Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 37/2014. (XII.3.) önkormányzati rendelete

Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2014. 12. 05- 2015. 05. 07

Budakeszi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §. (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján Szervezeti- és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1.§


(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:

Budakeszi Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)


(2) Az Önkormányzat székhelye: 2092 Budakeszi, Fő utca 179.


(3) Az Önkormányzat hivatalos web-címe: budakeszi.hu


(4) Az Önkormányzat Képviselő-testületének hivatalos megnevezése:

Budakeszi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)


(5) A Képviselő-testület által létrehozott hivatal megnevezése:

Budakeszi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal)


(6) A Polgármesteri Hivatal székhelye megegyezik az Önkormányzat székhelyével.


2. §


(1) Az Önkormányzat hivatalos jelképei a városi zászló, címer és a pecsét. A címer, a zászló és a pecsét leírásáról és használatuk rendjéről önkormányzati rendelet rendelkezik.


(2) Az önkormányzati helyi kitüntetések és elismerő címek adományozásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.

3. §


Az Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) és egyéb jogszabályban meghatározott kötelezően előírt, és az általa önként vállat feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület és szervei útján látja el az Mötv. 41. - 42. §-ban meghatározottak szerint.

II. Fejezet

A települési képviselő


1. A képviselő jogai és kötelességei


4. §


A képviselő megválasztásának időpontjától megbízatása megszűnéséig tiszteletdíjra és természetbeni juttatásra jogosult, melyet önkormányzati rendelet szabályoz.

5. §


(1) A képviselő köteles aktívan és felkészülten részt venni a Képviselő-testület és a bizottságok munkájában és a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni.


(2) A képviselő köteles rendszeres kapcsolatot tartani a választóival, a lakosság önszerveződő közösségeivel, a társadalmi szervezetekkel.


(3) A képviselő köteles az ülés megkezdése előtt írásban, vagy szóban, a polgármesternek vagy a bizottság elnökének előzetesen bejelenteni és indokolni a Képviselő-testület vagy a bizottság üléséről való távolmaradását.

6. §


(1) Ha a képviselő egy adott hónapban tartott összes képviselő-testületi és bizottsági ülés több mint 50%-án indoklás és bejelentés nélkül nem vett részt, a Képviselő-testület a következő havi tiszteletdíját 25%-kal csökkentheti.


(2) A bizottsági ülések közül csak azokat kell figyelembe venni mely bizottságnak az érintett képviselő a tagja.

III. Fejezet

A Képviselő-testület

7. §


(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 11 fő.


(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát és elérhetőségeit jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.

2. A Képviselő-testület ülései


8. §


(1) A Képviselő-testület alakuló, ünnepi és rendes ülést tart, és rendkívüli ülést tarthat.


(2) A Képviselő-testület nyilvános és zárt ülést tart.


(3) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal részt vehet a nemzetiségi önkormányzatot érintő napirend tárgyalásánál és ismertetheti a nemzetiségi önkormányzat témában meghozott döntését.


(4) A Képviselő-testület a (3) bekezdésben foglaltakon túlmenően tanácskozási jogot biztosíthat egy-egy előterjesztés tárgyalása során bármely személy vagy szervezet részére, akinek, vagy amelynek véleményét, hozzászólását a döntéshozatalhoz szükségesnek tartja.

9. §


(1) A Képviselő-testület alakuló ülésén az Mötv. 43. §-ban foglaltakon túlmenően:

a) a Képviselő-testület első napirendi pontként meghallgatja a Helyi Választási Bizottság tájékoztatóját a polgármester és a képviselők választásának eredményéről és a választás fontosabb eseményeiről,

b) a polgármester és a képviselők esküt tesznek.


(2) Az alakuló ülés meghívóját az ülést megelőzően legalább 3 nappal kell kézbesíteni.

10. §


(1) A Képviselő-testület ünnepi ülésén előterjesztés nem tárgyalható, képviselői kérdés nem nyújtható be.


(2) A Képviselő-testület ünnepi ülésének összehívására a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

11. §


(1) A Képviselő-testület rendes üléseit az adott hónap utolsó csütörtöki napján tartja.


(2) A Képviselő-testület rendes ülésére szóló meghívót– elektronikus úton – az e rendeletben meghatározott személyek részére az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell küldeni és a napirendek dokumentumait a használt testületi munkát támogató rendszerbe rögzíteni.


(3) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről és a javasolt napirendi pontokról – a rendes ülést megelőzően legalább 3 nappal – a város lakóit a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és a honlapon való megjelentetéssel értesíteni kell.


(4) A Képviselő-testület rendes ülésének előterjesztéseit – a zárt ülés anyagainak kivételével – legkésőbb az ülés előtt 3 nappal a város honlapjára fel kell tölteni.

12. §


(1) A polgármester szükség esetén rendkívüli ülést hívhat össze.


(2) A polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni az Mötv. 44. §-ban foglalt esetekben, az ott meghatározott időn belül, vagy ha azt jogszabály kötelezően előírja.


(3) Az Mötv. 44. §-ban meghatározott indítványt írásban, a szükséges aláírásokkal ellátva a polgármesternél kell előterjeszteni. Az indítványhoz mellékelni kell a javasolt napirendi pont(ok) előterjesztésé(ei)t, amelyeknek meg kell felelniük az e rendeletben támasztott követelményeknek. Az ülés összehívásáról szóló indítvánnyal egyidejűleg a javasolt napirendi pontok előterjesztéseit elektronikus úton is meg kell küldeni.

13. §


(1) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább az ülés előtt 1 nappal – elektronikus úton – az érintettek részére meg kell küldeni és a napirendek dokumentumait a használt testületi munkát támogató rendszerbe rögzíteni.


(2) Amennyiben a rendkívüli ülés összehívására a 12. § (2) bekezdésében leírt esetben kerül sor, úgy a meghívóval együtt az indítványt is meg kell küldeni.


(3) Rendkívüli ülés esetén a 26. §-ban szabályozott képviselői kérdés nem tehető fel.


(4) Rendkívüli ülés kitűzhető a rendes ülés napjára is, attól eltérő időpontra.


(5) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének időpontjáról, helyéről és a javasolt napirendi pontokról – az ülés előtt 1 nappal – a város lakóit a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és a honlapon való megjelentetéssel értesíteni kell.


(6) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének előterjesztéseit –a zárt ülés dokumentumai kivételével – legkésőbb az ülés előtt 1 nappal a város honlapjára fel kell tölteni.

14. §


(1) A Képviselő-testület nyilvános ülésein megjelenő polgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.


(2) A Képviselő-testület az Mötv. 46.§ (2) bekezdés a) és b) pontja eseteiben zárt ülést tart, az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja eseteiben zárt ülést rendelhet el.


(3) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsorolt személyek és az ülést segítő köztisztviselők vehetnek részt.


(4) Az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja eseteiben tartható zárt ülés megtartását indítványozhatják:

a) a polgármester, az alpolgármesterek,

b) bármely képviselő,

c) a jegyző.

3. A Képviselő-testület összehívása


15. §


(1) A Képviselő-testület ülését az Mötv. 45. §-a szerinti személy hívja össze. Az ülés összehívása a meghívónak elektronikus úton történő megküldésével történik. Az ülést – számítástechnikai üzemzavar esetén – az írásbeli, nyomtatott meghívó kézbesítésével kell összehívni.


(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a főállású alpolgármester hívja össze. A polgármester és a főállású alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a Képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a társadalmi megbízatású alpolgármester látja el. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság elnöke hívja össze, a bizottsági elnök tartós akadályoztatása esetén pedig az Infrastruktúra Fejlesztési Tanácsnok.


(3) Ahol a Képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos rendelkezéseiben e rendelet polgármestert említ, azon a 15. § (2) bekezdésben leírt esetben az ott meghatározott személyt kell érteni.

16. §


(1) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés minősítését (rendes ülés, rendkívüli ülés),

b) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,

c) a javasolt napirendi pontokat,

d) a napirendek tárgyának és előterjesztőjének megjelölését,

e) javasolt napirend nyilvánosságát,

f) az ülést összehívó aláírását, bélyegző lenyomatát és dátumot (a papíralapú meghívó esetében).


(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a települési képviselőket,

b) a nemzetiségi önkormányzatok elnökét,

c) a jegyzőt és aljegyzőt,

d) azon személyeket és szervezeteket, akik, illetve amelyek részére a Képviselő-testület e rendeletben tanácskozási jogot biztosít,

e) akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendi pontok tárgyalásánál indokoltnak tartja,

f) az országgyűlési képviselőt,

g) a Helyi Médiaszolgáltató Kft. meghatalmazottját.


(3) Az egyes napirendekhez meghívottak részére csak azokat az előterjesztéseket kell megküldeni, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.


(4) A Képviselő-testület zárt ülésén tárgyalandó előterjesztéseket kizárólag azok számára lehet megküldeni, akik a zárt ülésen részt vehetnek.

4. A képviselő-testületi ülés vezetése


17. §


(1) A Képviselő-testület ülését az e rendelet 15. § (1) és (2) bekezdésben érintett személyek az ott leírtak szerint vezetik. A polgármester munkáját a jegyző segíti.


(2) A polgármester megnyitja a Képviselő-testület ülését. A jelenléti ív alapján megállapítja a jelenlévő képviselők számát, az ülés határozatképességét, ismerteti a távollétüket bejelentőket. A határozatképességre vonatkozóan az Mötv. 47. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.


(3) Ha az ülés megnyitását követően a polgármester megállapítja az ülés határozatképtelenségét, akkor 15 perces szünetet rendel el a határozatképesség helyreállítása érdekében. Amennyiben ez az idő eredménytelenül telik el, az ülést a polgármester berekeszti és változatlan napirendi pontokkal 8 napon belüli időpontra az ülést újra összehívja.


(4) Ha az ülés ideje alatt a polgármester a Képviselő-testület határozatképtelenségét állapítja meg, a (3) bekezdésben foglaltak szerint jár el, azzal az eltéréssel, hogy csak a fennmaradó napirendi pontokkal hívja össze az új ülést.


(5) A (3) és (4) bekezdés szerint összehívott képviselő-testületi ülésre csak a meghívót kell kézbesíteni és nem alkalmazhatóak a 11. § (3) bekezdésében és a 13. § (1) bekezdésében leírt határidők.

18. §


(1) A Képviselő-testület ülésén tárgyalandó napirendek sorrendjére, az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben a zárt ülés tartására, - a (2) bekezdésben meghatározottak betartásával - a meghívó megküldésével a polgármester javaslatot tesz.


(2) A képviselő-testületi ülések tárgyalási sorrendje:

a) napirend előtti felszólalás,

b) az ülés napirendjének elfogadása,

c) előterjesztés,

d) képviselői kérdés.

19. §


(1) A polgármester a napirendi pont tárgyalásakor:

a) szót ad a napirendi pont előadójának szóbeli kiegészítésre,

b) ismerteti az előterjesztést megtárgyaló bizottság álláspontját,

c) igény esetén szót ad a bizottsági kisebbségi vélemény előadójának,

d) megnyitja a napirend vitáját,

e) a bejelentkezés sorrendjében ad szót,

f) lezárja a vitát, ha a napirendi ponthoz nincs további hozzászóló, vagy ha a Képviselő-testület a vita lezárásáról döntött,

g) ismét szót ad a napirendi pont előadójának, hogy válaszoljon a vitában felmerült kérdésekre, és az előzetesen beadott indítványokra.


(2) A polgármester a napirendi pontok tárgyalásakor szükség esetén szünetet rendelhet el.


(3) A polgármester köteles szünetet elrendelni, ha a Képviselő-testület vita nélkül hozott határozatával így dönt. Ebben az esetben a szünet időtartama 10 perc.


(4) A képviselő-testületi ülésen étkezni, rádiótelefont használni tilos.

20. §


(1) A képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a polgármester a következő intézkedéseket teheti meg:


a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, vagy a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,

b) rendreutasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja,

c) súlyosabb esetben a Képviselő-testület etikai ideiglenes bizottságot hoz létre az ügy kivizsgálására. Az ügy kivizsgálásáról szóló bizottsági jelentést a Képviselő-testület a soron következő ülésén tárgyalja.


(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.


(3) Tartós rendzavarás, állandó hangoskodás vagy a tanácskozást lehetetlenné tevő egyéb körülmény esetén a levezető elnök az ülést felfüggesztheti, a még meg nem tárgyalt napirendi pontokat a soron következő ülésre elnapolja, vagy rendkívüli ülést hív össze.


(4) A levezető elnöknek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.

5. Az előterjesztés és a módosító indítvány


21. §


(1) Előterjesztésnek minősül – a (3) bekezdésben felsoroltak által benyújtott – a Képviselő-testületnek tárgyalásra javasolt rendelet- vagy határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.


(2) A képviselő-testületi előterjesztéseket elektronikus formában kell benyújtani a polgármesterhez. A (3) bekezdés f-g) pontjában meghatározott előterjesztésre jogosultak esetén az írásban benyújtott előterjesztés elektronikus feldolgozását a jegyző látja el.


(3) Előterjesztést nyújthat be:

a) a polgármester; az alpolgármester(ek),

b) a képviselő(k),

c) a jegyző,

d) a Képviselő-testület bizottságai, tanácsnokai,

e) nemzetiségi önkormányzat a jogai gyakorlása körében,

f) Pest Megyei Kormányhivatal vezetője,

g) mindazon személyek és szervek, akik, vagy amelyek részére a jogszabály jogot biztosít.


(4) A Képviselő-testület ülésén önálló napirendként döntést igénylő kérdésben csak olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott követelményeknek. Az előterjesztések rendjét a polgármester és a jegyző közös intézkedésben szabályozzák.


(5) A képviselő-testületi ülésen tárgyalandó rendelet-tervezetekhez a város lakói – a rendelet-tervezet honlapon való megjelenésétől a képviselő-testületi ülés napját megelőző nap 12. órájáig – elektronikusan véleményt nyújthatnak be. A véleményeket a jegyzo@budakeszi.hu e-mail címre kell beküldeni.


(6) A polgármester a beérkezett véleményeket összefoglalva, a rendelet-tervezet tárgyalásakor ismerteti a Képviselő-testülettel.

22. §


(1) A Képviselő-testület ülésén a polgármester, az alpolgármesterek, jogszabályban meghatározottak évente többször, a bizottsági elnökök és a tanácsnokok évente egyszer beszámolhatnak az általuk végzett tevékenységről, a szakterületüket érintő fontosabb eseményekről.


(2) A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület dönt. Amennyiben a Képviselő-testület a beszámolót nem fogadja el, úgy azt – ha jogszabály másképpen nem rendelkezik – a Képviselő-testület soron következő ülésére ismételten be kell terjeszteni.


(3) Jogszabályban vagy az Önkormányzat rendeleteiben meghatározott személyek, szervek az abban foglaltak szerint tájékoztatják a Képviselő-testületet. A tájékoztatásról döntés nem születik.

23. §


(1) A kiküldött napirendi tervezethez, a határozati javaslatot vagy rendelet-tervezetet tartalmazó előterjesztéshez mindazok, akiknek a 21. § (3) bekezdése előterjesztési jogot biztosít, előterjesztésenként egy módosító indítványt tehetnek. A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 22-24. §-iban meghatározott választási bizottságok megválasztása esetén a Ve. 25. §-ában foglaltak szerint kell eljárni.


(2) Önkormányzati rendelet esetében és költségvetést érintő tárgyú módosító indítvány kizárólag írásban és elektronikus úton a polgármesterhez nyújtható be, legkésőbb az ülés napját megelőző nap 12 óráig. A 23. § (3) bekezdésének f)-g) pontjaiban foglaltak által benyújtott módosító indítvány elektronikus feldolgozását a jegyző látja el.


(3) Egyéb esetekben (elírás, adminisztrációs tévedés, stb.) a napirend tárgyalásakor szóbeli módosító indítvány is tehető.


(4) Az előterjesztő legkésőbb a módosítással érintett napirend tárgyalásakor nyilatkozik arról, hogy mely módosító indítványokat fogadja el.

6. A napirend vitája, ügyrendi javaslat


24. §


(1) A napirendi pontok vitájában egy képviselő két alkalommal szólalhat fel a napirendet érintő témában, az egyes képviselői hozzászólások időtartama első alkalommal legfeljebb 3 perc, második alkalommal 1 perc. Ha a képviselői hozzászólás nem a napirend témáját érinti, a polgármester a szabályos felszólalásra felkéri a képviselőt vagy a képviselőtől megvonja a szót.


(2) A vita bármely képviselő ügyrendi javaslatára a Képviselő-testület egyszerű többséggel meghozott döntésével lezárható. A vita lezárásával a bejelentkezett képviselők hozzászólási jogukat elvesztik.


(3) A polgármester és a jegyző a vitában soron kívül, több alkalommal is felszólalhat.


(4) A Képviselő-testület ülésén – a jegyző kivételével – állandó tanácskozási joggal résztvevők hozzászólásának időtartama 3 perc.


(5) Azon személyek vagy szervezetek esetében, akiknek, amelyeknek az ülés vezetője az adott napirend tárgyalásakor biztosít hozzászólási jogot, a hozzászólás időtartama 3 perc.

25. §


(1) Az ülés folyamán bármelyik képviselő ügyrendi javaslatot terjeszthet elő legfeljebb 1 percben. Ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület azonnal, vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.


(2) Ügyrendi javaslat:

a) napirend nyilvánossága,

b) az ülés felfüggesztése, elnapolása, meghosszabbítása, szünet elrendelése,

c) bizottsági kisebbségi vélemény ismertetése,

d) a vita, illetve az általános vita lezárása,

e) a Szervezeti- és Működési Szabályzat, vagy más jogszabály előírásainak megsértése,

f) az előterjesztés visszavonása,

g) a szavazás menete,

h) a szavazás módjára vonatkozó javaslat.



(3) A szavazási szakaszban csak a szavazás menetét érintően lehet ügyrendi javaslatot tenni.


(4) Az ügyrendi felszólalást a javaslat előterjesztésével kell kezdeni, ezt követően lehet indokolni.


(5) Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a felszólalás a fentieknek nem felel meg, szabályos felszólalásra felkéri a képviselőt, vagy a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.

7. Képviselői kérdés


26. §


(1) A képviselő a polgármesterhez, az alpolgármesterekhez, a bizottsági elnökökhöz és a jegyzőhöz a Képviselő-testület, valamint a Polgármesteri Hivatal hatáskörébe tartozó bármely közérdekű ügyben kérdést intézhet, amelyre az ülésen szóban, vagy legkésőbb 30 napon belül írásban kell érdemi választ adni. A képviselői kérdést elektronikus úton kell benyújtani az ülést megelőzően legalább három nappal a polgármesterhez. Az írásos választ elektronikus úton kell a képviselő részére eljuttatni.


(2) A képviselő a kérdése tartalmát a Képviselő-testület ülésén legfeljebb 2 percben ismertetheti, a válaszadásra rendelkezésre álló idő 2 perc.


(3) A kérdésre adott válasz elfogadásáról vita nem nyitható, döntéshozatal nem történik.

8. Döntéshozatal


27. §


(1) A Képviselő-testület a döntéseit az Mötv. 48. §-ban meghatározott szavazással hozza meg.


(2) Az előterjesztés vitájának lezárását követően a polgármester egyesével szavazásra bocsátja a módosító indítványokat, valamint az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat vagy rendelet-tervezetet.


(3) A polgármester a módosító indítványokat az alábbi sorrendben teszi fel szavazásra:

a) az előterjesztő által elfogadott módosító indítványokat, együttesen,

b) az előterjesztő által el nem fogadott módosító indítványokat külön-külön, amennyiben nem állnak ellentétben a már elfogadott módosító indítványokkal.


(4) Az előterjesztő által el nem fogadott módosító indítvány benyújtója – a módosító indítványáról való szavazást megelőzően – 1 percben szóbeli kiegészítést tehet, amelyre az előterjesztő szintén 1 percben válaszolhat.


(5) A polgármester a módosító indítványokkal korrigált határozati javaslatot vagy rendelet-tervezetet teszi fel szavazásra.


(6) A polgármester megállapítja a szavazás eredményét.


(7) Minősített szavazattöbbség szükséges az Mötv. 50. §-ban foglaltakon túl:

a) vagyonhasznosítással kapcsolatos döntésekről,

b) Mötv. 55. § (1) bekezdésében foglalt esetben,

c) Mötv. 68. § (1) bekezdésében foglalt esetben,

d) Mötv. 88-89. §-ban foglalt esetben

e) az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott döntésből kizárás esetében,

f) az Mötv. 70. § (1) bekezdésében foglalt esetben,

g) az Mötv. 74. § (1) bekezdésében foglalt esetben,

h) az Mötv. 76. § d) pontja esetében

i) az Mötv. 80. § (1) és (2) bekezdésében foglalt esetben

j) az Mötv. 34. §-ban foglalt esetben,

k) az Mötv. 35. §-ban foglalt döntés esetében,

l) az Mötv. 39. §-ban foglalt döntésekről,

m) az Mötv. 45. § (1) bekezdésben foglalt esetben,

n) az Mötv 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetben,

o) 10.000.000.-Ft feletti kötelezettségvállalással járó döntések esetében.


28. §


(1) A szavazás személyesen, szavazógéppel történik.


(2) Az ülésteremben jelenlévő képviselőnek a szavazógépet be kell kapcsolnia.


(3) Ha a képviselő az üléstermet elhagyja, a szavazógépet ki kell kapcsolnia.


(4) Ha a képviselő az üléstermet elhagyja és a szavazógépét nem kapcsolja ki, azt a szavazástól tartózkodásnak kell tekinteni. Amennyiben a képviselő az ülésteremben tartózkodik és nem szavaz, akkor az ülésvezető felszólítja a szavazatának megtételére, ennek eredménytelensége esetén azt a szavazástól tartózkodásnak kell tekinteni.


(5) A szavazógép meghibásodása esetén a szavazás kézfelemeléssel történik.


(6) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett szavazók, majd az ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.

29. §


(1) A képviselő-testületi ülésen bármely képviselő javasolhatja név szerinti szavazás elrendelését, melyről ügyrendileg a Képviselő-testület dönt.


(2) Név szerinti szavazást kell elrendelni az Mötv. 48. § (3) bekezdésében és az Mötv. 55. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben.


(3) A név szerinti szavazás lebonyolításáról az ülés vezetője gondoskodik.


(4) A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ábécé sorrendben kell felolvasni. A képviselő „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaz. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.


(5) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha a jogszabály titkos szavazást ír elő, valamint ha a Képviselő-testület előzőleg döntött a titkos szavazás alkalmazásáról.

30. §


(1) Az Mötv. 48. § (4) bekezdésében meghatározott titkos szavazás elrendeléséről bármely képviselő indítványára a Képviselő-testület dönt.


(2) Titkos szavazást lehet tartani az Mötv. 46. § (2) bekezdésében, kell tartani az Mötv. 74. § (1) bekezdésében és a 76. § d) pontjában meghatározott esetekben.


(3) A titkos szavazás személyesen, szavazógéppel történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.


(4) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett szavazók, majd az ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.

31. §


Ha a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt bejelentési kötelezettségét megszegi, a Képviselő-testület 2 havi tiszteletdíját megvonhatja.

9. Döntés kihirdetése és a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve


32. §


(1) Az önkormányzati rendeleteket és normatív határozatokat a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. A rendelet és a normatív határozat elfogadásáról a lakosságot az Önkormányzat hivatalos internetes honlapján azok megjelentetésével, a Budakeszi Hírmondó című újságban az elfogadott döntések számát és lényegi tartalmát tartalmazó közleménnyel tájékoztatni kell.


(2) A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (2) bekezdésében foglalt különleges esetben a lakosság értesítése a Buda Környéki Televízió útján, közlemény formájában is megtörténik.


(3) Hatályos rendeleteket és határozatokat a lakosság számára a Polgármesteri Hivatalban hozzáférhetővé kell tenni.


(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltakról a jegyző gondoskodik. 

33. §


(1) A jegyzőkönyvet az Mötv. 52. §-a szerint kell elkészíteni, és az ott előírtakon kívül tartalmazza:


a) az igazoltan vagy igazolatlanul távolmaradt képviselők nevét,

b) az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,

c) a jegyzőkönyvvezető nevét,

d) a döntéshozatal módját,

e) az ülésvezető intézkedéseit,

f) képviselői kérdéseket,

g) a kérdésre utólag adott választ,

h) a név szerinti szavazásról készült névsort,

i) a módosító javaslatokat,

j) a Képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket.


(2) A jegyzőkönyvet – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – a lakosság számára a Polgármesteri Hivatalban hozzáférhetővé kell tenni.


(3) A jegyzőkönyv alapján jegyzőkönyvi kivonatot kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.


(4) A jegyzőkönyvi kivonat tartalmazza:

a) az ülés helyét, idejét,

b) a hozott rendeleteket és határozatokat.


(5) A Képviselő-testület ülésén kép- és hangfelvétel készül.


(6) A képviselő-testületi ülésen készült kép- és hanganyagot a szerkesztett jegyzőkönyv elkészültét követően a mindenkori irattározásra vonatkozó szabályok szerint megőrzi a Polgármesteri Hivatal.

10. A Képviselő-testület munkaterve


34. §


(1) A Képviselő-testület - a naptári évtől eltérő - éves munkaterv szerint dolgozik.


(2) Az éves munkatervet a polgármester minden év január 31. napjáig köteles beterjeszteni. Az éves munkaterv tartalma február 1-től a következő év január 31-ig szól.


(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) a jogszabály által kötelezően előírt napirendeket,

b) a képviselő-testületi ülések várható ütemezését, a napirendek címét, az előkészítésért felelős nevét, az előterjesztő nevét,

c) a közmeghallgatás időpontját.


(4) A munkaterv összeállításához a polgármester javaslatot kérhet:

a) a települési képviselőktől,

b) a bizottságoktól, tanácsnokoktól,

c) az alpolgármesterektől,

d) a jegyzőtől,

e) a nemzetiségi önkormányzat elnökétől,

f) a Pest Megyei Kormányhivatal vezetőjétől,

g) a területileg határos települések polgármestereitől,

h) az Önkormányzat intézményeitől.


IV. Fejezet

A Képviselő-testület Bizottsága, a tanácsnok


11. A Bizottság


35. §


A Képviselő-testület a bizottságait az Mötv. 57-58. §-ban meghatározottak szerint hozza létre.

36. §


(1) A Képviselő-testület bizottságai, tagjainak száma:

a) Oktatási, Kulturális és Egészségügyi Bizottság (7 fő),

b) Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság (7 fő).


(2) A képviselői vagyonnyilatkozatok, valamint az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezés vizsgálatát az Oktatási, Kulturális és Egészségügyi Bizottság végzi.


(3) Az Mötv. 120. §-ban meghatározott feladatokat a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság látja el.


(4) A polgármester külföldi kiküldetését a Pénzügyi és Fejlesztési Bizottság engedélyezi. Rendkívüli esetben – ha nincs mód a Bizottság összehívására – ezt utólag is jóváhagyhatja.

37. §


(1) Az Mötv. 59. §-a szerinti feladatokon túl a bizottságok feladat- és hatáskörét a jelen rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.


(2) A bizottság önálló kapcsolatot létesíthet és tarthat fenn más önkormányzatok bizottságaival és egyéb szakterületéhez tartozó intézményekkel, szervezetekkel.

38. §


(1) Az Mötv. 60. §-ban foglaltak betartásával a bizottság összehívására, vezetésére, működésére és a döntéshozatalára az e rendelet III. Fejezetében foglaltakat – az e fejezetben foglalt eltérésekkel – megfelelően kell alkalmazni.


(2) A bizottsági ülést az elnöki tisztség betöltetlensége, vagy az elnök tartós akadályoztatása esetén az általa kijelölt képviselő bizottsági tag hívja össze. Mindkét személy tartós akadályoztatása esetén a bizottsági ülést a polgármester hívja össze.


(3) Az Mötv. 61. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a bizottsági ülést az ott meghatározott határidőn belül össze kell hívni, és az indítványukban foglaltakat meg kell tárgyalni:


a) a Képviselő-testület határozatára,

c) a bizottsági tagok egyharmadának indítványára,

d) más bizottság határozatában foglalt indítványra,

e) és a területet felügyelő tanácsnok indítványára.

39. §


(1) A Bizottság ünnepi ülést nem tart.


(2) A Bizottság az alakuló, vagy azt követő ülésén megalkotja ügyrendjét, és az elnök kijelöli azt a személyt, aki tartós akadályoztatása esetén az elnöki teendőket ellátja.


(3) A bizottság üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestereket, a jegyzőt, az érintett tanácsnokot, valamint érintettség esetén a nemzetiségi önkormányzat elnökét, továbbá az adott napirendhez az érintett kérelmezőt.


(4) A bizottság ülésére szóló meghívót a napirendek anyagaival együtt úgy kell megküldeni, hogy azt a bizottság tagjai rendes és rendkívüli ülés esetén az ülés előtt legalább 1 nappal megkapják.


(5) A bizottsági ülés helyét, idejét és napirendjét tartalmazó meghívót a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján rendes és rendkívüli ülés esetén az ülés előtt 1 nappal ki kell függeszteni, és a város honlapjára fel kell tölteni.


(6) A bizottsági ülés anyagait – a zárt ülés anyagainak kivételével – legkésőbb a bizottsági ülés napján a város honlapjára fel kell tölteni.


(7) Előterjesztést, és módosító indítványt írásban a bizottság elnökénél kell beterjeszteni. Módosító indítvány az ülés megkezdéséig nyújtható be írásban.


(8) Bizottsági ülésen az elnök évente többször is beszámolhat, vagy tájékoztatást adhat a bizottságot érintő fontosabb eseményekről.


(9) A bizottsági ülésen a szavazás kézfelemeléssel történik.


(10) Felhatalmazást kap a bizottság, hogy az e rendeletben foglaltak betartása mellett, ügyrendjében szabályozza különösen:

a) a rendes ülésének napját,

b) a bizottság határozatképtelensége esetén a várakozási időt, és ha az eredménytelenül eltelik az ismételt ülés összehívásának módját,

c) azok körét, akik előterjesztést, és módosító indítványt tehetnek,

d) a tárgyalandó napirendek sorrendjét,

e) a napirend tárgyalásának, a napirend vitájának menetét, különösen a hozzászólások idejét, számát,

f) az ügyrendi hozzászólások és képviselői kérdések szabályait,

g) a szavazás menetét.


40. §


(1) A bizottság egyes napirendjeit más bizottsággal együttes ülésen is megtárgyalhatja.


(2) Az együttes bizottsági ülés döntéshozatalát, határozatképességét bizottságonként külön kell vizsgálni.


(3) Az együttes bizottsági ülés vezetésében és jegyzőkönyv-vezetésében a bizottságok elnökei állapodnak meg.


(4) Az együttes bizottsági ülésről egy jegyzőkönyv készül, melyet a (3) bekezdésben meghatározott személyek írnak alá.

41. §


(1) A Képviselő-testület az általa meghatározott célfeladatok elvégzésére ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a Képviselő-testület határozza meg.


(2) Az ideiglenes bizottságra önkormányzati hatáskör nem ruházható át.


(3) Az ideiglenes bizottságban végzett munkáért külön díjazás nem jár. 

12. Tanácsnok


42. §


(1) A Képviselő-testület az Mötv. 34. §-ban kapott felhatalmazás alapján alább felsorolt tanácsnokokat választja meg:


a) Településfejlesztési Tanácsnok,

b) Közellátási és Közbiztonsági Tanácsnok,

c) Infrastruktúra Fejlesztési Tanácsnok.


(2) A tanácsnok tevékenységéről évente egyszer beszámol a Képviselő-testületnek.


(3) A tanácsnokok feladat- és hatáskörét a jelen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

V. Fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző és a Polgármesteri Hivatal


13. Polgármester, alpolgármester


43. §


(1) A polgármester feladatai az Mötv.-ben foglaltakon túl:


a) biztosítja a Képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,

b) segíti a képviselők munkáját,

c) feladategyeztető megbeszélést tart a bizottságok elnökei, intézményvezetők részére,

d) ellátja a bizottságok rendszeres tájékoztatását,

e) szervezi a városfejlesztés, valamint a közszolgáltatás körébe tartozó feladatok ellátását.


(2) A polgármester hetente fogadónapot tart.


(3) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott, az önkormányzat költségvetési bevételeinek és kiadásainak módosítása és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítási jogosultság részletes szabályait a mindenkori éves költségvetési rendelet tartalmazza.


(4) A polgármester tisztségének megszűnése esetén a tisztség megszűnését követő 8 munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az általános helyettesítést ellátó alpolgármesternek.


(5) A polgármester a képviselő-testület két ülése közötti időszakban, az Mötv. 42. §-ában foglalt ügyek kivételével, dönthet - a képviselő-testület hatáskörébe tartozó – halaszthatatlan ügyekben, mely ügyekben a döntések késedelmessége vagy elmulasztása hátrányos következményekkel járna az Önkormányzat számára.


(6) A polgármester a képviselő-testület soron következő ülésén beszámol a két ülés között, a (5) bekezdésben foglaltak szerint meghozott döntésekről és fontosabb tárgyalásokról.


44. §


(1) A Képviselő-testület az Mötv. 74. § (1) bekezdésben foglalt szabályok szerint alpolgármestereket választ. A nem a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester jogállására az Mötv. 75. § (2) bekezdését kell alkalmazni.


(2) A főállású és a társadalmi megbízatású alpolgármester a polgármester irányításával látják el feladataikat, a közöttük lévő munkamegosztást a polgármester külön utasításban szabályozza.


(3) Az alpolgármesterek minden hónapban fogadónapot tartanak.


(4) Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

14. Jegyző, Polgármesteri Hivatal


45. §


(1) A jegyző az Mötv.-ben és egyéb jogszabályokban foglaltakon túl:


a) gondoskodik a Képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztések elkészítéséről,

b) ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) ellátja az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek pénzügyi-gazdasági ellenőrzését,

d) köteles biztosítani a belső ellenőrzés feladatellátásának függetlenségét és szabályos működtetését,

e) havonta egyszer ügyfélfogadást tart,

f) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

g) ellátja a törvényben vagy kormányrendeletben előírt államigazgatási feladatot, hatósági jogkört,

h) ellátja a közigazgatási tevékenység korszerűsítésével és fejlesztésével összefüggő feladatokat.


(2) Az Mötv. 82. § (3) bekezdésében foglalt esetben a jegyzői feladatokat a polgármester által megbízott jogi vagy igazgatásszervezői végzettséggel rendelkező, a hivatal foglalkoztatotti állományában lévő köztisztviselő látja el.

46. §


(1) Az Mötv. 84. § (1) bekezdése szerint létrehozott polgármesteri hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét a jegyző javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület határozza meg, melyet a Polgármesteri Hivatal Szervezeti- és Működési Szabályzata tartalmaz.


(2) A Polgármesteri Hivatal a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembe vételével elfogadott Szervezeti- és Működési Szabályzatában foglaltak szerint látja el a feladatait.

VI. Fejezet

Helyi népszavazás, lakossági fórum, közmeghallgatás


47. §


A helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről önkormányzati rendelet rendelkezik.

48. §


(1) Az állampolgárok tájékoztatását a Képviselő-testület döntéseiről, az előkészítés alatt álló fontosabb előterjesztésekről lakossági fórum megtartásával is biztosítani lehet.


(2) Lakossági fórumot lehet tartani tervek, a városban megvalósuló jelentős beruházások előkészítése ügyében, valamint a lakosság életkörülményeire jelentősen ható rendelet-tervezetek és döntések előkészítésekor.


(3) A lakossági fórumon elhangzott – a döntés-tervezeteket érintő – állásfoglalásokról, kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.

49. §


(1) A közmeghallgatást a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester – a közmeghallgatás tervezett időpontját megelőzően legalább 20 nappal előtte – hívja össze.


(2) A közmeghallgatás határozatképességére a képviselő-testületi ülés határozatképességéről szóló rendelkezéseket kell alkalmazni.


(3) A közmeghallgatáson a polgármester beszámolóján és a lakosság által benyújtott helyi közügyeket érintő kérdéseken és javaslatokon kívül egyéb napirend nem tárgyalható.


(4) A közmeghallgatás részletes szabályait a polgármester és a jegyző közös intézkedésben szabályozza.

VII. Fejezet

Nemzetiségi Önkormányzat


50. §


(1) Az Önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat együttműködési megállapodásban rögzíti az együttműködésre vonatkozó szabályokat és eljárási rendet, a munkamegosztás és a felelősség rendszerét, a helyiséghasználatra-, a további feltételek biztosítására és a feladatok ellátására vonatkozó szabályokat.


(2) Az együttműködési megállapodás tartalmazza a költségvetési koncepció készítésére, a költségvetés elkészítésének, jóváhagyásának, módosításának eljárási rendjére, a költségvetési gazdálkodás bonyolítási rendjére, a beszámoló (zárszámadás) elkészítésének és jóváhagyásának eljárási rendjére, a vagyontárgyak kezelésének rendjére, a számviteli, pénzügyi és információ szolgáltatási tevékenység rendjére, a belső ellenőrzés rendjére, a helyi nemzetiségi önkormányzat működési feltételeinek részletszabályozására, és az adatszolgáltatási feladatok teljesítésével kapcsolatos előírásokra vonatkozó előírásokat.

VIII. Fejezet

Értelmező és záró rendelkezések


51. §


(1) Ügyrendi javaslat: a képviselő-testületi, vagy bizottsági ülések vezetésével, az ülések rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.


(2) Napirend: egy adott ülésen tárgyalt ügyek összessége.


(3) Napirendi pont: valamennyi indítvány, egyéb tárgyalást és döntést igénylő – nem eljárási kérdést tartalmazó – ügy, amely a testületi vagy bizottsági ülés napirendjére kerül.


(4) Módosító javaslat: a napirendben lévő előterjesztés kiegészítésére vagy megváltoztatására vonatozó beadvány.


(5) Hatáskörrel rendelkező bizottság: az a bizottság, amelynek egy adott ügy vitele a bizottságok feladat- és hatásköréről szóló rendelkezések alapján a feladatkörébe tartozik.


52. §


(1) E rendelet 2014. december 5-én lép hatályba.


(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Budakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról szóló 33/2003. (VI.01.) önkormányzati rendelete.