Hajdúnánás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2014. (III. 31.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi támogatások megállapításának helyi szabályairól

Hatályos: 2023. 03. 01

Hajdúnánás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2014. (III. 31.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi támogatások megállapításának helyi szabályairól

2023.03.01.

Hajdúnánás Városi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdése a) pontjában foglalt feladatkörében eljárva, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. évi törvény 18. § (2) bekezdése és a 131. §-ában foglalt felhatalmazás, alapján következőket rendeli el:

1. Eljárási és hatásköri szabályok

1. § (1) Az e rendeletben megállapítható támogatások közül a hatáskört a hármas, vagy többes iker gyermekek támogatása és a buszbérlet-támogatás esetében a polgármester, minden egyéb támogatás tekintetében Hajdúnánás Városi Önkormányzat Egészségügyi és Szociális Bizottsága (a továbbiakban: ESzB.) - átruházott hatáskörben - gyakorolja

(2) A támogatások megállapítását a gyermek szülője, törvényes képviselője, nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más, családvédelemmel foglalkozó intézmény, vagy természetes személy, vagy a gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezheti. A kérelmet formanyomtatványon, a mellékletek csatolásával a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal Önkormányzati és Igazgatási Iroda Szociális Csoportjához kell benyújtani.

(3) A benyújtott jövedelem nyilatkozatban és igazolásban szereplő adatok valódiságát a támogatás megállapításával kapcsolatos eljárás során szükség esetén a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézője környezettanulmány készítésével ellenőrzi. Felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, valamint saját és vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Amennyiben a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 70 %-át, a valós jövedelem az igazolt fenntartási költségek figyelembe vételével kerül megállapításra.

(4) Környezettanulmány végzésére, továbbá a pénzbeli támogatás megjelölt célra fordítása érdekében közreműködésre felkérhető a gyermekjóléti szolgálat munkatársa.

(5) Az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt az ellátást megállapítónak köteleznie kell a pénzbeli ellátás visszafizetésére, természetbeni ellátás esetén a pénzegyenérték megfizetésére.

(6)1 A hatáskör gyakorlója a megtérítést méltányosságból elengedheti, vagy csökkentheti, különösen abban az esetben, ha a családban az egy főre eső jövedelem a szociális vetítési alap 80 %-át nem éri el, vagy ha a családban tartós beteg van.

(7) E rendelet 2-6. §-aiban foglalt támogatások kifizetése a 2-4. §-okban foglalt támogatások kivételével – az ügyfél kérésének megfelelően – történhet házipénztárból, postautalványon, vagy lakossági folyószámlára való utalással.

(8) Az ESzB indokolt, rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (betegség, váratlan kiadás, a megélhetést veszélyeztető kár) e rendelet 3. § (2) bekezdés tekintetében kérelmező javára, a jogosultsági összeghatár tekintetében az öny. 200 %-áig eltérhet.

2. Képzési támogatás

2. § Az ESzBaz önkormányzati segélykeretének terhére támogatást nyújthat – szociális rászorultságtól függően – azoknak a gyermekeknek, akik a nevelési-oktatási intézmény igazolása alapján az általuk szervezett szakmai táborokban, vagy egyéb, oktatáshoz kapcsolódó programokban vesznek részt, és térítési díj fizetésére kötelezettek. Az adható támogatásösszege elérheti a térítési díj teljes összegét, melynek utalása az intézményhez történik.

3. Tankönyv támogatás

3. § (1) Az ESzB a rendelkezésre álló fedezet ismeretében minden, ingyenes tankönyvellátásban nem részesülő, nappali tagozaton általános iskolában, vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek részére egységes összegű tankönyvtámogatást biztosíthat, 1-13., a szakiskolában tanuló gyermek részére 9-10. évfolyamon.

(2) Az iskolák által közölt létszám arányában a támogatás - a közlést követő 8 napon belül - az iskolákhoz kerül átutalásra, melynek felhasználásáról az iskola minden év szeptember 30-ig elszámol.

(3) A nem Hajdúnánáson tanulók törvényes képviselői minden év szeptember 30-ig benyújtandó egyéni kérelemre, készpénzben kapják meg a támogatást.

4. Étkezési térítési díj támogatás

4. § (1) Az ESzB. az önkormányzati segély keretének terhére étkezési térítési díj kedvezményt állapíthat meg egyköltségvetési évre, a szülő vagy törvényes képviselő kérelmére, az oktatási-nevelési intézmények nappali tagozatán tanuló gyermekek részére, az intézmény javaslata alapján azon családok részére, akik a teljes díj megfizetésére anyagi és szociális körülményeik miatt nem képesek, és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre nem jogosultak.

(2) Az intézmény javaslata tartalmazza: a fizetendő térítési díj összegét, a javasolt támogatás mértékét.

(3) Támogatásban azokat a családokat lehet elsősorban részesíteni, akiknél az egy főre eső jövedelem maximum 5 %-kal haladja meg a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság összeghatárát.

(4) A megállapított támogatást a Közgazdasági Iroda Költségvetési Csoportja havonta, tárgyhó 15. napjáig az intézmények számlájára átutalja.

(5) A nyilvántartásról, felhasználásáról,változások jelzésérőlaz intézmény gondoskodik.

5. Buszbérlet-támogatás

5. § (1) A Hajdúnánás belterülete, valamint Hajdúnánás - Tedej városrész vonatkozásában, az óvodás és az általános iskolás korú gyermekek az intézmények javaslata alapján, - szociális helyzetüktől függetlenül – az intézmény látogatás biztosítása érdekében buszbérletük árának megtérítésére jogosultak.

(2) Az intézmények vezetői ellenőrzik a bérlet megvásárlását, s a tanév I. félévében fennálló jogosultságot október 31. napjáig, a II. félévi jogosultságot február 29. napjáig megküldött javaslataikban közlik a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal Önkormányzati és Igazgatási Iroda Szociális Csoportjával. Az ezen időpontot követően megvásárolt bérletek után fennálló jogosultságot az intézmények vezetői folyamatosan, a tanév végéig közölhetik.

(3) A megküldött javaslat tartalmazza a gyermek nevét, születési idejét, csoportját/osztályát, szülő, vagy gondviselő nevét és címét, valamint a bérlet egy havi költségét.

(4) A bérlet árának szülő vagy gondviselő kezeihez történő kifizetésére a tanév két félévében, október és február hónapban kerül sor, a szorgalmi időszakot figyelembe véve.

(5) A jogosultságról a polgármester dönt.

6. Három, vagy többes iker gyermekek támogatása

6. § (1) A Hajdúnánáson lakóhellyel rendelkező szülők, amennyiben hármas vagy többes ikreik születnek - szociális helyzettől függetlenül -, gyermekenként 100-100 ezer forint támogatásban részesülnek az önkormányzati segély keretének terhére.

(2) A támogatás megállapításáról a polgármester dönt a születési anyakönyvi kivonatok bemutatását követő 8 munkanapon belül.

(3) A támogatást a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal Közgazdasági Iroda Költségvetési Csoportja a megállapítást követő 8 munkanapon belül fizeti ki a hivatal pénztárában.

6/A. Hatályba léptető és záró rendelkezések

7. § (1) E rendelet 2014. április 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatások megállapításának szabályairól szóló 15/2008. (VII. 03.) Önkormányzati Rendelet.

(3) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

1

Az 1. § (6) bekezdése a Hajdúnánás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.