Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 27/1998. (IX.25.) önkormányzati rendelete

a gyermekjóléti szolgáltatásról, valamint a gyermekjóléti alapellátás keretében nyújtott egyes személyes gondoskodási formákról

Hatályos: 2024. 05. 01

Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 27/1998. (IX.25.) önkormányzati rendelete

a gyermekjóléti szolgáltatásról, valamint a gyermekjóléti alapellátás keretében nyújtott egyes személyes gondoskodási formákról

2024.05.01.

Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. §-ában, 131. § (1) bekezdésében és a 147. § (1) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőt rendeli el:”1

A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások szabályainak megállapításával a Terézvárosban hozzájáruljon a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítéséhez, a veszélyeztetettség megelőzéséhez és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetéséhez, valamint a gyermek családjából történő kiemelésének a megelőzéséhez.

A rendelet hatálya

2. §2 (1) A rendelet hatálya kiterjed - a (2)-(4) bekezdésben és a 6. §-ban foglalt eltéréssel - a Terézváros területén lakcímmel rendelkező:

a) magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire,

b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Terézváros területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

c) a menedékjogról szóló törvény szerint, arra a tizennyolcadik életévét be nem töltött menedékjogi kérelmet benyújtó külföldi gyermekre, aki jogszabály vagy szokás alapján felügyeletéért felelős nagykorú személy kísérete nélkül lépett Magyarország területére, vagy a belépést követően maradt felügyelet nélkül, mindaddig, amíg ilyen személy felügyelete alá kerül - feltéve, hogy az illető gyermek kiskorúságát a menekültügyi hatóság megállapította.

(2) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Terézváros területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

(3) A rendelet hatálya - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - a gyermekek napközbeni ellátása keretében – az önkormányzat által – biztosított étkeztetés ellátás vonatkozásában az önkormányzat közigazgatási területén működő nevelési-oktatási intézményben étkeztetés szolgáltatást igénybe vevőkre és törvényes képviselőikre terjed ki.

(4) A nyári napközis táborban igénybe vett étkeztetés ellátásért fizetendő személyi térítési díjra vonatkozó normatív kedvezményben kizárólag a Terézváros területén lakcímmel rendelkező gyermek és törvényes képviselője részesülhet.

Ellátási formák

3. §3 Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata személyes gondoskodás keretében gyermekjóléti alapellátásként az alábbi ellátási formákat biztosítja: (a) gyermekjóléti szolgáltatásként gyermekjóléti szolgálat működtetését; (b) gyermekek napközbeni ellátásaként bölcsődei ellátást; (c) gyermekek átmeneti gondozásaként ca) helyettes szülői szolgáltatást, cb) családok átmeneti otthona, valamint cc) ellátási szerződés keretében gyermekek átmeneti otthona működtetését.

A gyermekek napközbeni ellátása

4. § (1)4 A gyermekek napközbeni ellátása elsősorban a Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata által fenntartott bölcsődékben valósul meg.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása iránti kérelmet az ellátást nyújtó intézmény vezetőjénél kell a gyermek szülői felügyeleti joggal rendelkező szülőjének vagy más törvényes képviselőjének előterjeszteni. A kérelem elbírálásáról az intézményvezető intézkedésével dönt. A Gyvt.-ben szabályozott feltételek fennállása esetén a kérelem kizárólag férőhely hiányában utasítható el.

(3)5

Érdekképviseleti Fórum a napközbeni ellátást nyújtó intézményekben

4/A. § (1) A R. 3. §. (2) b) pontja szerinti gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben Érdekképviseleti Fórumot kell létrehozni. A gyermekek napközbeni ellátását végző intézményben ellátásban részesülő kiskorúak törvényes képviselői az Érdekképviseleti Fórum tagjai sorába önmaguk közül két fő képviselő választására jogosultak. A választásra a (4) bekezdésben foglaltak az irányadóak. A megválasztott személy gyermekének az adott intézményben biztosított napközbeni ellátása időpontjáig, de újraválasztás nélkül legfeljebb 1 évig tagja az Érdekképviseleti Fórumnak. Az Érdekképviseleti Fórumban betöltött tagsága megszűnik annak a törvényes képviselőnek, akinek a gyermeke ellátása az adott intézményben megszűnik, akinek szülői felügyeleti joga megszűnt, megszüntették, vagy az intézménybe járó gyermek vonatkozásában szünetel.

(2) A R. 3. §. (2) b) pontja szerinti ellátást végző intézmény közalkalmazottai az Érdekképviseleti Fórum tagjai sorába önmaguk közül egy képviselő választására jogosultak. A választásra a (4) bekezdésben foglalt szabályok irányadóak. A megválasztott személy az intézménnyel fennálló közalkalmazotti jogviszonya fennállásáig, de újraválasztás nélkül legfeljebb 1 évig tagja az Érdekképviseleti Fórumnak.

(3) A Budapest Főváros Terézváros Önkormányzat az Érdekképviseleti Fórum tagjaként egy fő delegálására jogosult az általa meghatározott időtartamra.

(4) A választás akkor érvényes, ha azon a jogosultak legalább kétharmada részt vesz. Az (1) bekezdés esetében választásra jogosult a választás napján az intézményben jogszerűen elhelyezett valamennyi kiskorú törvényes képviselője. Amennyiben a kiskorú törvényes képviseletét két személy látja el, úgy közülük döntésük szerint egy jogosult a szavazásra. A (2) bekezdés esetében választásra jogosult a választás napján az intézménnyel közalkalmazotti jogviszonyban álló személy. Jelöltet a választást megelőző 10. napig írásban lehet állítani. Egy választásra jogosult legfeljebb 1 jelöltre tehet ajánlást. A választáson valamennyi ajánlást kapott személy jelöltként indulhat. A szavazás titkos. A választáskor a legtöbb szavazatot kapott jelöltet kell megválasztottnak tekinteni. Szavazategyenlőség esetén az egyenlő szavazatot kapott jelöltek között ismételt választást kell tartani. Az Érdekképviseleti Fórum működésére a 7/A. § (5) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

A gyermekjóléti szolgálat

5. § (1) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, és együttműködik a gyermekvédelemmel foglalkozó más intézményekkel és szervezetekkel.

(2) A szolgálat feladatai különösen: - a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése; - a gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás, az ezekhez való hozzájutás segítése; - a helyettes szülői hálózat szervezése; - a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése; - az Önkormányzat gyermekvédelmi rendeletének folyamatos figyelemmel kísérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése; - a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése; - a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése és a már kialakult veszélyeztetettség megszüntetése; - a családból kiemelt gyermek visszahelyezésének elősegítése.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

(4) A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele - az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - a gyermek törvényes képviselőjének vagy a gyermeknek a kérelmére történik.

(5) A kiskorú védelembe vétele esetén a családgondozásban megnyilvánuló szolgáltatás igénybevételét a jegyző határozata alapozza meg.

5/A. §6 (1) Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat – ellátási szerződés keretében - gyermekek átmeneti otthona ellátást nyújt azon 3-18 éves gyermek részére, aki családban él, de átmenetileg ellátás és felügyelet nélkül maradt, vagy elhelyezés hiányában ezek nélkül maradna, illetve akinek ellátása a család életvezetési nehézségei miatt veszélyeztetett.

(2) Az ellátás igénybevételének helye: a Józsefvárosi Családsegítő és Gyermekjóléti Központ telephelyén működő Gyermekek Átmeneti Otthona intézménye.

(3) Az ellátás igénybevétele – a szülői felügyeletet gyakorló szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére vagy beleegyezésével - a Terézvárosi Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetőjének a szolgáltatást végző felé irányuló megkeresése alapján történik.

(4) A gyermekek átmeneti otthona segítséget nyújt - a gyermekjóléti szolgálattal együttműködve - a gyermek családjába történő visszatéréséhez.

A gyermekek átmeneti gondozása

6. §7 Az időlegesen otthontalanná vált gyermek és szülei, valamint legfeljebb 21. életévének betöltéséig a gyermek nagykorú testvére elhelyezését a Terézvárosi Családsegítő Szolgálat (a továbbiakban: TECSASZO) által működtetett Családok Átmeneti Otthona biztosítja abban az esetben, ha elhelyezés hiányában a család átmeneti lakhatása nem lenne biztosított, és a gyermeket emiatt el kellene választani szüleitől, családjától.

7. § (1) A 3. §-ban megjelölt Családok Átmeneti Otthonába a felvétel első alkalommal a három hónapos időtartamot nem haladhatja meg. Az ellátás igénybevételének időtartama meghosszabbítható.

(2) A Családok Átmeneti Otthonába a felvétel a szülő - a jelen rendelet I. számú mellékletét képező formanyomtatványon előterjesztett - kérelme alapján történik. A kérelmet a TECSASZO vezetőjéhez kell benyújtani. A kérelem benyújtását követően a szülő a TECSASZO vezetője vagy az általa megbízott személy által megadott időpontban köteles ún. mélyinterjú céljából megjelenni.

(3) A kérelem elbírálására a TECSASZO vezetője jogosult. Döntéséről az intézkedés egy példányának megküldésével tájékoztatja a gyermekjóléti szolgálatot.

(4) A TECSASZO vezetője a felvétel iránti kérelmet köteles elutasítani, ha a kérelmező

a) egy éven belül kizárásra került a Családok Átmeneti Otthonából,

b) családjának bármely tagja vagy a kérelmező maga tartósan pszichotrop anyagok befolyása alatt áll,

c) családjának bármely tagja vagy a kérelmező maga fertőző betegségben szenved,

d) megtagadja akár a Családok Átmeneti Otthona házirendjének megismerésére és betartására vonatkozó kötelezettségvállalás, akár az együttműködési megállapodás aláírását,

e) a mélyinterjú céljából részére adott időpontban nem jelenik meg, és távollétét a mulasztást követő 3 napon belül hitelt érdemlő módon nem menti ki,

f) egészségi állapota miatt önmaga ellátására nem vagy csak részben képes, és ezen ellátást a Családok Átmeneti Otthonába jelentkező családtagja sem tudja biztosítani,

g) vagy házastársa (élettársa) szülői felügyeleti joga az általuk nevelt gyermekek vonatkozásában szünetel, megszűnt vagy megszüntették.

(5) A felvételi kérelemnek helyt adó intézkedés kézhezvételét követő 3 napon belül az elhelyezést igénybe kell venni. A jogosult család, ha az igénybevételt elmulasztja, az intézkedés hatályát veszti.

(6) A Családok Átmeneti Otthonába történő elhelyezés megszűnik

a) a határozott idő elteltével,

b) az igénybevevő egyoldalú kérése alapján,

c) a Családok Átmeneti Otthonából a család négy napot maghaladó, bejelentés nélküli távolléte esetén,

d) a házirend megsértése miatti kizárás okán.

Érdekképviseleti Fórum

7/A. § (1) A Családok Átmeneti Otthonában elhelyezett, ellátásban részesülő családok felnőtt tagjai az Érdekképviseleti Fórum tagjai sorába önmaguk közül két fő képviselő választására jogosultak. A választásra a (4) bekezdésben foglalt szabályok irányadóak. A megválasztott személy a Családok Átmeneti Otthonában tartózkodása időpontjáig, de újraválasztás nélkül legfeljebb 6 hónapig tagja az Érdekképviseleti Fórumnak.

(2) A TECSASZO közalkalmazottai az Érdekképviseleti Fórum tagjai sorába önmaguk közül egy képviselő választására jogosultak. A választásra a (4) bekezdésben foglalt szabályok irányadóak. A megválasztott személy a TECSASZO-val fennálló közalkalmazotti jogviszonya fennállásáig, de újraválasztás nélkül legfeljebb 1 évig tagja az Érdekképviseleti Fórumnak.

(3) A Budapest Főváros Terézváros Önkormányzat az Érdekképviseleti Fórum tagjaként egy fő delegálására jogosult az általa meghatározott időtartamra.

(4)8 A választás akkor érvényes, ha azon a jogosultak legalább kétharmada részt vesz. Az (1) bekezdés esetében választásra jogosult a választás napján a Családok Átmeneti Otthonában jogszerűen elhelyezett valamennyi felnőtt személy. A (2) bekezdés esetében választásra jogosult a választás napján a TECSASZO-val közalkalmazotti jogviszonyban álló személy. Jelöltet a választást megelőző 10. napig írásban lehet állítani. Egy választásra jogosult legfeljebb 1 jelöltre tehet ajánlást. A választáson valamennyi ajánlást kapott személy jelöltként indulhat. A szavazás titkos. A választáskor a legtöbb szavazatot kapott jelöltet kell megválasztottnak tekinteni. Szavazategyenlőség esetén az egyenlő szavazatot kapott jelöltek között ismételt választást kell tartani.

(5) Az Érdekképviseleti Fórum tagjai nyílt szavazással - önmaguk közül – elnököt választanak. Az elnök a tagok egyharmadának írásbeli kezdeményezése, valamint a Gyvt. 35. § (4) és (5) bekezdésében meghatározott jogok érvényesítése érdekében köteles a lehető legrövidebb időn belül az Érdekképviseleti Fórum ülését írásban összehívni akként, hogy a tagok az meghívót az ülés kitűzött időpontja előtt 5 munkanappal megkapják. Az ülés a tagok kétharmadának jelenléte esetén határozatképes. Határozatképtelenség esetén az ülést új időpontra ismételten össze kell hívni mindaddig, ameddig a határozatképesség megvalósul. Az Érdekképviseleti Fórum valamennyi határozatát (így döntését, intézkedés kezdeményezését, vélemény nyilvánítását, javaslatát, egyetértési joga gyakorlását) a jelenlévő tagok szavazata alapján egyszerű többséggel hozza. Bármelyik tag indítványára kötelező a titkos szavazás elrendelése.

8. §9 A helyettes szülő alkalmazásáról a Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat ellátási szerződés keretében gondoskodik. Az ellátás igénybevétele – a szülői felügyeletet gyakorló szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére vagy beleegyezésével - a Terézvárosi Gyermekjóléti Szolgálat intézményvezetőjének - az ellátást szerződés keretében biztosító Fehér Kereszt Baráti Kör Kiemelten Közhasznú Egyesület felé irányuló - megkeresése alapján történik.

Térítési díjak

9. §10 (1) A helyettes szülőnél és a gyermekek átmeneti otthonában nyújtott ellátás, továbbá a gyermekek napközbeni ellátását biztosító bölcsődékben nyújtott gondozás ellátás térítésmentes.

(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés ellátásért - a külön jogszabályban meghatározott intézményi térítési díj alapján - személyi térítési díjat kell fizetni. A személyi térítési díj megfizetésére a gyermek szülői felügyeleti joggal rendelkező szülője vagy más törvényes képviselője köteles.

(3) A személyi térítési díj megállapítására az étkeztetést biztosító Terézvárosi Gondozó Szolgálat intézményvezetője jogosult.

(4) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés ellátásért fizetendő személyi térítési díj - a Gyvt-ben meghatározott normatív kedvezmények figyelembevétele mellett -

a) az önkormányzat által fenntartott óvodákban: 293.-Ft+ÁFA (egész napos),

b) az önkormányzat közigazgatási területén működő általános iskolákban:

ba) ebéd: 231.-Ft+ÁFA,

bb) napközi: 347.-Ft+ÁFA,

c) az önkormányzat közigazgatási területén működő középfokú oktatási intézményben: 242.-Ft+ÁFA (ebéd),

d) az önkormányzat közigazgatási területén működő nyári napközis táborban: 347.-Ft+ÁFA (egész napos).

(5) A diétás étkezésért fizetendő személyi térítési díj a normál étkezés személyi térítési díjával azonos.

(6) A (4)-(5) bekezdésben megállapított kedvezmény érvényes a nyári napközis táborban igénybe vett étkeztetés ellátásért fizetendő személyi térítési díjra is.

(7) A gyermek részére biztosított kedvezmény a tanév végéig megilleti a fiatal felnőttet is.

9/A. §11 A gyermekek átmeneti gondozása keretében a családok átmeneti otthonában (a TCSGYK által működtetett Családok Átmeneti Otthona) biztosított gyermekjóléti alapellátásért fizetendő személyi térítési díjból a személyi térítési díj fizetésére kötelezett kérelmére, rászorultságra való tekintettel az alábbi kedvezményeket kell biztosítani:

a) ha a gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a terézvárosi támogatási alap (a továbbiakban: támogatási alap) 40%-át, akkor személyi térítési díjat nem kell fizetni,

b) ha a gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja a támogatási alap 40%-át, de nem haladja meg a 80%-át, akkor a személyi térítési díj az intézményi térítési díj 3%-a,

c) ha a gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja a támogatási alap 80%-át, de nem haladja meg a 120%-át, akkor a személyi térítési díj az intézményi térítési díj 6%-a,

d) ha a gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja a támogatási alap 120%-át, de nem haladja meg a 165%-át,akkor a személyi térítési díj az intézményi térítési díj 8,5%-a,

e) ha a gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja a támogatási alap 165%-át, akkor a személyi térítési díj az intézményi térítési díj 12,5%-a.

9/B. §12

Értelmező rendelkezések

10. § E rendelet alkalmazásában

a) gyermek: a Gyvt. 5. § a) pontjában megjelölt személy,

b)13 fiatal felnőtt: a Gyvt. 5. § c) pontjában megjelölt személy,

c) jövedelem: a Gyvt. 5. § r) pontjában rögzített kategória,

e)14 terézvárosi támogatási alap: a szociális rászorultságtól függő egyes pénzbeli és természetbeni ellátásokról szóló 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdésében meghatározott összeg

f) gyermeket gondozó család: közös háztartásban élő közeli hozzátartozó.

g)15 közeli hozzátartozó: a Gyvt. 5. § e) pontjában meghatározott személy.

h)16 lakcím: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerinti bejelentett lakó- vagy tartózkodási hely.

Záró rendelkezések

11. § (1) E rendelet a gyermekjóléti szolgálatra, a helyettes szülőre és a házi gyermekfelügyeletre vonatkozó rendelkezések kivételével a kihirdetés napján lép hatályba.

(2) A gyermekjóléti szolgálatra és a házi gyermekfelügyeletre vonatkozó rendelkezések 1998. október 1. napján lépnek hatályba.

(3) A helyettes szülőre vonatkozó rendelkezések 1999. július 1. napján lépnek hatályba.

1

A bevezető a Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2022. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

2

módosította a 38/2020. (VII. 30.) ör., hatályos 2020. augusztus 1. napjától

3

módosította a 38/2020. (VII. 30.) ör., hatályos 2020. augusztus 1. napjától

4

módosította a 38/2020. (VII. 30.) ör., hatályos 2020. augusztus 1. napjától

5

hatályon kívül helyezte a 2/2012. (I. 23.) ör., hatálytalan 2012. február 1. napjától

6

módosította a 34/2012. (X. 18.) ör., hatályos 2012. november 1. napjától

7

módosította a 2/2012. (I. 23.) ör., hatályos 2012. február 1. napjától

8

módosította a 16/2010. (VI. 21.) ör., hatályos 2010. július 1. napjától

9

módosította a 34/2012. (X. 18.) ör., hatályos 2012. november 1. napjától

10

módosította a 38/2020. (VII. 30.) ör., hatályos 2020. augusztus 1. napjától

11

módosította a 11/2018. (IV. 26.) ör., hatályos 2018. május 1. napjától A 9/A. § a Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 53/2022. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 9/A. § a Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2023. (III. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg. A 9/A. § a Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2024. (IV. 15.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

12

hatályon kívül helyezte a 31/2014. (XI..27.) ör., hatályos 2015. január 1-től

13

módosította a 18/2009. (VI. 29.) ör, hatályos 2009. VIII. 15-től

14

módosította a 18/2009. (VI. 29.) ör, hatályos 2009. VIII. 15-től A 10. § e) pontja a Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 53/2022. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

15

beiktattaa a 16/2010. (VI. 21.) ör., hatályos 2010. július 1. napjától

16

beiktatta a 19/2010. (IX. 20.) ör., hatályos 2010. október 1. napjától