Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (II.25.) önkormányzati rendelete

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021. (II.25.) önkormányzati rendelete a 2021. évi költségvetésről

Hatályos: 2021. 07. 01- 2021. 09. 23

a 2021. évi költségvetésről

2021.07.01.

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I.29.) számú kormányrendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének feladat-és hatáskörét gyakorolva,

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testületére és szerveire, az Önkormányzat költségvetési szerveire, valamint az Önkormányzat gazdasági társaságainak önkormányzati költségvetési kapcsolataira.

(2) E rendelet alkalmazásában:

a) költségvetési szerv: a Polgármesteri Hivatal, valamint az Önkormányzat által alapított és irányított költségvetési szerv,

b) gazdasági társaság: az Önkormányzattal kötött közszolgáltatási szerződés alapján közfeladatot ellátó és önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság.

2. Az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek főösszege, a költségvetési egyenleg összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, a költségvetés szerkezeti rendje

2. §1 (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2021. évi költségvetése együttes

a) bevételének főösszegét 31.686.671.995 Ft-ban,

b) kiadásának főösszegét 31.686.671.995 Ft-ban,

c) költségvetési bevételének főösszegét 20.728.732.943 Ft-ban,

d) költségvetési kiadásának főösszegét 31.536.108.631 Ft-ban,

e) költségvetési egyenlegének összegét -10.807.375.688 Ft-ban, ezen belül

ea) a működési bevételek főösszegét 18.087.489.922 Ft-ban,

eb) a működési kiadások főösszegét 22.633.347.545 Ft-ban,

ec) a működési kiadások egyenlegét 229.397.536 Ft-ban;

ed) a felhalmozási bevételek főösszegét 2.641.243.021 Ft-ban,

ee) a felhalmozási kiadások főösszegét 8.902.761.086 Ft-ban,

ef) a felhalmozási kiadások egyenlegét -229.397.536 Ft-ban

f) költségvetési hiányát 10.807.375.688 Ft-ban

állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat a 10.807.375.688 Ft költségvetési hiányának belső finanszírozására a 2. melléklet III/9. pontja szerinti maradvány 4.929.765.280 Ft összegét, a III/11. pont szerinti nettó finanszírozási előleg bevétel 34.333.772 Ft összegét, a külső finanszírozására a 2. melléklet III/12. pontja szerinti államkötvény visszaváltás 5.993.840.000 Ft összegét veszi igénybe, melyet csökkent a 2. melléklet VI/11. pontja szerinti 150.563.364 Ft összegű nettó finanszírozási előleg visszafizetés összege.

(3) A költségvetés általános tartaléka 234.000.218 Ft.

(4) A céltartalék összege 3.581.361.183 Ft, ebből működési céltartalék 2.228.028.085 Ft, a felhalmozási céltartalék 1.353.333.098 Ft.

3. § (1) A költségvetés címrendjét az 1. melléklet tartalmazza.

(2) E rendelet

1. az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait mérlegszerűen a 2. melléklet,

2. a költségvetési szervek és az Önkormányzat összesített bevételeit kiemelt előirányzatonként a 3. melléklet,

3. a költségvetési szervek és az Önkormányzat összesített kiadásait kiemelt előirányzatonként a 4. melléklet,

4. az önkormányzati feladatok és a projektek kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatonként az 5.1. és az 5.2. mellékletek,

5. a Polgármesteri Hivatal kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatonként az 5.3 melléklet,

6. az Önkormányzat intézményei kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatonként az 5.4 melléklet,

7. az Önkormányzat és a költségvetési szervei irányítószervi támogatásból adódó halmozódás kiszűrése utáni kiadásait és bevételeit kiemelt előirányzatonként az 5.5. melléklet,

8. az Önkormányzat és a költségvetési szervek engedélyezett létszámát, valamint az önkormányzati közfoglalkoztatás létszámkeretét a 6. melléklet,

9. a pénzeszközátvételek és a támogatások, valamint a kölcsönök visszatérülésének az előirányzatait a 7. melléklet,

10. a pénzeszközátadás és támogatási kölcsönök tervezett kiadásait a 8. melléklet,

11. a működési és felhalmozási céltartalékokat a 9. melléklet,

12. az Önkormányzat felújítási tervét célonként és forrásonként a 10. melléklet,

13. az Önkormányzat fejlesztési kiadásait feladatonként és forrásonként a 11. melléklet,

14. az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését, az adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapítását a 12. melléklet,

15. az előirányzat-felhasználási ütemtervet a 13. melléklet,

16. az Önkormányzat összesített bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 14. melléklet,

17. a zárolt előirányzatokat a 15. melléklet,

18. az európai uniós valamint az egyéb költségvetési támogatással megvalósuló pályázatok előirányzatait a 16. melléklet

szerint állapítja meg.

(3) Az Önkormányzat önként vállalt feladatait a 17. melléklet tartalmazza.

3. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai

4. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket és a gazdasági társaságokat a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére az e rendeletben, a jogszabályokban, valamint a képviselő-testületi, bizottsági határozatokban foglaltak szerint.

(2) A költségvetés végrehajtása során kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig - a bevételek teljesülési ütemére figyelemmel - vállalható. Amennyiben a tervezett bevételek nem teljesülnek, az azok terhére jóváhagyott kiadási előirányzatok nem teljesíthetőek. A tervezett bevételek elmaradása esetén az önkormányzati finanszírozás, támogatás módosításáról a Képviselő-testület jogosult dönteni.

5. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügylet igénybevételét nem tervezi.

(2) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből, garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettsége „0” Ft.

(3) A tárgyévet követő évekre szóló, több évet érintő kötelezettségvállalásról az Áht. 36. § (5a) bekezdésében foglaltak figyelembevételével a Képviselő-testület jogosult dönteni.

(4) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek a rendelet 5.1-5.4. mellékleteiben meghatározott előirányzatokkal kötelesek összeállítani elemi költségvetésüket.

(5) A 11. § (1) és (6), a 12. § (1) és (3), valamint a 13. § (1)-(6) bekezdései szerint végrehajtott előirányzat módosítások és átcsoportosítások az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (4) bekezdésében szabályozottak szerinti költségvetési rendelet módosítások során átvezetésre kerülnek.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az (5) bekezdésben előírt rendeletmódosítási kötelezettséghez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség szabályozására.

(7) A költségvetés I. féléves teljesítéséről a polgármester 2021. szeptember 30. napjáig tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(8) A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzataival a jogszabályoknak megfelelően önállóan gazdálkodik.

(9) Azon költségvetési szerv, amelynek gazdálkodási feladatait a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ látja el, az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatások és az azokhoz kapcsolódó járulékok, valamint az egyéb közterhek előirányzataival önállóan, az egyéb előirányzatokkal a hatályos elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

6. § (1) A költségvetési szerv a költségvetési év kiadási előirányzatainak terhére abban az esetben vállalhat kötelezettséget, ha annak pénzügyi teljesítése a költségvetési évet következő év június 30-áig megtörténik.

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek maradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá és dönt a szabad maradvány felhasználásáról.

(3) A jóváhagyott maradványból a feladattal terhelt maradvány terhére történő kifizetések az önkormányzat költségvetési szervei, valamint az önkormányzati feladatok esetében az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. Korm. rendelet 46. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott módon teljesíthetőek. A fel nem használt előirányzatot az Önkormányzat elvonja. A már előző évben megkötött szerződések alapján a jogszabályi határidőt követően történő kifizetéseket a tárgyévi előirányzatok terhére kell teljesíteni.

7. § (1) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők illetményalapját 2021. január 1-től augusztus 31-ig 52.000 Ft-ban, 2021. szeptember 1-től 55.000 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetménykiegészítésre jogosultak, melynek mértéke felsőfokú iskolai végzettség esetén 2021. január 1-től augusztus 31-ig az alapilletmény 35%-a, 2021. szeptember 1-től 40%-a, középiskolai végzettség esetén az alapilletmény 20%-a.

(3) Az Önkormányzat költségvetési szerveinél jutalmazásra a 2021. költségvetési évben az elemi költségvetésben megállapított törvény szerinti illetmények, munkabérek eredeti előirányzatának 18%-áig vállalható kötelezettség.

8. § Az Önkormányzat a szociális ellátások kiadásait a helyi iparűzési adóból származó bevételeiből finanszírozza.

9. §2 A zárolt előirányzatok feloldásáról a polgármester jogosult dönteni. A zárolt előirányzatok feloldása az önkormányzat, valamint a költségvetési szervek feladatellátását nem veszélyeztetheti. A polgármester év közben az Önkormányzat költségvetési egyensúlyának megtartása érdekében jogosult a jóváhagyott kiadási előirányzatok zárolásáról dönteni.

10. § (1) Az európai uniós, illetve egyéb költségvetési támogatással megvalósuló projektek esetében a támogatás terhére kizárólag a támogatási szerződésben, támogatói okiratban rögzített, a projekt megvalósítása érdekében felmerülő kiadások teljesíthetőek.

(2) A költségvetési szervek, valamint a közszolgáltatási szerződés keretében ellátandó feladatokra vonatkozóan a gazdasági társaságok minden esetben kizárólag a polgármester előzetes engedélyével nyújthatnak be pályázatot.

(3) Az önkormányzat nevében a polgármester, a költségvetési szerv nevében a költségvetési szerv vezetője, a közszolgáltatási szerződés keretében ellátandó feladatokra vonatkozóan a gazdasági társaság vezetője képviselő-testületi döntés nélkül kizárólag olyan pályázatot nyújthat be, mely önrészt nem igényel és a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben, az alapító okiratban, a közszolgáltatási szerződésben meghatározott közfeladat és szakmai alaptevékenység ellátására irányul. A pályázat benyújtásával költségvetési éven túli tartós kötelezettségvállalás nem vállalható.

(4) Az önkormányzati önerő biztosítását igénylő, illetve éven túli tartós kötelezettségvállalást keletkeztető pályázatok esetében a pályázat benyújtásáról szóló döntés a Képviselő-testület hatásköre.

4. A költségvetés végrehajtásának speciális szabályai

11. §3 (1) ) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert

a) Polgármesteri, a képviselői és alpolgármesteri célkeretek,

b) Függő tételek rendezésének pénzügyi fedezete céltartalék,

c) Vállalkozásfejlesztési céltartalék,

d) Nyugdíjasok színházjegy támogatása céltartalék,

e) Magdolna-Orczy Negyed projekt beruházási céltartalék, valamint

f) az Általános tartalék terhére esetenkénti, legfeljebb 20.000.000 Ft összeg

felhasználására

(2) Az Általános tartalék módosított előirányzata 20.000.000 Ft összeg alá nem csökkenhet és a módosítás a következő évekre előzetes kötelezettségvállalást nem jelenthet. Az Általános tartalék terhére új felhalmozási előirányzatról szóló döntés a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

(3) Az alpolgármesteri keret kizárólag a tisztség ellátásához, a döntéshozatal elősegítéséhez szükséges tanácsadói tevékenységek díjazására, továbbá önkormányzati érdekek figyelembevételével a jogszabályi, valamint a támogatásokra vonatkozó szabályzatban foglalt előírások betartásával támogatások nyújtására használható fel.

(4) A képviselői keret céltartalék az önkormányzati képviselők kerület érdekében végzett munkájának elősegítése érdekében igénybe vehető szakértői megbízások dologi kiadásaira biztosít pénzügyi fedezetet 50 ezer Ft/fő/hó összegben. Ezen összeg ilyen célú felhasználására a képviselőcsoport vezetője írásban tehet javaslatot a polgármesternek, aki dönt a keret felhasználásáról. A képviselőcsoport vezetője az általa javasolt és jóváhagyott szakértői megbízások teljesítéséről köteles írásban szakmai beszámolót benyújtani a polgármester részére.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Kulturális, Civil, Oktatási, Nemzetiségi, Sport és Esélyegyenlőségi Bizottságot:

a) a Józsefvárosi Nemzetiségi Önkormányzatok programjaihoz támogatás céltartalék,

b) a Józsefvárosi Nemzetiségi Önkormányzatok működési támogatása,

c) a Civil szervezetek, alapítványok támogatása céltartalék,

d) az Egyházak, egyházi közösségek támogatása céltartalék,

e) a Sportolók, sportszervezetek támogatása céltartalék

felhasználására.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a Tulajdonosi, Vagyongazdálkodási és Közterülethasznosítási Bizottságot: a Városgazdálkodási és fejlesztési stratégiák, reklámfejlesztési koncepció céltartalék felhasználására.

(7) A Polgármester és a Bizottság az (1), (5) és (6) bekezdés szerinti átruházott hatáskörben – alapítvány részére nyújtott támogatás kivételével - támogatást nyújthat. Eltérő rendelkezés hiányában a támogatás nyújtására vonatkozó átruházott hatáskör gyakorlása a felhasználási feltételek meghatározásától az elszámolásig tartó folyamatot foglalja magában.

(8) Az (1), (5) és (6) bekezdés szerinti keretek és tartalékok terhére alapítvány részére nyújtandó támogatásra a Polgármester, illetve a Bizottság tesz javaslatot

(9) Az Általános tartalék polgármesteri hatáskörben történt felhasználásáról a Polgármester a Képviselő-testületet a soron következő költségvetés módosítás keretében tájékoztatja.

5. Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása a Polgármester hatáskörében

12. § (1)4 .A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az 11. § (1), (5) és (6) bekezdéseiben felsorolt átruházott hatáskörben hozott döntésekkel kapcsolatos előirányzat-módosításokra és előirányzatok közötti átcsoportosításokra.

(2) Az Önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatain belül és között, valamint a kiemelt előirányzatokon belül a rovatok közötti átcsoportosításra a Polgármester jogosult.

(3) A Polgármester a jóváhagyott költségvetés kiemelt előirányzatain belül és között, valamint a költségvetési szervek, továbbá a költségvetési szervek és az Önkormányzat között előirányzat átcsoportosítást, valamint előirányzat módosítást hajthat végre, különösen:

1. az Áht. 14. § (3) bekezdés szerinti bevételek és az ezen bevételekből teljesítendő kiadások, valamint az ezen kiadások finanszírozására jóváhagyott önkormányzati támogatás esetén,

2. a feladatellátás csökkenése miatt,

3. évközben jelentkező új feladatellátás és indokolt többletigény esetén,

4. a feladatellátás tervezett módjának változása esetén,

5. a beruházási, felújítási ÁFA és fordított ÁFA közötti előirányzat-rendezés esetén,

6. a pályázatok bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok módosítása esetén,

7. az egyedi támogatások bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok módosítása esetén,

8. jóváhagyott felújítási, beruházási előirányzatokon belül, valamint a felújítási, beruházási és dologi kiemelt előirányzatok között legfeljebb 10.000.000 Ft összegig.

(4)5 A (3) bekezdés 8. pontja szerinti átcsoportosítás az eredetileg jóváhagyott feladat végrehajtását nem veszélyeztetheti. Az átcsoportosítással új felhalmozási feladat végrehajtása nem kezdeményezhető.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat tárgyévi költségvetésében jóváhagyott kiadási előirányzatok maradványa terhére indokolt esetben az Általános tartalékot megemelje.

(6) A (1)-(3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítások és előirányzat átcsoportosítások utólag beépítésre kerülnek a költségvetési rendeletbe.

(7) Az Alaptörvény 53. cikke szerinti veszélyhelyzet esetén az Áht. 40. § (5) bekezdésében foglaltakon túlmenően a Polgármester az önkormányzati költségvetés körében átmeneti intézkedéseket hozhat, az előirányzatok között átcsoportosításokat hajthat végre, egyes kiemelt előirányzatok teljesítését felfüggesztheti. Ezen intézkedéseiről a Képviselő-testület soron következő ülésén beszámol.

6. Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása költségvetési szerveknél

13. § (1) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv a kiadási és bevételi előirányzatok módosítását, átcsoportosítását az Áht. 30. § (1), (3) bekezdés, valamint az Ávr. 35. § (10) bekezdés, az Ávr. 36. § (2)-(3) bekezdés, az Ávr. 42. §, az Ávr. 43. § (2)-(3) bekezdés és az Ávr. 44. § (2) bekezdés szerint végezheti a (2)-(11) bekezdésben foglalt rendelkezések figyelembevételével.

(2) Az (1) bekezdés szerinti saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-átcsoportosítások támogatási többletigényt sem a 2021. évben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.

(3) Az (1) bekezdés szerinti módosítással, átcsoportosítással érintett előirányzatok terhére csak a módosítás, átcsoportosítás jóváhagyását követően vállalható kötelezettség, teljesíthető kifizetés.

(4) A költségvetési szervek a bevételi előirányzataikat az eredeti vagy módosított előirányzaton felüli, félévente mindösszesen 500.000 Ft-ot meg nem haladó, pénzügyileg teljesült többletbevétellel saját hatáskörben módosíthatják. E fölött a többletbevétel kizárólag a Képviselő-testület hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítást követően, a felhasználásra engedélyezett többletnek megfelelő összegben és kiadási célokra használható fel.

(5) A költségvetési szerv a költségvetési rendeletben jóváhagyott felújítási, beruházási előirányzatokon belül, valamint a felújítási, beruházási és dologi kiemelt előirányzatok között feladatonként legfeljebb 1.000.000 Ft-ig a Polgármester előzetes engedélyét követően saját hatáskörben előirányzat átcsoportosításra jogosult.

(6)6 Az (1)-(5) bekezdés szerinti átcsoportosítás az eredetileg jóváhagyott feladat végrehajtását nem veszélyeztetheti, az átcsoportosítással új felhalmozási feladat végrehajtása nem kezdeményezhető.

(7) A költségvetési szervek alábbiakban felsorolt kiadási és bevételi előirányzatait (kötött felhasználású előirányzatok) elszámolási kötelezettség terheli:

1. az élelmezési kiadások és élelmezési bevételek előirányzatai;

2. munkaruha, védőruha kiadási előirányzatai;

3. céljelleggel biztosított személyi juttatások és azok járulékainak előirányzatai;

4. az oktatási, képzési kiadások előirányzatai;

5. az évközi engedélyezett létszámnövekedéshez kapcsolódó kiadási előirányzatok;

6. közüzemi díjak kiadási előirányzatai;

7. karbantartási feladatok kiadási előirányzatai;

8. ellátottak juttatásai bevételi, kiadási előirányzatai;

9. a pályázatok bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok;

10. az egyedi támogatások bevételei és az azok terhére tervezett kiadási előirányzatok;

11. az 1-10. pont szerinti kiadási előirányzatokhoz kapcsolódó ÁFA előirányzatok.

(8) A költségvetési szervek a maradványt, ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt a Képviselő-testület jóváhagyását követően használhatják fel.

(9) A maradvány elszámolás során a költségvetési szervek maradványából az alábbi tételek kerülnek elvonásra:

1. a kötött felhasználású kiadások előirányzatának szabad maradványa,

2. végleges feladatelmaradás miatt megmaradt összeg,

3. központi költségvetési támogatások jogosulatlanul igényelt összege,

4. személyi juttatások közterhei maradványából azon összeg, mely nem kapcsolódik a személyi juttatásokra jóváhagyott maradványhoz,

5. gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány összege,

6. a kötelezettségvállalással terhelt maradványból azon kiadások, melyek esetében a teljesítés a jogszabályi határidőben nem történt meg,

7. a többletbevételekből képződött maradvány azon része, melyről megállapítható, hogy a bevételi előirányzat alultervezettsége miatt keletkezett.

(10) A kötött felhasználású előirányzatok és a központi költségvetési előirányzatok igénylése, elszámolása, felhasználásának felülvizsgálata során feltárt hibás intézményi adatszolgáltatásból következő befizetési kötelezettségeket és az ehhez kapcsolódó esetleges bírságokat a költségvetési szerveknek saját forrásaiból kell fedeznie, arra a költségvetési szerv maradványát terhelő befizetési kötelezettség írható elő. A költségvetési szerv, illetve az általa foglalkoztatottak feladatellátása során okozott kárból eredő fizetési kötelezettségek teljesítésére a fenntartó finanszírozást nem biztosít, arra a költségvetési szervnek saját forrásai terhére kell biztosítania a pénzügyi fedezetet.

(11) Amennyiben a költségvetési szerv a pályázati támogatási összeget, vagy más céljelleggel kapott támogatás összegét, vagy annak egy részét úgy használja fel, hogy annak elszámolását a támogató nem fogadja el, az ezzel kapcsolatban felmerült kiadást a költségvetési szervnek saját költségvetése terhére kell teljesítenie, ezen kiadásra önkormányzati többlettámogatást nem igényelhet.

7. Pénzellátás, pénzintézeti kapcsolatok

14. § (1) A költségvetési szerv az előirányzat-felhasználási ütemterve alapján a kiadásaira vonatkozóan havi bontásban finanszírozási ütemtervet készít és azt a tárgyhónapot megelőző hónap 25. napjáig megküldi a Polgármesternek. A havi finanszírozási ütemterv a költségvetési szerv tárgyhót megelőző hónap utolsó napi bankszámlaegyenlegének figyelembevételével felülvizsgálatra, annak összegével szükség esetén módosításra kerül. Az intézmények finanszírozása a felülvizsgált finanszírozási tervek figyelembevételével történik.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit a bevételek növelése céljából egy évet meg nem haladó futamidejű betétként lekösse vagy legfeljebb három év futamidejű államilag garantált értékpapírba fektesse.

(3) A Polgármester a (2) bekezdés alapján hozott döntésről a döntést követő képviselő-testületi ülésen, az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek kezeléséről az éves beszámolóról szóló előterjesztés keretében tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(4) Az Önkormányzat költségvetési szerve hitelt nem vehet fel, kezességet nem vállalhat, a használatába adott ingatlanokat nem terhelheti meg.

8. Vegyes rendelkezések

15. § (1) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek esetében a kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi tételek kifizetése esetén kerülhet sor, figyelemmel az Önkormányzat és a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:

1. a személyi jellegű kiadások körében:

a) a K1101. rovaton elszámolt közfoglalkoztatással kapcsolatos személyi juttatások, valamint munkába járáshoz kapcsolódó közlekedési költségtérítések,

b) a K110. rovatcsoporton elszámolt foglalkoztatottak részére fizetett költségtérítések (közlekedési és egyéb költségtérítések),

c) a K1113. rovaton elszámolt foglalkoztatottak egyéb személyi juttatásai, segélyek, támogatások,

d) a K12. rovatcsoporton elszámolt megbízási díjak, tiszteletdíjak, reprezentációs kiadások (a 100 ezer Ft értékhatárig),

e) a K111. rovatcsoporton elszámolt foglalkoztatottak belföldi és külföldi kiküldetéséhez kapcsolódó napidíjak, illetménybe nem tartozó egyéb kifizetések esetén teljesíthetőek a kiadások készpénzben,

f) a K48 ellátottak pénzbeli juttatásai.

2. a dologi kiadások körében:

a) a K31. rovaton elszámolt készletbeszerzések (szakmai anyagok, üzemeltetési anyagok),

b) a K34. rovaton elszámolt reklám- és propaganda kiadások,

c) a K33. rovaton elszámolt szolgáltatási kiadások (karbantartás és kisjavítás, szakmai tevékenységet segítő egyéb szolgáltatás, egyéb szolgáltatások, közvetített szolgáltatások,

d) a K34. rovaton elszámolt kiküldetések dologi kiadásai,

e) a K355. rovaton elszámolt egyéb dologi kiadások

f) az a)-e) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351. Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások.

3. a felhalmozási kiadások körében:

a) a K6. rovaton elszámolt kis értékű (maximum 100 ezer Ft egyedi értékhatárig) tárgyi eszközök beszerzése, valamint

b) az a) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K67. beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadások.

(2) A (1) bekezdés 1.-3. pontja szerinti kiadásokra a foglalkoztatottaknak elszámolási kötelezettséggel adott előlegek esetén teljesíthetőek a kiadások készpénzben.

16. § (1) A költségvetési szerv az általa elismert, 30 napon túli tartozásállományáról havonta a tárgyhónapot követő hó 5-ig a polgármester részére adatszolgáltatást teljesít, melyről negyedévente a Költségvetési és Pénzügyi Bizottságot tájékoztatni kell.

(2) A költségvetési szervek és a gazdasági társaságok kötelesek félévente a 60 napon túli, lejárt esedékességű követelésállományról a Költségvetési és Pénzügyi Bizottságot tájékoztatni.

17. § (1) A Józsefvárosi Kártyáról szóló 64/2011. (XI. 07.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdése alapján a kártyadíj térítésének 2021. évi összege nulla Ft.

(2) A józsefvárosi természeti környezet védelméről szóló 28/2014. (VII. 01.) önkormányzati rendelet 18. § (3) bekezdése alapján a 2021. évben a fapótlási egységár, mint kompenzációs intézkedés mértéke 92.710 Ft.

(3) A Tervtanács tagjait megillető tiszteletdíj mértéke alkalmanként bruttó 25.000,- Ft.

9. Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Rendelkezéseit a 2021. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.

(2) Hatályát veszti a 2021. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 63/2020. (XII. 17.) önkormányzati rendelet.

(3) Hatályát veszti a Polgármesteri Hivatalnál közszolgálati jogviszonyban állók díjazásáról és egyéb juttatásáról szóló 46/2014. (XII. 12.) önkormányzati rendelet 4. § d) pontja

INDOKOLÁS

Általános indokolás
Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. (Áht.) 4. § (1) bekezdésnek megfelelően a 2021. évi költségvetésről szóló helyi önkormányzati rendelet megalkotása.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz
A rendelet hatályának megállapítása.
A 2. §-hoz.
Meghatározza a 2021. évi költségvetés működési és felhalmozási bevételeinek és kiadásainak főösszegeit,.megállapítja a költségvetés hiányát, a hiány belső finanszírozásának módját, valamint a költségvetés tartalékainak összegét.
A 3. §-hoz
Az Áht. 23. § (2) bekezdése és az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. Rendelet(Ávr.) 24. § (1) bekezdése rendelkezései szerinti tartalommal és szerkezettel megállapítja a költségvetés a költségvetés szerkezeti rendjét, a kiemelt előirányzatait a megjelölt mellékletek szerinti részletes kimutatásban.

A 4. §-hoz

Felhatalmazza a költségvetési szerveket és a gazdasági társaságokat a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére, és meghatározza a kötelezettségvállalás alapvető szabályait.

Az 5. §-hoz

Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügylet igénybevételére és abból keletkező kötelezettségére, a több évet érintő kötelezettségvállalásra, az elemi költségvetés összeállítására, a rendeletmódosítási kötelezettséghez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettségre és a költségvetési szervek előirányzat-gazdálkodására vonatkozó szabályokról rendelkezik.

A 6. §-hoz

Az önkormányzat és a költségvetési szervek maradvány-felhasználására vonatkozó szabályokról rendelkezik, összhangban az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. Korm. rendelet 46. § (1)-(3) bekezdésében foglaltakkal.

A 7. §-hoz

A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. tv. 61. § (6) bekezdése szerint a helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletben a 2021. évben – az önkormányzat saját forrásai terhére – a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában a Kvtv. 61. § (1) bekezdésében meghatározottnál magasabb összegben megállapíthatja az illetményalapot. A fenti felhatalmazás alapján a Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők illetményalapját 2021. január 1-től augusztus 31-ig 52.000 Ft-ban, 2021. szeptember 1-től 55.000 Ft-ban állapítja meg
Az elemi költségvetésben megállapított, törvény szerinti illetmények, munkabérek eredeti előirányzatának szintjét figyelembe véve az önkormányzati költségvetési szerveknél ezen előirányzat tekintetében 18%-ában maximalizálja a kötelezettségvállalás mértékét.

A 8. §-hoz

A szociális ellátások finanszírozásának fedezetéül – összhangban a helyi adókról szóló 1990. évi c. törvény 36/A §-ában foglaltakkal – a helyi iparűzési adóbevételeit jelöli meg.

A 9. §-hoz

A zárolt előirányzatok felhasználásának és a jóváhagyott előirányzatok évközi zárolásának szabályairól rendelkezik.

A 10. §-hoz

Az önkormányzat, a költségvetési szervek és a gazdasági társaságok által pályázati támogatás keretében megvalósítani kívánt célok megvalósítása érdekében benyújtandó pályázatokra vonatkozó költségvetési szabályokat határozza meg.

A 11. §-hoz

A költségvetés céltartalékainak felhasználására a polgármestert, a nemzetiségi önkormányzatok működési- és programtámogatása, a civil szervezetek, alapítványok, egyházak, egyházi közösségek, sportolók és sportszervezetek támogatása céljára szolgáló tartalékok felhasználására a Kulturális, Civil, Oktatási, Nemzetiségi, Sport és Esélyegyenlőségi Bizottságot hatalmazza fel. Felhatalmazza a Tulajdonosi, Vagyongazdálkodási és Közterülethasznosítási Bizottságot a Városgazdálkodási és fejlesztési stratégiák, reklámfejlesztési koncepció céltartalék felhasználására.
Meghatározza az Általános tartalék felhasználásának részletes szabályait, továbbá rendelkezik az alpolgármesteri keret és a képviselői keret céltartalék felhasználásának szabályairól.

A 12. §-hoz

A Képviselő-testület által a Polgármesterre átruházott előirányzat-módosítási és átcsoportosítási jogok körét, tartalmát és feltételeit határozza meg az Áht. és az Ávr. hatályos rendelkezéseinek megfelelően.

A 13. §-hoz

Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiadási és bevételi előirányzatainak saját hatáskörben történő átcsoportosításának feltételeit és szabályait határozza meg az Áht. és az Ávr. hatályos rendelkezéseinek megfelelően.
Meghatározza a költségvetési szervek részére elszámolási kötelezettséggel terhelt, kötött felhasználású előirányzatok körét.
A szigorú költségvetési gazdálkodás érdekében megállapítja a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörét a költségvetési szervek költségvetési maradványa felhasználásának engedélyezését illetően, továbbá meghatározza a maradvány-elszámolás szabályait.
A szigorú költségvetési gazdálkodás érdekében a költségvetési szervek részére megállapított kötött felhasználású előirányzatok, továbbá a központi költségvetési támogatások és a pályázati források felhasználásáról szóló téves adatszolgáltatás alapján és az intézményi feladat-ellátás során okozott károkból eredő bírságok, esetleges fizetési kötelezettségek irányító szerv és intézmények közötti rendezésének szabályait tartalmazza.

A 14. §-hoz

Az önkormányzat és költségvetési szervei zavartalan pénzellátásának, folyamatos likviditásának biztosítására vonatkozó szabályokról rendelkezik.
Az önkormányzati költségvetési szervek hitelfelvételének, kezességvállalásának és a használatukba adott ingatlanok terhelési tilalmát szabályozza.

A 15. §-hoz

Az Önkormányzat és a költségvetési szervek esetében a kiadások készpénzben történő teljesítésére vonatkozó szabályokat rögzíti.

A 16. §-hoz

A költségvetési szervek és a gazdasági társaságok követelés-, illetve tartozásállományával kapcsolatos adatszolgáltatási, tájékoztatási kötelezettség szabályairól rendelkezik.

A 17. §-hoz

Más jogszabályhoz kapcsolódó, évenként újra meghatározandó díjak kerülnek meghatározásra azzal, hogy a vonatkozó jogszabályok évközi módosítása esetén ezek beépülnek a területet szabályozó rendeletekbe.

A 18. §-hoz

Hatályba léptető rendelkezések.

18/A. §

5. melléklet

15. mellékl

1

A 2. § a Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

2

A 9. § a Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

3

A 11. § a Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

4

A 12. § (1) bekezdése a Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 12. § (4) bekezdése a Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 12. § b) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 13. § (6) bekezdése a Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 19/2021. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 12. § c) pontja szerint módosított szöveg.