Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020 (III.2.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2025. 05. 22 18:00- 2025. 09. 10Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020 (III.2.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjaiban biztosított jogával élve és a (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján szervezeti és működési szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja.
Általános rendelkezés
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Diósjenő Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat hivatala: Diósjenői Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).
(3) Az önkormányzat és a Hivatal székhelye: 2643 Diósjenő, Szabadság út 31.
(4) Az önkormányzat jelképei
a) címer;
b) zászló;
c) pecsét.
(5) A Képviselő-testület az önkormányzat jelképeiről, azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendeletet alkot. Az önkormányzat címerének, zászlajának leírását, valamint bélyegzőinek lenyomatát a 1. függelék tartalmazza.
(6) Az önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek adományozásának szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
(7) Az önkormányzat szervei az önkormányzati, az önkormányzati hatósági és az államigazgatási feladat- és hatáskörükben eljárva hozott döntésein, iratain a Magyarország címerét tartalmazó bélyegzőt kötelesek használni.
(8) Az önkormányzat hivatalos lapja a Jenői Napló.
(9) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.diosjeno.hu
(10) Az önkormányzat testvérvárosi kapcsolatot tart fenn Macsola (Ukrajna) településsel.
2. § (1)1 Az önkormányzat illetékességi területe megegyezik a település közigazgatási területével.
(2)2 A szervezeti és működési szabályzat hatálya kiterjed Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületére, a polgármesterre, a Képviselő-testület bizottságaira, a települési képviselőkre, az önkormányzat társulásaira, továbbá a Képviselő-testület hivatalára.
(3) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az önkormányzat és szervei számára egyéb jogszabályokban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén e rendeletben előírtakkal együtt kell alkalmazni.
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.diosjeno.hu.
3. § (1) Az önkormányzat szervei:
a) a Képviselő-testület;
b) a Képviselő- testület bizottságai;
c) a polgármester;
d) Polgármesteri Hivatal;
e) jegyző;
f) társulásai.
(2) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
(3) A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.
Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei
4. § (1) Az önkormányzat ellátja a Mötv. 13. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, s amennyiben a feladatok ellátásának részletes szabályait a jogszabályok nem tartalmazzák, úgy saját hatáskörben dönt a feladatok ellátási módjáról.
(2) Az önkormányzat törvényi kötelezettségének teljesítésén túl, pénzügyi lehetőségeinek függvényében, lakossági igények figyelembevételével, az éves költségvetésében fedezet biztosításával egyidejűleg, maga határozza meg, hogy milyen önként vállalt feladatokat milyen mértékben és milyen módon lát el.
5. § (1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
(2)3 A Képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre és a társulásra ruházza át. A Társulások jegyzékét az 5. függelék tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület feladatait és önként vállalt feladatainak jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.
(4) A polgármester hatáskörébe tartoznak mindazok az önkormányzati hatáskörök, amelyeket törvény vagy önkormányzati rendelet nem utal a Képviselő-testület vagy bizottság hatáskörébe. A polgármesteri hatáskörök jegyzékét az 2. melléklet tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület által a bizottságokra ruházott hatáskörök felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.
(6) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket az Mötv. 42. §-a tartalmazza.
(7) Az átruházott hatáskör gyakorlója évente legalább egy alkalommal köteles a Képviselő-testületnek írásban vagy szóban tevékenységéről, intézkedéseiről, annak eredményéről beszámolni.
6. § (1) Az önkormányzati hatósági ügyek intézésére – a Mötv-ben foglalt eltérésekkel – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényt (a továbbiakban: Ákr.) kell megfelelően alkalmazni.
(2) Az önkormányzati hatósági ügyben hozott testületi határozatról az ügyfelet az Ákr-ben előírt alakszerű határozattal kell értesíteni.
Képviselő-testület
7. § (1) A Képviselő-testület 6 választott települési képviselőből és a közvetlenül megválasztott polgármesterből áll.
(2) A polgármester nevét és a települési képviselők névsorát a 3. függelék tartalmazza.
8. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit.
(2) A képviselő főbb jogai:
a) Részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.
b) Kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a helyi nemzetiségi önkormányzat Képviselő-testületének – a Képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyekben hozott döntését.
c) Megbízás alapján képviseli a Képviselő-testületet.
d) A Képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetve ügyviteli közreműködést.
9. § (1) A Képviselő-testület
a) alakuló-,
b) rendes-, (munkaterv szerinti) és a 8. § (3) bekezdés g) pontja, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
c) rendkívüli üléseken látja el feladatát.
(2) A Képviselő-testület üléseit a Diósjenői Polgármesteri Hivatal dísztermében tartja, a kihelyezett ülés kivételével.
(3) A Képviselő-testület elnöke a polgármester.
10. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a Mötv. 43. § (1) bekezdése szerint kell összehívni. A meghívót az ülést megelőző 3 nappal kell kézbesíteni.
(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
(3) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményeiről.
(4) A települési képviselők esküt tesznek és aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság elnöke olvassa elő.
(5) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről.
(6) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz, és aláírja az esküokmányt. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság elnöke olvassa elő.
(7) Az eskütételt követően a polgármester megszavaztatja az alakuló ülés kötelező napi rendi pontjait, melyek az alábbiak:
a) a polgármester programjának ismertetése,
b) a polgármester juttatásainak megállapítása,
c) az alpolgármester megválasztása,
d) az alpolgármester juttatásának megállapítása,
e) a bizottsági struktúra kialakítása.
11. § (1) 4 A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart. A Képviselő-testület rendes ülésére – amennyiben külső körülmény mást nem indokol – az adott hónap utolsó csütörtöki napján kerül sor. Ettől eltérni jogszabályi kötelezés vagy a polgármester döntése alapján lehet.
12. § (1) Rendkívüli ülés az év bármely napjára összehívható.
(2) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze, továbbá a Mötv.-ben meghatározott esetekben a rendkívüli ülést köteles összehívni.
(3) 5 A rendkívüli ülés bármilyen értesítési módon összehívható (írásban, szóban, telefonon, e-mailen) azzal a megkötéssel, hogy az értesítésnek az ülés időpontját megelőzően legalább 6 órával korábban meg kell érkeznie.
(4) Azokban az esetekben, amikor a rendkívüli ülés összehívása kötelező, az önkormányzati képviselő, bizottságok, vagy kormányhivatal vezetőjének indítványával együtt a meghívót a rendes ülés meghívójára vonatkozó szabályok szerint kell kiküldeni.
(5) 6 Sürgős, halasztást nem tűrő esetben, így különösen, ha az állampolgárok életét, testi épségét, vagyonát, az Önkormányzat vagyonát közvetlen veszély fenyegeti, a Képviselő-testület – a sürgősség okának közlésével – legkésőbb az ülés megkezdésének időpontját megelőző 6 órával is összehívható. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető.
13. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester – az ülés elnöke – hívja össze. Akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti a testületi ülést. A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a mindenkori Pénzügyi és Vagyonnyilatkozat Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a testületi ülést.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt tisztségviselőknek és a Pénzügyi és Vagyonnyilatkozat Ellenőrző Bizottság elnökének akadályoztatása esetén a Pénzügyi és Vagyonnyilatkozat Ellenőrző Bizottság képviselő tagja hívja össze és vezeti a testületi ülést.
14. § (1) A Képviselő-testületet össze kell hívni:
a) a munkatervben meghatározott időpontra,
b) a képviselők egynegyedének,
c) a Képviselő-testület valamely bizottságának,
d) a kormányhivatal, kezdeményezésére, továbbá
e) a polgármester kezdeményezésére, ha a Képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja.
(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell a javasolt napirendet.
(3) Az ülést a kezdeményezés átvételétől számított 5 napon belül kell összehívni.
(4) A Képviselő-testületet határozatképtelensége esetén, 5 napon belüli időpontra ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni.
15. § (1) Az ülés összehívása írásbeli meghívóval történik.
(1) 7 A rendes ülés összehívása írásbeli meghívóval történik.
(2) 8 A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót a napirendek írásos anyagával együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a települési képviselők és a meghívottak rendes ülés esetén az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülés kezdete előtt 6 órával megkapják. Indokolt esetben közvetlenül az ülés előtt is kézbesíthető.
(3) A meghívót és a napirendi pontok írásos anyagát a Képviselő-testület és a bizottság külsős tagjai e-mail-en keresztül kapják meg.
(4) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés minősítését (rendes, rendkívüli ülés),
b) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,
c) a javasolt napirendi pontokat,
d) a napirendek előadójának megjelölését,
e) az ülést összehívó személy nevét „sk” jelzéssel, és a bélyegző lenyomatát, dátumot.
(5) A meghívóhoz mellékelni kell:
a) az előterjesztéseket,
b) határozati javaslatokat,
c) az addig beérkezett interpellációk tárgyát.
(6) 9 A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről – a rendes ülést megelőzően 5 nappal - a község honlapján történő megjelentetéssel értesíteni kell. Technikai akadály esetén a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel is értesíthető a lakosság. A meghívó közzétételéért a jegyző a felelős.
16. § (1) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben tartandó ülés esetében az írásbeli meghívó nem kötelező.
(2) 10 A Képviselő-testület ülése sürgős, halasztást nem tűrő indokolt esetben – a jegyző vagy a polgármester útján – telefonon szóban, szöveges üzenettel, vagy elektronikus úton is összehívható, melynek szükségességéről a polgármester saját hatáskörben dönt.
(3) A telefonon történő összehívás esetén írásos anyag előzetesen nem kerül megküldésre.
(4) 11 A telefonon szóban, szöveges üzenettel, vagy elektronikus úton összehívott Képviselő-testületi ülés napirendi témájához kapcsolódó írásos előterjesztést a Képviselő-testület tagjai az ülést megelőzően kapják kézhez. A Képviselő-testület tagjainak megfelelő időt kell hagyni az írásos előterjesztés tanulmányozására. Az előterjesztés előtt minden képviselő nyilatkozni köteles, hogy megértette az előterjesztés témáját és készen áll a megvitatására.
17. § (1) A Képviselő-testület ülésére minden esetben meg kell hívni a települési képviselőket.
(2) A Képviselő-testületi ülésekre meg kell hívni:
a) a jegyzőt;
b) azt, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, valamint akiknek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő tárgyalásához elengedhetetlenül szükséges (könyvvizsgáló, belső ellenőr, pénzügyi vezető stb.).
(3) A (2) bekezdésben megjelölt meghívottak közül az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) jegyzőt;
b) akinek a részvétele a napirend tárgyalásához szükséges (előkészítésben közreműködő csoportvezetők, érintett intézmények, szervek, szervezetek képviselői).
(4) A (2) bekezdés b) pontban meghatározott meghívottak részére írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kell megküldeni, amelynek tárgyalásában érintettek, illetve amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.
Indítvány
18. § (1) A rendkívüli Képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának napirendjét, helyét, idejét.
(2) Az indítványt az indítványozó képviselők saját kezűleg aláírják.
(3) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.
(4) 12 A rendkívüli képviselő-testületi ülést a képviselők egynegyedének indítványára össze kell hívni.
Az ülés megnyitása
19. § (1) Az ülés elnöke:
a) megnyitja a Képviselő-testület ülését, köszönti a megjelent képviselőket és a Képviselő-testületi ülésre meghívott egyéb személyeket;
b) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták-e össze;
c) a jelenléti ív alapján megállapítja a jelenlévő települési képviselők számát, az ülés határozatképességét;
d)13 a távollétüket bejelentő, igazoltan vagy igazolatlanul hiányzó képviselőket név szerint ismerteti.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint a fele (4 fő) jelen van. Az ülésvezető a határozatképességet az ülés egész időtartama alatt köteles figyelemmel kísérni,
(3) A testület határozatképtelensége esetén az elnök legfeljebb 30 percre időtartamra rendkívüli szünetet rendelhet el.
(4) Amennyiben a rendkívüli szünet eredménytelenül eltelik, az elnök az ülés későbbi időpontra történő elhalasztására tesz javaslatot. Ennek elfogadásához a jelenlevő képviselők egyszerű szótöbbségű egyetértő döntése szükséges.
(5) A megismételt ülés – melyet 5 napon belülre kell összehívni – elmaradása esetén, a soron következő ülésen kell az elmaradt napirendi pontokat-sorrendben elsőként – megtárgyalni.
Az ülés vezetése
20. § (1) Az elnök a Képviselő-testület ülését
a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el;
b) megállapítja a határozatképességet, továbbá számba veszi az igazoltan, illetve igazolatlanul távollévőket;
c) figyelemmel kíséri a Képviselő-testület munkájából való kizárási okot, ez ügyben intézkedést tehet.
(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogköre:
a) az ülés vezetése;
b) szó megadása, megtagadása;
c) szó megvonása, a napirend tárgyára való térésre felszólítás;
d) az elnök a felszólítás eredménytelensége után megvonhatja a szót;
e) azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra;
f) napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása;
g) napirendi pont tárgyalásának elnapolása;
h) napirendek összevont tárgyalására javaslattétel.
(3) Az elnök vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
(4) Az elnök vitavezetési feladatai:
a) napirendi pontonként megnyitja, és ha több hozzászóló nincs, bezárja a vitát;
b) szavazást rendel el;
c) megállapítja a szavazás eredményét;
d) kimondja a határozatot.
(5) Az elnök egyéb feladatai, jogköre:
a) felszólalási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor;
b) az ülés rendjének biztosítása.
21. § Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.
22. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az elnök gondoskodik. Ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót.
b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök, a nem képviselő rendzavarót a terem elhagyására kötelezheti. A nem képviselő rendzavaró ismételt és súlyos rendbontása esetén a polgármester – karhatalom segítségével – eltávolíthatja.
(3) Az elnöknek a rendfenntartás érdekében tett – a szabályzatban meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem szabad.
(4) 14 A Képviselő-testület ülését a mobil telefon használata nem zavarhatja. Az ülés alatt a jelenlévők az ülésteremben csak a Képviselő-testület hozzájárulásával telefonálhatnak.
Az ülés nyilvánossága
23. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A nyilvános ülés anyaga az önkormányzat hivatalában és Diósjenő község hivatalos honlapján megtekinthető.
(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet, és a tanácskozást nem zavarhatja.
(3) A Képviselő-testület üléseiről – kivéve a zárt ülést – hang-, film- vagy videofelvétel szabadon készíthető.
(4) 15 Egyéni kérelmek esetén - amennyiben kérelmében a kérelmező nem kéri a nyílt testületi ülésen történő tárgyalást - a kérelem zárt ülésen tárgyalandó.
Képviselő-testület zárt ülése
24. § (1) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés a)-b) pontjában felsorolt esetekben zárt ülést tart.
(2) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában felsorolt esetekben zárt ülést rendelhet el.
(3) 16
(4) Zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsoroltak vesznek részt.
(5) 17
25. § (1) A polgármester javaslatot tehet az ülés elnapolására, ha
a) a tárgyalt napirendi pontokban a Képviselő-testület nem tud állást foglalni, illetve dönteni,
b) az ülés a félbeszakítás eltelte után sem folytatható,
(2) A polgármester kezdeményezheti az ülés félbeszakítását, illetve elnapolását, ha annak alapjául fontos indok szolgál.
(3) Az ülés félbeszakítása határozott időre történhet, amelynek letelte után – amennyiben lehetséges – az ülést folytatni kell.
(4) Az ülés félbeszakításáról, illetve elnapolásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
26. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint a fele jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen Képviselő-testületi ülést 3 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
(3) 18 A képviselő köteles részt venni a képviselő-testületi ülésen, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.
(4) 19 Az önkormányzati képviselő - az Mötv. 32. §- ában meghatározottakon túl - köteles előre bejelenteni, ha a 24 órán túli időpontra összehívott testületi vagy a bizottsági ülésen nem tud megjelenni. A bejelentést a képviselő-testületi ülésről való távolmaradás esetén a polgármesternek, a bizottsági ülésről történő távolmaradás esetén pedig a bizottság elnökének kell megtenni, legkésőbb az ülés előtt 24 órával. Az ülésen tájékoztatást kell adni a bejelentett távollévőkről és a távollét igazolt vagy igazolatlan voltáról.
(5) 20 Igazolt távollét, ha azt a képviselő előre bejelentette és a távollét oka
a) betegség
b) szabadság vagy hivatalos ok miatti vidéki/külföldi tartózkodás
c) bíróság vagy valamely hatóság által előírt megjelenési kötelezettségének eleget tesz
d) egyéb esetben a polgármester vagy a bizottsági elnök döntése alapján
(6) 21 A képviselő-testületi, bizottsági ülésekről igazolatlanul távol maradó képviselő tiszteletdíját a Képviselő-testület a polgármester vagy a bizottság elnökének javaslata alapján csökkentheti illetve megvonhatja.
(7) 22 A tiszteletdíj havi csökkentésének mértéke a hiányzással érintett ülésenként a tiszteletdíj 100%-a. A csökkentés szerinti összeget a döntést követő hónap tiszteletdíjából kell levonni. A jelenléteket a polgármesteri hivatal tartja nyilván.
(8) 23 A tiszteletdíj csökkentésének illetve megvonásának maximális időtartalma 6 hónap, melyről a képviselő-testület dönt. Ismételt kötelességszegés esetén a csökkentés vagy a megvonás újra megállapítható.
Gazdasági program és a Képviselő-testület munkaterve
27. § (1) A gazdasági programra az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) 24 A gazdasági programot, fejlesztési tervet a Képviselő-testület az alakuló ülésen fogadja el, előterjesztéséről a polgármester gondoskodik.
Munkaterv
28. § (1) A Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadott féléves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) Képviselő-testület tagjaitól,
b) Képviselő-testület bizottságaitól
c) jegyzőtől,
A munkaterv tervezetét a jegyző a hivatal közreműködésével állítják össze. A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. A munkaterv tervezet előterjesztésekor a polgármester – indoklással ellátott – tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról.
(3) A munkaterv tartalmazza:
A Képviselő-testületi ülés napirendje
29. § (1) A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének napirendjére és annak sorrendjére a polgármester tesz javaslatot a munkaterv figyelembevételével.
(2) Az elfogadott ülésterven kívüli napirendi pontok megtárgyalását, illetőleg valamely napirendi pontnak a napirendről történő levételét javasolhatja:
a) bármely települési képviselő;
b) polgármester;
c) alpolgármester;
d) jegyző;
e) a nemzetiségi önkormányzat elnöke javaslatot tehet a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozó, a nemzetiségi jogokat közvetlenül érintő ügy megtárgyalására.
(3) A javaslat a testületi ülés megnyitása után, de legkésőbb a napirend elfogadását megelőzően terjeszthető a testület elé.
(4) A tényleges napirendet a Képviselő-testület nem határozati formában, szavazás útján állapítja meg.
30. § (1) A Képviselő-testület e rendeletben meghatározott módon az ülés napirendjére felveszi
a) az előterjesztéseket;
b) az önálló indítványokat;
c) az interpellációt.
(2) 27 A Képviselő-testület ülésén a napirend sorrendje:
a) polgármester szóbeli beszámolója;
b) jegyzői beszámoló a két ülésszak között történt jelentősebb hivatali tevékenységekről,
c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, a két ülésszak között eltelt időszak jelentősebb hivatali tevékenységéről;
d) azon előterjesztés előre vétele, melynek tárgyalásához vendég lett meghívva;
e) további előterjesztések;
f) interpellációk;
g) képviselői kérdések;
h) halaszthatatlan ügyek.
A napirend előtti és utáni felszólalás
31. § (1) A napirend előtti felszólalási igényt a jegyzőhöz vagy a polgármesterhez a Képviselő-testületi ülés megnyitása után, de legkésőbb a napirend elfogadását megelőzően lehet bejelenteni.
(2) A napirend előtti felszólalásra a képviselőnek, 5 perc, a polgármester esetleges válaszára 5 perc áll rendelkezésre. A napirend előtti felszólalásra a képviselőnek 5 perc, a polgármester esetleges válaszára 5 perc áll rendelkezésre.
(3) Az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó, a napirenden nem szereplő halaszthatatlan és rendkívüli ügyben a napirendek megtárgyalását követően bármely képviselő felszólalhat.
(4) A polgármester, az alpolgármester, a bizottság elnöke, a képviselő és a jegyző a napirend utáni felszólaláshoz 2-2 percben észrevételt tehetnek. Egyebekben vitának és szavazásnak helye nincs.
Felszólalás ügyrendi kérdésben
32. § (1) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor 2 percre szót kérhet, és javaslatot tehet.
(2) A Képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz.
33. § (1) 28 Az előterjesztések alapján a napirendre felvett ügyekkel össze nem függő önálló indítványt tehetnek a képviselők, melyet a polgármesternél kell a rendes ülés napját megelőzően, bizottsági ülésre a bizottsági ülést megelőzően a bizottság elnökénél kell legalább 5 nappal írásban beterjeszteni. Az írásban történő beterjesztés módja e-mail. A polgármester a képviselő önálló indítványát az érintett bizottságnak átadja tárgyalásra és a jegyző javaslataival a következő képviselő-testületi ülésen előterjeszti.
(2) A polgármester az önálló indítványt a Képviselő-testület ülésén napirendi pontként javasolhatja. Ennek hiányában az önálló indítvány benyújtásáról a Képviselő-testületet tájékoztatja, és az elutasítást köteles megindokolni.
(3) A tájékoztató alapján – amennyiben az indítványozó települési képviselő azt kéri – a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel és vita nélkül dönt a napirendre vétel kérdésében.
(4) A beterjesztésnek tartalmazni kell az önálló indítványt előterjeszteni kívánó nevét, sajátkezű aláírását, az indítvány tárgyát.
(5) A Képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok:
a) rendeleti javaslat;
b) normatív határozati javaslat;
c) határozati javaslat.
Nem önálló indítványok
34. § (1) Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható indítványok, nem önálló indítványok:
a) módosító javaslat a rendelettervezethez;
b) módosító javaslat a határozati javaslathoz;
c) bizottsági ajánlás.
(2) Az előkészítésért felelős bizottság a rendelettervezethez, határozati javaslathoz – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – ajánlást nyújthat be a Képviselő-testületnek. Az ajánlásnak tartalmaznia kell a kisebbségi véleményt is.
Az előterjesztés
35. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
a) döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányulhat;
b) beszámoló, jelentés valamely feladat elvégzéséről, szerv tevékenységéről;
c) tájékoztató anyag, amely tudomásulvételt igényel.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában írt előterjesztésre jogosult:
a) polgármester, alpolgármester;
b) jegyző;
c) témakör szerint illetékes bizottság elnöke;
d) bármely települési képviselő;
e) Képviselő-testület döntése alapján felkért szerv vagy szervezet vezetője.
(3) A rendelet-tervezet csak Képviselő-testület adott területen illetékes bizottságainak előzetes véleményezését követően terjeszthető a Képviselő-testület elé.
(4) További testületi előterjesztések a munkatervben meghatározott előkészítést követően kerülnek előterjesztésre. A Képviselő-testület tárgyalhatja, meghozhatja azt a döntést, amelynek elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, és amelynek elmulasztásával az önkormányzatot súlyos anyagi joghátrány érné, amennyiben a bizottság összehívása sikertelen, illetve összehívás esetén határozatképtelen.
(5) Kiemelkedő önkormányzati érdek olyan kérdésben történő döntés, amelyben a Képviselő-testületnek 15 napon belül döntést kell hoznia.
(6) Képviselő-testületi előterjesztésre csak a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek kerülhetnek.
(7) 29 Előterjesztés, határozati javaslat írásban, szóbeli előterjesztés csak költségvonzattal nem járó témában tehető.
(8) 30 Rendeletre vonatkozó javaslat kizárólag írásban tehető.
36. § (1) Egyszerű ügyekben írásbeli előterjesztést készíteni nem kell.
(2) Egyszerűbb ügynek tekinthető a költségvetési tételt, fejlesztést, működést, hitelfelvételt, személyi ügyet nem érintő kérdés. A meghívóban utalni kell a szóbeli előterjesztésre.
37. § (1) Az írásbeli előterjesztés két részből áll.
(2) Az első részben:
a) meg kell határozni az előterjesztés tárgyát;
b) meg kell nevezni az előterjesztőt;
c) le kell írni a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását;
d) be kell mutatni az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket;
e) számot kell adni a témában esetlegesen korábban született testületi döntések végrehajtásáról;
f) ismertetni kell a jogszabályi kereteket;
g) meg kell fogalmazni a jövőbeni feladatokat;
h) részletesen be kell mutatni a meghozandó döntés körülményeit, több döntési változat esetén az egyes alternatívák mellett és ellen szóló érveket, valamint a várható következményeiket
(3) A második részben:
a) fel kell tüntetni a rendelet-tervezetet, határozati javaslatot;
b) annak esetleges alternatíváit;
c) a végrehajtásért felelős személy(ek) megnevezését;
d) a végrehajtási határidőt.
(4) Az előterjesztések tartalmi és formai követelményeit az 5. melléklet tartalmazza.
38. § (1) 31
(2) Írásbeli előterjesztés csak a jegyző ellenőrzése után kerülhet a Képviselő-testület, illetve annak bizottsága elé.
39. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében, minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, mely során:
a) szót ad a napirendi pont előterjesztőjének szóbeli kiegészítésre;
b) szót ad az előterjesztést megtárgyaló bizottság előadójának a bizottság döntésének ismertetésére;
c) megnyitja a napirend vitáját, és a bejelentkezés sorrendjében szót ad a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak;
d) ismét szót ad a napirendi pont előadójának, hogy válaszoljon a vitában elhangzott hozzászólásokra;
e) lezárja a vitát.
(2) A hozzászólók sorrendjét – figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét – az elnök határozza meg.
(3) A vita lezárása után, a döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
40. § (1) A polgármester, alpolgármester, a képviselők, a bizottságok elnöke, a nemzetiségi önkormányzat elnöke, a jegyző javasolhatják a Képviselő-testületnek valamely előterjesztés, vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni.
(2) Sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy az önálló indítvánnyal együtt a Képviselő-testület ülésén szóban is elő lehet terjeszteni, melyet 3 napon belül a polgármesternél írásban is be kell nyújtani. A Képviselő-testület dönt a javaslat indokoltságáról.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület az indítványnak nem ad helyt, a sürgősségi indítvány kérdésében a napirend előtt egyszerű szótöbbséggel hozott határozatával dönt. Ha nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni.
(4) Az indítványnak a tárgyalásra és határozathozatalra alkalmasnak kell lennie. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt az elnök visszautasíthatja.
Interpelláció-kérdés
Interpelláció
41. § (1) Az interpelláció olyan felszólalás, amelynek tárgya szoros kapcsolatban áll az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe tartozik.
(2) A települési képviselő interpellációt intézhet:
a) polgármesterhez;
b) az alpolgármesterhez;
c) a bizottságok elnökéhez;
d) jegyzőhöz.
(3) Az interpellációt – az ülést megelőzően legalább 3 munkanappal – a polgármesternél kell írásban benyújtani, aki intézkedik annak a címzetthez való eljuttatásához.
(4) Az interpellációnak tartalmaznia kell:
a) az interpelláló nevét;
b) az interpelláció címzettjét;
c) az interpelláció tárgyát.
42. § (1) Az interpelláló a benyújtott interpellációja tartalmát a napirendek megtárgyalását követően a Képviselő-testület ülésén szóban ismertetheti és kiegészítheti.
(2) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell érdemi választ adni. A szóbeli válaszadás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. A Képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy az interpellált személy indokolt esetben 15 napon belül írásban is válaszolhat. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni. A válasznak tartalmazni kell a végrehajtásért felelős személy nevét és a végrehajtás határidejét.
(3) Írásban adott választ a következő rendes Képviselő-testületi ülés napirendjére kell tűzni, melynek során az interpelláció címzettje írásbeli válaszának tartalmáról tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(4) A válaszadást követően az interpelláló viszontválaszt adhat, melyben nyilatkozik arról, hogy a kapott választ elfogadja-e, ha igen, akkor a képviselőt-testület vita nélkül dönt a válasz elfogadásáról.
(5) Ha az interpellációra adott választ a települési képviselő nem fogadja el, a Képviselő-testület dönt annak elfogadásáról. Ha a választ a Képviselő-testület sem fogadja el, az ügy további vizsgálat és javaslattétel céljára a Képviselő-testület által kijelölt bizottság vagy a polgármester elé utalandó. A bizottság vagy a polgármester állásfoglalását és határozati javaslatát a következő ülésen terjeszti elő, amelyről a Képviselő-testület határoz. Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
(6) Az interpellációról a jegyző nyilvántartást vezet.
43. § (1) A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó bármely (pl. szervezeti, működési, döntés-előkészítési stb.) ügyben történő felvetés vagy tudakozódás.
(2) A települési képviselő a Képviselő-testület ülésén, a napirendek tárgyalását követően:
a) a polgármesterhez;
b) az alpolgármesterhez;
c) a jegyzőhöz;
d) a bizottságok elnökéhez;
legfeljebb 2 percben intézhet kérdést, amelyre az ülésen maximum 5 percben, szóban vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(3) A kérdést írásban is be lehet nyújtani – az ülést megelőzően legalább 2 munkanappal – a polgármesternél, aki intézkedik annak a címzetthez való eljuttatásához. A kérdésnek tartalmaznia kell:
a) a kérdező nevét;
b) a kérdés címzettjét;
c) a kérdés tárgyát.
(4) Az írásban benyújtott kérdés esetén a kérdés felvetője a kérdés tartalmát a napirendek megtárgyalását követően a Képviselő-testület ülésén szóban ismertetheti és kiegészítheti.
(5) A kérdésre adott válasz elfogadásáról sem a képviselő, sem a Képviselő-testület nem dönt.
A szavazás módja, Képviselő-testület döntései, a döntéshozatali eljárás
44. § (1) Szavazni csak személyesen lehet.
(2) A szavazás módja „nyílt” vagy „titkos” és ezeken belül „névszerinti” lehet. A szavazás érvényességéhez „egyszerű”, illetve „minősített” többség szükséges.
(3) A szavazás előtt a jegyző – törvényességi kérdésben – észrevételt tehet.
Nyílt szavazás
45. § (1) A Képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemelés formájában történik.
(3) Szavazásnál „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” szavazat adható.
Titkos szavazás
46. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben.
(2) Titkos szavazás esetén a polgármester javaslatára a Képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ, akik maguk közül elnököt választanak.
(3) A titkos szavazáshoz szükséges feltételek biztosításáról, szavazólapok előkészítéséről a jegyző gondoskodik. A szavazólapot az önkormányzat bélyegzőjével kell hitelesíteni annak átadása előtt, a képviselő jelenlétében. A szavazólap átvételét a képviselő a jegyzőkönyvhöz csatolt névjegyzéken tett aláírásával igazolja.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, melyet csatolni kell a testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
(5) A (4) bekezdés szerinti jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét, napját, kezdő és záró időpontját;
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét;
c) a szavazás során felmerült körülményeket;
d) a szavazás eredményét.
(6) A titkos szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki, melyet határozatba kell foglalni.
Név szerinti szavazás
47. § (1) Név szerinti szavazást – a Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározottakon túl – a Képviselő-testület bármely tagja indítványozhatja a szavazás megkezdése előtt. Az indítványról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A napirend elfogadása tárgyában, illetve ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem indítványozható.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, a képviselők pedig nevük elhangzása után „igen, „nem” vagy „tartózkodom” válasszal szavazhatnak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja.
(4) A név szerinti szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
48. § (1) Az egyszerű többséggel hozott határozathoz a jelenlévő képviselők több mint a felének az egybehangzó szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén a vitát tovább kell folytatni, és a vita lezárása után ismételten szavazni kell. Ha az ismételt szavazás esetén is szavazategyenlőség áll fenn, az előterjesztést az előkészítőnek átdolgozásra, mérlegelésre vissza kell adni, és azt a következő rendes ülésre elő kell terjeszteni, ahová az előterjesztő újabb megoldási javaslatot is köteles előterjeszteni.
(2) A Képviselő-testület döntéséhez minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott esetekben, továbbá:
a) a Képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához;
b) a polgármesterrel szembeni kereset benyújtásáról szóló határozat meghozatalához;
c) a gazdasági program elfogadásához;
d) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, tagi kölcsön nyújtásához;
e) önkormányzati vagyonnal való rendelkezéshez ötmillió forint felett;
f) helyi népszavazás kiírásához;
g) kitüntetés adományozásához;
h) gazdasági társaság alapításához, gazdasági társaságba tagként való belépéshez;
i) testületi hatáskörök átruházásához, annak visszavonásához;
j) mindazon egyéb esetekben, amikor a törvény a döntéshozatalhoz minősített többséget ír elő.
Döntéshozatal
49. § (1) A képviselő-testület határozatképességére és a javaslat elfogadásához szükséges szavazatok számára a Mötv. 47. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését 3 napon belüli időpontra újra össze kell hívni.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével valamennyi ügyben döntést hozhat.
(4) A polgármester a (3) bekezdés szerint meghozott döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(5) A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, – az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – olyan a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben hozhat döntést, amely kiadást növelő hatással nem jár.
50. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) A polgármester az előterjesztett és a vitában elhangzott, döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokról kell szavazni a Képviselő-testületnek, majd a döntéséről végleges határozatot hozni.
51. § (1) A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, a szóbeli előterjesztésben, vagy az ülés vezetője által a vita összefoglalása után megfogalmazott döntési javaslat.
(2) A határozati javaslatnak
a) tartalmaznia kell az előterjesztés témájának rövid összefoglalását;
b) törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek, pontosan megfogalmazottnak és végrehajthatónak kell lennie;
c) szükség esetén rendelkeznie kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott döntés részben vagy egészben történő hatályon kívül helyezéséről;
d) pénzügyi kihatás esetén rendelkeznie kell a költségvetési forrásról;
e) végrehajtást igénylő döntésnél a végrehajtási záradékban meg kell jelölnie a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtási határidőt.
Kizárás a döntéshozatalból
52. § (1) A döntéshozatalból kizárható az a képviselő, akit, vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét.
(2) A szavazásból való kizárásról a Képviselő-testület az érintett vagy bármely képviselő javaslatára vita nélkül, minősített többséggel, nyílt szavazással határoz.
(3) A polgármester kizárása esetén a napirendi pont döntéshozatala vonatkozásában az ülésvezetői teendőket az alpolgármester, akadályoztatása esetén a Pénzügyi és Vagyonnyilatkozat Ellenőrző Bizottság elnöke látja el.
(4) Amennyiben a képviselő elmulasztja személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó kötelezettségét, a Képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti.
(5) A jegyző jogszabálysértő döntés és működés jelzésére irányuló kötelezettségére az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(6) A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
A jegyzőkönyv
53. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely Mötv. előírásaiban foglaltakon túlmenően tartalmazza:
a) az ülés helyét, időpontját, az ülés megnyitásának időpontját;
b) a távolmaradt képviselők nevét, a távollét okát, vagy, hogy annak okát a képviselő nem jelezte, megjelent képviselők nevét,
c) az elfogadott napirendet;
d) napirendi pontonként az előterjesztők nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét;
e) a szavazás módjára való utalást, az elfogadott határozatok és rendeletek szövegét, az esetleges kisebbségi véleményt;
f) az elhangzott bejelentéseket, tájékoztatókat, interpellációkat, kérdéseket, az azokra adott válaszokat, határozatokat, megtett intézkedéseket;
g) a képviselő kérésére, véleményének – ilyen irányú szándéka esetén szó szerinti – rögzítését;
h) a polgármester ülésvezetéssel kapcsolatos intézkedéseit;
i) az ülés lezárásának időpontját;
j) aláírásokat, dátumot, pecsétet.
(2) A jegyzőkönyv melléklete:
a) a meghívó;
b) az előterjesztések, határozat- és rendelet-tervezetek egy-egy példánya;
c) jelenléti ív;
d) névszerinti szavazás esetén a hitelesített névsor;
e) a képviselő kérésére az írásban benyújtott hozzászólása;
f) a jegyző törvényességi észrevétele.
(3) A jegyzőkönyvet a tanácskozásról készített hangfelvétel alapján kell elkészíteni, melyről a jegyző gondoskodik.
(4) A zárt ülésről, illetve napirendi pont zárt ülésen való tárgyalásáról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
54. § (1) A jegyzőkönyvek – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – egy-egy példányát a Diósjenői Polgármesteri Hivatalban, betekinthetőséget biztosítva kell tartani, továbbá az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni az ülést követő 15 napon belül. A Polgármesteri Hivatalban kezelt példányokat évente be kell köttetni. A jegyzőkönyvről, illetőleg annak részeiről, valamint más önkormányzati dokumentumokról az állampolgárok – térítési díj ellenében – másolatot kérhetnek.
(2) 32 A jegyzőkönyvet aláírásával a polgármester és a jegyző hitelesítik.
(3) A jegyzőkönyvek további egy példányát – mint nem selejtezhetőt kell irattározni, egy példányt pedig az üléstől számított 15 napon belül a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek meg kell küldeni.
Lakossági fórumok
55. § A lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják a lakossági fórumok. Ezek a következők:
a) közmeghallgatás,
b) falugyűlés
c) képviselői fogadóóra.
56. § (1) A Képviselő-testület évente legalább kétszer közmeghallgatást tart az éves munkatervében meghatározott időpontban.
(2) 33 A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a lakosságot a testületi ülésekhez hasonló módon, legalább 14 nappal az ülés előtt tájékoztatni kell.
(3) 34 Az Mötv. 54. §-a alapján a közmeghallgatás elektronikus úton is megtartható.
57. § (1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerződések képviselői közérdekű ügyben a Képviselő-testület egyes települési képviselőihez, a polgármesterhez, alpolgármesterhez, Képviselő-testület tagjaihoz és a jegyzőhöz kérdést intézhetnek, közérdekű javaslatot tehetnek.
(3) A település lakossága számára lehetővé kell tenni, hogy kérdéseit, javaslatait a közmeghallgatás előtt legalább 7 nappal írásban, valamint az ülésen szóban is megtehesse. A kérdések, illetve javaslatok legalább, 7 nappal történő írásbeli benyújtása esetén lehetőség van arra, hogy az érintett már az ülésen is választ kapjon kérdésére.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amit szintén meg kell küldeni az települési önkormányzatok működésének törvényességi ellenőrzését végző szervnek.
(5) A Képviselő-testület – a polgármester előterjesztésére – a közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat értékeli és kijelöli azt a személyt (szervezetet), aki (amely) a közmeghallgatás során elhangzott hozzászólások tartalmát megvizsgálja, s a szükséges intézkedéseket kezdeményezheti, előkészítheti.
A Képviselő-testület döntései
58. § (1) A Képviselő-testület döntéseit
a) rendelet;
b) a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (1) bekezdése szerinti normatív határozat;
c) határozat formájában hozza meg.
(2) A Képviselő-testület normatív határozattal vagy határozattal dönt a rendeletalkotást nem igénylő kérdésekben.
59. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati rendeletalkotási felhatalmazása a Mötv. 32. § (2) bekezdés a) pontján, valamint a 42. § 1. pontján alapul.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester;
b) a települési képviselők;
c) a Képviselő-testület bizottságai;
d) a jegyző.
(3) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést a polgármesternél lehet benyújtani.
(4) A polgármester a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság elnöke és a jegyző bevonásával– az adott eset összes körülményét mérlegelve – megvizsgálja, hogy
a) a rendeletalkotás indokolt-e,
b) a rendelet megalkotásának célja valós-e,
c) a tervezett szabályozás nem áll-e ellentétben magasabb szintű jogszabállyal,
d) melyek a rendelet hatályosulásának várható feltételei.
60. § (1) Amennyiben a kezdeményezés megfelel a 59. § (4) bekezdésben meghatározott feltételeknek, akkor a polgármester a rendelet-tervezet elkészítésével a jegyzőt megbízza, aki koordinációs, szakmai, adminisztrációs feladatai körében:
a) a közreműködők között elosztja az előkészítéssel összefüggő feladatokat,
b) gondoskodik a bizottsági vélemények beszerzéséről és feldolgozásáról,
c) biztosítja az elvi célkitűzések érvényesítését, a vitás kérdések megfelelő szintű eldöntését,
d) együttműködik az érintett szervekkel,
e) megszervezi az adminisztrációs munkát,
f) részt vesz a tervezet testület előtti megvitatásában.
(2) A tervezet előkészítéséhez a Képviselő-testület – indokolt esetben – más szakértőket is felkérhet, illetőleg előkészítő csoportot hozhat létre.
(3) A rendelet-tervezetet és annak indokolását a Polgármesteri Hivatal készíti elő. A Polgármesteri Hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet állandó bizottság, ideiglenes bizottság vagy külső szakértő készíti el.
(4) A (8) bekezdésben foglalt kivétellel a rendelet-tervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek keretében az állampolgárok, a nem állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak az önkormányzat honlapján a rendelet-tervezet véleményezésére kialakított oldalon megadott elektronikus levélcímen.
(5) Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely sérti a közerkölcsöt, a rendelet-tervezet tárgyához nem illeszkedik, vagy név nélküli.
(6) A rendelet-tervezetet úgy kell a véleményezésére kialakított oldalon közzétenni, hogy a tervezet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan a véleményezésre jogosultaknak elegendő idő álljon rendelkezésre a rendelet-tervezet érdemi megítéléséhez, a vélemények kifejtéséhez.
(7) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a Polgármesteri Hivatal lakossági fórumot szervezhet.
(8) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet,
b) a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályait meghatározó, a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet, valamint
c) a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.
(9) A rendelet-tervezetet indokolással együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. Az indokolásnak tartalmaznia kell azokat az okokat, célokat, amelyek a szabályozást szükségessé teszik.
(10) A szavazás előtt a jegyzőnek nyilatkoznia kell a rendelet-tervezet törvényességéről.
61. § (1) Az Önkormányzat rendeletét az elfogadását követő napon a hivatal hirdetőtáblájára való kifüggesztéssel és az önkormányzat hivatalos honlapján kell kihirdetni, melyről a jegyző gondoskodik. A rendelet a Diósjenői Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján nyolc napra történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.
(2) A rendeletek a – jegyzőkönyvekkel együtt – a hivatalban is megtekinthetők.
(3) A rendeletek megjelölését tekintve a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet előírásai az irányadók. A rendeleteket külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal kell ellátni.
(4) A hatályos rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet.
62. § (1) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, nem számozott, alakszerű határozat nélkül dönt:
a) a napirend meghatározásáról,
b) ügyrendi kérdésről,
c) képviselői interpellációra adott válasz elfogadásáról,
e) tájékoztató elfogadásáról,
f) név szerinti szavazás elrendeléséről.
63. § (1) A vita lezárását követően a polgármester vagy a napirendi pont előterjesztője – amennyiben az előterjesztésben szereplő határozati javaslattól eltér – megfogalmazza a határozati javaslatot.
(2) A napirendi pont előterjesztője határozati javaslatát főszabályként írásban, előterjesztése részeként fogalmazza meg.
(3) A határozati javaslatot úgy kell megfogalmazni, hogy arra egyértelmű igen, nem, vagy tartózkodom választásával lehessen szavazni.
(4) A határozati javaslat részekre is bontható, ez esetben részenként kell szavazni.
64. § (1) A módosító javaslatokról külön-külön kell szavazni. A módosító javaslatról a Képviselő-testület olyan arányú szavazással határoz, amilyen arányú szavazással a teljes határozatról dönt.
(2) A határozat teljes szövegéről szavazni az elfogadott módosító javaslatoknak a határozattervezet szövegébe történt beillesztése után lehet.
65. § (1) A Képviselő-testület határozatai a – jegyzőkönyvekkel együtt – a hivatalban megtekinthetők.
(2) A Képviselő-testület határozatait külön-külön, naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal kell ellátni. A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, elfogadásának évét, hónapját és napját.
(3) A határozati javaslatot annak végrehajtására megadott határidő kitűzésével, a végrehajtásért felelős és a végrehajtását végző megjelölésével kell megfogalmazni. Nem szükséges a végrehajtásért felelős megjelölése, ha a határozat csak általános érvényű állásfoglalást tartalmaz. A Képviselő-testület határozat-kivonatait a jegyző aláírásával és bélyegzője lenyomatával hitelesíti. A jegyző köteles a határozatokat az ülést követő 30 napon belül az érintettek részére eljuttatni.
(4) A határozatokról végrehajtásáról a jegyző nyilvántartást vezet. A határozatok 1 példányát évente be kell köttetni.
(5) Zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosak.
Helyi népszavazás
66. § A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás rendjét.
A polgármester, alpolgármester, jegyző
67. § (1) A Képviselő-testület elnöke a polgármester, aki e minőségében képviseli a testületet a hatóságok, hivatalok, gazdasági szervezetek és a lakosság előtt.
(2) 35 A polgármester tevékenységét társadalmi megbízatásban látja el, akadályoztatása vagy szabadsága ideje alatt az alpolgármester helyettesíti.
(3) 36 A polgármester minden hónap első hétfőjén előzetes bejelentkezés alapján 14.00 és 16.00 óra között fogadóórát tart, amelyen az állampolgárok kérdéseikkel közvetlenül hozzá fordulhatnak. Az előzetes bejelentkezést legalább a fogadóórát megelőző 5 napon, belül kell megtenni a Polgármesteri hivatal titkárságán személyesen vagy telefonon.
(4) A polgármester az önkormányzat képviseletében nyilatkozik a sajtónak és a hírközlő szerveknek.
(5) A polgármester illetményét és költségtérítését – a hatályos jogszabályoknak megfelelően – az alakuló ülésén a Képviselő-testület állapítja meg. A polgármester illetményének emeléséről, a polgármester jutalmazásáról, a jutalom összegéről, a Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozat Ellenőrző Bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt.
68. § (1) Amennyiben a polgármester a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot az Mötv.-ben meghatározott időn belül nem szünteti meg és az összeférhetetlenség alapjául szolgáló körülmények fennállásának vizsgálatát bármely képviselő indítványozza, az indítványt a Képviselő-testület tagjaiból választott 3 tagú bizottságnak kell kivizsgálnia. Az indítvány a vizsgálóbizottság állásfoglalását követően kerülhet a Képviselő-testület elé.
(2) A Képviselő-testület tagjaiból választott 3 tagú bizottság javaslatát, a tények feltárása, az ügy kivizsgálása után teheti meg. Ennek során iratokat szerezhet be, személyeket hallgathat meg.
69. § (1) A polgármester feladatai a Képviselő-testület működésével összefüggésben:
a) összehívja és vezeti a Képviselő-testület üléseit, a napirendek előtt vagy a napirendeket követően tájékoztatást tarthat,
b) biztosítja a Képviselő-testület demokratikus széles nyilvánosság melletti működését,
c) képviseli a Képviselő-testületet, önkormányzatot,
d) az önkormányzati rendeleteket, valamint a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a jegyzővel együtt aláírja,
e) segíti a települési képviselők munkáját,
f) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat.
(2) A polgármester bizottság működésével kapcsolatos feladatai:
a) indítványozza a bizottságok összehívását,
70. § (1) A polgármester kapcsolatot tart, együttműködik a helyi társadalmi szervekkel, helyi gazdasági egységekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel, a lakossággal.
(2) A polgármester rendkívüli helyzetben, elemi csapás esetén köteles intézkedni. Az intézkedés kapcsán dönthet a szükséges költségek fedezetének biztosításáról, amelyről a soron következő ülésen a Képviselő-testület tájékoztatja.
Alpolgármester
71. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 1 fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi munkáját. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester fogadóórát tart, melynek időpontja a Jenői Napló-ban és a község hivatalos honlapján kerül közzétételre.
(4) 38 A polgármestert akadályoztatása esetén vagy szabadsága ideje alatt helyettesíti.
(5) 39 Az alpolgármester illetményét és költségtérítését az alakuló ülésén a Képviselő-testület állapítja meg. Az alpolgármester illetményének emeléséről, jutalmazásáról, a jutalom összegéről a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt.
Jegyző4
72. § (1) A polgármester a Mötv.-ben meghatározott képesítési követelményekkel rendelkező jegyzőt foglalkoztat.
(2) A jegyző vezeti a Polgármester Hivatalt.
(3) Gyakorolja a munkáltatói jogokat az (2) bekezdésben megjelölt hivatal köztisztviselői törvény hatálya alá tartozó munkavállalók tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, annak visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester írásos egyetértését be kell szereznie.
(4) A jegyző feletti munkáltatói jogok gyakorlása a polgármestert illetik.
(5)5 A jegyzői feladatokat és hatásköröket a jegyző tartós távolléte vagy akadályoztatása esetén az aljegyző látja el.
(6) 41
(7) 42
(8) 43
Aljegyző6
72/A. §7 (1) A polgármester a jegyző javaslatára - a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint, a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására – határozatlan időre aljegyzőt nevez ki.
(2) Az aljegyző feladatait a jegyző határozza meg, melyet a Polgármesteri Hivatal ügyrendjével együtt kell kezelni. Az aljegyző ügyfélfogadási idejére a Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási ideje az irányadó.
(3) Helyettesíti a jegyzőt tartós távolléte vagy akadályoztatása esetén.
(4) Az aljegyzőt tartós távolléte vagy akadályoztatása esetén a megbízott köztisztviselő látja el.
(5) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a helyettesítésével megbízott köztisztviselő látja el.
73. § (1) A jegyzőnek az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatai:
a) törvényességi szempontból ellenőrzi a Képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) a Képviselő-testület ülésein a vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után törvényességi észrevételt tehet,
c) gondoskodik a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
d) tanácskozási joggal részt vesz a Képviselő-testület és a Képviselő-testületi bizottságok ülésein,
e) a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak és a polgármesternek köteles jelezni, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
f) a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét az ülést követő 15 napon belül köteles megküldeni a kormányhivatalnak és a képviselőknek elektronikus formában.
g) tájékoztatja a Képviselő-testületet a polgármesteri hivatal munkájáról,
h) dönt a hatáskörébe tartozó ügyekben, szabályozza ezen ügyekben a kiadmányozás rendjét,
i) a polgármesterrel együtt aláírja az önkormányzati rendeleteket,
j) gondoskodik az önkormányzati rendelet kihirdetéséről,
k) önállóan megbízással, vagy belső ellenőrzési társulás útján ellátja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését;
l) ellátja a 73. § (2) bekezdésben megjelölt Hivatal, mint költségvetési szerv operatív gazdálkodási feladatai irányítását.
(2) A jegyző rendeletalkotással kapcsolatos feladatai:
a) kezdeményezheti rendelet alkotását,
b) végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat.
(3)8
(4)9
Diósjenői Polgármesteri Hivatal, Nemzetiségi Önkormányzat
Diósjenői Polgármesteri Hivatal
74. § (1) A Képviselő-testület – Diósjenői Polgármesteri Hivatal elnevezéssel – a jegyző vezetésével egységes hivatalt működtet az Önkormányzat, a helyi nemzetiségi önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Diósjenői Polgármesteri Hivatal helyi költségvetési szerv, önálló jogi személy. Az önkormányzat éves költségvetése határozza meg a Polgármesteri Hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési fenntartási kötelezettségeket. A Polgármesteri Hivatal részletes működési szabályait és ügyrendjét a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg.
75. § (1) Az önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat az együttműködésükre vonatkozó részletes szabályokat továbbá az önkormányzat által a nemzetiségi önkormányzat részére biztosított – a nemzetiségi önkormányzat testületi működéséhez szükséges – feltételeket külön megállapodásban rögzíti.
A Képviselő-testület bizottságai
76. § (1) A Képviselő-testület állandó, ideiglenes vagy albizottságot hozhat létre.
(2) A Képviselő-testület a bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről, nevének meghatározásáról létrehozásakor dönt. A döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő indítványozhatja. A Képviselő-testület az előző kérdésekben minősített többséggel dönt.
77. § (1)10 A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi- és Vagyonnyilatkozat Ellenőrző Bizottság.
Rövidített neve: PVEB
b) Szociális, Környezet- és Állatvédelmi Bizottság.
Rövidített neve: SZKÁB
(2) Bizottságok tagjainak névsorát a 4. függelék tartalmazza.
(3) A bizottságok elnökére és tagjaira a polgármester tesz javaslatot. A bizottságok elnökét és tagjainak többségét a Képviselő-testület tagjai közül kell megválasztani. A Képviselő-testület a bizottságok elnökét és tagjait minősített többségű szavazással választja meg. A bizottságok elnökét és tagjait a Képviselő-testület zárt ülésen választja meg; ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele. A bizottságok egyszerű szótöbbséggel a bizottság tagjai közül az elnök helyettesítésére elnök-helyettest választanak. A bizottságok tagjainak számát a Képviselő-testület 3 főben határozza meg.
(4) A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt megválasztásukkor vagy megválasztásukat követő testületi ülésen esküt tesznek.
(5) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelességei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
78. § (1) A Képviselő-testület Mötv.-ben meghatározottakon túlmenően meghatározza bizottságok feladat- és hatáskörét, ezen belül megállapítja a bizottságok döntési jogkörét. Átruházott hatósági és döntési hatáskört a Képviselő-testület külön rendeletben állapít meg.
(2) A bizottságok jog- és hatáskörét csak a Képviselő-testület módosíthatja, vonhatja meg. A bizottságok nevében történő eljárásra csak a bizottságok tagja hatalmazható fel.
(3) A bizottságok – feladatkörében – a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat valamennyi intézménye és más érintett tekintetében:
a) előkészítik a Képviselő-testület döntéseit,
b) ellenőrzik a döntések végrehajtását,
c) külön rendeletben megállapított döntési jogaikat gyakorolják.
(4) Ha a bizottság – feladatkörén túl – a Képviselő-testület álláspontjától, céljától való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti az illetékes bizottság előzetes tájékoztatása után.
79. § (1) A bizottságok munkáját az elnök irányítja.
(2) A bizottságot az elnök képviseli. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság képviselő tagja teljeskörűen jogosult az elnököt helyettesíteni.
(3) A tagok a bizottságok ülésein hozott döntések alapján látják el feladataikat.
80. § (1) A bizottságok legalább fél évre meghatározzák rendes üléseiknek számát és időpontját. A bizottságok munkatervét a Képviselő-testület munkatervének elfogadását követő ülésén fogadja el. A rendes ülések időpontjáról a bizottságok kötelesek a Képviselő-testületet írásban tájékoztatni.
(2) A bizottságot az elnök hívja össze, mind rendes, mind rendkívüli ülésre.
(3) Rendkívüli ülést kell összehívni, ha azt legalább 2 tag az elnöknél kezdeményezi.
(4) A polgármester – az elnökhöz intézett – indítványára a bizottságot össze kell hívni.
(5) A bizottságok összehívását a Képviselő-testület is kezdeményezheti.
(6) A bizottságok a kezdeményezést követő 5 munkanapon belüli időpontra kell összehívni.
81. § (1) A bizottságok ülését meghívóval kell összehívni. A meghívót és az előterjesztéseket a bizottsági üléseket megelőző 3 nappal korábban meg kell küldeni a bizottságok tagjainak, települési képviselőknek és minden érintett személynek.
(2) A bizottságok a jegyzőn, illetve a polgármesteren keresztül a Polgármesteri Hivataltól munkaanyagok, írásos előterjesztések elkészítését, feladatuk ellátásához szükséges adatok szolgáltatását, javaslatok megtételét igényelhetik.
(3) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait, az ülések technikai előkészítését a Hivatal látja el – a jegyzővel és a polgármesterrel folytatott – előzetes egyeztetés alapján.
82. § (1) A bizottságok ülését az elnök, akadályoztatása esetén elnökhelyettes vezeti.
(2) A bizottságok ülése nyilvános, azon tanácskozási joggal részt vehet a polgármester, bármelyik települési képviselő, a jegyző, és az általuk meghívott személy. Zárt ülés a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint tartható. A bizottsági meghívók közzététele a képviselő-testületi ülésre szóló meghívó közzétételének szabályai szerint történik.
(3) A bizottságok a települési képviselő javaslatára a feladatkörükbe tartozó ügyet kötelesek legkésőbb a következő ülésén megtárgyalni.
(4) A bizottságok napirendjére – kötött határidővel – a feladat- és hatáskörébe nem tartozó ügy felvételéről nyílt szavazással döntenek.
83. § (1) A bizottságok határozatképességére, döntéshozatalára, a szavazás módjára, a döntéshozatalból való kizárásra a Képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottságok döntéseit egyszerű többséggel hozza meg.
(3) A bizottságok átruházott hatáskör gyakorlása során döntésüket határozatként jelenítik meg.
(4) A bizottságok a Képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor véleményt, állásfoglalást alakítanak ki, javaslatot tesznek, amelyet szintén határozatba foglalnak.
(5) Amennyiben a bizottságok a Képviselő-testület ülésének előterjesztését határozatképtelenség, illetve a bizottság összehívásának akadálya miatt nem tudják tárgyalni, akkor az előterjesztést a Képviselő-testület jogosult megtárgyalni és abban döntését meghozni.
(6) Az (5) bekezdés esetén nem alkalmazható a 36. § (3) bekezdése.
(7) A bizottságok döntésének kiadmányozója az elnök vagy akadályoztatása esetén az elnökhelyettes. Átruházott hatáskörben hozott döntés esetén a bizottság határozatait a jegyző köteles az érintettek részére az ülést követő 48 órán belül eljuttatni. A jegyző a bizottságok határozatairól nyilvántartást vezet.
84. § (1) A Képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatáskörben hozott döntések végrehajtásáról, továbbá a működésükhöz szükséges szakmai, technikai és adminisztrációs feltételek biztosításáról a jegyző gondoskodik.
(2) A Bizottságok működési szabályzatait a 4. melléklet tartalmazza.
Ideiglenes bizottság
85. § (1) A Képviselő-testület által szükségesnek tartott esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hoz létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladata elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(2) Ideiglenes bizottság megalakítását javasolhatja:
a) a polgármester,
b) a Képviselő-testület bármely tagja,
c) a Képviselő-testület bármely bizottsága,
d) a jegyző.
(3) A Képviselő-testület meghatározza az ideiglenes bizottság feladatkörét, működésének idejét, tagjainak számát, megválasztja elnökét és tagjait.
(4) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók, a (3) bekezdés alapján meghatározott eltérésekkel.
(5) Ideiglenes bizottság elnöke csak képviselő lehet. A bizottság nem képviselő tagjává az adott területen kellő jártassággal, szakismerettel rendelkező személyeket kell választani.
Az Önkormányzat vagyona költségvetése és gazdálkodása
86. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyonhasznosításról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
87. § (1) A képviselő-testület községi önkormányzat mindenkori éves költségvetését helyi rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait a mindenkor hatályos államháztartási törvény, míg a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az éves állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló (koncepció) főbb elemei:
aa) a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
ba) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő alapos elemzése,
ca) bevételi források, azok bővítésének lehetőségei,
da) kiadási szükségletek meghatározása,
ea) szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása,
fa) várható döntések hatásainak előzetes elemzése.
b) A második forduló főbb elemei:
ab) a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét,
bb) a költségvetési tervezet tartalmazza:
– bevételi forrásokat,
88. § (1)11 A települési képviselőket megillető tiszteletdíj és költségtérítés mértékéről a Képviselő-testület dönt. A Képviselő-testület az éves költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetési törvény határozza meg.
(2) Az önkormányzat gazdálkodására az államháztartási törvényben és az Mötv. 111-115. §-ában foglaltak az irányadóak.
(3) A polgármester évente egy alkalommal tájékoztatja a település lakosságát az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról az éves költségvetési beszámolóban.
(4) Az önkormányzat nevében a tárgyévi költségvetési rendeletben foglalt előirányzatok terhére kötelezettséget vállalhat:
90. § (1) A helyi önkormányzatok gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzat belső kontrollrendszerére az Mötv. 119-120. §-az az irányadó.
91. § (1) A Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben állapítja meg vagyonának és vagyoni értékű jogainak körét és a tulajdonosi jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat.
92. § (1) Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnytv.) 3. § e) pontja alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek az önkormányzat állandó bizottságának nem települési képviselő tagjai.
(2) Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek továbbá az önkormányzat által létrehozott ideiglenes bizottság tagjai, ha a feladat ellátása során a Vnytv. 3. § (3) ea) pontja alapján érintettek.
(3)14 Az Mötv. 39. §-ában meghatározott vagyonnyilatkozat-tételi eljárásról, a vagyon-nyilatkozatok nyilvántartásáról a Pénzügyi-, Vagyonnyilatkozat Ellenőrzési Bizottság az általa elfogadott szabályzat szerint gondoskodik, valamint javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a polgármester, alpolgármester, a képviselő és nem képviselő Mötv. 37. §-ban meghatározott összeférhetetlenségi és az Mötv. 38. §-ában meghatározott méltatlansági ügyeiben.
(4)15
Záró és hatályba léptető rendelkezések
93. § (1) Az SZMSZ mellékleteinek folyamatos gondozása a jegyző feladata.
(2) Az SZMSZ-t a Képviselő-testület évenként áttekinti, és ha szükséges módosítja.
(3)16 E rendelet mellékletei:
1. melléklet A Képviselő-testület feladatköre és önként vállalt önkormányzati feladatai
2. melléklet Polgármesterre átruházott hatáskörök
3. melléklet Állandó bizottságok által ellátandó feladatok.
4. melléklet Bizottságok működési szabályzata.
5. melléklet Az előterjesztések tartalmi és formai követelményei.
6.17 melléklet A jegyző helyettesítésével megbízott köztisztviselő
7.18
(4) A rendelet függelékei:
1. függelék Diósjenő Község Önkormányzata jelképei, pecsétlenyomatai
2. függelék Diósjenő Község fontosabb adatai és a hozzárendelt kormányzati funkciók
3. függelék Képviselő-testület névsora, lakcíme
4. függelék Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének állandó bizottság tagjainak névsora
5.19 függelék Társulások feladatonkénti felsorolása
6.20 függelék Az önkormányzat intézményei
7.21
8.22
(5) A rendelet függelékeinek naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
94. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.
(3) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 2/2018. (III.02.) számú, Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti Működési Szabályzatáról szóló és az azt módosító 8/2019. (XI.06.) számú önkormányzati rendelet.
6. melléklet a 2/2020 (III.2.) önkormányzati rendelethez28
7. függelék a 2/2020. (III. 2.) önkormányzati rendelethez a 2/2020. (III. 2.) önkormányzati rendelethez35
A 2. § (1) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (2) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (2) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A „Jegyző” alcím címe a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 72. § (5) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg. A 72. § (5) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az „Aljegyző” alcím címét a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 72/A. §-t a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A 73. § (3) bekezdését a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 73. § (4) bekezdését a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 77. § (1) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 88. § (1) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 88. § (6) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 88. § (7) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 92. § (3) bekezdése a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 92. § (4) bekezdését a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 93. § (3) bekezdés záró szövegrészét a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 93. § (3) bekezdés 6. pontja a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 93. § (3) bekezdés 7. pontját a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 93. § (4) bekezdés 5. pontja a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 93. § (4) bekezdés 6. pontja a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 93. § (4) bekezdés 7. pontját a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 93. § (4) bekezdés 8. pontját a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. melléklet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. melléklet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. mellékletet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (6) bekezdése iktatta be. A 6. mellékletet a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (V. 21.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.
A 6. melléklet 1. függelék a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (7) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet 2. függelék a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (8) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet 3. függelék a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (9) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet 4. függelék a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (10) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet 5. függelék a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (11) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet 6. függelék a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 9. § (12) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. függeléket a Diósjenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 10. § e) pontja hatályon kívül helyezte.