Iliny Község Önkormányzat Képviselő - testületének 9/2014 (X.20..) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 10. 20- 2019. 03. 10Iliny Község Önkormányzat Képviselő - testületének 9/2014 (X.20..) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-10-20-tól 2019-03-11-ig
Iliny Község Önkormányzat Képviselő-testülete
az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdés d.pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 53.§ (1)bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Alapvető rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése :
Iliny Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye:
2674. Iliny, Kossuth út 17.
(3) Az önkormányzat jelképei a község címere és zászlaja, melynek leírását és használatára vonatkozó rendelkezéseket külön rendelet szabályozza.
(4) Az önkormányzat polgármesteri hivatalának a hivatalos elnevezése:
Őrhalmi Közös Önkormányzati Hivatal
.
2. Az önkormányzat feladatai
2.§
(1) Az önkormányzat a helyi közügyek ,valamint a helyben biztosítandó közfeladatok körében ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.)és az ágazati jogszabályokban meghatározott kötelező és önként vállalt 1. melléklet szerinti feladatokat .
(2) Az önként vállalt feladatok tekintetében a Képviselő-testület az éves költségvetésben forrásbiztosítással dönt.
.(3) Az önkormányzat kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységek felsorolását az 2. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzati feladat-és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
3.§
(1)A Képviselő-testület át nem ruházható
hatásköreit a Mötv. 42.§ -a tartalmazza.
(2)A Képviselő- testület egyes hatásköreinek gyakorlását a Mötv. 41.§ (4) bekezdése szerinti szerveire ruházhatja át.
(3) A Képviselő-testület a polgármesterre átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
(4) Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a polgármester évente egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek
II. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET
MŰKÖDÉSE
3. A működés általános szabályai
4.§
(1) A Képviselő testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 5 fő.
(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart és együttes ülést tarthat.
4. A Képviselő-testület ülései
5§
Az alakuló ülésre a Mötv. 43.§ (1) –(3) bekezdés szabályai az irányadóak.
6.§
(1) A Képviselő-testület munkatervében
meghatározott számú-, de évente legalább 6 ülést tart az önkormányzat hivatalos helyiségében.
(2)A polgármester a Képviselő-testület rendes
ülését – indokolt esetben,- ha előzetes információk
alapján az ülés a munkatervben meghatározott
napon nem lenne határozatképes-az előzetesen
meghatározott időponttól eltérő időpontra is összehívhatja
7.§
(1) A Képviselő-testület rendkívüli ülését 15 napon
belüli időpontra össze kell hívni a Mötv. 44.§-ában
meghatározott esetekben.
Az ülést a polgármester hívja össze az ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének megjelölésével.
(2) A polgármester az (1) bekezdésben foglalt eljárási szabályok betartásával , halaszthatatlan ügyben rendkívüli ülést hívhat össze.
8.§
A Képviselő-testület együttes ülést tarthat:
a.) a Közös Hivatalt alapító és fenntartó önkormányzatok Képviselő- testületeivel :
aa.) a Közös Hivatalt létrehozó megállapodás
elfogadásával, módosításával,
ab.) a Közös Hivatal szervezeti és működési
szabályzatának elfogadásával
módosításával,
ac.) a Közös Hivatal költségvetésének
elfogadásával,valamint módosításával
kapcsolatos napirendek tárgyalásakor.
b.) a Közös Hivatalt alapító önkormányzatokkal kötött egyéb feladatellátásra vonatkozó társulási megállapodások elfogadásakor és módosításakor.
(2) Az együttes ülést a székhely település polgármestere hívja össze és vezeti.
.
5. Az ülések nyilvánossága
9. §
(1) A Képviselő-testület nyílt ülése nyilvános,azon
bármely állampolgár részt vehet.
.
(2)Az ülésről hang-film –és videofelvétel
készíthető.
6. Zárt ülés
10.§
(1) A Képviselő-testület a Mötv 46.§ (2) bekezdés
a)- b.) pontjában felsorolt esetekben zárt ülést tart,
a Mötv 46.§ (2) bekezdés c. pontjában felsorolt
ügyekben – a polgármester,vagy bármely képviselő
indítványára- zárt ülést tarthat.
(2) A polgármesternek a Mötv. 46.§(2) bekezdés b. pontjában felsorolt ügyekben írásban, be kell szereznie az érintett nyilatkozatát ,hogy a nyilvános tárgyalásba beleegyezik-e. Amennyiben az ülés kezdetéig a nyilatkozat nem érkezik meg és az érintett nincs jelen az ülésen, zárt ülést kell tartani.
.(3) A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének és nyilvánosságának biztosítása érdekében a zárt ülésen elhangzottakról a polgármester adhat tájékoztatást,mely során nem sértheti azokat az érdekeket ,illetve jogszabályi rendelkezéseket ,amelyek a zárt ülés elrendelésének
alapjául szolgáltak.
7. A munkaterv
11.§
(1) A képviselő-testület féléves munkaterv (a továbbiakban: munkaterv) szerint végzi munkáját. A munkatervet a polgármester a félévet megelőző utolsó rendes testületi ülésen terjeszti elő.
(2) A polgármester a munkaterv összeállításánál figyelembe veszi a képviselők, az alpolgármester és a jegyző javaslatait, továbbá a választópolgárok véleményét.
(3) A munkatervben kell meghatározni:
a) képviselő-testület rendes üléseinek tervezett időpontját és az előre meghatározható napirendeket, valamint az azok előkészítésében résztvevő személyeket,
b) a közmeghallgatások, lakossági főrum tervezett időpontját és napirendjét,
c) a jelentések, beszámolók, tájékoztatások, előterjesztések elkészítésének határidejét és felelősét.
(4) A munkatervet a képviselő-testület egyszerű szavazattöbbséggel fogadja el.
8. A Képviselő-testület összehívása, a meghívó
12.§
(1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze.
(2)A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége illetőleg egyidejű akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülésének összehívásával kapcsolatos polgármesteri feladatokat a bizottság elnöke látja el. (ülésvezető)
13.§
(1)Az ülésekre a meghívót - a napirendi javaslattal
és az írásos előterjesztésekkel együtt – a
Képviselő-testületi ülés előtt legalább 3 nappal kell
kézbesíteni.
(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót az ülés előtt legalább 24 órával korábban kell kézbesíteni, de
különösen sürgős esetben a rendkívüli ülés telefonon ,elektronikus úton is összehívható .
(3)A meghívó tartalmazza a Képviselő-testületi ülés napjának, helyének, kezdési időpontjának pontos megjelölését, a napirendi pontok tárgyát, előterjesztőjének, előadójának megjelölését.
(4) A meghívóban szereplő napirendek sorrendjét
- általában - az alábbiak szerint kell meghatározni:
a.) rendelet-tervezet,
b.) egyéb előterjesztés ,
c.) a polgármesteri
tájékoztató. .
Zárt ülés tartása esetén a napirendet, vagy az ülés elején ,vagy végén kell tárgyalni.
.
14.§
(1) A Képviselő-testületi ülésre a –képviselőkön kívül - meg kell hívni:
a.) a jegyzőt
b.) a napirendi pontok előadóit, előterjesztőit,
c.) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d.) az önkormányzati intézmény vezetőjét,
e.) népszavazás kezdeményezése esetén az
aláírást gyűjtők képviselőit,
f.) azokat a személyeket,akiknek meghívását
törvény kötelezővé teszi,valamint akiknek a
jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál az
előterjesztő és a polgármester megítélése
szerint szükséges.
(2) A c-d,f. pontban megjelölteket a saját feladatkörükbe tartozó napirend tárgyalására kell meghívni, ahol tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg.
(3)A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a
község lakosságát (a nyilvánosságot),a meghívónak
a Közös Hivatal hirdetőtábláján , a tervezett ülést
megelőzően 3 napra történő kifüggesztésével kell
értesíteni.
9. Az írásbeli előterjesztések rendje
15.§
(1) A Képviselő-testületi előterjesztés lehet:
a.) döntést igénylő javaslat, amely
rendeletalkotásra,vagy határozathozatalra
irányul,
b.) beszámoló különösen valamely feladat
végrehajtásáról, vagy beszámolásra
kötelezett önkormányzati szerv, intézmény
tevékenységéről szól,
c.) tájékoztatók, melyek határozati javaslatot
nem tartalmaznak,
d.) polgármesteri jelentés,amely beszámolóból
és tájékoztatóból áll.
(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában foglaltak előterjesztés benyújtására jogosult:
a.) a polgármester,
b.) a Képviselő-testület tagja,
c.) a jegyző.
d.) beszámolásra kötelezett szerv
vezetője,
e.) a Képviselő-testület által felkért
szerv vezetője.
A d-e pontban megjelölt szervek vezetői csak tevékenységüket érintő előterjesztés benyújtására jogosultak.
(3)A polgármester negyedévente -a Képviselő-testület rendes ülésen- beszámol a lejárt határidejű határozatokról. A képviselő-testület két ülése között az önkormányzat, és a hivatal folyamatos működésével összefüggésben - tett intézkedésekről és fontosabb eseményekről tájékoztatja a Képviselő-testületet.
10.Az előterjesztések tartalmi követelményei
16. §
(1)A meghívóban szereplő napirend csak írásban és a jegyző törvényességi ellenőrzését követően terjeszthető a Képviselő-testület elé.
(2) Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell:
.a.) a tárgyalandó témakör érthető, tömör, és
tényszerű leírását, a döntési
előzményeket, jogszabályi hátteret,
b.) több döntési javaslat esetén a változatok
mellett és ellene szóló érveket és
várható következményeit
c) határozati javaslatot, a rendelet-tervezetet. (3) Rendelet-tervezet esetén a (2) bekezdésben
foglaltakon túl tartalmazza a jogalkotásról szóló 2010.évi CXXX. törvény 17-18-§ szerinti előzetes hatásvizsgálatot és indokolást.
A rendelet-tervezet előkészítésébe szakértő is bevonható.
(4) A benyújtott előterjesztések az önkormányzat honlapján történő közzétételéről a jegyző gondoskodik az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011.évi CXII .törvény vonatkozó rendelkezéseine megfelelően.
(5)A határozati-javaslat indokolás nélkül tartalmazza a feladatokat, amennyiben több pontból áll, úgy külön-külön a felelős megnevezését, a végrehajtás határidejét. Folyamatos jelzésű határidőt rendkívül indokolt esetben tartalmazhat a javaslat, ebben az esetben meg kell jelölni a határozatban foglaltak végrehajtásáról történő beszámolás konkrét időpontját.
(6)Az előterjesztés részét képező határozati javaslatot alakszerű határozat formájában kell elkészíteni:
a.)a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás
általános szabályairól szóló 2004. évi CXL
. törvény hatálya alá tartozó ügyekben;
b.)az olyan munkáltatói jogkörbe tartozó
ügyekben, amelyekben jogorvoslattal
megtámadható határozattal dönt.
(7) A zárt ülésre kerülő előterjesztéseket „zárt ülés” felirattal kell ellátni, annak megismerésére jogosultak kötelesek bizalmasan kezelni.
11. Szóbeli előterjesztés
17.§
(1) A meghívón nem szereplő, de a képviselő-testületi ülésen napirendre felvett minden további előterjesztés szóbeli előterjesztésnek minősül, és amennyiben írásbeli előterjesztés készül, a Képviselő-testület ülés kezdetekor kerül kiosztásra.
(2) Ha az előterjesztésre szóban kerül sor, a határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, a jegyző törvényességi ellenőrzése után..
(3)Szóbeli előterjesztésre a polgármester jogosult.
12. Sürgősségi indítvány
18.§
(1) Az előterjesztés benyújtására jogosult javasolhatja a már összehívott Képviselő-testületi ülés meghívójában nem szereplő előterjesztés sürgős tárgyalását.
(2)Az írásban benyújtott indítványt indokolni kell és az ülést megelőző napon 16 óráig a polgármesterhez kell benyújtani.
(3)Sürgősséggel rendelet-tervezet nem tárgyalható.
(4) A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
Amennyiben az indítvánnyal egyetért az ülésen utolsó napirendként kell tárgyalni, és a határozat-tervezetét a képviselők részére legkésőbb a napirend tárgyalásáig ki kell osztani.
(5) A sürgősségi javaslat tárgyalása előtt, -bármely
képviselő indítványára- az ülésvezető legalább
20 perces szünetet rendelhet el annak érdekében,
hogy az előterjesztést a képviselők
áttanulmányozhassák.
(6)Amennyiben a képviselő-testület nem elismeri
el a sürgősséget, de a téma tárgyalásával egyetért,
dönt annak későbbi időpontban történő
tárgyalásáról.
13 A Képviselő-testület üléseinek vezetése
19.§
A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.
Akadályoztatása esetén a 12.§ (1)-(2) bekezdés
szerint kell eljárni
20..§
(1) Az ülésvezető feladatai:
a.) javaslatot tesz a napirendekre,
b.) napirendi pontonként megnyitja,vezeti,lezárja összefoglalja a vitát,valamint
c.) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a javaslatokat és megállapítja a szavazás eredményét
(2) Az ülésvezető a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:
a.) figyelmezteti azt a felszólalót,aki a tárgytól
eltér, ismételt felszólítást követően
megvonja tőle a szót, így ugyanazon
napirendhez nem szólalhat fel újra,
b.) rendre utasítja azt,aki felszólalása során a
Képviselő-testület, bármely személy
tekintélyét,személyiségi jogait megsérti,
c.) a tanácskozás rendjének megzavarása
esetén az ülésvezető rendreutasíthatja a
rendzavarót, ismételt rendzavarás esetén
az ülésen megjelent állampolgárt a terem
elhagyására kötelezi, a rendzavarás
megszüntetéséig az ülést felfüggesztheti.
.
14. Ügyrendi javaslat
21 §.
(1) Az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a
tárgyalt napirendi javaslatot érdemben nem érintő –
döntést igénylő – eljárási kérdésben bármelyik
képviselő szót kérhet és javaslatot tehet.
(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után
felszólalásra jelentkezőknek, hozzászólás
engedélyezhető. A Képviselő-testület a
javaslat felett vita nélkül határoz
15. Kérdés
22.§
A képviselő - az ülés végén- az egyebek napirend keretében :
a) a polgármesterhez és az alpolgármesterhez,
b.) a jegyzőhöz kérdést intézhet, és felvilágosítást
kérhet,amelyre az ülésen –vagy legkésőbb 15 napon
belül írásban- érdemi választ kell adni.
16. Határozatképesség
23 §
(1)Az ülésvezető megállapítja a
határozatképességet,.Az ülés akkor határozatképes, ha a megválasztott képviselők közül az ülésen legalább 3 fő jelen van..
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-
testület ülését - 8 napon belül- ugyanazon
napirendek tárgyalására –újra össze kell hívni.
17. Napirend
24.§
(1)A meghívó szerinti napirendek tervezetét az
ülésvezető terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2)Az ülésvezető a meghívó szerinti napirendeket
szóban kiegészíti . a rendelet 18.§ (1)-(3)
bekezdése- szerint benyújtott sürgősségi
indítvánnyal,
A sürgősségi indítvány naprendre vételére a
18.§(4) bekezdés szabályait kell alkalmazni.
.
(3) A napirendi pont tárgyalásának elhalasztását,
tárgyalási sorrendjének megváltoztatását a
polgármester, bármely képviselő és a jegyző
kezdeményezheti.
(4) A módosítással elfogadott meghívó szerinti
napirendről a Képviselő-testület dönt.
.
18. A tanácskozás rendje
25§
(1) A képviselő-testület az elfogadott napirendi pontokat egyenként tárgyalja.
A polgármester napirendi pontonként –kivéve a tájékoztató jellegű napirendeket - külön vitát nyit.
(2)Az előterjesztéséhez elsőként annak előterjesztője kiegészítést tehet.
A kiegészítés csak az előterjesztésben nem szereplő új információra vonatkozhat, ami a döntést befolyásolhatja.
(3) Az előterjesztő szóbeli kiegészítését követően az előterjesztőhöz kérdést lehet intézni.
A kérdésekre a választ valamennyi kérdés feltevését követően kell megadni.
26.§
(1) A kérdésekre adott válaszok ismertetését követően az ülésvezető a döntést igénylő napirendi pont felett a vitát megnyitja.
(2) Ezt követően kerül sor- jelentkezésük sorrendjében- a képviselői, majd a tanácskozási joggal meghívottak hozzászólására.
(3) Az ülésen jelenlévő állampolgárok
hozzászólására és kérdésének feltevésére csak
akkor van lehetőség, amennyiben az ülés
megkezdése előtt az ülésvezetőnek ez irányú
szándékukat szóban bejelentették.
(4) Bármikor szót kérhet:
a.) az előterjesztő,
b.) bármely képviselő ügyrendi kérdésben,
c.) a jegyző, ha törvényességi észrevételt kíván tenni.
(5) A vita során módosító vagy kiegészítő javaslatot szövegszerűen tehetnek a képviselők a (2) bekezdésben foglalt hozzászólásuk részeként, de
új változatot csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni.
(6) Ha az indítvány az ülésen, a vita során hangzik el, az ülésvezető az ülést felfüggesztheti és szünetet rendelhet el.
(7) Amennyiben a napirendhez felszólalás nincs az ülésvezető a javaslatokat összefoglalja és a vitát lezárja
27.§
- Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a
módosító ,kiegészítő javaslatokról ,majd a már elfogadott módosítással kiegészített eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
(2) Több döntési javaslat esetén, ha valamelyik javaslat megkapta a szükséges támogatást,úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.
(3) A megismételt szavazásra képviselői kérésre kerülhet sor.
19. Személyes érintettség
28.§
(1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, aki vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(2)A kizárásról a Képviselő-testület határoz, kivéve, ha a képviselő bejelenti, hogy nem kíván szavazni.
(3) Amennyiben a képviselő elmulasztja bejelentési kötelezettségét-annak tudomásra jutását követően azonnal- a Képviselő-testület dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
20. A döntéshozatal
29.§
(1)A képviselők igen,vagy ellen szavazattal vesznek részt a szavazásban , illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A tartózkodás a nem szavazatokat erősíti.
(2) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással és kézfelemeléssel hozza.
30.§
(1)Névszerinti szavazás esetén az ülésvezető
ABC- sorrendben felolvassa a képviselők
névsorát, és az„igen”, „nem”, nyilatkozatot a
névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja
a szavazás eredményét kihirdeti. A külön
hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(2) Név szerinti szavazás esetén tartózkodásra
nincs lehetőség.
31.§
(1) Titkos szavazás a Mötv. 46.§.(2) bekezdésben meghatározott ügyekben tartható A titkos szavazásról – a képviselő indítványára- a Képviselő-testület dönt.
(2)A Képviselő-testület- az ülésvezető javaslatára- a titkos szavazás lebonyolítására a képviselők közül –elnökből és 2 tagból álló - szavazatszámláló bizottságot választ.
(3) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon ,urna igénybevételével történik.
(4)A szavazás eredményéről készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai írják alá. A bizottság elnöke ismerteti a titkos szavazás eredményét
(5) A tájékoztatás után az ülésvezető kimondja a határozatot.
32.§
(1) A javaslat elfogadásához - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel - a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. (egyszerű szótöbbség)
(2) A megválasztott képviselők több mint felének
(3 fő) igen szavazata szükséges a Mötv. 50.§-ában foglalt tárgykörökön túlmenően:
a.) a helyi népszavazás kiírásához
b.)helyi közügy önálló megoldásának vállalásához,
illetőleg az erről történő lemondásához,
c.) hatáskör átruházásához,
d.) a gazdasági program elfogadásához..
e.) hitelfelvételhez.
21. A Képviselő-testület dokumentumai
33. §
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet
kell készíteni,amelyeket évente 1-től kezdődő arab
sorszámmal kell ellátni. .
A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
.(2) A nyílt ülésről a jegyzőkönyv a Mötv 52.§- ban előírt tartalmi elemeken kívül tartalmazza tömören, - napirendi pontonként- a kérdéseket és az azokra adott választ,a hozzászólások lényegét, a javaslatokat és a hozott döntések pontos megfogalmazását, valamint a rendeletek és a számozott határozatok tekintetében a határozatképességre és a szavazás eredményére (igen, nem, tartózkodom ) utaló adatokat.
. (3) A jegyzőkönyvet és mellékleteit a jegyző – az ülést követő tizenöt napon belül – szkennelt formában feltölteti a törvényességi felügyeleti szerv által működtetett elektronikus tárhelyre, a papír alapú példányát pedig az irattárban megőrzi, melynek évenkénti beköttetéséről gondoskodik.
.(4)A közmeghallgatás jegyzőkönyvére a nyilvános ülés jegyzőkönyvére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
(5) A jegyzőkönyvvel együtt kell kezelni:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- az előterjesztéseket (mellékleteikkel),
- a jegyzőkönyvben nem részletezett rendelet-tervezetet és az elfogadott rendeletet,
- név szerinti szavazásról készült névsort
- a zárt ülést kérő, érintett írásbeli nyilatkozatát
- az írásban benyújtott felvilágosítás kérést és arra adott választ,
- a képviselő írásban benyújtott hozzászólását.
- a jegyző törvényességi észrevételét,
- a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.
(6) A zárt ülés jegyzőkönyve nem nyilvános.
34.§
(1)Az együttes ülésről egy jegyzőkönyv készül ,amelyben egymás követően szerepelnek az egyes önkormányzatok Képviselő-testületei által hozott határozatok a saját számozásuk szerint.
(2) A jegyzőkönyvet az érintett önkormányzatok polgármesterei illetve a jegyző írja alá.
22. A képviselő-testület döntéseinek végrehajtása,
a jegyzőkönyvbe való betekintés szabályai
35.§
- A jegyzőkönyv alapján a döntésekről határozat
készül, melyet a képviselő-testületi jegyzőkönyv aláírását követően 2 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelősöknek, valamint mindazoknak, akiket a határozat érint.
(2)A hozott határozatokról időrendi sorrendben nyilvántartást kell vezetni, melynek kezeléséről a jegyző gondoskodik.
(3)A választópolgárok a képviselő-testületi ülés dokumentumait – a zárt ülés kivételével – a Közös Hivatalban – munkaidőben- tekinthetik meg. Az erre vonatkozó igényeket a jegyzőnek kell bejelenteni.
(4) A zárt ülésen hozott döntések nyilvánosságára a 10.§ (4) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni..
(5)A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv –
igény szerinti- teljes, illetve részleges sokszorosításáról a jegyző gondoskodik.
III. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET DÖNTÉSEI
23. A rendelet
36.§
.
.( 1) A képviselő-testület által alkotott rendeleteket a Magyar közlöny kiadásáról ,valamint a jogszabály kihirdetése során történő és közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010.(XII. 31.) KIM rendelet (továbbiakban: KIM rendelet 9.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
(2) A rendeletet a Közös Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.
A rendelet kihirdetésének napja a hirdetőtáblán történő kifüggesztés napja.
.(3) A rendelet az önkormányzat hivatalos honlapján is közzétételre kerül.
(4) A kihirdetett rendelet a Közös Hivatalban munkaidőben megtekinthető.
24.. A határozat
37.§
(1) A határozatokat a KIM rendelet 13.§-ban foglaltak szerint kell megjelölni.
.(2) A Képviselő-testület számozott határozata szó szerint tartalmazza a döntést, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
Végrehajtásért felelős a polgármester és a jegyző lehet.
V. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEIRE
TAGJAIRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
25. Polgármester
38.§
(1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízásban látja el.
(2) A polgármester felelős az önkormányzat egészének demokratikus működéséért, biztosítja a nyilvánosságot.
(3) Tevékenységével hozzájárul a település
fejlődéséhez, együttműködve a lakosság
önszerveződő közösségeivel.
(4) A polgármester az önkormányzati, valamint
az államigazgatási feladatait, hatásköreit a
Közös Hivatal közreműködésével látja el.
.(5) A polgármester részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg.
(6) A polgármester a Képviselő-testület működésével kapcsolatos feladatai különösen:
a.) levezető elnökként vezeti a Képviselő-testületet,irányítja annak munkáját,
b.) képviseli a testületet,
c.) az ülés jegyzőkönyvét a jegyzővel együtt aláírja.
(7) A polgármester a 15.§ (3) bekezdés szerint teljesíti beszámolási és tájékoztatási kötelezettségét.
(8) A polgármester fogadóóráját minden hónap utolsó hetének csütörtöki napján 14,00-16,00 óráig tartja
.
26. Az alpolgármester
39.§
(1)A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, helyettesítésére - az általa meghatározott feladatok ellátására- tagjai közül- minősített többséggel és titkos szavazással, egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
A titkos szavazás lebonyolítására a 30.§(3)-(4) bekezdés rendelkezése az irányadó.
(2)Az alpolgármester fogadóóráját szükség szerint bejelentkezés alapján tartja.
27. A jegyző.
40.§
(1) A jegyző kinevezése a Mötv 82-83.§,valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.évi CXCIX. törvény rendelkezéseinek megfelelően történik. .
(2) A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogokat a
székhely település önkormányzatának
polgármestere gyakorolja.
(3) A jegyző
a.) dönt a jogszabály által a hatáskörébe utalt államigazgatási ,illetve a testület és a polgármester által átruházott ügyekben,
b.) a megállapodásban foglaltak szerint gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Hivatal köztisztviselői és munkavállalói felett.
c.) ellátja a Mötv –ben és más jogszabályokban meghatározott feladatokat.
(4) A jegyző részletes feladatat –és hatáskörét a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
(5)A jegyző tartós távolléte vagy tartós akadályoztatása esetén a Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott helyettesítési rend szerint kell eljárni. .
. 28. Az önkormányzati képviselő
41.§
.(1) A képviselőt a Mötv.-ben és e rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.
(2) A települési képviselő (továbbiakban: képviselő) esküjének megfelelően, a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választói érdeket.
(3) A képviselőt köteles:
a.)olyan magatartást tanúsítani ,amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,a választók bizalmára,
b.) a polgármesternek írásban, vagy szóban
bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésén ,vagy egyéb megbízatásában akadályoztatva van,
c.) a döntéshozatal előtt bejelenteni személyes érintettségét( Mötv.49.§(1)
d.) a vele szemben fennálló összeférhetetlenséget
a polgármesternek haladéktalanul bejelenteni,
e.) megválasztását ,majd ezt követően minden év január 1-től számított 30 napon belül a Mötv.39.§ szerint vagyonnyilatkozatot tenni,
f.) a megválasztásától számított 30 napon belül kérelmezni felvételét az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott köztartozásmentes adózói adatbázisba .( Mötv. 38.§ (4) bekezdés )
(4) A (3) bekezdés b.pontjában foglaltak szerint akadályoztatásnak minősül, aki engedéllyel ,vagy betegség miatt marad távol az ülésről.
29. A bizottság
42.§
(1)A Képviselő-testület bizottsága a 3 tagú
Vagyonnyilatkozat- nyilvántartó bizottság.
(2) A bizottság elnökét és 2 képviselő tagját a –
polgármester javaslatára – a Képviselő-testület
választja meg.
(3) A bizottság szükség szerint ülésezik . Az ülést
az elnök hívja össze és vezeti .
(4) A bizottság feladatai:
a.) a vagyonnyilatkozatoknak Mötv.
szerinti nyilvántartása és ellenőrzése,
b.) a képviselők összeférhetetlenség
megszüntetéséről szóló nyilatkozatának átvétele,
vagy javaslattétel az összeférhetetlenség kimondására,
c)javaslattétel a képviselői méltatlanság kimondására.
(5) A bizottság tagjainak a névsorát az 2. függelék tartalmazza.
30.A Közös Hivatal
43.§
(1)A Mötv. 84.§ (1) bekezdésében meghatározott
feladatkör ellátására Iliny Község Önkormányzata Őrhalom Község Önkormányzatával, Hugyag Község Önkormányzatával és Csitár Község Önkormányzatával kötött 3.függelék szerinti megállapodás alapján Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel- Őrhalmi székhellyel és Hugyagi Kirendeltséggel- Közös Hivatalt hoz létre.
.Csitár és Iliny községben a jegyző biztosítja az ügyfélfogadást.
(2) A Közös Hivatal szervezeti felépítését ,munkarendjét,ügyfélfogadási rendjét az 5. melléklet tartalmazza.
(3) A Közös Hivatal szervezeti és működési szabályzatát a 4. függelék szerinti tartalommal az
alapító önkormányzatok Képviselő-testületei határozattal fogadják el.
31. A társulás
44.§
(1) A Képviselő-testület egyes önkormányzati és egyéb feladat-és hatáskörök hatékonyabb és célszerűbb ellátására a Mötv-ben meghatározottak szerint társulást hozhat létre és társulást működtethet..
(2)Az önkormányzat tagként az alábbi társulásokban vesz részt:
a.)Őrhalmi Családsegítő-és Gyermekjóléti Társulás,
b.) Balassagyarmati Kistérség Többcélú Társulás,
c.)Csitár –Iliny Községek Intézményfenntartó Társulás.
(3)A társulási megállapodásban a társulásra átruházott hatásköröket a 4.melléklet tartalmazza.
VI. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZATI
GAZDÁLKODÁS ALAPJAI
32.A költségvetés és a gazdálkodás ellenőrzése
45. §.
(1) Az önkormányzat a Mötv, valamint az
államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és
végrehatási szabályai szerint,költségvetési rendelete
alapján gazdálkodik.
(2)Az önkormányzat vagyongazdálkodásának
szabályait külön rendelet szabályozza.
(3)Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Közös Hivatal látja el.
(4) Az önkormányzat gazdálkodását a Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(5) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a külön jogszabályok szerinti folyamatba épített,előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (pénzügyi irányítás és ellenőrzés) és belső ellenőrzés útján biztosítja.
(6) A Képviselő-testület az önkormányzat és
szervei belső ellenőrzéséről külső személy, vagy szerv megbízási vagy vállalkozási szerződéssel történő megbízásával gondoskodik.
46.§
(1) Az önkormányzat pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerét a jegyző az általa jóváhagyott és ezt meghatározó FEUVE szabályzat alapján működteti.
(2) A FEUVE szabályzatban kerül megállapításra:
a.) a szabálytalanságok kezelésének szabályzata,
b.) az ellenőrzési nyomvonal, valamint
c.) az ellenőrzési nyomvonalra vonatkozó részletes előírások.
VII. FEJEZET
KAPCSOLATTARTÁS A VÁLASZTÓKKAL
33. A helyi népszavazás
47.§
Helyi népszavazást a polgármesternél írásban
kezdeményezheti:
a.) a Képviselő-testület tagjainak legalább ¼ -e,
b.) a választópolgárok legalább 10 %-a.
.
.
34.A közmeghallgatás
48.§
(1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal,
előre meghirdetett időpontban - közmeghallgatást
tart, amelyen a helyi lakosok és helyben érdekelt
szervezetek képviselői, a helyi közügyet érintő
kérdést és javaslatot tehetnek.
(2)A lakosságot a közmeghallgatás helyéről és időpontjáról –annak időpontját megelőzően 3 nappal- a Közös Hivatal hirdetőtábláján,valamint a település központi hirdetőtábláján kihelyezett hirdetmény útján kell értesíteni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatáson feltett közérdekű
kérdésekre a választ a Mötv vonatkozó rendelkezései szerint kell megadni
.
VIII. FEJEZET
Záró és hatályba léptető
rendELkezések
49.§
(1)Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép
hatályba.
(2) A rendelet mellékletei:
1. melléklet Az önkormányzat kötelező és
önként vállalt feladatai
2. melléklet Kormányzati funkciók szerint
besorolt alaptevékenységek
felsorolása
3. melléklet A polgármesterre
átruházott feladat és hatáskörök
4. melléklet A társulásra átruházott hatáskörök
5. melléklet A Közös Hivatal belső szervezeti
tagozódása, munkarendje,
ügyfélfogadási rendje.
(3) A rendelet függelékei:
1.függelék A képviselők névsora,lakcíme
2.függelék A bizottság névsora
3.függelék Megállapodás a Közös
Önkormányzati Hivatal
létrehozásáról és fenntartásáról
4. függelék A Közös Hivatal szervezeti és
működési szabályzata.
(4)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2011.(III.30) önkormányzati rendelet, és az azt módosító
7/2011.(VII.19..) és a 10/ 2011(IX.13) önkormányzati rendele