Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzata
Hatályos: 2021. 11. 23- 2022. 01. 10Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzata
(Egységes szerkezet)
Általános rendelkezések
1.
Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület szervei és bélyegzői
1. §1 (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Ajak Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Ajak Város Önkormányzata
2.
Az Önkormányzat kiemelt ünnepei és rendezvényei
2. § Az Önkormányzat jelképei:
a) címer
b) zászló
3. § Az Önkormányzat ünnepei:
a) Március 15-ei megemlékezés,
b) Október 23-ai megemlékezés
c) Augusztus 20-ai megemlékezés
4. § Az Önkormányzat rendezvényei:
Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások, kiadott sajtótermékek
5. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.ajak.hu
(2) Az Önkormányzat időszaki lapja: Ajaki Hírmondó.
4.
6. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:
a) Ajak Város Díszpolgára,
b) Ajak Város Szolgálatáért elismerő cím adományozása,
c) Köz szolgálatáért elismerő cím adományozása,
d) Ajak kultúrájáért, a közösségért elismerő cím adományozása
e) „Ajakért” elismerő cím adományozása
f) Ajak jövőjéért elismerő cím adományozása
g) A Közjóért elismerő cím adományozása
h) A Magyarságért, partnerségért elismerő cím adományozása
(2) Az Önkormányzat által alapított elismerések adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.
5.
Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
7. § Az Önkormányzat testvértelepülései:
8. § (1) Az Önkormányzat által önként vállalt helyi közügyek:
9. § (1)2 A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat- és hatásköreit:
a) dönt a temetési segély iránti kérelmekről
b) dönt a települési támogatás iránti kérelmekről
c) megszervezi és koordinálja az önkormányzati rövid időtartamú közfoglalkoztatást
d) megszervezi és koordinálja az önkormányzati huzamosabb idejű közfoglalkoztatást
e) a közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók felett munkáltatói jogkört gyakorol
f) elemi kár bekövetkezése estén kárbecslő bizottságot hoz létre a kár mértékének megállapítására
g) hatáskörébe tartozik minden - az Országgyűlés, Kormány, vagy a Kormány tagja által szociális célra rendelt - egyszeri kompenzáció szétosztása
h) az önkormányzat polgármestere tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára,
i) az önkormányzat pogármestere kormányrendeletben meghatározott építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat az építésügyi hatósági engedélykérelemhez (a továbbiakban: településképi véleményezési eljárás),
j) az önkormányzat polgármestere településképi bejelentési eljárást folytathat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás), továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében,
k) az önkormányzat polgármestere településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki, ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezésével kapcsolatos közigazgatási, valamint a településképi bírságot,
l) az önkormányzat polgármestere a kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén - a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett - a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.
(2) A Pénzügyi és Közművelődési Bizottság feladat- és hatáskörei:
a) Közreműködik az önkormányzat gazdálkodásának szervezésében, és az éves költségvetés összeállításában. Véleményezi a költségvetési rendelet-tervezetet, módosítását, a költségvetési beszámolót, a pénzügyi vonatkozású előterjesztéseket.
b) Ellenőrzi a költségvetési előirányzatok felhasználását.
c) Előkészíti a helyi adókkal kapcsolatos, képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyeket.
d) Döntésre előkészíti az önkormányzati tulajdon hasznosításával kapcsolatos ügyeket.
e) Döntésre előkészíti az esetleges hitelfelvétel megalapozottságát bizonyító számításokat.
f) Véleményt nyilvánít az intézmények fejlesztésével kapcsolatos elképzelésekről.
g) Elvégzi a törvény szerint a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és nyilvántartja azokat.
h) Vizsgálja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségét, méltatlanságát
i) Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.
i) Véleményezi az intézmények, gazdasági társaságok alapításával, átalakításával kapcsolatos előterjesztéseket.
j) Véleményezi a hitelfelvételt, kötvénykibocsátást.
k) Véleményezi a hatósági árak megállapításáról szóló tervezeteket.
l) Javaslatot tesz a polgármester illetményének, költségtérítésének és egyéb juttatásainak megállapítására.
m) Megtárgyalja és véleményezi a közművelődési és sportkérdésekben a képviselő-testület elé kerülő rendelet-, és határozat-tervezeteket.
n) Figyelemmel kíséri az intézmények tevékenységét, előzetesen véleményezi a magasabb vezetők megbízását.
o) Koordinálja a település kulturális rendezvényeit, a nemzeti ünnepekhez
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület összehívása, vezetése
10. §
11. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább hat ülést tart.
(2)3 A Képviselő-testület rendes ülését az Ajaki Polgármesteri Hivatal Dísztermében (Nagytárgyaló) tartja Ajak, Péter-tó liget 1. szám alatt
(3) (1)Amennyiben alapos ok indokolja a polgármester dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyen tartja.
12. § (1) A Képviselő-testület összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés:
13. § (1) Az üléstervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.
(2) Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell írásban benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés napirendjére vonatkozó javaslatot.
3. A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül
14. § A határozatképtelen ülést tizenöt napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
15. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
16. § Az ülésvezető jogkörei:
17. § (1) A Képviselő –testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
(2) A napirendi pont tárgyalási sorrendje
18. § (1) A hozzászólás a napirendek sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében egy alkalommal maximum 5 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
Az előterjesztések, sürgősségi indítványok
19. § (1) Előterjesztésnek minősül minden döntést előkészítő anyag.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
20. § 1. (1)Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2)5 Az alakuló ülés napirendje:
11. A döntéshozatali eljárás
21. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az
22. § A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a következő
23. § (1) Név szerinti szavazás tartható a polgármester javaslatára:
a) hitel felvétele esetén,
b) vagyon hasznosítása, megterhelése, értékesítése esetén.
c) a polgármester által fontosnak tartott tárgykörben
(2) Névszerinti szavazásnál a polgármester ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét akik egymás után szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket. A névszerinti szavazásról készült listát a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(3) A törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.
24. § (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) A határozat megjelölése tartalmazza:
25. § A polgármester a lejárt határidejű határozatok teljesítésére negyedévente számol be a
26. § (1)8 Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:
12.
A jegyzőkönyv
27. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül, melyet a lakosság tájékoztatása érdekében a jegyzőnél kell elhelyezni.
(2) A jegyzőkönyv a törvényben szabályozottakon kívül tartalmazza az ülés közben érkezett és eltávozott képviselők nevét.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
28. § (1) A Képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül és videó/képfelvétel is készülhet. Amennyiben videó felvétel is készül a nyilvános ülésről, akkor erről külön megállapodást kell kötni az azt készítő gazdálkodó szervezettel.
(2) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet, hangfelvételt 15 évig meg kell őrizni. Az őrzési határidő lejártát követően a képviselő-testületi ülésekről készült jegyzőkönyvet, hangfelvételt az illetékes levéltár részére kell átadni, az átadásról a jegyző gondoskodik.
13/A
29. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, melyről a lakosságot – a téma megjelölése mellett – legalább egy héttel korábban tájékoztatni kell.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, erről jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános testületi ülés szabályai vonatkoznak.
(4) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat közérdekű bejelentésnek kell tekinteni.
(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv, hang- és képfelvétel készül, melyről a jelenlévőket tájékoztatni kell.
13/B (1)
Az önkormányzati képviselő
30. § (1) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
A polgármester jogállása, feladatai
31. § (1) A polgármester dr Ragány Adrienn
(2) A főállású polgármester munkarendje:
32. §9 (1) A Képviselő-testület 1 fő alpolgármestert választ, aki főállásban látja el tisztségét.
(2) Az alpolgármester ügyfélfogadást tart:
a) Kedd: 14,00 órától-16,00 óráig
b) Szerda: 14,00 órától-16,00 óráig.
32/A. §10 (1) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatai mellett
a) gondoskodik a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztések előkészítéséről,
b) biztosítja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátását,
c) az önkormányzat ezen belül a képviselő-testület feladat és hatáskörét, tevékenységét érintő jogszabályokról a képviselő-testületet tájékoztatja,
d) a polgármesteri hivatal működéséről, valamint ennek keretében átruházott hatáskör gyakorlásáról évente beszámol a képviselő-testületnek,
e) a képviselő-testületi ülésen a döntés meghozatala előtt, valamint a működés során jogszabálysértés észlelése esetén köteles felhívni a képviselő-testület figyelmét,
(2) A jegyző ügyfélfogadást tart: Hétfő: 14,00 órától-16,00 óráig.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a pénzügyi iroda vezetője látja el.
15.
A Képviselő-testület bizottságai, feladataik
35. § (1) Az ideiglenes bizottság elnevezését, tagjainak számát, feladatát és megbízásának
36. § (1) A Képviselő-testület a belső ellenőrzési feladatok ellátására – Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CXXXV. törvény 87. §-a szerinti - belső ellenőrzési társulást tart fenn Dombrád, Anarcs, Gyulaháza, Lövőpetri, Nyírlövő, Pap, Pátroha, Rétközberencs, Szabolcsbáka, Szabolcsveresmart települések önkormányzataival közösen. A társulás munkafeladatait az Ajaki Polgármesteri Hivatal látja el.
(2) A társulás feladat- és hatásköreit, finanszírozását, ellenőrzését a társulásra kötött társulási megállapodás tartalmazza.
17.
A Polgármesteri Hivatal
37. § (1) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei:
38. § (1) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
39. § (1) Ajak Város Önkormányzata a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása roma nemzetiség kulturális autonómiájának a nemzetiségi önkormányzat által történő megvalósítása és megőrzése – érdekében együttműködik a települési roma nemzetiségi önkormányzattal.
(2) Ajak Város Önkormányzata a Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére ingyenes helyiséghasználatot biztosít. A Képviselő testület a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött. A megállapodás tartalmazza a helyi és nemzetiségi önkormányzat együttműködését meghatározó szabályokat.
(3) Ajak Város Önkormányzata biztosítja a Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéshez szükséges személyi feltételeket. A Polgármesteri hivatal dolgozói látják el a Roma nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási feladatokat.
(4) Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja a Polgármesteri Hivatal Dísztermét (Nagytárgyaló).
(5) A Városfejlesztési és Sportbizottság Véleményezi a települési, területi és országos nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket.
(6) A Városi Önkormányzat megbízottként Ajak Város jegyzőjét jelöli ki a Nemzetiségi
Záró rendelkezések
40. § (1) Ez a rendelet 2019. november 26.napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti: Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének a 15/2014.(XI.12.) önkormányzati rendelete
1. Módosította az 1/2020.(I.20.) Ö. rendelet
1. melléklet
1. településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),
2. óvodai ellátás,
3. szociális, gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
4. egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),
5. kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),
6. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás) ,
7. lakás- és helyiséggazdálkodás,
8. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,
9. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,
10. helyi közfoglalkoztatás,
11. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,
12. sport, ifjúsági ügyek,
13. nemzetiségi ügyek,
14. helyi közösségi közlekedés biztosítása,
15. hulladékgazdálkodás,
16. kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.
17. Az önként vállalt feladatok ellátása nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.
2. melléklet
3. melléklet
1.14 Takács Károlyné elnök
2. Rozinka Mihály tag
3. Soós Béla tag
5. 6. Dzsubák Balázs külső bizottsági tag
7. Tóth Viktor külső bizottsági tag
Városfejlesztési és Sport Bizottság
1.17 Rozinka Mihály elnök
2. 3. Soós Béla tag
4. Takács Károlyné tag
5. Mózes Józsefné külső bizottsági tag
6. Poncsák Józsefné külső bizottsági tag
4. melléklet
5. melléklet
7. 1. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás
4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.
2. Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás
4600 Kisvárda, Szent László u.7.-11.
Az 1. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 9. § (1) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (2) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (10) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § (2) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § (3) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § (4) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 26. § (1) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 32. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg. A 32. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 32/A. §-t az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A szövege az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A szövege az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 35. § (2) bekezdését az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. melléklet 1. pontja az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. melléklet 4. pontját az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 5. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. melléklet 5. pontját az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 5. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. melléklet 1. pontja az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 4. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. melléklet 2. pontját az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 5. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 3. melléklet 7. pontját az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 5. § e) pontja hatályon kívül helyezte.
A 4. melléklet cím szövegét az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.