Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 10. 03

Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.10.03.

[1] Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a korábbi szabályok egy részének alkalmazásával, valamint a testület igényeihez igazodó új szabályok megalkotásával meghatározza a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályait, a működésére vonatkozó elveket, valamint a feladat- és hatásköröket.

[2] Taksony Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Hivatalos megnevezés

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Taksony Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)

(2) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Taksony Nagyközség Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület)

(3) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Taksonyi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)

(4) Az Önkormányzat és a Hivatal székhelye: Taksony, Fő út 85.

(5) Az Önkormányzat illetékességi területe: Taksony Nagyközség közigazgatási területe

2. Jelképek

2. § (1) Az Önkormányzat címere: Álló címerpajzs (szívpajzs), melynek szélessége a magasság 2/3-a. A pajzs középen hasított. A baloldal arányosan kétszer vágott, a jobboldal egyszer vágott 2/3-ad - 1/3-ad arányban. A baloldali első mezőben négy felfelé álló stilizált búzakalász. Színe: vörös alapon ezüst. A baloldal második mezőjében csúcsával felfelé álló, élével a hasítás felé fordított ekevas található. Színe: vörös, alapja ezüst. A baloldal harmadik mezőjében függőlegesen álló karó, kettő szőlőfürttel és egy szőlőlevéllel. A növény indával kapcsolódik a karóhoz. Színe: vörös alapon ezüst. A jobboldal felső mezőjében a hasítás felé forduló gerle áll, csőrében olajággal. Színe: kék alapon ezüst. A jobboldal ötödik mezőjét hat vízszintes, váltakozó színű hullám osztja fel. Színük: ezüst, kék. A sisak részén felül Taksony, alatta Taks felirat található. A pajzsot két szabályos favessző övezi, melyek alul keresztezik egymást

(2) Az Önkormányzat zászlaja: fehér alapon, középen a címerrel, felette Taksony, alatta Taks felirat.

(3) A Nagyközség jelképeiről és azok használatának rendjéről külön Önkormányzati rendelet szól.

3. Bélyegző használata

3. § Az Önkormányzat, a Képviselő-testület, a polgármester, a jegyző, valamint a Hivatal bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni.

4. Az Önkormányzat lapja

4. § (1) Az Önkormányzat hivatalos lapja: a Taksonyi Hírharang.

(2) Az önkormányzati lap megjelentetésével az Önkormányzat tájékoztatási kötelezettségét, valamint a nagyközség hely- és kultúrtörténetének ápolásával kapcsolatos feladatainak ellátását segíti elő.

(3) Az önkormányzati lap alapítója Taksony Nagyközség Önkormányzata, kiadója a Hivatal

5. § A Taksonyi Hírlevél havonta jelenik meg.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

5. A Képviselő-testület

6. § A Képviselő-testület tagjai a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán megválasztott 8 fő települési önkormányzati képviselő és a polgármester. A jegyző gondoskodik a képviselők névjegyzékének nyilvántartásáról. A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. melléklet tartalmazza.

6. A Képviselő-testület ülései

7. § (1) A Képviselő-testület a választást követően az Mötv. 43. §-a szerint alakuló ülést tart.

(2) A Képviselő-testület évente legalább hat alkalommal, a munkatervben meghatározott hónapok utolsó keddjén, 16 órai kezdettel tartja rendes ülését.

(3) Az Mötv. 44. §-a alapján a polgármester rendkívüli ülést hív össze.

(4) A polgármester indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze.

(5) A rendkívüli ülés napirendjére csak olyan napirendi pont vehető fel, amely a rendkívüli ülés meghívójában szerepel.

7. A Képviselő-testület összehívása

8. § (1) A Képviselő-testületi ülést (a továbbiakban: ülés) a polgármester hívja össze.

(2) A polgármester és a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester egyidejű, tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a Pénzügyi-, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke látja el.

(3) Az ülés meghívóját az ülés előtt legalább öt nappal elektronikusan vagy postai úton, nyomtatott formában kapják meg:

a) a képviselők

b) a bizottságok nem képviselő tagjai

c) a Képviselő-testületi ülés állandó meghívottai

d) a napirendhez meghívottak.

(4) A meghívó kiküldésével egyidejűleg a képviselők elektronikusan, vagy postai úton, nyomtatott formában megkapják az ülés, valamint a Képviselő-testület bizottságainak valamennyi meghívóját és írásos előterjesztéseit, melyet az e célra alkalmazott ún. MikroDat rendszerben (a továbbiakban: rendszer) egyedi azonosító és jelszó használatával tekinthetnek meg.

(5) A bizottságok nem képviselő tagjai számára – a zárt napirendi pontok kivételével - az ülés írásos előterjesztései a rendszerben elérhetők.

(6) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés pontos helyét és kezdési időpontját,

b) a napirendi pontok tárgyát,

c) az előterjesztők megjelölését,

d) az előterjesztést előzetesen tárgyaló bizottság(ok) megnevezését.

(7) Az ülés rendkívüli esetben rövid úton (elektronikus levél, telefon) – legalább 24 órával az ülést megelőzően – is összehívható.

(8) Képviselő-testület ülésére szóló meghívót és az ülés írásos anyagát a település honlapján hozzáférhetővé kell tenni. Az ülés meghívóját az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények 5. mellékletben felsorolt hirdetőtábláira ki kell függeszteni.

9. § Az ülés állandó meghívottainak névsorát a 2. melléklet tartalmazza.

8. Az ülések nyilvánossága

10. § (1) A Képviselő-testület ülései - a zárt ülést kivéve - nyilvánosak, azokon bárki részt vehet, de az ülés menetét nem zavarhatja.

(2) Az Mötv. 46. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület zárt ülést tart, vagy zárt ülést rendelhet el.

(3) Zárt ülésen kizárólag az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsoroltak vehetnek részt.

9. Juttatások meghatározása

11. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülésen, illetve a polgármester, alpolgármester megválasztását követően dönt a polgármester, valamint az alpolgármester illetményéről és költségátalányáról.

(2) A települési képviselők, valamint a bizottságok nem képviselő tagjai tiszteletdíjának mértékét külön rendelet szabályozza.

III. Fejezet

A Képviselő-testület működése

10. Feladat-és hatáskörök

12. § (1) Az Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait az Mötv. 13. § (1) bekezdése tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát és a kiemelt célokat a Mötv. 116. §-a szerint a gazdasági program és fejlesztési terv tartalmazza.

13. § (1) Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárás során a feladat szerinti hatáskörrel rendelkező szakbizottságot véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a Képviselő-testület döntésétől függően az illetékes szakbizottság folytatja le.

(2) Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az (1) bekezdésben említett feltételeket.

14. § (1) Az Önkormányzat önként vállalt feladatait az 3. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és az Mötv. 41. § (2) bekezdésében meghatározott szervei látják el.

(3) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, jegyzőre ruházhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(4) A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, illetve a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró a Képviselő-testület rendes ülésén köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

(5) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról és az átruházhatóság törvényi feltételeiről a jegyző a Képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.

11. Gazdasági program, fejlesztési terv

15. § (1) Az Önkormányzat tevékenységének és a nagyközség fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az Önkormányzat gazdasági programban, fejlesztési tervben (a továbbiakban: ciklusprogram) rögzíti, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.

(2) A Képviselő-testület a megbízatásának időtartamára szóló ciklusprogram alapján működik.

(3) A ciklusprogram tervezetének előkészítéséről a Képviselő-testület, előterjesztéséről a polgármester gondoskodik. A ciklusprogram kidolgozásának és elfogadásának rendjét a 4. melléklet tartalmazza.

(4) A ciklusprogramot a Képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül, minősített többséggel fogadja el.

(5) A ciklusprogramot a polgármester közmeghallgatás keretében ismerteti a lakossággal.

12. Munkaterv

16. § (1) A Képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló éves munkaterv alapján végzi munkáját.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontjait és napirendjét;

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét;

c) a tervezett napirendi pontokhoz meghívandók felsorolását;

d) a tervezett napirendi pontot véleményező bizottság(ok) megjelölését,

e) a bizottsági ülések tervezett időpontjait;

f) a közmeghallgatás(ok) időpontját.

(3) A munkaterv tervezetét tárgyévet megelőző év december 15-ig a polgármester állítja össze.

(4) A munkaterv tervezetével kapcsolatosan az (3) bekezdésben foglalt határidő betartásának figyelembevétele mellett, azt megelőzően legkésőbb tizenöt nappal javaslatot tehetnek:

a) a települési képviselők;

b) a bizottságok;

c) a jegyző;

d) a nemzetiségi önkormányzatok

e) az Önkormányzat által alapított intézmények vezetői;

f) az illetékes rendőrkapitányság vezetője;

g) az Önkormányzattal társulási megállapodást kötött szerv vezetője;

h) az Önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött helyi civil szervezetek vezetői.

(5) A munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester írásos tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.

(6) A Képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:

a) az önkormányzati képviselőknek;

b) a bizottság(ok) nem képviselő tagjainak;

c) a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőjének;

d) a munkaterv összeállításához javaslatot tevő szerveknek/személyeknek.

(7) A munkatervben szereplő rendes képviselő-testületi ülések napirendi pontjai kiegészülhetnek a folyamatban lévő ügyekkel, valamint a két ülés között beérkezett, a Képviselő-testület döntési jogkörébe tartozó ügyekkel.

17. § (1) A jóváhagyott ciklusprogramot és a munkatervet közzé kell tenni

a) a községi könyvtárban,

b) a település honlapján;

c) a Hivatal hirdetőtábláján

d) kivonatos formában az Önkormányzat hivatalos lapjában.

(2) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.

(3) A Képviselő-testület évente július 1-től augusztus 31-ig munkaterv szerinti ülést nem tart.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott ülésezési szünet alól kivételt képeznek a bizottságok szükség szerint tartandó ülései.

13. Tanácskozási jog

18. § (1) Az ülésen szavazati jog nélküli tanácskozási joga van a 2. mellékletben szereplő személyeknek, a vonatkozó napirendi pont tekintetében pedig az egyes napirendi pontok meghívottainak.

(2) A 2. melléklet 2.-4. pontjaiban szereplő, tanácskozási joggal rendelkező személyek a tanácskozási jogukat kizárólag az általuk képviselt szervezetet érintő napirendi pontok tárgyalása keretében jogosultak gyakorolni.

14. Interpelláció

19. § (1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése az ülésen, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a polgármesterhez és a jegyzőhöz.

(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet. Interpellációt írásban lehet előterjeszteni az ülés előtt legalább három munkanappal, és annak ismertetése az egyebek napirendi pont keretében történik.

(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerinti időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén a polgármester az interpelláció előterjesztésére új időpontot jelöl ki.

(4) Az interpellációra érdemben válaszolni kell az ülésen. Az interpellációra adott válasz időtartama három perc. A válasz elfogadásáról az interpelláló egyperces viszontválaszban nyilatkozhat. Ha a képviselő a választ nem fogadta el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(5) Az interpellált személy indokolt esetben 15 napon belül írásban vagy szóban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.

(6) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el, mely vizsgálatra kijelöli a közreműködőket.

(7) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.

15. A kérdés

20. § Az ülésen a képviselő a polgármestertől, alpolgármestertől, a bizottságok elnökeitől, valamint a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet. Érdemi választ az ülésen, vagy legkésőbb az ülést követő 30 napon belül kell írásban adni.

16. Előterjesztések

21. § (1) Az előterjesztés lehet

a) rendelettervezet,

b) javaslat,

c) beszámoló,

d) tájékoztató.

(2) A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, de testületi döntéssel beszámolóvá minősíthető.

(3) Az előterjesztéseket írásban kell előterjeszteni. Az (1) bekezdés d) pontja esetén szóbeli előterjesztés is elfogadható.

(4) Az előterjesztést a polgármesternél írásban kell benyújtani.

(5) Előterjesztést tehet

a) a képviselő,

b) a bizottság,

c) a polgármester és az alpolgármester,

d) a jegyző,

e) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke,

f) a Hivatal irodavezetője,

g) az önkormányzati intézmény vezetője,

h) a jegyző által megbízott köztisztviselő

i) azon gazdasági társaság vezetője, amelyben az önkormányzat tulajdonos.

(6) Az előterjesztéseket a rendszer használatával, a Hivatal készíti el.

(7) Az előterjesztésnek legalább az alábbi elemeket tartalmaznia kell:

a) az anyag előterjesztőjének a nevét,

b) az anyag készítőjének a nevét.

c) mely bizottságok tárgyalták az előterjesztést,

d) a döntéshozó szerv megnevezését,

e) az előterjesztés tárgyát,

f) érdemi szövegét,

g) a döntéshez szükséges mellékleteket,

h) a határozati javaslatot a határidő és a felelős megjelölésével,

i) a tervezett döntés típusát,

j) a döntés meghozatala egyszerű vagy minősített többséget igényel.

(8) A rendelet-tervezetről szóló előterjesztés nem tartalmaz határozati javaslatot, kivéve, ha az előterjesztés nem csak a rendelet megalkotására vonatkozik.

(9) Az előterjesztő az előterjesztést visszavonhatja a testületi ülésen, de azt a Képviselő-testület minősített többséggel napirenden tarthatja.

17. Az ülés elnökének feladata

22. § A Képviselő-testületi ülés elnöke

a) az ülést megnyitja, vezeti, berekeszti, szünetet rendel el,

b) megállapítja a határozatképességet, számba veszi az előre bejelentett és bejelentés nélkül távollevőket.

18. Napirend meghatározása

23. § (1) Az elnök a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendről a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(2) A napirend elfogadása előtt a polgármester az önkormányzat működésével kapcsolatos halaszthatatlan kérdésben – indoklás mellett – a meghívóban nem szereplő, új napirendi pont felvételét kezdeményezheti.

(3) Amennyiben az új napirendi ponthoz rendelkezésre áll írásos dokumentáció, azt az ülés megkezdése előtt a képviselők részére át kell adni.

(4) Az új napirendi pont felvételéről és az ülés tárgyalandó napirendjeinek végleges sorrendjéről a napirend elfogadásával egyidejűleg, egyszerű többséggel hozott határozatban dönt a Képviselő-testület.

19. A vita

24. § (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása során először az előterjesztőnek kell megadni a szót, aki legfeljebb 5 percben jogosult az előterjesztés szóbeli kiegészítésére. Amennyiben az előterjesztésre vonatkozóan bizottsági állásfoglalás is született, az előterjesztő szóbeli kiegészítése után a bizottság elnökének kell szót adni, hogy – legfeljebb 5 percben – ismertesse a bizottság véleményét.

(2) Az előterjesztő szóbeli kiegészítése, valamint a bizottsági vélemény ismertetése után kerülhet sor a kérdésekre, azt követően pedig a hozzászólásokra.

(3) A napirenddel kapcsolatban az előterjesztőhöz a testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek.

(4) A kérdések elhangzása után a válaszadás, majd a hozzászólások következnek.

(5) A képviselők, valamint a tanácskozási joggal részt vevők ugyanazon napirenddel kapcsolatban maximum 2 hozzászólás keretében, az első alkalommal maximum 3, a második alkalommal maximum egy percben szólhatnak hozzá. Amennyiben a vita jellege, az új információk szükségessé teszik, az elnök korlátozást feloldhatja.

(6) Személyes megjegyzést tehet a vita lezárása után – egy alkalommal maximum 1 perc időtartamban – de még a szavazás előtt az a képviselő, aki a vita során az őt ért – megítélése szerint – méltatlan kritikát kíván kivédeni, illetve aki álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértést szeretne tisztázni.

(7) A napirendi pont előterjesztője és a hatáskörrel rendelkező bizottság elnöke a határozathozatalt megelőzően bármikor felszólalhat, a bizottsági álláspont kifejtésére.

20. A vita lezárása

25. § (1) Ha a napirendhez több hozzászóló nincs, az elnök a vitát lezárja.

(2) Az előterjesztőt megilleti a zárszó joga.

(3) A Képviselő-testület a vita lezárása és az esetleges zárszó után szavaz a határozati javaslatról.

(4) A Képviselő-testület a felmerült döntési javaslatokról

a) a javaslatok elhangzásának fordított sorrendjében külön-külön,

b) csoportosan, vagy

c) egyben szavaz.

21. A döntéshozatal

26. § (1) A Képviselő-testület határozatképességére és határozathozatalára az Mötv. 47. § (1) és (2) bekezdésében foglalt rendelkezések az irányadóak.

(2) A határozatképtelen Képviselő-testületi ülést 8 napon belül, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni. Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívásának szabályai szerint köteles eljárni.

(3) A döntéshozatalból történő kizárásra vonatkozó szabályokat az Mötv. 49. §-a határozza meg.

22. Minősített többség

27. § (1) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyeken kívül

a) Képviselő-testület hatáskörének átruházása;

b) kereset benyújtása a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt;

c) Képviselő-testület egy éven belül hozott határozatának módosítása, a törvényességi kifogásokkal kapcsolatos módosítások kivételével;

d) az Önkormányzat hivatalos lapja Szerkesztő Bizottságának összetétele,

e) ciklusprogram elfogadása.

(2) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének „igen” szavazata szükséges.

23. A szavazás

28. § (1) Szavazni személyesen, „igen”, „nem” vagy „tartózkodik” szavazat leadásával kell. A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.

(2) Amennyiben a képviselő az ülésteremben tartózkodik és nem szavaz, abban az esetben őt a jegyzőkönyvezés szempontjából jelenlévőként kell rögzíteni, döntését a szavazástól való tartózkodásnak kell tekinteni.

24. Nyílt szavazás

29. § A nyílt szavazás a levezető elnök által elrendeltek szerint kézfelemeléssel vagy szavazatszámláló gép alkalmazásával vagy név szerint történik.

25. Név szerinti szavazás

30. § (1) Név szerinti szavazás történik

a) ha a jogszabály valamely ügy döntéshozatali eljárására a szavazások eredményének név szerinti beazonosíthatóságát írja elő,

b) ha a képviselő név szerinti szavazást javasol és a javaslatot a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel elfogadja,

c) az Mötv. 48. § (3) bekezdése szerinti esetben.

(2) A név szerinti szavazás elektronikusan a rendszer alkalmazásával történik, „igen” vagy „nem” szavazat lehetséges.

26. Titkos szavazás

31. § (1) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást tarthat, ha azt bármely képviselő javasolja és a javaslatot a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel elfogadja.

(2) A titkos szavazás lebonyolítása elektronikusan a rendszer alkalmazásával történik.

27. A Képviselő-testület döntései

32. § A Képviselő-testület döntése rendelet vagy határozat lehet.

28. Az önkormányzati rendeletalkotás szabályai

33. § (1) Rendeletalkotási javaslatot tehetnek a Képviselő-testület tagjai, a Képviselő-testület bizottságai és a jegyző.

(2) A javaslatot a polgármesterhez kell írásban benyújtani, aki a rendelet tárgya szerinti illetékes képviselő-testületi bizottságok és a Hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet a Képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A rendelettervezet szakmai előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A rendeletet az Mötv. 51. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kell aláírni.

(5) A rendelet kihirdetésére az önkormányzat hivatalos honlapján, valamint a Nemzeti Jogszabálytár felületén történő publikálással kerül sor.

(6) A Hivatal nyitvatartási idejében az ügyfélszolgálaton az önkormányzat minden hatályos rendelete papíralapon elérhető és megtekinthető.

29. A tanácskozás rendjének fenntartása

34. § (1) A Képviselő-testületi ülésen a jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.

(2) Az ülés rendjének fenntartásáról a Képviselő-testület elnöke gondoskodik.

(3) Ha a hallgatóság a tanácskozás rendjét zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha az nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot kiutasíthatja az ülésről.

30. A jegyzőkönyv

35. § (1) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében előírtakon túl tartalmazza:

a) a távolmaradt képviselők nevét,

b) az ülésen tanácskozási joggal részt vevők nevét,

c) az ülés megnyitásának időpontját,

d) napirendi pontonként nevét,

e) név szerinti szavazás esetén a képviselők nevét és leadott szavazatát,

f) az elnök esetleges intézkedéseit,

g) az ülésen történt fontosabb eseményeket,

h) az ülés bezárásának idejét, valamint

i) a határozatképtelenség miatt félbeszakadt ülés időpontját és a jelenlévő képviselők névsorát.

(2) A jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (2) bekezdésében meghatározott aláírók mellett egy képviselő hitelesíti.

(3) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (3) bekezdés értelmében a Polgármesteri Hivatalban, ügyfélfogadási időben megtekinthető.

(4) A jegyzőkönyv elkészítésének megkönnyítéséhez hangfelvétel készül. A hangfelvételeket a választási ciklust év végéig meg kell őrizni. A hangfelvételekről nem készíthető másolat.

31. Közmeghallgatás

36. § (1) A Mötv. 54. §-ában foglaltak alapján a Képviselő-testület évente legalább egy közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatást a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester – a közmeghallgatás tervezett időpontját megelőzően legalább 10 nappal – hívja össze. A polgármester meghatározhatja a közmeghallgatás vezető témáját.

(3) A lakosság részére biztosítani kell, hogy közérdekű kérdéseiket, javaslataikat a közmeghallgatás előtt írásban eljuttathassák a Képviselő-testülethez. A közmeghallgatáson a polgármester beszámolóján és a lakosság által benyújtott helyi közügyeket érintő kérdéseken és javaslatokon kívül a lakosság által feltett kérdésre lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 nappal a közmeghallgatás után választ kell adni.

(4) A közmeghallgatást a polgármester nyitja meg. A jelenléti ív alapján megállapítja a jelenlévő képviselők számát, az ülés határozatképességét, ismerteti a távollétüket bejelentőket. A közmeghallgatás határozatképtelensége esetén lakossági fórummá alakul, melyre e rendelet lakossági fórumra vonatkozó rendelkezései alkalmazandók. A közmeghallgatás határozatképtelensége esetén a polgármester 15 napon belüli időpontra az ülést újra összehívja. Az ismételt közmeghallgatást a közmeghallgatás tervezett időpontját megelőzően legalább 3 nappal kell összehívni. Az ismételten összehívott közmeghallgatás esetében nem nyújtható be új kérdés a Képviselő-testület felé.

(5) A közmeghallgatásról – a közmeghallgatást követő 15 napon belül – jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző a felelős.

32. Lakossági fórum

37. § (1) Az állampolgárok tájékoztatását a Képviselő-testület döntéseiről, az előkészítés alatt álló fontosabb előterjesztésekről lakossági fórum megtartásával is biztosítani lehet.

(2) Lakossági fórumot lehet tartani tervek, a lakosságot közvetlenül érintő helyi adók bevezetése, Taksony nagyközségben megvalósuló jelentős beruházások előkészítése ügyében, valamint a lakosság életkörülményeire jelentősen ható rendelettervezetek és döntések előkészítésekor.

(3) A lakossági fórumra meg kell hívni a megválasztott képviselőt, valamint azt, akit a fórumot kezdeményező indokoltnak tart.

(4) A lakossági fórumot a polgármester hívja össze, a lebonyolításához szükséges feltételeket a Hivatal biztosítja. A lakossági fórum online formában is tartható.

(5) A lakossági fórum időpontjáról és helyszínéről, valamint témájáról legalább 15 nappal korábban az önkormányzat honlapján, a Hivatal hirdetőtábláján közleményt kell közzétenni.

(6) A lakossági fórumon elhangzott – a döntés-tervezeteket érintő – állásfoglalásokról, kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.

IV. Fejezet

Bizottságok

33. A bizottság létrehozása, tagjai, működése

38. § (1) A Képviselő-testület a Mötv. szabályai szerint állandó vagy ideiglenes bizottságokat (a továbbiakban: bizottság) hoz létre.

(2) A bizottság elnökét, valamint képviselő és nem képviselő tagjait a polgármester javaslatára a Képviselő-testület választja meg.

(3) Ugyanazon képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.

(4) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(5) A Bizottság saját tagjai közül - az elnök javaslatára - elnökhelyettest választ, aki az elnök akadályoztatása esetén ellátja az elnök feladatait

(6) A bizottság működésére az Mötv. 60. §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

34. Állandó bizottság

39. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, valamint ellenőrzésére állandó bizottságokat hoz létre.

(2) Állandó bizottságok:

a) Pénzügyi,-Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, létszáma: 7 fő

b) Szociális és Népjóléti Bizottság, létszáma: 5 fő

c) Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság, létszáma: 5 fő

(3) Az állandó bizottságok meghívottainak felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.

(4) Az állandó bizottság ellátja az Mötv. 59. §-a alapján az alábbi feladatait:

a) a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése érdekében megvitatja és állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben és a vonatkozó Képviselő-testületi előterjesztéseket véleményezi,

b) javaslatot tesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben,

c) intézkedéseket kezdeményezhet, ajánlással fordulhat az érintett önkormányzati szervekhez.

(5) Az állandó bizottságok részletes feladat-és hatáskörét a 7. melléklet tartalmazza.

35. Ideiglenes bizottság

40. § (1) A Képviselő-testület – egyes önkormányzati feladatok ellátásának időtartamára, illetve meghatározott szakmai feladat ellátására – ideiglenes bizottságot alakíthat.

(2) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt.

(3) Az ideiglenes bizottság csak addig áll fenn, amíg a létrehozása alapjául szolgáló ok fennáll. Ha ez vagy a feladat megszűnik, az ideiglenes bizottság is megszűnik.

(4) Az ideiglenes bizottság megszűnéséről a Képviselő-testület a következő ülésen egyszerű többséggel dönt.

V. Fejezet

A polgármester, alpolgármester, a jegyző és a képviselők

36. A polgármester

41. § (1) A polgármester megbízatását főállásban tölti be.

(2) A munkáltatói jogokat a képviselő-testület gyakorolja a polgármester tekintetében.

(3) A polgármester feladata az Mötv. 65. §-ában és az Mötv. 67. §-ában kerül meghatározásra. Ezeken kívül:

a) gondoskodik a jegyző közreműködésével az ülések előkészítéséről,

b) ellátja a Képviselő-testületi ülés vezetésével kapcsolatos elnöki teendőket,

c) szervezi és ellenőrzi a Képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

d) figyelemmel kíséri és segíti a Képviselő-testület bizottságainak tevékenységét,

e) biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését,

f) minden rendes ülésen a napirendek után tájékoztatás ad az előző rendes ülés óta tett fontosabb intézkedésekről,

g) ajánlatkérő az Önkormányzat közbeszerzései esetében, az Önkormányzat külön szabályzatában meghatározottak szerint,

h) ellátja az azokat a feladatokat, amelyeket a Képviselő-testület a hatásköréből a polgármesterre ruház át,

i) beszámoltatja az alpolgármestert feladatai végrehajtásáról,

j) beszámoltatja a jegyzőt az önkormányzati hatósági tevékenység végzéséről,

k) utasításokat ad a jegyző részére a Képviselő-testület és a bizottságok működésével, feladataival kapcsolatban.

(4) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörét a 8. melléklet tartalmazza.

37. Az alpolgármester

42. § (1) A Képviselő-testület - saját tagjai közül - a polgármester javaslatára, titkos szavazással 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester irányításával látja el.

38. A jegyző

43. § (1) A jegyző feladatairól az Mötv. 81. §-a rendelkezik. Ezeken kívül:

a) közreműködik az önkormányzat rendeleteinek kidolgozásában, gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, illetve közzétételéről,

b) a polgármester irányításával gondoskodik a Képviselő-testület

ba) üléseinek időben történő előkészítéséről,

bb) az előterjesztések előzetes bizottsági véleményeztetéséről,

bc) jegyzőkönyv vezetéséről,

bd) a határozatok érdekelteknek történő megküldéséről,

c) felelős a testületi előterjesztések és határozati javaslatok jogi véleményezéséért,

d) a jegyző gondoskodik a Képviselő-testület bizottsági üléseinek előkészítéséről, megszervezéséről, lebonyolításáról, a bizottság munkájához szükséges segítség megadásáról,

e) felügyeli a Hivatal tevékenységének a törvényességét, ennek körében ellenőrzi a Hivatal hatósági tevékenységét,

f) gondoskodik a rendelet függelékeinek naprakész vezetéséről,

g) tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, feladatainak végrehajtásáról a polgármesternek beszámol.

h) szervezi és vezeti a Hivatalt

i) gondoskodik az önkormányzati rendeletek hatályosságáról, jogszabály változás esetén jelzi a módosítás szükségességét,

j) közvetlenül irányítja a Hivatal apparátusát érintő személyzeti munkát,

k) ellátja a közigazgatási tevékenység fejlesztésével összefüggő feladatokat,

l) jelzi a Képviselő-testületnek, bizottságoknak, ha munkájukban jogszabálysértést észlel,

m) ellátja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónapra - a jegyzői feladatokat a hatósági irodavezető látja el.

39. A képviselő

44. § (1) A képviselőt az Mötv. 32. §-ában foglalt jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.

(2) Az Mötv.-ben foglaltakon túl a képviselő további kötelezettségei:

a) előzetesen szóban/írásban bejelenti a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének, ha a Képviselő-testület vagy bizottságai ülésén való részvételben vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;

b) aktívan és felkészülten részt vesz a Képviselő-testület és a bizottságok munkájában, valamint az ülésen a döntéshozatali eljárás során a 28. §-ban foglaltak szerint szavaz;

c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettség megbízatásának lejárta után is fennáll;

d) a polgármester és a települési képviselő köteles a vagyonnyilatkozat-tételre;

e) köteles az ülés rendjére vonatkozó szabályokat betartani.

(3) A települési képviselő havonta legfeljebb egy alkalommal – az általa közzétett időpontban és helyen – képviselői fogadóórát tarthat.

(4) A képviselői fogadóóra időpontját és helyét az Önkormányzat honlapján a képviselő írásbeli kérelmére közzé kell tenni.

40. A tiszteletdíj mérséklésére, megvonására vonatkozó szabályok

45. § (1) A képviselő részére megállapított tiszteletdíjat a Képviselő-testület, amennyiben a képviselő a 44. § (2) bekezdés b)-e) pontjai szerint meghatározott kötelezettségeit mulasztásos magatartással

a) egyszeri alkalommal megszegi, 1 hónap időtartamra 25 %-kal csökkentheti,

b) több mint egy alkalommal, vagy tartósan legfeljebb 3 hónapon át megszegi, a mulasztás időtartamának megfelelő számú hónapokra 50 %-kal csökkentheti,

c) több, mint 3 hónapon át vagy azt meghaladó időtartamban folyamatosan megszegi, a mulasztás időtartamának megfelelő számú hónapokra, legfeljebb 12 hónapra teljes egészében megvonhatja.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szankcióról a Képviselő-testület a polgármester javaslata alapján határozatban dönt.

46. § (1) Ha a képviselő az ülésről úgy marad távol, érkezik később, vagy távozik korábban, hogy távolmaradását a 44. § (2) bekezdés a) pontban meghatározott módon nem igazolja, úgy a félévenként elszámolt tiszteletdíj az e pontban meghatározott, távolmaradással érintett ülések számától függően arányos csökkentésre kerül.

(2) Ha a képviselő az adott félévben megtartott ülések több mint felén bármely okból nem vesz részt, a félévenként elszámolt tiszteletdíja az adott félévben lezajlott ülések számától függően arányos csökkentésre kerül.

47. § A bizottságok nem képviselő tagjaira jelen rendelet 44. § (2) bekezdésében, valamint 45–46. §-aiban foglaltak irányadók.

VI. Fejezet

A Hivatal

48. § (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre „Taksonyi Polgármesteri Hivatal” megnevezéssel.

(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét külön szabályzat határozza meg.

49. § A Hivatal önálló jogi személyiségű, gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv.

50. § (1) A Hivatal ellátja az Önkormányzat és a Német Nemzetiségi Önkormányzat Taksony működésével, a közigazgatási ügyek döntés-előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat.

(2) A Hivatal köteles ellátni a bizottságok működésével kapcsolatos, valamint a Képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat, különös tekintettel azokra az esetekre, amikor a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben jár el a bizottság.

(3) A települési képviselő a Hivataltól a jegyző útján igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást és ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a Képviselő-testület hivatalának az intézkedését, amelyre a Hivatal köteles intézkedni, illetve tizenöt napon belül érdemi választ adni.

51. § (1) A Hivatal igény szerint köteles az Önkormányzat és a Hivatal működésével, a település életével kapcsolatban adatokat szolgáltatni és jelentést készíteni a Képviselő-testületnek, valamint a bizottságoknak.

(2) A Hivatal éves munkájáról a munkatervben meghatározott időpontban köteles beszámolni.

(3) A Hivatal köztisztviselőjét a tudomására jutott szolgálati és üzleti titok, valamint személyes adat tekintetében titoktartási kötelezettség terheli. E titoktartási kötelezettség az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseinek figyelembevételével kiterjed az ügyfél személyiségi jogainak a védelmére is. A titoktartási kötelezettség a köztisztviselő közszolgálati jogviszonyának megszűnése után is fennáll.

VII. Fejezet

Az Önkormányzat gazdasági alapjai

41. Az Önkormányzat költségvetése és vagyona

52. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.

53. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési koncepció tárgyalásakor dönt arról, hogy szükséges-e a költségvetési rendeletet több fordulóban tárgyalni.

(2) A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően költségvetési koncepció előterjeszthető, melynek elemei:

a) az államháztartásért felelős miniszter által előkészített és az Országgyűlés által elfogadott a központi költségvetésről szóló törvényben foglaltak;

b) az Önkormányzat részére kötelezően előírt és általa önként vállalt feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés;

c) a b) pont szerinti elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendők, a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei, a kiadási szükségletek, azok gazdaságos, célszerű megoldásainak meghatározása;

d) az igények és célkitűzések egyeztetése;

e) a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása;

f) a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.

54. § (1) A költségvetési rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti elő, a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Az előterjesztést mindhárom állandó bizottság tárgyalja.

(2) A jegyző háromnegyed éves költségvetési információt szolgáltat a Képviselő-testületnek, melyről a testület határozatot hoz.

(3) A zárszámadásról szóló rendelet előkészítése és előterjesztése az (1) bekezdésben foglaltak szerint történik.

42. Az Önkormányzat vagyona és gazdálkodása

55. § (1) Az Önkormányzat által létesített és fenntartott, önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények – az önállóan gazdálkodó Hivatal kivételével – részben önállóan gazdálkodnak az önállóan gazdálkodó költségvetési szervvel kötött együttműködési megállapodásban foglalt korlátozásokkal.

(2) Az Önkormányzat által létesített és fenntartott, önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények, valamint gazdasági társaságok ellenőrzését a polgármester a Hivatal útján látja el, illetve biztosítja.

56. § (1) Az Önkormányzat kiadása teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(2) A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére a jegyző vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(3) Az (1)–(2) bekezdésen alapuló felhatalmazás részletes szabályait a külön szabályzat állapítja meg.

57. § (1) Az Önkormányzat – saját felelősségére – vállalkozási tevékenységet folytathat. Ennek megfelelően:

a) közvetlenül részt vesz vállalkozásban,

b) a helyi önkormányzati politikával, annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (pl. helyi adó politikával, telek- és ingatlanértékesítéssel stb.) vállalkozás-élénkítő, piacgazdaság barát környezetet teremt.

c) vagyoni értékű jogokkal rendelkezik (pl. bérbeadás, részvények stb.).

(2) Az Önkormányzat gazdasági vállalkozási tevékenysége nem veszélyeztetheti az Önkormányzat kötelező alapellátási feladatait, valamint az azokhoz szükséges anyagi eszközöket és tartalékokat.

(3) A gazdasági vállalkozásban való részvétel kérdésében történő Képviselő-testületi döntést megelőzően a Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságnak gazdasági elemzést kell készítenie.

(4) Az Önkormányzat vagyonhasznosítási, vagyongazdálkodási tevékenységére vonatkozó szabályokat külön rendelet szabályozza.

43. Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

58. § (1) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a Képviselő-testület látja el. A Képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik.

(2) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság - egyebek között - az Önkormányzatnál és intézményeinél:

a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;

b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;

c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

(3) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálati megállapításait a Képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati Jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.

VIII. Fejezet

Az Önkormányzat együttműködései

59. § (1) A Képviselő-testület feladatai ellátása érdekében megállapodásos kapcsolatok létesítésére törekszik.

(2) Együttműködési, társulási megállapodás megkötésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult.

(3) A települési önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodását a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény szerinti közigazgatási szerződésben rögzíti, mely a rendelet 9. mellékletét képezi.

IX. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

60. § A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.

X. Fejezet

A polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvánossága

61. § (1) A vagyonnyilatkozatokat a Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság az elnök irányításával kezeli és tartja nyilván.

(2) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke gondoskodik a vagyonnyilatkozatok nyilvánosságra hozataláról.

(3) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság feladata a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás lefolytatása.

(4) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság tájékoztatási kötelezettsége van az eljárás eredményéről a Képviselő-testület felé, annak soron következő ülésén.

62. § (1) A vagyonnyilatkozatokba való betekintés a Pénzügyi, Településfejlesztés és Környezetvédelmi Bizottság elnökének tudtával történhet, a Hivatal Titkárságán ügyfélfogadási időben, előre történő bejelentkezés után.

(2) A betekintésről nyilvántartás készül, amely tartalmazza a betekintés idejét, a betekintő személy nevét, a betekintéskor jelenlévő személy nevét, a megtekintett vagyonnyilatkozat tulajdonosának nevét.

XI. Fejezet

Záró rendelkezések

63. § Hatályát veszti a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelet.

64. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tagjai

1. Polgármester:

Zsolnai Pál

2. Képviselők:

2.1. Áncsán Mihály

2.2. Galambos Ferenc

2.3. Olasz Erika

2.4. Paulovits Renáta

2.5. Rideg József

2.6. Ruff Mátyás

2.7. Szalai János

2.8. Tóth József

2. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testületi ülés állandó meghívottainak névsora

1. Bizottságok nem képviselő tagjai

2. Intézményvezetők:

2.1. Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár intézményvezetője

2.2. Forrás Intézményüzemeltető Központ intézményvezetője

2.3. Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetője

2.4. Sünivár Bölcsőde intézményvezetője

3. Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöke

4. HEP Fórum elnöke

3. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat önként vállalt feladatai

1. A közösségi tér biztosítása

2. Sport támogatása

3. Az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése

4. Közterület-felügyelet fenntartása

5. Helyi írott sajtó

6. Rendezvények szervezése

7. Kiadványok készítése

8. Civil szervezetek támogatása

4. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

A ciklusprogram kidolgozásának és elfogadásának rendje

1. A ciklusprogram a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.

2. A ciklusprogramra javaslatot tehetnek:

2.1. a települési képviselők

2.2. a nemzetiségi önkormányzatok

2.3. a bizottságok

2.4. a polgármester

2.5. a jegyző

2.6. az önkormányzat által alapított intézmények vezetői

2.7. a civil szerveztek

3. A tervezetet a Képviselő-testület valamennyi bizottsága megtárgyalja.

4. A ciklusprogram-tervezetről a lakosságot közmeghallgatás keretében kell tájékoztatni.

5. A ciklusprogram képviselő-testületi előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításáról figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.

6. A Képviselő-testület a ciklusprogramját határozattal fogadja el.

7. Az elfogadott ciklusprogramot közzé kell tenni:

7.1. az önkormányzat hivatalos lapjában

7.2. a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján

7.3. a település honlapján

7.4. a Községi Könyvtárban

5. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények hirdetőtáblái

1. Taksony, Fő út. 85. (Hivatal)

2. Taksony, Fő út. 89. (Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár)

3. Taksony, Csokonai utca 2/A. (Sünivár Bölcsőde)

4. Taksony, Széchenyi út. 93. (ABC)

5. Taksony, Rét u. 1. (ABC)

6. Taksony, Kert u.

7. Taksony, Szárcsa u.

8. Taksony, Révész utca

9. Taksony, Tóparti lakópark

10. Taksony, Szent Anna tér 1. (Forrás Intézményüzemeltető Központ)

11. Taksony, Fő út 83. (Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat)

6. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

Az állandó bizottságok meghívott tagjai

1. Zsolnai Pál polgármester

2. Taksony Nagyközség Önkormányzat Jegyzője

3. A települési képviselők:

3.1. Áncsán Mihály

3.2. Galambos Ferenc

3.3. Olasz Erika

3.4. Paulovits Renáta

3.5. Rideg József

3.6. Ruff Mátyás

3.7. Szalai János

3.8. Tóth József

4. Intézményvezetők:

4.1. Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár igazgatója

4.2. Forrás Intézményüzemeltető Központ vezetője

4.3. Szociális és Családsegítő Szolgálat vezetője

4.4. Sünivár Bölcsőde vezetője

5. Német Nemzetiségi Önkormányzat elnöke

6. HEP Fórum elnöke

7. a bizottság(ok) nem képviselő tagjai.

7. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

Az állandó bizottságok feladat- és hatásköre

1. Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság feladat- és hatásköre

1.1. A Pénzügyi, Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság a 9/2013. (V.31.) önkormányzati rendelet alapján Képviselő-testület által átruházott közútkezelői hatáskörrel rendelkezik.

1.2. Javaslattételi, véleményezési jogkörrel az alábbi ügyeket készíti elő a Képviselő-testület részére döntés céljából.

1.2.1. javaslatot tesz az éves költségvetés koncepciójának elkészítéséhez;

1.2.2. javaslatot tesz az éves költségvetés előkészítéséhez;

1.2.3. véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a féléves, háromnegyed éves, valamint az éves beszámoló (zárszámadás) tervezetét;

1.2.4. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre;

1.2.5. figyelemmel kíséri a kiadások alakulását;

1.2.6. előkészíti és javaslatot tesz a vagyongazdálkodás hatékony működésére;

1.2.7. ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesülését;

1.2.8. az Önkormányzat intézményeinél ellenőrzi a gazdasági, pénzügyi, számviteli rendelkezések megtartását;

1.2.9. pályázatok értékelése, javaslat a testület részére a pályázó kiválasztására;

1.2.10. javaslatot tesz fejlesztési, beruházási előirányzatok tervezésére;

1.2.11. javaslatot tesz támogatások iránti pályázatok benyújtására;

1.2.12. javaslattételi jog ingatlanértékesítési, vásárlási ügyekben, ingatlanrendezési ügyekben,

1.2.13. valamennyi pénzügyi kihatású önkormányzati rendelet-tervezet véleményezése;

1.2.14. a polgármesteri, alpolgármesteri, képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárások lebonyolítása: a vagyonnyilatkozatok átvétele, nyilvántartása, ellenőrzése, az eljárás eredményéről a Képviselő-testület tájékoztatása a soron következő ülésen;

1.2.15. az önkormányzati támogatások felhasználásának ellenőrzése;

1.2.16. a Forrás Intézményüzemeltető Központ és a Taksony Településüzemeltető Nonprofit Kft. beszámolóinak véleményezése;

1.2.17. az éves költségvetési rendeletben megállapított összeg felosztására tesz javaslatot a szakbizottságok által támogatottként megjelölt szervezetek vonatkozásában a Támogatási Szabályzatban meghatározottak szerint;

1.2.18. véleményezi az Önkormányzat rendeleteinek tervezetét;

1.2.19. kezdeményezhet községfejlesztési, községrendezési, községüzemeltetési, az épített környezet védelmére vonatkozó, valamint környezetvédelmi és köztisztasági intézkedéseket, döntéseket;

1.2.20. véleményezi az előző pontban meghatározott témákban tett javaslatokat és előterjesztéseket;

1.2.21. javaslatot tesz út, járda, közmű és távközlési hálózat fejlesztésére,

1.2.22. figyelemmel kíséri a fejlesztési, beruházási, javítási és bontási munkák szakszerűségét, gazdaságosságát és észszerűségét, tapasztalatairól tájékoztatja a polgármestert és a Képviselő-testületet;

1.2.23. véleményezi az önkormányzati, épített és földingatlan-tulajdon működtetésére, elidegenítésére és tulajdoni szerkezet megváltoztatására irányuló előterjesztéseket;

1.2.24. részt vesz a távlati településfejlesztési, településrendezési, településüzemeltetési, köztisztasági és környezetvédelmi feladatok tervezésében, és figyelemmel kíséri azoknak a költségvetési rendeletben való érvényesülését;

1.2.25. véleményezi az előző bekezdésben felsoroltakkal kapcsolatos előterjesztéseket, javaslatokat;

1.2.26. előkészíti az önkormányzati fejlesztéssel, beruházással kapcsolatos pályázatokat;

1.2.27. ellenőrzi a településfejlesztési, településrendezési, településüzemeltetési, az épített környezet védelmére vonatkozó és a környezetvédelmi tevékenységet, amelyről tájékoztatja a Képviselő-testületet;

1.2.28. kezdeményezi a természetes vizeink védelmére és hasznosítására vonatkozó intézkedéseket, és véleményezi az ilyen irányú javaslatokat;

1.2.29. folyamatosan és felkérésre célzottan ellenőrzi a közterületek, utak, önkormányzati ingatlanok tisztaságát, állagát és a településüzemeltetési munkák minőségét;

1.2.30. ellenőrzi az önkormányzat közigazgatási területén a köztisztasági és környezetvédelmi állapotokat, és szükség esetén javaslatot tesz az intézkedések megtételére;

1.2.31. a hatékony bizottsági és önkormányzati munka érdekében támaszkodik minden demokratikus szervezet, intézmény és egyéni taksonyi polgár segítségére;

1.2.32. kapcsolatot tart a civil szervezetekkel, csoportokkal, szakemberekkel és segítőkész taksonyi polgárokkal;

1.2.33. ellenőrzi a közbiztonsági és tűzvédelmi ügyeket,

1.2.34. kivizsgálja az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezéseket, és javaslatot tesz a Képviselő-testületnek.

2. Szociális és Népjóléti Bizottság feladat- és hatásköre

2.1. A bizottság a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben dönt a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet által szabályozott esetekben.

2.2. Javaslattételi, véleményezési jogkörrel az alábbi ügyeket készíti elő a Képviselő-testület részére döntés céljából:

2.2.1. javaslatot tesz az éves költségvetés előkészítéséhez;

2.2.2. javaslatot tesz a szociális, valamint gyermekvédelmi vonatkozású koncepció és rendeletek megalkotásához;

2.2.3. véleményezi a Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint a Sünivár Bölcsőde beszámolóját és alapdokumentumainak módosítását;

2.2.4. véleményezi a szociális és gyermekjóléti intézmény intézményvezetői pályázatait;

2.2.5. véleményezi az önkormányzat gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladataival kapcsolatos éves beszámolót;

2.2.6. javaslatot tesz egészségügyi és szociális célú önszerveződő közösségek pénzügyi támogatására a Támogatási Szabályzatban meghatározottak szerint;

2.2.7. előkészíti az egészségügyi és szociális vonatkozású társulási megállapodások, ellátási szerződések tervezetét.

3. Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság feladat- és hatásköre

3.1. A Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Bizottság a Képviselő-testület által átruházott hatáskörrel nem rendelkezik.

3.2. Javaslattételi, véleményezési jogkörrel az alábbi ügyeket készíti elő a Képviselő-testület elé döntés céljából.

3.2.1. javaslatot tesz művelődési intézményvezetői pályázatok tartalmi követelményeire;

3.2.2. véleményezi a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár beszámolóját;

3.2.3. véleményezi a művelődési intézményvezetői pályázatokat;

3.2.4. javaslatot tesz művelődési és nevelési-oktatási intézmények fejlesztési beruházásaira;

3.2.5. figyelemmel kíséri az oktatási, ifjúsági, sport- és művelődési intézményekben kezdeményezett fejlesztéseket és beruházásokat;

3.2.6. véleményezi az ifjúsági, sport- és művelődési intézmények és szervezetek munkatervét és költségvetését;

3.2.7. kapcsolatot tart az egyházakkal és civil és karitatív szervezetekkel;

3.2.8. véleményezi az ifjúsági, sport- és művelődési intézményvezetők jutalmazására, kitüntetésére tett javaslatot;

3.2.9. figyelemmel kíséri a településen működő ifjúsági, sport-, művelődési és művészeti egyesületek munkáját;

3.2.10. javaslatot tesz sport-, kulturális, és egyéb ifjúságot segítő célú önszerveződő közösségek pénzügyi támogatására a Támogatási Szabályzatban meghatározottak szerint;

3.2.11. összeállítja az éves rendezvénytervet;

3.2.12. véleményezi az Önkormányzat rendeleteinek tervezetét.

8. melléklet a 11/2025. (X. 2.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköre

1. A polgármester a közútkezelői hatáskörök átruházásáról szóló 9/2013. (V. 31.) önkormányzati rendelet alapján közútkezelői hatáskörrel rendelkezik.

2. A szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet alapján a települési támogatások elbírálására jogosult.

3. A közterületek használatáról szóló 3/2007. (II. 1.) önkormányzati rendelet alapján kiadja a közterület-használati hozzájárulást.