Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2023. 04. 01

Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról

2023.04.01.

Bóly Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (1) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

2. § A rendelet hatálya kiterjed:

(1)1 Bóly város közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

(2) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (A továbbiakban: Szt.) 6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Bóly város közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(3) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(4) A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint az Szt. 32/B. §-ának (1) bekezdésében meghatározott időskorúak tekintetében a Szt. 3. §-a (3) bekezdésének b./ pontjában meghatározott személy körre, amennyiben az ellátás időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

2. Eljárási rendelkezések

3. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatalban lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók. Az életvitelszerű lakcím valódiságát az elbíráló szerv bármikor ellenőrizheti.

4. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a)2 az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) és f) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(2) A jogosultság megállapításakor

a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

c) Jövedelem igazolható havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

d) Jövedelem igazolható munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

e) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d) vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,

b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.

(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(5)3 Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban Ákr.) rendelkezéseiben foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

(6) A havi rendszerességgel járó támogatásra való jogosultságot a jogosultság megszűnése hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni. Ha a havi rendszerességgel járó támogatásra jogosult személy lakcíme az ellátás folyósításának időtartama alatt megváltozik, az ellátást a változás hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni. A havi rendszerességgel járó támogatásra jogosult halála esetén a fel nem vett ellátást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál hónapját követő hónap utolsó napjáig.

5. § (1)4 A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 10-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül a pénztárból vagy átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet. A szociális ellátások elsődlegesen természetben kerülnek biztosításra. Bármely szociális ellátás biztosítható gondnok, vagy gyermekjóléti és családsegítő szolgálat útján.

(2)5 Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban a szociális vetítési alap változik, akkor időarányosan annak az időszaknak a szociális vetítési alap összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

6. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt készítendő.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

7. § (1) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

8. § A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell, ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – a döntésben rögzíteni kell.

9. §6 A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

10. § A jegyző, polgármester valamint a szociális bizottság által hozott döntés ellen a közléstől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.

3. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

11. § (1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a) települési támogatást, ezen belül

aa) 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolására

ab) lakás fenntartáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez

ac) eseti gyógyszerköltség ellentételezésére

ad) születési támogatás

ae) első lakáshoz jutók részére biztosított támogatásra

af)7 szünidei gyermekétkeztetéshez

b) rendkívüli települési támogatást

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).

(2) Az (1) bekezdés ae) pontjában meghatározott ellátást igénylésének feltételeit Bóly Város Önkormányzat Képviselő-testületének az első lakáshoz jutók részére biztosított támogatásról szóló 9/2013.(VIII.16.) önkormányzati rendelete szabályozza.

(3) A köztemetés megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester átruházott hatáskörben gyakorolja.

4. A 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolása

12. § (1) A települési támogatás a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi hozzájárulás.

(2) Települési támogatásra jogosult a hozzátartozó a [Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 2. pont], ha állandó és tartós gondozásra szoruló tartósan beteg 18 év feletti személy gondozását, ápolását végzi.

(3) Tartósan beteg az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel, vagy ha az ápolást igénylő személy, mások személyes segítsége nélkül önállóan nem képes

a) étkezni, vagy

b) tisztálkodni, vagy

c) öltözködni, vagy

d) illemhelyet használni, vagy

e) lakáson belül - segédeszköz igénybevételével sem - közlekedni,

feltéve, hogy esetében az a)-e) pontokban foglaltak közül legalább három egyidejűleg fennáll.

(4) A (3) bekezdésben foglalt feltételek fennállásáról a háziorvos által adott szakvélemény alapján születik döntés.

(5)8 A képviselő-testület települési támogatást állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött életvitelszerűen Bólyban élő tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 200%-át, egyedül élő esetén 250%-át, és a járási hivatal által folyósított ápolási díjban nem részesül.

(6)9 A települési támogatás összege a szociális vetítési alap összege.

13. § (1) Az ápolást végző személy számára egyidejűleg csak egy támogatásra való jogosultság állapítható meg, továbbá egy ápolt személyre tekintettel csak egy ápolást végző személy számára állapítható meg a támogatás.

(2) Nem jogosult a települési támogatásra a hozzátartozó, ha

a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban,

b) rendszeres pénzellátásban részesül,

c) szakiskola, középiskola nappali rendszerű képzésének tanulója, illetve felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója,

d) keresőtevékenységet folytat és munkaideje - az otthon történő munkavégzés kivételével - a napi 4 órát meghaladja.

(3) A támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha

a) az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,

b) az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti,

c) az ápolt személy meghal,

d) az ápolást végző vagy az ápolt személy tartózkodási joga megszűnt vagy tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott,

e) a jogosultságot kizáró körülmény következik be.

(4) A kérelmezőt a havi rendszerességgel járó támogatás a kérelem-benyújtás követő hónap első napjától illeti meg. Az ápolt személy halála esetén az ápolási díj folyósítását a halál időpontja hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

(5) A támogatás megállapítása iránti kérelmet a 2. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a 3. melléklet szerinti háziorvosi szakvéleményt. A jogosultság feltételei évente felülvizsgálandók.

(6) A települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a jegyző átruházott hatáskörben gyakorolja.

5. Lakás fenntartáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez

14. § (1) A képviselő-testület a szociálisan rászoruló háztartások részére a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást nyújt.

(2) A támogatást kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható. A formái sorrendben:

a) helyi adó,

b) helyi kábel tv – internet,

c) víz- és csatornadíj, talajterhelési díj,

d)10 tűzifa, kizárólag ha a lakóingatlanban csak fatüzelésre alkalmas fűtésrendszer van,

e)11 társasházi lakás esetén közös költség,

f)12 hulladékszállítás,

g)13 áram-és gázdíj, ha kérelemben megjelölt lakásban kizárólag előmérős órával rendelkezik.

(3)14 Támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 250%-át, egyedül élő esetén 350%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. A (2) bekezdés d) pontja esetében indokolt esetben tűzifa biztosítható akkor is, ha nem csak fatüzelésre alkalmas fűtésrendszer van a lakóingatlanban.

(4)15 A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás összege háztartásonként 7.000 Ft/hónap. Amennyiben a (2) bekezdésben meghatározott kiadások a megítélt támogatás összegét nem érik el, úgy csökkentett összegre jogosult a kérelmező. A támogatást maximum egy évre lehet megállapítani.

(5) A támogatás iránti kérelmet a 4. melléklet szerinti igénylőlapon lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a (2) bekezdésben meghatározott közüzemi szolgáltatások utolsó havi számláit.

(6) Támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. A kérelmezőt a havi lakás fenntartáshoz kapcsolódó települési támogatás a kérelem benyújtást követő hónap első napjától illeti meg.

(7) A települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a jegyző átruházott hatáskörben gyakorolja.

6. Eseti gyógyszerkiadás ellentételezése

15. § (1)16 A gyógyszerkiadások viseléséhez települési támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem havonta a szociális vetítési alap összegének 350%-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át nem haladja meg, és közgyógyellátásra nem jogosult.

(2)17 A gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás összege az igazolt gyógyszerkiadás 50%-a, de legfeljebb 15.000,-Ft.

(3) A támogatás igénylésére és megítélésére negyedévente legfeljebb egyszer van lehetőség.

(4) A támogatás iránti kérelmet az 5. melléklet szerinti igénylőlapon lehet benyújtani, melyen a háziorvosi igazolás kitöltése kötelező.

(6) A települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a jegyző átruházott hatáskörben gyakorolja.

7. Születési támogatás

16. § (1)1819 Az újszülött családja részére születési támogatás nyújtható, ha az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 1000%-át. Támogatásra jogosult a bólyi lakcímmel rendelkező személy, aki a gyermek születését követően legalább fél évig életvitelszerűen Bólyon él és gondozza újszülött gyermekét. Jogosultsági feltétel, hogy gyermeke, annak születésekor bólyi lakcímmel rendelkezzen.

(2) Az (1) bekezdés második mondata szerinti tény a bólyi területi védőnői igazolása alapján állapítható meg a gyermek „egészségügyi könyv”-e alapján. A kérelemhez kötelező csatolni a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

(3)20 A születési támogatás összege 100.000 Ft.

(4) A támogatás iránti kérelmet a gyermek születését követően, de legkésőbb egy éves koráig lehet előterjeszteni a 6. melléklet szerinti formanyomtatványon.

(5) A születési támogatással kapcsolatos hatáskört a jegyző átruházott hatáskörben gyakorolja.

7/A. Szünidei gyermekétkeztetés21

16/A. § (1) A szünidei gyermekétkeztetéshez támogatásra jogosult, az a tanköteles gyermek, aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult.

(2) A támogatás időtartama legfeljebb egy év, de amennyiben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapításának határideje korábban jár le, úgy annak lejárati időpontja.

(3) A támogatás igénylésére kérelmezőként az (1) bekezdésben meghatározott gyermek törvényes képviselője jogosult.

(4) A támogatás összege a kérelmező ellátásra jogosult gyermekei napi egyszeri élelmezésének mindenkori térítési díjának 100%-a.

(5) A szünidei gyermekétkeztetési támogatással kapcsolatos hatáskört a jegyző átruházott hatáskörben gyakorolja.

8. Rendkívüli települési támogatás

17. § (1) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

(3)22 A rendkívüli települési támogatás annak nyújtható akinek

a) 1 főre számított havi családi jövedelme a szociális vetítési alap legkisebb összegének a 500%-át,

b) egyedül élő esetén az 1 főre számított havi családi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 600 %-át nem haladja meg.

(4)23 Az egyszeri támogatás összege legalább a szociális vetítési alap összegének 20%-a, de maximum a 200%-a.

(5) Ha a támogatás kiutalása a családgondozó kezéhez történik, a felhasználásról számlákkal kell elszámolni.

18. § (1) A támogatás megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakhatási körülményeinek részletes ismerete szükséges.

(2) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget - a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

(3) A támogatás iránti kérelmet a 7. melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani.

(4) A támogatás megállapításával kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben szociális bizottság gyakorolja.

9. Szociális szolgáltatások

19. § (1) A képviselő-testület a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást biztosít:

a) alapszolgáltatás keretében

aa) étkeztetést,

ab) házi segítségnyújtást,

ac) családsegítést,

ad) támogató szolgáltatást,

ae) időskorúak nappali ellátást,

b) szakosított ellátás keretében ápolást, gondozást nyújtó ellátást az idősek otthonában.

(2) A képviselő-testület az alapellátások vonatkozásában az intézkedési jogkört az intézményvezetőkre ruházza.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások iránti kérelmeket az intézmények vezetőinél lehet előterjeszteni.

(4) A szakosított ellátásoknál a felvétellel kapcsolatos jogkört az intézmény vezetője gyakorolja.

10. Étkeztetés

20. § (1) Napi egyszeri meleg étkezésre jogosult az általa eltartottakkal együtt az, aki kora, egészségi állapota, vagy szociális rászorultsága miatt nem képes önmaga, illetve eltartottja részére a napi egyszeri meleg étkezésről gondoskodni.

(2) A képviselőtestület az étkeztetést a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

11. Házi segítségnyújtás

21. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítésnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a település rászorultjai részére a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

(4) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet.

(5) A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.

(6) A házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a szolgáltatást igénybe vevő nem igényli a szakvélemény szerinti óraszámot, a szolgáltatást az általa igényelt időtartamban kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.

12. Családsegítés

22. § (1) A családsegítés célja a szociális vagy mentálhigiénés problémák, egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése.

(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő Szt. szerinti jelzőrendszer működik.

(3) A családsegítés keretében elsősorban a Szt.-ben meghatározott programokat és szolgáltatásokat kell biztosítani.

(4) A családsegítési feladatokat az önkormányzat a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat útján biztosítja.

13. Támogató szolgáltatás

23. § (1) A fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása támogató szolgálat működésével valósul meg.

(2) A támogató szolgálat célja a fogyatékos személy önrendelkezésén alapuló önálló életvitelének megkönnyítése, elsődlegesen a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének segítésével, valamint önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása.

(3) A támogató szolgáltatást az önkormányzat a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

(4) A támogató szolgáltatás igénybevétele során szociálisan rászorultnak minősül a súlyosan fogyatékos személy.

(5) A (4) bekezdés alkalmazásában súlyosan fogyatékos a külön jogszabály szerinti fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, illetve magasabb összegű családi pótlékban részesülő személy.

(6) A súlyos fogyatékosságot igazolni lehet

a) az ellátás megállapítását, illetve folyósítását igazoló határozattal vagy más okirattal,

b) az ellátás megállapításának alapjául szolgáló, a fogyatékosság fennállását igazoló szakvéleménnyel.

14. Idősek nappali ellátása

24. § (1) Az időskorúak napközbeni gondozását az önkormányzat a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

(2) Az Idősek Klubja a saját otthonukban élők részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, étkezésre, társas kapcsolatokra és az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére.

(3) Az Idősek Klubja a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes időskorúak, továbbá egészségi okok miatt a 18. életévet betöltött személyek napközbeni gondozását szolgálja.

(4) Az ellátás igénybevételétre irányuló kérelemről a Bólyi Integrált Szociális Központ vezetője dönt.

15. Idősek Otthona

25. § (1) A Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás fenntartásában működő Bólyi Integrált Szociális Központon belül működő idősek otthonában a napi 4 órát meghaladó gondozási szükséglettel, illetve a 36/2007.(XII.22.) SZMM rendeletben meghatározott egyéb körülményeken alapuló gondozási szükségletet intézményvezetői igazolással rendelkező, de rendszeres fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igénylő, a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltött személy, valamint az ellátottak 15%-ának erejéig gondozási szükségvizsgálat nélküli idős személy látható el. A felvételnél előnyt élvez a bólyi-, illetve társulást fenntartó önkormányzatok közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező kérelmező.

(2) Az idősek otthonában a 18. életévét betöltött, betegsége miatt önmagáról gondoskodni nem képes, a (1) bekezdés szerinti gondozási szükséglettel rendelkező személy is ellátható, ha ellátása más típusú, ápolást, gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható.

(3) Az idősek otthonában lehetőség van alapszintű, emelt szintű és demens gondozás igénybevételére.

(4) Az intézményben az ellátásban részesülők 15%-a erejéig gondozási szükséglet vizsgálata nélkül is elláthatóak olyan idős emberek, akik vállalják, hogy az ellátás teljes önköltségét megfizetik. A teljes önköltséget megfizető idős személy esetében az intézmény mentességet kap azon térítési díj szabályok alól, melyek meghatározzák, hogy a személyi térítési díjat mi alapján, a jövedelem hány százalékában kell megállapítani. Ha az ellátott egészségi állapota indokolja, az ellátási szükséglet elvégezhető, de csak az ellátás megkezdésétől számított legalább egy év elteltével.

(5) Az emelt szintű ellátásért a bekerülőknek egyszeri hozzájárulást, vagy térítési díjpótlékot kell fizetniük.

26. § (1) Az önkormányzat vállalja, hogy biztosítja az Idősek Otthona folyamatos működésének feltételeit.

(2) Az Idősek Otthona lakóinak a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért, az Idősek Otthona üzemeltetési, fenntartási költségeinek fedezéséért külön rendeletben meghatározott térítési díjat kell fizetniük.

(3) Az Idősek Otthona létesítésére és működtetésére a Szt., illetve a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésének feltételeiről szóló 1/2000. (I.7.) SZCSM rendelet előírásai irányadóak.

16. Az ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módja

27. § (1)24 Az idősek otthonának igénybevételére vonatkozó kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani, aki a kérelemről - Bóly Város Polgármestere egyetértésének beszerzése után - határozattal dönt. A döntés ellen fellebbezéssel a fenntartóhoz lehet fordulni.

(2)25 Az intézményi jogviszony az intézményvezető és az ellátást igénylő vagy törvényes képviselőjének az Szt. előírásainak megfelelő tartalmú megállapodással jön létre. Az intézményvezető ezen megállapodást 15 napon belül megküldi a fenntartó részére a határozattal együtt.

17. Térítési díj

28. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni. A családsegítést térítésmentesen kell biztosítani. A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete.

(2) Térítési díj fizetése nélkül veheti igénybe az alapellátást az az ellátásra jogosult, aki semmiféle jövedelemmel nem rendelkezik.

(3) Az étkezés, házi segítségnyújtás, igénybevétele esetén a személyi térítési díj meghatározásakor a kérelmező rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.

(4) Tartós bentlakásos intézményi ellátás esetén, amennyiben az intézményi térítési díjat az ellátott a Szt. 117. § (2) bekezdésében foglaltak szerint meg tudja fizetni, vagy vállalja az intézményi térítési díj megfizetését, vagy a gondozási szükségvizsgálat nélküli személy a szolgáltatási önköltség megfizetését, úgy a személyi térítési díjat az intézményvezető saját hatáskörben állapítja meg, minden más esetben jövedelem és vagyonvizsgálat után a fenntartó határozattal dönt.

(5) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díját külön rendelet tartalmazza a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás társulási megállapodásában foglaltak szerint.

(6)26 Az (5) bekezdésben meghatározott Bóly Város Önkormányzat Képviselő-testülete által meghatározott személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díját méltányosságból az ellátást igénybe vevő rendkívüli életkörülményeire, anyagi vagy egészségi állapotára figyelemmel Bóly Város Önkormányzat Képviselő-testülete mérsékelheti.

18. Záró rendelkezések

29. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Bóly Város Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról szóló 6/2011.(VI.1.) önkormányzati rendelete.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

1

Módosította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1.§ (1) bekezdése, hatályos 2018. május 1. napjától

2

Módosította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1.§ (2) bekezdése, hatályos 2018. május 1. napjától

3

Módosította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1.§ (3) bekezdése, hatályos 2018. május 1. napjától

4

Módosította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1.§ (4) bekezdése, hatályos 2018. május 1. napjától

5

Az 5. § (2) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

Módosította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1.§ (5) bekezdése, hatályos 2018. május 1. napjától

7

Megállapította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 2.§-a, hatályos 2018. május 1. napjától

8

A 12. § (5) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

A 12. § (6) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

10

Megállapította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 1.§ (1) bekezdése, hatályos 2017. április 1. napjától

11

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 1.§ (1) bekezdése, hatályos 2017. április 1. napjától

12

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 1.§ (1) bekezdése, hatályos 2017. április 1. napjától

13

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 1.§ (2) bekezdése, hatályos 2017. április 1. napjától

14

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 1.§ (3) bekezdése, hatályos 2017. április 1. napjától A 14. § (3) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

15

A 14. § (4) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

16

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 2.§-a, hatályos 2017. április 1. napjától A 15. § (1) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

17

A 15. § (2) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

18

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 3.§-a, hatályos 2017. április 1. napjától

19

Módosította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 3.§-a, hatályos 2018. május 1. napjától A 16. § (1) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 16. § (3) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

21

Megállapította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 4.§-a, hatályos 2018. május 1. napjától

22

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 4.§-a, hatályos 2017. április 1. napjától A 17. § (3) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

23

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 4.§-a, hatályos 2017. április 1. napjától A 17. § (4) bekezdése a Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (III. 17.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

24

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 5.§-a, hatályos 2017. április 1. napjától

25

Módosította a 3/2017.(III.31.) önkormányzati rendelet 5.§-a, hatályos 2017. április 1. napjától

26

Megállapította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 5.§-a, hatályos 2018. május 1. napjától

27

Megállapította az 5/2018.(IV.30.) önkormányzati rendelet 1. mellékelte, hatályos 2018. május 1. napjától