Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019 (II.27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 05. 17- 2019. 08. 29

Levelek Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

  1. §

A rendelet hatálya

(1)  A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)[1] A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését:




módosított költségvetési bevételét

   666.218.769 Ft-ban

módosított költségvetési kiadását

1.081.303.064 Ft-ban

a költségvetési egyenleg összegét

-ebből működési egyenleg(hiány)

     felhalmozási  egyenleg (hiány)  

   415.084.295 Ft-ban

     10.181.836 Ft

   404.902.459 Ft

                             állapítja meg.








  1. A felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának, igénybevételét rendeli el.
  2. Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
  3. A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(5)  A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

 (6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)  Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)  Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)  Az Önkormányzat 2019. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.     

(4)  Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)  Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)  Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

  1. A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1., 9.1.1, 9.1.2., 9.1.3 (Levelek Nagyközség Önkormányzata) a 9.2., 9.2.1, 9.2.2., 9.2.3. (Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal), a 9.3., 9.3.1, 9.3.2., 9.3.3. (Leveleki Kastélykert Óvoda és Konyha) mellékletek szerint határozza meg.
  2. Az Önkormányzat a kiadások között 3.500.000 Ft általános tartalékot állapít meg.
  3. A Képviselő-testület a köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 2019. évben 46 380 Ft-ban állapítja meg. A 2018. évi L. tv. 60. § (4) alapján kötelező cafetéria juttatás összege 200 ezer forint/ fő/ év a köztisztviselőkre, főállású polgármesterre és védőnőkre terjed ki.
  4. A Képviselő-testület a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60.§ (5) bekezdése alapján a bankszámla hozzájárulás mértékét bruttó 1.000Ft/hó/fő összegben határozza meg köztisztviselőkre, főállású polgármesterre és közalkalmazottakra kiterjedően.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)  Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Az államháztartási előírásokra tekintettel előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módot. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.

Az Önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó intézmények házipénztárából készpénzben teljesíthető

  1. elszámolási kötelezettséggel adott készpénzelőleg
  2. belföldi kiküldetés költségtérítése
  3. saját személygépkocsi hivatali célú használatáért fizetett költségtérítés
  4. helyi és helyközi utazási költségtérítés
  5.    üzemanyag vásárlással kapcsolatos kiadások, amennyiben üzemanyagkártya használata nem lehetséges
  6. karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások 500.000 Ft értékhatárig
  7. készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások 500.000 Ft értékhatárig
  8. reprezentációs kiadások
  9. rendezvényekkel, értekezletekkel kapcsolatos kiadások
  10. jogszabályban, helyi rendeletben meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátások
  11. ruházati költségtérítés, egyenruha pótlása
  12. kerekítési különbözet
  13. fizetési számlára történő készpénz- visszafizetés
  14. egyéb nem rendszeresen előforduló céljellegű kisösszegű kifizetések
  15. igénybe nem vett szolgáltatás térítési díjának visszafizetése
  16. jogcímtől függetlenül 200.000 Ft összeghatárig történő egyéb kifizetés a szervezet vezetőjének egyedi írásbeli engedélye alapján.
    1. Az Önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevételi előirányzat módosítás nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.
    2. Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel – a Polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások, fejlesztési célú előirányzatok felhasználását korlátozza.
    3. Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.
    4. Az Önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve, ha felhasználásáról a Képviselő- testület másképpen rendelkezik. Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.
    5. Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A gazdasági társaság vezetője, valamint a költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.
    6. A költségvetés végrehajtása során fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el (utalványozhatók).
    7. Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a Polgármester – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül az esetlegesen szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti a község költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.
    8. A helyi önkormányzat feladatai tekintetében a kötelezettségvállalás gyakorlása a gazdálkodási szabályzat és a munkamegosztási megállapodás szerint történik.
    9. A kiadási előirányzatok terhére nem köthető olyan jogi személlyel, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel érvényesen visszterhes szerződés, illetve létrejött ilyen szerződés alapján nem teljesíthető kifizetés, amely szervezet nem minősül átlátható szervezetnek.
    10. Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
    11. A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
    12. Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
    13. A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. §

Az előirányzatok módosítása

  1. Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
  2. A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.


  1. A képviselő-testület a költségvetési rendeletet szükség szerint, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


 (5) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. §

 A gazdálkodás szabályai

(1)  A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)  A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.


(3)  Valamennyi költségvetési szervre a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatallal kötött munkamegosztási szabályzat alapján készített, működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódó, a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályok és szabályzatok az irányadók a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével. A költségvetési szervek vezetői – az általuk irányított szervet érintő személyi és más változások szerint - kötelesek kezdeményezni a közös szabályzatokban a szükséges módosítások és aktualizálásokat. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a szerv vezetőjét terheli.

 (4) A közös önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


7. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)  Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)  Az Önkormányzat a függetlenített belső ellenőrzésről – társulási megállapodás alapján – az EAST-AUDIT Zrt (4025 Debrecen Széchenyi u.15.sz. képv. Tóth Kálmán )  belső ellenőrei bevonásával gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. §

Záró és vegyes rendelkezések


(1)  Ez a rendelet 2019. február 28. napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2019. január 01. napjától kell alkalmazni.




Dr. Spisák Ildikó

Borsodi László

jegyző

polgármester




A rendeletet kihirdettem 2019. február 27. napján!



Dr.Spisák Ildikó

jegyző





[1]

módosította az 5/2019 (V.16.) ör. 1 §-a hatályos 2019. május 17-től