Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2019. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete 5/2019. (II. 14.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 02. 15- 2022. 12. 15

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24. §-a, a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény, valamint Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet alapján Keszthely Város Önkormányzata 2019. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:


A rendelet hatálya


1. § A rendelet hatálya Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesterre, az önkormányzati hivatalra, és az önkormányzati költségvetési szervekre terjed ki.


2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek külön egy-egy címet alkotnak.


A költségvetés kiadásainak, bevételeinek fő összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, létszámkeret


3. § (1) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2019. évi költségvetésének

a) költségvetési bevételét                              4.119.707 eFt-ban,

b) finanszírozási bevételét                           3.888.070 eFt-ban,

c) bevételeit összesen                                 8.007.777 eFt-ban,

azaz nyolcmilliárd-hétmillió-hétszázhetvenhétezer forintban az 1. melléklet szerint,


d) költségvetési kiadásait                              7.965.359 eFt-ban,

e) finanszírozási kiadásait                                42.418 eFt-ban,

f) kiadásait összesen                                               8.007.777 eFt-ban,

azaz nyolcmilliárd-hétmillió-hétszázhetvenhétezer forintban,


g) költségvetési hiányát                                3.845.652 eFt-ban,

azaz hárommilliárd-nyolcszáznegyvenötmillió-hatszázötvenkettőezer forintban állapítja meg.


(2) Az önkormányzat 2019. évi

a) működési célú költségvetési bevételei:                3.553.772 eFt,

b) működési célú költségvetési kiadásai:                 3.935.498 eFt,

c) működési hiány:                                                      381.726 eFt a 2. melléklet szerint.


(3) Az önkormányzat 2019. évi

            a) felhalmozási célú költségvetési bevételei:                          565.935 eFt,

            b) felhalmozási célú költségvetési kiadásai:                       4.029.861 eFt,

c) felhalmozási hiány:                                              3.463.926 eFt a 3. melléklet szerint.



(4) Az önkormányzat 2019. évi költségvetési bevételeiből

            a) kötelező feladatok bevétele                                 1.466.341 eFt,

            b) önként vállalt feladatok bevétele                        2.653.366 eFt,

            c) állami (államigazgatási feladatok) bevétele                     0 eFt.


( 5) Az önkormányzat 2019. évi költségvetési kiadásaiból

  1. kötelező feladatok kiadásai                               1.753.664 eFt
  2. önként vállalt feladatok kiadásai                                  6.211.695 eFt
  3. állami (államigazgatási feladatok) kiadása                      0 eFt.


(6) Az Önkormányzat a 3.845.652 eFt költségvetési hiányt belső forrásból 3.845.652 eFt előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


(7) A költségvetési rendeletnek részét képezik az 1-19. mellékletek. Az önkormányzat 2019. évi összes bevétele és kiadása 8.007.777 eFt a 4. és a 7. mellékletek szerint.


4. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszáma 423 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz. A Keszthelyi Polgármesteri Hivatal létszámából 1 fő 2018. január 1. napjától 2020. december 31-ig határozott időtartamú. A Keszthelyi Család- és Gyermekjóléti Központ létszámából 2018. április 1. napjától 2020. november 30 napjáig 2 fő határozott időtartamú. A Goldmark Károly Művelődési Központ létszámából 2018. április 1. napjától 2021. február 28. napjáig 2 fő, 2018. július 1. napjától 2021. február 28. napjáig 3 fő határozott időtartamú. A Keszthely Város Önkormányzata Egyesített Szociális Intézménye létszámából 2018. július 1. napjától 2021. február 28. napjáig 5 fő határozott időtartamú. Az önkormányzatnál 2 fő választott tisztségviselő létszáma került tervezésre.


(2) Keszthely Város Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak száma 3 fő. Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma 17 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz.


Tartalékokkal való gazdálkodás


5. § (1) Az Önkormányzat megtervezett tartalékainak összege 372.864 eFt.


(2) Az általános tartalék összege: 52.627 eFt. Az általános tartalékból 44.524 eFt felhasználásáról a Képviselő-testület, 8.103 eFt felhasználásáról a Városstratégiai Bizottság jogosult dönteni.


(3) A céltartalék összege 320.237 eFt. A céltartalékból 79.444 eFt működési, 240.793 eFt fejlesztési célú tartalék. A céltartalékból

a) lakásépítés, vásárlás, felújítás költségeire 71.440 eFt,

b) Napsugár utcai szociális bérlakások felújítására 19.353 eFt,

c) egyéb pályázati költségekre 150.000 eFt fordítható.


(4) A céltartalékok igénybevételére a képviselő-testület előzetes döntése alapján kerülhet sor.


(5) A céltartalékból 500 eFt a polgármester saját hatáskörű felhasználására áll rendelkezésre.


(6) A céltartalékból a képviselő-testület állandó bizottságai jogosultak 78.944 eFt felhasználására a következők szerint:


a) a Városstratégiai Bizottsága 16.500 eFt-ot az egyéni választókerületek között egyenlő arányban a választókerületi elképzelések megvalósítására, 2.189 eFt-ot környezetvédelmi kiadásokra,

b) az Emberi Erőforrások Bizottsága oktatási, kulturális és szociális feladatokra 29.000 eFt-ot, sporttámogatásra 16.000 eFt-ot, reklám és propaganda kiadásokra 4.500 eFt-ot, 2019. évi választásokban résztvevő OEVI és HVI tagok díjazására biztosított keret felhasználására 10.755 eFt-ot fordíthat.


(7) Az általános és céltartalék előirányzata felhasználását a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.


6. § (1) Az önkormányzat kiadásait a 8. melléklet, bevételeit az 5. melléklet mutatja be.


(2) A polgármesteri hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kiadásainak részletezését a 9. melléklet, a bevételeit a 6. melléklet szemlélteti.


(3) Keszthely Város Önkormányzata beruházási kiadásait feladatonként a 10. melléklet, felújítási előirányzatait célonként a 11. melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n kívülre a 14. melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n belülre a 15. melléklet mutatja be.


(4) Keszthely Város Önkormányzata egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n belülre a 12. melléklet, az egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n kívülre a 13. melléklet tartalmazza.


(5) Az önkormányzat 2019. évi tervezett közvetett támogatásait a 16. melléklet szemlélteti.


(6) Az önkormányzat többéves kihatással járó várható kötelezettségeit a 17. melléklet mutatja be.


(7) A 18. melléklet az önkormányzat 2019. évi előirányzat felhasználási terve.


(8) A 19. melléklet az Európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projekthez történő hozzájárulásait mutatja be.


Előirányzatok és módosításuk


7. § (1) A meghatározott, kiemelt előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


(2) A polgármester és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján a polgármester jogosult a képviselő-testület határozata, valamint a helyi önkormányzati rendeletekben biztosított átruházott hatáskörben hozott döntések szerinti bevételek és kiadások módosítására és az előirányzatok között átcsoportosításra. A polgármester által gyakorolt előirányzat módosításokat a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.


(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a betervezett kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a (4) bekezdésben foglalt időpontokig előirányzatosítani kell.


(4) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosítási kérelmeiket 2019. május 20-áig, és 2019. augusztus 20-áig, 2019. november 20-áig, az év végi beszámolóhoz szükséges előirányzat módosításokat legkésőbb 2020. január 20-áig kell kezdeményezni a polgármesternél.


(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján - a jegyző irányításával – az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.


(6) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatják fel. A többletbevételek keletkezéséről készített tájékoztatást legkésőbb tárgyév december 2-áig kell megküldeni a polgármester részére.


A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai a megküldött értesítések alapján, a megküldést követő, soron következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.


Költségvetési szervek finanszírozása


8. § Az önkormányzati költségvetési szervek csak a tényleges pénzügyi szükségleteik, de legfeljebb a képviselő-testület által a 6. sz. mellékletben jóváhagyott irányító szervtől kapott támogatás 1/12 mértékéig terhelhetik meg havonta az önkormányzat költségvetési elszámolási számláját.

 Önkormányzati kincstár működtetése


9. § (1) Az önkormányzati kincstárat az önkormányzati hivatal és a számlavezető bank - bevonva az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveket - közösen működtetik.


(2) Az önkormányzati hivatalnak és a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthelynek – a hozzá rendelt költségvetési szervekről elkülönítve - likviditási tervet kell készíteni havonta, amelyet a polgármester részére tárgyhónapot megelőző hónap 15-éig meg kell küldeni.


(3) A likviditási terv összeállításának alapja a költségvetési rendeletben, költségvetési rendelet-módosításban engedélyezett előirányzat.


(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetének javítása érdekében a kincstári működés rendszerét a számlavezető bankkal közösen szükség szerint módosítsa.


(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknek biztosítaniuk kell a polgármester és az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya köztisztviselői részére a bevételek és kiadások teljesítésének megfigyelését a számlavezető bank rendszere útján.


Az illetmény


10. § (1) A köztisztviselők illetményalapja 2019. január 1-jétől 46.380 Ft.


 (2) A közalkalmazottak bér-, kereset-, és pótléknövekményét az érvényes jogszabályi előírásoknak megfelelően kell biztosítani.


A közalkalmazottak részére – kivéve a GESZ konyhán dolgozó munkavállalókat - étkezési juttatás nem fizethető. A GESZ konyha munkavállalói részére a természetben nyújtott ebéd ÁFÁ-val növelt beszerzési árának 50 %-a étkezési juttatásként biztosítható.


(3) A Keszthelyi Polgármesteri Hivatalban jutalom (jogszabály szerinti jubileumi jutalom, valamint az 5. § (7) bekezdés b) pontjában a 2019. évi választásokban résztvevő OEVI és HVI tagok díjazása kivételével) csak a Képviselő-testület külön határozatba foglalt engedélyével tervezhető, illetve fizethető ki.


Beszámolási kötelezettség


11. § (1) Ha az önkormányzat költségvetési szerve határidőre nem tesz eleget az éves költségvetési, időközi költségvetési jelentési, időközi mérlegjelentési, beszámolási, az előírt előirányzat-módosítási, továbbá az egyéb jelentési, vagy beszámolási kötelezettségének, a költségvetési támogatás folyósítását - hasonlóan az állami költségvetési előírásokhoz - a polgármester felfüggesztheti.


(2) Feladatelmaradásból származó költségvetési támogatási hányadot a 2019. évi zárszámadási rendelet hatálybalépésével egyidejűleg vissza kell fizetni az önkormányzat fizetési számlájára.

Maradvány megállapítása


12. § (1) A 2019. évi maradvány megállapítása a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv feladata.


(2) Az általános- és célvizsgálatok során a költségvetési szerveknél vizsgálni kell a maradvány megállapításának, felhasználásának végrehajtását.


Kötelezettségvállalás


13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek felhatalmazást kapnak az e rendeletben, illetve a módosításokban meghatározott felújítási és felhalmozási előirányzatok felhasználására.


(2) A 2018. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.


(3) Az állami támogatások igényléséhez szolgáltatott adatok helyességéért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az állami támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén a támogatás túllépési összege – annak kamataival együtt – a soron következő költségvetési rendelet módosítás során elvonásra kerül a költségvetési szervtől.


(4) Keszthely Város Önkormányzata nevében pénzügyi teljesítéssel járó kötelezettség csak pénzügyi és jogi ellenjegyzés mellett vállalható.


14. § (1) A lakásértékesítésből származó bevételeket – a kamataival együtt - elkülönített számlán kell gyűjteni. Felhasználásáról a képviselő-testület a jogszabályi előírások betartása mellett jogosult dönteni.


(2) A Széchenyi-terv pályázat támogatásával megvalósult Napsugár utcai szociális bérlakás bevételeit az erre a célra megnyitott elkülönített bankszámlán kell elhelyezni, melyből biztosítani kell a bérlakás fenntartását és felújítását. Az elkülönített számla bevételeiről és kiadásairól 2019. szeptember 30-ig el kell számolni.


(3) A Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI. 12.) önkormányzati rendeletének 22. § (1) bekezdése alapján a Környezetvédelmi Alap összege 2.189 eFt.


15. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) a polgármester rendelkezésére álló céltartalék terhére esetenként legfeljebb 500 eFt összeghatárig intézkedést tegyen. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről az intézkedést követő testületi-ülésen tájékoztatást kell adnia.


(2) Az előirányzat-felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.


Hitel visszafizetési garancia


16. § (1) A képviselő-testület e rendelettel garanciát vállal a 2019. évben felveendő hitelek és azok kamatai törlesztésére, visszafizetésére. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel.


(2) Keszthely Város Önkormányzata kötelezettséget vállal arra, hogy a működési és fejlesztési hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait a futamidő éveiben a felhalmozási kiadásokat megelőzően a költségvetésbe betervezi.


(3) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a 2019. évi költségvetésben a beszámolási rendnek megfelelően szerepelteti az állammal, illetve a pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségét, tartozásait.


(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövidlejáratú pénzügyi banki eszközökbe fektesse kamat-nyereség céljából.


A költségvetés végrehajtása


17. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit e rendelet és kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Keszthely Város Önkormányzata 2019. évi költségvetésének végrehajtására.


(2) Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(3) Az önkormányzati hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kötelesek a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési beszámolók és tájékoztatók elkészítésére, és leadására.


(4) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a képviselő-testületet a költségvetés teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.



Pénzeszközök felhasználása


18. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére legfeljebb 500.000 Ft értékhatárig kerülhet sor az önkormányzati költségvetési szerveknél.


Vegyes és záró rendelkezések


19. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit, hogy az önkormányzat pénzügyi alapjait növelő pályázatokat nyújtsanak be.


(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős.


(3) A gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.


(4) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 237/2018. (IX. 27.) számú határozat 4. pontja jelen rendeletnek megfelelően módosul.


(5) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.




Ruzsics Ferenc

Dr. Horváth Teréz

polgármester

jegyző