Gelsesziget Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2020. (I. 28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 01. 28- 2020. 01. 28Gelsesziget község képviselő testületének 1/2020 (I.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
2020-01-28-tól
Gelsesziget Község Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2020. (I.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Gelsesziget Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A rendelet hatálya
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, az önkormányzatra terjed ki.
2. §
A költségvetés összesített bevételei és kiadásai
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:
35 310 683,- forint | Költségvetési bevétellel |
35 310 683,- forint | Költségvetési kiadással |
0,- forint 0,- forint 0,- forint | Költségvetési egyenleggel
|
állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzati tevékenységek megvalósításáról e rendeletben megállapított egységes költségvetés szerint gondoskodik.
(3) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2020. évi költségvetését:
- Tárgyévi költségvetési bevételek fő összegét 35 310 683,- forintban
aa) működési költségvetést 27 207 803,- forintban
ab) felhalmozási költségvetést 0,- forintban
ac) finanszírozási bevételek 8 102 880,- forintban
- Tárgyévi költségvetési kiadások fő összegét35 310 683,- forintban
ba) működési költségvetést 33 744 826,- forintban
bb) felhalmozási költségvetést 690 452,- forintban
bc) pénzforgalom nélküli kiadások 0,- forintban
bd) finanszírozási kiadások 875 405,- forintban
- Tárgyévi költségvetési hiány összegét0,- forintban
állapítja meg.
- A költségvetési hiány belső finanszírozására
szolgáló előző évek pénzmaradványát 8 102 880,- forintban
da) működési célra 8 102 880,- forintban
db) felhalmozási célra 0,- forintban
- Hitel – felhalmozási0,- forintban
hagyja jóvá.
(4) Az (1) bekezdésben megállapított egységes rovatrend szerinti kiemelt költségvetési bevételek és költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagozódásban az 1.2 melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(5) A költségvetési kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 2.1., 2.2., mellékletek szerint állapítja meg.
(6) A költségvetési bevételek előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 3.1., 3.2.,. mellékletek szerint állapítja meg.
(7) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
3. §
A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg, 4. melléklet tartalmazza.
- az önkormányzat átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 1 fő,
- A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 1 fő.
(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások és felújítások kiadásainak célonkénti részletezését a 5. melléklet szerint határozza meg.
(3) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 7.1 melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejenek végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a figyelembe vehető saját bevételeit az 7.2. mellékletben határozza meg.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat a helyi adó és egyéb közhatalmi bevételeit a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) A költségvetési hiány külső finanszírozására valamint a költségvetési többlet falhasználására szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások működési és felhalmozási cél szerinti tagolását a 9. melléklet tartalmazza.
(7)Az Önkormányzat a kiadások között 10 207 404,- forint általános tartalékot állapít meg a 10. melléklet szerint. Az önkormányzat költségvetése tartalékot állapít meg.
(8) Az önkormányzat a 2020. évi költségvetésében tervezett lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági jellegű ellátások részletezését a 11. melléklet tartalmazza.
(9) Az önkormányzat támogatásokra, kölcsönökre fordítandó kiadásait a 12.1 melléklet a bevételeit a 12.2 melléklet rögzíti.
(10) Az önkormányzat 2020. évi költségvetésében tételesen szereplő, vagy forintban ki nem mutatható közvetett támogatásokat a 13. melléklet tartalmazza.
(11) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve kimutatást a 14. melléklet tartalmazza.
(12) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi előirányzat felhasználási ütemtervét a 15. melléklet szerint állapítja meg.
(13) Az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatát a 16. melléklet tartalmazza.
4 . §
Rendkívüli kiadások finanszírozása és a rendkívüli bevételekre vonatkozó jogszabályok
(1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek feladataik ellátásához pályázatot nyújthatnak be. Pályázat csak olyan feladatra nyújtható be, amelyet a szervezet alapító okirata tartalmaz. A pályázat beadásának további feltétele, hogy a szükséges önrész rendelkezésre álljon. Az önrészt költségvetésén belüli átcsoportosítással vagy az Önkormányzat Képviselő-testülete biztosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben vizsgálni kell a megvalósítandó cél jövőbeni kiadási vonzatát.
A hozzájárulás olyan cél megvalósításához adható meg, amely a következő években önkormányzati finanszírozási többletigényt nem igényel.
(3) A költségvetési szerv a költségvetési év során keletkező többletbevételéről a Képviselő - testületet tájékoztatni köteles. A többletbevétel felhasználását a Képviselő - testület adott feladat ellátására engedélyezheti.
5. §
Támogatások folyósítása és elszámolása
(1) Alapítványok, egyesületek és más egyéb civil szervezetek az Önkormányzat e célra elkülönített költségvetési előirányzatai terhére kizárólag írásbeli megállapodás alapján részesülhetnek önkormányzati támogatásban.
(2) A támogatott szervezet a támogatás összegével köteles elszámolni.
Az (1) bekezdés alapján kötendő megállapodásban meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját.
(3) A támogatásról és az elszámolás feltételeiről szóló megállapodás aláírására a Polgármester jogosult.
6. §
A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(6) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.
(7) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatár tekintet nélkül a képviselő-testület hatásköre.
(8) A szabad pénzeszközök betétként való elhelyezésére a polgármester jogosult. A betét elhelyezésről a betét elhelyezést követő testület-ülésen tájékoztatni köteles a testületet.
(9) A szabad pénzeszközként lekötött betét visszavonására 500 ezer forint értékhatárig jogosult a polgármester, a visszavonásról következő képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
(10) A polgármester az (1)-(4) eseteken túl 500 ezer forint értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról és döntéséről a következő testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(11) Az általános és céltartalék feletti rendelkezési jogát a képviselő-testület nem ruházza át.
7. §
Az előirányzatok módosítása
(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok működési támogatásai rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat módosítására a K512. Tartalékok rovaton megtervezett költségvetési kiadási előirányzattal szemben.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az (1) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.
(5) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az eredeti vagy a módosított előirányzatán felül teljesített költségvetési bevételét felhasználja a költségvetési bevételi és a költségvetési kiadási előirányzatok módosítását követően.
(6) A Képviselő-testület felhatalmazása alapján történt előirányzat módosításokról és előirányzat átcsoportosításokról a polgármester a Képviselő-testületet a következő költségvetési rendeletmódosításkor tájékoztatja.
(7) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(8) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével, az Áht.-ban meghatározottak figyelembevételével minden negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen- kivéve az első negyedévet-, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az (9) Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(9) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
8. §
A gazdálkodás szabályai
(1) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(2) A közös önkormányzati hivatal működésével a központi költségvetésből a finanszírozás a központi település számlájára érkezik a személyi jellegű juttatások, valamint a dologi kiadások fedezésére. A dologi kiadásokra előirányzott összeg felosztása a központ, a kirendeltség, és az állandó ügyfélszolgálati iroda között a települések lakosságszámának arányában történik.
(3) A közös hivatal működésével kapcsolatos, a hivatal használatába adott eszközökre vonatkozóan felmerülő, a szokásos fenntartási költségeit meghaladó kiadásokról a Képviselő-testületek egyedileg határoznak. A költségek megosztásának elve – amennyiben a Képviselő-testületek ettől eltérően nem állapodnak meg a közös hivatalhoz tartozó települések lakosságának számaránya.
(4) Az önkormányzat az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezetni.
(5) Az önkormányzat vezetője jogosult saját hatáskörben a rendelkezésükre bocsátott előirányzatok között kiemelt főcsoportokon belül átcsoportosítást végrehajtani a központi rendelkezések figyelembe vétele mellett, kivéve a víz-, villany- és gázenergiára tervezett előirányzatát.
(6) Az „Üvegzseb” törvény által előírt, nettó 5 millió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítése, vagyonhasznosításra, stb. vonatkozó szerződéseket, azok megnevezését, tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, szerződési értékét, a határozott időre kötött szerződés időtartamára, valamint ezen adatok változására vonatkozó információkat a helyben szokásos módon a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül teszi közzé.
9. §
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) Az önkormányzati költségvetési szerv ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és tovább fejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról megbízási szerződés megkötése útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenségbiztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
(3) Támogatás csak annak a szervezetnek adható illetve folyósítható, amely az előző évi támogatással hiánytalanul elszámolt.
10. §
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) A költségvetés végrehajtása belső ellenőrzési feladatellátás keretében kerül ellenőrzésre előzetes felkérés alapján. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(2) A költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni saját belső ellenőrzése megszervezéséről.
11. §
Vegyes rendelkezések
(1) Felhatalmazást ad a Képviselő-testület a polgármesternek, hogy 2020. évben a költségvetés elfogadásáig az önkormányzat bevételeit folytatólagosan beszedhesse, és működési kiadásait fedezhesse. A kiadásokat a 2019. évi eredeti szinten teljesítheti, új kötelezettségeket nem vállalhat.
(2) Gelsesziget Község önkormányzatának gazdálkodására, a költségvetés végrehajtására, a beszámolás rendjére – jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben - a 2020. évi költségvetésről szóló 2019 évi. LXXI. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az ezekhez kapcsolódó végrehajtási rendeletben előírtak az irányadók.
(3) A Képviselő – testület a 2020. évben a nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatok közzétételét 200.000.- Ft-ot meg nem haladó értékhatár alatt mellőzi.
12. §
Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) Jelen rendelet az önkormányzat 2020. évi költségvetési zárszámadásának elfogadásáról szóló rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti.
Gelsesziget, 2020. január 21.
Veisz József sk. polgármester | dr. Zsoldos Jákob Bence sk. jegyző |
ZÁRADÉK:
A rendelet kihirdetésének napja: 2020. január 28.
dr. Zsoldos Jákob Bence sk. jegyző |