Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (IV.26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2021. 01. 19- 2021. 11. 02Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (IV.26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Tiszalúc Nagyközség Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az alaptörvény 32 cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata képviselő-testületének a Szervezeti Működési szabályzatáról szóló 4/2018. (IV.26.) önkormányzati rendelet 3. mellélet III. pontjának a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőt rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata.
(2) Székhelye: 3565 Tiszalúc, Kossuth tér 3.
2. § Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket, melynek során demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.
3. § Az önkormányzat illetékessége Tiszalúc közigazgatási területére terjed ki.
4. § (1) Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata jelképei a címer, zászló és a pecsét.
(2) Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata jelképeit és azok használatának rendjét Tiszalúc Nagyközség címeréről, zászlajáról valamint azok használatáról szóló rendeletében szabályozza.
(3) A Polgármesteri Hivatal kör alakú bélyegzőjén a körívben Tiszalúci Polgármesteri Hivatal felirat szerepel, középen Magyarország címere.
(4) Az önkormányzat történelmi emléknapja augusztus 30. I. Rákóczi György Erdély fejedelmének 1642. augusztus 30.-án kelt, Gyaluban kiadott, Lúcra hajdúkat telepítő oklevelének alapján.
(5) Az önkormányzat lapja: időszaki lapot bocsáthat ki, amely hitelesen tájékoztatja a polgárokat a képviselő- testület és a polgármester őket érintő fontosabb döntéseiről.
5. § Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat tevékenységéhez kapcsolódó feladatainak felsorolását és a szakfeladat rendet a rendelet 7. függeléke tartalmazza.
A KÉPVISELŐ TESTÜLET
6. § A Képviselő testület tagjainak száma: 9 fő (8 képviselő 1 polgármester) A Képviselő testület tagjainak névsorát a szabályzat 2. sz. függeléke tartalmazza.
A képviselő testület feladata és hatásköre
7. § (1) A Képviselő-testülettől a bizottságokra a polgármesterre és a társulásokra átruházott hatáskört a rendelet. 1;2;3.4. melléklete tartalmazza.
(2) A hatáskör gyakorlója a Képviselő-testületnek évente beszámol.
(3) Az önkormányzati hatósági ügyintézéssel kapcsolatos tapasztalatairól a hatáskör gyakorlója év végén beszámol.
(4) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáért felelős a határidő lejártát követő rendes ülésen beszámol a határozat végrehajtásáról.
A képviselő-testület munkaterve
8. § (1) A polgármester eskütételét követően az alakuló ülésen vagy az alakuló ülést követő első rendes ülésen munkaprogramot terjeszt a képviselő-testület elé. A munkaprogram a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól. Tartalmazza a településfejlesztés, a helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, kiemelt feladatait.
(2) A Képviselő-testület üléseit éves munkaterv szerint tartja. A következő év munkaterv tervezetét a beérkezett javaslatok alapján minden év december 31-ig a polgármester a képviselő testület elé terjeszti elfogadásra.
(3) A munkaterv elkészítéshez javaslatot kell kérni:
a) a képviselőktől
b) a bizottságoktól
c) a jegyzőtől
d) a polgármesteri hivatal szervezeti egységeinek vezetőitől
e) az önkormányzat által alapított intézmény, társaság vezetőitől
9. § (1) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjait, napirendjeit,
b) a napirend tárgyát, előadóját,
c) a közmeghallgatás időpontját, helyét.
(2) A képviselő-testület munkatervét közzé kell tenni a Hivatal hirdetőtábláján, az önkormányzat honlapján.
Képviselő-testület ülései
10. § A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
11. § (1) Rendes ülést a Képviselő-testület évi 6 alkalommal tart. Az ülést a hónap utolsó kedd munkanapjára 15 órai kezdettel kell összehívni.
A nyilvánosság biztosítása
12. § (1) A képviselő testület ülése nyilvános, kivéve a zárt ülés.
(2) A képviselő testület teljes nyílt üléseiről vágatlan kép és hangfelvétel készül, melyet a testületi ülést követő napon a település honlapjáról elérhetővé tesznek a lakosság számára.
(3) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak a képviselő testület által kijelölt helyen foglalhat helyet, és a testületi ülés alatt az ülés rendjének megzavarásától tartózkodni köteles. Az ülésteremben a hallgatóság tagja telefonbeszélgetést nem folytathat, ezért köteles telefonját kikapcsolt állapotban tartani vagy lenémítani.
(4) Az ülés rendjének megzavarása esetén az ülést vezető a hallgatóságot rendre utasíthatja, és figyelmezteti a rendzavarás következményeire, ismételt rendzavarás esetén a testületi ülést félbeszakíthatja (szünetet rendelhet el). Amennyiben a testületi ülés félbeszakítását követően a hallgatóság a rendzavaró tevékenységgel nem hagy fel, a testületi ülést az ülést vezető elnapolhatja.
(5) A nyilvános ülésen a hallgatóság tagja a képviselő-testület munkájáról – külön hozzájáruló nyilatkozat nélkül - kép és hangfelvétel készítésére jogosult, azonban a felvétel készítése során a képviselő-testület munkáját nem zavarhatja, illetve az ülésről hivatalos felvételt készítő személyt a felvétel készítésében nem akadályozhatja.
A Képviselő-testület összehívásának rendje
13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az az alpolgármester, aki képviselői mandátummal rendelkezik és általános helyettese a polgármesternek. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testület ülését.”
(2) Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét, napját és kezdési időpontját, a napirendi javaslatot, előadóját.
(3) A meghívó mellékletét képezik az előterjesztések és az önálló indítványok.
(4) A Képviselő-testület ülésén kiosztható előterjesztésre csak sürgősségi indítvány esetén kerülhet sor, a jegyző törvényességi véleményezésével.
14. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót és annak mellékleteit az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni.
(2) Indokolt esetben a Képviselő-testület a rendkívüli ülése rövid úton is összehívható a napirend megjelölésével a meghívó kézbesítését, illetve az értesítés közlését követő napra.
(3) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a lakosságot a polgármester tájékoztatja a település honlapján és a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján az (1) bekezdésben foglalt határidők figyelembevételével.
15. § A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott
a) a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egysége vezetője
b) a napirend által érintett bizottság nem képviselő tagja
c) a napirend által érintett szervezet vezetője, az intézményvezetők
d) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselője
e) --------
f) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja.
g.) a napirend által érintett nemzetiségi önkormányzat elnöke
Határozatképesség
16. § Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendi pont tárgyalására a Képviselő-testület ülését 5 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
A Képviselő-testület üléseinek vezetése
17. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester vezeti.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén az az alpolgármester vezeti az ülést.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti a képviselő-testület ülését.”
(4) Az ülés vezetőjének feladatai:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, a képviselő-testület üléséről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,
c) napirendi javaslat előterjesztése,
d) az ülés vezetése, a szó megadása, az ülés rendjének biztosítása
e) rendzavarás esetén az ülés félbeszakítása
f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, napirendek összevont tárgyalására,
g) a vita összefoglalása
h) szavazás elrendelése, a szavazás számszerű eredményének megállapítása.
(5) Az ülés vezetője figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ, méltatlan magatartást tanúsít, és felhívja a figyelmét a rendzavarás következményeire. Ismételt rendzavarás esetén a szót megvonhatja.
18. § (1) Az ülés napirendjéről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) A napirend sorrendje
a) munkatervben szereplő napirendek
b) személyi kérdések
c) rendelet-tervezet
d) más napirendek
e) sürgősséggel tárgyalandó indítvány
f) kérdések, bejelentések, tájékoztatók, beszámolók.
19. § (1) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslatról a Képviselő-testület határoz.
(2) A napirendi pont előterjesztője polgármester, alpolgármester, képviselő, jegyző, illetve a Képviselő-testület által felkért személy lehet.
Előterjesztés
20. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága vagy a képviselő által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató, kérelem, valamint minden olyan ügy, amely a munkatervben nem szerepel, de Képviselő-testületi tárgyalást, vagy döntést igényel.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban kerül benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Az előterjesztés tartalmazza
a) az előterjesztő megnevezését,
b) az ügyirat iktatószámát,
c) az előterjesztés tárgyát,
d) az előterjesztés előzményit, így a korábbi testületi megállapodásokat, a témában hozott korábbi határozatokat, azok végrehajtásának eredményeit,
e) a jogszabályi környezetet,
f) az előkészítésben résztvevők véleményét,
g) mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
h) az előterjesztés költségvetésre gyakorolt hatását,
i) törvényességi véleményezésre bemutatás idejét
j) a lehetséges döntési alternatívát és jogszabályi megalapozását, a javaslat indokolását,
k) határozati javaslatot, rendelet-tervezetet, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megnevezését, az intézkedés határidejét.
21. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért az előterjesztő a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során megismeri és figyelembe veszi a napirendi témájában érintett szerv, a lakosság véleményét, javaslatát.
(2) A bizottság bármely előterjesztéshez – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – véleményt nyújthat be a képviselő-testülethez.
Sürgősségi indítvány
22. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előterjesztések között nem szerepel.
(2) A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés napirendre vételéről. Ha nem ismeri el a sürgősséget, az előterjesztést a következő ülés napirendi javaslataként kell kezelni.
(3) A sürgősségi indítványt írásban a polgármesternél kell benyújtani a napirend megállapítását megelőzően, a sürgősség tényének indokolásával.
(4) Sürgősségi indítványt nyújthat be
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a bizottság
d) a képviselő
e) a jegyző.
Kérdés, interpelláció
23. § (1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítés jellegű felvetés vagy tudakozódás. A kérdésre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
(2) Az interpelláció felvilágosítás kérés, melynek tárgya szoros kapcsolatban áll a képviselő-testület hatáskörének ellátásával, vagy valamely szervezete, intézménye feladat- és hatáskörét érinti.
(3) Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, feltéve, ha azt a címzett az ülést megelőzően legalább 3 munkanappal írásban megkapta. Ellenkező esetben 15 napon belül, írásban kell az interpellálónak választ adni.
Vita
24. § (1) Az írásbeli előterjesztést és az önálló indítványt az előterjesztő vita előtt szóban kiegészítheti, módosíthatja.
(2) A vita megkezdése előtt az illetékes szakbizottság elnöke – távollétében képviselő tagja – nyilatkozik az előterjesztésről.
(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
(4) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó válaszol.
(5) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. Továbbá azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja a tárgyszerűségre, tárgyra térésre. A felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonhatja.
(6) A képviselő az elfogadott napirendi tárgysorozathoz nem tartozó közérdekű ügyben jogosult - napirenden kívüli – hozzászólásra de ezt az egyebek napirendi ponton belül teheti csak meg.
(7) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
25. § (1) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előterjesztője a hozzászólásokkal összefüggésben ismerteti álláspontját.
(2) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(3) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.”
26. § Módosító javaslatot az ülés előtt írásban, illetve az ülésen szóban lehet előterjeszteni. A szavazás elrendelése előtt az ülés elnöke a módosító javaslat írásba foglalását kérheti.
A szavazás rendje
27. § (1) A képviselő testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.
(3) Ha a képviselő testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozati javaslatokról külön-külön kell szavazást elrendelni.
28. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az személyesen érinti. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
29. § (1) A Képviselő- testület döntéseit kézfelemeléssel hozza és „igen” „nem” nyilatkozattal szavaznak.
30. § (1) A Képviselőtestület titkos szavazással dönt mindazon esetekben amikor jogszabály azt kötelező jelleggel előírja.
(2) A titkos szavazást a Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le, tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően megszámlálja a szavazatokat és a szavazás eredményéről jelentést tesz a Képviselő-testületnek.
(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és szavazóurna igénybevételével történik.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság jelen lévő tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
31. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani akkor, ha azt a polgármester vagy bármelyik képviselő indítványozza és azt a képviselő-testület egyszerű többséggel megszavazza.
(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik „igen”, „nem”, nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.
(3) A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a szavazás eredményét.
Jegyzőkönyv
32. § (1) A képviselő-testület üléséről, valamint a bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A ülésekről hangfelvétel alapján készül jegyzőkönyv. A hangfelvétel őrzéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(4) -----
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli.
(6) A nyílt ülésről készített jegyzőkönyvet a Település honlapján közzé kell tenni az aláírást követő 15 napon belül.
Személyes érintettség bejelentésének elmulasztása
33. § (1) Amennyiben egy képviselő nem tesz eleget az ügyben való személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettségének, úgy a Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára a képviselőt egyhavi tiszteletdíjától megfoszthatja. A kérdésben a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) A Képviselő-testület az egyhavi tiszteletdíj megvonásáról a mulasztást megalapozó körülményekről való tudomásszerzéstől számított legkésőbb 60 napon belül dönthet.
A képviselő-testület döntései
34. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben határozatot hoz, rendeletet alkot. „ Az önkormányzat rendeleteit és határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint.
a) A rendeleteket a a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet (továbbiakban: IM rendelet) 11 § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni
b) A határozatokat a IM rendelet 15. §-ban foglaltak szerint kell megjelölni.”
(3) A képviselő-testület határozata tartalmazza
a) a testület döntését,
b) a döntés végrehajtásának határidejét
c) a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését,
(4) A képviselő-testület döntéseiről a jegyző betűrendes és határidő-nyilvántartást vezet.
(5) A döntést a jegyzőkönyv aláírását követően 3 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek és szervnek.
35. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a települési képviselő
b) az állandó bizottság,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
(2) A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
(3) A rendelet-tervezet kodifikációját a jegyző végzi. Esetenként megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő.
36. § ----------
37. § (1) A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti képviselő-testület elé.
(2) -------------
(3) --------------
(4) A jegyző a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.
(5) -------------
38. § Az önkormányzati rendeletek kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik. A kihirdetésről a jegyző gondoskodik. A rendeletet a helyi honlapon is közzé kell tenni.
Közmeghallgatás, lakossági fórum
39. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett munkaterv szerinti időpontban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább 15 nappal korábban a lakosság tudomására kell hozni.
(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők, a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetői az Intézmény vezetőknek és a polgármester által kijelölt gazdasági társaságok vezetői.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, amelyről jegyzőkönyv készül a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvekre vonatkozó szabályok szerint.
(4) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. Egyedi hatósági ügyekben nem adható szó.
(5) Az állampolgárok és a (4) bekezdésben megjelölt szervezetek képviselői a képviselő- testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterekhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezettnek kell válaszolni.
(6) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.
(7) A közmeghallgatás alatt az ülésen a lakosság szóban felteheti kérdéseit és elmondhatja javaslatait.
(8) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólások tartalmát a polgármester által kijelölt (személy) bizottság megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket előkészíti. A polgármester azokra a kérdésekre, amelyekre azonnal nem tud választ adni, 15 napon belül értesíti az illetékest.
40. § (1) A képviselő-testület bármely tagja kezdeményezheti lakossági fórum tartását
a) jelentősebb döntések előkészítése,
b) az állampolgárokkal, valamint társadalmi szervezetekkel való párbeszéd fenntartása céljából.
(2) A lakossági fórum megtartásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
(3) A lakossági fórumra a közmeghallgatás szabályai az irányadóak azzal az eltéréssel, hogy arról jegyzőkönyv helyett feljegyzés készül.
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
41. § (1) A képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő eskütételére vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.
(3) A képviselő
a) tevékenyen részt vesz a képviselő-testület és annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja
b) írásban vagy szóban a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének bejelenti, ha a Képviselő-testület, illetve bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
c) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén –közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.
d) a Képviselő-testület vagy bizottság megbízásából való eljárásáról a következő ülésen beszámol.
(4) A képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíjáról és költségtérítéséről a Helyi Önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról, juttatásairól és költségtérítéséről szóló rendelet rendelkezik.
(5) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönthet a bizottsági tagság megszüntetéséről. E pontban foglalt rendelkezések irányadók a bizottság nem képviselő tagjaira is.
(6) A képviselő – a választópolgárokkal való közvetlen és rendszeres kapcsolat-tartása végett – fogadóórát tarthat.
42. § -------------
A KÉPVISELŐ TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
43. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra állandó bizottságokat választ, ideiglenes bizottságot választhat.
(2) A Képviselő-testület állandó bizottságai:
a) Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság
b) Nevelési, Kulturális és Sportbizottság
c) Egészségügyi, Szociális és Közrendvédelmi Bizottság.
(3) Az állandó tagjainak száma:
a) Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság 4 fő képviselő 1 fő nem képviselő
b) Nevelési, Kulturális és Sportbizottság 3 fő képviselő 1 fő nem képviselő
c) Egészségügyi, Szociális és Közrendvédelmi Bizottság 3 fő képviselő 2 fő nem képviselő
(4) A bizottságok feladatait és hatásköreit a rendelet 1;2;3. melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület bizottságai tagjainak nevét a rendelet 3. függeléke tartalmazza.
(6) A Képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjait vagyon-nyilatkozat tételi kötelezettség terheli, melynek nyilvántartása, ellenőrzése és az ezzel összefüggő kezdeményezések vizsgálata a Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság feladata.
44. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása a tevékenységéről szóló jelentés elfogadásáig tart.
(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és működésének időtartamát a Képviselő-testület a bizottság megválasztásakor állapítja meg.
(3) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók. Az ideiglenes bizottság elnöke csak képviselő lehet.
45. § A bizottság feladatkörébe tartozó ügyekben
a) előkészíti a képviselő-testület döntését,
b) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
c) szervezi a képviselő-testület döntéseinek végrehajtását,
d) kezdeményezi valamely előterjesztés vagy indítvány sürgősségi tárgyalását,
e) állást foglal a képviselő-testület által meghatározott előterjesztésben foglaltakról
f) -----------
g) ellátja a képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat.
A bizottsági működés főbb szabályai
46. § (1) Az illetékes bizottság állásfoglalásával terjeszthető a képviselő testület elé:
a) az önkormányzati vagyon elidegenítésével, társaságba való bevitelével,
b) vezetői kinevezéssel, választással,
c) kitüntetések, címek adományozásával kapcsolatos ügyek, valamint,
d) a költségvetés és zárszámadás tervezete
e) helyi rendeletek tervezeteit
(2) A bizottság üléseit az elnök, akadályoztatása esetén elnökhelyettes hívja össze és vezeti.
(3) A bizottság elnöke a meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket az ülés előtt 3 nappal megküldi a bizottság tagjainak és a meghívottaknak.
(4) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a jegyzőt. A bizottság elnöke a bizottsági ülésre más érdekelteket is meghívhat, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.
(5) Bármely képviselő, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására.
(6) A bizottság köteles a munkatervében szereplő, illetve a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat az előírt határidőre elvégezni. A soron következő ülés előtt a bizottság rendelkezésére bocsátott előterjesztést legkésőbb a Képviselő-testületi ülés előtt köteles megtárgyalni.”
(7) A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.
(8) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által kijelölt tag írja alá.
(9) -------------------
(10) A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik. A bizottságok iratait az ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ ÉS A HIVATAL
Polgármester
47. § A polgármester tisztségét főállásban látja el.
48. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban
a) képviseli a képviselő-testületet,
b) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,
c) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,
d) segíti a képviselők munkáját,
e) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az ülésről készített jegyzőkönyvet,
f) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását.
(2) A polgármester szükség szerint a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére munkaértekezletet tart, értékeli a Hivatal munkáját, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, az időszerű feladatokat, és beszámoltatja a jegyzőt.
(3) A polgármester havonta egy alkalommal vezetői értekezletet tart, melyen részt vesz az alpolgármester, a jegyző, az önálló intézmények vezetői, a Tiszalúci Községüzemeltetési és Szolgáltató Nonprofit Kft ügyvezető igazgatója, és a Roma nemzetiségi önkormányzat elnöke. A vezetői értekezlet konzultációs jellegű, érdemi döntést nem hoz.
(4) A polgármester fogadónapjáról a lakosságot tájékoztatni kell. A polgármester fogadónapját minden héten hétfőn 13.00-15-00 óráig tartja, melyről a lakosságot a hirdetőtáblán tájékoztatja
Alpolgármester
49. § (1) A képviselő-testület tagjai közül a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármesteri tisztség ellátása főállásban történik.
(3) Az alpolgármesterek feladatkörét a polgármester határozza meg, erről a testületet tájékoztatja.
(4) ---------------
Jegyző
50. § (1) A jegyző feladata a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban
a) törvényességi szempontból véleményezi az előterjesztéseket,
b) a jegyző a képviselő-testület ülésén jelzi, ha valamely döntési javaslat jogszabálysértő, ez a tény a jegyzőkönyvben is rögzítésre kerül.
c) biztosítja a működéssel összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,
d) gondoskodik a jegyzőkönyv elkészítéséről és annak határidőn belüli megküldését a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére
e) előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket,
f) aláírja az önkormányzat rendeleteit, gondoskodik a kihirdetésről.
(2) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői felett.
(3) A jegyzőt – a jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetére legfeljebb hat hónap időtartamra – a Hivatalnak a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott képesítéssel és gyakorlattal rendelkező köztisztviselője helyettesíti.
Polgármesteri Hivatal
51. § (1) A Polgármesteri Hivatal megnevezése: Tiszalúci Polgármesteri Hivatala.
(2) A Polgármesteri Hivatal székhelye: 3565 Tiszalúc, Kossuth tér 3.
(3) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódása az 5. függelék tartalmazza.
(4) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadás rendje:
a) hétfő 13.00–16.00 óráig
b) szerda 8.00–12.00 óráig 13.00–16.00 óráig
c) péntek 8.00–12.00 óráig
TÁRSULÁS
52. § (1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:
a) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás
b) Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás
c.) Taktaparti Önkormányzatok Központi Orvosi Ügyeleti Társulása
(2) A társulásban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás valamint a társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
(3) A társulási tanácsokban az Önkormányzatot a polgármester képviseli.
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSE ÉS VAGYONA
53. § (1) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
aa) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
ab) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése
b) A második forduló főbb elemei: munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetet.
54. § A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
55. § Az önkormányzat és a saját intézményei pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulással alapján látja el.
A TELEPÜLÉSI NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZOK MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK
A települési nemzetiségi önkormányzatok
56. § Tiszalúcon az alábbi települési nemzetiségi önkormányzat működik: Tiszalúci Roma Nemzetiségi Önkormányzat.
A települési nemzetiségi önkormányzatok működési feltételeinek biztosítása
57. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása, különösen az anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának a nemzetiségi önkormányzatok által történő megvalósítása és megőrzése érdekében együttműködik a települési nemzetiségi önkormányzattal.
(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzattal kötött megállapodás szerint biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére a működéshez szükséges személyi feltételeket. A nemzetiségi önkormányzat működését, döntéseinek előkészítését és végrehajtását a jegyző segíti. A települési nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási és adminisztratív feladatok ellátását a Hivatal Pénzügyi Osztálya végzi.
(3) Az önkormányzat az éves költségvetési rendeletben meghatározottak szerint biztosítja az önkormányzat működéséhez a nemzetiségi önkormányzattal kötött megállapodás szerint, a települési nemzetiségi önkormányzat részére a működésükhöz szükséges tárgyi feltételeket.
(4) A jegyző kötelezettsége a Nemzetiségi Önkormányzat tájékoztatása, véleményezési és egyetértési jogának gyakorlásáról, melyet legkésőbb a tájékoztatást követő Képviselő – testületi ülésen tárgyalni kell.