Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2015 (XII.16.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásról, annak igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról

Hatályos: 2016. 01. 01- 2016. 02. 29

Csörög Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló többször módosított 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 29. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1. § Az Önkormányzat ebben a rendeletben (továbbiakban: rendelet) szabályozza a Gyvt. 29.§ (2) bekezdésében foglaltakat.

2. § A rendelet hatálya az Önkormányzat által fenntartott gyermekjóléti ellátást nyújtó intézményre, valamint a hatályos Gyvt.-ben meghatározott olyan személyekre terjed ki, akik Csörög község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel, vagy érvényes tartózkodási hellyel, vagy Csörög településszintű bejelentéssel rendelkeznek.


3. § Az Önkormányzat a Gyvt. 41. § (3) bekezdés a) pontja szerinti bölcsődei ellátást a Csörögi Csiri-Biri Óvoda és Bölcsőde többcélú intézmény (2135 Csörög,  Kossuth utca 21. ) székhelyén biztosítja.

4.§ Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testülete a bölcsődei étkeztetést vásárolt szolgáltatás útján biztosítja.


II. fejezet

ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

Az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módjai és a kérelem elbírálásának szempontjai

5. § A személyes gondoskodást nyújtó ellátás iránti kérelmet a gyermekjóléti személyes gondoskodást biztosító intézmény vezetőjénél kell benyújtani.

6. § A kérelmet az intézményvezető saját hatáskörben bírálja el, kivéve, ha e rendelet másként rendelkezik.

7. § Amennyiben az intézvényvezető a kérelmet az 5. § szerint nem bírálja el, vagy a kérelmező az intézményvezető döntését vitatja, a döntés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a kérelmező – polgármesternek címzett és a Polgármesteri Hivatalnál benyújtandó - panasszal élhet.

8. § A polgármester határozattal dönt e rendeletben foglalt személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátás igénybevételéről és térítési díjáról az alábbi esetekben:

a)ha a kérelmező Csörög lakcímmel nem rendelkezik, de az Önkormányzat fenntartásában lévő intézmény személyes gondoskodást nyújtó ellátását kívánja igénybe venni,

b)a fenntartó nevében, Gyvt. 37/A § (4) bekezdésében foglalt esetben,

c)a személyi térítési díj elengedése, csökkentése vagy összegének vitatása esetén.


9. § Az intézményvezető a hozzá beérkezett, de polgármesteri hatáskörben elbírálandó kérelmeket a javaslatával együtt köteles az átvételtől számított 3 munkanapon belül a Hivatalhoz eljuttatni.

10. § A bölcsődei gyermekjóléti alapellátás iránti kérelmek elbírálásának főbb szempontjai:

  1. az ellátás, elhelyezés sürgőssége, krízis jellege,
  2. a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi állapota,
  3. a gyermek életkora,
  4. speciális ellátási igények.


11. § Túljelentkezés esetén az intézményvezető vezetésével felvételi bizottság működik, melynek további tagjai:

a) a gyermekjóléti szolgálat képviselője,

b) a területi védőnői szolgálat képviselője,

c) a bölcsőde szakmai vezetője.

Az ellátás megszűnésének esetei

12. § A személyes gondoskodást nyújtó ellátás a Gyvt. 37/A. § (1)-(3) bekezdései alapján szűnik meg. 

A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokért fizetendő térítési díjak általános szabályai

13. § (1) Az e rendeletben szabályozott ellátásért, ha e rendelet vagy a Gyvt. másként nem rendelkezik, térítési díjat kell fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított gyermekétkeztetés kivételével a személyes gondoskodást nyújtó alapellátások személyi térítési díjának megállapításánál az ellátást igénybe vevő jogosult, gyermek esetén a szülő vagy más törvényes képviselő rendszeres havi jövedelme vehető figyelembe.

14. §  A bölcsőde intézményi gondozási díj alapja a nyersanyagköltséggel csökkentett szolgáltatási önköltség továbbá az állami finanszírozásból származó normatív támogatás különbözete.

15. § (1) A bölcsőde szolgáltatást igénybe vevő az ellátásért személyi térítési díjat fizet a gyermek gondozására, nevelésére, nappali felügyeletére és a vele történő foglalkozásra (továbbiakban: gondozására), valamint a gyermekétkeztetésre vonatkozóan.


(2) A fizetendő személyi térítési díj összegét az intézményvezető állapítja meg a Gyvt. 148. –151. §-a szerint. 

16. § Az Önkormányzat jelen rendeletben foglalt gyermekjóléti alapellátások ellátási szerződés útján történő megvalósulása esetén a személyi térítési díj szabályozása az ellátási szerződésben kerül meghatározásra.

17. § Ha a Képviselő-testület módosítja a rendelet mellékletében meghatározott intézményi térítési díjat, a gyermekjóléti alapellátást nyújtó intézmény vezetője a módosítást követően soron kívül köteles a személyi térítési díjat felülvizsgálni


III. Fejezet


A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásért fizetendő térítési díjak speciális szabályai


Gyermekétkeztetés

18. § (1) A Gyvt. 68. § (3) bekezdés a) pontja szerinti védelembe vétel során a gyermekjóléti alapellátás igénybevételére kötelezett gyermek számára – a gyámhatóság értesítése alapján – az intézmény térítésmentes étkezést biztosít.

Gondozási díj

19.§  (1) A gyermek betegsége, illetve egyéb okból történő hiányzása miatt — az intézményi jogviszony fennállása alatt — a törvényes képviselő teljes havi gondozási díj fizetésére kötelezett.  

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a törvényes képviselő

  1. a bölcsőde fenntartó által jóváhagyott zárva tartása,
  2. vis major helyzetek,
  3. egészségügyi zárlat

esetén mentesül a gondozásért fizetendő térítési díj megfizetése alól.

(3) Amennyiben a zárva tartás ideje nem teljes hónapra esik, a gondozásért fizetendő térítési díjat a tényleges gondozási napok napi térítési díja alapján kell meghatározni.

(4) A bölcsődei jogviszony kezdetének első hónapjában

a.)  15-e előtt kezdődő jogviszony esetén 100%

b.)  15-e után kezdődő jogviszony esetén 50%

bölcsődei gondozás személyi térítési díjat kell meghatározni.



A térítési díj befizetése és ellenőrzése


20. § (1) A személyi térítési díjat havonta, az intézmény házirendjében meghatározott időben és módon kell megfizetni az ellátást nyújtó intézmény számára.

(2) Az intézmény vezetője ellenőrzi, hogy a megállapított térítési díj befizetése havonként megtörténik-e. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztotta, az intézményvezető 15 napos határidő megjelölésével a fizetésre kötelezett személyt írásban felhívja az elmaradt térítési díj befizetésére. Ha a határidő eredménytelenül telt el, az intézmény vezetője a kötelezett nevét, lakcímét és a fennálló díjhátralékot nyilvántartásba veszi.

(3) A (2) bekezdés szerint nyilvántartott díjhátralékról az intézmény vezetője negyedévenként tájékoztatja az önkormányzatot a térítési díjhátralék behajtása érdekében, amelyhez csatolja a fizetésre felszólításról szóló értesítést.

(4) Az önkormányzat az intézményvezető tájékoztatása alapján intézkedik a térítési díjhátralék behajtásáról vagy a behajthatatlan hátralék törléséről.



IV. fejezet

AZ ELLÁTOTTAK ÉRDEKKÉPVISELETE


21. § (1) A Gyvt. 35. § (4)-(5) bekezdésében biztosított jogok gyakorlására az intézményvezető az ellátásban részesülők érdekvédelmét szolgáló érdekképviseleti fórumot működtet.


(2) Az érdekképviseleti fórum tagjainak megválasztása során a Gyvt. 35. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.


(3) Az érdekképviseleti fórum szükség szerint, de évente legalább 1 alkalommal ülésezik, működésének és választásának részletes szabályait az intézmény házirendje tartalmazza

V. fejezet

Jelentési és beszámolási kötelezettség


22.§ (1) A polgármesteri hivatal részére az intézmény vezetője minden hónap 10. napjáig köteles az előző havi gondozotti forgalomról, a bölcsődei férőhely kihasználtságáról jelentést adni és a jogszabály szerinti kötelező adatszolgáltatásnak eleget tenni.   


(2) A Bölcsőde intézményegység szakmai vezetője minden évben a képviselő-testület szeptemberi ülésére köteles az előző évi működésről beszámolót készíteni és azt a polgármesteri hivatal jegyzőjének megküldeni.


(3) A beszámolónak tartalmaznia kell különösen:

a) az ellátotti létszám alakulását szakfeladatonként,

b) a szolgáltatások iránt felmerülő igényeket,

c) az ellátási kötelezettség teljesítésének helyzetét,

d) a bölcsőde működtetési, finanszírozási, fejlesztési feladatait,

e) a személyi feltételek alakulását,

f) a továbbképzési terv teljesítését,

g) szakmai munka teljes körű bemutatását.

  

VI. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

23. § (1) E rendelet – (2) bekezdés kivételével - 2016. január 1. napján lép hatályba.


(2) A rendelet 15.§ (3) és (4) bekezdés szerinti térítési díjat 2016. március 1. napjától kell alkalmazni.


(3) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt. és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.


(4) Csörög Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011.(III.20.) önkormányzati rendelet 4. melléklet Átruházott hatáskörök jegyzéke 1. b) pontját követően az alábbi c) ponttal egészül ki:

„c) határoz a személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevételéről és térítési díjáról

ca)ha a kérelmező Csörög lakcímmel nem rendelkezik, de az Önkormányzat fenntartásában lévő intézmény személyes gondoskodást nyújtó ellátását kívánja igénybe venni,

cb) a fenntartó nevében, a Gyvt. 37/A § (4) bekezdésében foglaltak esetben,

cc) a személyi térítési díj elengedése, csökkentése vagy összegének vitatása esetben.”







Hegedűsné Kripák Ildikó                                          Chrobák Zoltánné dr.

        polgármester                                                                 jegyző


Előzetes hatásvizsgálat


Csörög Község Önkormányzata Képviselõ-testületének

16/2015. ( XII.16.) önkormányzati rendelete

a  személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásról, annak igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról



(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján)




Társadalmi-gazdasági hatása: A bölcsődei ellátás biztosítása pozitív hatással bír. Az intézményi térítési díjak mértéke kedvezőtlen hatást nem vált ki, tekintettel a jogszabályban meghatározott normatív kedvezményre jogosultak körének bővülése miatt. A gyermekétkeztetés finanszírozásához a központi költségvetés, a térítési díj és gondozási díj bevételeken túl önkormányzati kiegészítés szükséges.


Költségvetési hatása: Az önkormányzat, illetve az intézmény költségvetésére jelentős hatással nem bír. 


Környezeti, egészségi hatása: nincs


Adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs



A rendelet megalkotásának szükségessége: A bölcsődei feladatellátáshoz kapcsolódóan a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 146.-151. § és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és a gyermekjóléti szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011.(XII.29.) Kormányrendelet térítési díjra vonatkozó új rendelkezéseknek kell eleget tenni.


A rendelet megalkotása elmaradása esetén várható következmények: A jogszabályi előírástól való eltérés   


A rendelet alkalmazásának a személyi, szervezeti, tárgyi feltételekre nincs jelentős hatása, a személyi, szervezeti és tárgyi feltételek biztosítottak.




Mellékletek