Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016. (I. 29.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Hatályos: 2016. 01. 30- 2022. 12. 15Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2016.(I.29.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
2016-01-30-tól
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete
1/2016. (I. 29.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24. §-a, a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény, valamint Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet alapján Keszthely Város Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesterre, az önkormányzati hivatalra, és az önkormányzati költségvetési szervekre terjed ki.
2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek külön egy-egy címet alkotnak.
A költségvetés kiadásainak, bevételeinek fő összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, létszámkeret
3. § (1) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2016. évi költségvetésének
a) költségvetési bevételét 3.288.598 eFt-ban,
b) finanszírozási bevételét 767.564 eFt-ban,
c) bevételeit összesen 4.056.162 eFt-ban,
azaz négymilliárd-ötvenhatmillió-százhatvankettőezer forintban az 1. sz. melléklet szerint,
d) költségvetési kiadásait 4.019.828 eFt-ban,
e) finanszírozási kiadásait 36.334 eFt-ban,
f) kiadásait összesen 4.056.162 eFt-ban,
azaz négymilliárd-ötvenhatmillió-százhatvankettőezer forintban,
g) költségvetési hiányát 731.230 eFt-ban,
azaz hétszázharmincegymillió-kettőszázharmincezer forintban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat 2016. évi
a) működési célú költségvetési bevételei: 3.076.382 eFt,
b) működési célú költségvetési kiadásai: 3.076.378 eFt,
c) működési többlet: 4 eFt a 2. sz. melléklet szerint.
(3) Az önkormányzat 2016. évi
a) felhalmozási célú költségvetési bevételei: 212.216 eFt,
b) felhalmozási célú költségvetési kiadásai: 943.450 eFt
c) felhalmozási hiány: 731.234 eFt a 3. sz. melléklet szerint.
(4) Az önkormányzat 2016. évi költségvetési bevételeiből
a) kötelező feladatok bevétele 1.424.148 eFt,
b) önként vállalt feladatok bevétele 1.864.450 eFt,
c) állami (államigazgatási feladatok) bevétele 0 eFt.
( 5) Az önkormányzat 2016. évi költségvetési kiadásaiból
a) kötelező feladatok kiadásai 1.677.697 eFt
b) önként vállalt feladatok kiadásai 2.342.131 eFt
c) állami (államigazgatási feladatok) kiadása 0 eFt.
(6) Az Önkormányzat a 731.234 eFt felhalmozási hiányt belső forrásból 731.234 eFt előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza. Az Önkormányzat a 4 eFt működési többletet az az előző évi államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésére fordítja.
(7) A költségvetési rendeletnek részét képezik az 1-18. számú mellékletek. Az önkormányzat 2016. évi összes bevétele és kiadása 4.056.162 eFt a 4. sz. és a 7. sz. mellékletek szerint.
4. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszáma 409 fő, melyet a 9. sz. melléklet tartalmaz. Az önkormányzatnál 2 fő választott tisztségviselő létszáma került tervezésre.
(2) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma 12 fő, melyet a 9. sz. melléklet tartalmaz.
Tartalékokkal való gazdálkodás
5. § (1) Az Önkormányzat megtervezett tartalékainak összege 579.271 eFt.
(2) Az általános tartalék összege: 47.500 eFt.
(3) Az általános tartalékból 45.000 eFt felhasználásáról a Képviselő-testület, 2.500 eFt felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni.
(4) A céltartalék összege 531.771 eFt. A céltartalékból 76.273 eFt működési, 455.498 eFt fejlesztési célú tartalék.
a) A céltartalékból pályázati önrészre 320.200 eFt fordítható, melyből
aa) KEF pályázati önrészére 200 eFt,
ab) Napelemes kiserőmű létesítésére 70.000 eFt,
ac) egyéb pályázati költségekre 250.000 eFt.
b) A céltartalékból
ba) Festetics Városok Találkozójára 500 eFt,
bb) Tour de Hongrie megrendezésére 7.000 eFt,
bc) nyári bűnmegelőzési iroda működtetésére 1.500 eFt,
bd) Keszthely hazavár otthonteremtési programra 4.000 eFt
be) Napsugár utcai szociális bérlakások felújítására 12.474 eFt,
bf) lakásépítés, vásárlás, felújítás költségeire 121.119 eFt,
bg) kameravásárlásra 1.905 eFt,
bh) Sármelléki repülőtér támogatására 2.500 eFt,
bi) turisztikai marketingterv készítésére 10.000 eFt,
bj) Festetics kártya bevezetésére 6.000 eFt,
bk) reklám és propaganda kiadásokra 5.000 eFt,
bl) ajándéktárgyak vásárlására 1.500 eFt
bm) Keszthelyi Nyári Játékokra 1.500 eFt fordítható.
(5) A céltartalékok igénybevételére a képviselő-testület előzetes döntése alapján kerülhet sor.
(6) A céltartalékból
- 2.000 eFt a polgármester saját hatáskörű felhasználására áll rendelkezésre
- 5.573 eFt Keszthely város egyéni választókerületi elképzelések megvalósítására fordítható 2017. december 31-ig a Városstratégiai Bizottság döntése alapján.
A képviselő-testület állandó bizottságai jogosultak 29.000 eFt céltartalék felhasználására a következők szerint:
a) a Városstratégiai Bizottsága 2.000 eFt-ot városüzemeltetési feladatokra és a turizmus minőségi fejlesztéseire, továbbá 8.000 eFt-ot az egyéni választókerületek között egyenlő arányban a választókerületi elképzelések megvalósítására,
b) az Emberi Erőforrások Bizottsága oktatási, kulturális és szociális feladatokra 3.000 eFt-ot, sporttámogatásra 16.000 eFt-ot fordíthat.
(7) Az általános és céltartalék előirányzata felhasználását a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.
6. § (1) Az önkormányzat kiadásait a 8. számú melléklet, bevételeit az 5. számú melléklet mutatja be.
(2) A polgármesteri hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kiadásainak részletezését a 9. számú melléklet, a bevételeit a 6. sz. melléklet szemlélteti.
(3) Keszthely Város Önkormányzata beruházási kiadásait feladatonként a 10. számú melléklet, felújítási előirányzatait célonként a 11. számú melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n kívülre a 14. számú melléklet mutatja be.
(4) Keszthely Város Önkormányzata egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n belülre a 12. számú melléklet, az egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n kívülre a 13. számú melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat 2016. évi tervezett közvetett támogatásait a 15. számú melléklet szemlélteti.
(6) Az önkormányzat többéves kihatással járó várható kötelezettségeit a 16. számú melléklet mutatja be.
(7) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait a 17. számú melléklet tartalmazza.
(8) A 18. számú melléklet az önkormányzat 2016. évi előirányzat felhasználási terve.
Előirányzatok és módosításuk
7. § (1) A meghatározott, kiemelt előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A polgármester és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a betervezett kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a (4) bekezdésben foglalt időpontokig előirányzatosítani kell.
(4) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosítási kérelmeiket 2016. május 20-áig, és 2016. augusztus 20-áig, 2016. november 20-áig, az év végi beszámolóhoz szükséges előirányzat módosításokat legkésőbb 2017. január 20-áig kell kezdeményezni a polgármesternél.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján - a jegyző irányításával – az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.
(6) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatják fel. A többletbevételek keletkezéséről készített tájékoztatást legkésőbb tárgyév december 2-áig kell megküldeni a polgármester részére.
A képviselő-testület a többletbevételek költségvetési szerv hatáskörében felhasználható körét nem korlátozza.
A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai a megküldött értesítések alapján, a megküldést követő, soron következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.
Költségvetési szervek finanszírozása
8. § Az önkormányzati költségvetési szervek csak a tényleges pénzügyi szükségleteik, de legfeljebb a képviselő-testület által a 6. sz. mellékletben jóváhagyott irányító szervtől kapott támogatás 1/12 mértékéig terhelhetik meg havonta az önkormányzat költségvetési elszámolási számláját.
Önkormányzati kincstár működtetése
9. § (1) Az önkormányzati kincstárat az önkormányzati hivatal és a számlavezető bank - bevonva az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveket - közösen működtetik.
(2) Az önkormányzati hivatalnak és a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthelynek – a hozzá rendelt költségvetési szervekről elkülönítve - likviditási tervet kell készíteni havonta, amelyet a polgármester részére tárgyhónapot megelőző hónap 15-éig meg kell küldeni.
(3) A likviditási terv összeállításának alapja a költségvetési rendeletben, költségvetési rendelet-módosításban engedélyezett előirányzat.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetének javítása érdekében a kincstári működés rendszerét a számlavezető bankkal közösen szükség szerint módosítsa.
(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknek biztosítaniuk kell a polgármester és az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya köztisztviselői részére a bevételek és kiadások teljesítésének megfigyelését a számlavezető bank rendszere útján.
Az illetmény
10. § (1) A köztisztviselők illetményalapja 2016. január 1-jétől 38.650 Ft.
(2) A közalkalmazottak bér-, kereset-, és pótléknövekményét az érvényes jogszabályi előírásoknak megfelelően kell biztosítani.
A közalkalmazottak részére – kivéve a GESZ konyhán dolgozó munkavállalókat - étkezési juttatás nem fizethető. A GESZ konyha munkavállalói részére a természetben nyújtott ebéd ÁFÁ-val növelt beszerzési árának 50 %-a étkezési juttatásként biztosítható.
Beszámolási kötelezettség
11. § (1) Ha az önkormányzat költségvetési szerve határidőre nem tesz eleget az éves költségvetési, időközi költségvetési jelentési, időközi mérlegjelentési, beszámolási, az előírt előirányzat-módosítási, továbbá az egyéb jelentési, vagy beszámolási kötelezettségének, a költségvetési támogatás folyósítását - hasonlóan az állami költségvetési előírásokhoz - a polgármester felfüggesztheti.
(2) Feladatelmaradásból származó költségvetési támogatási hányadot a 2016. évi zárszámadási rendelet hatálybalépésével egyidejűleg vissza kell fizetni az önkormányzat fizetési számlájára.
Maradvány megállapítása
12. § (1) A 2016. évi maradvány megállapítása a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv feladata.
(2) Az általános- és célvizsgálatok során a költségvetési szerveknél vizsgálni kell a maradvány megállapításának, felhasználásának végrehajtását.
(3) Az önkormányzati költségvetési szervek a 2016. évben keletkező kötelezettséggel nem terhelt maradványt felülvizsgálat és jóváhagyás után felújításra, felhalmozásra használhatják fel.
Kötelezettségvállalás
13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek felhatalmazást kapnak az e rendeletben, illetve a módosításokban meghatározott felújítási és felhalmozási előirányzatok felhasználására.
(2) A feladatok végrehajtása során a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzésekről szóló 19/2007. (IV. 27.) önkormányzati rendelet, továbbá a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény előírásait be kell tartani.
(3) A 2016. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.
(4) Az önkormányzati költségvetési szerveknek a költségvetésből biztosított felújítási és felhalmozási támogatásokkal a felhasználás után, de legkésőbb a költségvetési év végéig el kell számolniuk.
(5) A feladathoz rendelt saját forrást kell elsősorban felhasználni, majd azt követően a költségvetési támogatást.
(6) Az állami támogatások igényléséhez szolgáltatott adatok helyességéért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az állami támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén a támogatás túllépési összege – annak kamataival együtt – a soron következő költségvetési rendelet módosítás során elvonásra kerül a költségvetési szervtől.
(7) A költségvetési szervek csak a képviselő-testület előzetes jóváhagyása alapján nyithatnak költségvetési elszámolási számlán kívüli más számlát.
14. § (1) A lakásértékesítésből származó bevételeket – a kamataival együtt - elkülönített számlán kell gyűjteni. Felhasználásáról a képviselő-testület a jogszabályi előírások betartása mellett jogosult dönteni.
(2) A Széchenyi-terv pályázat támogatásával megvalósult Napsugár utcai szociális bérlakás bevételeit az erre a célra megnyitott elkülönített bankszámlán kell elhelyezni, melyből biztosítani kell a bérlakás fenntartását és felújítását. Az elkülönített számla bevételeiről és kiadásairól 2016. szeptember 30-ig el kell számolni.
(3) A Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI. 12.) önkormányzati rendeletének 22. § (1) bekezdése alapján a Környezetvédelmi Alap összege 1.893 eFt.
15. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) - a jegyző ellenjegyzésének birtokában - a polgármester rendelkezésére álló céltartalék terhére esetenként legfeljebb 2.000 eFt összeghatárig intézkedést tegyen. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről az intézkedést követő testületi-ülésen tájékoztatást kell adnia.
(2) Az előirányzat-felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.
Hitel visszafizetési garancia
16. § (1) A képviselő-testület e rendelettel garanciát vállal a 2016. évben felveendő hitelek és azok kamatai törlesztésére, visszafizetésére. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel.
(2) Keszthely Város Önkormányzata kötelezettséget vállal arra, hogy a működési és fejlesztési hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait a futamidő éveiben a felhalmozási kiadásokat megelőzően a költségvetésbe betervezi.
(3) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a 2016. évi költségvetésben a beszámolási rendnek megfelelően szerepelteti az állammal, illetve a pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségét, tartozásait.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövidlejáratú pénzügyi banki eszközökbe fektesse kamat-nyereség céljából.
A költségvetés végrehajtása
17. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit e rendelet és kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Keszthely Város Önkormányzata 2016. évi költségvetésének végrehajtására.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(3) Az önkormányzati hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kötelesek a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési beszámolók és tájékoztatók elkészítésére, és leadására.
(4) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a képviselő-testületet a költségvetés teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.
Pénzeszközök felhasználása
18. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére legfeljebb 500.000 Ft értékhatárig kerülhet sor az önkormányzati költségvetési szerveknél.
Vegyes és záró rendelkezések
19. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit, hogy az önkormányzat pénzügyi alapjait növelő pályázatokat nyújtsanak be.
(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős.
(3) A gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.
(4) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 286/2015. (XII. 17.) számú határozat 3. pontja jelen rendeletnek megfelelően módosul.
(5) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
Ruzsics Ferenc | Dr. Horváth Teréz |
polgármester | jegyző |