Gyönk Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.)önkormányzati rendelete

A települési támogatásról, valamint egyéb szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2022. 05. 10- 2023. 02. 16

Gyönk Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.)önkormányzati rendelete

A települési támogatásról, valamint egyéb szociális ellátások helyi szabályozásáról1

2022.05.10.

Gyönk Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. § -ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) és (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) és (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében és 134/E. § -ában kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Gyönk Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén élő:

a) bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező – több lakcímmel rendelkező esetén a városban életvitelszerűen lakó - magyar állampolgárokra,

b) a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerinti lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra,,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.

(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (2) bekezdésében és a (3) bekezdés a) pontjában és a 6. §-ában foglaltakra

Eljárási rendelkezések

2. § (1) A települési támogatás, valamint a Gyönk Város Önkormányzata Képviselő-testületének (a továbbiakban: Képviselő-testület) hatáskörébe tartozó szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások (a továbbiakban együtt: szociális ellátás) iránti kérelmet a Gyönki Közös Önkormányzati Hivatalánál (a továbbiakban: Hivatal) lehet előterjeszteni szóban vagy írásban. Az eljárás hivatalból is megindítható.

(2) E rendeletben szabályozott, a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás iránti kérelem a rendelet 1. mellékletében e célra rendszeresített nyomtatványon nyújtható be.

(3) E rendeletben szabályozott rendkívüli települési támogatás és a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott települési támogatás iránti kérelem a rendelet 2. mellékletében e célra rendszeresített nyomtatványon nyújtható be.

3. § A rendszeres szociális ellátás kifizetése havonta utólag, minden hónap 5-éig, a nem rendszeres szociális ellátás kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül átutalással történik. A házipénztárból azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

4. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és az erre, továbbá egészségi állapotára vonatkozó - külön jogszabályban, valamint e rendeletben meghatározott - igazolásokat becsatolni.

(2) A tényállás tisztázása érdekében szükség esetén - így különösen a közös háztartás tényének fennállása megállapításához - helyszíni szemle tartható, környezettanulmány készíthető.

(3) (3) Az (1) bekezdéstől eltérően az adott évben a további kérelem elbírálásához elegendő a kérelmező büntető jogi felelőssége tudatában tett azon nyilatkozata, hogy az adott évben az első kérelem benyújtása óta nem változott a jövedelmi helyzete.

5. § A kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolni kell:

a) a kérelmező személyi adatait (név, születési hely, születési idő, anyja neve, lakcím, tartózkodási hely, eltartottak adatai, családi jogállásuk),

b) a kérelmező (család) jövedelmét, figyelembe vehető kiadásait, egészségi állapotát.

6. § A jogosultság megállapításakor az Szt. 4. §-ában és 10. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

7. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítása, továbbá a hatósági ellenőrzés során az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.”

(2) 2

8. §3 A kérelmet – átruházott hatáskörben –Gyönk Város Polgármestere bírálja el.

Az ellátás felhasználásának ellenőrzése, a jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítése

9. § (1) A szociális ellátás felhasználásának ellenőrzéséről a polgármester a Hivatal közreműködésével gondoskodik.

(2) Az ellátásban részesülő köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzést végzővel együttműködni, a kért adatokat rendelkezésre bocsátani és a szociális ellátás cél szerinti felhasználását igazolni.

(3) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(4) Ha a Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét a Bizottság javaslatára amennyiben a visszafizetésre kötelezett személy háztartásában az egy főre jutó havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíjminimum:

a) 50 %-a alatt van, elengedheti,

b) 50-100 %-a között van, legfeljebb 50 %-kal csökkentheti,

c) 101-150 %-a között van, részletfizetést engedélyezhet, melynek időtartama maximum 12 (tizenkettő) hónapig terjedhet.

II. Fejezet

A támogatás formái

Általános szabályok

10. § (1) A Képviselő-testület szociális rászorultságtól függően a jogosult részére:

a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatást,

b)4 a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott települési támogatást,

c) családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő települési támogatás, és

d) rendkívüli települési támogatást biztosít.

(2) Rendkívüli települési támogatás egy alkalommal több jogcímen, vagy eltérő jogcímen egymással párhuzamosan nem állapítható meg.

(3) Ha a kérelmező eddigi életviteléből alappal feltételezhető, hogy a települési támogatás rendeltetésszerű felhasználása nem biztosított, akkor a hatáskör gyakorlója a pénzbeli támogatás helyett települési támogatást természetbeni juttatásként is megállapíthatja.

(4) Természetbeni ellátás lehet különösen:

a) tartós élelmiszer vásárlása,

b) tüzelőanyag juttatása,

c) közüzemi számlák kifizetése,

d)5

(5) Ha a települési támogatást közüzemi díj megfizetése céljából igénylik, az közvetlenül a közüzem részére történő átutalással is folyósítható.

A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás

11. § (1) A Képviselő-testület a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhőszolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő-részletéhez, valamint a tüzelőanyag költségeihez települési támogatást (a továbbiakban: lakhatási támogatás) nyújt.

(2)6

12. § (1) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 220%-át és a háztartás tagjainak egyike sem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(2) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(3) Ha a háztartás:

a) (2) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) (2) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(4) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot, az örökbe fogadó, a nevelőszülőt és a hivatásos nevelőszülőt - él, a rá tekintettel a (2) és (3) bekezdés szerint figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

13. § (1) A lakhatási támogatás esetében a lakhatás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 500 Ft.7

(2) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(3) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege:

a) a lakhatás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b)8 a lakhatás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 3000 forint9, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(4) A (3) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik: TM = 0,3- J-0,5 NYM ───── x 0,15, NYM ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(5) A lakhatási támogatást havi rendszerességgel, a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kezdődően az azt követő év februárjának utolsó napjáig szóló határozott időtartamra kell megállapítani.

14. §10

15. §11

16. § (1) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

A 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére nyújtott települési támogatás

17. § (1)12 Települési támogatás állapítható meg a közeli hozzátartozó részére, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, amennyiben az ápoló családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át, egyedülálló esetén 500 %-át (a továbbiakban: ápolási támogatás).

(2) Az ápolási támogatást meg kell szüntetni, ha az ápolást végző személy ápolási kötelezettségét nem teljesíti. Az ápolás nem teljesítésének minősül, ha az ápolást végző nem gondoskodik rendszeresen az ápolt személy étkeztetéséről, alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről, az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiénés körülményeinek biztosításáról, orvosi vizsgálatokra, kezelésekre nem kíséri el, az esetleges vészhelyzet kialakulásának megelőzéséről nem gondoskodik.

(3) Az ápolás nem teljesítésének ellenőrzése céljából a Hegyhát Evangélikus Szeretetszolgálat13 (a továbbiakban: Intézmény) házi segítségnyújtó szolgálatának közreműködése igényelhető. Ez esetben írásos felkérés alapján az Intézmény:

a) a helyszínen ellenőrzi az ápolási kötelezettség teljesítését,

b) szükség esetén véleményt kér a háziorvostól az ápolt esetleges egészségromlásáról és annak okairól,

c) a döntésre jogosult szervet tájékoztatja az ellenőrzés eredményéről.

(4) Az ápolási támogatás összege az (1) bekezdésben meghatározott esetben az éves központi költségvetési törvényben az alanyi jogú ápolási díj tekintetében meghatározott alapösszeg 80%-a. Amennyiben a közeli hozzátartozó kettő, vagy több ápolt együttes ápolását végzi, az ápolási támogatás összege legfeljebb 30%-kal emelhető.

(5) Az ápolási támogatás megállapítására és megszüntetésére az Szt. 42. §-ában foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.

(6) Az ápolási támogatást havi rendszerességgel, a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kezdődő legfeljebb 1 évre szóló határozott időtartamra kell megállapítani.

(7) Az ápolási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az ápolt hozzátartozó tartósan beteg voltáról szóló háziorvosi igazolást.

Családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás14

17/A. § (1) A képviselő-testület15 kérelemre családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő természetbeni támogatásban – különösen vető- és szaporítóanyagban, kis-haszonállatban - részesítheti a rendelet 19. § (1) bekezdése szerinti feltételeknek megfelelő személyt.

(2) A rendkívüli települési támogatást kell megállapítani rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (különösen elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó tartós táppénzes állomány, betegség, baleset, veszélybe került lakhatás) kérelemre, évente legfeljebb egy alkalommal, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke a 100.000 Ft-ot nem haladhatja meg.

A rendkívüli települési támogatás

18. § (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak, e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatás nyújtandó.

(2) Jövedelemmel nem rendelkező kérelmezőre nézve be kell szerezni a munkaképtelenségről szóló igazolást, vagy az illetékes állami foglalkoztatási szervtől a munkahelyszerzés érdekében történő együttműködésre vonatkozó igazolást.

(3) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a rendkívüli települési támogatásra való rászorultságát.

19. §16 (1)17 A Képviselő-testület alkalmanként legalább 2.000 Ft és legfeljebb 25.000 Ft összegű rendkívüli települési támogatást állapít meg a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő azon személy részére, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén annak 500 %-át.

(2)1819 A rendkívüli települési támogatás állapítható meg rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (különösen elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó tartós táppénzes állomány, betegség, baleset, veszélybe került lakhatás) kérelemre, évente legfeljebb egy alkalommal, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke a 100.000 Ft-ot nem haladhatja meg.

(3) Ha a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet hátrányai más módon nem küszöbölhetők ki, a rendkívüli települési támogatás maximum hat hónapig szóló határozott időtartamra havi rendszerességgel is nyújtható.

(4) A (2) bekezdés szerinti támogatás az ügyfél kifejezett kérésére, kivételes jelleggel visszatérítendő támogatásként, hatósági szerződéssel is nyújtható. Ebben az esetben a támogatás nem haladhatja meg a 200.000 forintot.

20. § (1)2021 A Képviselő-testület legfeljebb 6 hónap határozott időtartamra havi rendszerességgel rendkívüli települési támogatásban részesíti a gyermeket nevelő szülőt: a) ha a gyermek ellátásáról más módon nem tud megfelelően gondoskodni, vagy b) ha időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, vagy c) ha a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsoló többletkiadások, vagy d) ha az alkalmanként jelentkező más többletkiadások, különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családban való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás miatt anyagi segítségre szorulnak, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem összege az a, b, d esetben nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át, egyedülálló esetében 500 %-át, a c) pont szerinti esetben 600%-át.

(2)22 A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás összege az (1) bekezdés a, b, d esetben havonta és gyermekenként 8.000.- Ft23, az (1) bekezdés c) pont szerinti esetben legfeljebb egyszeri 50.000,- Ft.

(3) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható, különösen védelembe vett gyermek számára.

(4) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatást természetben, elsősorban gyermekvédelmi Erzsébet-utalvány formájában kell nyújtani, mely felhasználható fogyasztásra készétel, tanszer és ruházat vásárlására.

(5)24 A képviselő-testület az óvoda- és iskolakezdéssel kapcsolatos terhek enyhítésének érdekében tanévenként/nevelési évenként egy alkalommal, kérelemre rendkívüli települési támogatást állapít25 meg arra a személyre tekintettel, aki

a) a támogatási kérelem benyújtásakor óvodai nevelésben vesz részt, általános iskolai, nappali rendszerű középiskolai képzésben, nappali rendszerű középfokú szakképzésben tanulói jogviszonnyal, vagy nappali rendszerű felsőfokú képzésben hallgatói jogviszonnyal rendelkezik,

b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb havi összegének 600 %-át, a saját jogon kérelmet ben yújtó, egyedül élő nagykorú kérelmező esetén a 600 %-át,

b) a rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a törvényes képviselő, illetve a nagykorú jogosult a tanév kezdetét követő, óvodakezdés esetén az óvodakezdés tényleges időpontját követő 30. napig, a rendelet 3. melléklete szerinti nyomtatványon benyújtotta.

(6)26 Az óvodakezdési rendkívüli települési támogatás összege legalább 8.00027 Ft (a továbbiakban alapösszeg), az általános iskolában, nappali rendszerű középiskolai képzésben vagy középfokú szakképzésben részt vevők esetén a támogatás az alapösszeg 200%-a, a nappali rendszerű felsőfokú képzés hallgatói esetén a támogatás az alapösszeg 300%-a.

21. § (1) Eseti gyógyászati kiadás mérséklésére szóló rendkívüli települési támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmező:

a)28 családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át, egyedül élő, vagy egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át nem haladja meg, és

b) a havi gyógyító ellátásának költsége meghaladja az 1 főre jutó jövedelem 20 %-át.

(2) Az eseti gyógyászati kiadás mérséklésére szóló rendkívüli települési támogatás megállapításának az (1) bekezdésben meghatározottakon túl további feltétele, hogy a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.

(3) Az eseti gyógyászati kiadás mérséklésére megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg a havi gyógyító ellátás költségének 50 %-át.

(4) Az eseti gyógyászati kiadás mérséklésére rendkívüli települési támogatás iránt benyújtott kérelem kötelező melléklete a gyógyszerek eseti vagy havi költségéről szóló igazolás.

22. § (1)29 A Képviselő-testület egyszeri alkalommal temetési költségekre tekintettel igényelt rendkívüli települési támogatást állapít meg annak, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.

(2)30 A temetési költségekre tekintettel igényelt rendkívüli települési támogatás összege egységesen 50.000 Ft.

(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege 130.000 Ft.

(4) A temetési költségekre tekintettel igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kell benyújtani.

(5) A kérelemhez a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről - a kérelmező, vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére - kiállított számla eredeti példányát, a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait, valamint - ha a haláleset nem az Önkormányzat illetékességi területén történt - az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.

III. Fejezet

Köztemetés

23. § (1) A köztemetés Szt. 48. § (1) bekezdése szerinti elrendeléséről átruházott hatáskörben a Polgármester gondoskodik.

(2) Az Önkormányzat az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott, a köztemetés költségeinek megtérítésére vonatkozó kötelezettség alól az eltemettetésre köteles személyt (feltéve, hogy a köztemetés költségeinek megtérítése saját vagy családja létfenntartását veszélyezteti):

a) részben mentesítheti, ha az eltemettetésre köteles személy háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén 150 %-át,

b) egészben mentesítheti, ha az eltemettetésre köteles személy az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal nem rendelkezik és

ba) háztartásában egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem éri el, vagy

bb) három, vagy annál több gyermek eltartásáról gondoskodik, és a háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén 125 %-át, vagy

bc) a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.

III/A. Fejezet

[15] SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK

23/A. § (1) A Képviselő-testület31 a Lackner Aladár Evangélikus Szeretetszolgálat32 (7064 Gyönk, Táncsics M. u. 472) útján, a fenntartó Magyarországi Evangélikus Egyházzal kötött ellátási szerződés alapján, az Szt. 65/F szerinti nappali ellátás, az Szt. 62. § szerinti étkeztetés, és az Szt. 63. § szerinti házi segítségnyújtás szociális alapszolgáltatásokat biztosítja a rendelet 1. § szerinti személyi kör számára.

(2)33 Az étkeztetés igénybevételére a Gyönkön állandó lakóhellyel rendelkező azon rászorultak jogosultak, akik önmaguk, vagy eltartottjaik részére tartósan illetve átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani a legalább napi egyszeri meleg étkeztetést.

(3)34 Az étkeztetés szociális rászorultságának feltételeként a szociális étkezést igénylő igazolja, hogy

a) 65 év feletti, vagy

b) egészségi állapota romlott, vagy

c) fogyatékosságban vagy

d) pszichiátriai betegségben, vagy

e) szenvedélybetegségben szenved, vagy

f) a népesség-nyilvántartás alapján hajléktalannak minősül.

(4)35 Az a)-e) pontban felsoroltak szerinti rászorultság igazolására a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 22. § (2) bekezdésében foglalt igazolások fogadhatók el.

23/B. § (1) A Képviselő-testület36 kérelemre, az intézményi jogviszony fennállásának idejére, legfeljebb azonban 1 évre, a személyi térítési díj összegével megegyező, rendszeres, természetben folyósított rendkívüli települési támogatásban részesíti azt, aki igénybe veszi a 23/A. § (1) bekezdés szerinti idősek nappali ellátása, vagy a házi segítségnyújtás szociális szolgáltatását, és a család egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb havi összegének 600%-át.37

(2) Az (1) bekezdés szerinti ellátás iránti kérelemhez a rendelet 5. § (1) bekezdés b) pontja szerinti tényeket igazoló, 2. melléklet III. pontja szerinti okiratokon kívül csatolni kell a 23/A. § (1) bekezdése szerinti szolgáltatóval kötött ellátási szerződést, illetve azt a dokumentumot, amelyből hitelt érdemlően megállapítható a szolgáltatónak fizetendő személyi térítési díj összege.

(3) Az ellátott által fizetendő személyi térítési díj összegéről a szolgáltató a térítési díj megállapítását követően haladéktalanul, de legkésőbb három munkanapon belül, az intézményi jogviszony megszűnéséről haladéktalanul, de legfeljebb tizenöt napon belül értesíti az ellátást megállapító önkormányzatot. Ez a rendelkezés nem érinti az Szt. 9. § (1) bekezdés szerinti tájékoztatási kötelezettséget.

(4) Az (1) bekezdés szerinti ellátásra nem vonatkozik a rendelet 10. § (2) bekezdése szerinti korlátozás.

IV. Fejezet

Egyéb rendelkezések

24. § (1) A Képviselő-testület38 által biztosított személyes gondoskodás formáit, az Önkormányzat által biztosított ellátásokra vonatkozó előírásokat, a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, elengedésének eseteit és módjait önálló rendelet szabályozza.

(2)39

(3) A Képviselő-testület a jogorvoslati eljárás során kivételes méltányosságból az e rendeletben feltételként megállapított értékhatároktól és a kiutalható támogatás mértékétől a rászoruló javára eltérhet.

V. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

25. § (1) E rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.

(2) A korábban megállapított méltányossági ápolási díj ellátást 2015. március 1-jei hatállyal meg kell szüntetni, azzal, hogy az ápolási díj jogosultja részére 2015. március 1-jei hatállyal 2 hónap határozott időtartamra az ápolási díj nettó összegével megegyező rendkívüli települési támogatást kell nyújtani.

(3) A 2015. február 28-án folyamatban lévő ügyekben a 2015. február 28-án hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.

(4) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Gyönk Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 6/2014. (VIII. 12.) önkormányzati rendelete.

1

A rendeletet Gyönk Város Önkormányzat Képviselő-testülete a 2015. február 27-i ülésén alkotta meg.

2

A rendelet 7. § (2) bekezdését hatályon kívül helyezte a 4/2018. (VI. 1.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2018. június 2-től.

3

A rendelet 8. §-át módosította a 11/2019. (XI. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2019. november 19-től.

4

A rendelet 10. § (1) bekezdés b) pontja a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdésével módosított szöveg. Hatályos: 2021.05.13-tól.

5

A rendelet 10. § (4) bekezdés d) pontját hatályon kívül helyezte a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése.

6

A rendelet 11. § (2) bekezdését hatályon kívül helyezte a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése.

7

A rendelet 13. § (1) bekezdésében szereplő összeget módosította a 3/2017. (II. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. március 1-től.

8

A rendelet 13. § (3) bekezdés b) pontját a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (11) bekezdése módosította. Hatályos: 2021.05.13-tól.

9

A rendelet 13. § (3) bekezdés b) pontjában szereplő összeget módosította a 3/2017. (II. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. március 1-től.

10

A rendelet 14. §-át hatályon kívül helyezte a 10/2017. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. augusztus 26-tól.

11

A rendelet 15. §-át hatályon kívül helyezte a 10/2017. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. augusztus 26-tól.

12

A rendelet 17. § (1) bekezdését a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (12) bekezdése módosította. Hatályos: 2021.05.13-tól.

13

A rendelet 17. § (3) bekezdésében szereplő szövegrészt módosította az 5/2020. (V. 25.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2020. május 26-tól.

14

A rendelet 17/A. §-át és az előtte szereplő fejezetcímet beiktatta a 11/2019. (XI. 18.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2019. november 19-től.

15

A rendelet 17/A. § (1) bekezdésében szereplő szövegrészt a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (13) bekezdése módosította. Hatályos: 2021.05.13-tól.

16

A rendelet 19. §-át módosította a 13/2017. (X. 31.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2017. november 1-től.

17

A rendelet 19. § (1) bekezdését módosította a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (14) bekezdése. Hatályos: 2021.05.13-tól.

18

A rendelet 19. § (2) bekezdését módosította a 8/2020. (VII. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2020. augusztus 1-től.

19

A rendelet 19. § (2) bekezdését módosította a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (15) bekezdése. Hatályos: 2021.05.13-tól.

20

A rendelet 20. § (1) bekezdését módosította a 8/2020. (VII. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2020. augusztus 1-től.

21

A rendelet 20. § (1) bekezdését módosította a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (16) bekezdése. Hatályos: 2021.05.13-tól.

22

A rendelet 20. § (2) bekezdését módosította a 8/2020. (VII. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2020. augusztus 1-től.

23

A rendelet 20. § (2) bekezdésében jelölt szövegrészt módosította a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (17) bekezdése. Hatályos: 2021.05.13-tól.

24

A rendelet 20. § (5) bekezdését módosította a 10/2020. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2020. augusztus 26-tól.

25

A rendelet 20. § (5) bekezdésében jelölt szövegrész a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (18) bekezdése szerint módosított szöveg.

26

A rendelet 20. § (6) bekezdését módosította a 10/2020. (VIII. 25.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2020. augusztus 26-tól.

27

A rendelet 20. § (6) bekezdésében jelölt szövegrész a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (19) bekezdésében módosított szöveg. Hatályos: 2021.05.13-tól.

28

A rendelet 21. § (1) bekezdés a) pontját módosította a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (20) bekezdése. Hatályos: 2021.05.13-tól.

29

A rendelet 22. § (1) bekezdését módosította a 3/2022. (V. 9.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos: 2022.05.10-től.

30

A rendelet 22. § (2) bekezdése a 3/2022. (V. 9.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése alapján módosított szöveg. Hatályos: 2022.05.10-től

31

A rendelet 23/A. § (1) bekezdésében jelölt szövegrészt a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (22) bekezdése módosította. Hatályos: 2021.05.13-tól.

32

A rendelet 23/A. § (1) bekezdésében jelölt szövegrészt a 3/2022. (V. 9.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2022.05.10-től.

33

A rendelet 23/A. § (2) bekezdése a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet szerint módosított szöveg. Hatályos: 2021.05.13-tól.

34

A rendelet 23/A. § (3) bekezdését a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (24) bekezdése egészítette ki. Hatályos: 2021.05.13-tól.

35

A rendelet 23/A. § (4) bekezdése a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (25) bekezdésével kiegészített szöveg. Hatályos: 2021.05.13-tól.

36

A rendelet 23/B. § (1) bekezdésében jelölt szövegrészt a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (26) bekezdése módosította. Hatályos: 2021.05.13-tól.

37

A rendelet III/A. fejezetét beiktatta a 4/2018. (VI. 1.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2018. június 2-től. 

38

A rendelet 24. § (1) bekezdésében jelölt szövegrészt a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 1. § (27) bekezdése módosította.

39

A rendelet 24. § (2) bekezdését hatályon kívül helyezte a 6/2021. (V. 12.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése.