart. Előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő kivételes és rendkívüli esetben rendkívüli ülés összehívására is sor kerülhet. A munkatervet éves időszakra kell készíteni, melynek képviselő-testület elé terjesztése a polgármester feladata.
(2) A munkaterv tervezetének összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a képviselőktől
b) a képviselő-testület bizottságának elnökétől,
c) a jegyzőtől,
d) az önkormányzat intézményeinek vezetőitől.
(3) A polgármester a munkaterv javaslat előterjesztésében a beérkezett, figyelembe nem vett javaslatairól is tájékoztatja a képviselő-testületet.
7. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester legkésőbb a tárgyévet megelőző év november 30-ig a képviselő-testület elé terjeszti.
(2) A munkaterv tartalmazza:
8. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
(2) A rendes ülést –esetleges nyári szünet kivételével-havonta tart. Az ülést lehetőleg a hónap utolsó csütörtökén kell összehívni.
(3)4
(4) Ünnepi ülést a képviselő-testület az ere irányuló külön döntése alapján tart.
A képviselő-testület összehívásának rendje
9. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze. A meghívónak tartalmaznia kell:
Az ülések nyilvánossága
10. § A képviselő-testület ülésének nyilvánosságát a Mötv. 46. § (1) bekezdése határozza meg.
11. § (1) A képviselő-testület zárt ülésének szabályait a Mötv. 46. §. (2) bekezdése szabályozza.
(2) A Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában rögzített esetekben zárt ülés elrendelését a polgármester és bármely képviselő indítványozhatja, melyről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(3) A Mötv.46. § (2) bekezdés b) pontja vonatkozásában az állásfoglalást igénylő személyi ügy minden olyan ügy, amelynek során felmerült adat, vagy adatok összefüggése bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható, az adatból, adatokból az érintettre vonatkozó következtetés vonható le, illetve az állásfoglalás meghozatal az érintett jogát vagy jogos érdekét érinti. Állásfoglalást igénylő személyi ügy esetén legkésőbb a napirend tárgyalása előtt a polgármester tájékoztatja a zárt ülés tartásának lehetőségéről és nyilatkozattételre szólítja fel az érintettet. Amennyiben az érintett nyilatkozatának beszerzésére nincs mód, abban az esetben zárt ülés tartását kell elrendelni.
(4) A Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja vonatkozásában üzleti érdeknek minősül a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette. Az üzleti érdek sérelmét abban az esetben kell vélelmezni, amennyiben az ajánlattevő erre vonatkozó kérelmet fogalmaz meg az ajánlata benyújtásakor. Amennyiben a képviselő-testület nem látja indokoltnak a zárt ülés elrendelését, abban az esetben egyszerű szótöbbséggel dönt a napirendi pont nyílt ülésen történő tárgyalásáról.
Határozatképesség
12. § (1) A képviselő-testületi ülésének határozatképességére a Mötv. 47. § (1) bekezdése irányadó.
(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést 8 napon belüli időpontra, a rendkívüli ülést másnapra azonos napirendi ponttal ismételten össze kell hívni.
Képviselő-testület üléseinek vezetése
13. § A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti az ülést. A polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatásának minősül, ha 30 napot meghaladó időtartamra igazolatlanul, ismeretlen helyre távozott, és a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben a döntéshozatal halaszthatatlan.
14. § Az ülés vezetőjének feladatai és jogkörei különösen:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelés,
b) határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése,
c) napirendi javaslat előterjesztése,
d) az ülés rendjének és tárgyszerűségének biztosítása,
e) javaslattétel a hozzászólások korlátozására,
f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására
g) szavaztatás és a szavazás eredményének megállapítása.
15. § (1) A képviselő-testület a napirend elfogadásáról egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A napirendi pontok sorrendje általában: rendelet tervezet, munkatervben szereplő napirendi pontok, határozati javaslat, beszámolók, tájékoztatók, önálló képviselői indítvány, egyéb napirendi pontok, közérdekű bejelentések, kérdés, javaslat.
(3) A képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalási sorrendjét – indokolt esetben megváltoztathatja.
(4) A jegyzőnek jelzési kötelezettsége van, ha a képviselő-testület működése vagy döntése jogszabálysértő, ezen kötelezettségének teljesítése érdekében, - amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni – a jegyzőnek a szavazás előtt szót kell adni.
Napirend elnapolása
16. § (1) A napirendi pont egy alkalommal elnapolható. Az elnapolás iránti javaslatot indokolni kell. Az elnapolási javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz, egyben rendelkezik az újratárgyalás határidejéről is.
(2) A napirendi pont elnapolása esetén a képviselő-testület az ülés vezetője, vagy bármely képviselő javaslatára az adott napirendi pontot előzetes bizottsági tárgyalásra adhat át.
Előterjesztés
17. § (1) A képviselő-testületi ülésen előterjesztő lehet a polgármester, jegyző, képviselő, a képviselő-testület bizottsága, illetve az általuk felkért személy.
(2) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és új napirenden kívüli anyagok, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban, vagy szóban kerül benyújtásra. Írásban benyújtott előterjesztésnél a határozati javaslatot is írásban kell benyújtani. Szóbeli előterjesztésnél a határozati javaslatot szóban is be lehet nyújtani, azonban a (4) bekezdés b) pontját ebben az esetben is be kell tartani.
(4) Az előterjesztés főbb elemei:
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét; tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (testületi megállapodásokat, a hozott határozatok eredményét), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők véleményét és mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést s a döntést indokolják; az előterjesztő nevét, aláírását.
b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők (részhatáridők) megjelölésével.
(5) Tájékoztató jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(6) A képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára bármely előterjesztést előzetes bizottsági tárgyalásra utalhat, vagy visszaadhat.
Sürgősségi indítvány
18. § (1) A képviselő-testület - a polgármester javaslatára - minősített szótöbbséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítvánnyal beterjesztett előterjesztés tárgyában.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának a feltételei:
19. § (1) A képviselő a képviselő-testület feladat-és hatáskörébe tartozó ügyben önálló indítványt terjeszthet elő. Az önálló indítványt a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 10 nappal lehet a jegyzőhöz írásban beterjeszteni. Az indítványba meg kell jelölni annak tárgyát, címzettjét, a benyújtás szükségességének rövid indokolását, s a témában a képviselő-testület döntéséhez szükséges határozati javaslatot.
(2) Az önálló indítványt a jegyző köteles a soron következő képviselő-testületi ülésre beterjeszteni, és javaslatot tenni annak napirendre tűzésére, vagy annak megtagadására. A képviselő-testület – az előterjesztő esetleges felszólalása után - a napirendre tűzésről vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
Kérdés, interpelláció
20. § (1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett. A válaszadás maximális időtartama: 3-5 perc.
(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén - lehetőleg a napirendek lezárása után:
Képviselő-testületi vita, döntés meghozatala
21. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
Határozathozatal
22. § (1) A képviselő-testület általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza meg határozatait. Az egyszerű szótöbbség az ülésen jelenlevő képviselők több mint felének egybehangzó „igen” szavazatát jelenti. Amennyiben a képviselők „nem” szavazata egyenlő arányban áll az „igen”szavazatokkal úgy a polgármester szünetet rendel el, majd újra elrendeli a szavazást. Újra szavazás esetén, amennyiben szavazategyenlőség van, úgy a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) A képviselő-testület a Mötv.46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat. Erről a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(3) A titkos szavazást a jegyző bonyolítja le és gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólap, urna, stb.) biztosításáról.
(4) Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, és urna igénybevételével történik.
(5) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazás azonnal megismételhető.
(6) Név szerinti szavazást rendelhet el a polgármester, vagy bármely képviselő indítványára. Az indítványról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
(7) A név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselők nevét, a jelen lévő képviselők pedig a nevük elhangzását követően "igen" vagy "nem" nyilatkozattal szavaznak, vagy tartózkodnak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja, és a szavazás eredményéről az ülés vezetőjét tájékoztatja. Az eredményt az ülés vezetője hirdeti ki. A szavazás eredményét rögzítő névsort az ülés jegyzőkönyvéhez kell mellékelni.
(8) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.
23. § Minősített többség szükséges a – Mötv. 50. §-ban foglaltakon kívül a következő döntésekhez:
a) Az Önkormányzat vagyonával való rendelkezéshez
b) Alapítvány létrehozásához,
c) Hitelfelvételhez,
d) Kitüntetéshez és elismerő cím adományozásához,
e) Helyi népszavazás kiírásához,
f) Titkos szavazás elrendeléséhez,
g) A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásához hatáskör visszavonásához.
Jegyzőkönyv
24. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül, melyet a polgármester és a jegyző ír alá.
(2) A jegyzőkönyvben a felszólalások lényege kerül rögzítésre.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) az ülés meghívóját,
b) a jelenléti ívet,
c) az előterjesztéseket,
d) az elfogadott, a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott rendeletet,
e) az egyéb írásos indítványokat,
f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet,
g) név szerinti szavazás eredményét rögzítő névsort.
(4) A jegyzőkönyv 2 eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltsége kezeli. A hivatal gondoskodik az adott évi jegyzőkönyvek és mellékleteik beköttetéséről, valamint őrzéséről.
(5) Az állampolgárok a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével a jegyzőkönyvbe és mellékleteikbe a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltségénél ügyfélfogadási időben betekinthetnek. A betekintési igényt 5 munkanappal korábban jelezni kell a jegyzőnél.
(6) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: .../20..... (hó, nap )Kvt. sz. hat.
(7) A határozatok kivonatait az érintettek részére a képviselő-testületi ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni.
(8) A határozat kivonatait a jegyzőkönyvvezető hitelesíti.
(9) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
(10) A Képviselő-testület által hozott határozatokat a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltsége az Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi.
Tanácskozás rendjének fenntartása
25. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés vezetője gondoskodik, ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt napirendi témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához, az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít.
c) Ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a testületnek arra, hogy a rendbontó képviselő tiszteletdíját csökkentse.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülés vezetője az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja. Amennyiben a rend nem áll helyre, a polgármester elhagyhatja az üléstermet, mellyel az ülés félbeszakad. A képviselő-testület ülése az ülést vezetőjének összehívására folytatható.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
Rendeletalkotás
26. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkothat.
(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a polgármester, alpolgármester,
b) a képviselő
c) az állandó bizottság,
d) a jegyző
(3) A rendelet tervezet szakmai előkészítése és indoklása a jegyző feladata.
(4) A rendelet tervezetet csak az illetékes bizottsági tárgyalás után lehet a képviselő-testület elé terjeszteni. A bizottságok csak a feladatkörükbe tartozó rendelet tervezeteket kötelesek véleményezni.
(5) A jegyző (a polgármester, a bizottságok elnökei) az előkészítést és véleményezést követően a rendelet tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az élőkészítés és véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is.
(6) A Képviselő-testület elrendelheti a lakosság széles körét érintő rendelet tervezet közmeghallgatás keretében való előzetes ismertetését is.
(7) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző köteles megszerkeszteni.
(8) Az önkormányzati rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal, évszámmal kell ellátni a következők szerint: Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének .... . ..../20.... .. (... .......... hó ... ... nap) önkormányzati rendelete.
(9) A rendelet kihirdetése a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltsége hirdetőtábláján való kifüggesztés útján történik. A kihirdetés napjának a kifüggesztés napját kell érteni, melyet a rendelet eredeti példányán záradékként fel kell tüntetni. A Képviselő-testület által megalkotott rendeleteket a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltsége az Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi.
(10) Az önkormányzati rendeletek szükség szerinti felülvizsgálatáról és naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
.A lakossággal való kapcsolati formák, közmeghallgatás, lakossági fórum
27. § (1) A közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontjára a polgármester tesz javaslatot.
(3) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a helyben szokásos módon. A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(5) A képviselő-testület falugyűlések szervezésével lehetőséget teremt az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre, a tájékoztatásra, vélemény-nyilvánításra.
(6) A falugyűlés előkészítése, megszervezése és vezetése a polgármester feladata. A szervezési és lebonyolítási feladatok ellátásában a képviselők és a képviselő-testület bizottságai működnek közre.
(7) A falugyűlés tapasztalatairól, az elhangzott javaslatokról a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet a soron következő ülésén.
Képviselő
28. § (1) A képviselőt az Mötv.-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik. Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
(2) A képviselő-testület hivatalától igényelhet képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.
(3) Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését, a polgármester vagy a jegyző erre 8 napon belül köteles érdemi választ adni.
(4) Bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet.
(5) A képviselő írásban, vagy szóban köteles előre a polgármesternek vagy a bizottság elnökének bejelenteni, hogy a képviselő-testület, vagy valamely bizottság ülésén való részvételben, illetőleg egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van.
(6) Igazolt távollétnek kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki
a) a távollétét előzetesen bejelentette, vagy
b) utólag igazolja.
(7) A települési képviselő köteles
a) Tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában.
b) Olyan magatartás tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára.
c) Felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.
d) A tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti (és magán) titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll, a mentesülésig.
e) Kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel.
f) A személyes érintettségét bejelenteni.
g) Külön jogszabály szerint vagyonnyilatkozatot tenni.
(8) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (8) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület a képviselő tiszteletdíját 6 hónapra 25%-kal csökkenti.
(9) Az (8) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.
A Képviselő-testület bizottságai
29. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntés végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.
(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
A bizottságok működése
30. § (1) A bizottságok működésére a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt legalább öt nappal meg kell küldeni a bizottsági tagok részére.
(3) A bizottság ülését össze kell hívni:
a) a képviselő-testület döntése alapján,
b) a polgármester indítványára,
c) a bizottsági tagok több mint a felének indítványára.
(4) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó- ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(5) A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben a Képviselő-testület.
(6) A bizottság minden tagja köteles a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magán titkot megőrizni.
(7) A bizottság nem képviselő tagja köteles a képviselőre meghatározott esküt tenni.
(8) A bizottság ülésein bármely képviselő tanácskozási joggal részt vehet.
(9) A bizottság működésére az Mötv. 60.- 61. §-ai az irányadók.
(10) A bizottság működéséhez szükséges feltételeket, az ügyviteli feladatokat a jegyző a polgármesteri hivatal útján biztosítja, illetve látja el.
(11) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.
Polgármester, alpolgármester
31. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat.
32. § (1) A polgármesternek a Képviselő-testület, valamint a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltsége működésével kapcsolatos alapvető feladatait az Mötv.67. §-a tartalmazza.
(2) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatait az Mötv.61. §-a tartalmazza.
33. § (1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. A megválasztáshoz minősített többség szükséges.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát. Az alpolgármester részére a Képviselő-testület is adhat feladatot határozat formájában.
(3) Az alpolgármester díjazásáról a polgármester javaslatára a Képviselő-testület határozatban dönt.
Jegyző
34. § (1) Az érintett települések polgármesterei – pályázat alapján – jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt neveznek ki.
(2) A jegyző főbb feladatait az Mötv. 81. § (3) bekezdése határozza meg.
(3) A jegyzőt távolléte esetén a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzatában megjelölt személy helyettesíti.
(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén a polgármester a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal állományában lévő köztisztviselők közül – legfeljebb 6 hónap időtartamra – kijelöli a jegyzői feladatokat ideiglenesen ellátó köztisztviselőt.
Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal
35. § (1) A Képviselő-testület Tömörkény Községi Önkormányzat Képviselő-testületével közösen egységes hivatalt hoz létre Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel, az Önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Képviselő-testület a Tömörkényi Közös Önkormányzati Hivatal Felgyői Kirendeltségének munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét a jegyző javaslata és a polgármester előterjesztése alapján az alábbiak szerint határozza meg:
Társulás
36. § Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt, mely társulások megnevezését a 4. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
37. § (1) A vagyonnal való gazdálkodás alapelveit az Mötv., valamint nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 7-10. §-a tartalmazza.
(2) A gazdálkodás biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről a jogszabályok és az SZMSZ figyelembevételével saját hatáskörében döntsön, melyről a testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(4) A képviselő-testület az éves költségvetését rendeletben állapítja meg.
(5) Az önkormányzat a vagyonáról szóló szabályokat rendeletben állapítja meg.
(6) Az önkormányzat intézményeinek felsorolását ezen rendelet 3. függeléke tartalmazza.
Záró rendelkezések
38. § (1) E rendelet 2019. október 22-én 9:35 órakor lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a képviselő-testület és szervei szervezeti működési szabályzatáról szóló 7/2014. (X.27.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet5
2. melléklet
3. melléklet
I. Pénzügyi , Vagyonnyilatkozat-tételi és Rendészeti Bizottság
II. Szociális, Művelődési és Sport Bizottság:
4. melléklet
A rendelet szövegét a 6/2020.(XII.1.) önkormányzati rendelet 1.§-a módosította. Hatályos: 2020. XII. 2-től
A rendelet szövegét a 6/2020.(XII.1.) önkormányzati rendelet 1.§-a módosította. Hatályos: 2020. XII. 2-től
A 3. § (1) bekezdése a Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdését a Felgyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.
Módosította a 1/2021.(I.21.) önkormányzati rendelet 1.§-a, 3.§-a. Hatályos: 2020. december 2-tól