Tiszatenyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2010. (X.28.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2013. 11. 29- 2014. 11. 26Tiszatenyő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2010. (X.28.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
2013-11-29-tól 2014-11-26-ig
Tiszatenyő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított hatáskörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a pontjában biztosított felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a Tiszatenyő Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályairól a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
Általános rendelkezések
Az önkormányzat és jelképei
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Tiszatenyő község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye:
5082 Tiszatenyő, Alkotmány út 26.
(3) Az önkormányzat működési területe:
Tiszatenyő község teljes közigazgatási területe
(4) A Képviselő-testület hivatalának neve:
Tiszatenyői Közös Önkormányzati Hivatal
(5) Az önkormányzat működési területére vonatkozó főbb adatokat az SZMSZ. 1. sz. melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat címere:
A címer egyszer hasított pajzs és egy vízszintes egyenes pólya, baloldalon, kék alapon három arany búzakalász, jobb oldalon, piros alapon ezüstszínnel elhelyezve a község emlék kopjafája. A pajzs középső részében vízszintes egyenes pálya, amely a Tiszát jelképezi.
A pajzs alsó részében zöld alapon ezüstszínű házak. A pajzs alatt Tiszatenyő felirat.
A címerben található heraldikai színek a vörös, kék, zöld, ezüst, arany.
A arany búzakalász az Alföldet ábrázolja. Ezüst kopjafa: a Millecentenárium 1100. évfordulója tiszteletére állított a település lakossága.
Ezüstszínű házak a 13 házból fejlődő mai Tiszatenyőt ábrázolják.
(3) Az önkormányzat zászlója:
A zászló aránya 2:1, egyharmad részében helyezkedik el a település címere, fekete színű Tiszatenyő felirattal.
A zászlóban elhelyezett pajzs közepétől a felső része zöld színű, az alsó 2/3 része piros-kék színű.
(4) Az önkormányzat pecsétje:
Kör alakú, benne körfelirat: “Tiszatenyő község Önkormányzata Jász- Nagykun- Szolnok megye" helyezkedik el, középen a Magyar Köztársaság címere.
(5) A Képviselő-testület a címer és zászló használatának rendjét külön rendeletben szabályozta.
(6) A képviselő-testületi ülések napján az önkormányzat zászlóját a községházán el kell helyezni.
(7) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
- a Képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére;
- a képviselő-testület által adományozott okleveleken.
(8) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven az alábbi felirat:
a.) Polgármester Tiszatenyő;
b.) Tiszatenyői Közös Önkormányzati Hivatal Jegyző Tiszatenyő.
II. FEJEZET
A helyi önkormányzás általános szabályai
Az önkormányzati jogok
3. §
(1) Az önkormányzat a feladat és hatáskörébe tartozó helyi közügyekben önállóan jár el.
(2) Saját felelősségére vállalkozási tevékenységet folytathat.
Ennek megfelelően:
a.) külön egyedi döntéseket követően közvetlenül részt vehet vállalkozásban, illetve saját tulajdonú céget alapíthat.
b.) helyi adópolitikával, tulajdonosi jogok gyakorlásával vállalkozásélénkítő környezetet alakít.
(3) Településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatban véleményt nyilvánít és kezdeményez feladat- és hatáskörébe nem tartozó közügyekben. Ilyen ügyekben -a polgármester indítványára- a Képviselő-testület csak a közvetlenül érintett lakossági réteg meghallgatása után nyilváníthat véleményt, illetve kezdeményezhet intézkedést.
(4) Érdekeinek képviselete és védelme céljából érdek-képviseleti szervbe tömörülhet, és szabadon társulhat más helyi önkormányzattal.
(5)
4. §
(1) A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében a gazdaságélénkítő munkában -ezek fejlesztése érdekében- együttműködik Törökszentmiklós és térsége önkormányzataival.
(2) A területi koordináció keretében a térségi fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések helyi célkitűzésekkel történő összehangolása és egyeztetése a polgármester feladata.
III. FEJEZET
Települési önkormányzat
az önkormányzat feladata, hatásköre, szervezete
5. §
(1)
(2)
(3)
(4) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha a feladat
a.) nem tartozik más személy kizárólagos feladat és hatáskörébe,
b.) megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően ellátandó feladatainak ellátását,
c.) ellátásához a szükséges feltételekkel rendelkezik.
(5) A feladatok önkéntes vállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek keretében a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményét ki kell kérni.
(6) Az (5) bekezdésben meghatározott előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik.
A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a Képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
(7) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni a Képviselő-testületnek.
6. §
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a következő testületi ülésen a hatáskör címzettjei beszámolnak.
IV. FEJEZET
A Képviselő-testület működése
7. §
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
A képviselők névsorát az SZMSZ 2. sz. melléklete tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést, továbbá közmeghallgatást tart.
(3)
(4) A Képviselő-testület a tervezett ülések naptári nap szerinti időpontját munkatervében állapítja meg. A közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a Községháza tanácskozó termében tartja.
(5) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
(6) A képviselő-testületi ülést 8 napon belül ismételten össze kell hívni, ha határozatképtelenség miatt marad el.
Az új időpontra összehívott ülésen az előzetesen kitűzött napirendek változatlanul kerülnek megtárgyalásra.
(7) A Képviselő-testület a nyári szabadságolások miatti ülés szüneteket minden év július 1. napjától augusztus 31. napjáig állapítja meg.
(8) Sürgős, halasztást nem tűrő estben az ülés előtt négy órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, de a sürgősség okát közölni kell.
(9)
(10) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak az ülést megelőzően legalább 5 nappal meg kell küldeni elektronikus adathordozón (pendrive).
A testületi ülések helyét, időpontját és napirendjét közzé kell tenni a településen elhelyezett hirdetőtáblákon, szükség szerint a kistérségi és a helyi médiában.
(11) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülés időpontját és helyét 30 nappal az ülés előtt nyilvánosságra kell hozni.
(12) A Képviselő-testület teljes ülésén tanácskozási jog illeti meg:
- Országgyűlési képviselőt,
- Jász-Nagykun Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetőjét,
- helyi pártalapszervezetek képviselőit, akiket a párt felhatalmaz,
- önkormányzat díszpolgárokat,
(13) Tevékenységi körükben megilleti a tanácskozási jog:
- napirend tárgya szerint érintetteket,
- bizottság(ok) nem képviselő tagjait,
- előterjesztő által javasolt személyeket.
Munkaterv, munkaprogram
8. §
(1)
(2)
(3) Az éves munkatervet a megelőző év december 31. napjáig állapítja meg a Képviselő-testület.
(4) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. Ezt követően gondoskodik arról, hogy a Képviselő-testület és a bizottság(ok) munkatervei között összhang legyen.
(5) A munkaterv főbb tartalmi elemei:
- a tárgyidőszak fő feladatai,
- az ülések tervezett időpontjai és napirendjei,
- a napirend előterjesztőjének megjelölése, az előkészítésben résztvevők rögzítése,
- a bizottsági közreműködéssel beterjesztendő napirendek felsorolása,
- szervezési teendők meghatározása.
(6) A munkatervet meg kell küldeni a képviselőknek, a nem testületi tag bizottsági tag(ok)nak, intézményvezetőknek, munkatervben érintett előterjesztőknek.
A Képviselő-testület ülése
9. §
(1) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül.
(2) A jegyző
- a napirendi pontok tárgyalása előtt tájékoztatást ad a Képviselő-testületet érintő jogszabályi változásokról,
- jelzi, ha a Képviselő-testület döntése illetve működése jogszabálysértő.”
(3)
(4)
(5)
(6)
Előterjesztések
10. §
(1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
a./ a munkatervbe felvett napirendről beszámoló, jelentés,
b./ döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányul,
c./ tájékoztatók, amelyek tudomásulvételt igényelnek.
(2) Az (1) bekezdés b./ pontjában foglalt előterjesztés megtételére jogosultak:
- Képviselő-testület bizottsága(i),
- polgármester,
- alpolgármester,
- települési képviselő,
- jegyző.
(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be. A határozati javaslatot akkor is írásba kell foglalni, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
(4) Kizárólag írásos előterjesztést lehet benyújtani:
- rendeletalkotásra, módosításra vonatkozóan,
- intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés,
- önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyekben,
- önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatosan,
- hitelfelvétel, kötvénykibocsátás,
- társulások létrehozása, csatlakozás, kilépés,
- munkaterv megállapítása,
- személyzeti ügyek,
- külföldi önkormányzattal kapcsolatfelvétel, együttműködés,
- Ptk.-ból eredő jogügyletekkel kapcsolatos ügyek.
(5) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(6) Kivételesen szóbeli előterjesztés a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján tűzhető napirendre.
(7) Az előterjesztések valamennyi típusa a jegyző jogszerűségi észrevételének ismeretében tűzhető napirendre.
(8) Az előterjesztések formai és tartalmi követelményei, a határozati javaslat:
a./ az előterjesztés felépítése:
- a téma pontos meghatározása,
- az előkészítésben résztvevők megnevezése,
- annak rögzítése, hogy a Képviselő-testület vagy szervei foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével,
- milyen határozat született, és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,
- az eltérő (kisebbségi) vélemények megjelölései és annak indokai,
- mindazon körülmények, összefüggések feltárása, és tényszerű információk közlése, amelyek indokolják a meghozandó döntést.
b./ Az előterjesztés megállapításain alapuló feladat meghatározást tartalmazó határozati javaslat, melynek
- szervesen kell kapcsolódnia az előterjesztés megál1apításaihoz,
- törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lennie,
- konkrétan meg kell határozni a végrehajtás objektív és szubjektív feltételeit,
- döntési alternatívák amennyiben a végrehajtásnak több módja is lehetséges,
- rendelkezni kell ugyanabban a tárgykörben korábban hozott testületi határozatokról,
- rögzíteni kell a végrehajtásért felelőst,
- meg kell jelölni konkrét naptári napban a végrehajtási határidőt, amennyiben az lehetséges.
(9) A polgármester- különleges szakértelmet igénylő ügyekben- szakértőt is felkérhet döntési javaslatok kimunkálására.
A jegyző (7) bekezdésben foglalt kötelezettségének ebben az esetben is érvényesülnie kell.
Sürgősségi indítvány
11. §
(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely nem szerepel az ülés meghívójában.
A Képviselő-testület a polgármester javaslatára minősített többséggel, soron kívül dönt az előterjesztésről.
(2) Sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei:
a./ sürgősségi indítványt - a sürgősség tényének rövid indoklásával - legkésőbb az ülést megelőző nap 1000 óráig írásban kell benyújtani a polgármesternél
b./ sürgősségi indítvány előterjesztésére:
- a Képviselő-testület bizottság elnöke(i),
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a képviselők
- a jegyző
jogosultak.
(3) Sürgősségi indítványt minden esetben az ülés megkezdésekor - a napirendi pontok elfogadása előtt - kell megtenni. Az indítvány elfogadása esetén első napirendként kell tárgyalni.
(4) Ha a Képviselő-testület bármely tagja, vagy a polgármester, vagy a bizottságok elnökei ellenzik az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősségi indítványt - a napirend lezárása után -vitára kell bocsátani.
(5) Ha a Képviselő-testület nem támogatja a sürgősséget, akkor az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, és a napirendre tűzésének időpontjáról a testület dönt.
A tanácskozás rendje, szavazás
12. §
(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
- az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
- az előadóhoz elsősorban a képviselők és a tanácskozási joggal résztvevők intézhetnek kérdéseket, amelyre a vita előtt kell válaszolni.
(2) A vita lezárása után egy alkalommal 2 percben személyes megjegyzéssel élhet az a képviselő, aki a sérelmesnek vélt véleményt kívánja elhárítani.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez -az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő- ajánlást nyújthat be a Képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig bármikor vissza is vonhatja.
(6) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászó1ásokra.
(7) A határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően kíván észrevételt tenni.
(8) A hozzászólásokat követően a polgármester összefoglalja a vita lényegét, érdemben ki kell térnie a vitában elhangzott valamennyi felvetésre.
(9) Bármelyik képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét.
A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
13. §
(1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület -az elhangzás sorrendjével ellentétes sorrendben- majd az eredeti határozati javaslatról.
(2)
Határozathozatal
14. §
(1)
(2) A képviselő a szavazás megkezdése előtt köteles bejelenteni a személyes érintettségét.
Az Mötv 49.§ (1) bekezdésében meghatározott személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye:
a) a kötelezettségét elmulasztó képviselőt az ügy kapcsán mérlegelés nélkül ki kell zárni a szavazásból,
b) a kötelezettségét elmulasztó képviselő járandóságából (illetmény, tiszteletdíj) 1 havi képviselői alapdíj levonásra kerül.
(3) A települési képviselő a testületi döntés meghozatalában köteles aktívan részt venni.
(4)
(5)
(6)
(7) Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselők nevét, és a jelenlévők “igen”-nel, vagy “nem”-mel szavaznak.
(8) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a szavazást meg kell ismételni.
(9) Az önkormányzat érdekét sértő képviselőtestületi döntés ismételt tárgyalása előtt be kell szerezni az illetékes önkormányzati bizottság állásfoglalását.
(10)
15. §
(1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön - naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal kell ellátni a következők szerint:
_____/20 ./ hó nap/ sz. önkormányzati határozat
(2) önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat tartalmi elemeire értelemszerűen az közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló -többször módosított- 2004. évi CXL. tv. rendelkezései az irányadók.
(3) A képviselő-testületi határozatokról a jegyző betűrendes és határidős nyilvántartást vezet.
(4) A határozatokat a képviselő-testületi ülést követő tíz napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelősöknek.
(5) A határozatok végrehajtásáról a polgármester - felelősök közreműködésével - jelentést ad a Képviselő-testületnek, a végrehajtási határidő lejártát követő testületi ülésen.
Kérdés, interpelláció
16. §
(1) a.) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítő jellegű felvetés, vagy tudakozódás.
b.) Interpelláció az SZMSZ-ben meghatározott személyek magyarázat adási kötelezettsége a feladatkörükbe tartozó valamennyi ügyben.
(2) A kérdésre a Képviselő-testület ülésén, de legkésőbb 15 napon belül írásban köteles választ adni a megkérdezett, melyről a Képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadja el a választ.
(3) A képviselő a testületi ülésen – a napirendek tárgyalását megelőzően – a:
- polgármestertől,
- alpolgármestertől,
- önkormányzati bizottsá(gok) elnök(é/ei)től,
- jegyzőtől,
önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat) amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
Az írásban adott választ minden képviselőhöz el kell juttatni, elfogadásáról a következő testületi ülésen kell dönteni.
(4) A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik, majd a vita nélkül a testület dönt az elfogadásáról.
Amennyiben a testület nem fogadja el a választ, annak vizsgálatát a tárgy szerint illetékes bizottságra bízza.
(5) Az interpelláció tárgyának érdemi vizsgálatába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A Képviselő-testület részletes vizsgálatot is elrendelhet, mellyel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert, a bizottság elnökét. Indokolt estben szakértő is bevonható a vizsgálati eljárásban.
(6) Az interpellációkat a jegyző folyamatosan nyilvántartja
Jegyzőkönyv
17. §
(1) A Képviselő-testület ülései jegyzőkönyvének tíz napon belül három példányban történő elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2)
(3)
(4) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket.
(5)
(6)
(7)
(8) A testületi ülésről készített hangfelvételek nem selejtezhetők. A hangfelvételek tárolásáról, rendszerezéséről a jegyző gondoskodik.
(9)
(10) A hangszalagról másolat nem készíthető, de a képviselő hozzájárulásával hozzászólása, véleménye szó szerint leírható.
V. FEJEZET
Önkormányzati rendeletek
18. §
(1) A Képviselő-testület törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére‚ továbbá törvényi felhatalmazás alapján -annak végrehajtására- önkormányzati rendeletet alkot.
(2)
(3)
19. §
(1)
(2) Amennyiben a kezdeményezés a lakosságtól közvetlenül érkezik, a polgármester előterjesztésére a Képviselő-testület dönt a felvetés elfogadásáról.
(3) A rendelettervezet előkészítése:
a./ a Képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél szabályozási elveket állapít meg,
b./ a rendelettervezet általában a jegyző készíti el. Megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság is.
(4) A rendelettervezet véleményezése:
a./ az előkészítés során be kell szerezni a lakosság, a szabályozandó tárgy szerint érintett szakemberek, szervezetek véleményét,
b./ széleskörű elemzést kell végezni,
c./ kötelező egyeztetést le kell folytatni.
(5) A rendelettervezet - a jegyző véleményével együtt - a tárgy szerint illetékes bizottság elé kell terjeszteni.
(6) A rendelettervezetet - indoklással együtt - a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő véleményekről, javaslatokról.
(7) A rendelet végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg, melyet a polgármesterrel együtt írnak alá.
(8) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) kell feltüntetni. A megjelölés magában foglalja az önkormányzat megnevezését, a rendelet címét.
(10) Az önkormányzati rendeletet a jegyző az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztve hirdeti ki.
20. §
(1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtását a polgármester folyamatosan figyelemmel kíséri.
(2) A Képviselő-testület rendeleteinek érvényesülését ciklusonként értékeli.
(3) A jegyző kezdeményezi a jogszabályi változásoknak megfelelően a helyi rendeletek módosítását.
(4) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni.
Települési képviselő
21. §
(1)
(2)
(3) A tanácsnok által felügyelt területeket érintő, a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket csak az érintett tanácsnok véleményével kiegészítve lehet megtenni.
(4) A tanácsnok köteles az általa felügyelt területen észlelt tapasztalatokról a Képviselő-testületet tájékoztatni, illetőleg amennyiben szükséges, intézkedéseket kezdeményezni.
VII FEJEZET
a Képviselő-testület bizottságai
22. §
(1)
(2) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot hozza létre:
- Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság.
(3) A bizottság főbb feladatai:
a./ dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
b./ a képviselő-testületi döntések előkészítése,
c./ elkészíti a munkatervben meghatározott előterjesztéseket,
d./ javaslatot tesz, állást foglal a feladatkörébe tartozó ügyekben,
e./ közreműködik az önkormányzati rendeletek és határozatok végrehajtásának szervezésében,
f./ ellenőrzi feladatkörében a képviselő-testületi döntések végrehajtását.
(4) A bizottság részletes feladatait az SZMSZ 3. sz. melléklete tartalmazza.
(5)
(6) A Képviselő-testület általa szükségesnek tartott esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hoz létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület általi elfogadásig tart.
23. §
(1) A bizottság munkaterve beépül a Képviselő-testület munkatervébe.
(2)
(3)
(4) A bizottság tagja köteles a bizottság munkájában aktívan részt venni. Amennyiben három egymást követő ülésről indokolatlanul távol marad, a bizottság elnöke a Képviselő-testületnél indítványozza bizottsági tagsága alóli felmentését.
(5) A Képviselő-testület munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, illetve amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő-testülethez.
(6) A bizottság elnökének távollétében az általa megbízott képviselő bizottsági tag látja el az elnöki teendőket.
(7) Bármely képviselő javaslatot tehet -a bizottság feladatkörébe tartozó- ügy megtárgyalására.
A bizottság elnöke az indítványt a legközelebbi ülés elé terjeszti, melyre meg kell hívni az indítványozó képviselőt.
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13) Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a bizottság elnöke a legközelebbi Képviselő-testületi ülésen ad tájékoztatást.
(14)
(15) A bizottság tevékenységéről választási ciklusonként munkaterv szerint legalább egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek.
VIII FEJEZET
Polgármester, alpolgármester, jegyző
24. §
A polgármester
(1)
(2) A polgármester megbízását főállásban látja el.
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11) A polgármester minden hónap első hétfőjén 1000-től 1700 óráig fogadónapot tart a Községházán.
25. §
Alpolgármester
(1) A Képviselő-testület -saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, megbízatásának időtartamára- polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 1 fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(4)
(5)
(6) Az alpolgármester konkrét feladatainak meghatározása, a munkamegosztás kialakítása a polgármester jogköre.
(7) Minden hónap harmadik hétfőjén 1400-1700 óráig fogadóórát tart a Községházán.
26. §
A jegyző
(1)
(2)
(3)
(4)
27. §
IX. FEJEZET
Polgármesteri Hivatal
28. §
(1)
(2)
(3)
(4) A Polgármesteri Hivatal részletes munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét, idejét, a vagyonnyilatkozat tételre köteles munkaköröket, a Polgármesteri Hivatalban
adományozható címeket, a képzettségi pótlékra jogosító munkaköröket az ügyrend tartalmazza, (SZMSZ. 4. sz. melléklete)
(5)
(6)
X. FEJEZET
A társulások
29. §
(1)
(2)
(3)
(4)
XI. FEJEZET
Lakossági fórumok
30. §
A Képviselő-testületben önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
31. §
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy esetben közmeghallgatást tart.
Közmeghallgatást kell tartani akkor is, ha a képviselők fele indítványozza.
Közmeghallgatás helyszínét a Képviselő-testület alkalmanként határozza meg.
(2) A közmeghallgatáson a polgárok, a településen működő szervezetek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben‚ helyi önkormányzati ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, közérdekű javaslatot tehetnek.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, amelyről jegyzőkönyv készül, a Képviselő-testület jegyzőkönyvének készítésére irányadó szabályok szerint.
(4) A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérdéseket és javaslatokat a „panasztörvényben” (2004. évi XXIX. tv. ) előírt módon kell intézni, és az érdekelteket tájékoztatni.
32. §
(1) Az önkormányzat a lakosság tájékoztatása, a legfontosabb döntések előkészítése érdekében az év első negyedévében falugyűlést tart.
a./ a falugyűlés időpontjának, részletes napirendjének meghatározására a polgármester tesz előterjesztést a Képviselő-testületnek,
b./ az önkormányzat tevékenységéről a polgármester tájékoztatja a lakosságot,
c./ a gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) a.) A falugyűlés helyéről, idejéről és napirendjéről a lakosságot, a sajtó és hirdetmények útján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább tíz nappal.
b.) A falugyűlést a polgármester vezeti,
c.) A falugyűlésen elhangzottakról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
XII. FEJEZET
Önkormányzat gazdasági alapjai
Az önkormányzat vagyona
33. §
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles évente egy alkalommal -falugyűlésen- tájékoztatni a lakosságot.
Az önkormányzat költségvetése
34. §
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
35. §
(1)
(2)
36. §
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
(1)
(2) A Képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső szakértő igénybevételével gondoskodik.
(3) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladatkörébe tartozik:
- önkormányzat és intézményei éves költségvetési javaslatának, a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámolók tervezeteinek véleményezése,
- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, a vagyonváltozás (növekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
- vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és fegyelem érvényesítését.
(4) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság vizsgálati megállapításait haladéktalanul közli a Képviselő-testülettel. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
Felterjesztési jog
37. §
(1)
(2)
XIII. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
38. §
(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba. kihirdetés napját és módját az eredeti példányán fel kell tüntetni.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2003. (IV.14.), az azt módosító 1/2004. (I. 30.), 23/2004. (VII. 26.) és 17/2006. (XII.1.) rendelete.
(3) Az SZMSZ mellékleteinek folyamatos vezetéséről kiegészítéséről a jegyző gondoskodik.
(4) Az SZMSZ mellékleteivel együtt meg kell küldeni:
- települési képviselőknek,
- bizottságok nem képviselő tagjainak,
- Jász-Nagykun Szolnok Megyei Kormányhivatal vezetőjének,
- országgyűlési képviselőnek,
- Városi Ügyészség vezetőjének.
(5) Az SZMSZ-t a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni, egy példányát el kell helyezni a könyvtárban.
(6) Az SZMSZ mellékletei:
1.számú melléklet:
az Önkormányzat működési területére vonatkozó főbb adatok
2.számú melléklet:
2010. október 3. napján megválasztott Képviselő-testület tagjai.
3.számú melléklet:
Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság részletes feladata
4.számú melléklet:
A Tiszatenyő Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
(7) Az SZMSZ kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.