Sajószentpéter Városi Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (I. 30.) önkormányzati rendelete

Sajószentpéter Városi Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 01. 31- 2023. 05. 30

Sajószentpéter Városi Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (I. 30.) önkormányzati rendelete

Sajószentpéter Városi Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.01.31.

Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2017. (V.2.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 1. ba) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed a Sajószentpéter Városi Önkormányzatra (a továbbiakban: Önkormányzat), a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, a Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatalra, az Önkormányzat költségvetési szerveire, továbbá az Önkormányzat által támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, az Önkormányzat által alapított, vagy önkormányzati támogatással működő gazdasági társaságok költségvetési kapcsolataira is.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzati költségvetés 2023. évi

a) költségvetési bevételének főösszegét 2.044.905.977 Ft-ban

b) költségvetési kiadásának főösszegét 3.470.924.068 Ft-ban

c) költségvetési egyenlegét -1.426.018.091 Ft-ban

d) finanszírozási bevételek főösszegét 1.463.426.583 Ft-ban

e) finanszírozási kiadás főösszegét 37.408.492 Ft-ban

f) bevételi főösszegét 3.508.332.560 Ft-ban

g) kiadási főösszegét 3.508.332.560 Ft-ban

állapítja meg.

(2) Az önkormányzat 2023. évi költségvetésének -1.426.018.091 Ft-os egyenlegéből a működési költségvetési hiánya 310.407.599 Ft, a felhalmozási költségvetési hiánya: 1.115.610.492 Ft.

(3) A költségvetési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év(ek) maradványának igénybevételét rendeli el.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) A 2. § (1) bekezdés f) pontjában megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonként kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) A 2. § (1) bekezdés g) pontjában megállapított kiadási főösszeg kiemelt előirányzatok, kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti részletezését a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) Az Önkormányzat költségvetésének mérlegét tájékoztatásul a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) Az Áht. 24. § (4) bekezdés d) pontja szerinti három éves tervet a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) Az Önkormányzat 2023. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítésére vonatkozó előirányzat-felhasználási tervet tájékoztató jelleggel az 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az önkormányzati költségvetés a tárgyévi előirányzatai mellett, több éves kihatással járó tételeket nem tartalmaz.

(7) A közvetett támogatásokat a 6. melléklet tartalmazza tájékoztató jelleggel.

(8) Az Önkormányzat nevében végzett beruházási feladatok kiadási előirányzata célonkénti részletezését a 7. melléklet, a felújítási feladatok kiadási előirányzata célonkénti részletezését a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) Az Önkormányzat nem tervez olyan fejlesztést, melynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban Stabilitási törvény) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé.

(10) Az önkormányzatnak – a Stabilitási törvény 8. § (2) bekezdése szerinti – adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei nem állnak fenn. Az önkormányzat jogszabályban meghatározottak szerinti 2023. évi saját bevételeit tájékoztató jelleggel a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.

(11) Az általános tartalék összegét az önkormányzat 12.000.000 Ft-ban határozza meg.

(12) A sportcélú tevékenységek támogatásának biztosításához működési céltartalékként 500.000 Ft-ot, a saját forrásból megvalósuló beruházások, felújítások, valamint a pályázatok önrészének biztosításához fejlesztési céltartalékként 38.000.000 Ft-ot határoz meg.

(14) A Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatal dolgozóit megillető cafetéria-juttatás éves összege a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdése alapján 231.900 Ft/fő. A Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatal Cafetéria Juttatási Szabályzatában foglaltakat kell alkalmazni a polgármesterre, főállású alpolgármesterre is.

(15) Az Önkormányzat az alábbi önként vállalt feladatok ellátásához hagy jóvá kiadási előirányzatot 2023. évben:

a) Járóbeteg szakellátás

b) Sportcsarnok működtetése

c) Rendezvények Háza működtetése

d) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás 2023.06.30. napjáig

e) Támogató szolgáltatás

f) Képviselő-testület és bizottsági tagok díjazása

g) Kitüntetések adományozása

h) Civil szervezet támogatása

4. § (1) A Képviselő-testület a működőképesség megőrzése érdekében a feltételek fennállása esetén támogatási igényt nyújt be a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 3. melléklet I. 2.1.5. jogcímszám szerinti önkormányzatok rendkívüli támogatására.

(2) A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület látja el.

(3) A gazdálkodó szervek elemi költségvetését a Polgármester hagyja jóvá.

4. Gazdálkodás a költségvetési előirányzatokkal

5. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző felel.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(3) Az önkormányzati költségvetési szervek az e rendeletben megállapított döntési körükbe tartozó bevételi és a kiadási előirányzatokkal – jogszabályi keretek között – önállóan gazdálkodnak. A költségvetés végrehajtása során a költségvetési szervek szervezeti és működési feltételeit ennek betartására kötelesek kialakítani.

(4) Elszámolási kötelezettség terheli az intézményeket a kötött felhasználású állami támogatások esetében. A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézményeknek olyan nyilvántartást kell vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése. Az Önkormányzat által igényelt feladatmutató szerinti állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikái, egyéb szakmai dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik.

(5) Feladatcsökkenés esetén a szükséges korrekciókat ennek megfelelően kötelesek megtenni. Az intézményi költségvetés végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért az intézmény vezetője felelősséggel tartozik.

(6) A költségvetési szervek az Ávr. 35. § (1) bekezdése szerinti többletbevételeiket csak az irányító szerv előzetes döntése alapján használhatják fel.

(7) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása automatikusan nem vonja maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.

(8) A Képviselő-testület 2023. évre a köztisztviselői illetményalapot 46.380 forintban állapítja meg a Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatalra vonatkozóan.

(9) A Képviselő-testület az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek főállású dolgozóinak saját gépjárművel történő munkába járás esetén a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdés bb) pontjában meghatározott költségtérítést biztosít.

(10) Az Ávr. 51. § (1) bekezdése alapján az egységes rovatrend K1101. rovat eredeti előirányzatának 20%-áig vállalható kötelezettség.

(11) A költségvetési intézményeknél és az önkormányzatnál a tárgyévi költségvetés terhére jutalom nem tervezhető, évközben a polgármester engedélyével a személyi juttatások évközi megtakarítása terhére fizethető a pénzügyi osztályvezető ellenjegyzése mellett, melyet legkésőbb tárgyév november 20. napjáig kezdeményezni szükséges. A polgármester jutalmazásáról a Képviselő-testület dönt.

(12) A Sajószentpéteri Polgármesteri Hivatalnál az Önkormányzat konzorciumi partnereként kapott európai uniós pályázati támogatások felhasználásáról a Polgármester egyetértésével a Jegyző dönt.

(13) Az önkormányzati költségvetési szervek a részükre megállapított létszámkerettel – jogszabályi keretek között – önállóan gazdálkodnak. Az engedélyezett létszámkeret év közben a Képviselő-testület által elrendelt feladatcsökkenéssel összefüggésben csökkentendő, feladatbővüléssel összefüggően növelhető.

(14) A Képviselő-testület által megállapított intézményi létszámkeret intézményi saját hatáskörben nem növelhető.

(15) A költségvetési szervek az alaptevékenység ellátását szolgáló ingatlant, ingatlanrészt, egyéb tárgyi eszközöket – amennyiben az alaptevékenység ellátását nem veszélyezteti – írásos megállapodás alapján, díjfizetés ellenében bérbe adhatják. A bérleti díj nem lehet kevesebb az önköltségszámítás alapján megállapított költségnél.

(16) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti, a város költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.

5. A pénzeszközök felhasználása

6. § (1) Az Önkormányzatnak és a költségvetési szerveknek a bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmaznia.

(2) Az Önkormányzat és a költségvetési szerv a következő készpénzes kifizetéseket teljesítheti házipénztárából:

a) elszámolási kötelezettséggel adott készpénzelőleg,

b) bankszámlával nem rendelkező foglalkoztatottak bére, egyéb járandóságai,

c) közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatottak bére,

d) foglalkoztatottak költségtérítései,

e) belföldi kiküldetés költségtérítése,

f) külföldi kiküldetéssel kapcsolatos kiadások,

g) reprezentációs kiadások,

h) üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások, amennyiben üzemanyagkártya használata nem lehetséges,

i) készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések, 500 eFt értékhatárt meg nem haladó összegű szolgáltatási kiadások,

j) az ellátottak pénzbeli juttatásainak készpénzben kifizetendő összege,

k) kerekítési különbözet,

l) fizetési számlára történő készpénz-visszafizetés.

6. A költségvetés általános- és céltartalékának felhasználása

7. § (1) A költségvetésben elkülönített általános tartalék az év közben jelentkező többletfeladatok kielégítésére, valamint bevétel elmaradás pótlására használható fel.

(2) A költségvetésben elkülönített működési és fejlesztési céltartalékok a 3. § (12) bekezdésében megjelölt célokra használhatóak fel.

(3) Az általános és céltartalékok feletti rendelkezési jog 5 mFt értékhatárt meghaladóan a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik, az 5 mFt értékhatárt meg nem haladóan a Polgármester jogosult a rendelkezésre. A Polgármester a döntéséről a Képviselő-testületet tájékoztatja.

7. A költségvetési előirányzatok megváltoztatásának rendje, a költségvetési rendelet módosítása

8. § (1) Az önkormányzat önkormányzati szintű kiadási előirányzatok közötti módosításokra – a működési és felhalmozási kiadások közötti átrendezést is lehetővé téve – saját hatáskörben a Polgármester 5.000 eFt összegig jogosult. A módosítás nem veszélyeztetheti a vállalt kötelezettség teljesítését, a feladatellátás feltételeinek biztosítását. A polgármester döntéséről tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottakon kívüli esetekben az előirányzatok módosításának jogát a Képviselő-testület magának tartja fenn

(3) A Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett hozzájárul az évközi állami pótelőirányzatok terhére történő kiadási előirányzatok emeléséhez, az ilyen kifizetések teljesítéséhez.

(4) Az előirányzat változásokat a költségvetési rendeletbe év közben e rendeletben foglaltak szerint kell beépíteni.

9. § (1) Amennyiben az Országgyűlés, a Kormány vagy más erre jogosult az Önkormányzat részére pótelőirányzatot biztosít, a Polgármester a Képviselő-testületet erről a soron következő költségvetési rendeletmódosítás alkalmával tájékoztatja, legkésőbb december 31-i hatállyal.

(2) Amennyiben az Országgyűlés előirányzatot zárol, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetés módosítását.

8. A költségvetési szervek tartozásainak rendezése

10. § (1) A költségvetési szerv - az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 71. §-a szerinti – tartozásállományára vonatkozó adatszolgáltatás a 10. melléklet alkalmazásával történik. A Polgármester az értesítés alapján intézkedik az önkormányzati biztos kirendeléséről.

(2) Az önkormányzati biztos kijelöléséről a Képviselő-testület dönt.

9. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

11. § (1) Valamennyi intézmény vezetője köteles gondoskodni a belső kontrollrendszer kialakításáról, hatékony működtetéséről és nyilatkozatban értékelni annak minőségét. A nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt meg kell küldenie az irányító szervnek.

(2) Az irányító szerv belső ellenőrzés keretében ellenőrzi a költségvetési gazdálkodást, működést. A jegyző a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a Képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.

10. Egyéb gazdálkodási eljárási kérdések

12. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a gazdaság fejlesztése, a foglalkoztatás elősegítése, vállalkozások letelepítése érdekében tárgyalásokat folytasson.

(2) A végleges kötelezettségvállaláshoz a Képviselő-testület jóváhagyása szükséges.

(3) A költségvetési szervek kizárólag a Képviselő-testület jóváhagyásával nyújthatnak be pályázatokat abban az esetben, ha pályázattal megvalósuló feladat költségvetési többlettámogatást igényel. Többlettámogatási igénnyel nem járó pályázat benyújtása esetén a pályázatról a Polgármestert tájékoztatni kell.

(4) A Polgármester a 7. §-ban és 8. §-ban rögzítetteken túl, legfeljebb 5.000 eFt értékhatárig dönt a Mötv. 68. § (4) bekezdése szerinti forrásfelhasználásról. Döntéséről tájékoztatja a Képviselő-testületet.

13. § (1) Az Önkormányzat költségvetési szervei a költségvetési évre vonatkozóan összeállítják likviditási igényüket és tájékoztatást nyújtanak keletkező saját bevételeikről.

(2) Az Önkormányzat a költségvetési szerv szállítói állománya és a rendelkezésre álló források figyelembe vételével biztosítja a költségvetési szervek működéséhez szükséges fedezetet.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles a mindenkor érvényes jogszabályok figyelembe vételével belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódó szabályokat, a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért a felelősség az intézményvezetőt terheli.

14. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2023. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2026. december 31-én hatályát veszti.