Narda Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015 (V.2.) önkormányzati rendelete

Narda Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 05. 02- 2017. 11. 29

Narda Község Önkormányzata Képviselő-testületének


5/2015.(V.2.) önkormányzati rendelete


Narda Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról




Narda Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a XII. fejezet vonatkozásában a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. CCXXXVII. törvény 92.§-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:





ÁLTALÁNOS  RENDELKEZÉSEK



Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, illetékességi területe, kapcsolatai


1.§       /1/ Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Narda Község Önkormányzata (a              

                 továbbiakban: Önkormányzat)

            /2/ Az Önkormányzat székhelye: 9793. Narda Kossuth u.1.

            /3/ Az Önkormányzat illetékességi területe: Narda község közigazgatási területe.

/4/ Az Önkormányzat az őt megillető jogosítványokat a képviselőtestület, a  

     polgármester, ill. helyi népszavazás útján gyakorolja.

/5/ Az Önkormányzat hivatalának megnevezése: Séi Közös Önkormányzati Hivatal

     /a továbbiakban: Közös Hivatal/.

/6/ Narda község testvér-települési kapcsolatot tart a Horvátországi Muraszerdahely       

     /Mursko Sredisce/ és az Ausztriai Csém / Schandorf (Cemba)/ településekkel.


           

Az Önkormányzat jelképei, nyilvánosság


2.§            Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati   

                 rendelet állapítja meg.    


3.§       /1/ Az Önkormányzat díszpolgári címet adományozhat.

/2/ A díszpolgárság adományozásának részletes szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.


4.§            Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal hivatalos  

                kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő 

    felirat olvasható:

                                   a.) Narda Község Önkormányzata

                                   b.) Narda Község Polgármestere

                                   c.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője

                                   d.) Séi Közös Önkormányzati Hivatal


Az Önkormányzat feladatvállalása


5.§             Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat az 1. számú melléklete  

                  tartalmazza.    


6.§       /1/ Az Önkormányzat önként vállalt feladata:

                        a.) a közösségi és versenysport támogatása

                        b.) a civil szervezetek, alapítványok támogatása

            /2/ További feladatok felvállalását megelőzőn előkészítő eljárást kell lefolytatni,  

melynek során meg kell vizsgálni, hogy a feladat vállalásának jogszabályban   

meghatározott feladat és hatáskör szerinti feltételei fennállnak-e. Vizsgálni kell továbbá a feladat vállalásának anyagi, személyi és technikai feltételeit.  Az előkészítő eljárásról összegző előterjesztés készül a képviselő-testület részére.

            /3/ Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, fedezet   

                 biztosításával egyidejűleg kell a képviselő-testületnek döntést hoznia.



Önkormányzati hatáskörök


7.§       /1/ A Képviselő-testület operatív döntést igénylő esetekre tekintettel, egyes

      hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át.

      A képviselő-testület a hatáskör gyakorlás átruházásáról illetve visszavonásáról  

      annak felmerülésekor, illetve az egyes tárgykörökben rendeletalkotásakor dönt.

/2/ Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a képviselő-

     testület következő ülésén beszámol.

/2/ A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak a Mötv. 42.§-ban    

     meghatározottak, melyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.

/3/ Az átruházott hatáskörök és rendeletek jegyzékét a rendelet 2. számú melléklete  

     tartalmazza.

                

II.


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE



8.§       /1/ A Képviselő-testület a megválasztott képviselőkből és a polgármesterből áll;  

                 tagjainak száma: 5 fő.

                 A Képviselő-testület névjegyzékét az 1. számú függelék tartalmazza.  



A Képviselő-testület összehívása


9.§       /1/ A Képviselő-testületi ülést a polgármester papíralapon vagy elektronikus úton    

                 meghívóval, és az írásos előterjesztések együttes megküldésével hívja össze, az ülést    

                 megelőzően öt nappal. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt  

                 napirendeket és a napirendek előterjesztőinek nevét.

/2/ Indokolt esetben az /1/ bekezdésben meghatározottaktól eltérően szóban vagy    

     telefonon is intézkedhet az ülés összehívásáról, a határnapra tekintet nélkül.


10.§     /1/ A Képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról a lakosságot hirdetmény útján kell tájékoztatni.

            /2/ A nyilvánosság biztosításához az ülésteremben a feltételeket meg kell teremteni.

            /3/ Az ülésen tanácskozási joggal az írásos meghívóval rendelkezők vehetnek részt.

            /4/ Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a napirenddel közvetlenül érintett szervezet képviselőjét.


Előterjesztések


11.§     /1/ A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések általában szóbeliek.

/2/ Írásos előterjesztést az alábbi esetekben kell készíteni:

  1. valamennyi rendelet tervezetnél,
  2. az önkormányzati tulajdonnal, vagyonnal összefüggő döntések előkészítésénél,
  3. amelyek előterjesztése során a képviselő-testület előzetesen írásos előterjesztést jelöl meg.

/3/ Az előterjesztések törvényességéért és határidőre történő elkészítéséért az előterjesztő felelős.

/4/ A határozati javaslatok törvényességét a jegyző köteles megvizsgálni.



A Képviselő-testület ülése


12.§     /1/ A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti. A polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.

/2/ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg  

                 egyidejű tartós akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti a   

                 képviselő-testület ülését.

/3/ A polgármester az ülés kezdetén megállapítja a határozatképességet, melyet az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kísér.

A napirendek tárgyalása előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.

/4/ A polgármester a /3/ bekezdésben leírt tájékoztatás után javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

/5/ A polgármester a napirend sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit.

A vita megnyitása előtt, az előadóhoz a képviselők kérdéseket intézhetnek, melyekre a vita előtt kell válaszolni.

/6/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

/7/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

/8/ A képviselő-testületi ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joga.

A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok hozzászólását a polgármester engedélyezi.

Szavazás


13.§.    /1/ A képviselő-testület a határozatait általában szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.

                 Minősített többség szükséges az Mötv-ben meghatározottakon túl:

  1. helyi népszavazás kiírásához
  2. hitel felvételéhez, kötvény kibocsátásához
  3. fegyelmi ügyek elbírálásához

              A nyílt szavazás kézfeltartással történik.

/2/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna  

     igénybevételével történik. A titkos szavazást a képviselő-testület által erre a célra  

     létrehozott 3 főből álló ideiglenes bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön  

     jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza a szavazás helyét, idejét, a szavazást  

     lebonyolító bizottság tagjainak nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a  

     szavazás eredményét. A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült   

     jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.


14.§     /1/ A döntéshozatalban a javaslatok elfogadásához egyszerű többség szükséges, mely a

jelenlévő képviselők  több mint felének szavazatát jelenti, a minősített többséghez a        

megválasztott képviselők több, mint felének, 3 főnek a szavazata szükséges.

/2/ A szavazásra feltett kérdést közérthetően úgy kell megfogalmazni, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.

/3/ A polgármester a szavazást követően megállapítja a javaslat mellet, majd ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.


15.§     /1/ A jelenlévők egynegyedének – szavazás előtt benyújtott – javaslatára név szerinti szavazást kell tartani. A kérdésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

/2/ A név szerinti szavazás esetén a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy  

     szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) szavazati  

     íven rögzíti, melyet aláírásával hitelesít. A szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell   

     csatolni.


16.§     /1/ A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, normatív vagy egyedi határozatot

                 hoz.

/2/ A Képviselő-testület ülésén rendelet alkotás kezdeményezése szóban és írásban

     történhet.            

/3/ Rendelet alkotási kezdeményezésre jogosult a polgármester, az önkormányzati

      képviselő és a jegyző.


17.§.    /1/ A képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat,  

                  melyre a /2/-/6/ bekezdés kivételével a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó   

                  szabályok az irányadóak.

         /2/ A képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót az érintett települések    

              polgármesterei írják alá.

/3/ Amennyiben az együttes ülés helyszíne Narda, akkor az együttes ülést Narda   

     polgármestere  vezeti.

/4/ Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön- 

     külön megállapított határozatképessége figyelembe vételével kell megállapítani.

/5/ A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek   

     külön-külön kell szavazásra feltenni. Egybehangzó határozatok meghozatala esetén   

     a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni és a jegyzőkönyvben a döntések eredményét    

     településenként kell határozatba rögzíteni.

/6/ Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről   

     készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett    

     települések polgármesterei és jegyzői írják alá. 



Jegyzőkönyv


18.§     /1/ A Képviselő-testület üléséről az Mötv. 52.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezések

                 szerint jegyzőkönyv készül.

      A jegyzőkönyv a törvényi előírásokon túl tartalmazza:

  • az ülés helyét, időpontját;
  • napirendi pontonként az előadók és felszólalók nevét,
  • szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát;
  • az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat;
  • az előterjesztett határozati javaslatokat;


/2/ Az állampolgárok – a zárt ülés kivételével – a közös önkormányzati hivatalban a   

     testületi ülések jegyzőkönyveit megtekinthetik.



III.


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI



19.§     /1/ A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó

      vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.

/2/ A képviselő-testület állandó bizottságként Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottságot és Települési Értéktár Bizottságot hoz létre. A bizottságok tagjainak száma 3-3 fő. A bizottság tagjait a képviselők köréből kell megválasztani.

      A bizottságok tagjainak névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.

/3/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság feladata: a polgármester, a képviselők, valamint jogszabályban meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának jogszabály szerinti kezelése, ellenőrzése.

      A bizottság jogosult az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kérelem kivizsgálása.

/4/ A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.

/5/ A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit az ügy személyesen érint.

/6/  A Települési Értéktár Bizottság feladata: a településen fellelhető nemzeti értékek felvétele az értéktárba.

/7/ A Települési Értéktár Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.

      Tevékenységéről félévente beszámol a képviselő-testületnek.

/8/ A bizottság határozatképességére, és döntéshozatalára a képviselő-testületre

vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

            /9/ A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.


20.§     /1/ A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

Az ideiglenes bizottságok megbízatása, feladata elvégzéséig tart.

/2/ A bizottságok összetétele, létszáma a feladat ellátásához igazodik.



IV.


A KÉPVISELŐ



21.§      /1/ A képviselőt megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek     

       melyeket a Mötv.  megállapít.

 /2/ A képviselő tevékenysége során hivatalos személyként jár el.


22.§     /1/ A képviselő a vele szemben a fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.

/2/ A képviselő a megbízólevelének átvételét, illetve a összeférhetetlen helyzet keletkezését, vagy annak a képviselő tudomására jutását követő 30 napon belül köteles a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot megszűntetni, az összeférhetetlen tisztségről való lemondását írásban benyújtani.


23.§     /1/ A képviselőt megilleti a kérdezési és az interpellációs jog.

                 Az interpellációkra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, ezt követően a képviselő-testület határoz.

/2/ A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.


24.§         A Képviselő-testület a képviselőnek – a jogszabályi keretek között – külön    rendeletben  meghatározott tiszteletdíjat állapíthat meg.



V.



A  POLGÁRMESTER,  AZ ALPOLGÁRMESTER,  A JEGYZŐ,  AZ ALJEGYZŐ



25.§          A polgármester megbízatását – tiszteletdíjasként – társadalmi funkcióban látja el.

                 A polgármester  hetente keddi napon 16-18 óráig a hivatali irodájában tart     

                 fogadó órát.


26.§          A polgármester akadályoztatása esetén az e Rendelet 13.§ /1/ és /2/ bekezdésében    

                 foglaltak  kell alkalmazni.

                 Tartós akadályoztatásnak minősül, a legalább 30 napos távollét. Ebben az esetben a

                 polgármester megbízása  nélkül is jogosult az alpolgármester eljárni.


27.§           A polgármester, és az alpolgármester a megválasztásuktól, illetve az Mötv.-ben meghatározott összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül köteles az összeférhetetlenségi okot megszűntetni.


28.§     /1/ A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tevékenységét társadalmi   

                  funkcióban látja el.

/2/  Az alpolgármestert a polgármester tartós távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Egyéb esetben a helyettesítés rendjét a polgármester az általa meghatározott körben és terjedelemben, írásbeli felhatalmazással szabályozza.


29.§     /1/  A jegyző – az egyéb jogszabályokban meghatározott feladatin túl – gondoskodik  az     

                 önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

            /2/ A jegyző feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:

  1. előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
  2. előkészíti a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket;

b.) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;

c.) törvényességi észrevételt tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;

e.) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőket az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.

/3/ Az aljegyző a jegyző általános helyettesese, ellátja továbbá a jegyző által   

     meghatározott feladatokat.

/4/ A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós     

     akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 30 napos időtartamra - a jegyzői feladatokat a     

     közös hivatal igazgatási ügyintézője látja el.


VI.


KÖZÖS  ÖNKORMÁNYZATI  HIVATAL



30.§     /1/ A Képviselő-testület Bucsu, Perenye és Sé községekkel együtt közös önkormányzati

                 hivatalt hozott létre Séi Községi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

/2/ A Közös Hivatal belső szervezeti felépítését, működését a hivatal saját Szervezeti  

     és Működési Szabályzata tartalmazza.



VII.


AZ ÖNKORMÁNYZAT EGYÜTTMŰKÖDÉSE



31.§          Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb   

                 megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:

  1. Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása, melynek feladata családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása
  2. Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, melynek feladata a szilárd hulladékkezelési rendszer létrehozása és működtetése.



VIII.


LAKOSSÁGI FÓRUMOK



32.§     /1/ A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal  

                 közmeghallgatást tart.

/2/ A közmeghallgatáson az állampolgárok a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.

/3/ A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt, legalább öt nappal értesíteni kell.

      A helyben szokásos mód alatt a lakosság szórólapon, és a hivatalos honlapon történő értesítését kell érteni.

/4/ A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

/5/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére megállapított szabályok. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.


33.§     /1/ Az állampolgárokat érintő fontosabb községfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben, a lakosság véleményének megismerése céljából lakossági fórum tartható.

/2/ Összehívására, vezetésére, bonyolítására a 33.§.-ban leírtak az irányadók és kötelezőek.


XII.


HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS



34.§           A helyi népszavazás, valamint a népi kezdeményezés részletes szabályait a   

                  választási eljárásról szóló hatályos törvény tartalmazza.


35.§           A helyi népszavazást, valamint a népi kezdeményezést a választópolgárok

                  20%-a nyújthat be.


XI.


A  NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT MŰKÖDÉSE


36.§     /1/ A Képviselő-testület valamint a nemzetiségi önkormányzat közötti rendszeres      

                  kapcsolat biztosítása érdekében a nemzetiségi önkormányzat:

  1. véleményt nyilváníthat és javaslatot tehet az éves költségvetéshez, a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóhoz, valamint a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő képviselő-testületi határozat, illetve rendelet tervezetéhez;
  2.  a nemzetiségi lakosságot e minőségben érintő kérdések szabályozása érdekében  önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti;

            /2/ A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos    

                 nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátása a  Közös Önkormányzati Hivatalban     

                 történik.


37. §    /1/ Az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzatok részére ingyenes használatra    

                  biztosítja az önkormányzat Kossuth u.1. szám alatti ingatlanának helyiségeit, a    

                  szükséges tárgyi, technikai eszközökkel, felszerelésekkel együtt.


38. §    /1/ Az Önkormányzat és a Nemzetiségi Önkormányzat közötti kapcsolattartást a    

                  polgármester és a jegyző koordinálja.

             /2/ Az Önkormányzat a Közös Önkormányzati Hivatal útján biztosítja a Nemzetiségi     

                  Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos feladatok ellátását.

             /3/ A Közös Önkormányzati Hivatal ellátja a Nemzetiségi Önkormányzat testületi   

                  üléseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat is.

             /4/ A jegyző jelzi a Nemzetiségi Önkormányzat testületének illetőleg elnökének, ha   

                 döntéseiknél jogszabálysértést észlel. A jegyző akadályoztatása esetén az aljegyző            

                 vesz részt a Nemzetiségi Önkormányzat testületi ülésén.


XII.


AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA



39.§.    /1/ Az önkormányzat vagyonát évente a pénzügyi beszámolóhoz csatolt mérlegben kell kimutatni.

/2/ Az önkormányzat belső ellenőrzéséről, jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, eseti megbízás formájában, illetve társulás keretében.


40.§.          A Képviselő-testület csak olyan vállalkozásban vehet részt, amely nem veszélyezteti az alapellátáshoz tartózó önkormányzati feladatok teljesítését.





XIII.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



41.§     /1/ A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


            /2/ A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti Narda Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendelete.

                





Narda, 2015. április 29.



/: Glavanics Krisztina :/                                                         /: Dr. Deák Mariann :/

       polgármester                                                                            jegyző




Záradék:


A rendeletet kihirdetése 2015. május 02.



P.H.


                                                                     dr Deák Mariann

                                                                     jegyző