Ziliz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2014. 11. 29- 2018. 03. 11

Ziliz község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:




I. fejezet


Általános rendelkezések


Hivatalos elnevezések


1. §



(1) A község önkormányzatának hivatalos elnevezése:


ZILIZ KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA


Az önkormányzat pontos címe: 3794 Ziliz, Dózsa György út 1. szám

  1. A képviselő-testület hivatalos elnevezése:


Ziliz Község Önkormányzat Képviselő-testülete


  1. A képviselő-testület hivatalának elnevezése, székhelye:


Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal

3794 Boldva, Széchenyi István út 5.



Az önkormányzat jelképei

2. §



(1) Ziliz község jelképei a címer és a zászló.

(2) A jelképek leírását és használatuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.



Az önkormányzat szervei által használt bélyegzők leírása


3. §



(1) A Községi Önkormányzat által használt bélyegző: Ziliz Községi Önkormányzat feliratú körbélyegző, közepén a Magyarország címerével.

(2) A jegyző aláírását hitelesítő bélyegző: Boldvai Közös Önkormányzati Hivatala feliratú körbélyegző, közepén a Magyarország címerével.

(3) Egyéb, az önkormányzati feladatok ellátását elősegítő bélyegzők is használhatók, ezek engedélyezésére a jegyző jogosult.

(4) A bélyegző nyilvántartás vezetése a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal feladata.




II. fejezet


Az önkormányzat szervezeti felépítése


1. A képviselő-testület


A képviselő-testület összetétele, hatásköre


4. §



(1)   A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.

       A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja.

 (A képviselők névsorát az SZMSZ. 1. számú függeléke tartalmazza.)


(2) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ. A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a testületi ülést az Ügyrendi és Jogi  Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


 (3) A képviselő-testület bizottságra átruházott hatásköreit e rendelet 19. §-a tartalmazza.








 A képviselő-testület működése


A testületi ülések előkészítése


5. §



(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján végzi munkáját, melyet a polgármester terjeszt elő.


(2) A munkaterv összeállítása során szem előtt kell tartani az Mötv. azon rendelkezését, miszerint a képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart.


(3) A munkatervet a képviselő-testület általában az előző év utolsó ülésén tárgyalja és hagyja jóvá.


(4) A munkaterv elkészítésére javaslatot kell kérni:

- a helyi képviselőktől,

- a tisztségviselőktől,

- a pártoktól, társadalmi szervezetektől,

- az önkormányzat intézményeitől,

- a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal munkatársaitól.


(5) A munkaterv tartalmazza:

- a tárgyév fő feladatait,

- az ülések időpontját és helyszínét,

- az előkészítésben résztvevők körét,

- a szükséges bizottsági részvételt, állásfoglalást, véleményezést,

- az adott évben tervezett közmeghallgatások időpontját, helyszínét.



6.§



(1) Év közben felmerülő sürgős feladat megvalósítása érdekében a polgármester a munkatervtől eltérő időpontra is összehívhatja a képviselő-testületet.

(2) A képviselők ¼-ének, illetve bármely bizottság indítványára rendkívüli ülést kell összehívni, az Mötv. 44. § - ban foglalt határidő figyelembe vételével.

(3) Rendkívüli ülésen kizárólag az(ok) a napirendi pont(ok) tárgyalható(k), amely(ek)et a polgármester meghívója, illetve az összehívásra vonatkozó indítvány tartalmazott.



7.§



(1) A képviselő-testület évente egy alkalommal, 30 nappal előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.

(2) A testületi ülések időpontjáról, helyéről, napirendjéről a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és a községi falu Tv-ben elhelyezett hirdetmény útján legalább 5 nappal a tervezett időpont előtt értesíteni kell a lakosságot.




8.§



(1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések, indítványok írásban készülnek. Szóbeli előterjesztésre indokolt esetben – legalább az ülés előtt egy órával jelezve annak szándékát -, a polgármester javaslatára kerülhet sor.

(2) Az írásos előterjesztések két részből állnak. Az első rész tartalmazza az adott témával kapcsolatos legfontosabb információkat, a helyzetfeltárást, a probléma vázolását, a megoldásra vonatkozó konkrét döntési javaslatot (vagy alternatívákat), illetve azok rövid indoklását. A második rész a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot foglalja magában, az intézkedésre javasoltak, illetve a végrehajtásra kötelezettek pontos megjelölésével és a végrehajtás határidejével.

(3) A képviselő-testület elé írásos előterjesztést a polgármester, a képviselők, a jegyző, a bizottság elnöke tehetnek, valamint, akit erre a polgármester felkér. Külső szervektől érkező javaslatokat, indítványokat a fent felsoroltak közül, az egyébként arra hatáskörrel rendelkező terjeszthet a képviselő-testület elé.

(4) A bizottság az általa előzetesen tárgyalt előterjesztéshez írásban mellékelheti véleményét, illetve azt a testületi ülésen az elnök vagy az általa kijelölt bizottsági tag szóban ismerteti. A jogszabály vagy testületi határozat alapján bizottsági tárgyalásra kiadott témában a bizottság köteles véleményt nyilvánítani, és azt a testülettel megismertetni.

(5) A testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket minden esetben előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek, törvényességi ellenőrzés céljából.

(6) Az írásbeli előterjesztéshez módosító indítványt írásban a jegyzőhöz lehet benyújtani, az előterjesztést megtárgyaló bizottság ülését megelőző munkanap déli 12.00 óráig.



9. §



A képviselő-testület indokolt esetben több alkalommal tárgyalhatja a következő témákban beterjesztett előterjesztéseket:

- átfogó gazdasági program,

- önkormányzati rendelet-tervezetek,

- hosszú távú településfejlesztési koncepció,

- Helyi építési szabályzat.



10. §



 (1) A testületi ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak legalább 5, rendkívüli ülés (6. §) esetén lehetőleg 2 nappal az ülés napja előtt megkapják. Rendkívüli testületi ülést halaszthatatlanul sürgős esetben rövid úton (telefonon) is össze lehet hívni.


(2) A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal haladéktalanul gondoskodik arról, hogy a testületi ülés meghívója a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és a falu Tv- en hirdetmény útján közzétételre kerüljön.


(3) A Képviselő-testület rendes ülésére meg kell hívni:

- a települési képviselőket,

- a jegyzőt,

- a napirendi pontok előadóit,

- akiket a polgármester saját jogkörében, valamint a bizottság javaslatára indokoltnak tart.


(4) Rendkívüli ülésre a képviselő-testület tagjain, továbbá a jegyzőn kívül az előterjesztés készítőjét, szakértőjét és érintettjét kell meghívni.


(5) A képviselő-testület az önszerveződő közösségek vezetőit üléseire - az őket érintő kérdésben - tanácskozási joggal meghívja.


(6) A képviselő-testület főszabály szerint a napi rendeket nyilvános ülésen tárgyalja. Zárt ülést tart a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) és (3) bekezdés rendelkezése szerint.



A testületi ülések menete


11. §



(1) A napirendek tárgyalásának általános szabályai a következők:

- Az ülés megnyitását követően a polgármester a jelenléti ív alapján megállapítja a határozatképességet,

- javaslatot tesz a napirendre,

- a napirendek szerint megadja a szót az előterjesztőknek, akik az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítést tehetnek,

- ezután a bizottságok elnökei (megbízottjai) ismertetik a bizottságok álláspontját, - majd a testületi tagok jelentkezésük sorrendjében kérdéseket tehetnek fel, a kérdésekre az előterjesztő a napirend lezárása előtt válaszol.

- A napirendi pont feletti vita, illetve a testületi ülést záró „egyéb indítványok, javaslatok" során a képviselők elmondják véleményüket, javaslatukat, módosító indítványt tehetnek.

- A vita lezárását követően a polgármester szót ad az előterjesztőnek, majd összefoglalja az elhangzottakat, és elrendeli a szavazást. Ha az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtottak be, először annak elfogadásáról kell dönteni. Több módosító indítvány esetén azokról a polgármester által meghatározott sorrendben kell szavazni. A módosító indítványok elfogadásához olyan szavazati arány szükséges, amilyen az alap előterjesztés elfogadásához kell. Ha a módosító indítvánnyal az előterjesztő egyetért, azt befogadja, vagy a módosító/kiegészítő javaslatot maga az előterjesztő teszi, az indítványt úgy kell tekinteni, mintha az előterjesztésnek eredetileg is részét képezte volna, ezért külön szavazni róla nem kell.

- A vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, a személyes érintettség bejelentését kivéve.

- Szavazni csak személyesen lehet, a szavazás során a szavazatot indokolni nem kell és nem lehet.

- Eredménytelen szavazás esetén, vagy ha a szavazás eredményét illetően kétség merül fel, a polgármester a szavazást egy alkalommal megismételtetheti.

- A vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni.

- Negyedévente a testület napirendjére kell tűzni a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést, melyet a jegyző terjeszt elő.


(2) Ügyrendi javaslattal a tárgyalás során bármikor lehet élni. Ügyrendi javaslatnak minősül minden, a tárgyalt napirend érdemét nem érintő olyan javaslat, amely a tárgyalás folytatásának (1) bekezdésében meghatározott módjától való eltérésre, a szavazás általánostól eltérő formájára, technikájára (pl. név szerinti szavazásra) vonatkozik. Az ügyrendi javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel (külön alakszerű határozat meghozatala nélkül) szavaz.


(3) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, a hozzászólásra rendelkezésre álló időkeretet túllépi, vagy másokat sértő megjegyzést tesz,

- ismételt sértő megjegyzés esetén megvonhatja a szót.


(4) Akit a testületi ülésen megszólítottak, vagy általa méltatlannak tartott támadás ért, a polgármester engedélyével válaszolhat.


(5) A polgármester rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés munkáját zavarja.



12. §



 (1) A képviselők az ülés előtt legalább 3 nappal írásban, illetve az ülésen szóban interpellációt nyújthatnak be, kérdést intézhetnek a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, vagy a jegyzőhöz.


(2) A megkérdezett az ülésen szóban, vagy 30 napon belül írásban köteles az interpellációra,

illetve a kérdésre válaszolni.


(3) Interpelláció esetén a válasz elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.



Döntéshozatal


13.§



(1) A testület határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele, 3 fő jelen van.

.

(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester új időpontra hívja össze a testületet, a 10.§ (2) bekezdésében foglalt kézbesítési határidőket is figyelembe véve.


(3) A döntéshozatal formáját az Mötv. 48.§ valamint a 49.§ és az 50.§ alapján kell meghatározni.


(4) A minősített többségű döntéshez legalább 3 képviselő egybehangzó szavazata szükséges.


(5) Azt a javaslatot, amely a szükséges többséget nem kapja meg, elvetettnek kell tekinteni. A képviselő-testület minősített többséggel dönthet arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni. Szavazategyenlőség esetén (ha az igen és a nem szavazatok száma megegyezik, vagy az igen szavazatok száma a nem és a tartózkodások számával megegyezik) úgy kell tekinteni, hogy az előterjesztés nem került elfogadásra.


(6) Tájékoztató esetén a polgármester az előterjesztésben foglaltak tudomásulvételét kéri, szavazásra és határozathozatalra nem kerül sor.


(7) Beszámoló esetén a képviselő-testület az általános szabályok szerint szavaz, és a beszámoló tartalmának elfogadásáról határozatot hoz.


(8) A szavazás kézfelemeléssel történik.


(9) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára, egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazást rendelhet el. A  név szerinti szavazás lebonyolítása a jegyző feladata.


(10) Az a képviselő, aki a döntésre kerülő ügyben az Mötv. 49.§ (1) bekezdés szerint személyesen érintett, köteles a Képviselő-testületnek ezt bejelenteni. A bejelentés elmulasztásának jogkövetkezményeként a Képviselő-testület a mulasztást elkövető képviselő tiszteletdíját legfeljebb két hónapra megvonhatja vagy csökkentheti.


A döntések nyilvánosságra hozatala


14.§



(1) A képviselő-testület üléséről az Mötv. 52.§ (1) bekezdésének megfelelő tartalommal jegyzőkönyv készül.


(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.


(3) A képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvet a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében hivatali időben bárki megtekintheti.

(4) Az önkormányzat rendeletét a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell kihirdetni, emellett a falu Tv-ben történő közzététellel is tájékoztatni kell.



2. A települési képviselők


A képviselő-testület tagjainak jogai és kötelezettségei


15.§



(1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.


(2) A képviselői tevékenységgel összefüggő ügyben eljáró képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézői soron kívül fogadják.


(3) A képviselő a Képviselő- testületi ülésen szóban vagy írásban illetve a polgármesterhez írásban benyújtott módon kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.









16. §



 (1)  A képviselői munkájáért külön önkormányzati rendeletben meghatározott tiszteletdíjra jogosult.

(2) Ha a képviselő az Mötv- ben foglalt kötelezettségeit megszegi, a Képviselő-testület a megállapított képviselői tiszteletdíját legfeljebb 12 havi időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja.



17. §



(1) A bizottsági tag távolmaradását lehetőleg előre köteles jelezni a bizottság elnökének, a képviselő a képviselő-testületi ülésről való távolmaradás esetén a polgármesternek, aki ezt a jelenléti íven „igazoltan távollévő” megjegyzéssel, saját aláírásával jelzi az érintett személy neve mellett.


(2) A bizottsági és képviselő-testületi jelenléti ívek őrzése a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal feladata. A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal jelzi a polgármesternek a sorozatos indokolatlan távolmaradásokat, aki kezdeményezi a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló törvényben, illetve a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvényben foglalt jogkövetkezmények alkalmazását.



3. A képviselő-testület bizottsága


18.§



(1) A képviselő - testület az alábbi bizottságot hozza létre:

                                  

Ügyrendi és Jogi Bizottság (3 fő)


(A bizottság személyi összetételét az SZMSZ 2. számú függeléke tartalmazza.)




A bizottság feladatai


19. §



(1) A bizottság véleményezi:

- az éves munkatervet

- a költségvetés és módosításai, valamint a zárszámadás tervezetét,

- a helyi adórendelet-tervezetét,

- a Képviselő-testület és a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ét, annak módosítását,

- a Helyi építési szabályzatot, és annak módosítását

-     Titkos szavazás lebonyolítása, a jegyző közreműködésével

-     A képviselői vagyonnyilatkozatok vizsgálata

-   Összeférhetetlenségi eljárás lefolytatása

  • Közreműködik a község szociális intézményhálózata fejlesztésével összefüggő feladatok kidolgozásában, végrehajtásának ellenőrzésében.

-   Közreműködik a lakosság szociális helyzetének javítását elősegítő, önként vállalt feladatok végrehajtásában.

-   Részt vesz a községi önkormányzat hatáskörébe lévő egészségügyi alapellátás körébe tartozó feladatok meghatározásában, végrehajtásának segítésében.

-   Figyelemmel kíséri a község lakosságának életkörülményeit, egészségügyi helyzetét.

-   Előkészíti, véleményezi a képviselő-testület előterjesztéseit, döntéseit.

-   Szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.

  • Beszámol munkájáról a képviselő-testületnek.
  • Ellenőrzi a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatalnak a képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját.
  • Az önkormányzat rendeletében biztosított hatáskörökben dönt, eljár.

-   véleményezi az éves költségvetési javaslatot, végrehajtásáról szóló féléves és háromnegyed éves beszámoló tervezeteit,

-   figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételére, a vagyonváltozás, növekedés csökkenés) alakulására,

-   vizsgálja a hitelfelvétel indokait gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési Szabályzat megtartását, a bizonylati rend s a bizonylati fegyelem érvényesítését,

-   javaslatot tesz a polgármester illetményére (1994. évi LXIV: törvény 3.§.(4) bek.)

-   közreműködik az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás alapelveinek kidolgozásában,

-   közreműködik a község fejlődését, a foglalkoztatást közvetlenül befolyásoló vállalkozások önkormányzati eszközökkel történő elősegítésének vizsgálatában, kimunkálásában,

-   a bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli.


(2) A Képviselő-testület szükség esetén egy konkrét feladat ellátására, illetve egy adott ügy kivizsgálására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság létrehozására az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók, működésére a létrehozó határozatban foglaltak irányadók.


A bizottság működésének alapvető szabályai


20. §



(1) A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van.


(2) Döntéseit szótöbbséggel hozza.


(3) A bizottság előzetesen tárgyalja a képviselő-testület elé kerülő szakmai anyagokat és a bizottság véleményét az elnök, vagy általa megbízott bizottsági tag ismerteti a testülettel.


(4) A bizottság munkáját a jegyző koordinálja, és biztosítja a tárgyaláshoz szükséges feltételeket, információkat.


(5) A bizottság üléseit saját munkaterveik szerint, illetve az aktuális feladatokhoz igazodva tartják, melynek összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik.


(6) A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket legalább 2 nappal a tervezett időpont előtt a bizottság tagjainak, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, továbbá a meghívottaknak el kell juttatni.


 (7) A bizottság munkájához eseti szakértőket vehet igénybe, részükre tanácskozási jogot biztosíthatnak.


4. A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal


A hivatal feladatai


21. §



(1) A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) egységes hivatal, az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.


 (2) A Hivatal részletes működési szabályait a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-e tartalmazza, melyet a Képviselő-testület határozattal hagy jóvá.


 (A Boldvai Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ét ezen SZMSZ 3. számú függeléke tartalmazza.)



A jegyző helyettesítése


22. §



A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra- a jegyző helyettesítésére a Boldvai Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok polgármesterei a képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselőt (helyettesítő jegyzőt) bíznak meg.



III. fejezet


Záró rendelkezések


23. §


(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2)   A 6/2012. (IV.20.) számú Önkormányzati rendelet hatályát veszti.




Ziliz, 2014. november 20.



             Verebélyi Norbert                                                               Dr. Gadóczi Bertalan

              polgármester                                                                                  jegyző