Ziliz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 11. 29- 2018. 03. 11Ziliz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
2014-11-29-tól 2018-03-12-ig
Ziliz község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
Általános rendelkezések
Hivatalos elnevezések
1. §
(1) A község önkormányzatának hivatalos elnevezése:
ZILIZ KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
Az önkormányzat pontos címe: 3794 Ziliz, Dózsa György út 1. szám
- A képviselő-testület hivatalos elnevezése:
Ziliz Község Önkormányzat Képviselő-testülete
- A képviselő-testület hivatalának elnevezése, székhelye:
Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal
3794 Boldva, Széchenyi István út 5.
Az önkormányzat jelképei
2. §
(1) Ziliz község jelképei a címer és a zászló.
(2) A jelképek leírását és használatuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
Az önkormányzat szervei által használt bélyegzők leírása
3. §
(1) A Községi Önkormányzat által használt bélyegző: Ziliz Községi Önkormányzat feliratú körbélyegző, közepén a Magyarország címerével.
(2) A jegyző aláírását hitelesítő bélyegző: Boldvai Közös Önkormányzati Hivatala feliratú körbélyegző, közepén a Magyarország címerével.
(3) Egyéb, az önkormányzati feladatok ellátását elősegítő bélyegzők is használhatók, ezek engedélyezésére a jegyző jogosult.
(4) A bélyegző nyilvántartás vezetése a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal feladata.
II. fejezet
Az önkormányzat szervezeti felépítése
1. A képviselő-testület
A képviselő-testület összetétele, hatásköre
4. §
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.
A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja.
(A képviselők névsorát az SZMSZ. 1. számú függeléke tartalmazza.)
(2) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ. A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a testületi ülést az Ügyrendi és Jogi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(3) A képviselő-testület bizottságra átruházott hatásköreit e rendelet 19. §-a tartalmazza.
A képviselő-testület működése
A testületi ülések előkészítése
5. §
(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját, melyet a polgármester terjeszt elő.
(2) A munkaterv összeállítása során szem előtt kell tartani az Mötv. azon rendelkezését, miszerint a képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.
(3) A munkatervet a képviselő-testület általában az előző év utolsó ülésén tárgyalja és hagyja jóvá.
(4) A munkaterv elkészítésére javaslatot kell kérni:
- a helyi képviselőktől,
- a tisztségviselőktől,
- a pártoktól, társadalmi szervezetektől,
- az önkormányzat intézményeitől,
- a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal munkatársaitól.
(5) A munkaterv tartalmazza:
- a tárgyév fő feladatait,
- az ülések időpontját és helyszínét,
- az előkészítésben résztvevők körét,
- a szükséges bizottsági részvételt, állásfoglalást, véleményezést,
- az adott évben tervezett közmeghallgatások időpontját, helyszínét.
6.§
(1) Év közben felmerülő sürgős feladat megvalósítása érdekében a polgármester a munkatervtől eltérő időpontra is összehívhatja a képviselő-testületet.
(2) A képviselők ¼-ének, illetve bármely bizottság indítványára rendkívüli ülést kell összehívni, az Mötv. 44. § - ban foglalt határidő figyelembe vételével.
(3) Rendkívüli ülésen kizárólag az(ok) a napirendi pont(ok) tárgyalható(k), amely(ek)et a polgármester meghívója, illetve az összehívásra vonatkozó indítvány tartalmazott.
7.§
(1) A képviselő-testület évente egy alkalommal, 30 nappal előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.
(2) A testületi ülések időpontjáról, helyéről, napirendjéről a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és a községi falu Tv-ben elhelyezett hirdetmény útján legalább 5 nappal a tervezett időpont előtt értesíteni kell a lakosságot.
8.§
(1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések, indítványok írásban készülnek. Szóbeli előterjesztésre indokolt esetben – legalább az ülés előtt egy órával jelezve annak szándékát -, a polgármester javaslatára kerülhet sor.
(2) Az írásos előterjesztések két részből állnak. Az első rész tartalmazza az adott témával kapcsolatos legfontosabb információkat, a helyzetfeltárást, a probléma vázolását, a megoldásra vonatkozó konkrét döntési javaslatot (vagy alternatívákat), illetve azok rövid indoklását. A második rész a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot foglalja magában, az intézkedésre javasoltak, illetve a végrehajtásra kötelezettek pontos megjelölésével és a végrehajtás határidejével.
(3) A képviselő-testület elé írásos előterjesztést a polgármester, a képviselők, a jegyző, a bizottság elnöke tehetnek, valamint, akit erre a polgármester felkér. Külső szervektől érkező javaslatokat, indítványokat a fent felsoroltak közül, az egyébként arra hatáskörrel rendelkező terjeszthet a képviselő-testület elé.
(4) A bizottság az általa előzetesen tárgyalt előterjesztéshez írásban mellékelheti véleményét, illetve azt a testületi ülésen az elnök vagy az általa kijelölt bizottsági tag szóban ismerteti. A jogszabály vagy testületi határozat alapján bizottsági tárgyalásra kiadott témában a bizottság köteles véleményt nyilvánítani, és azt a testülettel megismertetni.
(5) A testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket minden esetben előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek, törvényességi ellenőrzés céljából.
(6) Az írásbeli előterjesztéshez módosító indítványt írásban a jegyzőhöz lehet benyújtani, az előterjesztést megtárgyaló bizottság ülését megelőző munkanap déli 12.00 óráig.
9. §
A képviselő-testület indokolt esetben több alkalommal tárgyalhatja a következő témákban beterjesztett előterjesztéseket:
- átfogó gazdasági program,
- önkormányzati rendelet-tervezetek,
- hosszú távú településfejlesztési koncepció,
- Helyi építési szabályzat.
10. §
(1) A testületi ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak legalább 5, rendkívüli ülés (6. §) esetén lehetőleg 2 nappal az ülés napja előtt megkapják. Rendkívüli testületi ülést halaszthatatlanul sürgős esetben rövid úton (telefonon) is össze lehet hívni.
(2) A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal haladéktalanul gondoskodik arról, hogy a testületi ülés meghívója a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és a falu Tv- en hirdetmény útján közzétételre kerüljön.
(3) A Képviselő-testület rendes ülésére meg kell hívni:
- a települési képviselőket,
- a jegyzőt,
- a napirendi pontok előadóit,
- akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottság javaslatára indokoltnak tart.
(4) Rendkívüli ülésre a képviselő-testület tagjain, továbbá a jegyzőn kívül az előterjesztés készítőjét, szakértőjét és érintettjét kell meghívni.
(5) A képviselő-testület az önszerveződő közösségek vezetőit üléseire - az őket érintő kérdésben - tanácskozási joggal meghívja.
(6) A képviselő-testület főszabály szerint a napi rendeket nyilvános ülésen tárgyalja. Zárt ülést tart a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) és (3) bekezdés rendelkezése szerint.
A testületi ülések menete
11. §
(1) A napirendek tárgyalásának általános szabályai a következők:
- Az ülés megnyitását követően a polgármester a jelenléti ív alapján megállapítja a határozatképességet,
- javaslatot tesz a napirendre,
- a napirendek szerint megadja a szót az előterjesztőknek, akik az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehetnek,
- ezután a bizottságok elnökei (megbízottjai) ismertetik a bizottságok álláspontját, - majd a testületi tagok jelentkezésük sorrendjében kérdéseket tehetnek fel, a kérdésekre az előterjesztő a napirend lezárása előtt válaszol.
- A napirendi pont feletti vita, illetve a testületi ülést záró „egyéb indítványok, javaslatok" során a képviselők elmondják véleményüket, javaslatukat, módosító indítványt tehetnek.
- A vita lezárását követően a polgármester szót ad az előterjesztőnek, majd összefoglalja az elhangzottakat, és elrendeli a szavazást. Ha az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtottak be, először annak elfogadásáról kell dönteni. Több módosító indítvány esetén azokról a polgármester által meghatározott sorrendben kell szavazni. A módosító indítványok elfogadásához olyan szavazati arány szükséges, amilyen az alap előterjesztés elfogadásához kell. Ha a módosító indítvánnyal az előterjesztő egyetért, azt befogadja, vagy a módosító/kiegészítő javaslatot maga az előterjesztő teszi, az indítványt úgy kell tekinteni, mintha az előterjesztésnek eredetileg is részét képezte volna, ezért külön szavazni róla nem kell.
- A vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, a személyes érintettség bejelentését kivéve.
- Szavazni csak személyesen lehet, a szavazás során a szavazatot indokolni nem kell és nem lehet.
- Eredménytelen szavazás esetén, vagy ha a szavazás eredményét illetően kétség merül fel, a polgármester a szavazást egy alkalommal megismételtetheti.
- A vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni.
- Negyedévente a testület napirendjére kell tűzni a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést, melyet a jegyző terjeszt elő.
(2) Ügyrendi javaslattal a tárgyalás során bármikor lehet élni. Ügyrendi javaslatnak minősül minden, a tárgyalt napirend érdemét nem érintő olyan javaslat, amely a tárgyalás folytatásának (1) bekezdésében meghatározott módjától való eltérésre, a szavazás általánostól eltérő formájára, technikájára (pl. név szerinti szavazásra) vonatkozik. Az ügyrendi javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel (külön alakszerű határozat meghozatala nélkül) szavaz.
(3) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet túllépi, vagy másokat sértő megjegyzést tesz,
- ismételt sértő megjegyzés esetén megvonhatja a szót.
(4) Akit a testületi ülésen megszólítottak, vagy általa méltatlannak tartott támadás ért, a polgármester engedélyével válaszolhat.
(5) A polgármester rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés munkáját zavarja.
12. §
(1) A képviselők az ülés előtt legalább 3 nappal írásban, illetve az ülésen szóban interpellációt nyújthatnak be, kérdést intézhetnek a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, vagy a jegyzőhöz.
(2) A megkérdezett az ülésen szóban, vagy 30 napon belül írásban köteles az interpellációra,
illetve a kérdésre válaszolni.
(3) Interpelláció esetén a válasz elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
Döntéshozatal
13.§
(1) A testület határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele, 3 fő jelen van.
.
(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester új időpontra hívja össze a testületet, a 10.§ (2) bekezdésében foglalt kézbesítési határidőket is figyelembe véve.
(3) A döntéshozatal formáját az Mötv. 48.§ valamint a 49.§ és az 50.§ alapján kell meghatározni.
(4) A minősített többségű döntéshez legalább 3 képviselő egybehangzó szavazata szükséges.
(5) Azt a javaslatot, amely a szükséges többséget nem kapja meg, elvetettnek kell tekinteni. A képviselő-testület minősített többséggel dönthet arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni. Szavazategyenlőség esetén (ha az igen és a nem szavazatok száma megegyezik, vagy az igen szavazatok száma a nem és a tartózkodások számával megegyezik) úgy kell tekinteni, hogy az előterjesztés nem került elfogadásra.
(6) Tájékoztató esetén a polgármester az előterjesztésben foglaltak tudomásulvételét kéri, szavazásra és határozathozatalra nem kerül sor.
(7) Beszámoló esetén a képviselő-testület az általános szabályok szerint szavaz, és a beszámoló tartalmának elfogadásáról határozatot hoz.
(8) A szavazás kézfelemeléssel történik.
(9) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára, egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazás lebonyolítása a jegyző feladata.
(10) Az a képviselő, aki a döntésre kerülő ügyben az Mötv. 49.§ (1) bekezdés szerint személyesen érintett, köteles a Képviselő-testületnek ezt bejelenteni. A bejelentés elmulasztásának jogkövetkezményeként a Képviselő-testület a mulasztást elkövető képviselő tiszteletdíját legfeljebb két hónapra megvonhatja vagy csökkentheti.
A döntések nyilvánosságra hozatala
14.§
(1) A képviselő-testület üléséről az Mötv. 52.§ (1) bekezdésének megfelelő tartalommal jegyzőkönyv készül.
(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(3) A képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvet a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében hivatali időben bárki megtekintheti.
(4) Az önkormányzat rendeletét a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell kihirdetni, emellett a falu Tv-ben történő közzététellel is tájékoztatni kell.
2. A települési képviselők
A képviselő-testület tagjainak jogai és kötelezettségei
15.§
(1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A képviselői tevékenységgel összefüggő ügyben eljáró képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézői soron kívül fogadják.
(3) A képviselő a Képviselő- testületi ülésen szóban vagy írásban illetve a polgármesterhez írásban benyújtott módon kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
16. §
(1) A képviselői munkájáért külön önkormányzati rendeletben meghatározott tiszteletdíjra jogosult.
(2) Ha a képviselő az Mötv- ben foglalt kötelezettségeit megszegi, a Képviselő-testület a megállapított képviselői tiszteletdíját legfeljebb 12 havi időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja.
17. §
(1) A bizottsági tag távolmaradását lehetőleg előre köteles jelezni a bizottság elnökének, a képviselő a képviselő-testületi ülésről való távolmaradás esetén a polgármesternek, aki ezt a jelenléti íven „igazoltan távollévő” megjegyzéssel, saját aláírásával jelzi az érintett személy neve mellett.
(2) A bizottsági és képviselő-testületi jelenléti ívek őrzése a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal feladata. A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal jelzi a polgármesternek a sorozatos indokolatlan távolmaradásokat, aki kezdeményezi a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló törvényben, illetve a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvényben foglalt jogkövetkezmények alkalmazását.
3. A képviselő-testület bizottsága
18.§
(1) A képviselő - testület az alábbi bizottságot hozza létre:
Ügyrendi és Jogi Bizottság (3 fő)
(A bizottság személyi összetételét az SZMSZ 2. számú függeléke tartalmazza.)
A bizottság feladatai
19. §
(1) A bizottság véleményezi:
- az éves munkatervet
- a költségvetés és módosításai, valamint a zárszámadás tervezetét,
- a helyi adórendelet-tervezetét,
- a Képviselő-testület és a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ét, annak módosítását,
- a Helyi építési szabályzatot, és annak módosítását
- Titkos szavazás lebonyolítása, a jegyző közreműködésével
- A képviselői vagyonnyilatkozatok vizsgálata
- Összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása
- Közreműködik a község szociális intézményhálózata fejlesztésével összefüggő feladatok kidolgozásában, végrehajtásának ellenőrzésében.
- Közreműködik a lakosság szociális helyzetének javítását elősegítő, önként vállalt feladatok végrehajtásában.
- Részt vesz a községi önkormányzat hatáskörébe lévő egészségügyi alapellátás körébe tartozó feladatok meghatározásában, végrehajtásának segítésében.
- Figyelemmel kíséri a község lakosságának életkörülményeit, egészségügyi helyzetét.
- Előkészíti, véleményezi a képviselő-testület előterjesztéseit, döntéseit.
- Szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
- Beszámol munkájáról a képviselő-testületnek.
- Ellenőrzi a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatalnak a képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját.
- Az önkormányzat rendeletében biztosított hatáskörökben dönt, eljár.
- véleményezi az éves költségvetési javaslatot, végrehajtásáról szóló féléves és háromnegyed éves beszámoló tervezeteit,
- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételére, a vagyonváltozás, növekedés csökkenés) alakulására,
- vizsgálja a hitelfelvétel indokait gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési Szabályzat megtartását, a bizonylati rend s a bizonylati fegyelem érvényesítését,
- javaslatot tesz a polgármester illetményére (1994. évi LXIV: törvény 3.§.(4) bek.)
- közreműködik az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás alapelveinek kidolgozásában,
- közreműködik a község fejlődését, a foglalkoztatást közvetlenül befolyásoló vállalkozások önkormányzati eszközökkel történő elősegítésének vizsgálatában, kimunkálásában,
- a bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli.
(2) A Képviselő-testület szükség esetén egy konkrét feladat ellátására, illetve egy adott ügy kivizsgálására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság létrehozására az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók, működésére a létrehozó határozatban foglaltak irányadók.
A bizottság működésének alapvető szabályai
20. §
(1) A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van.
(2) Döntéseit szótöbbséggel hozza.
(3) A bizottság előzetesen tárgyalja a képviselő-testület elé kerülő szakmai anyagokat és a bizottság véleményét az elnök, vagy általa megbízott bizottsági tag ismerteti a testülettel.
(4) A bizottság munkáját a jegyző koordinálja, és biztosítja a tárgyaláshoz szükséges feltételeket, információkat.
(5) A bizottság üléseit saját munkaterveik szerint, illetve az aktuális feladatokhoz igazodva tartják, melynek összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik.
(6) A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket legalább 2 nappal a tervezett időpont előtt a bizottság tagjainak, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, továbbá a meghívottaknak el kell juttatni.
(7) A bizottság munkájához eseti szakértőket vehet igénybe, részükre tanácskozási jogot biztosíthatnak.
4. A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal
A hivatal feladatai
21. §
(1) A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) egységes hivatal, az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Hivatal részletes működési szabályait a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-e tartalmazza, melyet a Képviselő-testület határozattal hagy jóvá.
(A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ét ezen SZMSZ 3. számú függeléke tartalmazza.)
A jegyző helyettesítése
22. §
A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra- a jegyző helyettesítésére a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármesterei a képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselőt (helyettesítő jegyzőt) bíznak meg.
III. fejezet
Záró rendelkezések
23. §
(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 6/2012. (IV.20.) számú Önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Ziliz, 2014. november 20.
Verebélyi Norbert Dr. Gadóczi Bertalan
polgármester jegyző