Tiszacsege Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról

Hatályos: 2023. 10. 27 12:00- 2023. 12. 15 09:00

Tiszacsege Város Önkormányzata Képviselő-testületének 23/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról

2023.10.27.

Tiszacsege Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében és 2. számú mellékletében kapott felhatalmazás alapján, az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlete és azok elidegenítésének szabályairól az alábbi rendeletet alkotja.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Tiszacsege Város Önkormányzata tulajdonában lévő lakásokra és nem lakás céljára szolgáló helyiségekre terjed ki.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Lakástv.) és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) rendelkezései az irányadóak.

A tulajdonosi jogokat gyakorló és kötelezettségeket teljesítő szervek

2. § A bérbeadói feladatokat az önkormányzati bérlakások tekintetében a képviselő-testület látja el. Az Önkormányzat tulajdonában álló helyiségek vonatkozásában a bérbeadói feladatok megoszlanak a képviselő-testület, a polgármester és az intézményvezető között.

Adatvédelemre vonatkozó rendelkezések

3. § (1) A bérbeadó – jogszabály keretei között – jogosult nyilvántartani és kezelni mindazokat a személyes adatokat, amelyek e rendelet alapján a bérbeadás feltételeinek megállapítása, megtagadása, bérbeadói hozzájárulásról való döntés érdekében a tudomására jutottak.

(2) E rendeletben előírt adatszolgáltatásra – elsősorban jövedelmi, vagyoni helyzetükre vonatkozóan – a kérelmezőt, a bérlőt, valamint a bérlővel együtt lakó, vagy vele együtt költöző személyeket a tulajdonos, illetve a bérbeadó felhívhatja, melynek köteles eleget tenni.

(3) A bérlakások és helyiségek tekintetében a tulajdonos önkormányzat, valamint a bérbeadó az (1) és (2) bekezdés alapján tudomására jutott adatokra vonatkozóan köteles betartani az adatvédelmi jogszabályokat.

A lakások bérbeadásának jogcímei, általános szabályai

4. § (1) Lakás bérbe adható

a) pályázat útján

aa) költségelven,

ab) piaci alapon,

b) pályázati rendszeren kívül

ba) szociális helyzet alapján,

bb) szükséglakásként,

bc) közérdekű feladatellátás megvalósítása érdekében,

bd) törvényen alapuló elhelyezési és bérbeadási kötelezettség teljesítése érdekében, vagy

be) szociális intézményből elbocsátott személy részére történő bérbeadás érdekében.

(2) Az önkormányzati bérlakásokat csak lakás céljára lehet hasznosítani.

(3) Önkormányzati bérlakás – ha törvény vagy e rendelet másként nem rendelkezik – határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig adható bérbe.

(4) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint bc) alpontjában meghatározott bérbeadási jogcímek esetén feltétel, hogy a pályázatot benyújtó Tiszacsege településen helyi adótartozással ne rendelkezzen.

Önkormányzati bérlakás költségelven, pályázat útján történő bérbeadása

5. § (1) Költségelven működő lakásbérleti jogviszonyon, állami támogatás mellett megvalósuló lakáscélú ingatlanban bérlőként kiutalt jogviszony értendő, mely jogviszony pályázati eljárás lefolytatása útján hozható létre.

(2) A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell:

a) a lakás címét, helyrajzi számát

b) a meghirdetett lakás műszaki jellemzőit (szobaszám, alapterület, komfortfokozat),

c) a lakás lakbérének összegét,

d) a pályázat benyújtásának módját, helyét, határidejét,

e) a lakások megtekintésének lehetőségét,

f) a megfizetendő óvadék összegét, és

g) a kiíró azon jogának fenntartását, hogy a pályázatot - akár indokolás nélkül is - eredménytelennek minősítse.

(3) A pályázatot a Tiszacsegei Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) hirdetőtábláján, valamint a város honlapján kell elhelyezni. A pályázatok benyújtására legalább 10 napos határidőt kell biztosítani.

(4) A pályázati ajánlatokat a meghirdetett lakásokra a Hivatal által rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani a szükséges mellékletek csatolásával, a pályázati kiírásban megjelölt szervezeti egységhez. A pályázat beadását követően a pályázónak hiánypótlásra nincs lehetősége.

(5) A pályázatokhoz kötelezően benyújtandó mellékletek:

a) a pályázó és vele együtt költözők személyi igazolványának, adókártyájának, valamint lakcímkártya lakcímet igazoló oldalának másolata;

b) a pályázók és vele együtt költözők – a pályázat benyújtását megelőző – 3 havi nettó átlagjövedelmére vonatkozó munkáltatói igazolások;

c) iskolarendszerű vagy iskolarendszeren kívüli képzésben részt vevő pályázó és vele együtt költözők esetében a tanulói jogviszony igazolása.

(6) Költségelven működő bérlakás bérlőjévé az jelölhető ki,

a) aki a kérelem benyújtásának időpontjában korábbi önkormányzati lakásbérletből származó lakbérhátralékkal nem rendelkezik;

b) akinek családjában – a vele költözni kívánó családtagokat tekintve – az egy főre jutó nettó átlagjövedelem meghaladja a szociális vetítési alap összegének 300 %-át;

c) aki a bérleti szerződés aláírásával egyidejűleg vállalja, hogy az önkormányzat által megállapított havi bérleti díj három havi összegének megfelelő óvadékot egyösszegben az önkormányzat részére megfizet, és

d) aki vállalja a Képviselő-testület által e rendelet szerint meghatározott lakbér fizetését.

(7) A költségelven meghatározott bérlakások jogosultsági feltételeinek pontrendszerét jelen rendelet 1. számú melléklete határozza meg.

(8) A pályázat elbírálásakor a meghirdetett lakásra a pályázatot elnyerő mellett megjelölésre kerül az a sorrendben következő pályázó, akivel a pályázat nyertesének visszalépése esetén a szerződést meg lehet kötni.

(9) Amennyiben a meghirdetett lakásra egyetlen pályázótól érkezik ajánlat és a pályázó egyébként a feltételeknek megfelel, valamint a kiíró a pályázatot nem minősíti eredménytelennek, úgy a Képviselő-testület őt nyilvánítja a pályázat nyertesévé.

(10) Az önkormányzati bérlakás pályáztatás útján legfeljebb 1 évre adható bérbe. A bérlő a határozott idő lejártát megelőző 60. napig nyilatkozik arról, hogy kéri-e a bérleti szerződés meghosszabbítását. Amennyiben kéri, úgy újra vizsgálni kell a jogosultsági feltételek fennállását és amennyiben a bérlő nem felel meg ezen feltételeknek, úgy a bérleti szerződés nem hosszabbítható meg.

(11) A bérlő köteles csatolni a (10) bekezdésben foglalt bérleti szerződés meghosszabbítása iránti kérelméhez a lakbérfizetési kötelezettség teljesítéséről, és a közüzemi szolgáltatóktól beszerzett igazolásokat arra vonatkozóan, hogy díjtartozása nincs, valamint a lakás rendeltetésszerű használatára vonatkozó helyszíni ellenőrzés alapján tett megállapításokat arra vonatkozóan, hogy a bérlő kötelezettségeinek eleget tett.

(12) Ha a bérlőnek szolgáltatási díjtartozása van, részére a lakás legfeljebb 6 hónapra adható bérbe, amennyiben a szolgáltatóval részletfizetési megállapodást kötött. A 6 hónap leteltét követően amennyiben díjtartozását rendezte, úgy részére a lakás ismételten bérbeadható.

Önkormányzati bérlakás piaci alapon, pályázat útján történő bérbeadása

6. § (1) A piaci alapon meghirdetett lakások bérbeadása pályázati eljárás lefolytatása útján történhet e Rendelet 5. § (2)-(4) bekezdéseiben foglaltak szerint.

(2) A pályázatokhoz kötelezően benyújtandó mellékletek:

a) a pályázó és vele együtt költözők személyi igazolványának, adókártyájának, valamint lakcímkártya lakcímet igazoló oldalának másolata;

b) a pályázók és vele együtt költözők – a pályázat benyújtását megelőző – 3 havi nettó átlagjövedelmére vonatkozó munkáltatói igazolások;

(3) Piaci alapú bérlakás bérlőjévé az jelölhető ki,

a) aki a kérelem benyújtásának időpontjában korábbi önkormányzati lakásbérletből származó lakbérhátralékkal nem rendelkezik;

b) akinek családjában – a vele költözni kívánó családtagokat tekintve – az egy főre jutó nettó átlagjövedelem meghaladja a szociális vetítési alap összegének 500 %-át;

c) aki a bérleti szerződés aláírásával egyidejűleg vállalja, hogy az önkormányzat által megállapított havi bérleti díj három havi összegének megfelelő óvadékot egyösszegben az önkormányzat részére megfizet, és

d) aki vállalja a Képviselő-testület által e rendelet szerint meghatározott lakbér fizetését.

(4) A piaci alapon meghatározott bérlakások jogosultsági feltételeinek pontrendszerét jelen rendelet 2. számú melléklete határozza meg.

(5) A piaci alapon bérbe adott lakás esetén a bérleti szerződés 1 éves határozott időtartamra köthető.

(6) A piaci alapon bérbe adott lakás esetén a bérleti szerződés legfeljebb három alkalommal, további 1-1 évre meghosszabbítható abban az esetben, ha a bérlő a szerződés lejártát megelőző második hónap 15. napjáig egyoldalú nyilatkozatával kérelmezi azt, továbbá vállalja a jelen rendelet szerinti lakbér megfizetését.

(7) Amennyiben az (6) bekezdés alapján a bérlő szerződése már három alkalommal meghosszabbításra került, úgy pályázati eljárást kell lefolytatni az újabb bérleti jogviszony létrehozása érdekében, mely pályázati eljáráson a hatályos bérleti szerződéssel rendelkező bérlő pályázati ajánlatot tehet.

Önkormányzati bérlakás szociális helyzet alapján történő bérbeadásának jogosultsági feltétele

7. § (1) Szociális elhelyezést biztosító bérlakásra az a nagykorú magyar állampolgár jogosult,

a) aki Magyarország területén lakó, vagy tartózkodási hellyel, illetve

b) bejelentett munkaviszonnyal, munkavégzésre irányuló jogviszonnyal, vagy egyéb, rendszeres jövedelemmel rendelkezik, továbbá

c) neki és családjának – a vele költözni kívánó családtagokat tekintve – az egy főre jutó nettó átlagjövedelme nem haladja meg

ca) 1 fős háztartás esetén a szociális vetítési alap összegének 500 %-át,

cb) 2 fős háztartás esetén a szociális vetítési alap összegének 450 %-át,

cc) 3 fős háztartás esetén a szociális vetítési alap összegének 400 %-át,

cd) 4 és több fős háztartás esetén a szociális vetítési alap összegének 300 %-át, valamint

d) Tiszacsege közigazgatási területén beköltözhető lakástulajdonnal nem rendelkezik.

(2) Szociális helyzete alapján sem jogosult önkormányzati bérlakásra, aki szociális, jövedelmi, vagyoni viszonyaira vonatkozóan olyan valótlan adatokat közölt, amelyek számára jogtalan előnyt jelentenek.

(3) Szociális helyzet alapján az önkormányzati bérlakások bérbeadása során figyelembe vett szempontok sorrendje:

a) a háztartás jövedelemforrása;

b) háztartás egy főre jutó jövedelmének alakulása az 7. § (1) bekezdésben meghatározottakon belül;

c) eltartott gyermekek, tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személyek száma;

d) gyermekét(-eit) egyedül nevelő szülő.

(4) A szociális elhelyezést biztosító lakás határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig adható bérbe, mely bérleti jogviszony meghosszabbítása tárgyában a Képviselő-testület a bérlő kérelmére, az összes körülmény figyelembevételével dönt.

(5) A szociális elhelyezést biztosító lakás bérleti jogviszonya legfeljebb három évre létesíthető.

(6) Lakbértámogatásra az az igénylő jogosult, aki háztartásában legalább két kiskorú gyermeket nevel. A támogatás mértéke az e Rendelet szerint meghatározott lakbér 10 %-ának megfelelő összeg.

(7) Amennyiben a lakbértámogatásra való jogosultság feltétele megszűnik, úgy a bérlő az e Rendelet szerint meghatározott lakbért köteles a továbbiakban megfizetni.

Szükséglakás

8. § Amennyiben a kérelmező életét, testi épségét, egészségét közvetlen veszély fenyegeti, úgy a polgármester a szociális elhelyezést biztosító lakást szükséglakásként bérbe adhatja az e Rendelet 7. § (1)-(3) bekezdéseiben foglalt jogosultsági feltételek figyelembevétele nélkül is. Ez esetben a Képviselő-testület a kérelem benyújtását követő testületi ülésen határoz a bérleti szerződés tartalmáról, figyelembe véve a 7. § (4)-(5) bekezdésében foglaltakat.

Önkormányzati bérlakás közérdekű feladatellátás megvalósítása érdekében történő bérbeadásának jogosultsági feltétele

9. § (1) Önkormányzati bérlakásra jogosult az a nagykorú személy, aki önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódó munkaköri, a város szempontjából fontos, illetve városi közérdekű feladatot lát el.

(2) Közérdekű feladatellátásnak tekinthető jelen rendelet alkalmazásában minden olyan, a város érdekét megvalósító közérdekű tevékenység, amely Tiszacsege Város biztonságát, közigazgatását, oktatását, nevelését, közművelődését, gazdaságát vagy egészségügyét szolgálja.

(3) A közérdekű feladatellátás megvalósítása érdekében történő bérbeadás esetén a kinevezésről, alkalmazásról szóló okirat másolatát, valamint a munkáltató javaslatát, véleményét csatolni kell.

(4) Az e §-ban foglalt bérbeadás esetén a bérleti jogviszony határozott időre, de legfeljebb a bérlő közérdekű feladatainak ellátásának időtartamáig szólhat.

(5) Amennyiben a bérlőnek a határozott időtartam lejárta előtt a város szempontjából fontos, közérdekű munkaviszonya megszűnik, a lakást a jogviszony vagy tevékenység megszűnésétől számított 30 napon belül köteles rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban a bérbeadó részére visszaadni.

(6) Nem jelölhető ki az (1) bekezdésben foglaltak szerint önkormányzati bérlakás bérlőjéül az, aki Tiszacsege közigazgatási területén beköltözhető lakás 100 %-os tulajdoni hányadával rendelkezik.

Törvényen alapuló elhelyezési és bérbeadási kötelezettség

10. § A Ltv.-ben előírt elhelyezési kötelezettség teljesítése esetében, ideiglenes jelleggel, bérleti jogviszony legfeljebb 1 évre létesíthető, amely legfeljebb egy alkalommal, 3 hónappal meghosszabbítható.

Szociális intézményből elbocsátott személy részére történő bérbeadás

11. § (1) A szociális intézményből elbocsátott személy részére, amennyiben korábban pénzbeli térítés ellenében lemondott az önkormányzati bérlakása bérleti jogviszonyáról, az intézményből történő elbocsátása esetén, a pénzbeli térítés visszafizetése ellenében, a jogos lakásigényének megfelelő nagyságú, legalább komfortos bérlakás biztosítható, pályázati eljárás mellőzésével.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében bármely üresen álló önkormányzati lakás bérbe adható.

Lakásbérleti jogviszony létrejötte

12. § (1) Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérbeadása során a bérleti jogviszonyt a bérbeadó és a bérlő írásban foglalt szerződése hozza létre.

(2) Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások bérleti szerződését képviselő-testületi felhatalmazás alapján a polgármester köti meg a bérlővel.

(3) A lakás bérlőjéül kijelölt személy/személyek a döntésről szóló értesítés kézbesítésétől számított 8 napon belül köteles a bérbeadót felkeresni és a lakásbérleti szerződést megkötni.

(4) A bérleti szerződésnek az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) a lakás azonosító adatait (címe, helyiségek felsorolása, alapterülete, komfortfokozata),

b) a bérlő vagy bérlőtársak személyazonosító adatait,

c) a bérleti jogviszony időtartamát,

d) a lakás helyiségeinek felszereltségét, berendezéseit,

e) a bérleti díj összegét és a bérbeadó által nyújtott külön szolgáltatásokra vonatkozó rendelkezéseket, megfizetésük módját, időpontját,

f) a birtokbaadás időpontját (az erről készült jegyzőkönyv és leltár a szerződés mellékletét képezi),

g) óvadékra vonatkozó rendelkezéseket (költségelven, illetve piaci alapon működő lakásbérleti jogviszony esetén),

h) a lakásbérleti szerződés megszűnésére vonatkozó rendelkezéseket,

i) azt a tájékoztatást, hogy a bérbeadó a rendeltetésszerű használatot, valamint a szerződésbe foglalt kötelezettségek teljesítését szükség szerint, de évente legalább egyszer – a bérlő szükségtelen háborgatása nélkül ellenőrzi,

j) a bérlő azon kötelezettségét, hogy a bérlemény és a berendezések használatával együtt járó szokásos javítási, karbantartási, felújítási munkákat – ideértve a lakás burkolatainak, ajtóinak, ablakainak és a lakás berendezéseinek karbantartását, felújítását, pótlását és cseréjét – saját költségén, megtérítési igény nélkül köteles elvégezni,

k) a lakásnak e rendelet szerinti típusbesorolását,

l) a felek által szükségesnek tartott egyéb kikötéseket,

m) az e § (5) bekezdésben foglalt figyelmeztetéseket.

(5) A bérleti szerződésben a bérlőt figyelmeztetni kell:

a) hogy a bérlő köteles életvitelszerűen a lakásban lakni. A két hónapot meghaladó távollétét és annak időtartamát köteles írásban, a távollét kezdetétől számított 8 napon belül a bérbeadónak bejelenteni. A bérlő által bejelentett távollét alatt – mely különösen egészségügyi ok, a Ptk. szerinti közeli hozzátartozó ápolása, gondozása, munkahely-változás, tanulmányok folytatása lehet – erre való hivatkozással felmondani nem lehet. Nem lehet felmondani a szerződést abban az esetben sem, ha a bérlő a bejelentést menthető okból (pl. egészségi állapotban hirtelen bekövetkezett romlás, munkába állási idő rövidsége miatt) mulasztotta el, és erről a bérebadót felhívására – írásban tájékoztatja. Amennyiben a bérlő a fentieket elmulasztja, a bérbeadó a lakásbérleti szerződését felmondja;

b) hogy a bérleti szerződés megszűnésekor a bérlő köteles a bérleményt, rendeltetésszerű használatra alkalmas, tiszta állapotban visszaadni,

c) a bérlő kötelezettségszegésének jogkövetkezményeire való felhívást;

d) hogy a bérleti szerződésben nem szabályozott kérdésekben a Ptk., a Lakástv., és az e rendelet szabályai az irányadóak.

A lakások bérleti díja és a szolgáltatási díjak

13. § (1) A bérlő a lakás használatáért lakbért, továbbá a külön szolgáltatásért külön szolgáltatási díjat köteles fizetni.

(2) A szociális helyzet alapján meghatározott komfort nélküli önkormányzati lakás bérleti díja 410 Ft/m2/hónap, míg a szociális helyzet alapján meghatározott komfortos önkormányzati lakás bérleti díja 470 Ft/m2/hónap.

(3) A költségelven meghatározott összkomfortos lakbérű lakások bérleti díja 835 Ft/m2/hónap.

(4) A piaci alapon meghatározott lakbérű összkomfortos lakások bérleti díja 1200 Ft/m2/hónap.

(5) A közérdekű feladatellátás megvalósítása érdekében fenntartott bérlakások, piaci alapon meghatározott bérleti díját a Képviselő-testület legfeljebb 90 %-kal mérsékelheti. A lakbérkedvezmény annak a bérlőnek nyújtható, aki a város érdekét megvalósító olyan közérdekű tevékenységet végez, amely Tiszacsege Város biztonságát, közigazgatását, oktatását, nevelését, közművelődését, gazdaságát vagy egészségügyét szolgálja.

(6) A Képviselő-testület a jelen §-ban foglalt lakbérek mértékét minden év október 31-ig felülvizsgálja, és meghatározza a következő évi lakbér alakulását, esetlegesen az emelésének összegét, mely felülvizsgálat eredményéről a bérlőket soron kívül tájékoztatja.

(7) Amennyiben a Képviselő-testület a lakbérek emeléséről dönt a következő évre vonatkozóan, úgy a költségelven, illetve a piaci alapon meghatározott lakbérű lakások esetében fizetendő óvadék összegét tárgyév január 31-ig ki kell egészíteni a megemelt bérleti díj háromszorosával megegyező összegre.

14. § (1) A bérlő a részére nyújtott külön szolgáltatásért a lakbéren felül külön szolgáltatási díjat köteles fizetni. A díj mértékére és a díjért járó szolgáltatásokra a bérlő által megkötött közszolgáltatási szerződések rendelkezései az irányadóak.

(2) Külön szolgáltatások körébe tartozik:

a) a vízellátás és csatornahasználat (szennyvízelvezetés) biztosítása;

b) a központos fűtés (táv-egyedi központi fűtés) és melegvíz-ellátás;

c) az elektromos áram – ellátás;

d) a rádió- és televízió adók vételének biztosítása;

e) a szemétszállítás;

f) a bérleti szerződésben külön megállapodás alapján megjelölt szolgáltatások (pl.: kéményellenőrzés)

(3) A bérlő a lakbért a bérbeadó részére a szerződésben meghatározott összegben és időpontban, a külön szolgáltatások díját a közszolgáltatási szerződésben meghatározottak szerint köteles megfizetni.

(4) A víz- és csatornadíjnak a lakások és a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérlőre való áthárításáról szóló 18/1990. (I. 31.) MT rendelet 2. § (2) bekezdés b) pontja szerinti, fogyasztásmérővel nem rendelkező lakások esetén a víz- és csatornadíjak bérlőre történő áthárítása éves norma alapján történik, mely a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet 8. melléklete alapján a következő: félkomfortos lakások esetén 2,8 m³/fő/hó, komfortos, és összkomfortos nem távfűtéses melegvíz ellátással rendelkező lakások esetén 4,5 m³/fő/hó, összkomfortos távfűtéses melegvíz ellátással rendelkező lakások esetén 5,4 m³/fő/hó.

A lakáshasználati díj

15. § (1) Az a személy, akinek a bérbeadóval kötött lakásbérleti jogviszonya megszűnt, vagy lakásbérleti szerződést a bérbeadóval nem is kötött – és más jogcíme sincs a lakás használatára –, a jogcím nélküli használat kezdetétől számított 2 hónapig a lakásra megállapított lakbérrel azonos összegű lakáshasználati díjat köteles fizetni.

(2) A jogcím nélküli használat kezdetétől számított 2 hónap elteltével az alábbi emelt összegű lakáshasználati díjat köteles fizetni:

a) az első 12 hónapban a havi lakáshasználati díj másfélszerese,

b) ezt követően minden évben a havi lakáshasználati díj kétszerese.

A bérlő és bérbeadó jogai és kötelezettségei a lakás átadása esetén

16. § (1) A bérbeadó a lakást a bérlő részére leltár szerint és komfortfokozatának megfelelő lakásberendezésekkel együtt, a szerződésben meghatározott feltételekkel és időpontban, rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban adja birtokba. A lakás a bérlő részére történő átadásakor észlelt hibák, hiányosságok megszüntetéséről a bérbeadó köteles gondoskodni. Ha a bérbeadó e kötelezettségét a bérlő írásbeli felszólítása ellenére 30 napon belül nem teljesíti, a bérlő a szükséges munkát helyette és költségére elvégezheti. Ebben az esetben a szerződéshez kapcsolódó átadás-átvételi jegyzőkönyvben tételesen rögzíteni kell az elvégzendő munkákat, azok kezdésének és befejezésének időpontját.

(2) A lakás átadásakor a bérlő az átvételt a leltár aláírásával köteles elismerni.

(3) A bérlő köteles a külön szolgáltatási díjakat a lakásbérleti szerződésben, valamint a szolgáltatói szerződésben foglaltak szerint megfizetni.

(4) A bérbeadó a rendeltetésszerű használatot – a bérlő szükségtelen háborítása nélkül – évente legalább egyszer ellenőrzi. A bérlő az arra alkalmas időben a lakásba történő bejutást biztosítani és az ellenőrzést tűrni köteles. A bérlemény ellenőrzése során a bérbeadó vizsgálja a lakás rendeltetésszerű használatát, a lakáshasználatból adódó szükséges karbantartások elvégzését, valamint a közszolgáltatók felé történő díjfizetési kötelezettség teljesítését.

Karbantartási, felújítási, pótlási és cserekötelezettség

17. § (1) A bérlő köteles gondoskodni a lakás burkolatainak, ajtóinak, ablakainak és berendezéseinek karbantartásáról, pótlásáról, illetve cseréjéről, amennyiben az ezen munkálatokkal kapcsolatos összköltség az 50.000, - Ft-ot nem haladja meg.

(2) A bérbeadó köteles gondoskodni:

a) a lakás állagának karbantartásáról, amely nem tartozik a bérlő kötelezettségei körébe,

b) az épület központi berendezéseinek állandó üzemképes állapotáról,

c) a lakás fő- és mellékfalainak, burkolatainak, ajtóinak, ablakainak, a lakás leltár szerinti berendezéseinek, tetőszerkezetének, csapadékvíz-elvezető csatornájának felújításáról, pótlásáról, cseréjéről, amely nem tartozik a bérlő kötelezettségei körébe,

d) az épület felújítása, illetve a vezetékrendszer meghibásodása miatt a lakáson belül szükséges munkák elvégzéséről.

(3) Szociális helyzet alapján bérbe adott lakás esetén az (1) bekezdésben foglalt munkák elvégzése a felmerülő költségek összegétől függetlenül a bérlőt terhelik, azonban a lakbér összegét az elvégzett munka költségei figyelembe vételével szükséges meghatározni.

(4) Ha az épület karbantartásával, felújításával, helyreállításával, átalakításával, bővítésével kapcsolatos munkák csak a bérlő átmeneti kiköltöztetése esetén végezhetők el, a lakásbérleti jogviszony a munkák elvégzésének időtartamára szünetel. A szünetelést és annak időtartamát a bérbeadó és a bérlő megállapodása, vita esetén a bíróság állapítja meg. A bérbeadó az átmenetileg kiköltöztetett bérlő részére Tiszacsege közigazgatási területén köteles másik lakást felajánlani. A bérlő ingóságai elhelyezésének, továbbá költözésének költségei a bérbeadót terhelik. A bérlő kevesebb szobaszámú, alacsonyabb komfortfokozatú lakást is köteles elfogadni, ha az egyébként – az együttlakó személyek számára is figyelemmel – megfelel a lakás követelményeinek.

A lakás átalakításával, korszerűsítésével kapcsolatos költségek viselésére vonatkozó szabályok

18. § (1) A lakásbérleti jogviszony fennállása alatt a bérbeadó és a bérlő megállapodhat abban, hogy a bérlő a lakást átalakítja, korszerűsíti. A megállapodásnak tartalmaznia kell, hogy a munkák elvégzésének költségei melyik felet terhelik. A bérlőnek a bérbeadó hozzájárulását a munka megkezdése előtt legalább 30 nappal kérnie kell.

(2) A bérbeadó hozzájárulásának megadása előtt köteles bekérni a bérlőtől az általa elvégezni kívánt munka várható költségét, a munka jellegétől függően a műszaki leírást és tervrajzot.

(3) Ha a bérlő az (1) bekezdésben foglalt munkát a bérbeadói hozzájárulás és szüksége esetén hatósági engedély nélkül végzi el, a bérbeadó kötelezheti a bérlőt az eredeti állapot helyreállítására.

(4) Ha a bérbeadó – a hozzá benyújtott iratok alapján – a hozzájárulási kérelem benyújtását követő 30 napon belül nem nyilatkozik, a bérbeadó részéről a munka elvégzéséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.

(5) Amennyiben az (1) bekezdésben említett munkák elvégzése következtében a lakás alapterülete, vagy komfortfokozata megváltozik, az eredeti szerződést, valamint a lakbér összegét a megváltozott állapotnak megfelelően módosítani kell, kivéve ha a bérlő fizeti az átalakítás költségeit.

(6) Amennyiben a megállapodás értelmében a bérlő az átalakítást, korszerűsítést saját költségére végezteti el, a munkák számlákkal igazolt költségeinek bérbeszámítását kérheti abban az esetben, ha az átalakítási, korszerűsítési munkálatokhoz a bérbeadó előzetesen hozzájárult.

(7) Ha a bérlő a saját költségén létesített lakásberendezéseket a lakás visszaadásakor leszereli, a bérbeadónak köteleznie kell a bérlőt az eredeti állapot visszaállítására, vagy a helyreállítás költségének megtérítésére.

A lakásba fogadás szabályai, feltételei

19. § A bérlő a Ltv. 21. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével, a bérbeadó írásbeli hozzájárulásával fogadhatja be:

a) az élettársát,

b) a testvérét,

c) a nagyszülőjét

feltéve, ha a befogadni kívánt személy, vagy személyek Tiszacsege közigazgatási területén beköltözhető lakással nem rendelkeznek, és ha a befogadás után a család minden tagja részére legalább 6 m² nagyságú lakóterület még biztosítható.

Bérbeadás bérlőtársak részére

20. § (1) Bérlőtársi szerződés megkötését a bérlő és a leendő bérlőtárs együttesen, írásban kérhetik a bérbeadótól. A hozzájárulást a bérbeadó akkor adhatja meg, ha a lakás egy használójára legalább 6 m2-es lakószobarész jut.

(2) Bérlőtársi szerződés köthető azzal a személlyel, aki

a) a bérlő gyermeke (örökbe fogadott, mostoha-, és nevelt gyermeke), jogszerűen befogadott gyermekének gyermeke, valamint szülője (örökbe fogadó, mostoha- és nevelőszülője) és

b) a bérlővel legalább egy éve életvitelszerűen együtt lakik.

A megüresedett társbérleti lakrész bérbeadásának feltételei

21. § A megüresedett társbérleti lakrész a lakásban visszamaradó társbérlő részére, kérelmére csak akkor adható bérbe, ha a visszamaradt társbérlő vállalja a megnövekedett alapterület után számított lakbér megfizetését.

Hozzájárulás albérletbe adáshoz

22. § Az önkormányzati tulajdonú lakások nem adhatók albérletbe.

A lakásbérleti jogviszony megszűnésének és megszüntetésének esetei

23. § A lakásbérleti jogviszony megszűnhet, illetve megszüntethető:

a) közös megegyezéssel,

b) felmondással,

c) a törvény erejénél fogva.

Bérleti jogviszony megszüntetése közös megegyezéssel

24. § (1) A bérbeadó és a bérlő a lakásbérleti szerződést közös megegyezéssel bármikor megszüntetheti.

(2) A szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésével egyidejűleg, másik lakás bérbeadására is sor kerülhet abban az esetben, ha a bérlő megfelel – a bérleti jogviszony jellegétől függően – az e Rendeletben foglalt feltételeknek.

(3) A szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén pénzbeli térítés nem fizethető.

Bérleti jogviszony megszüntetése felmondással

25. § A bérlő a bérleti szerződést felmondással, 60 napos felmondási idővel írásban bármikor megszüntetheti.

26. § A bérbeadó a bérleti szerződést az alábbi esetekben jogosult írásban felmondani:

a) ha a bérlőnek 3 hónapot meghaladó lakbérhátraléka van és a bérlő a fizetési felszólításnak 8 napon belül nem tesz eleget, a bérbeadó további 8 napon belül írásban felmondással élhet, ebben az esetben a felmondás az elmulasztott határnapot (a lakbérhátralékkal érintett harmadik hónap lakbérének megfizetésére vonatkozó határnap) követő hónap utolsó napjára szólhat,

b) ha a bérlő vagy a vele együttlakó személyek az együttélés követelményeivel ellentétes, botrányos, tűrhetetlen magatartást tanúsítanak, a bérbeadó köteles a bérlőt – a következményekre figyelmeztetéssel – a magatartás megszüntetésére vagy megismétlésétől való tartózkodásra a tudomására jutástól számított 8 napon belül írásban felszólítani; a felmondást az alapjául szolgáló magatartás folytatásától vagy megismétlésétől számított 8 napon belül kell közölni írásban.

Bérleti jogviszony törvény erejénél fogva történő megszűnése

27. § Ha a bérlakás elemi csapás vagy más ok miatt megsemmisül, vagy a hatóság életveszélyessé nyilvánítja és kiürítését rendeli el, a lakásbérleti jogviszony a törvény erejénél fogva megszűnik. Az önkormányzat, mint bérbeadó csak akkor köteles a bérlő elhelyezéséről gondoskodni, ha a bérlő más módon nem tudja megoldani lakhatását.

Bérleti jogviszony megszűnésével kapcsolatos egyéb szabályok

28. § (1) A lakásbérleti jogviszony megszűnése esetén a bérlő külön felszólítás nélkül és mindennemű elhelyezési és térítési igény nélkül köteles a lakást rendeltetésszerű állapotban visszaadni a bérbeadónak.

(2) A bérbeadónak a lakás visszaadásakor meg kell állapítania a lakás és a lakberendezések tényleges állapotát, illetőleg az esetleges hibákat, hiányosságokat és a megállapításokat jegyzőkönyvbe kell foglalni, leltárt kell felvenni.

(3) Nyilatkoztatnia kell a bérlőt az őt terhelő hibák és hiányosságok megszüntetésének, illetőleg az ellenérték megtérítésének a módjáról és határidejéről.

(4) A bérbeadó és a bérlő megállapodhatnak abban, hogy a lakás visszaadásakor a bérlőt terhelő helyreállítási munkákat a bérlő költségére a bérbeadó végzi el.

Nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásával kapcsolatos általános szabályok

29. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő helyiségek bérletének létrejöttére, a felek jogaira és kötelezettségeire, valamint a bérlet megszűnésére a lakásbérlet szabályait az alábbiakban szabályozott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az Önkormányzat üres helyiséget csak versenytárgyalás lefolytatása után adhat bérbe. A versenytárgyalásra irányuló felhívást hirdetmény útján kell közzétenni a település honlapján és a Hivatal hirdetőtábláján. A hirdetmény tartalmáról a Képviselő-testület dönt.

(3) A hirdetménynek tartalmaznia kell:

a) a helyiség címét, műszaki adatait, közművesítettségére vonatkozó adatokat,

b) a bérlet időtartamát,

c) a helyiség milyen tevékenység céljára vehető bérbe,

d) a bérleti díj induló versenyárát,

e) a versenytárgyalás helyét, idejét.

(4) A bérbeadásra kiírt helyiségek bérleti jogát nyilvános versenytárgyaláson lehet elnyerni. A versenytárgyalásról jegyzőkönyv készül, melyben rögzíteni kell a jelenlévők nevét, címét, a versenytárgyalás során elhangzó ajánlatokat. A bérleti jogot a helyiségért legmagasabb összegű bérleti díjat ajánló pályázó nyeri el. A nyertes pályázóval történő szerződéskötésről a Képviselő-testület dönt.

(5) Önkormányzati helyiség legfeljebb öt évre adható bérbe, melynek lejárta előtt legalább 90 nappal - a helyiség folyamatos bérbeadása érdekében - újabb versenytárgyalást kell lefolytatni, melyen a hatályos bérleti szerződéssel rendelkező bérlő ajánlatot tehet.

(6) A bérleti szerződés lejárta előtt legalább 30 nappal, bérlő kérelmére a bérleti jogviszony meghosszabbítható, ha a bérlő a bérlet teljes időtartama alatt – amennyiben a bérleti jogviszony időtartama már korábban meghosszabbításra került, úgy az utolsó hosszabbítás óta – a jogszabályokban és a bérleti szerződésben előírt valamennyi kötelezettségének maradéktalanul eleget tett, de a bérleti jogviszony tartama ebben az esetben sem haladhatja meg az öt évet. A bérleti jog meghosszabbításáról a polgármester átruházott hatáskörben dönt.

(7) Az önkormányzati feladatot ellátó intézmény használatában (kezelésében) lévő helyiségekre vonatkozóan az e bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a hirdetmény tartalmának megállapítása és a versenytárgyalás lefolytatása az intézményvezető feladata. Az intézményvezető a versenytárgyalásra köteles meghívni a polgármestert, melynek egyetértése szükséges a bérleti szerződés megkötéséhez.

(8) Az önkormányzati feladatot ellátó intézmény használatában (kezelésében) lévő helyiségekre vonatkozó bérleti jog meghosszabbításáról – az (5)-(6) bekezdésekben foglaltak figyelembevételével - az intézményvezető dönt a polgármester egyetértésével.

Nem lakás céljára szolgáló helyiségek versenytárgyalás lefolytatása nélküli bérbeadása

30. § (1) Az egy hónapnál rövidebb időtartamra szóló bérleti jogviszony létesítése esetén versenytárgyalás lefolytatása nélkül adható bérbe a helyiség

a) nonprofit szervezetek részére, feladataik ellátása érdekében;

b) a kiemelt társadalmi cél (különösen munkanélküliek, fogyatékkal élők, megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása) érdekében tevékenységet folytató gazdasági társaság vagy szervezet részére; vagy

c) magánszemélyek, illetve az a) és b) pontnak nem megfeleltethető jogi személyek részére.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetekben

a) az önkormányzati feladatot ellátó intézmény használatában (kezelésében) lévő helyiség vonatkozásában az intézményvezető a polgármester egyetértésével,

b) egyéb esetben a polgármester átruházott hatáskörben jogosult szerződést kötni a bérlővel.

(3) A versenytárgyalás nélkül bérbe adható helyiségek vonatkozásában a mindenkor alkalmazandó bérleti díjakról a képviselő-testület dönt, amelyet az intézményvezető, illetve a polgármester köteles alkalmazni.

Nem lakás céljára szolgáló helyiségek térítésmentes bérbeadása

31. § (1) A 30. § (1) bekezdés a) vagy b) pontjában foglalt szervezetek vagy gazdasági társaságok részére az önkormányzati feladatot ellátó intézmény használatában (kezelésében) lévő helyiség vonatkozásában az intézményvezető a polgármester egyetértésével, egyéb esetben a polgármester átruházott hatáskörben a helyiséget közfeladat ellátása céljából térítésmentesen is használatba adhatja, melyről írásba foglalt megállapodást kell kötni.

(2) Önkormányzati tulajdonú helyiséget kizárólag annak lehet bérbe adni, akinek a bérleti szerződés megkötésekor nem áll fenn az önkormányzattal szemben tartozása.

Nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadása bérlőtársak részére

32. § (1) Az önkormányzati tulajdonban lévő helyiségekre azonos, vagy hasonló tevékenységet folytató igénylők közül írásbeli közös kérelmük alapján bérlőtársi szerződés is köthető.

(2) Ha valamelyik bérlőtárs jogviszonya megszűnik, a visszamaradt bérlőtársa az egész helyiség bérlőjévé válik.

A nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti jogának átruházásával, elcserélésével és albérletbe adásával kapcsolatos szabályok

33. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti jogát akkor lehet átruházni vagy elcserélni, ha akire átruházásra vagy akivel elcserélésre kerül, az rendelkezik az átruházással vagy elcseréléssel érintett helyiségben folytatott tevékenység folytatásához szükséges feltételekkel.

(2) A nem lakás céljára szolgáló helyiségek nem adhatók albérletbe.

Önkormányzati lakások és helyiségek elidegenítésének közös szabályai

34. § Az önkormányzat tulajdonában levő, jogszabály alapján elővásárlási joggal nem érintett lakások és helyiségek elidegenítésére a Képviselő-testület egyedi döntése alapján kerülhet sor.

Önkormányzati helyiségek elidegenítésére vonatkozó különös szabályok

35. § (1) A helyiségek elidegenítése az önkormányzat vagyonáról szóló helyi rendeletében foglaltak szerint történhet az e §-ban foglalt eltérésekkel.

(2) Az elővásárlási joggal érintett helyiség vételárának mértéke a helyi forgalmi értéket nem haladhatja meg. A helyiség forgalmi értékét ingatlanforgalmi értékbecslés alapján kell meghatározni.

(3) A vételárat az adásvételi szerződésben meghatározott határidőig és számlaszámra köteles befizetni a vevő.

(4) Az elővásárlási joggal érintett helyiség vevőjét sem a vételárból, sem a vételárhátralékból nem illeti meg engedmény.

(5) Az elővásárlási joggal érintett helyiség vevője részére egyedi elbírálás alapján - kérelemre - a Képviselő-testület legfeljebb 12 havi részletfizetési kedvezményt adhat.

(6) Valamennyi önkormányzati helyiség elidegenítéséről a Képviselő-testület dönt.

Önkormányzati lakások elidegenítésére vonatkozó különös szabályok

36. § (1) A lakások elidegenítése az önkormányzat vagyonáról szóló helyi rendeletében foglaltak szerint történhet az e §-ban foglalt eltérésekkel.

(2) Az Lakástv. 49. §-ban biztosított elővásárlási jog jogosultjainak (a továbbiakban: elővásárlásra jogosult) történő lakás értékesítés esetén a lakás vételárát a hasonló adottságú lakások helyi forgalmi értéke alapján kell megállapítani.

(3) Az elővásárlásra jogosultnak a szerződéses ajánlatot meg kell küldeni, melynek tartalmaznia kell

a) a lakás ingatlan-nyilvántartási adatait, főbb műszaki jellemzőit;

b) a lakás vételárát;

c) a fizetési feltételeket, a kamat mértékét;

d) az adható kedvezményeket, a részletfizetés időtartamát.

(4) Elővásárlási jog gyakorlása vonatkozásában az önkormányzat ajánlati kötöttségének ideje az ajánlatnak az elővásárlási jog jogosultja általi kézhezvételtől számított harminc nap.

(5) Ha az elővásárlásra jogosult az ajánlatot az (4) bekezdésben foglalt határidő alatt elfogadja, úgy az erről szóló nyilatkozat átvételét követő harminc napon belül az adásvételi szerződést vele kell megkötni.

(6) Az elővásárlásra jogosultat az első vételár-részlet befizetése után fennmaradó vételár összegére 15 évi időtartamra meghatározott, havonta egyenlő mértékben fizetendő részletfizetési kedvezmény illeti meg.

(7) A (6) bekezdés szerinti részletfizetés esetén a szerződés megkötésekor a lakás vételárának húsz százalékát kell megfizetni.

(8) Az elővásárlási jogosult a szerződés megkötését követő hónap első napjától a fennmaradó vételárhányadra a Ptk. 6:48. § szerinti kamatot köteles megfizetni.

(9) Részletfizetés esetén az önkormányzat a lakásra vonatkozó tulajdonjogát az utolsó részlet befizetéséig fenntarthatja.

(10) Ha az elővásárlásra jogosult a szerződés megkötésekor a vételárat egy összegben fizeti meg, abban az esetben a teljes vételárból öt százalék árengedmény illeti meg.

(11) Ha az elővásárlásra jogosult az adásvételi szerződésben rögzített törlesztési időtől rövidebb törlesztési időt vállal, akkor egyedi kérelem alapján őt a Képviselő-testület a vételár hátraléka tekintetében engedményben részesíti a kérelem összes körülményeinek figyelembevételével, de legfeljebb a teljes vételár 1 %-ának megfelelő összeg erejéig, mely lehetőséggel egy esetben lehet élni.

37. § Az elővásárlásra jogosult a törlesztő részleteket minden hónap 15. napjáig az adásvételi szerződésben meghatározott számlaszámra köteles befizetni.

38. § Az önkormányzati lakások elidegenítéséből származó bevételeket különösen a meglévő bérlakások teljes vagy részletes felújítására, korszerűsítésére, illetve az EU-források felhasználásához szükséges önrész biztosítására kell felhasználni.

Záró rendelkezések

39. § Ez a rendelet 2023. október 27-én 12 órakor lép hatályba.

40. § (1) E rendelet hatályba lépésének napján fennálló bérleti jogviszony időtartamának végéig változatlan feltételekkel fennmarad. Amennyiben bérlő a bérlemény további bérbevételére vonatkozóan egyoldalú jognyilatkozat tesz, korábbi bérleti szerződése nem hosszabbítható meg, hanem e rendelet szabályai szerint új szerződést kell kötnie. Ebben az esetben a korábbi bérleti jogviszony(ok) időtartama nem vehető figyelembe az új bérleti szerződés időtartamának meghatározása során.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Tiszacsege Város Önkormányzatának az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 31/2017. (XII. 6.) önkormányzati rendelete.