Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2004. (IV.22.) önkormányzati rendelete
a közterület-használat általános rendjéről, engedélyezéséről
Hatályos: 2021. 01. 29Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2004. (IV.22.) önkormányzati rendelete
a közterület-használat általános rendjéről, engedélyezéséről
2021-01-29-tól
Budakeszi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54. § (1.) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a helyi körülményekből adódó sajátosságokra tekintettel - a közterületek használatára és a közterület-használat engedélyezésére az alábbi rendeletet alkotja:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. §
A rendelet célja azon helyi szabályok megállapítása, amelyek városképi, város környezetvédelmi, ellátási, közlekedésbiztonsági szempontok figyelembevételével határozzák meg a közterület-használatot, a közterület felbontást és helyreállítást, ezen belül a közlekedési területek és zöldfelületek használatát, valamint üzemeltetését.
A rendelet hatálya
2. §
(1) [1] A rendelet hatálya kiterjed a Budakeszi Város Önkormányzatának tulajdonában álló közterületekre. E rendelet szabályait kell alkalmazni az épített környezet alakításáról és védelméről 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 54. § (7) bekezdésében meghatározott esetben is.
(2) Rendelkezései azokra a jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezetekre, egyéni vállalkozókra, természetes személyekre vonatkoznak, amelyek állandó, vagy ideiglenes jelleggel a város területén tartózkodnak, illetve működnek.
(3)[2]
(4)[3]
Értelmező rendelkezések
3. §
E rendelet alkalmazása szempontjából:
- [4]Közterület: az Étv. 2. § 13. pontja szerinti fogalom.
- Alkalmi vásár: néhány napos (max. 15 nap), általában rendezvénnyel összekötött árusítás.
- Egyéb árucikk: játék, bazár, kegytárgy, virág, illetve egyéb idénycikk.
- Árusító és egyéb fülke (pavilon): 12 m2 bruttó alapterületet meg nem haladó, bármikor könnyen szétszerelhető szerkezetekből készült, illetve könnyen eltávolítható, szabadon álló vagy csoportosan telepített, környezetébe illeszkedő földszintes építmény.
- Idényjellegű árusítás: az árusítás időtartamára a közterületre kihelyezett, árusítóhelyre alapozott, időszakonként megismétlődő, esténként legfeljebb egy szezonra - maximum 8 hónapi időtartamra -, eseményre szóló kereskedelmi, javító, szolgáltató tevékenység.
- Alkalmi és mozgó árusítás: az idény árusításhoz hasonló feltételek mellett, de annál lényegesen rövidebb időtartamra, szezononként, legfeljebb egy alkalommal 1-30 napot meg nem haladó, mobil vagy hordozható berendezésből történő közterületi árusítási lehetőség.
- Út: a gyalogosok és a járművek közlekedésére szolgáló közterület, illetőleg magánterület /közút, magánút/. Az egyes útfajtáknak és az út részeinek a meghatározására a közúti közlekedés szabályairól szóló jogszabályban /KRESZ/ foglaltak az irányadók.
- Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegélyes vagy más hasonló módon elválasztott része. A járda az úttesttel egy szintben is lehet, ha attól korláttal, növényzettel vagy más hasonló módon elválasztottak.
- Parkolóhely: az úton útburkolati jellel, jelzőtáblával, vagy mindkettővel kijelölt a járművek várakozására kialakított terület.
- Főútvonal: jelzőtáblával fő útvonalként megjelölt út.
- Az út határa: az útnak a kiemelt szegélyt, az útpadkát, a rézsút, az út víztelenítését szolgáló árkot, csatornát, más vízelvezető létesítményt is magában foglaló külső széle.
- Az út területe: az út határai közötti terület.
- Jármű: közúti szállító, vagy vontatóeszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is.
- Személygépkocsi: személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben - a vezető ülését is beleértve - legfeljebb 9 állandó ülőhely van.
- Tehergépkocsi: a személygépkocsit, az autóbuszt, a trolibuszt és a vontatót kivéve minden gépkocsi.
- Autóbusz: személyszállítás céljára készült, elektromos felső vezetékhez nem kötött olyan gépkocsi, amelyben - a vezető ülését is beleértve - 9-nél több állandó ülőhely van.
- Üzlet: a helyileg körülhatárolt, tartós használatra épült, helyhez kötött, rendszeresen nyitva tartó kiskereskedelmi árusítóhely.
- Szerencsejáték: minden olyan játék, amelyben a játékos pénz fizetése, vagy vagyoni érték nyújtása fejében meghatározott feltételek fennállása vagy bekövetkezése esetén pénznyereményre, vagy más vagyoni értékű nyereményre válik jogosulttá. A nyerés vagy vesztés kizárólag, vagy túlnyomórészt a véltetlentől függ.
- Választás: az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament tagjainak, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választása, a kisebbségi önkormányzati képviselők választása, az országos népszavazás, a helyi népszavazás, az országos kezdeményezés, a helyi népi kezdeményezés.
- Nagyberuházás: a 100 MFt-ot meghaladó beruházás
A közterület-használata
3/A §
(1) A közterületet rendeltetésének megfelelő célra – a jogszabályok keretei között - bárki szabadon használhatja, melyre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A közterület rendeltetésszerű használata, mások hasonló célú jogait nem csorbíthatja.
(3) Rendeltetéstől eltérő célú a közterület használata, ha a használat a közterület vagy annak meghatározott része mások általi rendeltetésszerű igénybevételét az e rendeletben megfogalmazott módon akadályozza.
(4) A közterület rendeltetéstől eltérő használatához engedély vagy hatósági szerződés kötése szükséges.
(5) E rendelet mellékletében nem szereplő, illetve a 4. § (6) bekezdésben nem szereplő tevékenységre, rendezvényre a közterület nem vehető igénybe.
A közterület-használati engedély
4. §
(1)
(2)
(3)
(4) A közterület rendeltetéstől eltérő használatához - a (11) bekezdésben, valamint a 4/A. §-ban foglaltak kivételével11 - engedély szükséges.
(5) Közterület használati engedélyt kell kérni e rendelet 1. sz. mellékletében (díjtáblázatában) meghatározott esetekben, amennyiben nem kerül sor hatósági szerződés megkötésére.11
(6) Közterület-használati engedély nélkül, előzetes bejelentés alapján végezhető tevékenységek:9
- a közút (járda) építésével, javításával, fenntartásával kapcsolatban a közút (járda) területének elfoglalása, ha a zavartalan közlekedés külön intézkedés nélkül biztosítható; 9
- az úttartozékok és a közúti közlekedés irányításának célját szolgáló berendezések elhelyezése; 9
- a közterületen, illetőleg az alatt vagy felett elhelyezett postai távközlési kábelek hibaelhárítása érdekében végzett munkálatok; 9
- közmű és egyéb vezetékek (elektromos, gáz, víz, stb.) hibaelhárítása; 9
- tüzelő vagy egyéb anyag, tárgy /pl. költözködés során bútorok és egyéb háztartási felszerelések) rakodása és tárolása, feltéve, hogy az a 24 órát nem haladja meg és a közlekedést nem akadályozza. 9
- építéshez szükséges anyagok, segédeszközök és segédszerkezet 24 óránál rövidebb időtartamú lerakása, illetve elhelyezése, amely a közlekedést nem akadályozza. 9
- hatályát vesztette. 9,12
- a kulturális célú rendezvények alkalmával kézműves, képző- és iparművészeti alkotások, valamint könyvek értékesítése; 9
- a városi önkormányzat által szervezett rendezvény, valamint a város vallási és kulturális hagyományainak szokásos rendezvényei; 9
- az élet- és balesetveszély elhárításhoz szükséges időtartamot meg nem haladó munkálatok elvégzése; 9
- elektromos gépjármű töltőállomás (töltőoszlop és kiszolgáló területe) elhelyezése.
A bejelentést a 3. számú melléklet szerinti formanyomtatványon kell megtenni.
(7)
(8) A rendelet hatálybalépése előtt közterületen létesült állandó jellegű építmények esetében a közterület használat visszavonásáig is engedélyezhető.
(9) Nem adható közterület-használati engedély:
- lakó- vagy középület homlokzatától 3 m-en belül pavilon és a hozzá tartozó szerkezeti elemek (előtető 8, stb.) elhelyezésére,
- tömegközlekedési járművek megállóiban, ha az nem az utasforgalmat szolgálja8,
- olyan járdaszakaszokra, ahol a tervezett létesítmény a gyalogos közlekedést vagy az úttestre lépő gyalogos észlelését akadályozná.
- haszon- és tehergépjármű, autóbusz és lakókocsi tárolására,
- zöldfelületen kereskedelmi és szolgáltató tevékenységére, járművek tárolására, kivéve, ha ez szervezett rendezvényhez kapcsolódik,
- mutatványos tevékenységre, kivéve ünnepnap vagy rendezvény alkalmából a rendezvény időtartamára,
- olyan tevékenység gyakorlásához, amely a környezetre káros hatással lenne, a közbiztonságot, az egészséget vagy a városképet kedvezőtlenül befolyásolná,
- egy éven belül annak, akinek (vagy tagjának, alkalmazottjának) előzőleg az engedélyét szabálytalan közterület-használat vagy díjfizetési hátralék miatt visszavonták vagy nem hosszabbították meg,
- szeszesital közterületi forgalmazására, kivéve ünnepnap vagy rendezvény alkalmával a rendezvény időtartama alatt.
- élelmiszerre, használati cikkre történő árusításra, hasonló terméket, árut forgalmazó üzlethelyiség 10 m-es körzetébe, kivéve az érintett üzlet tulajdonosát, más számára közterület-használati engedély nem adható,
- jövedéki termék értékesítésére, közterületen pornográf, erotikus áru és szexuális eszköz elhelyezésére,
- ha a kérelmezőnek közterület-használati díj hátraléka, helyi adótartozása van, valamint a kérelem benyújtását megelőző 2 éven belül a közterület használatával, valamint a közterület-használatra jogosító tevékenységével összefüggésben szabálysértést követett el,
- teher- és különleges gépjárművek (kamionok), valamint ezek vontatmányainak elhelyezésére,
- üzemképtelen járművek tárolására,
- forgalomnak átadott utcák ideiglenes elzárása üzembővítésre, anyagtárolásra stb. célra.
(10) A közterület- foglalási engedély kiadása megtagadható, ha a kért közterület-használat
- a lakosság nyugalmának túlzott mértékű zavarásával járna,
- veszélyeztetné a közrendet, a közbiztonságot,
- a közterület rendeltetésszerű használatának indokolatlan mértékű zavarásával járna,
- sértené a városképet,
- gátolná a település esztétikai követelmények érvényesülését,
- a természeti és az épített környezet túlzott megterhelésével járna,
- veszélyeztetné a közegészségügyi előírások érvényesülését,
- indokolatlanul korlátozná a település közlekedését,
- a kereskedelempolitikai és turisztikai érdekek indokolatlan mértékű sérelmével járna.
(11) Nem kell közterület-használat iránti engedélyt kérnie Budakeszi Város Német Önkormányzatának, valamint az Önkormányzat intézményeinek, közterületet érintő építkezés esetén tevékenységüket bejelentés alapján végezhetik.
Hatósági szerződés
4/A §
(1) A közterület rendeltetéstől eltérő használatához hatósági szerződés köthető az ügynek a közérdek és az ügyfél szempontjából is előnyös rendezése érdekében határozathozatal helyett a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott esetekben.
(2) A hatósági szerződés megkötése önkormányzati hatósági ügynek minősül.
(3) A hatósági szerződés megkötésére a Ket. rendelkezései az irányadók.
(4) A hatósági szerződés tartalmazza:
a) a szerződő felek azonosító adatait körében a felek nevét, címét vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén annak székhelyét, cégjegyzékszámát, továbbá természetes személy esetén a személyi adatok körében anyja nevét, születési helyét, idejét;
b) a szerződés tárgyának fontosabb jellemzőit, a mennyiségi és a minőségi adatokat;
c) a szerződés időbeli hatályát;
d) a közterület-használat díját;
e) amennyiben szakhatósági hozzájárulást kell beszerezni, az abban meghatározott előírásokat és feltételeket;
f) az ügyfél nyilatkozatát arról, ha a szerződésben foglaltakat megszegi, a szerződés jogerős és végrehajtható határozatnak minősül;
g) egyéb, a szerződő felek által lényegesnek tartott feltételeket.
(5) Amennyiben a szerződés harmadik személy jogát vagy jogos érdekét érinti, a szerződés megkötése előtt be kell szerezni az érintett írásos hozzájárulását.
(6) Hatályon kívül helyezte az 1/2016. (I.12.) önkormányzati rendelet.
(7 Hatályon kívül helyezte az 1/2016. (I.12.) önkormányzati rendelet.
A közterület-használat hatásköri rendelkezések
5. §
(1) [5]A közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos eljárás önkormányzati hatósági ügynek minősül, melyben első fokon átruházott hatáskörben a jegyző jár el. Az engedélyezési eljárásban az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Akr.) rendelkezéseit kell alkalmazni. A jegyző önkormányzati jogkörben hozott hatósági határozata ellen a képviselő-testülethez lehet fellebbezést benyújtani.
(2)
(3) Az eljárásra jogosult az eljárás során mérlegelési jogkörrel jár el, bevonja az eljárásba a jogszabályban előírt, illetve a döntéshez szükséges szakhatóságokat, továbbá indokolt esetben más szakértőket is.
(4)
(5) [6]A hatósági szerződés megkötése a jegyző hatáskörébe tartozik.
A szakhatóságok közreműködése
6. §
1. A közút és járda területét érintő közterület-használati engedély megadásához az illetékes közútkezelő és rendőrhatóság hozzájárulása szükséges.
2. Közterületen folytatni kívánt kereskedelmi, vendéglátóipari, illetőleg kisipari tevékenység esetében a közterület-használati engedély megadásához az első fokú kereskedelmi, illetőleg iparhatóság hozzájárulása szükséges.
3. Szükség szerint (a közterületen fogyasztásra kerülő élelmiszer-árusítás engedélyezéséhez) a népegészségügyi hatóság illetékes hivatalától.
4. Hatályát vesztette.
5. Cirkuszi és mutatványos tevékenység esetén az élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi hatóság illetékes hivatalának engedélye szükséges.
Az engedély iránti kérelem
7. §
- A közterület-használati engedélyt a 2. számú melléklet szerinti formanyomtatványon annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja.
- Ha közterület ideiglenes jellegű, használata építési munka végzésével kapcsolatos állvány, építőanyag, törmelék stb. elhelyezése céljából szükséges, az engedélyt a kivitelezőnek kell kérnie.
- Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
- az engedélyt kérő nevét és állandó lakó- (székhely, telephely) helyének címét, személyigazolvány számát, érvényes adószámát,
- a közterület-használat célját és időtartamát, továbbá a közterületen elhelyezett építmény, utcabútor fényképét vagy rajzát,
- a közterület-használat helyének, módjának és mértékének pontos meghatározását,
- a közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okirat /pl. iparjogosítvány, működési engedély/ ismertetését.
- Hatályát vesztette.
- kötelezettségvállalást arra vonatkozóan, hogy a használatbavétel megszűnte után az eredeti környezeti állapotot az engedélyezett a saját költségen minden kártérítési igény nélkül helyreállítja.
- Az engedély iránti kérelemhez az engedélyező hatóság felhívására be kell mutatni a közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okiratot.
- A kérelem beadása a közterület használat megkezdésére nem jogosít.
- Az engedélykérelmet vissza kell igazolni az ügyfél kérelmére indult eljárásban, ha ezt az ügyfél kéri, a kérelem beérkezésétől számított öt napon belül.
8. §
- Választási kampányidőszakban a közterület-használat igénybevételére vonatkozó igényeket a kérelmek beérkezésének sorrendjében kell elbírálni, a beérkezéstől számított két munkanapon belül.
- A személyesen kézben benyújtott kérelmeket az érkezéskor dátummal, a benyújtás pontos időpontjával (óra, perc) kell rögzíteni.
- Választási kampányhoz tartozó rendezvény nem tartható:
- oktatási intézmény előtti vagy azzal közvetlenül határos közterületen,
- egyházi intézmények előtti, vagy közvetlen szomszédságában lévő kerületen abban az esetben, ha ez az egyházi rendezvény lefolytatását zavarná.
Az engedély megadása
9. §
- Az engedély megadása során figyelembe kell venni az építésügyi szabályzatot, a város- /község/ rendezési terveket, a városképi és műemlékvédelmi, a köztisztasági, továbbá a közreműködő szakhatóságok hozzájárulásában előírt követelményeket, s ellenőrizni kell az egyéb feltételek /pl. iparjogosítvány, működési engedély/ fennállását is.
- A közterület-használat - a 7. § (2) bekezdésében említett esetben - csak az építési munka végzésének tartamára engedélyezhető. Építőanyag és törmelék tárolására csak akkor adható engedély, ha a kérelmező azokat saját ingatlanán elhelyezni nem tudja.
- Amennyiben egy közterületi helyet egyidőben több kérelmező kíván használni, a használati jog megszerzésénél a helyi állandó lakos előnyben részesül.
- Közút és a hozzátartozó /vele párhuzamos/ gyalogos járda közötti zöldterületi sávban gépkocsi parkoló létesítése csak az alábbi feltételekkel engedélyezhető.
- I. és II. rendű főútvonal esetén 3 m szélességű,
- gyűjtőút esetében 2,25 m szélességű és
a gyalogos forgalom számára szabad közlekedési területsáv biztosítása mellett.
- Az érdemi határozatot a kérelem előterjesztésétől számított 30 napon belül kell meghozni.
- [7]A közterületen nem helyezhető el komposzt tárolására szolgáló edény.
- [8]A közterület, a közterületi zöldterület - különös tekintettel az ingatlan előtti utcafrontra - engedély nélkül nem elkeríthető.
10. §
- Az engedélynek tartalmaznia kell:
- az engedélyes nevét és állandó lakó- /székhely, telephely/ helyének címét,
- a közterület-használat célját és időtartamát, illetve azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás érvényes, illetőleg utalást arra, hogy az engedély visszavonásig érvényes,
- a közterület-használat helyének, módjának, mértékének és feltételeinek pontos meghatározását,
- az engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóságok feltételeinek pontos meghatározását,
- az engedély megszüntetése vagy visszavonása esetére az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség előírását,
- közterület-használati díj fizetési kötelezettség esetében a díj mértékét és fizetésének módját, figyelemmel a 12. §-ban foglaltakra.
- a közterület használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztántartási kötelezettség előírását,
- a jogorvoslati eljárás lehetőségére és módjára vonatkozó tájékoztatást.
- Az anyagok és szerkezetek tárolásával kapcsolatos engedélyhez azt is ki kell kötni, hogy a tárolás csak a munka-, baleset-, és egészségvédelmi óvórendszabályokban előírt módon történhet.
- Az építési munka végzésének tartalmára szóló közterület-használati engedélyben
- - szükség szerint - elő kell írni a közterület felől a városképi követelményeket kielégítő kerítés létesítését,
- elő kell írni, hogy - ha a járdát teljes szélességben el kell foglalni és a gyalogközlekedés a másik oldalon lévő járdásra nem terelhető át - az engedélyes köteles a gyalogosok számára védőtetővel ellátott átjárót létesíteni és azt szükség szerint nappal is megvilágítani, továbbá a közlekedés útjában álló oszlopokat és ezek alátéteit fehérre meszelni,
- elő kell írni útelzárás engedélyezése esetén a hatóság által kijelölt terelő utat és annak megjelölési módját.
- az utcai árusítás céljára szolgáló közterület-használati engedélyben azt is meg kell jelölni, hogy az árusítás építményből, illetőleg meghatározott helyen való körzetben asztalról vagy járműből történhet-e.
- Az engedély megadása vagy megtagadása ügyében hozott határozatot közölni kell:
- az engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóságokkal,
- élelmiszer-árusítás esetében az állami közegészségügyi felügyelővel, továbbá
- a közterület-használati díj beszedésével megbízott szervvel.
- Az I. díjövezetben idényjellegű árusításra csak abban az esetben adható közterület-használati engedély, ha az árusítás mozgópultról, gurulókocsiról vagy tehergépkocsi platójáról történik. Alkalmi árusítás legfeljebb 6 m2 területen sátorból is folytatható.
- Építkezés céljára történő közterület-használat csak a szükséges időtartamra /az építési szerződés szerinti időre/ és a műszakilag indokolt területre engedélyezhető.
- Hatályát vesztette.
- Az I. díjövezetben idényjellegű árusításra csak abban az esetben adható közterület-használati engedély, ha az árusítás mozgópultról, gurulókocsiról vagy tehergépkocsi platójáról történik. Alkalmi árusítás legfeljebb 6 m2 területen sátorból is folytatható.
Az engedély érvénye
11. §
- Az engedély határozatlan ideig, illetve az ügyfél kérelmére az engedélyben meghatározott idő elteltéig érvényes.
- A közterület-használati engedély érvényét veszti, ha a közterületen folytatott tevékenységre jogosító érvénye megszűnik.
- Hatályát vesztette.
A közterület-használati díj
12. §
- Az engedélyes a közterület-használatért díjat köteles fizetni. A díjkötelezettség megállapításánál a töredék négyzetmétert 1 négyzetméter alatt teljes, a továbbiakban pedig a kerekítés szabályai szerint, a töredék napot egész napként kell figyelembe venni.
- Az engedélyes a közterület-használati díjat a közterület tényleges használatára, illetőleg a közterületen lévő létesítmény üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni.
- A közterület-használati díjat közterület-használati engedéllyel rendelkező /továbbiakban: engedélyes/ köteles fizetni.
- Az önkormányzat a díjszabás szempontjából Budakeszi területét két díjövezetbe bontja:
I. frekventált területek:
- Fő utca mindkét oldala
- Temető utca mindkét oldala
- Budaörsi út mindkét oldala
- Pátyi út mindkét oldala
- Dózsa Gy. tér
- Táncsics Mihály utca
- Fő tér
- Kossuth L u.
- Szarvas tér
II. Átlagos forgalmú területe:
- az I. frekventált területek kivételével az összes többi közterület
- A közterület-használati díj mértékét az önkormányzat a rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.
- Amennyiben a közterület-használati díjfizetési kötelezettség a 7. § (2) bekezdésében meghatározott építési munka végzésével, valamint az 1. számú melléklet 7. pontjában meghatározott konténer elhelyezésével kapcsolatban keletkezik, a beruházó, az építtető, az építkezéssel érintett ingatlan tulajdonosa, valamint a konténert elhelyező magánszemély vagy gazdasági társaság a közterület-használati díj megfizetéséért a kivitelezővel egyetemlegesen felel.
- Az engedélyes – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – a közterület-használati díjat negyedévente az engedélyben foglaltak szerint kell megfizetni.
- A határozott időtartamú közterület-használat esetén az engedélyes a közterület-használati díjat az engedélyben foglaltak szerint kell megfizetni.
- A határozatlan közterület-használat esetén az engedélyben meg kell jelölni, hogy a díj mértéke az e rendeletben foglalt mindenkor érvényes díj.
(10) [9]A virágláda közterületen való elhelyezéséért közterület-használati díjat nem kell fizetni.
(11) [10]A kihelyezéshez a főépítész állásfoglalása szükséges.
(12) [11]A kihelyezésre kerülő virágláda
a) a parkolást, a hókotrást, a gyalogos és gépjárműforgalmat nem akadályozhatja,
b) elbontható és áthelyezhető,
c) elsősorban természetes anyagból készülhet,
d) a település- és utcaképpel összhangban kell lennie.
A közterület-használati díj mérséklése, elengedése
13. §
- Mentesül a közterület-használati díj fizetési kötelezettség alól
- az engedélyes és az önkormányzat megállapodása alapján az engedélyes beruházásában létesített, kihelyezett és az önkormányzat tulajdonába átkerülő utcabútor,
- a jótékony célú, közcélú rendezvény,
- Hatályát vesztette.
- írásbeli kérelemre - május 1-től szeptember 30-ig terjedő időszak kivételével - az év többi napjára a fagylaltozó üzemeltetője, aki engedéllyel a közterületen teraszt létesített,
- a választás kampányidőszakában jelölt vagy jelölőszervezet által tartandó választási kampányhoz kapcsolódó rendezvény.
- A mérséklés mértéke a R. 12. § (5) bekezdésében meghatározott díj maximum 70 %-a.
Mérséklésben részesülhet az, akinek a fizetendő közterület-foglalási díjának egy évre számított összege meghaladja a 2 millió forintot. A mérséklés mértékének meghatározása annak mérlegelési jogkörébe tartozik, aki az engedélyezési eljárás, illetve a hatósági szerződés megkötése a hatáskörébe tartozik.
Részletfizetés
13/A. §
- Részletfizetés a közterület-használati díj megfizetésére kötelezett személy kérelmére engedélyezhető. határozott időtartamú közterület-használat esetén.
- A részletfizetés iránti kérelem illetékköteles.
- A részletfizetés abban az esetben engedélyezhető.
- ha a fizetési nehézség átmeneti jellegű, tehát a közterület-használati díj későbbi megfizetése valószínűsíthető és.
- a fizetendő közterület-foglalási díj összege meghaladja a 1millió forintot.
- A közterület-használati díj a (2) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén legfeljebb tizenkét egyenlő részletben történő megfizetése engedélyezhető.
- Részletfizetés esetén a hátralékos összeget kamat nem terheli.
A közterület-használat megszüntetése és az engedély megvonása
14. §
- A közterület-használat közérdekből bármikor megszüntethető.
- A közterület-használat közérdekből történt megszüntetése esetén az eljáró hatóság másik terület kijelöléséről, vagy az időarányos díj megfizetéséről gondoskodik. Új terület kijelölése esetén az engedélyes 15 napon belül nyilatkozik a terület elfogadásáról.
- Ha az engedélyes a közterület használatát meg kívánja szüntetni, köteles ezt a szándékát az engedély egyidejű visszaadása mellett az engedélyező hatóságnak bejelenteni.
- A közterület-használati engedély visszavonható, ha az engedélyes a közterületet az engedélyben meghatározott feltételektől eltérően használja.
- Ha az engedély érvényét veszti, az engedélyes a saját költségén köteles az eredeti állapotot - minden kártalanítási igény nélkül - helyreállítani. Ez a kötelezettség az engedélyest építési (létesítési) engedély alapján végzett építési munka esetében csak akkor terheli, ha az engedély megadásának feltételeként előírtak. Az eredeti állapot helyreállításáért a beruházó, az építtető és az építkezéssel érintett tulajdonosa a kivitelezővel egyetemlegesen felel.
- Ha a közterület-használat a /3/ bekezdésben említett módon szűnt meg, a már esedékessé vált és befizetett közterület-használati díjat visszakövetelni nem lehet.
A közterület engedély nélküli használatának jogkövetkezményei
15. §
- A közterület engedélyhez kötött, de engedély nélküli használata esetén a használó az engedélyező hatóság felhívására köteles a használatot megszüntetni és a közterület eredeti állapotát a saját költségén - minden kártalanítási igény nélkül - helyreállítani.
- (2) Az (1) bekezdésen túlmenően a használót közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás miatt indított eljárás lefolytatása mellett az egyébként fizetendő közterület-használati díj megfizetésére is kötelezni kell. Azt a használót is kötelezni kell a közterület használati díj megfizetésére, aki az engedélyében foglalt feltételektől eltérő módon használja a közterületet.
- Ha közterületet engedély nélkül használnak, de az engedélyezés feltételeinek megfelel - kérelemre - az 5. §. (1) bekezdésében meghatározott eljárásra jogosult a közterület-használatot engedélyezheti. Ezzel azonban a használó nem mentesül a 16. § (1) bekezdésében foglalt szabálysértési jogkövetkezmények alól.
- Amennyiben a közterület engedély nélküli használata a 7. § (2) bekezdésében meghatározott építési munka végzésével kapcsolatos, az engedély nélküli használat megszüntetéséért, az eredeti állapot helyreállításáért és a közterület-használati díj megfizetéséért a beruházó, az építtető és az építkezéssel érintett ingatlan tulajdonosa a kivitelezővel egyetemlegesen felel.
Vegyes rendelkezések
16. §
- Hatályát vesztette.
- Hatályát vesztette.
- Hatályát vesztette.
- A közterület-használati engedélyt a helyszínen kell tartani és azt az ellenőrzést végző szerv kérésére fel kell mutatni.
- A közterület-használatának ellenőrzésére a közterület-felügyelő jogosult.
A rendelet hatálybalépése
17. §
- E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit a még el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
- E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Budakeszi Képviselő-testület 5/2003. (II. 05.), 41/2002. (X. 8.), 20/2002. (V. 10.), 29/2000. (VII. 01.), a 17/2000. (IV. 17.), 9/2000. (III. 2.), 35/1999. (X. 26.), 28/1999. (IX. 20.), 6/1999. (III. 01.), 19/1998. (VI. 16.), 22/1997. (VI. 26.), 3/1997 (II. 04.), 28/1996. (VIII. 06.), 19/1996. (VI. 06.) számú rendelettel módosított 34/1994. (IX. 25.) számú rendelete.
- E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvének figyelembe vételével készült, és azzal összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
Módosította a 4/2021. (I.28.) ör. 1. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.
Módosította az 1/2016. (I.12.) ör. 1. §-a. Hatályos 2016. január 13-tól.
Módosította a 15/2012. (III. 29.) ör. Hatálybalépés: 2012. március 30.
Hatályon kívül helyezte a 4/2021. (I.28.) ör. 6. §-a. Hatályon kívül 2021. január 29. napjától.
Hatályon kívül helyezte a 4/2021. (I.28.) ör. 6. §-a. Hatályon kívül 2021. január 29. napjától.
Módosította a 4/2021. (I.28.) ör. 2. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.
57/2004. (XII. 27.) Hatálybalépés: 2004. december 27.
Módosította a 29/2019. (XII.2.) ör. 3.§. Hatályos 2019. december 3. napjától
Beiktatta a 4/2021. (I.28.) ör. 3. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.
Beiktatta a 4/2021. (I.28.) ör. 3. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.
Beiktatta a 4/2021. (I.28.) ör. 4. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.
Beiktatta a 4/2021. (I.28.) ör. 4. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.
Beiktatta a 4/2021. (I.28.) ör. 4. §-a. Hatályos 2021. január 29. napjától.