Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzata

Hatályos: 2023. 04. 29- 2024. 01. 28

Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019. (XI.26.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzata

2023.04.29.

(Egységes szerkezet)

Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1.

Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület szervei és bélyegzői

1. §1 (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Ajak Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Ajak Város Önkormányzata

Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
(3) A Képviselő-testület szervei:
a) Ajak Város Önkormányzat Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
a) Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi és Közművelődési Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi és Közművelődési Bizottság) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
a) Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének Városfejlesztési és Sport Bizottsága (a továbbiakban: Városfejlesztési Bizottság) Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
d) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Ajaki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
e) A Polgármesteri Hivatal Jegyzője Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
f) Belső Ellenőrzési Önkormányzati Társulás
Székhelye: Ajak, Péter-tó liget 1.
(4) A Képviselő-testület bélyegzői:
a) Az Önkormányzat körbélyegzője: ”Ajak Város Önkormányzata” feliratú körbélyegző, közepén a Magyarország címerével
b) A Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben Ajaki Polgármesteri Hivatal felirattal
c) A Polgármester körbélyegzője: „Ajak Város Polgármestere” feliratú körbélyegző középen a Magyarország címerével
d) A Jegyző körbélyegzője: „Ajak Város Jegyzője – 4524 Ajak, Péter-tó liget.” feliratú körbélyegző középen a Magyarország címerével
e) A Társulás körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét körben a társulás elnevezését.

2.

Az Önkormányzat kiemelt ünnepei és rendezvényei

2. § Az Önkormányzat jelképei:

a) címer

b) zászló

3. § Az Önkormányzat ünnepei:

a) Március 15-ei megemlékezés,

b) Október 23-ai megemlékezés

c) Augusztus 20-ai megemlékezés

4. § Az Önkormányzat rendezvényei:

a) az Ajaki Nemzetközi Lakodalmas és Hagyományőrző Fesztivál,
b) Karácsonyi közös kántálás,
c) Ajaki Disznótoros Fesztivál,
d) Összetartozás Napja,
e) Város Nap .
3.

Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások, kiadott sajtótermékek

5. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.ajak.hu

(2) Az Önkormányzat időszaki lapja: Ajaki Hírmondó.

4.

Az Önkormányzat által alapított elismerések

6. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:

a) Ajak Város Díszpolgára,

b) Ajak Város Szolgálatáért elismerő cím adományozása,

c) Köz szolgálatáért elismerő cím adományozása,

d) Ajak kultúrájáért, a közösségért elismerő cím adományozása

e) „Ajakért” elismerő cím adományozása

f) Ajak jövőjéért elismerő cím adományozása

g) A Közjóért elismerő cím adományozása

h) A Magyarságért, partnerségért elismerő cím adományozása

(2) Az Önkormányzat által alapított elismerések adományozásával kapcsolatos szabályokat az Önkormányzat külön rendeletben szabályozza.

5.

Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai

7. § Az Önkormányzat testvértelepülései:

a) Farkaslaka (Románia)
b) Nagydobron (Ukrajna)
c) Tiszacsernyő (Szlovákia)
d) Hyznee (Lengyelország)
e) Császlóc (Ukrajna)
f) Aheloy (Bulgária)
g) Verbiázs (Ukrajna).
6.
A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei

8. § (1) Az Önkormányzat által önként vállalt helyi közügyek:

a) helyi újság kiadása,
b) körzeti megbízotti iroda igény és lehetőség szerinti fenntartása,
c) civil szervezetek, egyházak, nemzetiségi önkormányzat támogatása.
(2) 2 Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását a
rendelet 6.melléklete tartalmazza.
(3) Ajak Város tevékenységéhez kapcsolódó kiemelt feladatait a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(4) Az önkormányzat nyilvános könyvtárat működtet.

9. § (1)3 A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat- és hatásköreit:

a) dönt a temetési segély iránti kérelmekről

b) dönt a települési támogatás iránti kérelmekről

c) megszervezi és koordinálja az önkormányzati rövid időtartamú közfoglalkoztatást

d) megszervezi és koordinálja az önkormányzati huzamosabb idejű közfoglalkoztatást

e) a közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók felett munkáltatói jogkört gyakorol

f) elemi kár bekövetkezése estén kárbecslő bizottságot hoz létre a kár mértékének megállapítására

g) hatáskörébe tartozik minden - az Országgyűlés, Kormány, vagy a Kormány tagja által szociális célra rendelt - egyszeri kompenzáció szétosztása

h) az önkormányzat polgármestere tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára,

i) az önkormányzat pogármestere kormányrendeletben meghatározott építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat az építésügyi hatósági engedélykérelemhez (a továbbiakban: településképi véleményezési eljárás),

j) az önkormányzat polgármestere településképi bejelentési eljárást folytathat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás), továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében,

k) az önkormányzat polgármestere településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki, ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezésével kapcsolatos közigazgatási, valamint a településképi bírságot,

l) az önkormányzat polgármestere a kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén - a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett - a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.

(2) A Pénzügyi és Közművelődési Bizottság feladat- és hatáskörei:

a) Közreműködik az önkormányzat gazdálkodásának szervezésében, és az éves költségvetés összeállításában. Véleményezi a költségvetési rendelet-tervezetet, módosítását, a költségvetési beszámolót, a pénzügyi vonatkozású előterjesztéseket.

b) Ellenőrzi a költségvetési előirányzatok felhasználását.

c) Előkészíti a helyi adókkal kapcsolatos, képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyeket.

d) Döntésre előkészíti az önkormányzati tulajdon hasznosításával kapcsolatos ügyeket.

e) Döntésre előkészíti az esetleges hitelfelvétel megalapozottságát bizonyító számításokat.

f) Véleményt nyilvánít az intézmények fejlesztésével kapcsolatos elképzelésekről.

g) Elvégzi a törvény szerint a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és nyilvántartja azokat.

h) Vizsgálja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségét, méltatlanságát

i) Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.

i) Véleményezi az intézmények, gazdasági társaságok alapításával, átalakításával kapcsolatos előterjesztéseket.

j) Véleményezi a hitelfelvételt, kötvénykibocsátást.

k) Véleményezi a hatósági árak megállapításáról szóló tervezeteket.

l) Javaslatot tesz a polgármester illetményének, költségtérítésének és egyéb juttatásainak megállapítására.

m) Megtárgyalja és véleményezi a közművelődési és sportkérdésekben a képviselő-testület elé kerülő rendelet-, és határozat-tervezeteket.

n) Figyelemmel kíséri az intézmények tevékenységét, előzetesen véleményezi a magasabb vezetők megbízását.

o) Koordinálja a település kulturális rendezvényeit, a nemzeti ünnepekhez

kapcsolódó kulturális műsorokat.
p) Véleményezi a közművelődési célokra betervezett költségek felhasználását, a tervezett átcsoportosításokat, a feladatkörébe tartozó alapítványi támogatási kérelmeket.
q) Véleményezi az intézmények felújítási igényeinek rangsorolását.
r) Véleményezi a kulturális intézmények szerkezetváltoztatására és
programjára vonatkozó kezdeményezéseket.
s) Javaslatot tesz a képviselő-testület felé köztéri képzőművészeti alkotások
felállítására, a közterületek elnevezésére, elnevezésének megváltoztatására.
t) Véleményezi a települési, területi és országos nemzetiségi Önkormányzat
részéről érkező kezdeményezéseket.
(3) Városfejlesztési és Sport Bizottság feladat- és hatáskörei:
a. Megtárgyalja és véleményezi a városfejlesztés és sportkérdésekben a képviselő-testület elé kerülő rendelet-, és határozat-tervezeteket, előterjesztéseket, javaslatokat dolgoz ki.
b) Figyelemmel kíséri az intézmények tevékenységét, előzetesen véleményezi a magasabb vezetők megbízását.
c) A település-fejlesztés és -rendezés, a környezetvédelem, a vízrendezés
és csapadékvíz-elvezetés, csatornázás, energiaszolgáltatás, közutak és közterületek fenntartása és a település tisztaság területén átfogó javaslatokat dolgoz ki és közreműködik azok megvalósításában.
d)Elősegíti a különböző – mezőgazdasággal, illetve földdel kapcsolatos –
intézkedések végrehajtását.
e) A honvédelmi, a polgári védelmi, ár - és belvízvédelmi katasztrófahelyzetekben a szükségnek megfelelően közreműködik a feladatok megoldásában.
f) Javaslatot tesz mezőőri szolgálat felállítására, létrehozásuk esetén felügyeli és ellenőrzi a mezőőrök tevékenységét.
g) Figyelemmel kíséri a helyi köztemető fenntartását, arra javító intézkedéseket kezdeményez.
h) Véleményezi az általános és részletes rendezési terv koncepcióját.
i) Kidolgozza a telekkialakítás koncepcióját.
j) Javaslatot tesz a közterületen található fák visszavágására, kivágására.
k) Véleményezi a településfejlesztési koncepciót.
l) Véleményezi a közterület tisztántartásával kapcsolatos szervezési feladatokat.
m) Meghatározza a közműfejlesztési hálózatok irányvonalát, javaslatot tesz a prioritásokra.
n) Kidolgozza a település tűz - és közbiztonságát érintő ügyek
végrehajtásának részletes szabályait.
o) Kapcsolatot tart a település körzeti megbízottjával, a polgárőrséggel.
p) Összefogja a településen működő civil szervezetek tevékenységét.
q) Koordinálja a civil szervezetek működésének segítését.
r) Segítséget nyújt a városi tömegsport rendezvények megszervezésében
és végrehajtásában.
s) Elősegíti a település lakosainak részvételét az egészséges életmóddal
kapcsolatos tevékenység megvalósításában.
t) Véleményezi a megyei önkormányzat feladat-ellátási, intézményhálózat-
működtetési és fejlesztési tervét.
u) Figyelemmel kíséri a település sport koncepciójának megvalósulását.
II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

7.

A Képviselő-testület összehívása, vezetése

10. §

1. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 2 hónapot meghaladó távollét.

11. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább hat ülést tart.

(2)4 A Képviselő-testület rendes ülését az Ajaki Polgármesteri Hivatal Dísztermében (Nagytárgyaló) tartja Ajak, Péter-tó liget 1. szám alatt

(3) (1)Amennyiben alapos ok indokolja a polgármester dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyen tartja.

12. § (1) A Képviselő-testület összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés:

a) tervezett időpontját,
b) helyszínét,
c) napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
2. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal, kell a képviselők és meghívottak részére megküldeni. Az előterjesztések elektronikus levél formájában kerülnek megküldésre ( indokolt esetben nyomtatott formában is megküldhető.)
3. A lakosságot a Képviselő-testület üléséről a polgármester az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal tájékoztatja. A tájékoztatás módja:
a) a meghívó kifüggesztése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, vagy
b) a meghívó közzététele az önkormányzat honlapján.
4. A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
(5) Az üléstervet a naptári évben tartott első ülésén fogadja el a Képviselő-testület.
(6) Az üléstervre javaslatot tehetnek:
a) a Pénzügyi és Közművelődési Bizottság,
b) Városfejlesztési és Sport Bizottság,
c) bármely települési képviselő,
d) önkormányzati fenntartású intézmények vezetői.
(7) Az ülésterv tartalmazza:
a) a tárgyalandó napirendi pontok megnevezését,
b) a napirendi pont előadóját,
c) a képviselő-testületi ülés időpontját.
(8) A polgármester az ülést az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.
(9) Az ülésre meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) képviselő-testületi tagokat,
c) a Polgármesteri Hivatal irodavezetőit
(10) 5 (1) Tevékenységi körüket érintően az adott témához tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) azoknak a bizottságoknak a nem képviselőtestületi tagjait, amely bizottságokat a napirend érinti,
b) a tárgyalandó napirendi pontok előadóit, szakértőit,
c) akiket a polgármester indokoltnak tart,
d) az intézmények vezetőit,
e) Ajak Biztonságáért Polgárőr Egyesület elnökét,
f) Kulturális és Hagyományőrző Egyesület elnökét
g) Ajak Sportegyesület elnökét
h) Ajaki Tűzoltó Egyesület elnökét
i) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét.
j) Ajak Városi Sport Club elnökét.

13. §6 (1) Az üléstervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.

(2) Rendkívüli ülést kell összehívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.

(3) A polgármester az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belül hívja össze, a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával. A rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amely az ülés összehívását indokolttá tette.

(4) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének anyaga az ülésen kerül kiosztásra.

(5) A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:

a) pályázatok ügyében,

b) vis maior támogatás igényléséhez,

c) hiánypótlások teljesítése érdekében,

d) a katasztrófavédelmi ügyekben,

e) egyéb sürgős és rendkívüli esetben.

14. § A határozatképtelen ülést tizenöt napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

15. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.

16. § Az ülésvezető jogkörei:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
d) szünetet rendelhet el,
e) lezárja a vitát,
f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
g) lezárja a napirendi pontok tárgyalását,
h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, jelenlévőket,
i) bezárja az ülést.
8.
A tanácskozás rendje

17. § (1) A Képviselő –testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

(2) A napirendi pont tárgyalási sorrendje

a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét,
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
e) módosító javaslatok megtétele,
f) döntés a módosító javaslatokról,
g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.

18. § (1) A hozzászólás a napirendek sorrendjében történik.

(2) Egy napirendi pont esetében egy alkalommal maximum 5 perc időtartamban lehet hozzászólni.

(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a napirendek sorrendjében a polgármester biztosítja.
9.

Az előterjesztések, sürgősségi indítványok

19. § (1) Előterjesztésnek minősül minden döntést előkészítő anyag.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a polgármester,
b) a képviselő-testületi tagok,
c) a jegyző,
d) a bizottságok,
e) intézményvezetők,
f) a nemzetiségi önkormányzat elnöke nemzetiségi ügyben.
(3) Az illetékes bizottság véleményével benyújtható előterjesztések:
a) pénzügyi tárgyú előterjesztések a Pénzügyi és Közművelődési Bizottság véleményével,,
b) rendelet módosítását igénylő előterjesztések a Pénzügyi és Közművelődési Bizottság véleményével,
c) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések a Városfejlesztési és Sport Bizottság véleményével.
(4) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (3) bekezdésben felsorolt előterjesztések.
(5) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(6) Egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel a polgármester, a képviselő, a bizottság elnöke szóban vagy írásban sürgősségi indítványt terjeszthet elő, hogy a témát az adott ülésen a Képviselő-testület tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt egyszerű szótöbbséggel dönt. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget az ügyet egyszerű napirendként tárgyalja, illetve nem tűzi napirendre.
10.

Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

20. § 1. (1)Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.

(2)7 Az alakuló ülés napirendje:

a) tájékoztató a választások eredményéről, a megbízólevek átadása a jogszabályi határidők betartása esetén
b) az önkormányzati képviselők eskütétele,
c) a polgármester eskütétele,
d) a polgármester illetményének megállapítása,
e) a bizottságok megválasztása,
f) az alpolgármester választását lebonyolító szavazatszámláló bizottság létrehozása,
g) az alpolgármester megválasztása,
h) az alpolgármester eskütétele,
i) a bizottságok nem képviselő tagjainak eskütétele,
j) a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata,
k) a polgármester költségátalányának megállapítása,
l) az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,
m) tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról,
n) tájékoztató a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről.
(3) 8 Az alpolgármester választását 3 tagú lebonyolító bizottság végzi.
(4) 9 Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásáról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) a jelenlévő képviselők nevét,
c) a tárgyalt napirendi pont megnevezését,
d) a szavazás számszerű eredményét,
e) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

11. A döntéshozatali eljárás

21. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az

adott javaslattal kapcsolatos döntésüket
(2) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület több módosító indítvány esetén az utolsó módosító javaslatról szavaz. Amennyiben a módosító indítvány nem kerül elfogadásra, az azt megelőző módosító javaslatról kell szavazni. A szavazást mindaddig folytatni kell, ameddig a módosító vagy az eredeti javaslatról a Képviselő-testület nem szavaz.
(3) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(4) Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:
a) összeférhetetlenség kimondásához,
b) polgármester elleni kereset benyújtásához,
c) elismerés adományozásához,
d) hatáskör átruházásához,
e) önkormányzati vagyon elidegenítéséhez, bérbeadásához, más módon történő hasznosításához, vállalkozásba történő beviteléhez, megterheléséhez és a hitel felvételéhez.
(5) (1) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor a Képviselő-testület elutasító döntést hoz. Amennyiben szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot, és a javaslat ismételten nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, akkor a Képviselő-testület ismételten elutasító döntést hoz.
(6) (1

22. § A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a következő

intézkedéseket teheti meg:
a) figyelmezetés,
b) rendreutasítás,
c) a terem elhagyására kötelezés ( kivéve: Képviselő-testületi tag).

23. § (1) Név szerinti szavazás tartható a polgármester javaslatára:

a) hitel felvétele esetén,

b) vagyon hasznosítása, megterhelése, értékesítése esetén.

c) a polgármester által fontosnak tartott tárgykörben

(2) Névszerinti szavazásnál a polgármester ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét akik egymás után szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket. A névszerinti szavazásról készült listát a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(3) A törvényben meghatározott esetben a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat.

A titkos szavazás megtartását bármelyik képviselő kezdeményezheti.
(4) A titkos szavazás borítékban helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(5) A titkos szavazásnál 3 tagú ideiglenes szavazatszámláló bizottság jár el.
(6) A bizottság tagjaira a testületi ülést lebonyolító személy tesz javaslatot. Megbízatásuk a szavazás eredményének ismertetéséig tart.

24. § (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

(2) A határozat megjelölése tartalmazza:

a) a Képviselő-testület megnevezését,
b) a „határozata” kifejezést,
c) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
d) a határozat címét.
(3) Példa a határozat megjelölésére:
Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2014. (XI. 11.)
határozata
a Képviselő-testület 2015. évi üléstervéről
(4) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a. a Képviselő-testület döntését,
b. a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(5) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra az
általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell
alkalmazni.

25. § A polgármester a lejárt határidejű határozatok teljesítésére negyedévente számol be a

Képviselő-testületnek.

26. § (1)10 Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:

a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a települési képviselők egynegyede,
d) a bizottságok,
e) a jegyző.
(2) A rendelet-tervezetet a Polgármesteri Hivatal készíti el és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
(3) A rendelet-tervezet véleményezésére jogosult szervek körét a jogszabályok tartalmazzák.
(4) A jegyző az önkormányzati rendeletet a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(5) A kihirdetett önkormányzati rendelet 5 napig tekinthető meg a hirdetőtáblán, ezt követően a megtekintést a jegyzőtől kell kérni.
(6) A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján is.
(7) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet.

12.

A jegyzőkönyv

27. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv egy példányban készül, melyet a lakosság tájékoztatása érdekében a jegyzőnél kell elhelyezni.

(2) A jegyzőkönyv a törvényben szabályozottakon kívül tartalmazza az ülés közben érkezett és eltávozott képviselők nevét.

(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:

a) az ülés meghívóját,
b) az előterjesztés egy-egy példányát,
c) a jelenléti ívet.
(4) A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni.
(5) A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető, melynek díja 20 Ft/lap.
(6) A bizottságok üléseiről a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján jegyzőkönyv készül, melyre az e paragrafusban leírtak az irányadóak.

28. § (1) A Képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül és videó/képfelvétel is készülhet. Amennyiben videó felvétel is készül a nyilvános ülésről, akkor erről külön megállapodást kell kötni az azt készítő gazdálkodó szervezettel.

(2) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet, hangfelvételt 15 évig meg kell őrizni. Az őrzési határidő lejártát követően a képviselő-testületi ülésekről készült jegyzőkönyvet, hangfelvételt az illetékes levéltár részére kell átadni, az átadásról a jegyző gondoskodik.

13/A

Közmeghallgatás

29. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, melyről a lakosságot – a téma megjelölése mellett – legalább egy héttel korábban tájékoztatni kell.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, erről jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános testületi ülés szabályai vonatkoznak.

(4) A közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat közérdekű bejelentésnek kell tekinteni.

(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv, hang- és képfelvétel készül, melyről a jelenlévőket tájékoztatni kell.

A közmeghallgatásról készült jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

13/B (1)

Az önkormányzati képviselő

30. § (1) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a

választók bizalmára.
(2) Képviselő-testületi ülésen az ülést vezető személy intézkedését köteles tiszteletben
tartani, ezzel megőrizve az ülés méltóságát.
(3) Titoktartási kötelezettség terheli, megbízatásának lejárata után is.
(4) Jogszabályban meghatározott módon gyakorolja jogait és teljesíti kötelességeit.
(5) A Képviselő-testület tagja a Mötv. szerinti személyes érintettségét a polgármesternek a
napirend tárgyalása előtt bejelenti. A bejelentés elmulasztása esetén a képviselő
tárgyhavi tiszteletdíja megvonható vagy csökkenthető. A személyes érintettség
bejelentését elmulasztó képviselőt a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott
határozattal figyelmeztetésben részesíti.
III. Fejezet

Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik

14.

A polgármester jogállása, feladatai

31. § (1) A polgármester dr Ragány Adrienn

(2) A főállású polgármester munkarendje:

Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig
Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig
Szerda: 7.30 órától – 16.00 óráig
Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig
Péntek: 7.30 órától – 13.30 óráig.
(3) A főállású polgármester szabadságát az alpolgármester követi figyelemmel.
(4) A polgármester más jogszabályokban meghatározott feladatai mellett
a) ellátja a képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladatokat, melyről a képviselő-testületnek évente beszámol,
b) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,
c) koordinálja az önkormányzat testvérvárosi kapcsolatait.
(5) A polgármester ügyfélfogadása:
Munkanapokon 8,00-12,00 óráig, kivéve, ha hivatalos ügyeit intézi.
(6) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX.
évi törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak esetén (határozatképtelenség vagy
határozathozatal hiánya miatt amikor a testület két egymást követő alkalommal
ugyanazon ügyben nem hozott döntést) döntést hoz az alábbi ügyekben:
a) ivóvízellátás,
b) önkormányzati út felújítása.
(7) A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. évi törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak esetén (két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben) történő döntési jogköre az alább felsoroltakra terjed ki:
a) döntés pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,
b) helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása,
c) környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar és rágcsálóírtás,
d) szociális és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
e) lakás és helyiséggazdálkodás,
f ) helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
g) honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
h) gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,
i) sport, ifjúság ügyek,
j) a település közbiztonsága,
k) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,
l) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos vélemény nyilvánítás,
m) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére,
n) hatósági, cégeljárási, peres és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése, jognyilatkozatok megtétele,
o) közútkezelői illetve tulajdonosi hozzájárulás megadása az önkormányzat nevében.

32. §11 (1) A Képviselő-testület 1 fő alpolgármestert választ, aki főállásban látja el tisztségét.

(2) Az alpolgármester ügyfélfogadást tart:

a) Kedd: 14,00 órától-16,00 óráig

b) Szerda: 14,00 órától-16,00 óráig.

32/A. §12 (1) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatai mellett

a) gondoskodik a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztések előkészítéséről,

b) biztosítja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátását,

c) az önkormányzat ezen belül a képviselő-testület feladat és hatáskörét, tevékenységét érintő jogszabályokról a képviselő-testületet tájékoztatja,

d) a polgármesteri hivatal működéséről, valamint ennek keretében átruházott hatáskör gyakorlásáról évente beszámol a képviselő-testületnek,

e) a képviselő-testületi ülésen a döntés meghozatala előtt, valamint a működés során jogszabálysértés észlelése esetén köteles felhívni a képviselő-testület figyelmét,

(2) A jegyző ügyfélfogadást tart: Hétfő: 14,00 órától-16,00 óráig.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a pénzügyi iroda vezetője látja el.

15.

A Képviselő-testület bizottságai, feladataik

34. (1) §
(1) a képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a.) Pénzügyi és Közművelődési Bizottság (5 fő),13
b.) Városfejlesztési és Sport Bizottság (5 fő).14
(2) A bizottságok feladat- és hatáskörét jelen rendelet 9. § (2) – (3) bekezdései határozzák meg.
(3) Valamennyi bizottság tekintetében az előterjesztés legkésőbb az ülés napján is kiosztható.
(4) A bizottsági ülést a bizottság elnöke hívja össze. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottsági ülés összehívására és levezetésére a legidősebb bizottsági tag jogosult.
(5) A bizottság ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a polgármestert, alpolgármestert, jegyzőt, valamint a polgármesteri hivatal tárgyalt ügyben érintett irodájának vezetőjét. A bizottság elnöke a bizottság ülésére más érdeleltet is meghívhat.

35. § (1) Az ideiglenes bizottság elnevezését, tagjainak számát, feladatát és megbízásának

időtartamát a bizottság felállításakor határozza meg.
(2) 15

36. § (1) A Képviselő-testület a belső ellenőrzési feladatok ellátására – Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CXXXV. törvény 87. §-a szerinti - belső ellenőrzési társulást tart fenn Dombrád, Anarcs, Gyulaháza, Lövőpetri, Nyírlövő, Pap, Pátroha, Rétközberencs, Szabolcsbáka, Szabolcsveresmart települések önkormányzataival közösen. A társulás munkafeladatait az Ajaki Polgármesteri Hivatal látja el.

(2) A társulás feladat- és hatásköreit, finanszírozását, ellenőrzését a társulásra kötött társulási megállapodás tartalmazza.

17.

A Polgármesteri Hivatal

37. § (1) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei:

a) Pénzügyi, adóügyi és munkaügyi iroda,
b) Szociális, hatósági és igazgatási iroda,
c) Titkárság.
(2) A polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek általános és részletes feladatait az Ajaki Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési szabályzata tartalmazza.
(3) A polgármesteri hivatal szakmai, pénzügyi, gazdasági, felügyeleti és ügyviteli jellegű ellenőrzési feladatait a vezetői és munkafolyamatokba épített ellenőrzések keretében folyamatosan, a belső ellenőrzést az éves munkaterv szerint kell ellátni.

38. § (1) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:

Hétfő: 7.30 órától – 12.00 óráig
Kedd: 7.30 órától – 12.00 óráig
Szerda: 7.30 órától – 16.00 óráig
Csütörtök: ügyfélfogadás nincs
Péntek: 7.30 órától – 12.00 óráig.
IV. Fejezet

A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai

39. § (1) Ajak Város Önkormányzata a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása roma nemzetiség kulturális autonómiájának a nemzetiségi önkormányzat által történő megvalósítása és megőrzése – érdekében együttműködik a települési roma nemzetiségi önkormányzattal.

(2) Ajak Város Önkormányzata a Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére ingyenes helyiséghasználatot biztosít. A Képviselő testület a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött. A megállapodás tartalmazza a helyi és nemzetiségi önkormányzat együttműködését meghatározó szabályokat.

(3) Ajak Város Önkormányzata biztosítja a Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéshez szükséges személyi feltételeket. A Polgármesteri hivatal dolgozói látják el a Roma nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási feladatokat.

(4) Az Önkormányzat a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja a Polgármesteri Hivatal Dísztermét (Nagytárgyaló).

(5) A Városfejlesztési és Sportbizottság Véleményezi a települési, területi és országos nemzetiségi Önkormányzat részéről érkező kezdeményezéseket.

(6) A Városi Önkormányzat megbízottként Ajak Város jegyzőjét jelöli ki a Nemzetiségi

Önkormányzattal történő kapcsolattartásra.
V. Fejezet

Záró rendelkezések

40. § (1) Ez a rendelet 2019. november 26.napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti: Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének a 15/2014.(XI.12.) önkormányzati rendelete

1. Módosította az 1/2020.(I.20.) Ö. rendelet

1. melléklet

Ajak Város Önkormányzata tevékenységéhez kapcsolódó feladatai különösen az alábbiak:

1. településfejlesztés, településrendezés, településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.),

2. óvodai ellátás,

3. szociális, gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,

4. egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvos, stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások, környezet-egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás),

5. kulturális szolgáltatás (könyvtár, közművelődés, előadó-művészet támogatása, stb.),

6. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás) ,

7. lakás- és helyiséggazdálkodás,

8. honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem,

9. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,

10. helyi közfoglalkoztatás,

11. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és turizmussal kapcsolatos feladatok,

12. sport, ifjúsági ügyek,

13. nemzetiségi ügyek,

14. helyi közösségi közlekedés biztosítása,

15. hulladékgazdálkodás,

16. kistermelők, őstermelők jogszabályban meghatározott termékei értékesítési lehetőségének, hétvégi árusításának biztosítása.

17. Az önként vállalt feladatok ellátása nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Finanszírozásuk forrását elsősorban az önkormányzat saját bevételei, illetve az erre a célra biztosított külön források képezhetik.

2. melléklet

A Képviselő-testület tagjainak névsora és lakcíme:
1) Dr Ragány Adrienn polgármester lakcím: 4524 Ajak, József A. út 20.
2) Homoki Attiláné lakcím: 4524 Ajak, Március 15. út 26.
3) Orosz André lakcím: 4524 Ajak, Tulipán út 6.
4) Rozinka Mihály lakcím: 4524 Ajak, Szív utca 2.
5) Soós Béla lakcím: 4524 Ajak, Kiss Ernő út 6.
6) Takács Károlyné lakcím: 4524 Ajak, Petőfi út 24.
7) Fedor Antal lakcím: 4524 Ajak, Tass vezér út 53.

3. melléklet

A képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak névsora
Pénzügyi és Közművelődési Bizottság

1. Takács Károlyné elnök

2. Rozinka Mihály tag

3. Soós Béla tag

4.

5.

6. Dzsubák Balázs külső bizottsági tag

7. Tóth Viktor külső bizottsági tag

Városfejlesztési és Sport Bizottság

1. Rozinka Mihály elnök

2.

3. Soós Béla tag

4. Takács Károlyné tag

5. Mózes Józsefné külső bizottsági tag

6. Poncsák Józsefné külső bizottsági tag

7.

4. melléklet16

5. melléklet

Az önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások

1. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás

4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.

2. Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás

4600 Kisvárda, Szent László u.7.-11.

1

Az 1. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 8. § (2) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (IV. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 9. § (1) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 11. § (2) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 12. § (10) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

6

A 13. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

7

A 20. § (2) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

8

A 20. § (3) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

9

A 20. § (4) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

10

A 26. § (1) bekezdése az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

11

A 32. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg. A 32. § az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

12

A 32/A. §-t az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

13

A szövege az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.

14

A szövege az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 35. § (2) bekezdését az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2021. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

16

A 4. mellékletet az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (IV. 28.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

17

A 6. mellékletet az Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (IV. 28.) önkormányzati rendelete 1. melléklete iktatta be.