Hidas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 11. 08Hidas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés alapján eredeti jogalkotói hatáskörében Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdésben, 53. §-ában, és 57. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Hidas Község Önkormányzat
(2) Székhelye: 7696 Hidas, Kossuth Lajos utca 50/II.
(3) Illetékesség: Hidas község közigazgatási területe
(4) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök Hidas község Képviselő-testületét illetik meg
(5) A Képviselő-testületet a polgármester képviseli, de meghatározott ügyekben, vagy esetenként, erre más személyt is felhatalmazhat
(6) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei: a polgármester, a Képviselő-testület bizottságai, a jegyző, valamint a Hidasi Polgármesteri Hivatal látják el
(7) Képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások teljesítéséről, a feladatok ellátásáról, elsősorban az általa létrehozott intézmények, gazdasági társaságok útján gondoskodik.
A képviselő-testület tagjai, feladat- és hatásköre
2. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő, tagjainak felsorolását az 1. sz. függelék tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület ellátja a törvények által kötelezően előírt, továbbá az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
A Képviselő-testület munkaterve
3. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.
(2) A munkatervre vonatkozó javaslatokat a polgármesterhez kell benyújtani. A Képviselő-testület munkatervének programjára javaslatot tehetnek:
a) települési képviselők,
b) a Képviselő-testület bizottságai,
c) a helyi kisebbségi önkormányzat,
d) az önkormányzati intézmények vezetői,
e) településen működő társadalmi, érdekképviseleti szervek vezetői,
f) jegyző.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a Képviselő-testületi ülések helyét, időpontját
b) a tervezett napirendi pontokat
c) az előterjesztő nevét
d) a közmeghallgatás(ok) időpontját, napirendjét,
e) a napirend tárgyalásához külön meghívottakat.
(4) A következő naptári év munkatervének elfogadásáról a polgármester javaslatára a tárgyév első ülésnapján a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) Az elfogadott munkatervet a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
A Képviselő-testület ülése
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke jogosult a Képviselő-testület ülésének összehívására.
Az alakuló ülés
5. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő l5 napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
Rendes ülés
6. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, az éves munkatervében meghatározott számú, de évente legalább hat ülést tart
(2) A képviselő-testület ülését a Képviselő-testület egynegyedének, állandó bizottságának, kisebbséget érintő ügyekben a kisebbségi önkormányzatnak, vagy a Kormányhivatal vezetőjének írásos indítványára 15. napon belüli időpontra össze kell hívni. Az indítványt a napirend megjelölésével, az indítványozók sajátkezű aláírásával, ill. az állandó bizottság határozatával, az ülés tervezett időpontja előtt legalább 15 nappal kell a polgármesterhez benyújtani.
(3) Az ülés előkészítéséről és összehívásáról a polgármester gondoskodik. A meghívónak tartalmaznia kell a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározását.
(4) Az üléseket rendszerint minden hónap utolsó szerdáján 16:00 órai időpontra kell összehívni.
(5) A polgármester a Képviselő-testület rendes ülését – indokolt esetben – az előzetesen meghatározottól eltérő időpontban is összehívhatja.
(6) A Képviselő-testület július 1-től augusztus 15-ig – rendkívüli ok kivételével – nem ülésezik. (Nyári ülésszünet)
7. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjére, azok tárgyalásának sorrendjére a polgármester az ülés megkezdése előtt tesz javaslatot.
(2) A polgármester köteles az SzMSz-ben meghatározott módon az ülés napirendjére felvenni: az előterjesztéseket, az önálló indítványokat, az interpellációkat, tájékoztatókat, bejelentéseket.
(3) A polgármester a napirend előtt tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről, a lejárt határidejű határozatokról, a közbeszerzési eljáráson való részvételről és egyéb pályázatokról, illetve a 100.000,- Ft-ot meghaladó önkormányzati megrendelésekről.
(4) Ha a képviselő-testület a tájékoztatót nem fogadja el, az a következő ülésen részletesebb indokolással ismét előterjesztendő.
Rendkívüli ülés
8. § (1) Halaszthatatlan döntést igénylő esetben rendkívüli ülést kell tartani.
(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:
a) a polgármester,
b) legalább két képviselő,
c) a Képviselő-testület állandó bizottsága,
d) a jegyző indítványára.
9. § (1) A 10. §. (2) bek. b)-d) pontjában meghatározott esetekben a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványnak tartalmaznia kell:
a) a rendkívüli ülés összehívására tett kezdeményezés indokait, illetve a Képviselő-testület állandó bizottságának e tárgyban hozott döntését,
b) a határozat-tervezetet,
c) az ülés napirendjére, helyére, időpontjára vonatkozó javaslatot,
(2) A 10. §. (2) bek. b)-d) pontjában meghatározott esetekben a polgármester, lehetőleg az indítványban megjelölt időpontban, de ha az indítvány ennél rövidebb időpontra szól, legkésőbb a benyújtástól számított tizenötödik napra, köteles összehívni a Képviselő-testület ülését.
10. § (1) A rendkívüli ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztést legalább a Képviselő-testületi ülés előtt 24 órával kell a képviselők és a jegyző részére kézbesíteni.
(2) Különösen sürgős esetben – az összes képviselő egyetértésével –, a rendkívüli ülés az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérő módon és időben, távbeszélőn, elektronikus úton is összehívható.
11. § (1) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amire az indítvány vonatkozott.
(2) A napirendi pont beterjesztéséről a polgármester gondoskodik, az indítványozó, illetve képviselője a rendkívüli Képviselő-testületi ülés összehívásának és az indítvány napirendre tűzésének indokait ismertetheti.
Az előterjesztések rendje, tartalmi, formai követelményei
12. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) a rendelet-tervezet
b) a határozati javaslat
c) a beszámoló
(2) Az előterjesztéseket írásban kell benyújtani, de a beszámoló szóban is előterjeszthető.
(3) Az írásbeli előterjesztésnek általában tartalmaznia kell:
a) az előterjesztő megnevezését,
b) az előterjesztés tárgyát, a képviselő-testületi ülés időpontját,
c) a tényállást,
d) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
e) az alternatívák indokait, a megvalósítás várható negatív és pozitív következményeit,
f) az előterjesztő aláírását,
g) a határozat-tervezetet (rendelet-tervezetet),
h) szükség szerint a határozat végrehajtásáért felelős és a határidő megjelölését,
i) azoknak a megjelölését, akiknek a határozatot meg kell küldeni.
A c) – e) pontokban foglaltakat az előterjesztő vagy az előadó az ülésen szóban is ismertetheti, illetve írásos előterjesztésük esetén – azokat szóban kiegészítheti.
(4) A Képviselő-testület elé döntést igénylő kérdésben előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a Képviselő-testület tagja,
b) a témakör szerint illetékes bizottság,
c) a polgármester,
d) a jegyző,
e) a témakör szerint felelős ügyintézője, továbbá önkormányzati intézmény, gazdasági társaság vezetője.
Jogszabály előírása, illetve a polgármester felkérése alapján az Önkormányzat feladatkörét érintő kérdésekben nem önkormányzati szervek vezetői, képviselői is adhatnak tájékoztatást, illetve előterjeszthetnek beszámolót a Képviselő-testület ülésére.
(5) Az előterjesztő az előterjesztés elkészítésére külön előadót jelölhet ki, ill. kérhet fel, aki az előterjesztés megtárgyalásán tanácskozási joggal vesz részt.
A Képviselő-testület összehívása
13. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót legalább a Képviselő-testületi ülés előtt 5 nappal kell kézbesíteni.
a) A meghívóval együtt kell kézbesíteni az érintetteknek az írásos előterjesztéseket. Amennyiben az előterjesztések összesen az öt (5) oldal terjedelmet meghaladják azt csak elektronikus úton e. mailben kell a képviselőknek megküldeni.
b) A képviselő külön kérésére az elektronikusan megküldött előterjesztéseket nyomtatott formában is biztosítani kell.
c) Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az előterjesztés külön kézbesítését.
(2) A meghívó tartalmazza a Képviselő-testületi ülés napjának, helyének, kezdési időpontjának pontos megjelölését, a napirendi pontok tárgyát, előterjesztőjének, előadójának megjelölését.
(3) A Képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:
a) Képviselő-testület állandó bizottságainak nem képviselő-testületi tagjait,
b) a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szerv vezetőjét,
c) jegyzőt,
d) a napirendi pontok előadóit,
e) a helyi nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
f) a kisebbségi szószóló(ka)t,
g) az önkormányzati intézmények vezetőit, a feladatkörükbe tartozó, illetve feladatkörüket érintő Képviselő-testületi előterjesztések tárgyalására,
h) a település díszpolgárait
i) mindazokat, akiknek meghívását a polgármester indokoltnak tartja.
(4) A meghívottakat a Képviselő-testület, és a bizottságok ülésein – tevékenységi körükben – tanácskozási jog illeti meg.
(5) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a település lakosságát (a nyilvánosságot), a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, és a helyi kábel televízión történő közzétételével kell értesíteni.
Az ülések nyilvánossága
14. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület
a) zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén;
b) zárt ülést tart az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor;
c) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester és a jegyző, aljegyző, aljegyző, továbbá meghívása esetén a polgármesteri hivatal vagy a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen. Törvény vagy önkormányzati rendelet előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.
Sürgősségi javaslat
15. § (1) A polgármester, a jegyző, a Képviselő-testület állandó bizottságai, vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend kiegészítését (sürgősségi javaslat).
(2) A javaslatot indokolni kell.
(3) A sürgősségi javaslat kérdésében a Képviselő-testület a napirend megszavazása előtt, minősített többséggel dönt.
(4) Sürgősséggel rendelet-tervezet nem tárgyalható.
(5) A sürgősségi javaslat határozat-tervezetét a képviselők részére legkésőbb az ülés megkezdéséig ki kell osztani.
(6) A sürgősségi javaslat tárgyalása előtt, bármely képviselő indítványára a levezető elnök legalább 10 perces szünetet köteles elrendelni annak érdekében, hogy az előterjesztést a képviselők áttanulmányozhassák.
Napirendi pont tárgyalásának elnapolása
16. § (1) A polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja - az adott napirendi pont vitájának lezárásáig- a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a Képviselő-testület elnapolta, vagy amelyek tárgyalása határozat-képtelenség miatt maradt el, a következő ülés napirendjének elejére kell felvenni, kivéve ha az elnapolásról hozott határozatában a Képviselő-testület másként döntött.
Képviselői önálló indítványok
17. § (1) A munkatervben szereplő, ill. a napirendbe már felvett ügyekkel nem összefüggő, képviselői önálló indítványt a polgármesternél kell az ülés napját megelőzően 5 nappal írásban beterjeszteni. (A sürgősséggel beterjesztett önálló indítvány esetében a 15. §. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.)
(2) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó képviselő nevét, az indítvány tárgyát, az előterjesztő sajátkezű aláírását.
(3) A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok a 12. §-ban foglaltaknak megfelelően: a rendelet-tervezetek, határozati javaslatok lehetnek.
Interpelláció
18. § (1) A települési képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(2) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 2 nappal a polgármesternél kell írásban bejelenteni.
(3) A bejelentésnek tartalmaznia kell az interpelláló nevét, az interpelláció tárgyát.
(4) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is.
(5) Sürgős esetben a polgármester engedélyével az ülésen szóbeli interpelláció is előterjeszthető. Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére, az interpelláció engedélyezéséről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(6) Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen kell nyilatkoznia a válasz elfogadásáról.
(7) Ha az interpellációra adott szóbeli vagy írásbeli választ a képviselő nem fogadja el, a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról egyszerű szótöbbséggel dönt. Abban az esetben, ha a választ a Képviselő-testület sem fogadja el, az interpelláció címzettje köteles az ügyet újra megvizsgálni és az interpellációt a soron következő ülésen ismételten megválaszolni.
Kérdések, észrevételek, tájékoztatók, bejelentések
19. § (1) A képviselő a testületi ülésen önkormányzati ügyekben, kérdéssel, illetve észrevétellel fordulhat a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez. Részére a választ lehetőleg azonnal, de legkésőbb a következő ülésen meg kell adni.
(2) A képviselő az erre kijelölt napirendi pont keretében, vagy ennek hiányában, az ülés végén a közérdekű ügyekről tájékoztatás adhat, ill. bejelentéssel élhet.
Napirend előtti felszólalás
20. § (1) Napirend előtti felszólalásra bármelyik képviselő, a felszólalás tárgyának megjelölésével, engedélyt kérhet.
(2) Ha a polgármester az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban a Képviselő-testület felszólalás és vita nélkül határoz.
(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat. A felszólaláshoz kapcsolódóan bármely képviselő két-két percre kaphat szót.
(4) Vitának és határozathozatalnak helye nincs.
A Képviselő-testület tanácskozási rendje
21. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint a fele jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
(3) A Képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt:
a) a jegyző,
b) a meghívottak (tevékenységi körükbe tartozó kérdésben),
c) a kisebbségi szószóló a kisebbséget érintő napirend tárgyalásán,
d) akinek a polgármester szót ad,
e) akinek – bármely képviselő kezdeményezésére – a Képviselő-testület szót ad.
(4) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. Akadályoztatása esetén a 6. §. (3) bekezdésben foglalt szabályok az irányadók, azzal, hogy az alpolgármester és a Pénzügyi Bizottság elnökének egyidejű akadályoztatása esetén az ülést a jelenlévő legidősebb képviselő (korelnök) vezeti.
(5) A polgármester:
a) megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet, számba veszi a távollévőket és ismerteti a bejelentett távollét okát.
b) félbeszakíthatja, bezárja az ülést, tárgyalási szünetet rendelhet el, biztosítja az ülés rendjét,
c) általános vitavezetési feladatai: napirendi pontonként a vita megnyitása és berekesztése, szó megadása, megtagadása, szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás, napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő felszólalás engedélyezése, illetve megtagadása, szavazás elrendelése, a szavazás eredményének megállapítása, a határozat kimondása.
(6) A Polgármesteri Hivatal dísztermében megtartott képviselő-testületi ülésen, az általános ülésrend szerint, a polgármester jobbján a jegyző, balján az alpolgármester, velük szemben, kétoldalt a képviselők foglalnak helyet.
A tárgyra térés, a szó megvonása
22. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra.
(2) Az polgármester az (1) bekezdés szerinti második felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
Az ülés félbeszakítása
23. § Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést félbeszakíthatja. Ha a polgármester nem talál meghallgatásra, elhagyja a helyét és az ülés ismételten a polgármester összehívására folytatódik.
Rendfenntartás
24. § (1) Ha a képviselő felszólalása során a Képviselő-testület vagy bármely személy tekintélyét, személyiségi jogait megsérti, vagy a Képviselő-testület tagjait sértő kifejezést használ, illetve az SzMSz-nek a tanácskozás rendjére és a szavazás szabályaira vonatkozó előírásait megszegi, a polgármester rendre utasítja.
(2) A testületi ülésen tilos felhangosított rádiótelefonnal részt venni. E tilalom megszegőjét a polgármester rendre utasítja.
(3) Ha nem képviselő a rendet sértő, akkor a második rendreutasításkor fel kell szólítani a terem elhagyására.
Az előterjesztés tárgyalásának részletes vitavezetési szabályai
25. § (1) A polgármester a napirendi pontonként megnyitja az előterjesztés tárgyalását. Megadja a szót az előterjesztőnek, az előadónak, aki(k) az előterjesztéshez szóbeli kiegészítést fűzhetnek. Az előterjesztő az előterjesztést a vita lezárásáig módosíthatja, visszavonhatja, ill. átdolgozásra visszakérheti.
(2) A képviselők az előterjesztőhöz, az előadóhoz, az adott előterjesztés tárgyalására meghívott szakértőhöz kérdést intézhetnek, akik kötelesek a válaszadásra.
(3) A Képviselő-testület bizottságának elnöke ismerteti a polgármester által a bizottság részére kiadott, illetve a munkatervben meghatározott előterjesztésekkel kapcsolatos – kisebbségi véleményt és a szavazati arányt is tartalmazó – bizottsági ajánlást, a bizottság esetleges módosító javaslatát.
(4) Az előterjesztéshez módosító javaslatot bármely települési képviselő, a Képviselő-testület állandó bizottságai, a polgármester, a jegyző nyújthatnak be. A módosító javaslatot a napirend vitájának megnyitása előtt kell bejelenteni, de az ülést levezető engedélyezheti a vita során is, a módosító javaslat előterjesztését. Ha a levezető az engedélyt megtagadja, akkor a javaslattevő kérésére az engedély megadásáról a Képviselő-testület vita nélkül határoz. Indokolt esetben a levezető elrendelheti a módosító javaslat írásban történő benyújtását. A módosító javaslatot indokolni kell.
(5) Ha az előterjesztés rendelet vagy határozat módosítására irányul, akkor a módosító javaslat nem terjedhet ki a rendelet, ill. a határozat előterjesztéssel nem érintett részeire, kivéve, ha ez a szabályszerű módosító javaslat tartalma miatt nyilvánvalóan szükséges.
(6) A módosító javaslat benyújtója módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, ill. visszavonhatja.
(7) A kérdések, válaszok, bizottsági ajánlás, módosító javaslatok elhangzása után a polgármester megnyitja a napirend vitáját.
(8) A hozzászólásra jelentkezőknek a polgármester a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
(9) A polgármester – indokolt esetben – a képviselő további felszólalásának (kérdés feltevése, hozzászólás a vitában) engedélyezését megtagadhatja. Ilyen esetben a képviselő a Képviselő-testülettől kérheti a felszólalás engedélyezését. A Képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.
(10) A polgármester, indokolt esetben, a hozzászólások időtartamát korlátozhatja, valamint kezdeményezheti a napirend vitájának időbeli korlátozását. Ez utóbbiról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(11) A tanácskozási joggal rendelkezők a napirendi pont vitája során legfeljebb egy alkalommal, legfeljebb öt perc időtartamban szólalhatnak fel.
(12) Az előterjesztőt és az előadót megilleti a zárszó joga.
Felszólalás ügyrendi kérdésben
26. § (1) Az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi javaslatot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésben bármelyik képviselő két percre szót kérhet és javaslatot tehet. (Ügyrendi javaslat)
(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után ehhez felszólalásra jelentkezőknek, legfeljebb két perces hozzászólás engedélyezhető. Egyébként a Képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.
A vita lezárása
27. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül, minősített többséggel határoz. A vita lezárása esetén, az, aki hozzászólási szándékát a lezárásra vonatkozó javaslat elhangzása előtt jelezte, még szót kaphat.
A döntéshozatal szabályai - határozathozatal, rendeletalkotás
28. § (1) A Képviselő-testület, döntést igénylő kérdésben, határozatot – a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A határozati javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(3) A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(4) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában, 68. §-ában meghatározott esetekben, továbbá az Önkormányzat rendeletében meghatározott ügyek eldöntéséhez.
(5) A (6) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzati rendelet-tervezetet, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő közzététellel társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, a helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 11/2011.(XII.01.) önkormányzati rendelet alapján.
(6) A rendelet- és határozat-tervezeteket a tárgykör szerint illetékes bizottság véleményezi.
(7) Választás, kinevezés esetén a Képviselő-testület a jelölt(-ek) legfeljebb öt perc időtartamú meghallgatása után vita nélkül határoz.
(8) Szavazategyenlőség=ELUTASÍTÓ döntés, tartózkodás=NEM szavazat
A szavazás rendje
29. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A szavazás előtt a jegyző törvényességi kérdésben észrevételt tehet.
(3) A Képviselő-testület először – benyújtásuk sorrendjében – a módosító javaslatról, majd a rendeleti vagy határozati javaslat egészéről dönt. Bármely képviselő a módosító indítványok szavazási sorrendjének megváltoztatását kezdeményezheti. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt. A több változatban előterjesztett javaslatokról az előterjesztés sorrendjének megfelelően kell szavazni.
(4) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő a vita megkezdése előtt köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
30. § (1) A Képviselő-testület döntéseit, az SzMSz-ben és más jogszabályban meghatározott kivételekkel, nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történhet.
(2) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felöl, kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, az elnök köteles a szavazást egy alkalommal megismételni. A napirendi pont végszavazása után a részszavazások (pl. módosító indítványok esetében) nem ismételhetők meg.
(3) Nyílt szavazás esetén, legalább két képviselőnek a szavazás megkezdése előtt benyújtott javaslatára, név szerinti szavazást kell tartani, melynek elrendeléséről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(4) Névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC-sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
31. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tart: alpolgármester megválasztása esetén.
(2) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat:
a) kinevezés, felmentés;
b) vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása;
c) kitüntetési ügy tárgyalása;
d) választás;
e) fegyelmi eljárás megindítása;
f) fegyelmi büntetés kiszabása;
g) állásfoglalást igénylő személyi ügy;
h) önkormányzati hatósági ügy;
i) összeférhetetlenségi ügy;
j) a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalása;
k) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetben a titkos szavazás elrendelésére bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(4) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(5) A szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület a képviselők közül háromtagú – elnökből és két tagból álló – szavazatszámláló bizottságot választ.
(6) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(7) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás tárgyát, helyét, napját, kezdetének és befejezésének időpontját,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült, jogi jelentőséggel bíró körülményeket,
d) a szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatait,
e) a szavazás eredményét.
(8) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják.
(9) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek – a jegyzőkönyv ismertetésével – jelentést tesz, amelynek elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
32. § Titkos szavazással lebonyolított választás, kinevezés, megbízás, kitüntetés esetén, – amennyiben kettőnél több jelölt van és a jelöltek egyike sem kapja meg a szükséges szavazatot, – a két legtöbb szavazatot kapott jelöltre ismételt szavazást kell tartani.
A Képviselő-testület döntései és azok jelölése
33. § (1) A Képviselő-testület által hozott határozatokat, rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni. Nem kell sorszámmal ellátott, alakszerű határozatba foglalni az ügyrendi jellegű döntéseket, de a döntést és a szavazás számszerű eredményét a jegyzőkönyvben, ilyen esetben is rögzíteni kell.
(2) Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek módosításokkal egységes szerkezetbe foglalásáról a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzati rendeletet a jegyző, a megalkotástól számított 15 napon belül, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezéssel hirdeti ki és azt a www.njt.hu honlapon az önkormányzati rendelettárban is közzéteszi a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII. 29.) Korm. rendeletben foglaltak szerint.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
34. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek a Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás Modul igénybevételével.
(3) A választópolgárok – zárt ülés kivételével – betekinthetnek a Képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A nyílt ülés jegyzőkönyvét a Polgármesteri Hivatalban lehet megtekinteni a jegyző vagy az igazgatási ügyintéző jelenlétében.
(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
A közmeghallgatás rendje
35. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeg-hallgatás keretében lehetővé teszi választó-polgárok, helyben érdekelt közösségek, társadalmi szervezetek képviselői részére, hogy közvetlenül terjesszék elő közérdekű kérdéseiket, kezdeményezéseiket, tegyék meg javaslataikat.
(2) A közmeghallgatás helyéről, napirendjéről a lakosságot, legalább 15 nappal korábban, az önkormányzat hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel, és a helyi kábel tévé útján is tájékoztatni kell.
Helyi népszavazás
36. § (1) Helyi népszavazást a polgármesternél írásban kezdeményezheti:
a) a Képviselő-testület tagjainak legalább egynegyede,
b) a Képviselő-testület bizottsága,
c) a helyi társadalmi szervezet vezető testülete
d) a választópolgárok legalább 10 %-a.
(2) A Képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt legalább a választópolgárok 25 %-a kezdeményezte.
37. § (1) Népi kezdeményezést legalább a választó-polgárok 7 %-a nyújthat be írásban a polgár-mesterhez, bármely olyan ügyben, melynek eldöntése a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A Képviselő-testület köteles napirendjére tűzni és megtárgyalni a népi kezdeményezést.
A társulás
38. § (1) Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb ellátása érdekében társulásokban vesz részt. A Képviselő-testület elsősorban a Megyei Közgyűlés, a járáshoz tartozó és más települések önkormányzataival hoz létre társulásokat, a kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok ellátása érdekében. Azon Társulások felsorolását melynek az önkormányzat tagja a 3. függelék tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület támogatja a választópolgárok, gazdasági szervezetek, civil szerveződések olyan öntevékeny társulásait, amelyek céljuk szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.
Helyi és közösségi média
39. § (1) A képviselő-testület kiemelt fontosságúnak tartja a lakossággal való kapcsolattartást és az önkormányzat működésével kapcsolatos folyamatos tájékoztatást. Ennek érdekében:
a) üzemelteti az önkormányzat hivatalos honlapját a www.hidas.hu elnevezéssel
b) helyi időszakos kiadványt ad ki „ Hidasi Hírmondó” elnevezéssel,
(2) Az (1) a)-b) bekezdéseben megjelölt felületeken megjelenő tartalmakért a képviselő-testület felelős.
(3) A képviselő-testület megbízza a Szociális és Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottságot, hogy az elektronikus és írott tartalmak közzététele előtt azokat véleményezze, részt vegyen a kiadványok szerkesztésében.
(4) A bizottság jóváhagyása nélküli tartalom az (5) és (6) bekezdés kivételével nem jelenhet meg.
(5) A polgármester a Bizottság jóváhagyása nélkül önállóan jogosult a lakosság felé felhívásokat tenni az alábbi témákban:
a) időjárási, közlekedési, egészségügyi veszélyhelyzetek közzététele
b) közművek meghibásodásával kapcsolatos tájékoztatás, mely kimerül az üzemzavar kezdetének és végének közlésében
c) lakossági fórumon felmerült hozzá intézett lakossági kérdések, közérdekű bejelentések megválaszolása.
(6) A jegyző a Bizottság jóváhagyása nélkül önállóan jogosult a lakosság felé felhívásokat tenni az alábbi témákban:
a) jogszabályokban meghatározott hirdetmények, tájékoztatók, értesítések
b) Hivatali közlemények, tájékoztatók, meghívók
c) Jegyzői utasítások, felhívások, tájékoztatók
(7) Egyházak, civil szervezetek, vállalkozások, egyéb jogi személyek, magánszemélyek közleményeinek, hirdetményeinek megjelenésére a (3) bekezdésben foglaltak az irányadóak.
Az Önkormányzat vagyona, gazdálkodása
40. § (1) Az Önkormányzat vagyona a kötelező és önként vállalt feladatok ellátását, a település fejlődésének elősegítését szolgálja. Önként vállalt önkormányzati feladatok:
a) A hidasi Tájház fenntartása és a Hidasi Tájházért Egyesület támogatása
b) Hidas Néptánc és Hagyományőrző Egyesület támogatása
c) Egységes Sport Egyesület Hidas támogatása
d) Hidasi Polgárőr Egyesület támogatása
(2) Az önkormányzat további feladatot csak akkor vállal, ha az a lakosság ellátásának javítását szolgálja és az éves költségvetésben a fedezetet biztosítani tudja. A további feladatok támogatása a következők lehetnek:
a) idegenforgalmi, falusi turizmushoz kapcsolódó fejlesztések
b) turisztikai, idegenforgalmi kiadványok szerkesztésében, kiadásában való szerepvállalás
c) Idősek Klubjának támogatása
d) alaptevékenységet segítő egyéb szolgáltatások támogatása
e) kulturált szórakozási lehetőség megteremtése
f) egyéb lakossági támogatások (községi érdekű beruházások)
g) egyházak támogatása
(3) Az önkormányzati vagyonra, a vagyon hasznosítására, a vállalkozások támogatására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza. (6/2012.(VI.26.) önkormányzati rendelet)
(4) Az Önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi kereteit és szabályait a Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben, ill. külön rendeletben határozza meg.
(5) Az éves költségvetést a Képviselő-testület külön megtartott rendes ülésen tárgyalja.
(6) A polgármester saját hatáskörben külön pénzügyi nyilvántartás alapján, negyedévente 100.000.- Ft, azaz: százezer forint összeg kifizetésére kötelezettséget vállalhat, melyről köteles a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni. Ezen kötelezettségvállalások éves összege a 400.000.-Ft, azaz: Négyszázezer forintot nem haladhatja meg.
41. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az Önkormányzat intézményeinek pénzügyi ellenőrzését, valamint a költségvetési szervek függetlenített belső ellenőrzését a Polgármesteri Hivatal független belső ellenőr megbízásával látja el.
(3) A Polgármesteri Hivatal a Képviselő-testület, a Pénzügyi Bizottság a lefolytatott ellenőrzéshez köteles a szükséges szakmai és ügyviteli segítséget megadni.
A Képviselő-testület jogállása
42. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit. Részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A képviselők jogai és kötelességei azonosak. A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
(2) A képviselő
a) a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet,
b) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben,
c) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni,
d) írásbeli megbízás alapján képviselheti a Képviselő-testületet,
e) a Képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a Polgármesteri Hivatal intézkedését, amelyre a Hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni,
f) tiszteletdíjra jogosult,
g) köteles részt venni a Képviselő-testület munkájában,
h) olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, a képviselő-testületi tagság kötelezi a viselőjét, hogy ne csak a közéletben, de a magánéletben is méltó legyen a megbízatásához,
i) felkérés alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
j) írásban vagy szóban bejelenti, ha a Képviselő-testület vagy bizottsága ülésén való részvételben, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
k) kapcsolatot tart választókörzetének polgáraival, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,
l) a vele szemben felmerült kizárási okot a vitát megelőzően bejelenti,
m) kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a helyi nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének – a Képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését,
n) a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti titkot, valamint köteles figyelembe venni az Alaptörvényben és más jogszabályban a magántitokra és a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályokat.
(3) A Képviselő-testület ülésén az ülést levezető polgármesterre, alpolgármesterre vagy más képviselőre, a bizottsági ülések során a bizottság elnökére hárul a titokvédelem biztosítása.
Az összeférhetetlenségi és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
43. § A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény alapján az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezés kivizsgálása, valamint a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése a Pénzügyi Bizottság feladata.
44. § (1) A vagyonnyilatkozatokat névvel ellátott borítékban a Pénzügyi Bizottság elnöke átvételi elismervény ellenében veszi át és az átvett nyilatkozatokról – azok benyújtásának időpontját is tartalmazó – nyilvántartást vezet. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát zárt borítékban kell leadni, amelyet az átvételkor a Bizottság elnöke záró pecséttel lát el. A vagyonnyilatkozatokat és a kapcsolódó iratokat, az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, más iratoktól elkülönítve, zárt lemezszekrényben kell tárolni. A képviselő vagyonnyilatkozatát a Pénzügyi Bizottság hozza nyilvánosságra.
(2) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának csak a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező a felhívásnak 15 napon belül nem tesz eleget, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság javaslatot tesz a Képviselő-testületnek, hogy az eljárás lefolytatása nélkül utasítsa el a kezdeményezést. Megfelelő kezdeményezés esetén a Bizottság a vagyonnyilatkozat, ill. vagyonnyilatkozatok ellenőrzését elvégzi és ennek eredményét – a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés meghozatala céljából – a soron következő Képviselő-testületi ülésre előterjeszti.
(4) Az a képviselő, aki a megválasztását követő 30 napon belül, és azt követően minden év január 31. napjáig nem tesz eleget vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségének nem gyakorolhatja tisztségéből fakadó jogait, nem kaphat tiszteletdíjat, költségtérítést, vagy más egyéb természetbeni juttatást mindaddig, amíg ezen kötelezettségét nem teljesíti.
(5) A képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján – közigazgatási pert indíthat a polgármester ellen sorozatos törvénysértő tevékenysége, illetve mulasztása miatti jogi felelősségének megállapítása iránt, a polgármester tisztségének megszűnése érdekében.
(6) A keresetlevelet a bíróságnál kell benyújtani, egyidejűleg – az azonnali jogvédelem szabályai szerint – kérhető a polgármesternek e tisztségéből történő felfüggesztése. A bíróság ítélete ellenfellebbezésnek van helye. Az ügyben nincs helye perújításnak.
(7) A perindítással kapcsolatos határozat meghozatalában a polgármester nem vesz részt, de a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
A polgármester jogállása
45. § (1) A polgármestert a település választópolgárai közvetlenül választják megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
(3) A polgármester, ha a Képviselő-testület döntését az Önkormányzat érdekét sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a Képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül minősített többséggel dönt. Az ülés összehívására és rendjére a rendkívüli ülés szabályait kell alkalmazni.
(4) A polgármester tekintetében az alapvető munkáltatói jogokat a Képviselő-testület gyakorolja, személyi anyagát a jegyző kezeli.
(5) A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén a Képviselő-testület - minősített többséggel hozott határozata alapján - keresetet nyújthat be a polgármester ellen a Pécsi Törvényszékhez a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében. Egyidejűleg kérheti a polgármesternek e tisztségéből történő felfüggesztését is.
(6) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.
Alpolgármester jogállása, feladata
46. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, a saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, - titkos szavazással - egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. A társadalmi megbízatású alpolgármester hivatali munkarendje: külön képviselő-testületi döntés alapján.
(2) Az alpolgármester részére a polgármester határozza meg az ellátandó feladatokat, területeket.
(3) Az alpolgármester részt vesz a képviselő-testület munkájának elősegítésében, megszervezésében, valamint a szakterületét illető kérdésekben előkészíti a képviselő-testület döntéseit, megszervezi és ellenőrzi azok végrehajtását.
(4) Az alpolgármester együttműködik a polgármesterrel a bizottságok munkájának összehangolásában, a Hivatal irányításával kapcsolatos feladatainak ellátásában.
A Képviselő-testület bizottságai
47. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetve a hozott döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, állandó, vagy ideiglenes (ad hoc) bizottságokat hoz létre.
(2) Az ideiglenes bizottságot a Képviselő-testület konkrétan meghatározott feladat ellátására hozza létre. Az adott feladat ellátását követően, arról a bizottság beszámol a Képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megszűnik.
(3) Az állandó bizottság tagjait és elnökét a polgármester előterjesztésére az alakuló vagy azt követő ülésen a Képviselő-testület választja meg.
(4) A bizottság tagjainak több mint felét, a bizottság elnökét, a települési képviselők közül kell megválasztani.
(5) A bizottság nem képviselő-testületi tagjainak, a bizottság feladatköre szerinti jelentősebb szervezet képviselőjét, szakemberét, társadalmi szervezet küldöttjét, a szolgáltatást igénybevevők képviselőjét, a terület szakértőjét célszerű megválasztani. A bizottság nem képviselő tagja a megválasztását követően köteles esküt tenni a Képviselő-testület előtt. Az eskü letételéig a bizottság tagja nem gyakorolhatja jogait. A vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti titkot, valamint köteles figyelembe venni az Alkotmányban és más jogszabályban a magántitokra és a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályokat.
(6) A bizottságok feladatkörükben ellenőrzik a Polgármesteri Hivatalnak a Képviselő-testület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. Ha a bizottságok a Hivatal tevékenységében a Képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észlelik, a polgármester intézkedését kezdeményezhetik.
(7) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a Képviselő-testület rendeletével, határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a Képviselő-testület a következő ülésén határoz.
48. § (1) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre és tagjainak számát a következők szerint határozza meg:
a) Pénzügyi Bizottság tagjainak száma: 3 fő
b) Szociális és Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság tagjainak száma: 5 fő
(2) A képviselő-testület által az állandó bizottságokra átruházott hatáskörök jegyzékét a 2. melléklet, tagjainak névsorát a 1. sz. függelék tartalmazza.
(3) A bizottságok nem képviselő tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. tv. 3. §. (3) bek. e) pontja alapján vagyonnyilatkozatot kötelesek tenni.
(4) A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos feladatokat – az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően – a Pénzügyi Bizottság látja el.
A bizottság működése
49. § (1) A bizottságok – jogszabályok keretei között –ügyrendjükben határozzák meg működésük szabályait. A bizottságok üléseinek vezetésére a Képviselő-testület üléseinek szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(2) A bizottságok éves munkaterv alapján végzik tevékenységüket. Az éves munkatervről a Képviselő-testületi ülésen, a bizottság elnöke tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(3) A bizottságok munkájuk segítése érdekében folyamatosan, vagy egy meghatározott célra tanácsadókat, szakértőket kérhetnek fel. A tanácsadók munkájukat fizetés, költségtérítés nélkül végzik. A szakértők díjazását önkormányzati döntéssel biztosított keretből, vagy pályázat útján elnyert összegből lehet biztosítani.
(4) A bizottságok legalább évente egy alkalommal kötelesek a tevékenységükről a Képviselő-testületnek beszámolni.
(5) A bizottságok munkatervükben meghatározott számú – de évente legalább négy– ülést tartanak.
(6) Az állandó bizottsági üléseket eltérő időpontban, úgy kell megtartani, hogy azokon a Képviselő-testület többi tagja is részt tudjon venni, ezért az állandó bizottságok rendes üléseit általában a hó utolsó hetében tartják.
(7) Két vagy több bizottság együttes ülést is tarthat. Ilyen esetben a tanácskozást a bizottsági elnökök megegyezése szerinti bizottság elnöke vezeti, de a határozatokat a bizottságok külön-külön szavazással hozzák meg.
50. § (1) A bizottság tagja köteles a bizottság ülésén részt venni.
(2) Ha a bizottság tagja a rendes bizottsági ülésekről naptári éven belül két alkalommal hiányzott, a Bizottság elnöke köteles őt írásban felszólítani az üléseken való részvételre.
51. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
a) a Képviselő-testület határozata alapján,
b) a polgármester indítványára,
c) a jegyző indítványára
d) a bizottsági tagok egyharmadának kezdeményezésére.
(3) A nyilvános bizottsági ülés időpontjáról és helyéről a település lakosságát a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével kell értesíteni és lehetőség szerint a helyi kábel tévében megjelentetni.
(4) A bizottság ülésére a polgármestert, az alpolgármestert és a jegyzőt, az erre igényt tartó képviselőket, valamint a bizottság tanácsadóit külön is meg kell hívni.
52. § A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint fele jelen van. Jogszabályban meghatározott esetben, a döntéshez a megválasztott bizottsági tagok több mint felének szavazata szükséges.
53. § (1) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.
(2) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(3) A jegyzőkönyv tartalmi és formai követelményeire az SzMSz 36. §-ában meghatározott szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
A polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a bizottsági tagok díjazásának, illetve tiszteletdíjának megállapítására vonatkozó szabályok
54. § (1) A polgármester illetményéről – az Mötv-ben meghatározottak szerint – a Képviselő-testület alakuló ülésén dönt. Esetleges jutalmáról– a Pénzügyi Bizottság javaslatára – szintén a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület a társadalmi megbízatású alpolgármester tiszteletdíját a megválasztásával egyidejűleg – az Mötv-ben meghatározottak szerint – összegszerűen határozattal állapítja meg. Ha az alpolgármester a tiszteletdíj egészéről írásban lemond annak összegszerű meghatározásáról nem szükséges határozni.
(3) A képviselők részére önkormányzati rendeletben havi tiszteletdíj és/vagy természetbeni juttatás állapítható meg. E rendeletben kerülnek szabályozásra a képviselői feladatok nem teljesítése miatt alkalmazható szankciók is.
(4) Ha a képviselő, naptári éven belül, a Képviselő-testület három rendes üléséről távol marad, a polgármester köteles őt írásban felszólítani az üléseken való részvételre.
A Képviselő-testület hivatala
55. § (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre Hidasi Polgármesteri Hivatal elnevezéssel, az Önkormányzat, a helyi nemzetiségi önkormányzatok működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A polgármester a Képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt. A Polgármesteri Hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét a jegyző javaslata és a polgármester előterjesztése alapján az alábbiak szerint határozza meg:
a) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódása:
b) Pénzügyi Iroda
c) Adó iroda
d) Általános Igazgatási Iroda (igazgatás, szociális és gyámügy, anyakönyv, népesség, településfejlesztés
e) A Polgármesteri Hivatalban a heti munkaidő 40 óra. A hivatal munkarendje: Hétfőtől – csütörtökig: 7 óra 30 perctől – 16 óráig, Pénteken: 7 óra 30 perctől – 13 óráig. Ügyfélfogadás: Hétfő, kedd, csütörtök: 8:00 – 15:00 óráig, Szerdán és pénteken: az ügyfélfogadás szünetel, Ebédszünet: 12 órától – 12 óra 30 percig
(4) A jegyző az egyes érdemi ügyintézők részére kiadmányozási jogot biztosíthat.
A jegyző
56. § (1) A Polgármester – pályázat alapján –jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A kinevezés határozatlan időre szól.
(3) A jegyző gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, dönt a hatáskörébe utalt ügyekben, döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket, gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői tekintetében.
Aljegyző
57. § A Polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – aljegyzőt nevezhet ki, a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására. A kinevezés határozatlan időre szól. A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére –legfeljebb hat hónap időtartamban- a jegyző írásban rendelkezik a jegyzői feladatok ellátásának módjáról.
A nemzetiségi önkormányzatok működésével Kapcsolatos szabályok
58. § (1) A Hidasi Német Nemzetiségi Önkormányzat, a Hidasi Roma Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el. Így különösen: ellátja a gazdálkodásuk végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi, gazdasági, számviteli feladatokat; biztosítja a testületi működés feltételeit; igény szerint helyiséget, jegyzőkönyvvezetőt biztosít a testületi ülésekhez; elkészíti az ülések jegyzőkönyveit; gondoskodik az ezzel kapcsolatos egyéb ügyviteli feladatok ellátásáról, az együttműködési megállapodások megkötéséről.
(2) Hidas Község Önkormányzata a Nemzetiségi Önkormányzatok részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásában az alábbiak szerint:
a) Az Önkormányzat részére igény szerint biztosítja a hivatal épületét, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközöket.
b) Testületi ülések előkészítése, meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések, közmeghallgatások jegyzőkönyveinek elkészítése, postázás,
c) Gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartás, iratkezelési feladatok,
d) A testületi üléseken a jegyző vagy vele azonos képesítéssel rendelkező megbízottja részt vesz, és jelzi amennyiben törvénysértést észlel,
e) Hidas Község Önkormányzatának a Nemzetiségi Önkormányzattal történő pénzügyi kapcsolattartásra kijelölt megbízottja a jegyző, a pénzügyi, gazdálkodási előadó,
f) A Nemzetiségi Önkormányzat nevében a Nemzetiségi Önkormányzat feladatainak ellátása, végrehajtása során fizetési, vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni (továbbiakban: kötelezettségvállalás) kizárólag a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke vagy az általa írásban felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.
g) A Nemzetiségi Önkormányzatnál a kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelése (továbbiakban: utalványozás) kizárólag a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke vagy az általa írásban felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő jogosult.
h) Utalványozni csak érvényesítés után lehet.
i) Pénzügyi tevékenységre kizárólag az utalványozás után és az utalványozás pénzügy ellenjegyzése mellett kerülhet sor.
j) A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére Hidas Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának Vezetője, vagy a Jegyző által írásban kijelölt, a Polgármesteri Hivatal állományába tartozó köztisztviselő jogosult.
k) Az érvényesítést kizárólag Hidas Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának ezzel megbízott pénzügyi-számviteli szakképesítéssel rendelkező dolgozói végezhetik.
l) Az érvényesítőnek ellenőriznie kell az összegszerűséget, a fedezet meglétét és azt, hogy a megelőző ügymenetben a jogszabályok és belső szabályzatban foglaltakat megtartották –e.
m) A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet.
n) Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.
o) Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolásra irányuló feladatot nem végezheti az a személy, aki ezt a tevékenységet a Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozója vagy a maga javára látná el.
p) A Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét vagy az általa meghatalmazott személyt a fizetési számla feletti rendelkezési jogosultság Hidas Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának Pénzügyi Vezetője, vagy a Jegyző által kijelölt, a Polgármesteri Hivatal állományába tartozó köztisztviselő együttes aláírásával –a banki aláírás-bejelentés szerint- illeti meg.
Záró rendelkezések
59. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti Hidas Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2019.(XI.29.) önkormányzati rendelete.
(2) A rendelet rövidítése: SzMSz
(3) Az SzMSz mellékletei:
1. melléklet: A polgármester hatáskörébe utalt feladatok
2. melléklet: A Képviselő-testület állandó Bizottságainak hatáskörébe utalt feladatok
(4) Az SzMSz függelékei:
1. sz. függelék: A Képviselő-testület tagjainak névsora
2. sz. függelék: A Képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak névsora
3. sz. függelék: Társulás keretében végzett feladatok
4. sz. függelék: COFOG - A kormányzati kiadások funkciók szerinti osztályozása
Ez a rendelet 2024. november 8-án lép hatályba.
1. melléklet az 5/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelethez
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2017. (XI.03.) önkormányzati rendelete a településfejlesztéssel, településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés helyi szabályairól, 10. §-ban meghatározott partnerségi egyeztetésekről való döntések
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2016. (VI.3.Ö önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról: 14. § (3) bek alapján a szociálisan rászorultak étkeztetése
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2014.(IV.06.) számú önkormányzati rendelete az önkormányzat tulajdonában álló nem lakáscélú helyiségek bérletére vonatkozó egyes szabályokról 3 . § alapján: bérleti szerződések tartalmának meghatározása, szerződések határidő előtti felmondása
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2005.(IX.01.) számú rendelete a közterületek használatáról 6. § ;10;14. § alapján: közterület használatának engedélyezése, közterület használati díjmentesség engedélyezése, közterülethasználat ellenőrzése
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2005. (IX.01.) számú rendelete az állattartás helyi szabályairól 15. § alapján: A rendelet szabályainak megsértése esetén – amennyiben az intézkedésre jogszabály nem a jegyzőt vagy más szervet jogosítja fel – a polgármester az állattartót megfelelő tartásra kötelezi, illetve az állattartást korlátozza vagy megtiltja.
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2012.(VI.26.) számú rendelete az önkormányzat vagyonáról, és a vagyongazdálkodás szabályairól: 4§ (7) Bek. alapján az önkormányzat által alapított gazdasági társaságokban a tulajdonosi jogosítványokat a képviselő-testület nevében a polgármester gyakorolja.11. § (5) Bek alapján, a polgármester jogosult: a hatáskörrel rendelkező szerv döntése alapján a vagyonhasznosítási jogügyletek megkötésére, megkötni a nem intézményi használatban lévő bérleti szerződéseket,c) megkötni – a gazdasági és vagyonbizottság véleményének figyelembevételével – a biztosítási szerződéseket.
2. melléklet az 5/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelethez
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2008. (XII.18.) számú rendelete az önkormányzat vagyonáról, és a vagyongazdálkodás szabályairól.
§ (3) alapján:
- az önkormányzati vagyon nyilvános értékesítésének, hasznosításának ellenőrzése,
- a biztosítási szerződések megkötésének véleményezése,
- a képviselő-testület által értékesítésre kijelölt, 1 000 000 Ft értékhatár alatti ingatlan elidegenítése, használatának, illetve hasznosítási jogának átengedése, biztosítékul adása, egyéb módon történő megterhelése,
- 100 000 Ft-tól 1 000 000 Ft értékhatárig ingó vagyontárgy adásvételének engedélyezése, gépkocsik adásvétele, valamint az éves költségvetésben jóváhagyott beszerzések engedélyezése,
- 1 000 000 Ft értékhatár alatt, ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásának jóváhagyása,
- behajthatatlan követelések törlése 30 000 Ft és 300 000 Ft között.
5. § (4) bek alapján Az önkormányzat pénzügyi bizottsága ellenőrzi a nyilvános értékesítést, hasznosítást.
Az SzMSz 44. § alapján ellátja az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezés kivizsgálása, valamint a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, és az azzal kapcsolatos feladatokat.
Előzetesen állást foglal a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben:
- a költségvetés megállapítása, módosítása,
- a zárszámadás megállapítása,
- hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, tagi kölcsön, az önkormányzat intézményeinek nyújtott kamatmentes hitel,
- alapítvány létrehozása, ahhoz való csatlakozás,
- helyi adó megállapítása, módosítása,
- az önkormányzati intézmények éves gazdasági-, számviteli-, ellenőrzési programja és az ellenőrzésről szóló beszámolóról
- támogatások odaítélése
- gazdasági társaság alapítása, meglévő társaság üzletrészének, részvényének megvásárlása, vagy eladása.
Szociális és Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság átruházott hatáskörei:
- Hidas község képviselő testületének 8/2024 (XI.8.) önkormányzati rendelete a szociális célú tűzifa támogatás elosztásáról
-5. § (11) alapján a szociális célú tűzifa támogatási kérelmek elbírálása.
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2024 (IX.25.) számú rendelete
a gyermekvédelem helyi rendszeréről 11. § alapján a rendeletben meghatározott ellátások megállapítása.
- Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2016. (VI.3.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályozásáról 3. § alapján
-lakhatáshoz kapcsolódó támogatások
- méltányossági ápolási díj megállapítása
- gyógyszertámogatás
- rendkívüli települési támogatás megállapítása.
-Jóváhagyja a képviselő-testület általa határozattal kijelölt közösségi színtér feladatait, használati szabályait és működésük rendjét.
- Véleményezi és jóváhagyja az Önkormányzat tárgyévi költségvetésében a közösségi színtér fenntartására elkülönített előirányzatot.
- Véleményezi az éves közművelődési szolgáltatási tervet.
- Részt vesz a Hidas Község Önkormányzat Képviselő-testületének a közművelődésről szóló 3/2021 (III.4.) 5. §-ban meghatározott kiemelt önkormányzati rendezvények megszervezésében, lebonyolításában, véleményezi és jóváhagyja azok programját, kijelöli a rendezvény lebonyolításáért felelős személyeket.
- Engedélyezi a közösségi színterek rendeletben meghatározott céloktól eltérő célra történő átmeneti igénybevételét.