Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2015 (XII.16.) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásról, annak igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
Hatályos: 2016. 01. 01- 2016. 02. 29Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2015 (XII.16.) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásról, annak igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
2016-01-01-tól 2016-02-29-ig
Csörög Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló többször módosított 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 29. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § Az Önkormányzat ebben a rendeletben (továbbiakban: rendelet) szabályozza a Gyvt. 29.§ (2) bekezdésében foglaltakat.
2. § A rendelet hatálya az Önkormányzat által fenntartott gyermekjóléti ellátást nyújtó intézményre, valamint a hatályos Gyvt.-ben meghatározott olyan személyekre terjed ki, akik Csörög község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel, vagy érvényes tartózkodási hellyel, vagy Csörög településszintű bejelentéssel rendelkeznek.
3. § Az Önkormányzat a Gyvt. 41. § (3) bekezdés a) pontja szerinti bölcsődei ellátást a Csörögi Csiri-Biri Óvoda és Bölcsőde többcélú intézmény (2135 Csörög, Kossuth utca 21. ) székhelyén biztosítja.
4.§ Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testülete a bölcsődei étkeztetést vásárolt szolgáltatás útján biztosítja.
II. fejezet
ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
Az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módjai és a kérelem elbírálásának szempontjai
5. § A személyes gondoskodást nyújtó ellátás iránti kérelmet a gyermekjóléti személyes gondoskodást biztosító intézmény vezetőjénél kell benyújtani.
6. § A kérelmet az intézményvezető saját hatáskörben bírálja el, kivéve, ha e rendelet másként rendelkezik.
7. § Amennyiben az intézvényvezető a kérelmet az 5. § szerint nem bírálja el, vagy a kérelmező az intézményvezető döntését vitatja, a döntés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a kérelmező – polgármesternek címzett és a Polgármesteri Hivatalnál benyújtandó - panasszal élhet.
8. § A polgármester határozattal dönt e rendeletben foglalt személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátás igénybevételéről és térítési díjáról az alábbi esetekben:
a)ha a kérelmező Csörög lakcímmel nem rendelkezik, de az Önkormányzat fenntartásában lévő intézmény személyes gondoskodást nyújtó ellátását kívánja igénybe venni,
b)a fenntartó nevében, Gyvt. 37/A § (4) bekezdésében foglalt esetben,
c)a személyi térítési díj elengedése, csökkentése vagy összegének vitatása esetén.
9. § Az intézményvezető a hozzá beérkezett, de polgármesteri hatáskörben elbírálandó kérelmeket a javaslatával együtt köteles az átvételtől számított 3 munkanapon belül a Hivatalhoz eljuttatni.
10. § A bölcsődei gyermekjóléti alapellátás iránti kérelmek elbírálásának főbb szempontjai:
- az ellátás, elhelyezés sürgőssége, krízis jellege,
- a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi állapota,
- a gyermek életkora,
- speciális ellátási igények.
11. § Túljelentkezés esetén az intézményvezető vezetésével felvételi bizottság működik, melynek további tagjai:
a) a gyermekjóléti szolgálat képviselője,
b) a területi védőnői szolgálat képviselője,
c) a bölcsőde szakmai vezetője.
Az ellátás megszűnésének esetei
12. § A személyes gondoskodást nyújtó ellátás a Gyvt. 37/A. § (1)-(3) bekezdései alapján szűnik meg.
A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokért fizetendő térítési díjak általános szabályai
13. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátásért, ha e rendelet vagy a Gyvt. másként nem rendelkezik, térítési díjat kell fizetni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított gyermekétkeztetés kivételével a személyes gondoskodást nyújtó alapellátások személyi térítési díjának megállapításánál az ellátást igénybe vevő jogosult, gyermek esetén a szülő vagy más törvényes képviselő rendszeres havi jövedelme vehető figyelembe.
14. § A bölcsőde intézményi gondozási díj alapja a nyersanyagköltséggel csökkentett szolgáltatási önköltség továbbá az állami finanszírozásból származó normatív támogatás különbözete.
15. § (1) A bölcsőde szolgáltatást igénybe vevő az ellátásért személyi térítési díjat fizet a gyermek gondozására, nevelésére, nappali felügyeletére és a vele történő foglalkozásra (továbbiakban: gondozására), valamint a gyermekétkeztetésre vonatkozóan.
(2) A fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető állapítja meg a Gyvt. 148. –151. §-a szerint.
16. § Az Önkormányzat jelen rendeletben foglalt gyermekjóléti alapellátások ellátási szerződés útján történő megvalósulása esetén a személyi térítési díj szabályozása az ellátási szerződésben kerül meghatározásra.
17. § Ha a Képviselő-testület módosítja a rendelet mellékletében meghatározott intézményi térítési díjat, a gyermekjóléti alapellátást nyújtó intézmény vezetője a módosítást követően soron kívül köteles a személyi térítési díjat felülvizsgálni
III. Fejezet
A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásért fizetendő térítési díjak speciális szabályai
Gyermekétkeztetés
18. § (1) A Gyvt. 68. § (3) bekezdés a) pontja szerinti védelembe vétel során a gyermekjóléti alapellátás igénybevételére kötelezett gyermek számára – a gyámhatóság értesítése alapján – az intézmény térítésmentes étkezést biztosít.
Gondozási díj
19.§ (1) A gyermek betegsége, illetve egyéb okból történő hiányzása miatt — az intézményi jogviszony fennállása alatt — a törvényes képviselő teljes havi gondozási díj fizetésére kötelezett.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a törvényes képviselő
- a bölcsőde fenntartó által jóváhagyott zárva tartása,
- vis major helyzetek,
- egészségügyi zárlat
esetén mentesül a gondozásért fizetendő térítési díj megfizetése alól.
(3) Amennyiben a zárva tartás ideje nem teljes hónapra esik, a gondozásért fizetendő térítési díjat a tényleges gondozási napok napi térítési díja alapján kell meghatározni.
(4) A bölcsődei jogviszony kezdetének első hónapjában
a.) 15-e előtt kezdődő jogviszony esetén 100%
b.) 15-e után kezdődő jogviszony esetén 50%
bölcsődei gondozás személyi térítési díjat kell meghatározni.
A térítési díj befizetése és ellenőrzése
20. § (1) A személyi térítési díjat havonta, az intézmény házirendjében meghatározott időben és módon kell megfizetni az ellátást nyújtó intézmény számára.
(2) Az intézmény vezetője ellenőrzi, hogy a megállapított térítési díj befizetése havonként megtörténik-e. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztotta, az intézményvezető 15 napos határidő megjelölésével a fizetésre kötelezett személyt írásban felhívja az elmaradt térítési díj befizetésére. Ha a határidő eredménytelenül telt el, az intézmény vezetője a kötelezett nevét, lakcímét és a fennálló díjhátralékot nyilvántartásba veszi.
(3) A (2) bekezdés szerint nyilvántartott díjhátralékról az intézmény vezetője negyedévenként tájékoztatja az önkormányzatot a térítési díjhátralék behajtása érdekében, amelyhez csatolja a fizetésre felszólításról szóló értesítést.
(4) Az önkormányzat az intézményvezető tájékoztatása alapján intézkedik a térítési díjhátralék behajtásáról vagy a behajthatatlan hátralék törléséről.
IV. fejezet
AZ ELLÁTOTTAK ÉRDEKKÉPVISELETE
21. § (1) A Gyvt. 35. § (4)-(5) bekezdésében biztosított jogok gyakorlására az intézményvezető az ellátásban részesülők érdekvédelmét szolgáló érdekképviseleti fórumot működtet.
(2) Az érdekképviseleti fórum tagjainak megválasztása során a Gyvt. 35. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.
(3) Az érdekképviseleti fórum szükség szerint, de évente legalább 1 alkalommal ülésezik, működésének és választásának részletes szabályait az intézmény házirendje tartalmazza
V. fejezet
Jelentési és beszámolási kötelezettség
22.§ (1) A polgármesteri hivatal részére az intézmény vezetője minden hónap 10. napjáig köteles az előző havi gondozotti forgalomról, a bölcsődei férőhely kihasználtságáról jelentést adni és a jogszabály szerinti kötelező adatszolgáltatásnak eleget tenni.
(2) A Bölcsőde intézményegység szakmai vezetője minden évben a képviselő-testület szeptemberi ülésére köteles az előző évi működésről beszámolót készíteni és azt a polgármesteri hivatal jegyzőjének megküldeni.
(3) A beszámolónak tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátotti létszám alakulását szakfeladatonként,
b) a szolgáltatások iránt felmerülő igényeket,
c) az ellátási kötelezettség teljesítésének helyzetét,
d) a bölcsőde működtetési, finanszírozási, fejlesztési feladatait,
e) a személyi feltételek alakulását,
f) a továbbképzési terv teljesítését,
g) szakmai munka teljes körű bemutatását.
VI. fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
23. § (1) E rendelet – (2) bekezdés kivételével - 2016. január 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet 15.§ (3) és (4) bekezdés szerinti térítési díjat 2016. március 1. napjától kell alkalmazni.
(3) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt. és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011.(III.20.) önkormányzati rendelet 4. melléklet Átruházott hatáskörök jegyzéke 1. b) pontját követően az alábbi c) ponttal egészül ki:
„c) határoz a személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevételéről és térítési díjáról
ca)ha a kérelmező Csörög lakcímmel nem rendelkezik, de az Önkormányzat fenntartásában lévő intézmény személyes gondoskodást nyújtó ellátását kívánja igénybe venni,
cb) a fenntartó nevében, a Gyvt. 37/A § (4) bekezdésében foglaltak esetben,
cc) a személyi térítési díj elengedése, csökkentése vagy összegének vitatása esetben.”
Hegedűsné Kripák Ildikó Chrobák Zoltánné dr.
polgármester jegyző
Előzetes hatásvizsgálat
Csörög Község Önkormányzata Képviselõ-testületének
16/2015. ( XII.16.) önkormányzati rendelete
a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásról, annak igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján)
Társadalmi-gazdasági hatása: A bölcsődei ellátás biztosítása pozitív hatással bír. Az intézményi térítési díjak mértéke kedvezőtlen hatást nem vált ki, tekintettel a jogszabályban meghatározott normatív kedvezményre jogosultak körének bővülése miatt. A gyermekétkeztetés finanszírozásához a központi költségvetés, a térítési díj és gondozási díj bevételeken túl önkormányzati kiegészítés szükséges.
Költségvetési hatása: Az önkormányzat, illetve az intézmény költségvetésére jelentős hatással nem bír.
Környezeti, egészségi hatása: nincs
Adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs
A rendelet megalkotásának szükségessége: A bölcsődei feladatellátáshoz kapcsolódóan a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 146.-151. § és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és a gyermekjóléti szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011.(XII.29.) Kormányrendelet térítési díjra vonatkozó új rendelkezéseknek kell eleget tenni.
A rendelet megalkotása elmaradása esetén várható következmények: A jogszabályi előírástól való eltérés
A rendelet alkalmazásának a személyi, szervezeti, tárgyi feltételekre nincs jelentős hatása, a személyi, szervezeti és tárgyi feltételek biztosítottak.