Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelete

a közterületek rendjéről és használatáról

Hatályos: 2022. 01. 02- 2022. 10. 31

Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelete

a közterületek rendjéről és használatáról

2022.01.02.

Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, továbbá a 16. alcím tekintetében a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 37. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és e) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában, a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 200. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54. § (5) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) E rendelet hatálya – a (2)–(3) bekezdésben meghatározott kivétellel – a Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén lévő,

a)az Önkormányzat tulajdonában vagy kezelésében álló, az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott földrészletre, valamint
b)földrészlet és építmény közhasználatra vagy gyalogos forgalom számára átadott részeire, az erről szóló külön szerződésben foglaltak keretei között
(a továbbiakban együtt: közterület) terjed ki.
(2)Nem terjed ki a rendelet hatálya
a)a Rákóczi Kert Civil és Közösségi Háznak helyt adó, a Budapest XXI. Kerület Rákóczi tér 34. szám (208397/5 hrsz.) alatti ingatlanra,
b)alapterülettől függetlenül azon kereskedelmi vagy szolgáltató célokat szolgáló épület közterületen történő létesítésére és használatára, mely esetén a közterületre és a felépítményre vonatkozóan együttesen, közhatalmi hatáskört nem gyakorolva bérleti jogviszonyt létesít a tulajdonos Önkormányzat,
c)a közlekedési szolgáltatással összefüggő megállóhelyek felépítményeire és a felépítményen elhelyezett reklámhordozó tartó berendezésekre és reklámhordozókra, melyek esetén közhatalmi hatáskört nem gyakorolva külön szerződést köt a tulajdonos önkormányzat,
d)a gyülekezési jogról szóló törvény szerinti gyűlésre és a választási eljárásról szóló törvény szerinti választási gyűlésre, a 10. § (1) bekezdés 24. pontja szerinti eltéréssel.
(3)A Görgey Artúr tér díszburkolattal fedett részének használata vonatkozásában e rendelet szabályait a 12. § (1) bekezdés 26. pontjában foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(4)E rendelet alkalmazása során figyelemmel kell lenni a Budapest-Csepelt érintő városképi, városrendezési, esztétikai és közlekedés-biztonsági követelmények és szempontok érvényesítésére, valamint a helyi sajátosságokra, továbbá arra, hogy a közterület adott célra történő használata ne járjon a közterület mások általi használatának aránytalan korlátozásával.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában

1. idényjellegű árusítás: a közterületre kihelyezett árusítóhelyen, legfeljebb május 1. és szeptember 30. napja közötti időtartam egésze vagy egy része alatt, legalább 15 nm alapterületen folyamatosan végzett, a szokásos kiskereskedelmi mennyiséget meghaladó zöldség-gyümölcs kereskedelmi tevékenység;

2. alkalmi árusítás: az idényjellegű árusítás körén kívül eső, az egyes társadalmi vagy nemzeti ünnepekhez kapcsolódó, legfeljebb az adott ünnep első napját megelőző 20. naptól az ünnep utolsó napjáig tartó kereskedelmi tevékenység;

3. önkormányzati célú rendezvény: előre meghatározott helyen és időben, közérdekű célból, az Önkormányzat, annak intézményei, valamint gazdasági társaságai által szervezett, vagy az Önkormányzat által előzetesen jóváhagyott formában megtartandó esemény – különösen karitatív (mint pl. ételosztás, egészségnap) vagy kulturális, szabadidős, szórakoztató, sportjellegű összejövetel;

4. tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszköz: a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 47. § 34. pontja szerinti berendezés;

5. információs célú berendezés: az önkormányzati faliújság, az önkormányzati hirdetőtábla, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó, valamint a CityLight formátumú eszköz és CityBoard formátumú eszköz az Önkormányzat Képviselő-testületének a Csepel településkép védelméről és alakításáról szóló rendelete szerint;

6. funkcionális célokat szolgáló utcabútor: az Önkormányzat Képviselő-testületének a Csepel településkép-védelméről és alakításáról szóló 35/2017. (XII.20.) önkormányzati rendelete 4. § 13. pontja szerinti fogalom;

7. utcabútor: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm.rendelet 1. § 19. pont szerinti fogalom.

3. A közterületek besorolása

3. § (1) Az Önkormányzat közterületei városszerkezeti, közlekedési, infrastukturális adottságaik, illetve a használatuk intenzitásával összefüggő piaci értékük szerint

a)“A” kategóriába (kiemelt jelentőségű közterületek),
b)“B” kategóriába (jelentős közterületek), illetve
c)“C” kategóriába (egyéb közterületek)
tartoznak, a rendelet 1. melléklete szerint.
(2)Az egyes közterületi kategóriákban a közterület-használati díj eltérő összegben kerül meghatározásra a 2. melléklet szerint.
(3)A Képviselő-testület egyedi döntésével, a közterület használójának erre vonatkozó kérelme alapján, közérdekből a 2. mellékletben meghatározott díjtételektől eltérő közterület-használati díjat állapíthat meg.

4. A közterületek használata

4. § A közterületet a rendeltetésének, valamint a jelen rendeletben és más jogszabályokban meghatározott követelményeknek megfelelően bárki használhatja.

5. A játszóterek használatára vonatkozó szabályok

5. § (1) A játszóterek – kivéve a jogszabályon vagy hatósági határozaton alapuló eltérő használat engedélyezése esetét – elsősorban gyermekek és kísérőik számára, az ott elhelyezett játszóeszközök rendeltetésszerű használatára, játék, pihenés céljából látogathatók oly módon, hogy az mások nyugalmát szükségtelenül ne zavarja.

(2) A zárható kerítéssel ellátott játszóterek a kezelő által kihelyezett táblán megjelölt időpontban látogathatók.

6. A fitneszparkok használatára vonatkozó szabályok

6. § (1) A fitnesz parkok – kivéve a jogszabályon vagy hatósági határozaton alapuló eltérő használat engedélyezése esetét – az ott elhelyezett eszközök rendeltetésszerű használata mellett, sportolás céljából látogathatók oly módon, hogy az mások nyugalmát szükségtelenül ne zavarja.

(2) A fitnesz parkok a kezelő által kihelyezett táblán megjelölt időpontban látogathatók.

(3) A fitnesz parkok területén tilos a dohányzás.

7. A kutyafuttatók használatára vonatkozó szabályok

7. § (1) A kijelölt kutyafuttatók oly módon használhatók, hogy az mások nyugalmát szükségtelenül ne zavarja.

(2) A zárható kerítéssel ellátott kutyafuttatókat használni az év minden napján reggel 6.00 órától este 21.00 óráig lehet. A nyitvatartási időről a kezelő a kutyafuttatón tájékoztató táblát helyez ki.

8. Tiltott közterületi tevékenységek

8. § (1) Közterületen szeszes ital fogyasztása tilos, kivéve

a) az engedélyezett vendéglátó egység kitelepülésének területén,

b) az engedélyezett rendezvény területén.

(2) Tilos a közterületre kihelyezett hulladékgyűjtőt – ideérve a szemétgyűjtő edényt, valamint a szelektív hulladékgyűjtő szigetet is – rendeltetéstől eltérően használni, felhatalmazás nélkül, jogosulatlanul elmozdítani.

9. A közterület-használati hozzájárulás

9. § (1) A közterület rendeltetésétől eltérő használatához – a jogszabályban meghatározott kivételekkel - az Önkormányzat hozzájárulása, illetve szükség esetén az ezt megalapozó szerződés megkötése is szükséges.

(2) Az 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a földrészlet vagy építmény közhasználatra vagy gyalogos forgalom részére átadott részének rendeltetéstől eltérő használatához a tulajdonos előzetes hozzájárulását is be kell szerezni.

(3) A közterület-használati hozzájárulás nem pótolja a jogszabályban előírt egyéb – például építésügyi, egészségügyi, rendészeti hatósági – engedélyek beszerzését.

(4) Amennyiben a közterület-használat – jellegéből vagy időtartamából adódóan – a közterület károsodásával járhat, a közterület-használati hozzájárulásban a közterület-használati díj tízszereséig terjedő kaució köthető ki, amelyet a közterület-használatnak a hozzájárulásban meghatározott kezdő időpontjáig kell megfizetni az Önkormányzat számlájára, készpénzátutalási megbízással vagy átutalással. (5) A Képviselő-testület minősített többségű döntésével különös méltánylást érdemlő indok alapján, közérdekből vagy önkormányzati érdekből e rendelet szabályaitól eltérhet, ha az eltérés nem ütközik magasabb szintű jogszabályba.

10. § (1) Közterület-használati hozzájárulást kell beszerezni:

1. közterületbe nyúló védőtető, előtető, ernyőszerkezet, elhelyezéséhez, fennmaradásához,

2. reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdető-berendezés, óriásplakát - a választási kampány időszakán kívül -közterületen történő elhelyezését, fennmaradását is, a közterületre jogszerűen kihelyezett utcabútoron reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához; továbbá bármilyen kép vagy reklám közterületre történő vetítéséhez és az erre a célra szolgáló berendezés közterületre történő elhelyezéséhez, fennmaradásához,

3. árusító és árusítással kapcsolatos, valamint szolgáltatófülke, kioszk, épület, üzlet létesítéséhez, fennmaradásához, illetve a meglévő árusítóhely, épület, üzlet működéséhez, a meglévő pavilon fennmaradásához, működéséhez, árubemutató kihelyezéséhez, fennmaradásához, mozgó árusítóhely létesítéséhez, fennmaradásához,

4. üzemanyagtöltő állomás, üzemanyag-egységárat jelző berendezés és iparvágány létesítéséhez, fennmaradásához, továbbá a dunai rakparton hajók kikötését szolgáló rögzítő eszköz, feljáró elhelyezéséhez, fennmaradásához,

5. a köztisztasággal kapcsolatos építmény és berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához, amennyiben az nem a közút tartozéka,

6. a közút területén kívül gépjármű-várakozóhely létesítéséhez, fennmaradásához,

7. utcabútor, figyelmeztető és tájékoztató tábla, köztéri óra, kivetítő- és videofal-berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához,

8. totó-lottó, valamint egyéb engedélyezett szerencsejáték célját szolgáló láda elhelyezéséhez, fennmaradásához, továbbá az utcai árusító és egyéb automata (például: pénzváltó, ital, BKV-jegy, telefonkártya, csomagautomata, bankautomata, ATM, stb.) felállításához, fennmaradásához,

9. építési munkával kapcsolatos létesítmény (például: építési állványzat, munkaterület körülhatárolása, irodakonténer, konténer és tartozékai stb.), valamint építmény elhelyezéséhez, fennmaradásához, tárolásához,

10. alkalmi és mozgóárusításhoz, szórólap osztásához, szolgáltató tevékenység végzéséhez, szórakoztató tevékenység folytatásához, valamint a portrérajzoláshoz,

11. film-, fénykép-, televízió-, video- és hangfelvétel készítéséhez akkor, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát 30 percnél hosszabb ideig akadályozza,

12. a (2) bekezdés 6. és 7. pontjában foglaltak kivételével a sport-, kulturális (ideértve a vallási) eseményekkel és a családi eseményekkel kapcsolatos rendezvény, kiállítás, vásár, piac (a továbbiakban együtt: rendezvény) megtartásához szükséges közterületi helyszín használathoz, valamint mutatványos tevékenység folytatásához, továbbá az ezekhez kapcsolódó ideiglenes parkoló létesítéséhez, elhelyezéséhez, fennmaradásához,

13. a közterület egyéb turisztikai, kereskedelmi, vendéglátóipari hasznosításához (például: vendéglátóipari terasz, előkert),

14. fák és zöldterületek védelmét szolgáló berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához,

15. zöldterület ideiglenes igénybevételéhez (ideértve a zöldterület bontását is),

16. lakossági jellegű őrzött parkoló fennmaradásához,

17. a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 7. § (4) bekezdésében foglalt esetben,

18. utcazenéléshez,

19. az alkalmankénti rakodáshoz, költözéshez szükséges közterületi helyszín kizárólagos használatához,

20. lakótelepi úszótelkes környezetben hulladékgyűjtő konténertároló elhelyezéséhez, fennmaradásához, hulladékgyűjtő konténer gyűjtéshez szükséges időtartamot meghaladó, tartós jellegű kihelyezéséhez.

21. közhasználatra még át nem adott közterületek ideiglenes hasznosításához és használatához,

22. cím- és cégtábla elhelyezéséhez, fennmaradásához, kivéve, ha az a közterületbe az épület falának síkjától 10 cm-en túl nem nyúlik be, vagy ha annak közterülettel érintkező felülete az 1 négyzetmétert nem haladja meg,

23. taxiállomás létesítéséhez, használatához és üzemeltetéséhez Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendeletének megfelelően,

24. a gyülekezési jogról szóló törvény szerinti gyűléshez kapcsolódó, illetve a választási eljárásról szóló törvény szerinti választási gyűléshez kapcsolódó kereskedelmi, vendéglátó és reklámtevékenység végzéséhez,

25. a gyülekezési jogról szóló törvény szerinti gyűlésnek és a választási eljárásról szóló törvény szerinti választási gyűlésnek nem minősülő politikai célú tevékenységhez (pl. választópolgárokkal való kapcsolatfelvétel, szórólaposztás, aláírásgyűjtés).

(2) Nem kell közterület-használati hozzájárulás:

1. a közút, a járda és a zöldterület javításával és fenntartásával kapcsolatos munka elvégzéséhez,

2. az úttartozékok és a közúti közlekedés szervezésének és irányításának céljait szolgáló berendezés elhelyezéséhez,

3. elektronikus hírközlési építmény, valamint közműves berendezés, illetve létesítmény hibaelhárításához szükséges munka elvégzéséhez,

4. előtető, védőtető, ernyőszerkezet elhelyezéséhez, ha az a közterületbe az épület azon falának síkjától, amelyre rögzítették, 10 cm-en túl nem nyúlik be, vagy ha annak közterülettel érintkező felülete a 2 négyzetmétert nem haladja meg,

5. az élet- és balesetveszély elhárításához szükséges időtartamot meg nem haladó munkálatok elvégzéséhez,

6. futóverseny útvonalának kijelöléséhez és biztosításához,

7. közparkban tartott rendezvény kapcsán a résztvevők által használt zöldterület igénybevételéhez, kivéve az elkerített területeket,

8. a közterület-használat céljából kihelyezett tárgyon megjelenő, a dolog tulajdonosát megjelölő, reklám céljára is alkalmas, a településképi szabályoknak egyébként megfelelő felirathoz.

11. § (1) A 10. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározottak közül alapterülettől függetlenül, a közterületen lévő kereskedelmi vagy szolgáltató célokat szolgáló épületek (pavilonok, üzletek) fennmaradásához a helyszíni adottságok függvényében egyedi feltételeket meghatározó, előzetes, külön tulajdonosi hozzájárulás szükséges.

(2) A 10. § (2) bekezdés 1., 3. és 5. pontjában meghatározott esetekben a Csepeli Városgazda Közhasznú Nonprofit Zrt., valamint az Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának Városrendezési Irodája felé a kivitelező köteles bejelenteni a kivitelezési munka megkezdését, legkésőbb a munka megkezdésének időpontjában. A bejelentéshez csatolni kell a műszaki hiba részletes leírását, az elhárításhoz szükséges intézkedések részletes felsorolásával együtt. A bejelentést és a közterület jogos igénybevétele indokainak fennállását a Polgármesteri Hivatal a helyszínen jogosult ellenőrizni.

12. § (1) Nem adható közterület-használati hozzájárulás:

1. tömegközlekedési járművek megállóinak igénybe vételére, kivéve, ha a közterület igénybevétele az utasforgalom céljait vagy az utasok ellátását, tájékoztatását szolgálja,

2. olyan járdaszakaszra, ahol a tervezett létesítmény a gyalogos közlekedést vagy az úttestre lépő gyalogos észlelését akadályozná,

3. közút területén gazdasági reklámtevékenységre,

4. zöldterületre, ha a tervezett használat az ott levő növényállományt maradandóan károsítja, és a helyreállítása nem lehetséges, kivéve a közművek javításához, létesítéséhez, fenntartásához nélkülözhetetlen munkálatokat,

5. a közút és a járda felületén reklám (ideértve a politikai reklámot is) elhelyezése céljából,

6. főútvonal mentén árusító és az árusítással kapcsolatos fülke, épület létesítésére, kivéve a virág- és hírlapárusítást és a tömegközlekedési eszköz igénybevételére szolgáló jegyárusítást, továbbá az alkalmi könyvárusítást,

7. közterületen nem árusítható termék forgalmazásához,

8. alapterülettől függetlenül, jelen rendelet hatálya alá tartozó, a már meglévőkön felül új kereskedelmi vagy szolgáltató célokat szolgáló épületek közterületen történő létesítésére,

9. olyan tevékenység gyakorlására, amely a környezetre káros hatással lenne, a közbiztonságot vagy az egészséget veszélyeztetné,

10. olyan létesítmény és berendezés létesítésére, amelynek működtetéséhez a szükséges energia- és vízellátás, csatorna vagy a szabványoknak megfelelő zárt rendszerű szennyvízelvezetés és hulladéktárolás nem biztosítható, vagy a felhasználás mértéke nem állapítható meg,

11. jármű iparszerű javítására,

12. építési reklámháló elhelyezéséhez olyan épület vonatkozásában, amelynek homlokzatfelújítása kapcsán 10 éven belül építési reklámháló került kihelyezésre, kivéve, ha az időközben szükségessé váló felújítási munkát kiemelt városképi, élet- és balesetvédelmi, műemlékvédelmi szempontok indokolják,

13. pavilon vagy a hozzá tartozó szerkezeti elem létesítésére,

14. olyan tevékenység végzéséhez, melynek közterületen történő végzése, illetve olyan építmény, felépítmény, berendezés elhelyezéséhez, létesítéséhez, fennmaradásához, melynek közterületen történő elhelyezése, telepítése, fennmaradása jogszabályba ütközik,

15. közúti közlekedési szolgáltatáshoz, illetve nem közúti közlekedési szolgáltatáshoz használt, 3500 kg össztömegű vagy annál nagyobb súlyú gépjármű tárolásához 30 napon túli időszakra,

16. gépkocsi tárolására szolgáló építmény, beleértve az ún. sátorgarázst is, valamint ipari raktározási objektum elhelyezésére,

17. építési törmelék konténer nélküli lerakására,

18. kijelölt kutyafuttató helyeken és 50 méteres környezetükben (a 4. melléklet szerint),

19. élelmiszer árusítására a közúttól számított 10 méteres körzeten belül,

20. jármű iparszerű mosására,

21. új vállalkozási jellegű, kerített őrzött parkoló kialakítására, kivéve, ha a területre vonatkozó Kerületi Építési Szabályzat erre külön lehetőséget biztosít,

22. zöldterület üzemképes és üzemképtelen jármű tárolása, parkolása céljára történő igénybevételéhez,

23. gépjárműből, lakókocsiból, utánfutóból történő árusításra, szolgáltatás nyújtására, kivéve, ha az árusítás időtartama egy helyszínen a 30 perc időtartamot nem haladja meg, és a közterület-használati hozzájárulást kérő olyan útvonaltervet csatol be a kérelméhez, amely egy naptári napon belül legalább 10 tervezett megállási helyszínt tartalmaz,

24. annak a személynek, akinek az Önkormányzattal szemben – az Önkormányzat által megállapított közterület-használati ügyből kifolyólag tartozása áll fenn (közterület-használati díjhátralék, közterület eredeti állapotba történő helyreállítási kötelezettsége, stb.),

25. olyan építmény esetében, amely

a) könnyű vázszerkezetű (jellemzően fém) tartószerkezeti elemekből áll, külső kitöltő fala fémlemez, illetve fa anyagú, és elhelyezkedésében, megjelenésében, funkciójában rontja a városképet,

b) elhelyezkedésében, megjelenésében, funkciójában egyébként rontja a városképet, vagy

c) a kérelem benyújtásakor legalább 12 hónapja üresen áll,

26. a Görgey Artúr tér területére, a közterület rendeltetéstől eltérő célra történő használatára, kivéve az önkormányzati célú rendezvény tartását,

27. útbaigazító hirdetmény kivételével információs célú berendezés létesítésére, üzemeltetésére, működtetésére, kivéve az Önkormányzat, annak költségvetési szerve vagy gazdasági társasága részére,

28. közterületre kihelyezett hulladékgyűjtő konténertároló, illetve konténer felületén reklám vagy reklámhordozó elhelyezéséhez.

(2) Az (1) bekezdés 25. pont a)–b) alpontja kapcsán városképi szempontból ki kell kérni a csepeli főépítész írásos szakvéleményét. Az (1) bekezdés 25. pontjának alkalmazása alól a Képviselő-testület különös méltánylást érdemlő esetben a közterület használójának erre vonatkozó kérelme alapján közérdekből kivételt tehet.

13. § (1) Zöldség-gyümölcs árusítás (ideértve az idényjellegű árusítást is), valamint fenyőfa-árusítás céljára közterület-használati hozzájárulás kizárólag a 7. mellékletben meghatározott helyszínekre adható ki. Az egyes helyszínekre vonatkozó közterület-használati hozzájárulás kiadása – figyelemmel a 7. mellékletben meghatározott területek befogadóképességére – a hiánytalan kérelmek benyújtásának sorrendjében történik.

(2) A közterületen lakossági kezdeményezéssel kialakított kerített parkolókat és a közterületen felépített garázsokat a 8. melléklet tartalmazza.

10. A közterület-használati hozzájárulás kérelmezése

14. § (1) A közterület-használati hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkálatokkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében pedig az építtetőnek vagy a kivitelezőnek kell a közterület-használati hozzájárulást beszereznie (a továbbiakban együttesen: kérelmező).

(2) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet papír alapon az Önkormányzat ügyfélszolgálatán (1211 Budapest, Petz Ferenc utca 1-3.) a közterületi ügyintézőnél, illetve postai vagy elektronikus úton, a 9. melléklet szerinti űrlapon lehet benyújtani, legalább a tervezett közterület-használat előtt 8 nappal.

(3) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelemnek tartalmaznia kell

a) a kérelmező nevét, lakóhelyének, tartózkodási helyének, illetve székhelyének, telephelyének címét, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén az őt képviselő személy nevét és címét, a kérelmező telefonos elérhetőségét,

b) a közterület-használat célját és időtartamát,

c) a közterület-használat helyének helyrajzi szám szerinti megjelölését, pontos területnagyságának, módjának meghatározását és helyszínrajzon történő megjelölését, rendezvény esetén a tervezett résztvevői létszámot és a tervezett illemhelyek helyét és darabszámát, külön megjelölve az akadálymentesítetteket,

d) a (7) bekezdésében foglalt esetek kivételével a közterületen folytatni kívánt tevékenységre jogosító okirat egyszerű másolatát,

e) a kérelmező által folytatni kívánt tevékenységben részt vevők nevét és lakcímét,

f) építési engedélyhez kötött építmény esetében vagy építési munkálatokkal összefüggő közterület-használat esetében az építtetőtől kapott meghatalmazást és a jogszabályban előírt esetekben a véglegessé vált építésügyi hatósági engedélyt,

g) a 12. § (1) bekezdés 23. pontjában meghatározott esetben a részletes útvonaltervet,

h) érvényes őstermelői igazolvány másolatát, amennyiben zöldség-gyümölcs árusítás céljából kívánja igénybe venni a közterületet (a 3. mellékletben felsorolt helyszíneket).

(4) Amennyiben a közterület-használati hozzájárulás közterületen történő értékesítés céljára kerül kiadásra, ideérve az őstermelői, az idényjellegű és alkalmi árusítást is, úgy a kérelemhez a kérelmezőnek csatolnia kell valamely, az értékesítés tervezett helyétől számítva legfeljebb 100 méteres körzeten belüli ingatlan tulajdonosának vagy bérlőjének írásos nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a közterületen értékesítést végző személy részére mosdó és illemhely használatát biztosítja.

(5) A 11. § (1) bekezdése esetében csatolni szükséges a helyszíni adottságok függvényében egyedi feltételeket meghatározó külön tulajdonosi hozzájárulást, melyet Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzatának az Önkormányzat vagyonáról és a vagyona feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 11/2012. (V. 03.) rendeletében (továbbiakban: vagyonrendelet) meghatározottak szerint a polgármester jogosult kiadni, és a Csepeli Városgazda Közhasznú Nonprofit Zrt. készít elő a vagyonrendeletben előírt tartalommal.

(6) A közterület-használati kérelem benyújtása, a közterület használati díj előzetes megfizetése önmagában nem jogosítja a kérelmezőt a közterület használatára, a közterület-használat kizárólag közterület-használati hozzájárulás birtokában, az abban foglalt feltételek megtartása esetén kezdhető meg vagy folytatható jogszerűen.

(7) Ha a közterület-használati hozzájárulás megadására az Önkormányzattal vagy annak szervével, intézményével, gazdasági társaságával kötött szerződés alapján, annak keretei között kerül sor, a hatóság a közterület-használati hozzájárulás kapcsán hivatalból jár el, melynek során a hozzájárulást a szerződésben foglaltak szerint adja meg, és a közterület-használati díjról a szerződésben foglaltak szerint rendelkezik. Ilyen esetekben az Önkormányzat vagy annak szerve, intézménye, gazdasági társasága részéről a szerződést előkészítő szervezeti egység küldi meg a szerződés másolatát a közterület-használati hozzájárulással kapcsolatos döntést előkészítő szervezeti egységnek a szerződés megkötését követő 3 munkanapon belül.

11. A közterület-használati hozzájárulás megadása

15. § (1) A közterület-használati hozzájárulásról, a jogosulatlan közterület-használat megállapításáról és jogkövetkezményeiről, a végrehajtás elrendeléséről a polgármester, önkormányzati hatósági eljárásban dönt, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény szerint. A közterület-használati kérelem elbírálására irányuló eljárás költségmentes.

(2) Közterület-használati hozzájárulás határozott időre, legfeljebb 1 év időtartamra adható. Kivételesen a polgármester 1 évnél hosszabb, de 5 évet meg nem haladó idejű közterület-használatot engedélyezhet, ha a közterület-használat – jogszabályban előírt feltétel teljesítéséhez – nevelési, oktatási intézmény működéséhez szükséges.

(3) A közterület-használat a használt területre bérleti jogviszonyt nem keletkeztet.

(4) A kérelmek elbírálása során elsőbbséget kell biztosítani az építmény építésével, javításával és karbantartásával kapcsolatos közterület-használatnak.

(5) A reklám, illetve a hirdetés céljából engedélyezett közterület-használat nem akadályozhatja az állami és önkormányzati ünnepekkel, megemlékezésekkel és az állami és önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatos lobogózási kötelezettségek teljesítését.

(6) A közterület-használati hozzájárulásnak tartalmaznia kell különösen:

a) a jogosult nevét és lakóhelyének, tartózkodási helyének, illetve székhelyének, telephelyének címét,

b) a tulajdonos hozzájárulását,

c) a közterület-használat célját és időtartamát, illetve azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás szól,

d) a közterület-használat helyének, módjának, mértékének és egyéb feltételeinek pontos meghatározását,

e) utalást arra, hogy a hozzájárulás csak a közreműködő hatóságok hozzájárulásában foglalt előírások megvalósítása esetén érvényes,

f) a hozzájárulás megszűnése esetére az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállításának kötelezettségét, illetve az ennek elmulasztása esetén irányadó eljárást,

g) közterület-használati díjfizetési kötelezettség esetén a díj mértékét és megfizetésének módját, egyéb esetben a díjmentesség tényét,

h) a jogosult közterületet érintő tevékenységében részt vevők nevét és lakcímét,

i) a közterület-használat jellegétől függően egyéb hatósági előírásokról és kikötésekről szóló tájékoztatást, a városképi követelményeket, a környezetvédelmi, valamint a munka- és balesetvédelmi előírásokra történő utalást,

j) a közterület-használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztán tartási kötelezettség előírását,

k) a közterület-használati hozzájárulás átengedésének tilalmát annak rögzítésével, hogy a közterület-használati hozzájárulás kizárólag a jogosult részére szól, azonban lehetősége van a közterület-használathoz közreműködőket igénybe venni, de a közterület-használat joga tovább nem ruházható,

l) arra vonatkozó figyelmeztetést, miszerint az eredeti állapot helyreállítása körében az Önkormányzat jogosult a kérelmező helyett és nevében eljárni a közműszolgáltatókkal fennálló szerződések megszüntetése vonatkozásban, amely kapcsán a felmerülő költségek a kérelmezőt terhelik.

(7) A közterület-használati hozzájárulást megadó határozatot közölni kell a közterület-használati díj beszedésével megbízott szervvel is.

(8) A közterület-használati hozzájárulásról értesíteni kell:

a) Budapest Főváros XXI. Kerület Csepeli Polgármesteri Hivatal Közterület-Felügyeletét,

b) rendezvények esetében a kerületi rendőr-kapitányságot.

(9) A közterület-használati hozzájárulás megtagadásáról szóló határozatot közölni kell Budapest Főváros XXI. Kerület Csepeli Polgármesteri Hivatal Közterület-Felügyeletével is

(10) A közterület-használati hozzájárulás eredeti példányát vagy annak hiteles másolatát a tevékenységet folytató személy köteles a helyszínen magánál tartani és az ellenőrzésre jogosult személy felhívására felmutatni.

(11) A közterület-használati hozzájárulás alapján a közterületet a jogosult, valamint a (6) bekezdés h) pontjában felsoroltak használhatják. A közterület-használati hozzájárulás harmadik személy részére át nem engedhető, az kizárólag a jogosult részére szól, azonban ez nem korlátozza a jogosult azon jogát, hogy a közterület-használathoz közreműködőket vegyen igénybe.

(12) A hozzájárulás időtartamának lejárta után a kérelmező haladéktalanul köteles az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállítására. E kötelezettség elmulasztása esetén a polgármester az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti, amennyiben a helyreállításra vonatkozó felhívásnak nem tesz eleget.

12. A közterület-használati díj

16. § (1) A kérelmező közterület-használati hozzájárulás esetén a közterület használatáért – a jogszabályokban meghatározott, illetve a (3) bekezdés szerinti kivétellel – a 2. mellékletben meghatározott mértékű közterület-használati díjat köteles fizetni. A díjat a kérelmező a közterület tényleges használatára, illetve a közterületen elhelyezett létesítmény tényleges üzemeltetésére tekintet nélkül a közterület-használati hozzájárulásban meghatározott időtartamra előre köteles megfizetni, kivéve ha az Önkormányzattal kötött, közterület-használatot megalapozó szerződés kifejezetten a díj időszakonkénti utólagos megfizetéséről rendelkezik.

(2) A közterület-használati díjat a közterület-használati hozzájárulásban foglaltak szerint az Önkormányzat számlájára, készpénzátutalási megbízással vagy átutalással kell megfizetni. (3) A helyi közút nem közlekedési célú igénybevétele esetén fizetendő igénybevételi díj, valamint a tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszköz helyi közút melletti elhelyezése kapcsán fizetendő elhelyezési díj kapcsán a 20. § (5) bekezdése az irányadó.

13. Mentesség a közterület-használati díj fizetése alól

17. § (1) Nem kell közterület-használati díjat fizetni:

a) a közterület-fenntartói szolgáltatást nyújtó szervezet által fenntartott létesítményekért, berendezésekért,

b) a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti szervek, a mentők, a tűzoltóság és a vízügyi szolgálat közterületi létesítményeiért,

c) a homlokzatból a közterület fölé kinyúló cégér után, ha az a cégtábla előírásain túl nem tartalmaz reklámot, és kivitelezése során kellő magasságban került elhelyezésre ahhoz, hogy nem zavarja a közterület- használatot,

d) a 3. mellékletben kijelölt alkalmi zöldség-gyümölcs árusítóhelyeken, őstermelői igazolvánnyal rendelkező természetes személyeknek, 2 m2-ig terjedő területen,

e) az Önkormányzat vagy szervezetei (intézményei), gazdasági társaságai által folytatni kívánt tevékenység, valamint az általuk szervezett rendezvény esetén, továbbá a helyi közút nem közlekedési célú igénybevétele esetén az útügyi igazgatásról szóló 26/2021. (VI. 28.) ITM rendeletben (a továbbiakban: ITM rendelet) meghatározott esetekben,

f) a nem önkormányzati tulajdonú, de közterületként használt ingatlanok használóinak,

g) építési törmelékek konténerben való elhelyezéséhez 72 óra időtartamon belül, valamint építési anyag lerakásához 72 óra időtartamon belül,

h) lakótelepi úszótelkes környezetben hulladékgyűjtó konténertároló elhelyezéséhez, fennmaradásához,

i) Az Önkormányzat közigazgatási területén működő közhasznú szervezetek reklámelhelyezése esetén, maximum 0,5 m2 alapterületen,

j) a 2. mellékletben feltüntetett egyéb esetekben.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott közterület-használati díj megfizetése alóli mentesség esetén is csak közterület-használati hozzájárulás birtokában használható a közterület.

(3) Az (1) bekezdés g) pontjában meghatározott esetben – azonos közigazgatási címen lakó magánszemélyek esetében, a lakásban lakó személyek számára tekintet nélkül – a kérelmező egy folyamatos építési tevékenység végzése során – tekintet nélkül arra, hogy a tevékenység építési engedélyhez kötött-e vagy sem – egy esetben mentesül 72 órai időtartamra a közterület-használati díj megfizetése alól.

(4) Ugyanazon közigazgatási címen lakó építtetőket 30 naptári napon belül az (1) bekezdés g) pontjában foglaltak szerinti mentesség az építési tevékenység befejezése vagy megszakadása esetén is csak egy esetben illeti meg.

14. Jogosulatlan közterület-használat

18. § (1) Aki közterületet a 12. § (1) bekezdésében foglaltak megsértésével, vagy hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulástól eltérő módon, különösen a hozzájárulásban rögzített céltól vagy tevékenységtől eltérő más tevékenység kifejtésére, vagy a hozzájárulásban meghatározott mértéket meghaladó alapterületben használ, köteles a polgármester felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül köteles a közterület eredeti állapotának helyreállítására. E kötelezettség elmulasztása esetén a polgármester az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti, amennyiben a helyreállításra vonatkozó felhívásnak az érintett nem tesz eleget.

(2) A polgármester az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével azonnal helyreállíthatja, ha az élet- és balesetveszély, vagy jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság, a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének elhárítása érdekében, vagy jelentős közérdekből egyébként indokolt. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.

(3) Aki közterületet hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérően használ, azzal szemben a terület besorolására, a ténylegesen használt időtartamra és területre tekintettel e rendelet szerinti közterület-használati díj tízszerese is megállapítható.

(4) A (3) bekezdésben foglalt díj kiszabása esetén a mérték megállapításánál figyelembe kell venni a jogsértés természetét, jogszerűtlenül használt időtartamot, terület nagyságát, valamint a felróhatóság mértékét.

(5) A (2) bekezdés alkalmazása szempontjából a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének minősül, ha a jogellenes közterület-használat a közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező [a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 5. §-ának (1) bekezdése], vagy a közlekedésben részt nem vevő járművek reklámhordozó céllal való elhelyezése, tárolása útján valósul meg. Ebben az esetben a polgármester az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével azonnal helyreállíthatja. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.

19. § A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását a közterület-felügyelők, a jogszabályok szerint ellenőrzésre jogosult más szervek, továbbá a polgármester által megbízott egyéb személyek a helyszínen vagy más alkalmas módon ellenőrizhetik.

15. A helyi közutak használatára vonatkozó eltérő szabályok

20. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában, illetve kezelésében lévő, helyi közút besorolású közterület nem közlekedési célú igénybevétele, valamint a tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközöknek az Önkormányzat tulajdonában, illetve kezelésében lévő helyi közutak melletti elhelyezése kapcsán e rendelet rendelkezéseit az e szakaszban és a közutak igénybevételére vonatkozó jogszabályokban, különösen a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben, a tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközök közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló 421/2015. (XII. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet), az ITM rendeletben, az Önkormányzat Képviselő-testületének a Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzata tulajdonában és kezelésében álló helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló önkormányzati rendeletében, valamint az Önkormányzat Képviselő-testületének a burkolatbontások engedélyezésének rendjéről szóló önkormányzati rendeletében foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az Önkormányzat tulajdonában, illetve kezelésében lévő helyi közút nem közlekedési célú igénybevételéhez közútkezelői hozzájárulást kell kérni az ITM rendelet 6. § (1)-(4) bekezdésének megfelelően.

(3) A tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszköz közút melletti elhelyezése kapcsán a Korm. rendelet rendelkezései irányadóak.

(4) Helyi közút nem közlekedési célú igénybevétele és a tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközöknek helyi közút melletti elhelyezése kapcsán a közútkezelő jár el.

(5) Az ITM rendelet 7. § (1) bekezdése szerinti igénybevételi díj mértékét az 5. melléklet tartalmazza. A tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszköz helyi közút melletti elhelyezése kapcsán fizetendő elhelyezési díj mértékét a Korm. rendelet 1. melléklete tartalmazza. Az igénybevételi díjat és az elhelyezési díjat a közút kezelőjének a számlájára kell befizetni, készpénzátutalási megbízással vagy átutalással.

(6) A helyi közutaknak az ITM rendelet 8. § (2) bekezdése szerinti osztályba sorolását a 6. melléklet tartalmazza.

16. Filmalkotás forgatása céljából történő igénybevételre vonatkozó speciális szabályok

21. § (1) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmek elbírálására vonatkozó rendelkezéseket a filmalkotás forgatása céljából történő igénybevétel esetén az e szakaszban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A filmalkotás forgatása céljából történő igénybevétel esetén a polgármester – átruházott – önkormányzati hatósági jogkörben

a) meghatározza a közterület-használati díj mértékét a mozgóképekről szóló 2004. évi II. törvény (a továbbiakban: Mktv.) 3. melléklete alapján,

b) mentességet vagy kedvezményt állapíthat meg a közterület-használati díj mértékével összefüggésben a Mktv. 34. § (5) bekezdésében meghatározott szempontok figyelembe vételével,

c) egyedi feltételeket állapíthat meg,

d) dönt a filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyásáról.

(3) Közterület-használati díj megfizetése alóli mentesség kizárólag közérdekű célokat szolgáló filmalkotások forgatása esetén adható. Közérdekű célokat szolgálnak különösen az oktatási, a tudományos és az ismeretterjesztő témájú filmalkotások.

(4) A közterület-használati díjkedvezmény mértéke az Mktv. 3. melléklete szerint fizetendő díj 70 %-a.

(5) Az egyedi feltételek meghatározásakor figyelembe kell venni különösen az igénybevétellel érintett közterület funkcióját, elhelyezkedését, környezetét, a filmforgatás időtartamát, a filmforgatással érintett terület nagyságát.

(6) A forgatást akadályozó, de a kérelmezőnek nem felróható, valamint rendkívüli természeti események esetén a közterület-használati engedélyt a kérelmező újabb kifejezett kérelmére olyan időtartamban kell meghosszabbítani és a közterület-használatot engedélyezni, ameddig a filmforgatás akadályozott volt. A közterület-használatot ilyen esemény esetén az akadály elhárulása után azonnal, természeti esemény esetén az esetleges kárelhárítást és helyreállítást követően 5 napon belül újra biztosítani kell, kivéve, ha a közterület használatára a hatóság harmadik személy részére ezen időtartamra engedélyt adott, vagy más, az Önkormányzatnak nem felróható okból a közterület használata ezen időtartamon belül nem biztosítható. A felek ebben az esetben is kötelesek egyeztetést lefolytatni a közterület-használat mielőbbi ismételt biztosítása érdekében.

(7) Közterület filmforgatási célú használatára a közterület tulajdonosától jóváhagyással rendelkező kérelmező köteles a tudomásszerzést követően haladéktalanul az Önkormányzatnak e-mail útján bejelenteni, és hitelt érdemlően igazolni, ha a filmforgatást akadályozó, de a kérelmezőnek nem felróható esemény vagy rendkívüli természeti esemény bekövetkezte miatt a közterületet nem tudja használni. A kérelmező a fenti bejelentés elmaradása esetén, és abban az esetben is, ha a közterületet önhibájából nem használta, vagy tudta használni, a hatósági szerződésben jóváhagyott közterület-használati díjat megfizetni köteles és ez esetben nem jogosult a közterület meghosszabbított használatára vagy a közterület-használat ismételt biztosítására.

(8) Amennyiben a (6) bekezdésében meghatározott időtartamon belül nem kerül sor a filmforgatásra, úgy a kérelmező csak új kérelem benyújtása és a hatósági szerződés polgármester általi jóváhagyása esetén forgathat.

(9) A filmforgatás során a szomszédos lakó ingatlanok gyalogosan vagy gépkocsival történő megközelítését a közterület-használó köteles folyamatosan biztosítani. E kötelezettséget nem tartalmazó hatósági szerződés nem hagyható jóvá. A kérelmező a tevékenysége gyakorlása során köteles tartózkodni a közterület más használóinak szükségtelen zavarásától.

(10) Meg kell tagadni a hatósági szerződés jóváhagyását annak a kérelmezőnek, aki a kérelem benyújtását megelőző egy évben a közterületet jogellenesen, a jóváhagyott hatósági szerződéstől eltérően használta, vagy a kérelem benyújtásakor az Önkormányzat felé díjtartozása van.

17. Záró rendelkezések

22. § Ez a rendelet 2022. január 1-jén lép hatályba.

23. § E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni, ideértve a rendelet hatálybalépését megelőzően kötött szerződések alapján a rendelet hatálybalépését követően megindult eljárásokat is.

24. § E rendelet az Európai Parlament és a Tanács a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvének való megfelelést szolgálja.

25. §1

1

A 25. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.