Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020 (II.3.) önkormányzati rendelete

Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2021. 12. 23- 2022. 09. 30

Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020 (II.3.) önkormányzati rendelete

Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2021.12.23.

Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Velence Város Önkormányzata

b) székhelye: 2481 Velence, Tópart utca 26.

c) bélyegzője: körívben „Velence Város Önkormányzata”, középen Magyarország címere

d) jelképe: a helyi címer, zászló, az egyéb városi jelképek és a városnév használatának rendjéről szóló önkormányzati rendelet szerint;

e) testületének megnevezése: Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete

f) működési területe: Velence Város közigazgatási területe

2. § (1) Velence Város Önkormányzatának intézményei:

a) Velencei Polgármesteri Hivatal

b) Velencei Meseliget Óvoda

c) Hauszmann Alajos Egységes Közművelődési Intézményközpont és Könyvtár

(2) Velence Város Önkormányzata által fenntartott intézmények magasabb vezetőinek vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége teljesítésére vonatkozó szabályokat a jelen rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(3) Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok:

Velence Városgazdálkodási Kft.
(4) Önkormányzati társulási megállapodások:
a) Humán Család- és Gyermekjóléti Szolgálat Intézményi Társulás
2481 Velence, Tópart u. 26.
b) Velencei Központi Orvosi Ügyeleti Társulás
2481Velence, Tópart u. 26.
c) Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
8154 Polgárdi, Batthyányi u. 132.
d) Velencei-tó Környéki Többcélú Kistérségi Társulás
2483 Gárdony, Szabadság út 20-22.

3. § Az önkormányzat hivatalának

a) neve: Velencei Polgármesteri Hivatal

b) bélyegzője: körívben „Velencei Polgármesteri Hivatal”, középen Magyarország címere.

4. § Velence Városának helyi ünnepe: augusztus 19. Velence Város Születésnapi Vígassága.

5. § Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Testület) „Velence Díszpolgára” címet, „Velencéért Emlékérem” kitüntető díjat, „Velence Rózsája” díjat és „Velencéért Oklevelet” adományoz az erről szóló önkormányzati rendelet szerint.

6. § Velence Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) testvérvárosi kapcsolatot tart fenn:

a) Athen/Agia Varvara (Görögország),

b) Ralingen (Németország),

c) Rosport (Luxemburg),

d) Round Hill (USA) városok önkormányzataival.

2. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás

7. § (1) A helyi önkormányzati rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja a rendelet Velencei Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztése. A kifüggesztés időtartama legalább 30 nap.

(2) A lakosság tájékoztatásának további módja: Az önkormányzat hivatalos honlapján (www.velence.hu) történő tájékoztatás.

(3) Az önkormányzat az információs önrendelkezési jog és az információszabadság tárgykörben alkotott jogszabály szerinti általános közzétételi listát az önkormányzat hivatalos honlapján teszi közzé.

(4) A zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosságra hozatala a polgármester nyilvános ülésen történő beszámolója útján valósul meg.

8. § A Testület a nyilvánosságot a nyilvános ülésre vonatkozó meghívó és az előterjesztések, valamint a nyilvános ülésen hozott döntések önkormányzat hivatalos városi honlapján történő közzétételével, ezenfelül a nyilvános ülésen való személyes megjelenés lehetőségének megteremtésével biztosítja.

II. Fejezet

3. Az önkormányzat feladat-, és hatásköre

9. § (1) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatait a jelen rendelet 3. melléklete tartalmazza.

10. § Az önkormányzati feladatellátásban közreműködik a polgármester, a jegyző, a képviselő-testület bizottságai, és a 2. § (1), (3) és (4) bekezdésében meghatározott intézmények, társulások és gazdasági társaságok.

11. § A Testület a következő hatásköreit ruházza át:

a) A helyi szociális juttatások odaítélése, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi szociális juttatások rendszeréről szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

b) Az önkormányzat szabad pénzeszközeinek lekötése, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

c) Polgármesteri hatáskör a Velence Város közigazgatási területén lévő ingatlanok Velence Város Önkormányzata javára bejegyzett építési és telekalakítási tilalom törlése, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

c) Elemi kár mértékének megállapítására kárbecslő bizottság létrehozása, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

d) Beépítési kötelezettség meghosszabbítása, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

e) Önkormányzati tulajdon esetében az útügyi és vízügyi hatósági eljárásokban történő nyilatkozat tétele, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

f) Bérhitel felvétele a képviselő-testület hivatala és az önkormányzat intézményeire kiterjedő egyhavi illetmény erejéig, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

g) Önkormányzati ingatlanok bérbeadása, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

h) Közterület-foglalási engedély kiadása, közterület-foglalási engedély kérelem elutasítása, közterület-használati díj megállapítása, a díj alóli mentesség megadása, a közterület-használati díj elengedése, a közterület-használati engedély visszavonása, meghosszabbítása, a közterület-használattal kapcsolatos bejelentés tudomásulvétele, a kötelezés kibocsátása az engedélytől eltérő, vagy engedély nélküli közterület-foglalásoknál, kötelezés az eredeti közterületi állapot helyreállítására a közterület-foglalás megszüntetésére, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében, valamint Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

i) Közbeszerzési ügyekben a közbeszerzési eljárásokban közreműködő bíráló bizottságok szakértelemmel rendelkező tagjainak kijelölése, az eljárást megindító hirdetménynek a közbeszerzési szabályzatban megjelölt módon történő ellenjegyzése,

j) Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

k) Oktatási és közművelődési területen a fenntartói támogató nyilatkozatok kiadása azon közoktatással kapcsolatos pályázatok esetében, amelyek összhangban vannak a város közoktatás-fejlesztési tervével, a feladatellátás minőségét javítják, de nem igényelnek többletforrást, Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület egyes hatáskörei gyakorlásának polgármesterre történő átruházásáról szóló önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

II. Fejezet

3. A Testület létszáma, ülésformáinak meghatározása

12. §1 A Testület létszáma 9 fő. A Testületet a polgármester és a megválasztott képviselők alkotják. A Testület névsorát a 8. melléklet tartalmazza.

13. § A Testület ülései:

a) rendes ülés,

b) rendkívüli ülés,

c) alakuló ülés,

d) közmeghallgatás.

4. Általános szabályok

14. § (1) A Testület a feladat- és hatáskörét az ülésén gyakorolja.

(2) A Testület szükség szerinti gyakorisággal, de évente legalább hat alkalommal ülésezik.

5. A Testület rendes ülése

15. § (1) A Testület rendes ülése a munkatervében meghatározott időpontra összehívott ülés.

(2) Rendes ülésnek minősül a munkatervtől eltérő napon rendes ülésként összehívott ülés is, amennyiben az adott hónapban rendes ülés még nem került összehívásra.

16. § (1) A Testület rendes ülésén szünetet a polgármester rendelhet el, valamennyi olyan helyzetben, amelyben a szünet elrendelése indokolt.

17. § Félbeszakadt ülés miatt meg nem tárgyalt napirendi pontokat legkésőbb 5 napon belül kell megtárgyalnia a Testületnek.

18. § A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 46. § (2) bekezdés c) pontja szerinti üzleti érdek sérelmének megítéléséről a polgármester dönt.

6. A Testület rendkívüli ülése

19. §2 (1) A polgármester a soron következő rendes ülések között, a munkatervben nem szereplő rendkívüli ülést is összehívhat.

(2) A polgármester az Mötv. 44. § -ában meghatározott indítvány esetében a rendkívüli ülést összehívja.

20. §3

21. §4

22. § Rendkívüli képviselő-testületi ülés telefonon vagy elektronikus úton is összehívható. A rendkívüli ülésre előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az ügyben illetékes bizottság véleményének előzetes beszerzése.

23. § Rendkívüli képviselő-testületi ülésre a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a 27. §, a 31. §, valamint a 32. § (1) bekezdésben foglaltak alkalmazása mellőzhető.

7. A Testület alakuló ülése

24. § Az alakuló képviselő-testületi ülésre a rendkívüli képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

8. Közmeghallgatás

25. § (1) A Testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A munkatervben rögzített közmeghallgatás időpontját, helyét legalább 15 nappal az ülés előtt a Velencei Híradó című városi lapban (a továbbiakban: városi lap), valamint a városi honlapon nyilvánosságra kell hozni.

(3) A közmeghallgatásra szóló meghívóra a rendes képviselő-testületi ülés meghívójára vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(4) A közmeghallgatás megtartására a képviselő-testület ülésének rendjére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

9. A Testület munkaterve

26. § (1) A Testület féléves munkaterv alapján ülésezik.

(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti a Testület elé a félévet megelőző utolsó ülésen.

(3) A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni, hogy a jegyző rendszeresen, lehetőség szerint háromhavonta tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.

(4) A munkaterv tervezetének összeállításakor javaslatot kell kérni:

a) a bizottságoktól,

b) a polgármesteri hivatal szervezeti egységeitől.

(5) A munkaterv főbb tartalmi elemei:

a) az ülések tervezett időpontja, napirendjei,

b) a napirendek előterjesztőjének a megjelölése,

c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet a bizottságnak véleményeznie kell,

d) a napirendhez meghívottak felsorolása, amennyiben az más, mint az állandó meghívottak köre (napirend tárgya szerint illetékes más szakember, napirend szerint érintett szervezetek vezetője),

e) a napirend előkészítőinek felsorolása.

(6) A munkatervben nem szereplő napirendi pontok meghívóban történő feltüntetésére a testület felhatalmazza a polgármestert.

III. Fejezet

10. A Testület üléseinek összehívása

27. § (1) A polgármester a Testületet – a jelen rendelet 22. § szerinti esetét kivéve – írásban hívja össze.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Testületet az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnöke hívja össze. Tartós akadályoztatásnak minősül az egy hónapot meghaladó betegség vagy távollét.

(3) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét,

b) ülésszak esetén annak várható időtartamát,

c) az ülés kezdési időpontját,

d) a javasolt napirendet,

e) a napirendi pontok előterjesztőjét.

(4) A Testület ülésének meghívóját és az előterjesztéseket – a 27. § (5) bekezdés, valamint a 33. § esetét kivéve – az ülés előtt legalább 5 nappal elektronikus úton kell kiküldeni a Testület tagjainak.

(5) Amennyiben valamely előterjesztés nem a meghívóval együtt kerül kiküldésre, a meghívóban a napirendi pont címe mellett a „későbbi kiküldéssel” kifejezést kell szerepeltetni, és az előterjesztést elkészültét követően haladéktalanul, de legkésőbb az ülés napján el kell juttatni a bizottság tagjainak, valamint a Testület tagjainak.

28. § (1) A testület ülésére – a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel – az előterjesztések elektronikus úton történő megküldésével meg kell hívni:

a) a Testület tagjait,

b) a jegyzőt, az aljegyzőt, a polgármesteri hivatal szervezeti egység vezetőit,

c) a város egyéni országgyűlési képviselőjét.

(2) Csak az ülés meghívóját kapják elektronikus formában:

a) a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervének vezetője,

b) a területileg illetékes járási hivatal vezetője,

c) az önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaságok képviselői a társaságot érintő ügyekben,

d) a meghívóban szereplő napirendi pont szerint érintett szervezet, intézmény vezetője,

e) a Velencei Meseliget Óvoda vezetője,

f) a Humán Család-és Gyermekjóléti Szolgálat vezetője,

g) a Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium Igazgatója,

h) a Hauszmann Alajos Egységes Közművelődési Intézményközpont és Könyvtár Vezetője,

i) a Velencei Római Katolikus Egyházközösség,

j) a Velencei Református Egyházközösség,

k) a Velencei Hajnalpír Baptista Gyülekezet,

l) a Velencei Polgárőr Egyesület,

m) a Velencéért Közalapítvány Kuratóriumi Elnöke.

11. Az ülések nyilvánossága és a zárt ülés

29. § (1) A Testületi ülés időpontjáról, helyéről, valamint lehetőség szerint a tervezett napirendről a lakosságot a városi honlapon tájékoztatni kell. A meghívó egy példányát a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján is ki kell függeszteni.

(2) A munkatervben rögzített közmeghallgatás időpontját, helyét legalább 15 nappal az ülés előtt a városi lapban, valamint az önkormányzat honlapján nyilvánosságra kell hozni.

30. § Az Mötv. -ben meghatározott esetekben az előterjesztő, illetve bármely képviselő javaslatára minősített többséggel rendelhet el zárt ülést a polgármester a napirend elfogadásakor.

12. Előterjesztések

31. § (1) A Testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:

a) Első rész:

aa) a tárgy pontos meghatározása; annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, és ha igen, milyen döntés született; a meghozandó döntés indokainak bemutatása; a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése; az előkészítésben résztvevők megnevezése;

ab) azoknak az új követelményeknek, összefüggéseknek, lakossági véleményeknek az elemzése, amelyek új intézkedést, testületi döntést igényelnek;

ac) mindazon körülmények, összefüggések, tények, adatok ismertetése, amelyek a döntést indokolják;

ad) az előkészítés során végzett összehangoló munka főbb tapasztalatainak ismertetése, a különböző szervekkel vagy személyekkel történt egyeztetés, az ennek során esetlegesen felmerült lényeges érdek és véleménykülönbségek bemutatása, ha ezt a kisebbségben maradt fél kéri;

ae) a feladatok, a megvalósításhoz szükséges feltételek és a végrehajtás során elérendő eredmények konkrét megjelölése;

af) a határozati javaslat indokolása.

b. Második rész (határozati javaslat):
ba) egyértelműen legyen megfogalmazva;
bb) logikusan épüljön az előterjesztés első részének megállapításaira;
bc) legyen szakszerű és végrehajtható;
bd) ahol ez szükséges, alternatív javaslatokat kell kidolgozni;
be) meg kell határozni a végrehajtásért felelős nevét, a végrehajtási határidőt, szükség esetén a végrehajtásról szóló beszámolásra vonatkozó határidőt, részhatáridőt;
bf) utalni kell a tárgyban korábban hozott határozatok további sorsára (hatályon kívül helyezés, módosítás), arra törekedve, hogy adott témakörben csak egy testületi határozat legyen hatályban.
(2) Az előterjesztések formai követelményeit a jelen önkormányzati rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(3) A Testület elé kerülő előterjesztés előterjesztői a következők lehetnek:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) bizottság, bizottsági elnök,
d) jegyző, aljegyző,
e) osztályvezető,
f) mindaz, akit a Testület előterjesztés készítésére kötelez, vagy felkér.
(4) A Testület döntéseinek végrehajtásáért felelősként a következők lehetnek megjelölve:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) bizottsági elnök,
d) jegyző, aljegyző,
e) mindaz, akit a testület határozata végrehajtásra kötelez vagy felkér.

32. § (1) A napirendi előterjesztést írásban kell benyújtani.

(2) Kivételes esetben – az ügy fontosságára, sürgősségére tekintettel – szóbeli előterjesztés tehető a Testület ülésén, amelyet a napirendi javaslatról történő döntés előtt jelezni kell a polgármesternek.

Szóbeli előterjesztést tehet:
a) a polgármester, az alpolgármester,
b) a bizottsági elnök,
c) a jegyző, az aljegyző.
(3) Az előterjesztéseket – a jelen rendelet 22. §-ában, valamint a 27. § (5) bekezdésében foglaltak, a szóbeli előterjesztés, valamint a sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztés kivételével – 5 nappal a Testület ülése előtt el kell juttatni a jegyzőnek. A jegyző a törvényesség betartását előzetesen megvizsgálja.
(4) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztés, valamint a jelen rendelet 22. §-ában, és a 27. § (5) bekezdése esetében az előterjesztést – a törvényesség előzetes vizsgálata érdekében – elkészültét követően haladéktalanul el kell juttatni a jegyzőnek.
(5) Pénzügyi fedezetet igénylő testületi előterjesztések csak valós, ténylegesen rendelkezésre álló forrás megjelölésével, a pénzügyi feladatokat ellátó bizottság állásfoglalására való utalással, valamint a Pénzügyi és Gazdasági Osztály vezetője vagy a helyettesítését ellátó személy ellenjegyzésével terjeszthetők be a testület elé. Ezen túlmenően az előterjesztések - amennyiben e rendelet vagy más jogszabály eltérően nem rendelkezik - a tárgy szerint érintett bizottság állásfoglalásával nyújthatóak be a testületnek.
(6) Az előterjesztés 2 eredeti példányának az előterjesztő aláírását kell tartalmaznia. A költségvetési tárgyú rendelettel kapcsolatos előterjesztést a polgármester és a jegyző együttesen írja alá.
(7) Az előterjesztésben a határozati javaslatot megelőzően meg kell jelölni, hogy a határozat végrehajtásáért - a 31. § (4) bekezdésében megjelöltek közül - ki a felelős, továbbá, hogy a végrehajtásban való közreműködés a polgármesteri hivatal mely szervezeti egységének feladatkörébe tartozik.
(8) Az előterjesztés jobb felső sarkában „ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE” vagy „NYILVÁNOS ÜLÉS NAPIRENDJE” megjelölést kell alkalmazni. A zárt ülés Mötv.-ben meghatározott kérelemre történő tartása esetén az erre vonatkozó nyilatkozat csatolásáról az előterjesztés előkészítője gondoskodik.
A nyilatkozat formáját a jelen önkormányzati rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(9) Az előterjesztés jobb felső sarkában meg kell jelölni, hogy a döntéshozatal egyszerű vagy minősített többséggel történik-e.
(10) Alapítói döntés esetén az előterjesztés jobb felső sarkában ezt jelezni kell.
(11) A kitüntetési javaslatokra vonatkozó előterjesztésekhez csatolni kell valamennyi javaslatot.
(12) Az alakuló ülésen az alpolgármester, bizottsági tagok megválasztására szóbeli előterjesztés tehető.

33. § Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha a döntés meghozatala jogszabály rendelkezése alapján indokolt, vagy az a testület következő ülésére önkormányzati érdeksérelem nélkül már nem terjeszthető be. A sürgősségi indítványról a képviselő-testület határoz.

A sürgősségi indítvánnyal előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.

13. Az ülés vezetése, a vita

34. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az ülés elnökének teendőit az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnöke látja el.

Tartós akadályoztatásnak minősül az egy hónapot meghaladó betegség, vagy távollét.

35. § (1) Az elnök főbb feladatai az ülés vezetése során:

a) az ülés megnyitása,

b) a képviselő-testületi ülés szabályszerű összehívásának megállapítása,

c) a határozatképesség megállapítása és folyamatos figyelemmel kísérése a képviselő-testületi ülés folyamán,

d) közli a képviselők által előzetesen írásban benyújtott kérdések tárgyát,

e) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

f) a képviselő kérésére a napirendekhez nem kapcsolódó tárgyakban napirend előtti vagy utáni felszólalást engedélyezhet,

g) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és azt lezárja,

h) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

i) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület,

j) bármikor szünetet rendelhet el.

(2) Az elnök feladata a tanácskozás rendjének fenntartása, ennek érdekében:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors és érdemi eldöntésére,

b) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,

c) rendreutasíthatja azt, aki a testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

d) ismétlődő rendzavarás esetén - a testület tagja kivételével - figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót,

e) figyelmezteti a képviselőt a hozzászólásra biztosított időkeret túllépésére, ismételt figyelmeztetés után a szót megvonja.

(3) Amennyiben az elnök a vitát nem a jelen rendelet szabályainak megfelelő módon vezeti, őt az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság elnöke erre figyelmezteti.

36. § (1) Az a képviselő-testületi tag, aki a 35. § (2) bekezdés b) vagy c) pontja szerinti figyelmeztetés vagy rendreutasítás után a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, vagy a képviselőtestület tagjait sértő kifejezésekkel illeti - ha bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja - széksértést követ el.

(2) A széksértést elkövető képviselőt a Testület 30.000, -Ft pénzbírsággal sújtja.

(3) A széksértés tényének megállapítását kérő képviselő indítványára a Testület vita nélkül dönt a széksértés megállapításáról.

(4) A (2) bekezdés szerinti pénzbírság összege a széksértést elkövető képviselő tiszteletdíjából kerül levonásra.

(5) Azt a nem képviselő személyt, aki a 35. § (2) bekezdés b) vagy c) pont szerinti figyelmeztetés vagy rendreutasítás után a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, vagy a képviselőtestület tagjait sértő kifejezésekkel illeti - ha bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja – a polgármester az ülésteremből kivezettetheti.

37. § A polgármester javaslatára a képviselő-testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. Ha az ülés, rendzavarás miatt félbeszakad, csak a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint újból összehívott képviselő-testületi ülésen lehet megtárgyalni az elmaradt napirendi pontokat.

38. § (1) Napirend felvételéről, a napirendek sorrendjéről a testület vita nélkül dönt.

(2) A nyilvános ülés kezdetén, a napirendi pontok tárgyalása előtt a képviselő legfeljebb 2 percben felszólalhat.

(3) A napirend tárgyalása előtt az előterjesztő szóbeli kiegészítést tehet a napirendhez, amennyiben a hozzászólása új tényeket, információkat tartalmaz.

39. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, illetve az előterjesztéshez maximum egyszer 5 percben hozzászólhatnak. Az elhangzott kérdésre a vita előtt kell választ adni. Aki az egyszeri 5 perces hozzászólását kimerítette, a vitának a további részében még egyszer 2 percben reagálhat a később elhangzottakra. Személyes érintettség esetén további 1 perces viszontválaszra van lehetőség.

(2) Az éves költségvetési rendelet tárgyalása során a pénzügyi feladatokat ellátó bizottság elnökét 15 perces, a képviselőket 10 perces, második megszólalás esetén 5 perces hozzászólási lehetőség illeti meg.

(3) Az ülés elnöke az ülés vezetése során az (1) - (2) bekezdésben szabályozottaktól eltérően saját hatáskörben további hozzászólási lehetőséget biztosíthat időkorlát nélkül.

(4) A bizottság döntését a bizottság elnöke vagy megbízott tagja a vita megkezdése előtt ismerteti a testület ülésén, amennyiben azt az előterjesztés vagy annak melléklete nem tartalmazza.

(5) Az ülésen megjelent állampolgároknak a tárgyhoz tartozó kérdésben az elnök hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás ez esetben sem haladhatja meg az 5 percet.

(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja ügyrendi javaslatot tehet, amely javaslatról a testület vita nélkül határoz. A már hozzászólásra jelentkezett személyeknek szót kell adni, újabb hozzászólásra jelentkezést az elnök nem fogadhat el.

(7) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a napirend előterjesztője – legfeljebb 5 percben - reagálhat a hozzászólásokra.

(8) Az előterjesztő az előterjesztését a döntéshozatalig módosíthatja, illetve visszavonhatja, amelyet a testület szavazás nélkül vesz tudomásul.

(9) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

(10) Egy napirendi pont tárgyalása során – legfeljebb egy alkalommal és maximum 10 percben – tárgyalási szünetet rendelhet el az elnök.

40. § A módosító határozati javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni.

14. Határozathozatal

41. § (1) Szavazni „igen” -nel vagy „nem” -mel lehet, vagy a testület tagja a szavazástól tartózkodhat.

(2) A szavazás kézfeltartással történik, az elnök a szavazatokat megszámlálja.

(3) Ha a testület kinevezési, megbízási, választási, valamint kitüntetési jogkörének gyakorlása során több jelölt közül választ, valamint, ha a határozati javaslat több változatot tartalmaz, azokról a jelen rendelet 39. § (4) bekezdésében meghatározott sorrendben kell szavazni. Azt a jelöltet, illetve változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy eléri a szükséges többséget. A testület a szükséges többséget eredményező első szavazással hozza meg a határozatát. Ezt követően a szavazás tovább nem folytatható.

(4) A szavazás sorrendje a következő: először a bizottság által javasolt jelöltekről, illetve változatokról a bizottsági javaslat sorrendjében szavaz a testület. Ha a bizottság által javasolt jelölt, illetve változat a szükséges többséget nem kapja meg, a testület a többi jelöltről betűrend szerint szavaz.

(5) Amennyiben egyik jelölt vagy változat sem kapja meg a szükséges többséget, újabb szavazási fordulót kell tartani. Ebben a fordulóban a támogatást nem szerzett vagy a legkevesebb igen szavazatot kapott jelölt vagy javaslat nem vehet részt.

(6) Megfelelő többség hiányában az újabb, utolsó fordulóban az lesz az egyedüli jelölt, illetve egyetlen határozati javaslat, aki (amely) az előző szavazás során a legtöbb szavazatot kapta.

(7) Ha az előző bekezdésekben foglaltak alapján egyetlen jelölt, illetve határozati javaslat sem kapja meg a szükséges számú szavazatot, akkor az előterjesztőnek új pályázatot kell kiírnia, illetve új határozati javaslatot kell készítenie.

(8) A szavazás megismétlésére vonatkozó, az Mötv.-ben szabályozott eseten túlmenően érvényes szavazás után egy ülésen belül abban a kérdésben, amelyben szavazás történt, ismételt szavazást elrendelni csak akkor lehet, ha az üggyel kapcsolatosan olyan új körülmény merül fel, amely annak elbírálását lényegesen befolyásolja. A szavazás megismétlésének kérdésében a testület ügyrendi döntést hoz.

(9) A Testület ügyrendi kérdésben dönt minden olyan esetben, amikor a javaslat nem érdemi kérdés eldöntésére irányul. Ügyrendi kérdésben napirendi vitát folytatni, napirendi hozzászólást tenni nem lehet. Ügyrendi kérdésben azonnal, vita nélkül kell szavazni.

(10) A módosító indítványokról a testület szavaz. A módosító indítvány elfogadásához az eredeti határozati javaslatra előírt szavazati többség szükséges.

42. § (1) Az Mötv. 49. § (1) bekezdése alapján a döntéshozatalból kizárható az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.

(2) Amennyiben a Testület tagja adott ügyben elmulasztja a személyes érintettsége bejelentését, és a Testület megbízatásának időtartama alatt a bejelentés elmulasztása bizonyítást nyer, a képviselő 10.000, - Ft bírság megfizetésére köteles.

(3) Ismételt kötelezettségszegés esetén a pénzbírság újra megállapítható.

(4) A (2) és (3) bekezdés szerinti pénzbírság kiszabására bármely képviselő vagy a polgármester javaslatára a képviselő-testület dönt.

43. § A Testület által - az Mötv.-ben szabályozott eseteken túlmenően - meghatározott, minősített többségű szavazással eldöntendő ügyek:

a) az önkormányzat ingatlanvagyonának elidegenítése,

b) döntés hosszú lejáratú hitel felvételéről, kötvény kibocsátásról,

c) testületi hatáskörök átruházása, döntési jog átadása,

d) önkormányzati kitüntetések és egyéb elismerő címek adományozása,

e) a választás, kinevezés, vezetői megbízás fogalmába nem tartozó egyéb személyi döntés

f) méltányossági döntést igénylő ügyek,

g) közbeszerzési eljárással, versenyeztetéssel kapcsolatos döntések,

h) azon gazdasági társaságokkal kapcsolatos alapítói döntések, amelynek az önkormányzat tulajdonosa, illetve amelyben tulajdonrésszel rendelkezik,

i) költségvetést érintő ügyek,

j) a vagyonnyilatkozat-tételi eljárással,

k) a testvérvárosi kapcsolatok létesítésével, megszüntetésével kapcsolatos döntések meghozatalához.

15. Titkos és név szerinti szavazás

44. § (1) Titkos szavazást tarthat a képviselő-testület a polgármester, vagy legalább 4 képviselő indítványára az Mötv.-ben meghatározott ügyekben.

(2) A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület esetenként, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(4) Titkos szavazás esetén a szavazással kapcsolatos teendőket az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság képviselő tagjaiból álló szavazatszámláló bizottság végzi.

45. § (1) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a polgármester kérésére a jegyző felolvassa a testület tagjának nevét, és a jelenlévő tag neve felolvasásakor szóban igennel vagy nemmel szavaz, vagy tartózkodik a szavazástól.

(2) A név szerinti szavazás eredményét a testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

16. Képviselői kérdés

46. § (1) A képviselői kérdés a polgármesterhez, alpolgármesterhez, jegyzőhöz, bizottság elnökéhez a testület ülésén a napirendek lezárása után terjeszthető elő, amelyre a kérdés címzettje az ülésen szóban vagy 15 napon belül írásban ad választ a kérdést feltevő képviselő részére.

(2) A kérdésre adott szóbeli válasz elfogadásáról a képviselő a testület ülésén, az írásbeli válasz elfogadásáról a válaszadást követő testületi ülésen nyilatkozik.

Amennyiben a képviselő a választ nem fogadja el, a testület vita nélkül dönt az elfogadásról. Amennyiben a testület a kérdésre adott választ nem fogadja el, úgy az a tárgya szerint illetékes bizottsághoz kerül véleményezésre.
(3) A kérdés alapján a Testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet.
(4) A kérdés tárgyának kivizsgálásába a kérdést feltevő képviselőt is be kell vonni. A kivizsgálással a testület megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert, illetve az ügyben illetékes bizottság elnökét. A kérdés kivizsgálásával a Testület által megválasztott ideiglenes bizottság is megbízható és a vizsgálatba a testület által jóváhagyott külső szakértő is bevonható.
(5) A kérdésre adott írásbeli választ, továbbá vizsgálat esetén az annak eredményét összegző anyagot minden képviselőhöz el kell juttatni.

17. A testületi ülés jegyzőkönyve

47. § (1) A testületi ülésről hangfelvételt kell készíteni, amely nem selejtezhető.

(2) A nyilvános ülés hangfelvétele közérdekű adatnak minősül.

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához a jegyző mellékeli a meghívót, az írásos előterjesztéseket, a jelenléti ívet, a képviselő kérésére az írásban is benyújtott képviselői hozzászólást, az ülés időtartama alatt keletkezett egyéb dokumentumokat.

A jegyző a nyilvános és a zárt ülésről készült jegyzőkönyv eredeti példányát – ülésenként külön-külön - mellékleteivel együtt évente bekötteti.
(4) A zárt ülés jegyzőkönyve 3, a nyilvános ülés jegyzőkönyve 4 példányban készül.
(5) A nyilvános ülés jegyzőkönyvét az állampolgárok a polgármesteri hivatal titkárságán – ügyfélfogadási időben – megtekinthetik a hozzátartozó dokumentumokkal együtt, a személyes adatok és minősített adatok védelmére vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazása mellett. A nyilvános ülés jegyzőkönyvének egy példányát át kell adni a Hauszmann Alajos Egységes Közművelődési Intézményközpont és Könyvtár és a Fejér Megyei Könyvtár részére.
(6) A jegyzőkönyveket és a hangfelvételeket tartalmazó adathordozókat, az erre a célra rendszeresített zárható helyiségben, időbeli sorrendben kell tárolni.

18. Lakossági fórumok

48. § (1) A jelentősebb testületi döntések, helyzetértékelések előtt az önkormányzat képviselői és bizottságai lakossági fórumot szervezhetnek. A lakossági fórumok a lakosság, a civil szervezetek, egyéb érdekeltek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.

(2) A lakossági fórum időpontjának meghirdetéséről a polgármester az önkormányzat hivatalos honlapja útján gondoskodik.

19. Az önkormányzati rendeletalkotás

49. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezet előkészítése:

a) A Testület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg.

b) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal jegyzője által kijelölt szervezeti egysége készíti elő. Az előkészítéssel megbízható a tárgy szerinti illetékes bizottság, ideiglenes bizottság, valamint a Testület által jóváhagyott külső szakértő is.

c) A polgármesteri hivatal jegyző által kijelölt szervezeti egysége akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, vagy szakértő készíti el.

(2) A tervezet véleményezése:

a) A rendelet-tervezet véleményezésére a kötelező egyeztetések után kerül sor, amelyre a rendelet-tervezet előterjesztésében utalni kell.

b) A tervezetet véleményezés céljából az ügyrendi feladatokat ellátó bizottság, valamint a tárgy szerint érintett bizottság elé kell terjeszteni.

c) Biztosítani kell, hogy a lakosság széles körének életviszonyait érintő önkormányzati rendelet előkészítésében az állampolgárok közreműködhessenek.

(3) A lakossági tájékoztatás formái:

a) a rendelet-tervezet közzététele a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, és az önkormányzat hivatalos honlapja,

b) indokolt esetben lakossági fórum tartása.

(4) A rendelet-tervezet testület elé terjesztése és elfogadása:

a) A rendelet-tervezetek előterjesztője - a költségvetési tárgyú rendeletek kivételével - a jegyző.

b) A jegyző az előkészítést, a hatásvizsgálatot és véleményezést követően a rendelet-tervezetet indokolással együtt a testület elé terjeszti.

c) A rendelet-tervezettel kapcsolatos bizottsági módosító javaslatot a bizottsági határozat kivonatának elkészítése után haladéktalanul, más javaslattevő esetén a testületi ülés előtt legalább 5 nappal, szövegszerűen, írásban kell benyújtani a jegyzőnek.

(5) Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele:

a) az önkormányzati rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik,

b) az önkormányzati rendelet helyben szokásos közzétételi formája az önkormányzat hivatalos honlapján való közzététel.

20. A települési képviselő

50. § (1) A képviselő köteles jelezni a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének, ha a Testület vagy a bizottság ülésén való részvételben, illetve egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van.

(2) Igazoltan van távol a testület üléséről az a képviselő, aki távollétét az ülés előtt a polgármesternek vagy a jegyzőnek bejelentette. A be nem jelentett távollét igazolatlannak minősül. Amennyiben a képviselő a naptári év egésze alatt tartott testületi ülések vagy bizottsági ülések több mint az egynegyedéről hiányzott, a testület a következő év január 1-jétől a képviselő tiszteletdíját 25%-kal csökkentheti, legfeljebb 12 havi időtartamra.

(3) A képviselő a Testület felkérése alapján részt vesz a testületi ülés előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.

(4) A képviselők a választópolgárokkal való kapcsolattartás módját, gyakoriságát egyénileg határozzák meg.

(5) Az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételéről és az ezzel kapcsolatos eljárási rendről szóló részletes szabályokat a jelen rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(6) A képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés a) pontja szerint a jelen rendelet 31. § (3) bekezdésében meghatározott előterjesztőknél kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.

IV. Fejezet

A Testület bizottságai

21. Bizottságok létrehozása

51. § (1) Az önkormányzat a következő bizottságokat hozza létre:

1. Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság (3 fő képviselő + 2 fő nem képviselő)

2. Ügyrendi Bizottság (3 fő képviselő)

3. Humán Bizottság (3 fő képviselő + 2 fő nem képviselő)

4. Kulturális és Sport Bizottság (3 fő képviselő + 2 fő nem képviselő)

(2)5 A bizottságok személyi összetételét a jelen rendelet 9.melléklete tartalmazza.

(3) A Testület legfeljebb 1 éves időtartamra, határozattal ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott feladat ellátására, illetve vizsgálat lefolytatására. Az ideiglenes bizottság működésére a bizottságok működésére vonatkozó szabályokat megfelelően alkalmazni kell.

Az ideiglenes bizottság megbízatása a feladatának elvégzéséről szóló jelentés testület által történő elfogadásáig tart.
(4) A képviselő-testület feladatainak eredményes ellátása érdekében a képviselő-testület munkáját segítő, javaslattevő, döntés-előkészítő, konzultatív testületet hozhat létre.
(5) A döntés-előkészítő, konzultatív testületet üléséről emlékeztetőt kell készíteni. Az emlékeztető tartalmazza:
a) a megjelent tagok nevét,
b) a meghívottak nevét,
c) a tárgyalt napirendi pontokat,
d) a tanácskozás lényegét, az esetleges állásfoglalást.
(6) A döntés-előkészítő, konzultatív testület ülésének emlékeztetőjét a döntés-előkészítő, konzultatív testület vezetője írja alá. Az emlékeztető elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(7) A döntés-előkészítő, konzultatív testület működésével kapcsolatos koordinációs feladatokat a jegyző a polgármesteri hivatal útján látja el.

22. A bizottságok működésével kapcsolatos szabályok

52. § (1) A bizottságot annak elnöke hívja össze, szükség szerinti időpontokban. A jegyzőt, a testület tagjait, a bizottság ülése előtt legalább 3 nappal az ülés helyéről, idejéről, napirendjéről értesíteni kell.

(2) Az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére a bizottság képviselő tagjai közül kell elnökhelyettest választani.

(3) A bizottságok működésével kapcsolatos ügyintézői és ügyviteli teendőket a polgármesteri hivatal látja el.

(4) A bizottságok az egymás feladatkörét érintő tevékenységük során együttműködnek és tájékoztatják egymást.

(5) A bizottsági ülések meghívóit a polgármesteri hivatal épületében a hirdetőtáblán közzé kell tenni.

(6) A bizottsági munkát úgy kell szervezni, hogy lehetőség szerint a képviselők minden bizottsági ülésen jelen tudjanak lenni.

(7) A bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége teljesítésére vonatkozó szabályokat a jelen rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(8) A bizottság képviseletében a bizottság elnöke jár el. A bizottság tagja kizárólag a bizottság döntése alapján, a döntésben meghatározott terjedelemben járhat el a bizottság képviseletében.

53. § (1) A bizottság ülésének meghívóját és az előterjesztéseket a bizottsági tagoknak az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell kapniuk. A bizottság - a 32. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével - csak olyan előterjesztést tárgyal, amely az ülés meghívójában szerepel.

(2) Helyszíni írásos és szóbeli előterjesztés tárgyalására csak rendkívüli esetben, a bizottság többségi szavazatával kerülhet sor.

(3) A bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvben – a bizottsági tag kérésére – rögzíteni kell a kisebbségi véleményeket.

(4) A bizottság határozattal dönt. A határozatokat folyamatos sorszámmal kell ellátni.

(5) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról az érintett bizottság elnöke három havonta beszámol a Testületnek.

(6) A bizottságok működésére a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy ahol jelen rendelet polgármestert említ, ott bizottsági elnököt, ahol képviselőt említ, ott bizottsági tagot kell érteni.

(7) A bizottsági előterjesztéseket - a szóbeli előterjesztés, a sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztés kivételével - 5 nappal a bizottság ülése előtt el kell juttatni a jegyzőnek.

(8) Pénzügyi fedezetet igénylő bizottsági előterjesztések csak valós, ténylegesen rendelkezésre álló forrás megjelölésével, valamint a Pénzügyi és Gazdasági Osztály vezetője vagy a helyettesítését ellátó személy ellenjegyzésével terjeszthetők be a bizottság elé.

(9) Több bizottság együttes ülést is tarthat. Együttes bizottsági ülés tartása esetén a bizottságok levezető elnököt választanak. Az együttes ülés összehívására, a bizottságok határozatképességre és határozathozatalára a bizottságok működésére vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.

54. § A bizottság a működési szabályait – az előzőekben leírtakon túlmenően – az Mötv. és a jelen rendelet keretei között maga állapítja meg.

23. A bizottságok általános feladatköre

55. § A bizottság:

a) önkormányzati rendeletben kapott felhatalmazás alapján dönt a hatáskörébe tartozó ügyben, ellátja az önkormányzati rendeletben részére kijelölt feladatokat,

b) közreműködik a feladatköréhez tartozó önkormányzati rendeletek előkészítésében,

c) véleményezi a más bizottságok számára döntésre előkészített előterjesztéseket, amennyiben önkormányzati rendelet vagy más testületi döntés ezt előírja,

d) szervezi és ellenőrzi a testület döntésének végrehajtását,

e) kialakítja állásfoglalását a testület által meghatározott előterjesztés esetében,

f) előkészíti azt az előterjesztést, amelynek testület elé terjesztésére attól megbízást kapott,

g) felkérés esetén véleményezi a testület felterjesztési jogának gyakorlásához kapcsolódó előterjesztést,

h) véleményt nyilvánít, javaslatot tesz, dönt, eljár az önkormányzati rendeletekben részére biztosított feladatkörben, hatáskörben, önkormányzati hatósági hatáskörben,

i) figyelemmel kíséri az Európai Uniós tagsággal összefüggő szakterületét érintő feladatokat,

j) véleményezi az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelettervezetet és a feladatkörét érintő önkormányzati rendelettervezeteket,

k) véleményezi és javaslatot tesz a helyi kitüntetésekről szóló önkormányzati rendeletben foglaltaknak megfelelően a szakterületéről érkező városi kitüntetésekre.

24. A bizottságok részletes feladatai

56. § A Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság részletes feladatai:

1. Pénzügyi és költségvetési területen:
a) Véleményezi az éves költségvetésről, a költségvetés módosításairól és a zárszámadásról szóló önkormányzati rendelettervezeteket és a feladatkörét érintő önkormányzati rendelettervezeteket, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló évközi tájékoztatókat.
b) Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.
c)Figyelemmel kíséri a költségvetési kiadások alakulását, különös tekintettel az előirányzatok betartására. Értékeli a költségvetési tartalékok alakulását.
d)Vizsgálja a hitelfelvétel és a kötvénykibocsátás indokait és gazdasági megalapozottságát.
e) Véleményezi azokat a testületi előterjesztéseket, amelyek a városi költségvetés számára követeléseket, illetve kötelezettségeket (bevételeket, illetve kiadásokat) tartalmaznak.
f) Ellenőrizheti a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos döntések megvalósítását.
2. Gazdasági területen:
a) Véleményezi az önkormányzat költségvetési koncepcióját.
b) Véleményezi az önkormányzati részvételű gazdasági társaságok, vállalkozások és az önkormányzati intézmények alapítására, átalakítására, megszüntetésére, vonatkozó döntéstervezeteket.
c) Ellenőrzi az önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos tevékenységet, a testület ilyen irányú döntéseivel összhangban.
d)Véleményezi az önkormányzati gazdasági társaságok mérlegbeszámolóját és üzleti terveit, továbbá a Velence Város Önkormányzata részvételével működő önkormányzati társulások gazdálkodását.
e) Véleményezi az önkormányzati tulajdonrésszel működő egyéb gazdasági társaságokban lévő vagyoni értékű jogok, értékpapírok hasznosítását.
f) Kapcsolatot tart a területileg illetékes gazdasági kamarákkal, érdekképviseleti szervekkel.
g) Véleményezi – a közoktatási intézmények kivételével - az önkormányzati intézmények, önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaságok és az alapítványok alapító okiratát.
h) Javaslatot tesz, illetve véleményezi az önkormányzati tulajdonú ingatlanok, vagyoni értékű jogok hasznosításával kapcsolatos terveket, koncepciókat, előterjesztéseket.
i)Véleményezi az önkormányzati vagyontárgyak elidegenítése esetén az éven túli részletfizetés vagy fizetési haladék engedélyezését.
3. Városfejlesztési területen:
a) Közreműködik a városfejlesztési koncepciók, programok, tervek kialakításában.
b) Véleményezi a rendezési terveket, kezdeményezi módosításukat, figyelemmel kíséri a rendezési tervek végrehajtásának menetét.
c)Véleményezi a közterületek rendjének rendeleti szabályozását.
d)Figyelemmel kíséri a városrekonstrukciót, a műemlék, illetve műemlék jellegű ingatlanok hasznosítását.
e) Előkészíti a városfejlesztésben jelentős súllyal bíró területek hasznosítására kiírt pályázatokat.
f) Véleményezi a testület közlekedéssel, kommunális feladatokkal, helyi energiaszolgáltatással, köztemető fenntartásával, helyi közutak és közterületek fenntartásával, településtisztasággal, helyi tűzvédelemmel kapcsolatos döntéseinek tervezeteit.
g) Javaslatot tesz, illetve véleményezi az önkormányzati tulajdonú ingatlanok, vagyoni értékű jogok hasznosításával kapcsolatos terveket, koncepciókat, előterjesztéseket.
h) Véleményezi a város turisztikai és fejlesztési koncepcióját, és figyelemmel kíséri annak megvalósítását.
i) Koordinálja az idegenforgalomban résztvevők és az érintett önkormányzatok tevékenységét.
4. Környezetvédelmi területen:
a) Véleményezi a testület elé kerülő környezetvédelmi, természetvédelmi tárgyú előterjesztéseket.
b) Véleményezi a helyi jelentőségű természeti értékek védetté nyilvánítására vonatkozó javaslatokat.
c)Véleményezi az adott terület zajvédelmi szempontból védetté nyilvánítására vonatkozó javaslatot.
d)Véleményezi a testület környezet- és természetvédelemmel, mezőgazdasággal, erdőgazdálkodással, ökoturizmussal kapcsolatos döntéstervezeteit.
5. Mezőgazdasági területen:
Véleményezi a Testület elé kerülő mezőgazdasági tárgyú előterjesztéseket.
6. A polgármester ellen indított fegyelmi eljárás során a fegyelmi vizsgálatot a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság folytatja le.

57. § Az Ügyrendi Bizottság részletes feladatai:

1. Ügyrendi területen:
a) Folyamatosan figyelemmel kíséri a szervezeti és működési szabályzat hatályosulását, különös tekintettel a testületi ülések menetére. Amennyiben a szervezeti és működési szabályzattól való eltérést tapasztal, jelzéssel él a polgármester felé.
b) Indokolt esetben indítványozza a szervezeti és működési szabályzat módosítását vagy kiegészítését.
c)Ügyrendi szempontból, a jogalkotásra vonatkozó jogszabályokra figyelemmel véleményezi – a költségvetési tárgyú rendeletek kivételével – az önkormányzati rendelettervezeteket.
d) Nyilvántartja és ellenőrzi a testület tagjainak, továbbá hozzátartozóiknak a vagyonnyilatkozatát.
e) Jelen rendelet alapján vizsgálja a képviselők testületi és bizottsági üléseken való megjelenését.
f) Véleményezi a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve vezetőjének a testületi döntések törvényességével kapcsolatban tett felhívását, véleményt nyilvánít az ezzel kapcsolatos előterjesztésről.
g) Felkérésre véleményt nyilvánít az önkormányzatot érintő jelentősebb, testület elé kerülő jogügyletekben.
h) Vizsgálja a képviselők, a nem képviselő bizottsági tagok, a polgármester, alpolgármester összeférhetetlenségi ügyeit, előkészíti az ezzel kapcsolatos testületi döntést.
i) Szükség esetén ellátja a képviselők, a nem képviselő bizottsági tagok, a polgármester, alpolgármester köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szereplésével kapcsolatos teendőket.
2. Ellenőrzési területen:
a) Véleményezi a pénzügyi ellenőrzéssel összefüggő testületi előterjesztéseket.
b) Ellátja a testület által elrendelt vizsgálatokkal kapcsolatos feladatokat.

58. § A Humán Bizottság részletes feladatai:

1. Szociális területen:
a) Véleményezi az önkormányzat kötelező feladatát képező szociális szolgáltatás tervezési koncepcióját.
b) Véleményt nyilvánít a város szociális ellátásának helyzetéről, a fejlesztés lehetőségeiről.
c)Kezdeményezi a helyi szociális jellegű támogatási rendszerek kidolgozását.
d)Véleményezi a szociális ágazat feladatkörébe tartozó pályázatokat.
e) Véleményezi a szociális és gyermekvédelmi tárgyú önkormányzati rendeleteknek, valamint azok módosításainak a tervezetét.
f) Véleményezi az önkormányzat esélyegyenlőségi programját.
g) Pályázatot írhat ki a szociális segítő tevékenységet végző civil szervezetek számára.
h) Véleményt nyilvánít a szociális tárgyú kérdésekben.
Dönt az önkormányzati segélyek megállapításáról, ennek megfelelően:
a. Dönt rendkívüli települési támogatás megállapításáról,
b. Dönt rendkívüli gyermekvédelmi támogatás odaítéléséről,
c. Dönt temetési támogatás megállapításáról,
d. Dönt lakhatási támogatás odaítéléséről,
e. Dönt gyermekétkeztetési támogatásokról,
f. Dönt gyógyszertámogatásról.
g. Dönt a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, ennek megfelelően:
ga) a házi segítségnyújtásról,
gb) a szociális étkeztetésről,
gc) a szociális alapellátás térítési díjának mérsékléséről, rendezéséről,
gd) a szociálisan rászorult gyermekek intézményi térítési díjának átvállalásáról.
h. Javaslatot tesz a Velence Város Önkormányzata részvételével működő önkormányzati társulás által fenntartott szociális és gyermekjóléti intézmények érdekképviseleti fórumaiba a fenntartó szervezetet képviselők személyére.
i. Évenként értékeli a Velence Város Önkormányzata részvételével működő önkormányzati társulás által fenntartott szociális és gyermekjóléti intézmények szakmai munkáját.
2. Lakásügyi területen
a) Véleményezi az önkormányzat lakásgazdálkodásának koncepcióját.
b) Véleményt nyilvánít az önkormányzati bérlakásokat érintő kérdésekben.
c)Véleményezi a lakások és helyiségek bérletére vonatkozó szabályokról szóló önkormányzati rendeletet, valamint annak módosítási tervezetét.
d)Véleményt nyilvánít lakásügyi kérdésekben.
3. Egészségügyi területen
a) Kidolgozza a város egészségügyi alapellátása működésének koncepcióját.
b) Véleményezi a város egészségügyi ellátásának helyzetét, az egészségügyi ágazathoz tartozó intézmények fejlesztésének lehetőségeit, az egészségügyi alapellátás működésének és fejlesztésének koncepcióját.
c)Véleményezi az egészségügyi intézmények stratégiai elképzeléseit.
d)Véleményezi az egészségügyi intézmények strukturális változásait.
e) Véleményezi az önkormányzat egészségfejlesztési célkitűzéseinek megvalósulását. Ösztönzi a civil szervezetek és az intézmények részvételét a programokban.
f) Véleményezi az egészségügyi tárgyú önkormányzati rendeleteknek, valamint azok módosításainak a tervezetét.
g) Véleményt nyilvánít az egészségügyi tárgyú kérdésekben.
4. Oktatásügyi területen
a) Véleményezi a költségvetésben szereplő oktatási előirányzatok felhasználását.
b) Véleményezi az önkormányzati működtetésű köznevelési intézmények működtetését érintő oktatásszakmai döntéseket.
c) Kialakítja álláspontját a kormányhivatal által meghatározott iskolai felvételi körzetek, továbbá a pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézmény működési körzete vonatkozásában.
d) Véleményezi a köznevelési, közművelődési, kulturális intézmények közalkalmazotti létszáma módosítására vonatkozó előterjesztéseket.
e) Koordinálja a közoktatással kapcsolatos városi érdekek feltárását.
f) Véleményezi a köznevelési intézmény pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét.
g) Véleményezi a köznevelési intézményekben lefolytatott szakmai, törvényességi ellenőrzésről készült jelentést, előkészíti a szükséges fenntartói döntéseket.
h) Véleményezi a feladat-ellátási, intézményhálózat-működtetési és köznevelés-fejlesztési tervet.
i) Véleményezi az önkormányzati fenntartású köznevelési intézmény pedagógiai programját, házirendjét, SZMSZ-ét.
j) Véleményezi az egyházi és magánintézmények fenntartóival kötendő köznevelési szerződés megkötését.
k) Véleményezi az önkormányzati fenntartású köznevelési intézmények munkatervét.
l) Véleményezi a köznevelési intézményekre vonatkozó éves ellenőrzési tervet

59. § A Kulturális és Sport Bizottság részletes feladatai:

a) Előkészíti az ágazat fejlesztését segítő pályázatok benyújtását, véleményezi az intézmények által készített és önrész biztosítását igénylő pályázatokat és javaslatot tesz az önrész biztosítására.

b) Értékeli a helyi kitüntetésekre beérkezett javaslatokat, kezdeményezi a nem helyi kitüntetésekre történő felterjesztést.

c) Kapcsolatot tart az ágazathoz kapcsolódó civil szervezetekkel, segítséget nyújt működési feltételeik megteremtéséhez, javaslatot tesz meghatározott közművelődési feladatok megvalósítását szolgáló közművelődési megállapodás megkötésére.

d) Véleményezi a költségvetésben szereplő közművelődési és sport felújítási és fejlesztési előirányzatok felhasználását.

e) Véleményezi a művészeti alkotás közterületen, önkormányzati tulajdonban, illetve nem önkormányzati tulajdonban álló épületen való elhelyezését, áthelyezését, lebontását, javaslatot tesz a közterületek elnevezésére és emlékmű állítására.

f) Véleményezi az önkormányzat tulajdonában lévő művészeti alkotások értékesítését.

g) Javaslatot tesz a közösségi színtér, illetve közművelődési, közgyűjteményi, előadó-művészeti intézmény használatának szabályaira, működésének módjára, valamint a közművelődési, közgyűjteményi intézmény feladataira.

h) Véleményt nyilvánít a helyi hagyományok ápolásáról, az értéktár fejlesztéséről.

i) Koordinálja a művelődéssel, sporttal és civil szerveződésekkel kapcsolatos városi érdekek feltárását.

j) Figyelemmel kíséri és támogatja Velence Város fiataljainak, különös tekintettel a valamely területen kimagasló eredményt felmutató kulturális előmenetelét.

k) Javaslatot tesz a közterületek földrajzi nevének megállapítására és megváltoztatására.

l) A „Velence név használatával kapcsolatos kérelmeket döntésre előkészíti.

m) Ellátja a Velence Települési Értéktárával kapcsolatos feladatokat.

n) Javaslatot tesz a helyi önkormányzati díjak odaítélésére.

o) Koordinálja a Nemzeti ünnepek megszervezésével járó feladatokat.

p) Véleményezi a Sportkoncepcióban és Sporttámogatási Rendszerben meghatározott témaköröket.

V. Fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző

25. A polgármester

60. § (1) A polgármester a tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester valamennyi olyan ügyben, amelyben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, döntést hozhat, a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(3) polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő valamennyi, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben, amely nettó 3.000.000, -Ft-ot meg nem haladó kötelezettségvállalást keletkeztet.

(4) A polgármester vagyonnyilatkozat-tételéről és az ezzel kapcsolatos eljárási rendről szóló részletes szabályokat a jelen rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(5) A polgármester munkarendje a polgármesteri hivatal köztisztviselőinek munkarendjével megegyezik.

(6) A polgármester hétfői és szerdai napokon- előzetes bejelentkezés szerint - tart fogadónapot.

(7) A polgármester javaslatot tesz a helyi önkormányzati képviselők, bizottsági tagok tiszteletdíjának emelésére, természetbeni juttatásának módosítására.

26. Az alpolgármester

61. § (1) A testület tagjai közül titkos szavazással 1 fő alpolgármestert választ a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatát.

(3) Az alpolgármester feladatkörét a polgármester határozza meg, az alpolgármestert a feladatellátása során hivatali munkarend nem köti.

(4) Az alpolgármester vagyonnyilatkozat-tételéről és az ezzel kapcsolatos eljárási rendről szóló részletes szabályokat a jelen rendelet 4. melléklete tartalmazza.

27. A jegyző, az aljegyző

62. § A jegyző a polgármesteri hivatal vezetőjeként

a) gondoskodik a testületi és bizottsági előterjesztések előkészítéséről,

b) ellátja a testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) előterjeszti a testület elé az önkormányzati rendelet-tervezeteket,

d) tanácskozási joggal részt vesz a testület és bizottságai ülésein,

e) jelzi a testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,

f) törvényességi észrevételt tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában,

g) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyveinek elkészíttetéséről, aláírja a jegyzőkönyveket, valamint a rendeleteket,

h) gondoskodik a rendeletek helyben szokásos módon történő kihirdetéséről és végrehajtásuk biztosításáról, rendszeresen tájékoztatja a testületet és a polgármestert az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,

i) részt vesz az önkormányzatot érintő térségi fejlesztési programok megalapozásában, véleményezésében, koordinálja a programok végrehajtásának helyi feladatait, információt szolgáltat azok megvalósításáról,

j) a választási időszakban ellátja a választási iroda vezetői feladatait, gondoskodik a választások törvényes lebonyolításáról,

k) jogi véleményt ad az önkormányzatot érintő, előkészítés alatt álló szabályzatokról, elemzésekről, jogszabály-tervezetekről,

l) gondoskodik a szervezeti és működési szabályzat függelékeinek folyamatos aktualizálásáról.

63. § A polgármester – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint, a jegyző javaslatára – egy aljegyzőt nevez ki.

64. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós, 1 hónapot meghaladó akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra –a jegyzői feladatok ellátására felhatalmazza a képviselő-testület a polgármestert, hogy jelölje ki a jogszabályban előírt képesítéssel rendelkező helyettesítő köztisztviselőt a polgármesteri hivatal köztisztviselői közül.

65. § A jegyző a hivatal tevékenységéről a tárgyév utolsó rendes ülésén számol be a képviselő-testületnek.

66. § A jegyző haladéktalanul köteles jelezni, ha képviselő-testület döntése, működése jogszabálysértő.

67. § Ha e rendelet eltérően nem rendelkezik a jegyzőn az aljegyzőt is érteni kell.

VI. Fejezet

28. A polgármesteri hivatal

68. § (1) A polgármesteri hivatal önállóan működő és önállóan gazdálkodó, jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv. Az önkormányzati költségvetés határozza meg a polgármesteri hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.

(2) A polgármesteri hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: Ügyrend) a polgármester és a jegyző együttesen adja ki.

(3) Időszaki vagy célfeladatra külön szervezeti egység hozható létre.

(4)6 A polgármesteri hivatal Ügyrendjét a 10. melléklet tartalmazza.

(5) A polgármesteri hivatal törvényes és szakszerű működéséért a jegyző, valamint a hivatal szervezeti egységeinek vezetői a felelősek.

(6) A polgármesteri hivatalban vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkaköröket az Ügyrend tartalmazza.

VII. Fejezet

29. Az önkormányzat gazdasági alapjai

69. (1) Az önkormányzat a vagyonával való rendelkezés szabályairól külön önkormányzati rendeletet alkot (a továbbiakban: vagyonrendelet).
(2) A vagyonrendeletben kell megjelölni
a) a törzsvagyon körébe tartozó vagyonelemeket, ezen belül a forgalomképtelen (kizárólagos önkormányzati tulajdonba tartozó vagy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű) és a korlátozottan forgalomképes vagyonelemek körét,
b) az üzleti vagyon körébe tartozó vagyonelemeket.

70. § (1) A Testület a költségvetési rendeletalkotás előkészítése során először határozattal elfogadja a költségvetési koncepciót, majd a koncepció alapján az éves költségvetésről szóló rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, és a polgármester és a jegyző együttesen terjeszti a testület elé.

(2) A költségvetési koncepciót és a költségvetési rendelet tervezetét a bizottságok előzetesen megtárgyalják.

(3) A zárszámadásról szóló önkormányzati rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, és a polgármester és a jegyző terjeszti a testület elé.

(4) A zárszámadással egyidejűleg – évi egy alkalommal – kerül előterjesztésre a belső ellenőrzésről szóló beszámoló.

VIII. Fejezet

30. Záró rendelkezések

71. § (1) Jelen önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Velence Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015. (IX.25.) önkormányzati rendelete.

(3) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2015. (IX.25.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 6/2018 (III.20.) önkormányzati rendelete.

1

A 12. § a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 19. § a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 20. §-t a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 6. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 21. §-t a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 6. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

5

Az 51. § (2) bekezdése a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

6

A 68. § (4) bekezdése a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

7

A 8. mellékletet a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdése iktatta be.

8

A 9. mellékletet a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdése iktatta be.

9

A 10. mellékletet a Velence Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdése iktatta be.