Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-Testületének 10/2014 (XII.1..) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 11képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011. (III. 25.) önkormányzati rendelet 2. számú mellékletében biztosított véleményezési jogkörében illetékes Pénzügyi Bizottság és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével - a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Tiszadob Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4456 Tiszadob, Andrássy utca 37.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4456 Tiszadob, Andrássy utca 37.
(3)1 A Képviselő-testület szervei:
a) Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
b) Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének tanácsnoka;
c) Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság);
d) Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság);
e) Tiszadobi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal);
f) Tiszadobi Polgármesteri Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző);
g) Alsó-Szabolcsi Viziközmű Beruházási Társulás (Székhelye: 4461 Nyírtelek, Petőfi Sándor utca 28.);
h) Tiszadob és Tiszadada Ivóvízminőség-javító Társulás (Székhelye: 4456 Tiszadob, Andrássy utca 37.);
i) Tiszadobi Családsegítő és Gyermekjóléti Térségi Intézményfenntartó Társulás (Székhelye: 4450 Tiszalök, Kossuth utca 67.);
j) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás (Székhelye: 4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.);
k) Tiszalök – Tiszaeszlár – Tiszadob – Tiszadada Orvosi Ügyeleti Társulás (Székhelye: 4456 Tiszadob, Andrássy utca 37.).
(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete elnevezését, székhelyét.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Tiszadob Nagyközség Polgármestere elnevezését, székhelyét.
(7) A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét.
(8) A Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal elnevezést, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
(9) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Tiszadobi Nagyközség Jegyzője elnevezést, székhelyét.
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei
2. § Az Önkormányzat jelképei: címer, zászló, melynek leírását az 1. számú melléklet tartalmazza. A jelképek használatát a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
3. § Az Önkormányzat ünnepei: a Falunapok
4. § Az Önkormányzat rendezvényei: a polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.
3. Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek
5. § Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tiszadob.hu
4. Az Önkormányzat által alapított elismerések
6. § Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek: Az Önkormányzat Képviselő-testülete díszpolgári címeket, egyéb elismeréseket, díjakat adományozhat. A díszpolgári cím adományozására vonatkozó szabályokat, valamint az egyéb elismeréseket, díjakra vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
5. Az önkormányzat feladatai és azok ellátásában résztvevők, átruházott hatáskörök
7. § (1) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait a 2. számú melléklet tartalmazza.
(2)2 A Képviselő-testület a polgármesterre átruházott hatásköreit a 3. számú melléklet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a Pénzügyi Bizottságra átruházott hatásköreit a 4. számú melléklet tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület az Ügyrendi Bizottságra átruházott hatásköreit a 4. számú melléklet tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület a Jegyzőre átruházott hatásköreit az 5. számú melléklet tartalmazza.
8. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a polgármester tesz javaslatot.
(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha
a) a hatáskör jogszabályi előírások változása miatt a visszavonás indokolttá válik,
b) a hatáskör gyakorlásához szükséges források költségvetési fedezete nem áll rendelkezésre,
(3) A hatáskör egyedi esetben, de akár általánosan is, indokolás nélkül is visszavonható.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
(5) A Képviselő-testület feladatainak eredményes megoldása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzattal, más települési önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel és civil szervezetekkel.
A Képviselő-testület működése
6. A Képviselő-testület összehívása, vezetése
9. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a legidősebb települési képviselő hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével 10 nap időtartamot meghaladó távollét.
10. § (1) A Képviselő-testület évente legalább hét ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal tanácskozó termében (4456 Tiszadob, Andrássy utca 37.) tartja.
(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
11. § (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
a) tervezett időpontját, helyszínét,
b) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
c) az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,
d) a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy arra szóló javaslatot.
e) A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített anyagok.
(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal elektronikus formában (interneten, vagy memóriakártyán) kell a képviselőknek, a meghívottak részére papír alapú adathordozón megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 5 nappal a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján közzé teszi.
(3) A Képviselő-testület üléseit az ülésterv szerint tartja.
(4)3 Az üléstervre javaslatot tehetnek:
a) a települési képviselők,
b) a tanácsnok
c) bizottságok elnökei,
d) Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke
(5) A Képviselő-testület üléstervét legkésőbb a tárgyévet megelőző év utolsó testületi ülésén fogadja el.
(6) Az ülésterv tartalmazza:
a) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei,
b) azoknak a napirendeknek a megjelölése, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani,
c) a napirendi előterjesztő, véleményező bizottságok megjelölése,
d) előterjesztések elkészítésének határideje,
e) közmeghallgatás időpontjának megjelölése.
(7) Az ülésre meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) a napirend témája szerint érintett hivatali ügyintézőt,
c) az Önkormányzat intézményeinek vezetőit,
d) azoknak a bizottságoknak a nem képviselőtestületi tagjait, amely bizottságokat a napirend érint,
e) a napirendi pontok előadóit,
f) a Tiszavasvári Járási Hivatal vezetőjét,
g) Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
h) akiket a polgármester a napirendre való tekintettel indokoltnak tart.
12. §4
13. § A határozatképtelen ülést 7 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
14. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
15. § Az ülésvezető jogkörei
a) Megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet és azt folyamatosan figyelemmel kíséri, javaslatot tesz az ülés jegyzőkönyvét aláíró, két - képviselő - jegyzőkönyvi hitelesítő személyre,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat, lezárja a vitát,
d) a vita alapján megfogalmazza a kiegészített, módosított határozati javaslatokat olyképpen, hogy arra egyértelműen lehessen szavazni,
e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat és kihirdeti a határozatot
f) biztosítja a települési képviselő önkormányzati kérdésekben felvilágosítás kérési és az interpellációs jogának gyakorlását,
g) szünetet rendelhet el
h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt
i) bezárja az ülést.
7. A tanácskozás rendje
16. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről, az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,
b) beszámoló a lejárt határidejű döntések végrehajtásáról;
c) beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
d) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
e) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
f) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
e) módosító javaslatok megtétele;
f) döntés a módosító javaslatokról;
g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,
(4) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
17. § (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
(2) A napirendi pont tárgyalása során a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
a) az (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az ülés vezetője biztosítja.
8. Az előterjesztések
18. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a Képviselő-testület vagy Képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt, vagy a polgármester által megtárgyalni kezdeményezett rendelet-tervezet, határozat-tervezet és tájékoztató.
(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
(3)5 Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a tanácsnok
d) feladatkörükben a bizottságok,
e) a jegyző.
(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:
a) Rendelet megalkotását, rendelet módosítását igénylő előterjesztések,
b) pénzügyi tárgyú előterjesztések,
c) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések.
(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.
(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(7) Az Ügyrendi Bizottság nyújtja be a
a) Vagyonnyilatkozat
b) Összeférhetetlenség,
c) méltánytalanság
előterjesztéseit.
(8) A Pénzügyi Bizottság nyújtja be a
d) polgármesteri illetmény, költségtérítés,
e) alpolgármesteri tiszteletdíj, költségtérítés,
előterjesztéseit.
(9) A rendelet-tervezetet a Polgármesteri Hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
9. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
19. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2)6 Az alakuló ülés napirendje:
a) Tájékoztató a polgármester és a települési képviselőik megválasztásáról.
b) A megválasztott települési képviselők eskütétele.
c) A megválasztott polgármester eskütétele.
d) Előterjesztés a Képviselő-testület által létrehozott bizottságok tagjainak megválasztásáról, a bizottságok külső szakértői tagjainak eskütételéről.
e) Előterjesztés az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság (Szavazatszámláló Bizottság) elnökének és két tagjának megbízásáról.
f) Előterjesztés az alpolgármester megválasztásáról és az alpolgármester eskütételéről.
g) Előterjesztés a tanácsnok megválasztásáról.
h) Előterjesztés a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapításáról.
i) Előterjesztés az alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapításáról.
j) Előterjesztés a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról.
k) Előterjesztés a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata társulásokban való képviseleti jogosultsága biztosításáról
l) Tájékoztató egyes képviselői jogokról és kötelezettségekről.
(3) Az alakuló ülésen a polgármester illetményére (tiszteletdíjára) költségátalányára Pénzügyi Bizottság tesz javaslatot.
(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság (Szavazatszámláló Bizottság) elnökét és két tagját a polgármester javaslatára a Képviselő-testület közvetlenül a választást megelőzően bízza meg.
(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazás a Szavazatszámláló Bizottság közreműködésével, külön szavazóhelyiségben, szavazólapon, a szavazólap urnában történő elhelyezésével történik.
(6) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) a választás helyét,
c) a választásban közreműködő szavazatszámláló bizottsági tagok nevét,
d) a választásban résztvevők nevét,
e) a szavazás eredményét megállapító bizottsági határozatot, amely tartalmazza a leadott szavazatok, az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a választás érvényességét és eredményességét,
f) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
10. A döntéshozatali eljárás
20. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
(2) A névszerinti szavazás során a jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
(3) A titkos szavazást a Szavazatszámláló Bizottság készíti elő, és bonyolítja le.
(4) A Szavazatszámláló Bizottság a titkos szavazás során
a) gondoskodik a szavazólap elkészíttetéséről,
b) a szavazólapokat kiosztja a szavazatok leadására jogosultak számára,
c) biztosítja a szavazóhelyiséget, a szavazat leadásához szükséges tollat, urnát,
d) a szavazatok leadását követően összeszámolja a leadott szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, és szavazás lebonyolításáról jegyzőkönyvet készít.
(5) A titkos szavazás jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét, mely döntést alakszerű határozatban is kell foglalni.
(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet a testületi ülésről készült jegyzőkönyv mellé kell csatolni.
21. § (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az azok elhangzásának sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához a végleges döntéshez előírt szavazati arány szükséges.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
(3) A Képviselő-testület minősített többséget igénylő döntéseinek körét – a törvényben szabályozottakon túl – nem bővíti.
(4) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(5) Ha a Képviselő-testület az (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni.
(6) Amennyiben határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hoz döntést a polgármester döntést hozhat:
a) közszolgáltatáshoz kapcsolódó ügyekben,
b)7
c) az elemi károk ügyében.
22. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal főbejárata mellett elhelyezett hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel történik.
(2) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza az önkormányzati rendelet
a) számát
b) tárgyát
c) megalkotásának időpontját
d) hatálybalépés időpontját,
e) hatályon kívül helyezés időpontját.
(3) Az Ügyrendi Bizottság választási ciklus második évében felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.
23. § (1) A Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) A határozat megjelölése tartalmazza:
a) a Képviselő-testület megnevezését,
b) a „határozata” kifejezést
c) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
d) a határozat címét.
(3) Példa a határozat megjelölésére:
(4) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a Képviselő-testület döntését
b) a végrehajtására szolgáló határidő és a végrehajtásáért felelős megnevezését,
c) a határozatról értesítendők körét.
(5) E §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
(6) A jegyző a normatív határozatokat a 22. § (1) bekezdésében meghatározott módon teszi közzé.
11. A jegyzőkönyv
24. § (1)8 A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv - írásos formában - egy példányban készül. A lakosság tájékoztatása érdekében a Képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvet elektronikus adathordozón, a Tiszadob Könyvtár, Információs és Közösségi Helyen (4456 Tiszadob, Mátyás király utca 9.) (Antall József Községi és Iskolai Könyvtárban) kell elhelyezni.
(2) A jegyzőkönyv a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza:
a) az ülés jellegét, (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás, nyilvános, vagy zárt)
b) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
c) az elhangzott bejelentések, interpellációk és kérdések, valamint az azokkal kapcsolatos válaszok lényegét,
d) a polgármester esetleges intézkedéseit,
e) jegyzőkönyv hitelesítőként ülésenként megválasztott két települési képviselő nevét és aláírását.
(3) A jegyzőkönyvbe való betekintést a jegyzőnél lehet kezdeményezni. A jegyzőkönyv a Tiszadobi Polgármesteri Hivatalban a jegyzői irodában, ügyfélfogadási időben tekinthető meg. A jegyzőkönyvről másolat kérhető.
25. § A Képviselő-testület üléséről sem hang, sem képfelvétel nem készül.
12. A közmeghallgatás
26. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 8 nappal korábban a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján közzéteszi, valamint a lakosságot a jobb tájékoztatás érdekében, a közmeghallgatás tervezett időpontja előtti 5 naptól kezdődően naponta, hangoshíradón keresztül kell tájékoztatni.
(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.
(3) A közmeghallgatáson meg nem válaszolt kérdést és javaslatot az annak tárgyában feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak, tisztségviselőnek ki kell adni kivizsgálás céljából. Az érintett 15 napon belül köteles írásban válaszolni a kérdezőnek.
Az Önkormányzat szervei, azok jogállása, feladataik
13. A Polgármester jogállása, feladatai
27. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester feladatai:
a) segíti a képviselők munkáját,
b) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
c) biztosítja a demokratikus helyi hatalom gyakorlását, a közakarat érvényesülését,
d) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság összeszerveződő közösségeivel.
e) törvényben vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendeletben előírt esetekben - honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa elhárítási ügyekben részt vesz a helyi feladatok végrehajtásában.
f) A polgármester minden hét szerdai és pénteki napjain 8.00 órától 12.00 óráig fogadóórát tart, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel
28. § (1) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a 21. § (6) bekezdésében megállapított ügyekben döntést hozhat.
(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan ügyekben
a) foglalkoztatási pályázatok benyújtása,
b) önerő pályázat benyújtása,
c) az önkormányzat gazdasági programjában szereplő pályázat benyújtása,
d) elemi kár elhárítása, helyreállítása ügyében szükséges döntések, beszerzések,
e) lakosokat érintő rendkívüli helyzet elhárítása
ügyében döntést hozhat.
29. § A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
13/A.9 A tanácsnok
29/A. §10 [§]
(1) A képviselő-testület a polgármesternek vagy bármely önkormányzati képviselőnek a javaslatára az önkormányzati képviselők közül egy fő tanácsnokot választ a pályázati ügyekkel kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátásának felügyeletére.
(2) A tanácsnok feladatai:
a) ügykezeli, koordinálja a környezetvédelmet, kiemelten a vizek védelmét,
b) felügyeli, koordinálja a településen folyó oktatást,
c) kapcsolatot tart a Képviselő-testület részéről Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Roma Nemzetiségi Önkormányzatával,
d) elvégez minden olyan feladatot, vezetői képviseletet, amellyel a Képviselő-testület, vagy a polgármester megbízza.
(3) A tanácsnokot a feladatkörébe tartozó önkormányzati ügyekben valamennyi, az önkormányzatnál keletkezett vagy az önkormányzathoz beérkezett irat vonatkozásában betekintési jog illeti meg.
(4) A tanácsnok ügyviteli feladatait a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal látja el.
(5) A tanácsnok a tevékenységéről választási ciklusonként legalább egy alkalommal köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
14. A Bizottságok jogállása feladatai
30. § A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra bizottságokat választ.
31. § (1) A Pénzügyi Bizottság öt tagból áll, a bizottsága elnöke és két tagja önkormányzati képviselő, két tagja nem önkormányzati képviselő.
(2) Az Ügyrendi Bizottság három tagból áll, a bizottsága elnöke és egy tagja önkormányzati képviselő, egy tagja nem önkormányzati képviselő.
32. § Az Ügyrendi Bizottság
a) nyilván tartja és ellenőrzi a polgármester és hozzátartozója, az önkormányzati képviselő és hozzátartozója vagyonnyilatkozatát,
b) ellátja az összeférhetetlenséggel és a méltatlansággal összefüggő a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott bizottsági feladatokat.
33. § (1) A bizottságok részletes feladatait a 4. számú melléklet tartalmazza.
(2) A bizottságok szükség szerint üléseznek. A bizottság üléseit az elnök, akadályoztatása esetén a legidősebb települési képviselő bizottsági tag hívja össze és vezeti. A bizottsági üléseket a képviselő-testületi ülések idejétől eltérő időpontban, úgy kell megtartani, hogy azokon a képviselő-testület tagjai is részt vehessenek.
(3) A bizottság elnöke a meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket az ülés előtt 5 nappal megküldi a bizottság tagjainak és a meghívottaknak.
(4) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, a jegyzőt.
(5) Bármely képviselő, a polgármester és a jegyző javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti.
(6) A bizottság köteles a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat az előírt határidőre elvégezni. A soron következő képviselő-testületi-ülés előtt 5 nappal a bizottság rendelkezésére bocsátott előterjesztést legkésőbb a Képviselő-testületi ülés kezdő időpontjáig köteles megtárgyalni.
(7) A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.
(8) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által kijelölt tag írja alá.
(9) A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik.
15. Tiszadob Nagyközség Önkormányzata az alábbi társulásokban vesz részt:
34. § (1)11
(2) Tiszadob és Tiszadada Ivóvízminőség-javító Társulás
a) jogállása: az államháztartás részét képező, nyilvántartásba vett jogi személy, tevékenységét jogszabályban meghatározott és a Társulási Megállapodásban rögzített önkormányzati feladatot közérdekből, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott követelmények és feltételek alapján, jogszabályban meghatározott szerv felügyelete mellett, a Társulási Megállapodásban megjelölt működési körben közfeladat-ellátási kötelezettséggel, a költségvetéséből gazdálkodva végez.
b) feladatai: ivóvízhálózat fejlesztése, ivóvízkút létesítéssel kapcsolatos fejlesztési koordinációs feladatok ellátása.
(3) Tiszadobi Családsegítő és Gyermekjóléti Térségi Intézményfenntartó Társulás
a) jogállása: az államháztartás részét képező, nyilvántartásba vett jogi személy, tevékenységét jogszabályban meghatározott és a Társulási Megállapodásban rögzített önkormányzati feladatot közérdekből, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott követelmények és feltételek alapján, jogszabályban meghatározott szerv felügyelete mellett, a Társulási Megállapodásban megjelölt működési körben közfeladat-ellátási kötelezettséggel, a költségvetéséből gazdálkodva végez.
b) feladatai: a társult önkormányzatok a társulást szociális és gyermekvédelmi ellátások megszervezésére, a Társulás és tagtelepüléseinek összehangolt fejlesztésére, térségi közszolgáltatások biztosítására, fejlesztésére, szervezésére és intézmény fenntartására, a feladatellátás feltétel-és forrásrendszerének koordinálásra hozták létre.
(4) A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás
a) jogállása: az államháztartás részét képező, nyilvántartásba vett jogi személy, tevékenységét jogszabályban meghatározott és a Társulási Megállapodásban rögzített önkormányzati feladatot közérdekből, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott követelmények és feltételek alapján, jogszabályban meghatározott szerv felügyelete mellett, a Társulási Megállapodásban megjelölt működési körben közfeladat-ellátási kötelezettséggel, a költségvetéséből gazdálkodva végez.
b) feladatai: a társult önkormányzatok közigazgatási területén, összehangolt fejlesztések, közös programok fejlesztése abból a célból, hogy a megyében korszerű, EU-konform, regionális hulladékgazdálkodási rendszert alakítsanak ki, mely magába foglalja a hulladék gyűjtését, válogatását, újrahasznosítását illetve a válogatási maradványok korszerű EU-szabályozásnak megfelelő lerakóban való elhelyezését.
(5)12
16. A Polgármesteri Hivatal jogállása és feladatai
35. § (1) A Képviselő-testület önálló hivatalt tart fenn.
(2) A Polgármesteri Hivatal jogi személy.
(3) A Polgármesteri Hivatal megnevezése: Tiszadobi Polgármesteri Hivatal.
(4) A Polgármesteri Hivatal székhelye: 4456 Tiszadob, Andrássy utca 37.
(5) A Polgármesteri Hivatal előirányzatai felett a rendelkezési jogára tekintettel teljes jogkörű, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, az Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve egyidejűleg önkormányzati igazgatási szervezet. A költségvetés határozza meg a Polgármesteri Hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.
(6) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal feladatát és hatásköreit, működésének részletes szabályait a szervezeti és működési szabályzata tartalmazza, melyet a Képviselő-testület külön határozatban fogad el.
(7) A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti felépítését, munkarendjét, ügyfélfogadási rendjét az 6. számú melléklet tartalmazza.
17. A Jegyző jogállása és feladatai
36. § (1) A jegyző – a polgármester irányításával – vezeti a Tiszadobi Polgármesteri Hivatalt, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.
(2) A jegyző
a) Előkészíti a képviselőtestületi ülés, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) A testületi döntés meghozatala előtt felhívja a döntéshozó figyelmét a döntéstervezet jogellenességére, továbbá jelezni köteles a testület jogszabály ellenes működését.
b) Ellátja a testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
c) Rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és a bizottságokat az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Polgármesteri Hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
d) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek vezetőivel egyezteti és írásban rögzíti a költségvetési rendelet-tervezetet.
(3) A jegyző egyéb feladatai:
a) Szervezi a Polgármesteri Hivatal jogi felvilágosító munkáját,
b) Ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat, gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzésben való részvételéről.
(4) A jegyző minden hét hétfői napján 8.00 órától – 12.00 óráig fogadóórát tart, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.
37. § A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője látja el.
A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
38. § A képviselő, a bizottság elnöke, tagja, a bizottság nem képviselő tagja akadályoztatását haladéktalanul köteles az ülésről való távolmaradását az ülést megelőző nap 12.00 óráig a polgármesternek bejelenteni. Az igazolatlan hiányzásokat az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván.
39. § A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő, a bizottság elnöke, tagja, a bizottság nem képviselő tagja részére megállapított tiszteletdíjat az Ügyrendi Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület
a) az eskü letételének hiánya miatt,
b) a személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt,
c) a képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt,
csökkenti, vagy megvonja.
40. § (1) A Képviselő-testület az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a mulasztást megszüntetéséig, de legalább 3 havi időtartamra 25 %-ban csökkenti.
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 3 havi időtartamra 15 %-ban csökkenti.
(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kötelezettséget megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 6 havi időtartamra megvonja.
41. § (1) A távollét igazolásául szolgáló okiratot legkésőbb a képviselő-testületi, vagy a bizottsági ülés napjáig, a keresőképtelenséggel járó betegség esetén pedig az ok megszűnését követően haladéktalanul a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Nem minősül igazolatlan távollétnek:
a) a Képviselő-testület megbízásából végzett, vagy egyéb közérdekű tevékenység,
b) állampolgári kötelezettség teljesítése,
c) a képviselő munkáltatója által elrendelt vagy saját keresőtevékenységével összefüggő hivatalos belföldi, vagy külföldi kiküldetés,
d) keresőképtelenséggel járó betegség,
e) egyéb méltányolható személyes ok.
A nemzetiségi önkormányzattal való együttműködés szabályai
18. A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés szabályai
42. § (1) Tiszadob Nagyközség Önkormányzata a nemzetiségi jogok biztosítása, történelmi hagyományai, nyelvük ápolása és fejlesztése, tárgyi és szellemi kultúrájuk megőrzése és gyarapítása érdekében együttműködik a települési Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) A polgármester vagy alpolgármester szükség szerint egyeztető megbeszélést folytatnak a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökével. Tájékoztatják egymást a nemzetiséget érintő programokról.
(3) A Polgármesteri Hivatal közreműködik a nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásában.
(4) A Polgármesteri Hivatal gondoskodik a nemzetiségi önkormányzati ülésen készült jegyzőkönyvek elkészítéséről és továbbításáról a törvényességi ellenőrzésre jogosult szervhez)
(5) A Roma Nemzetiségi Önkormányzat véleményét a jegyző kéri ki a Képviselő-testület nemzetiségi önkormányzati véleményt is figyelembe vevő döntésének meghozatala előtt. A nemzetiségi önkormányzat jogszabályban meghatározott egyetértési jogát jegyző kéri ki a jogszabályban meghatározott határidő figyelembevételével.
43. § (1) Tiszadob Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a rendelkezésére álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az éves önkormányzati költségvetési rendelet keretein belül – a Tiszadob Nagyközség Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:
a) Tiszadob Nagyközség Önkormányzata ingyenesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek lebonyolításához, közmeghallgatásaihoz, fórumaihoz szükséges helyiségeket a Tiszadobi Polgármesteri Hivatal hivatali helyiségeiben. A helyiséghasználatot minden hónapban előre kell egyeztetnie az elnöknek a polgármesterrel, vagy a jegyzővel.
b) A Tiszadobi Polgármesteri Hivatal biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat szükségletének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket.
c) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző, vagy annak megbízottja részt vesz.
d) A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a jegyző a Polgármesteri Hivatalon keresztül biztosítja.
e) A Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések leírása, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele stb.) a jegyző a Polgármesteri Hivatalon keresztül biztosítja.
(2) Ahhoz, hogy az Önkormányzat és a jegyző, illetve a Polgármesteri Hivatal fenti, és jelen együttműködés szerinti valamennyi kötelezettségeit teljesíteni tudja a Nemzetiségi Önkormányzat elnökének szoros együttműködése, iránymutatása szükséges.
Az Önkormányzat költségvetése, vagyona
19. A gazdasági program
44. § Az Önkormányzat gazdasági programját a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
20. A költségvetés
45. § Az Önkormányzat és intézményei költségvetésére vonatkozó rendeletet a Képviselő-testület egy tárgyalási fordulóban fogadja el.
21. Az Önkormányzat vagyona
46. § (1) Az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.
(2) Az önkormányzati tulajdoni részesedésű gazdasági társaságokban a tulajdonosi jogok vonatkozásában a Képviselő-testületet a polgármester képviseli.
22. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
47. § Tiszadob Nagyközség Önkormányzata alaptevékenységére vonatkozó törzskönyvi nyilvántartásban nyilvántartandó adatait a 7. számú melléklet tartalmazza.
48. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el. E körben különösen:
a) A Pénzügyminisztérium által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a negyedéves mérlegjelentést, s mindezeket megküldi a MÁK részére.
b) Beszedi az Önkormányzat saját bevételeit.
c) "Leigényli" a MÁK-tól a címzett és céltámogatásokat, állami támogatásokat, hozzájárulásokat, központosított előirányzatokat, kötött felhasználású támogatásokat.
d) Gondoskodik az Önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról.
e) Biztosítja az Önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül - a pénzügyminiszter által meghatározottak szerint - kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét.
f) Biztosítja az Önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását.
g) Elkészíti az Önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz.
h) Az Önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az Önkormányzat intézményei működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetve teljesítéséről.
(2) A Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat által működtetett intézmények vezetői a kisebb összegű készpénz kifizetéseiket a házipénztárban kezelt ellátmányból - a házipénztárban meghatározott szabályok szerint - teljesítik.
23. A gazdálkodás ellenőrzése
49. § Az önkormányzati fenntartású intézmények pénzügyi ellenőrzésére - a Képviselő-testület által elfogadott ütemezés szerint - kerül sor. Az ellenőrzés eredményének ismertetése a Képviselő-testület előtt évente egyszer történik, a következő évi ellenőrzési ütemterv jóváhagyásakor.
Záró rendelkezések
50. § (1) Ez a rendelet 2014. december 15. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011. (III. 25.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
2. melléklet
|
A |
B |
C |
|
|
testvérvárosi kapcsolatok szervezése, külföldi önkormányzatokkal való együttműködés, ezeken belül |
|||
|
idegenforgalom helyi fejlesztésének összehangolása, idegenforgalom alakulásának elemzése, értékelése |
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 13. pont |
|
A |
B |
C |
|
|
szociális alapszolgáltatások |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont, |
||
|
közfoglalkoztatás |
a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. tv. 8. § (4) bekezdés a) pont, |
||
|
közétkeztetés |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont, |
||
|
Települési támogatás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pont, |
||
|
köztemetés |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont, |
||
|
Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíjrendszer |
a szociális ellátásokról szóló |
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
háziorvosi ellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, |
||
|
Fogorvosi alapellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, Eütv. 152. § (1) bekezdés b) pont |
||
|
Alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, |
||
|
Védőnői ellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, |
||
|
Iskola-egészségügyi ellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, |
||
|
Járóbeteg szakellátás |
Mötv. 10. § (1) bekezdés |
||
|
Köztisztasági és településtisztasági feladatok |
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
Helyi könyvtár fenntartása |
|||
|
A helyi közművelődés feltételeinek biztosítása, a helyi közművelődési tevékenység támogatása |
Közművelődési törvény 73. § (2) bekezdése, 76. § (1) bekezdése |
||
|
Közművelődési intézmény biztosítása |
Közművelődési törvény 78. § (2) bekezdés |
|
A |
B |
C |
|
|
Óvodai nevelés |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 6. pont, A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. Törvény 74. § (2) bekezdése |
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
Helyi sportfejlesztési koncepció meghatározása és annak megvalósítása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. pont, |
||
|
Együttműködés a helyi sportszervezetekkel, sportszövetségekkel |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. pont, |
||
|
Önkormányzat tulajdonát képező sportlétesítmények fenntartása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. pont, |
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
Víziközmű-szolgáltatás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pont |
||
|
A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése |
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. Tv. (továbbiakban: víztv) 4. § |
||
|
Vízgazdálkodási feladatok |
|||
|
közvilágítás |
|||
|
Köztemető fenntartása és üzemeltetése |
|||
|
Helyi közutak fejlesztése, fenntartása és üzemeltetése, közlekedés szervezés, forgalmi rend kialakítása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont. |
||
|
Közterületen járművel való várakozás biztosítása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont, |
||
|
hulladékgazdálkodás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 19.pont, |
||
|
Épített környezet akadálymentesítése |
A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. Törvény 5. § (1) bekezdés |
||
|
Környezetvédelmi feladatok |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pont |
||
|
Természetvédelmi feladatok |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pontja |
||
|
katasztrófavédelem |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pont, |
||
|
Állat-egészségügyi feladatok |
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. Törvény 19. § (2) bekezdés |
|
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
|
Kataszteri nyilvántartás vezetése |
Egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba adásáról szóló 1991. évi XXXIII. Törvény 42. §, |
||
|
Településrendezési eszköz változása, vagy az ott előírt korlátozás miatti kártalanítás, kisajátítás |
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. névi LXXVIII. Törvény (továbbiakban: Étv.) 30. §, |
||
|
Önkormányzati vagyon ingyenes hasznosítása |
Vagyontörvény 11. §, vagyonrendel |
|
A |
B |
C |
|
|
1. |
Esélyegyenlőséggel kapcsolatos feladatok |
Az esélyegyenlőségről és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. Törvény 31. § (1) bekezdés |
|
|
2. |
Ifjúságpolitikai feladatok, és bűnmegelőzési feladatok |
||
|
3. |
Településfejlesztési koncepció készítése |
||
|
4. |
Településrendezési feladatok ellátása: |
||
|
5. |
Választási bizottságok (szavazatszámláló bizottság tagjainak megválasztása) |
A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. Tv 22-23. §, és 24. § (1) bekezdés |
|
|
6. |
Nemzeti ünnepekhez kapcsolódó megemlékezések szervezése |
Az önkormányzat mindenkor hatályos éves költségvetési rendelete |
|
|
7. |
Piac fenntartása |
||
|
8. |
Egyesületek támogatása |
||
|
9. |
Együttműködés más önkormányzattal, tagság érdek-képviseleti szövetségben |
||
|
10. |
Helyi adókkal kapcsolatos feladatok |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 13.pont, |
|
|
Mintafarm gazdaság fejlesztése és működtetése |
3. melléklet
1. Költségvetési gazdálkodással kapcsolatos feladatok:
3. Önkormányzat vagyonával kapcsolatosan
3. Közterületekkel kapcsolatos feladatok:
4. Önkormányzati intézményekkel kapcsolatos feladatok
5. Szociális hatáskörök:
a) megtérítésével,
b) a megtérítési kötelezettség teljesítése alóli - részben, vagy egészben történő - mentesítéssel,
c) hagyatéki teherként való érvényesítéssel
6. Egyéb feladatok:
4. melléklet13
1. A bizottságok előterjesztést nyújthatnak be a képviselő-testülethez, kezdeményezhetik önkormányzati rendelet alkotását, módosítását, határozat meghozatalát.
2. A bizottságot feladat-, illetve hatáskörébe tartozó ügyekben a bizottság elnöke képviseli.
3. A bizottság előzetesen állást foglal, véleményez, javasol:
a) a bizottság feladatkörét érintő valamennyi képviselő-testületi előterjesztésről,
b) a lakosság széles körét érintő előterjesztésekről, amennyiben a bizottság feladat- és hatásköréhez az előterjesztés témája szorosan kapcsolódik;
c) a képviselő-testület éves munkatervéről,
d) a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatának felülvizsgálatáról, módosításáról,
e) a bizottság elnöke javaslatára minden olyan ügyben, amelyben szükségesnek mutatkozik a bizottság állásfoglalása.
4. A bizottság dönt a képviselő-testület által átruházott hatáskörökben, mely döntésekről a Képviselő-testület minden rendes ülésén tájékoztatást ad a Testület részére;
4.1. A bizottság ellenőrzi a határozatainak és a feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteknek és képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását.
4.2. Ha bizottság a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti.
4.3. Valamennyi bizottság kapcsolatot tart a feladatkörét érintő szakterületen működő, az önkormányzat által fenntartott intézményekkel és a lakossági önszerveződő közösségekkel.
5. Pénzügyi Bizottság
5.1. Javaslatot tesz a helyi önkormányzat gazdasági programjára és azt véleményezi.
5.2. Javaslatot tesz a költségvetésről szóló rendelet-tervezetére illetve ahhoz kapcsolótó rendelet-tervezetekre, véleményezi azok előterjesztéseit.
5.3. Javaslatot tesz az általános és céltartalékok képzésére, véleményezi az azok felhasználására készített előterjesztéseket.
5.4. Költségvetési előirányzatokkal kapcsolatosan:
a) Javaslatot tesz a Polgármesteri Hivatal által kimutatott bevételi és kiadási előirányzatainak - teljesítés alapján szükséges – módosítására.
b) Ellenőrzést végez szükség szerint a Polgármesteri Hivatalban és az önkormányzat valamennyi intézményében.
5.5. Javaslatot tesz működési és fejlesztési hitelek felvételére, valamint a bevételek és kiadások egyensúlyát biztosító erőforrások előteremtésére, továbbá véleményt nyilvánít és állást foglal pénzeszköz átadás tárgyában.
5.6. Intézmények működésével kapcsolatban:
a) Javaslatot tesz az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek ellenőrzési ütemtervére.
b) Ellenőrzésre kijelölt intézmény ellenőrzési programjában pénzügyi feladatokkal kapcsolatos ellenőrzési szempontokat határozhat meg.
c) Közreműködik az ellenőrzésre kijelölt intézmény pénzügyi ellenőrzésében.
d) Évente áttekinti a költségvetési szervek ellenőrzési ütemtervének végrehajtását.
e) Véleményezi a pénzügyi ellenőrzések tapasztalatait, eredményeit, javaslatot tesz a Képviselő-testületnek annak elfogadására.
5.7. Az önkormányzat felhalmozási tevékenység keretében
a) Véleményt nyilvánít és javaslatot tesz céltámogatási, területi és településfejlesztési célokat szolgáló eszközök igénybevétele kérdésében.
b) Állást foglal és javaslatot tesz a szükséges saját erő biztosítása tárgyában.
c) Véleményezi a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló tervezetét, ezen belül a állami támogatások elszámolását.
d) Ellenőrzi az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást, javaslatot tesz, állást foglal vagyonváltozást érintő pénzügyi kérdésekben.
e) Javaslatot tesz a helyi adók bevezetésére, azok mértékére, figyelemmel a helyi adókról szóló törvény szerinti felső határokra.
f) Véleményezi a helyi adók bevezetésére és módosítására készített rendelet-tervezeteket.
g) Véleményezi a szennyvízzel és a kommunális hulladékkal kapcsolatos önkormányzati döntéseket.
h) Véleményezi a belső ellenőri jelentéseit, és az ellenőrzésekkel kapcsolatban javaslatot tesz a Képviselő-testület felé.
i) Javaslatot tesz a polgármester illetményének, jutalmának, az alpolgármester tiszteletdíjának, a képviselők tiszteletdíjának, a bizottsági elnökök és tagok tiszteletdíjának megállapítására.
6. Ügyrendi, szociális és egészségügyi Bizottság
6.1. Közreműködik a helyi önkormányzat szervezetének és működésének kialakításában.
6.2. Részt vesz a szervezeti és működési szabályzat és az önkormányzati rendeletek előkészítésében, rendelet-tervezeteket véleményezi és a rendeletek hatályosulását vizsgálja.
6.3. Személyi kérdésekben vizsgálati javaslattevő munkájával előkészíti, segíti a Képviselő-testület döntését.
6.4. képviselő-testület felkérése alapján összeférhetetlenségi és méltatlansági témában benyújtott ügyekben vizsgálatot végez. A képviselő 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlensége esetén a lemondó nyilatkozatokat átveszi.
6.5. Ellátja vagyonnyilatkozatok nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
6.6. Felügyeli a neveléssel kapcsolatos feladatokat:
a) Véleményezi a nevelési intézmények fejlesztési irányelveit.
b) Véleményezi a nevelési intézmények beszámolóit.
c) Véleményezi a vezetői pályázatok kiírását, vezetői programokat.
d) Véleményezi a nevelési intézmény SZMSZ-ét, IMIP-jét, azok módosításait, pedagógiai programot.
6.7. Gyakorolja a polgármester felett az egyéb munkáltatói jogokat.
6.8. A bizottság előzetesen állást foglal és véleményez a képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben:
6.8.1. a gyermekvédelemmel kapcsolatos előterjesztések,
6.8.2. az egészségügyi alapellátással, koncepcióval, feltételrendszerrel kapcsolatos előterjesztések,
6.8.3. a szociális, gyermekjóléti, egészségügyi intézmények Szervezeti és Működési Szabályzatainak véleményezése,
6.8.4. az orvosi és védőnői körzet módosításának előkészítése,
6.8.5. a gyermek étkeztetési térítési díj megállapítása.
6.9. A bizottság javaslatot tesz:
6.9.1. a szociális, gyermekjóléti problémák megoldására, a munka színvonalának javítására,
6.9.2. a feladatkörébe tartozó pályázatok benyújtására,
6.9.3. a lakosság egészségügyi ellátására, és egészségügyi állapotának javítása érdekében teendő intézkedésekre,
6.9.4. az önkormányzat pénzügyi helyzetének figyelembe vételével más támogatási formák megállapítására,
6.9.5. a Szociálpolitikai Kerekasztal tagjaira.
6.10. A bizottság figyelemmel kíséri, ellenőrzi és értékeli:
6.10.1. a szociális segítségben részesültek helyzetét,
6.10.2. a lakosság egészségi állapotát és az azt veszélyeztető tényezőket,
6.10.3. a szakterületének megfelelően az önkormányzati feladatok teljesülését, megvalósulását.
6.11. A bizottság egyéb feladatai:
6.11.1. segíti a szociálpolitikai célok megvalósulását,
6.11.2. támogat minden olyan elképzelést, ügyet, amely a községben élők szociális, egészségügyi helyzetét javítja, illetve elősegíti ezen célok megvalósulását,
6.11.3. együttműködik az egyházakkal, karitatív szervezetekkel, és a településen működő civil szervezetekkel a feladatkörébe tartozó tevékenységek kapcsán.
5. melléklet
6. melléklet
1. belső szervezeti felépítése:
2. munkarendje:
3. Ügyfélfogadási rendje:
7. melléklet
8. melléklet
|
Kormányzati funkció |
Önkormányzati feladatellátás telephelye |
|
|---|---|---|
|
száma: |
megnevezése: |
|
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotói és általános igazgatási tevékenysége |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
013320 |
Köztemető- fenntartás és –működtetés |
tiszadobi 044/1 hrsz |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
042130 |
Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások |
4456 Tiszadob, Dózsa Gy utca 71. |
|
042180 |
Állat-egészségügy |
4456 Tiszadob, Dózsa Gy utca 71. |
|
047120 |
Piac üzemeltetés |
4456 Tiszadob, Szabadság tér 1. |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 37. |
|
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 19. |
|
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 19. |
|
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 19. |
|
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 19. |
|
074032 |
Ifjúság- egészségügyi gondozás |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 19. |
|
081061 |
Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás |
4456 Tiszadob, Vásárhelyi utca 23. |
|
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 9. |
|
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 9. |
|
082070 |
Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása |
4456 Tiszadob, Andrássy utca 28. |
|
Kormányzati funkció |
Önkormányzati feladatellátás telephelye |
|
|
száma: |
megnevezése: |
|
|
082091 |
Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
4456 Tiszadob, Táncsics utca 4. |
|
082092 |
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
4456 Tiszadob, Táncsics utca 4. |
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
4456 Tiszadob, Mátyás király utca 7. |
|
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
4456 Tiszadob, Iskola utca 16. |
Módosította a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától.
Kiegészítette a 8/2021.(X.29.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2021. november 1.
Módosította a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától.
Hatályon kívül helyezte a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2022. november 1. napjától.
Módosította a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától
Módosította a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától
Hatályon kívül helyezte a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról rendelkező 10/2016. (VII. 4.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2016. július 15. napjától.
Módosította a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 5. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától
Kiegészítette a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától
Kiegészítette a 12/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelet 7. §-a. Hatályos 2019. december 1. napjától
A 34. § (1) bekezdését a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 34. § (5) bekezdését a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 4. melléklet a Tiszadob Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.