Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015. (II. 5.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 02. 06- 2022. 12. 15Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2015.(II.5.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
2015-02-06-tól
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete
4/2015. (II. 5.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24. §-a, a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény, Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 23/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelete alapján Keszthely Város Önkormányzata 2015. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesterre, az önkormányzati hivatalra, és az önkormányzati költségvetési szervekre terjed ki.
2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek külön egy-egy címet alkotnak.
A költségvetés kiadásainak, bevételeinek fő összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, létszámkeret
3. § (1) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2015. évi költségvetésének
a) költségvetési bevételét 3.151.579 eFt-ban,
b) finanszírozási bevételét 369.330 eFt-ban,
c) bevételeit összesen 3.520.909 eFt-ban,
azaz hárommilliárd-ötszázhúszmillió-kilencszázkilencezer forintban az 1. sz. melléklet szerint,
d) költségvetési kiadásait 3.520.909 eFt-ban,
e) finanszírozási kiadásait 0 eFt-ban,
f) kiadásait összesen 3.520.909 eFt-ban,
azaz hárommilliárd-ötszázhúszmillió-kilencszázkilencezer forintban,
g) költségvetési hiányát 369.330 eFt-ban,
azaz háromszázhatvankilencmillió-háromszázharmincezer forintban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat 2015. évi
a) működési célú költségvetési bevételei: 2.938.195 eFt,
b) működési célú költségvetési kiadásai: 2.908.923 eFt,
c) működési többlet: 29.272 eFt a 2. sz. melléklet szerint.
(3) Az önkormányzat 2015. évi
a) felhalmozási célú költségvetési bevételei: 213.384 eFt,
b) felhalmozási célú költségvetési kiadásai: 611.986 eFt
c) felhalmozási hiány: 398.602 eFt a 3. sz. melléklet szerint.
(4) Az önkormányzat 2015. évi költségvetési bevételeiből
a) kötelező feladatok bevétele 1.300.175 eFt,
b) önként vállalt feladatok bevétele 1.851.404 eFt,
c) állami (államigazgatási feladatok) bevétele 0 eFt.
( 5) Az önkormányzat 2015. évi költségvetési kiadásaiból
- kötelező feladatok kiadásai 1.434.457 eFt
- önként vállalt feladatok kiadásai 2.086.452 eFt
- állami (államigazgatási feladatok) kiadása 0 eFt.
(6) Az Önkormányzat a 398.602 eFt felhalmozási hiányt 29.272 eFt működési többletből és belső forrásból 369.330 eFt előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.
(7) A költségvetési rendeletnek részét képezik az 1-18. számú mellékletek. Az önkormányzat 2015. évi összes bevétele és kiadása 3.520.909 eFt a 4. sz. és a 7. sz. mellékletek szerint.
4. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszáma 396 fő, melyet a 9. sz. melléklet tartalmaz. Az önkormányzatnál 2 fő választott tisztségviselő létszáma került tervezésre.
(2) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma 2015. január 1-jétől 2015. február 28-ig 29 fő.
Ebből:
- Keszthely Város Önkormányzata által 6 fő,
- Goldmark Károly Művelődési Központ által 3 fő,
- Fejér György Városi Könyvtár által 4 fő,
- Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthely 12 fő,
- Balatoni Múzeum 2 fő,
- Egyesített Szociális Intézmény által 2 fő a közfoglalkoztatottak engedélyezett létszáma.
Tartalékokkal való gazdálkodás
5. § (1) Az Önkormányzat megtervezett tartalékainak összege 212.966 eFt.
(2) Az általános tartalék összege: 55.000 eFt.
(3) Az általános tartalékból 50.000 eFt felhasználásáról a Képviselő-testület, 5.000 eFt felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni.
(4) A céltartalék összege 157.966 eFt. A céltartalékból 36.254 eFt működési, 121.712 eFt fejlesztési célú tartalék.
a) A céltartalékból pályázati önrészre 121.912 eFt fordítható, melyből
aa) KEF pályázati önrészére 200 eFt,
ab) épületenergetikai fejlesztésekre 46.495 eFt,
ac) egyéb pályázati költségekre 75.217 eFt.
b) A céltartalékból
ba) Festetics Városok Találkozójára 1.000 eFt,
bb) belső ellenőrzési feladatokra 1.485 eFt,
bc) nyári bűnmegelőzési iroda működtetésére 1.500 eFt,
bd) Keszthely hazavár otthonteremtési programra 3.000 eFt.
(5) A céltartalékok igénybevételére a képviselő-testület előzetes döntése alapján kerülhet sor.
(6) A céltartalékból 8.069 eFt a polgármester saját hatáskörű felhasználására áll rendelkezésre, melyből 6.069 eFt Keszthely város egyéni választókerületei városfejlesztési elképzeléseinek megvalósítására – választókerületenként 500 eFt, valamint a 2014. évi maradvány összegéből 2.069 eFt fordítható.
A képviselő-testület állandó bizottságai jogosultak 21.000 eFt céltartalék felhasználására a következők szerint:
a) a Városstratégiai Bizottsága 2.000 eFt-ot városüzemeltetési feladatokra és a turizmus minőségi fejlesztéseire,
b) az Emberi Erőforrások Bizottsága oktatási, kulturális és szociális feladatokra 3.000 eFt-ot, sporttámogatásra 16.000 eFt-ot fordíthat.
(7) Az általános és céltartalék előirányzata felhasználását a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.
6. § (1) Az önkormányzat kiadásait a 8. számú melléklet, bevételeit az 5. számú melléklet mutatja be.
(2) A polgármesteri hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kiadásainak részletezését a 9. számú melléklet, a bevételeit a 6. sz. melléklet szemlélteti.
(3) Keszthely Város Önkormányzata beruházási kiadásait feladatonként a 10. számú melléklet, felújítási előirányzatait célonként a 11. számú melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n kívülre a 14. számú melléklet mutatja be.
(4) Keszthely Város Önkormányzata egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n belülre a 12. számú melléklet, az egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n kívülre a 13. számú melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat 2015. évi tervezett közvetett támogatásait a 15. számú melléklet szemlélteti.
(6) Az önkormányzat többéves kihatással járó várható kötelezettségeit a 16. számú melléklet mutatja be.
(7) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait a 17. számú melléklet tartalmazza.
(8) A 18. számú melléklet az önkormányzat 2015. évi előirányzat felhasználási terve.
Előirányzatok és módosításuk
7. § (1) A meghatározott, kiemelt előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A polgármester és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a betervezett kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a (4) bekezdésben foglalt időpontokig előirányzatosítani kell.
(4) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosítási kérelmeiket 2015. május 20-áig, és 2015. augusztus 20-áig, 2015. november 20-áig, az év végi beszámolóhoz szükséges előirányzat módosításokat legkésőbb 2016. január 20-áig kell kezdeményezni a polgármesternél.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján - a jegyző irányításával – az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.
(6) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatják fel. A többletbevételek keletkezéséről készített tájékoztatást legkésőbb tárgyév december 2-áig kell megküldeni a polgármester részére.
A képviselő-testület a többletbevételek költségvetési szerv hatáskörében felhasználható körét nem korlátozza.
A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai a megküldött értesítések alapján, a megküldést követő, soron következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.
Költségvetési szervek finanszírozása
8. § Az önkormányzati költségvetési szervek csak a tényleges pénzügyi szükségleteik, de legfeljebb a képviselő-testület által a 6. sz. mellékletben jóváhagyott irányító szervtől kapott támogatás 1/12 mértékéig terhelhetik meg havonta az önkormányzat költségvetési elszámolási számláját.
Önkormányzati kincstár működtetése
9. § (1) Az önkormányzati kincstárat az önkormányzati hivatal és a számlavezető bank - bevonva az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveket - közösen működtetik.
(2) Az önkormányzati hivatalnak és a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthelynek – a hozzá rendelt költségvetési szervekről elkülönítve - likviditási tervet kell készíteni havonta, amelyet a polgármester részére tárgyhónapot megelőző hónap 15-éig meg kell küldeni.
(3) A likviditási terv összeállításának alapja a költségvetési rendeletben, költségvetési rendelet-módosításban engedélyezett előirányzat.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetének javítása érdekében a kincstári működés rendszerét a számlavezető bankkal közösen szükség szerint módosítsa.
(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknek biztosítaniuk kell a polgármester és az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya köztisztviselői részére a bevételek és kiadások teljesítésének megfigyelését a számlavezető bank rendszere útján.
Az illetmény
10. § (1) A köztisztviselők illetményalapja 2015. január 1-jétől 38.650 Ft.
(2) A közalkalmazottak bér-, kereset-, és pótléknövekményét az érvényes jogszabályi előírásoknak megfelelően kell biztosítani.
A közalkalmazottak részére – kivéve a GESZ konyhán dolgozó munkavállalókat - étkezési juttatás nem fizethető. A GESZ konyha munkavállalói részére a természetben nyújtott ebéd ÁFÁ-val növelt beszerzési árának 50 %-a étkezési juttatásként biztosítható.
Beszámolási kötelezettség
11. § (1) Ha az önkormányzat költségvetési szerve határidőre nem tesz eleget az éves költségvetési, időközi költségvetési jelentési, időközi mérlegjelentési, beszámolási, az előírt előirányzat-módosítási, továbbá az egyéb jelentési, vagy beszámolási kötelezettségének, a költségvetési támogatás folyósítását - hasonlóan az állami költségvetési előírásokhoz - a polgármester felfüggesztheti.
(2) Feladatelmaradásból származó költségvetési támogatási hányadot a 2015. évi zárszámadási rendelet hatálybalépésével egyidejűleg vissza kell fizetni az önkormányzat fizetési számlájára.
Maradvány megállapítása
12. § (1) A 2015. évi maradvány megállapítása a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv feladata.
(2) Az általános- és célvizsgálatok során a költségvetési szerveknél vizsgálni kell a maradvány megállapításának, felhasználásának végrehajtását.
(3) Az önkormányzati költségvetési szervek a 2015. évben keletkező kötelezettséggel nem terhelt maradványt felülvizsgálat és jóváhagyás után felújításra, felhalmozásra használhatják fel.
Kötelezettségvállalás
13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek felhatalmazást kapnak az e rendeletben, illetve a módosításokban meghatározott felújítási és felhalmozási előirányzatok felhasználására.
(2) A feladatok végrehajtása során a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzésekről szóló 19/2007. (IV. 27.) önkormányzati rendelet, továbbá a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény, valamint a 3/1166/2012. számú, Keszthely Város Önkormányzata Közbeszerzési Szabályzata előírásait be kell tartani.
(3) A 2015. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.
(4) Az önkormányzati költségvetési szerveknek a költségvetésből biztosított felújítási és felhalmozási támogatásokkal a felhasználás után, de legkésőbb a költségvetési év végéig el kell számolniuk.
(5) A feladathoz rendelt saját forrást kell elsősorban felhasználni, majd azt követően a költségvetési támogatást.
(6) Az állami támogatások igényléséhez szolgáltatott adatok helyességéért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az állami támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén a támogatás túllépési összege – annak kamataival együtt – a soron következő költségvetési rendelet módosítás során elvonásra kerül a költségvetési szervtől.
(7) A költségvetési szervek csak a képviselő-testület előzetes jóváhagyása alapján nyithatnak költségvetési elszámolási számlán kívüli más számlát.
14. § (1) A lakásértékesítésből származó bevételeket – a kamataival együtt - elkülönített számlán kell gyűjteni. Felhasználásáról a képviselő-testület a jogszabályi előírások betartása mellett jogosult dönteni.
(2) A Széchenyi-terv pályázat támogatásával megvalósult Napsugár utcai szociális bérlakás bevételeit az erre a célra megnyitott elkülönített bankszámlán kell elhelyezni, melyből biztosítani kell a bérlakás fenntartását és felújítását. Az elkülönített számla bevételeiről és kiadásairól 2015. szeptember 30-ig el kell számolni.
(3) A Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI. 12.) önkormányzati rendeletének 22. § (1) bekezdése alapján a Környezetvédelmi Alap összege 500.384 Ft.
15. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) - a jegyző ellenjegyzésének birtokában - a polgármester rendelkezésére álló céltartalék terhére esetenként legfeljebb 2.000 eFt összeghatárig intézkedést tegyen. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről az intézkedést követő testületi-ülésen tájékoztatást kell adnia.
(2) Az előirányzat-felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.
Hitel visszafizetési garancia
16. § (1) A képviselő-testület e rendelettel garanciát vállal a 2015. évben felveendő hitelek és azok kamatai törlesztésére, visszafizetésére. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel.
(2) Keszthely Város Önkormányzata kötelezettséget vállal arra, hogy a működési és fejlesztési hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait a futamidő éveiben a felhalmozási kiadásokat megelőzően a költségvetésbe betervezi.
(3) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a 2015. évi költségvetésben a beszámolási rendnek megfelelően szerepelteti az állammal, illetve a pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségét, tartozásait.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövidlejáratú pénzügyi banki eszközökbe fektesse kamat-nyereség céljából.
A költségvetés végrehajtása
17. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit e rendelet és kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Keszthely Város Önkormányzata 2015. évi költségvetésének végrehajtására.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(3) Az önkormányzati hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kötelesek a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési beszámolók és tájékoztatók elkészítésére, és leadására.
(4) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a képviselő-testületet a költségvetés teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.
Pénzeszközök felhasználása
18. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére legfeljebb 500.000 Ft értékhatárig kerülhet sor az önkormányzati költségvetési szerveknél.
Vegyes és záró rendelkezések
19. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit, hogy az önkormányzat pénzügyi alapjait növelő pályázatokat nyújtsanak be.
(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős.
(3) A gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.
(4) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 263/2014. (XI. 4.) számú határozat 1. pontjában szereplő összeg 16.708 eFt-ról 11.961 eFt-ra, a 2. pontjának harmadik mondatában szereplő összeg 8.575 eFt-ról 3.828 eFt-ra módosul.
(5) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete hozzájárul a VÜZ Nonprofit Kft. által - a Balatoni Fejlesztési Tanács által kiírt pályázati felhívásra - benyújtott és támogatásban részesített, a „Festetics örökség turisztikailag kiemelkedő attrakciójának megóvása”című pályázat megvalósításához és lebonyolításához.
(5) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
Ruzsics Ferenc | Dr. Horváth Teréz |
polgármester | jegyző |