Harkány Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2016. (X.4.) önkormányzati rendelete

Harkány Város Önkormányzatának vagyonáról, és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról

Hatályos: 2023. 02. 16

Harkány Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2016. (X.4.) önkormányzati rendelete

Harkány Város Önkormányzatának vagyonáról, és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról

2023.02.16.

Harkány Város Önkormányzat Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 5. § (2) bekezdés b-c) pontjában, (4) bekezdésében, 6. § (5) bekezdésében, 11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében, (12) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 107. §, 109. § (4) bekezdése, a 143. § (4) bekezdés h.) és i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, (2) bekezdésében megállapított feladatkörében a következőt rendeli el:

I. ELSŐ RÉSZ

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §

A rendelet hatálya

(1) A rendelet hatálya kiterjed Harkány Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) tulajdonában lévő, és tulajdonába kerülő:
a) ingatlan és ingó vagyonra (tárgyi és forgó eszközökre, pénzvagyonra), valamint vagyoni értékű jogokra (továbbiakban: ingatlan és ingó vagyonra),
b) tagsági jogot megtestesítő értékpapírokra, a kárpótlási jegyekre, közhasznú társaságban és gazdasági társaságban az Önkormányzatot megillető egyéb társasági részesedésekre (továbbiakban: portfólió vagyon),
c) a nemzetiségi önkormányzatok részére adott vagyonjuttatásra.
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya:
a) 1 az Önkormányzat költségvetési szerveinek - beleértve a Harkányi Polgármesteri Hivatalt is (továbbiakban: Hivatal) –működési célú pénzeszköz átvételével kapcsolatos döntésre,
b) nemzetiségi önkormányzatok részére elkülönített költségvetésre,
c) 2 az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának szabályaira,
d) a közterület használatára, valamint a közterületi parkolók üzemeltetésére,
e) az önkormányzati követelések elengedésének eseteire.
(3) A (2) bekezdés c.)-e.) pontjaiban megjelölt eljárásokat külön önkormányzati rendeletek rendelkezik.

II. MÁSODIK RÉSZ

AZ ÖNKORMÁNYZATI VAGYON

2. §

Az önkormányzat vagyonának megoszlása

(1) Az önkormányzat vagyona törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll. Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon az önkormányzat forgalomképtelennek minősülő vagyonából nem kerül meghatározásra.
(2) Az önkormányzati vagyon külön részeként kezelt törzsvagyon tárgyait – általános jellegük szerint - a rendelet 1-2. sz. melléklete tartalmazza forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak szerinti felosztásban.
(3) Önkormányzati üzleti vagyon mindazon vagyontárgy, amely nem tartozik a (2) bekezdésben rögzített törzsvagyon körébe. Az üzleti vagyontárgyak jegyzékét a vagyonkataszteri nyilvántartás tartalmazza.

3. §

Az önkormányzat vagyonára vonatkozó alapelvek

(1) Az önkormányzati vagyon hasznosításának célja az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak hatékony és eredményes ellátása.
(2) A hasznosítás és az értékesítés az önkormányzat kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.
(3) Ingó és ingatlan dolgokra tulajdonjogot a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben (a továbbiakban: Ptk.) meghatározott jogcímen és egyéb jogszabály alapján az önkormányzat, valamint az önkormányzat vagyonkezelő szervei szerezhetnek.

4. §

Az önkormányzati vagyon nyilvántartása

(1) Az önkormányzat ingatlan vagyonát az ingatlanvagyon kataszter tartalmazza, melyet a Hivatal vezet az önkormányzatok tulajdonában lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről szóló 147/1992. (XI.06.) Korm. rendelet előírásai szerint.
(2) 3 A kataszter elkészítéséről, folyamatos vezetéséről, aktualizálásáról továbbá az Önkormányzat tulajdonába kerülő ingatlanok tulajdonjogának az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyeztetéséről, a kataszterben való átvezetéséről a jegyző a Hivatal műszaki munkatársán keresztül gondoskodik.
(3) Ha az Önkormányzat vagyona olyan új vagyontárggyal gyarapszik, amely rendeltetésénél fogva a forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes vagyon körébe tartozna, a szerzéssel egyidejűleg, vagy a szerzést követő testületi ülésen kell dönteni a vagyontárgy minősítésére vonatkozóan. Amennyiben a képviselő-testület a vagyontárgy forgalomképtelenné vagy korlátozottan forgalomképessé minősítése tárgyában nem hoz döntést, a vagyontárgyat az üzleti vagyon részének kell tekinteni.
(4) Az ingatlan vagyonleltár az önkormányzati vagyont a 2. § (2)-(3) bekezdés szerinti bontásban tartalmazza, feltüntetve az ingatlanra esetlegesen bejegyzett terheket is.
(5) Az önkormányzat ingó vagyonát az önkormányzati ingó vagyon nyilvántartás tartalmazza, amelynek vezetéséről és folyamatos aktualizálásáról a jegyző a Hivatal pénzügyi osztályán keresztül gondoskodik, a számviteli törvény előírásainak megfelelően.
(6) Az éves zárszámadáshoz a vagyon állapotáról vagyonkimutatást kell készíteni.

5. §

Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása

(1) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy értékesítésére vagy ellenérték fejében történő hasznosítására és megterhelésére irányuló döntést megelőzően az adott vagyontárgy forgalmi (piaci) értékét az alábbiak szerint kell megállapítani:
a) ingó vagyon esetében, ha az ingó vagyon beszerzési értéke meghaladja a nettó 2millió Ft-ot, 6 hónapnál nem régebbi értékbecsléssel, ez alatti értékű ingó vagyon esetében a nyilvántartási értéket vagy a nyilvánosan hozzáférhető, összehasonlító adatok alapján meghatározható értéket (a kettő közül a magasabbat) kell figyelembe venni;
b) ingatlan vagyon esetén: 6 hónapnál nem régebbi, ingatlanforgalmi értékbecslő által készített értékbecsléssel,
c) értékpapír esetén, amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik, az egyes értékpapír-típusok piacán az értékesítés-, hasznosítás idején kialakult árfolyam alapján,
d) társasági részesedést megtestesítő és egyéb vagyoni értékű jog esetén 6 hónapnál nem régebbi könyvvizsgálói értékelés alapján vehető figyelembe.
(2) Amennyiben az adott vagyontárgy vonatkozásában az értékesítésnél, hasznosításnál rendelkezésre áll az (1) bekezdésben foglaltaknál régebben készült értékbecslés vagy üzleti értékelés, ennek aktualizált változata is elfogadható.
(3) A bérleti, használati jogok ellenértékét a képviselő-testületegyedi határozatával állapítja meg.

III. RÉSZ

RENDELKEZÉS AZ ÖNKORMÁNYZATI VAGYONNAL

6. §

Rendelkezési jogok gyakorlásának általános szabályai

(1) Az Önkormányzatot megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.
(2) A tulajdonosi jogokat a Képviselő-testület, valamint az e rendeletben meghatározott esetekben és mértékben a Polgármester gyakorolja.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzati vagyon egyes tárgyainak használatát költségvetési szerveinek, valamint az e rendeletben foglalt feltételekkel egyéb gazdálkodó szerveinek, mint használóknak, illetve önkormányzati vagyonkezelő szerveknek engedheti át.
(4) A megbízott a tulajdonos nevében a használat jogalapját biztosító szerződés alapján gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat és teljesíti a tulajdonos kötelezettségét.

7. §

Vagyonkezelés és vagyonhasználat

(1) Vagyonkezelői jog a helyi önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva létesíthető.
(2) A vagyonkezelői jog gyakorlására vonatkozó vagyonkezelői szerződést írásba kell foglalni, amelynek megkötése a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. Az önkormányzati vagyon használatának átengedéséről szintén a képviselő-testület dönt, ennek tényéről és feltételeiről külön megállapodás, vagy a társulási megállapodás rendelkezik.
(3) A vagyonkezelői jog a vagyonkezelési szerződés megkötésével keletkezik. A vagyonkezelési szerződés alapján az adott jog jogosultja az ingatlan tekintetében köteles gondoskodni az őt megillető vagyonkezelői jog ingatlan- nyilvántartásba történő bejegyeztetéséről.
(4) Ingatlanra vonatkozó vagyonkezelői jog az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre, a vagyonkezelőt azonban a vagyonkezelési szerződés megkötésének időpontjától kezdve megilletik a vagyonkezelő jogai és terhelik kötelezettségei.
(5) Az önkormányzati vagyonkezelő szervek
a) az önkormányzat vagyonát a kötelező feladatok ellátásához a gazdálkodásra vonatkozó jogszabályok előírásai szerint használhatják,
b) használatukban lévő vagyon számbavételéről a könyvvezetésre vonatkozó jogszabályi előírásoknak és a vagyonkezelő szervek, valamint az önkormányzati vagyonra vonatkozó, Hivatal szabályzatainak megfelelően gondoskodnak.
(6) 4 Az önkormányzati vagyonhasználat szabályait szerződésbe kell foglalni. Az önkormányzat vagyonának használói:
a) Harkányi Polgármesteri Hivatal,
b) Harkányi Óvoda, Mini Bölcsőde és Konyha,
c) a Villányi Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat,
d) Kiss József Könyvtár, Művelődési ház és Sportcsarnok
e) Harkányi Gyógyfürdő Zrt.,
f) Harkányi Városgazdálkodási Zrt.,
g) Baranya Megyei Kormányhivatal Siklósi Járási Hivatal,
h) Klebelsberg Intézményfenntartó Központ,
i) Harkányi Horvát Nemzetiségi Önkormányzat,
j) Harkányi Német Nemzetiségi Önkormányzat,
k) Baranya-Víz Zrt.
l) Harkányi Szerb Nemzetiségi Önkormányzat.
(7) 5 Az önkormányzat vagyonának vagyonkezelője: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ 2017. 01. 01. napjától.
(8) A vagyonkezelő/használó szervek használatába csak a vagyonkezelő/használó szervvel kötött megállapodásban (vagy a szervezet alapdokumentumában) rögzített körű és mértékű vagyon, valamint a költségvetési rendeletben meghatározott pénzvagyon kerül. A használat joga megszűnik, ha a vagyonkezelő/használó szerv az alapító okiratában (alapdokumentumában) megjelölt feladatot már nem látja el.
(9) Amennyiben a vagyonkezelő/használó szervnek a használatába átadott vagyonra feladatcsökkentés vagy egyéb ok folytán nincs többé szüksége, köteles azt haladéktalanul a polgármester felé jelezni.
(10) A vagyonkezelő/használó szervek használatába adott egyéb tárgyi eszközök átadásáról is szerződést (használatba-adási szerződés) kell kötni.

8. § (1) A vagyonkezelő/használó szervek a tulajdonos nevében – a köztük létrejött szerződéssel is összhangban eseti vagy általános meghatalmazás alapján – gyakorolják a tulajdonost a polgári jogi kapcsolatokban megillető jogokat, és teljesítik a tulajdonos ilyen kötelezettségeit.

(2) A vagyon használója (kezelője) jogosult - az alaptevékenység sérelme nélkül –a rendeletben foglalt korlátozásokkal:

a.) a használatában (kezelésében) lévő vagyontárgyak birtoklására, használatára, hasznainak szedésére, birtokvédelemre;
(3) A vagyonkezelő /használó szerv köteles:
a) a rendelkezésére bocsátott pénzeszközzel, a vagyontárgyakkal kapcsolatos fenntartási, üzemeltetési, karbantartási, felújítási feladatokat ellátni;
b) a használatában levőingatlanokra és a 100.000 forint egyedi bruttó nyilvántartási érték feletti tárgyi eszközök karbantartására egyedi ütemezett karbantartási tervet készíteni, és ennek megfelelően a karbantartást költségvetése terhére elvégeztetni. Amennyiben költségvetése erre nem nyújt elegendő fedezetet, köteles azt haladéktalanul a polgármester felé jelezni;
c) gondoskodni a kezelésében levő önkormányzati vagyon nyilvántartásáról, állományváltozásainak átvezetéséről, használatba adott vagyon esetén az átvezetés szükségességének tulajdonos felé történő jelzéséről; vagyonkezelés esetén gondoskodik a tulajdonos felé történő elszámolásról, használat esetén a tulajdonos felé történő beszámolásról;
d) teljesíteni a vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettséget,
e) elszámolni a vagyonnal,
f) teljesíteni a vagyonkezelési szerződésben vagy használati szerződésben vállalt, vagy jogszabály alapján fennálló egyéb kötelezettségeket,
g) gondoskodni a vagyon értékének megőrzéséről, állagának megóvásáról, üzemképes állapotának fenntartásáról.

9. § (1) A vagyonkezelő/használó a vagyonkezelése vagy használata alatt álló vagyonnal az általában elvárható gondossággal köteles gazdálkodni. Az e kötelezettsége megszegésével okozott kárért az önkormányzatnak a polgári jog általános szabályai szerint tartozik felelősséggel.

(2) A vagyonkezelő az általa kezelt vagyonról olyan elkülönített nyilvántartást köteles vezetni, amely tételesen tartalmazza ezen eszközök könyv szerinti bruttó és nettó értékét, az elszámolt amortizáció összegét, az értékben bekövetkezett egyéb változásokat és az elszámolt költségeket.

(3) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződésben meghatározott adattartalommal, évente a tárgyévet követőév január 31-éig, a szerződésben előírt módon és formában köteles adatot szolgáltatni az általa kezelt vagyon változásáról, illetve vagyonkezelői tevékenységéről a képviselő-testületnek beszámolni.

(4) A vagyonkezelő a vagyonkezelési szerződés tartama alatt haladéktalanul köteles tájékoztatni az önkormányzatot, ha:

a) ellene csőd- vagy felszámolási eljárás indul,

b) végelszámolási eljárás kezdeményezésére, vagy a jogutód nélküli megszűntetésére irányuló bírósági vagy hatósági intézkedésre kerül sor,

c) köztartozása több mint 3 hónapja lejárttá vált.

(5) A vagyonkezelő/használó az önkormányzat által elrendelt tulajdonosi ellenőrzést köteles tűrni.

(6) Az ellenőrzést végző személy jogosult:

a) a vagyonkezelés alatt álló vagyonba tartozó ingatlanba, annak helyiségeibe belépni,

b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba – a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával – betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, vagy tanúsítványt készíteni,

c) a vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni.

(7) Az ellenőrzést végző személy köteles:

a) a tulajdonos ellenőrzési tevékenységének megkezdéséről az ellenőrzött szervezet vezetőjét, az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 2 munkanappal tájékoztatni,

b) megállapításait tényszerűen, a valóságnak megfelelően írásba foglalni, és azokat elegendő és megfelelő bizonyítékkal alátámasztani,

c) amennyiben a tulajdonosi ellenőrzés során büntető-,szabálysértési, kártérítési, vagy fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény,mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel, haladéktalanul jelentést tenni az ellenőrzést elrendelőnek,

d) vizsgálati jelentést készíteni, a vizsgálati jelentést az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjének megküldeni.

(8) Az ellenőrzött vagyonkezelő/használó jogosult:

a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,

b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentésre észrevételt tenni.

(9) Az ellenőrzött vagyonkezelő/használó köteles:

a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,

b) az ellenőrzést végző részére szóban, vagy írásban a kért tájékoztatást,felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációba a betekintést biztosítani,

c) az ellenőrzést végző kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentáció teljességéről nyilatkozni,

d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,

e) az ellenőrzés megállapításait, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az önkormányzatot tájékoztatni.

10. § (1) A vagyonkezelő a kezeléséből kivont vagyon önkormányzat részére való birtokba adására köteles, azt nem tagadhatja meg, feltételhez nem kötheti.

(2) A vagyonkezelői jog megszűnése nem veszélyeztetheti a kötelező önkormányzati feladat folyamatos ellátását.

(3) A rendelet 3. számú melléklete tartalmazza a vagyonkezelésbe adott vagyoni kör meghatározását, amelyre a Képviselő-testület vagyonkezelői jogot létesít.

11. §

Eljárás a tulajdonos képviseletében

(1) 6 A hatósági határozattal megállapított vezetékjogi engedély ingatlan-nyilvántartási bejegyzéséhez szükséges megállapodás megkötésekor nettó tízmillió forintot elérő vagy az alatti ellenértékig a Polgármester, a nettó tízmillió forintot meghaladó ellenérték esetén a Képviselő-testület dönt.
(2) 7 A kétoldalú megállapodással létrejövő szolgalmi jogot vagy egyéb használati jogot (továbbiakban együtt: használati jog) alapító megállapodások megkötésekor a legfeljebb nettó tízmillió forintot elérő egyszeri ellenérték, vagy éves használati díj és tíz évet meg nem haladó időtartam esetében a Polgármester dönt. A nettó tízmillió forint értékhatárt meghaladó egyszeri ellenérték vagy éves használati díj esetén – függetlenül az időtartamtól – továbbá ellenérték vagy használati díj nélküli (ingyenes) használati jogról szóló megállapodás megkötéséről a Képviselő-testület dönt.
(3) 8 Az önkormányzati rendelettel elfogadott rendezési terv szerint lefolytatott telekrendezési eljárás során – a közterületből való kivonás megtörténtét követően – a közterületre vonatkozó telekrendezési határozat végrehajtását szolgáló illetve közutak megnyitása során az érintett telektulajdonosokkal szükségessé váló adás–vételi, csere és egyéb megállapodások megkötésekor, nettó tízmillió forint értékhatárig a Polgármester dönt. A nettó tízmillió forint értékhatárt meghaladó adásvételi, csere és egyéb megállapodás megkötéséről a Képviselő-testület dönt.
(4) A Polgármester dönt:
a) önkormányzati tulajdonú ingatlanra vonatkozó fellebbezési jogról történő lemondásról,
b) önkormányzati tulajdonú ingatlannal kapcsolatos tulajdonosi hozzájárulás megadásáról,
c) az Önkormányzat által elrendelt jelzálogjog és elidegenítési illetve terhelési tilalom feloldásáról.

12. §

Az önkormányzati vagyon ingyenes és kedvezményes átengedése

(1) Az Önkormányzat vagyona terhére támogathat:
a) egyházakat,
b) alapítványokat,
c) egyesületeket, más társadalmi szervezeteket,
d) gazdálkodó szervezeteket,
e) más önkormányzatokat, vagy önkormányzati társulásokat,
f) költségvetési szerveket.
(2) A támogatás formái:
a) ingyenes vagy kedvezményes tulajdonba-adás,
b) ingyenes vagy kedvezményes használatba-adás,
c) közérdekű kötelezettség vállalás,
d) alapítvány javára rendelés vagy hozzájárulás,
e) pénzeszköz átadás.
(3) 9 Az egyes támogatásokat és azok mértékét az önkormányzat éves költségvetési rendeletében szabályozza. A külön nem nevesített támogatási igények felmerülése esetén a támogatás odaítéléséről vagy annak elutasításáról az e célra elkülönített költségvetési keret rendelkezésre állása esetén a keret kimerüléséig és legfeljebb nettó tízmillió Ft összegű vagy értékű támogatás esetén a polgármester, egyéb esetekben a Képviselő-testület dönt.
(4) A Képviselő-testület vagy a polgármester az (1) bekezdésben felsorolt szervezeteket a (2) bekezdés szerinti módon abban az esetben támogathatja, ha a támogatott:
a) új munkahelyet létesít, vagy
b) önkormányzati feladat ellátását végzi/veszi át, vagy
c) a város illetve a helyi lakosság érdekeit szolgáló oktatási, kulturális, egészségügyi, szociális és sporttevékenységet folytat, vagy ezekhez a célokhoz kapcsolható helyi rendezvényt szervez, vagy
d) közbiztonsági vagy védelmi feladatot lát el, vagy
e) városfejlesztési feladatot végez.
(5) A nemzeti vagyonba tartozó leselejtezett tárgyi eszközt - amennyiben az a közfeladat ellátásához nem szükséges - a tulajdonosi joggyakorló ingyenesen átruházhatja.

13. §

Felajánlott vagyon elfogadása

(1) Bármely vagyontárgy (ideértve a készpénzt is) tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes felajánlásának elfogadásáról a képviselő-testület dönt.
(2) Nem fogadható el olyan ingyenes vagy kedvezményes felajánlás, amelynek ismert terhei elérhetik, vagy meghaladják az ajándék vagy a hagyaték értékét.
(3) Az Önkormányzat köteles az ingyenesen vagy kedvezményesen felajánlott és elfogadott vagyontárgyat a felajánló által esetlegesen megjelölt vagyonkezelő szerv részére átadni vagy a felajánló által meghatározott célra használni.
(4) 10 Ha a vagyontárgy ingyenes vagy kedvezményes felajánlása az önkormányzat részéről az e rendeletben felsorolt vagyonkezelő részére történik, a Polgármester – nettó tízmillió forintot meghaladó értékű vagyontárgy esetén a képviselő-testület - döntését megelőzően szükséges a vagyonkezelő vezetőjének a nyilatkozata arról, hogy képes-e a felajánlott vagyonhoz kapcsolódó kötelezettségek teljesítésére.

14. §

Az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos perbeli vagy peren kívüli egyezség kötése

(1) 11 Az Önkormányzat vagyonát vagy követelését érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötésére nettó tízmillió forintot meg nem haladó perértékig a Polgármester jogosult.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó perérték esetén az egyezség megkötéséről a Képviselő-testület dönt.

IV. RÉSZ

AZ ÖNKORMÁNYZATI VAGYON HASZNOSÍTÁSA ÉS A TULAJDONJOG ÁTRUHÁZÁS SZABÁLYAI

15. §

Az önkormányzati vagyon hasznosításának és a tulajdonjog átruházásának szabályai az üzleti vagyont érintően

(1) Az önkormányzati vagyontárgy elidegenítése, használatba vagy bérbeadása illetve más módon történő hasznosítása a (4) bekezdésben foglaltak kivételével versenyeztetési eljárás keretében történik.
(2) A versenyeztetési eljárás szabályait ingatlan hasznosítása illetve értékesítése esetén a 4. számú melléklet, ingó dolog vagy más vagyoni értékű jog illetve portfólió vagyon hasznosítása vagy értékesítése esetén a 4/A. számú melléklet tartalmazza.
(3) A (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó önkormányzati üzleti vagyon hasznosítása vagy tulajdonjogának átruházása ún. egyszerűsített eljárással (árverési hirdetmény) történhet. Az egyszerűsített eljárás szabályait az 5. számú melléklet tartalmazza.
(4) Nem kell versenyeztetési eljárást lefolytatni ingó vagyon, vagyoni értékű jog vagy portfólió vagyonhasznosítása vagy tulajdonjogának átruházása esetén, ha az önkormányzati vagyon értéke a nettó négy millió forintot nem haladja meg. Ez esetben a hasznosítás vagy tulajdonjog átruházás a (3) bekezdés szerinti, ún. egyszerűsített eljárás (árverési hirdetmény) keretében történhet. A hasznosítandó vagy elidegenítendő vagyontárgy értékét e rendelet 5. §-ában foglaltak szerint kell megállapítani.
(5) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát átruházni természetes személy vagy átlátható szervezet részére lehet.
(6) A vagyontárgy elidegenítését, használatba vagy bérbeadását illetve más módon történő hasznosítását:
a) a Képviselő-testület és bizottságai;
b) a Polgármester;
c) a Jegyző;
d) az Önkormányzat vagyonkezelő szerve kezdeményezheti.
(7) A versenyeztetési eljárás keretében kiírt pályázatok és az ún. egyszerűsített eljárás is főszabályként nyilvánosak.
(8) Nyilvános pályázat helyett csak abban az esetben írható ki zártkörű pályázat, ha
a) a pályázat tárgyául szolgáló önkormányzati vagyon jellege, jelentősége, valamint annak leghatékonyabb hasznosításával kapcsolatos feladatok megoldása meghatározott ajánlattevők, befektetők, partnerek részvételét teszi szükségessé;
b) önkormányzati érdekek, különösen közszolgáltatások ellátása, vagy üzleti titok megóvása azt indokolttá teszi;
c) kiírásban foglaltak teljesítésére csak meghatározott ajánlattevők képesek.

16. §

Az üzleti vagyon feletti rendelkezési jogok gyakorlása

(1) Az önkormányzati feladatok ellátásában nélkülözhető üzleti vagyonnal vállalkozás végezhető.
(2) Az Önkormányzat csak olyan vállalkozásban vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulás mértékét.
(3) 12 Az Önkormányzat tulajdonába kerülő ingatlan, ingó vagyon és vagyoni értékű jog megszerzéséről, az Önkormányzat tulajdonában lévő ugyanezek elidegenítéséről, bérbeadásáról egyéb módon történő hasznosításáról, megterheléséről, gazdasági társaságba történő beviteléről nettó tízmillió forint értékhatárig a Polgármester, az ezt meghaladó érték felett a Képviselő-testület dönt.

17. §

A forgalomképtelen törzsvagyon feletti tulajdonosi jog gyakorlása

(1) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozik a forgalomképtelenné minősítésre kerülő vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba vétele és önkormányzati tulajdonban lévő vagyontárgynak forgalomképtelenné minősítése.
(2) A forgalomképtelen nemzeti vagyon - a törvényben foglalt kivétellel - nem idegeníthető el, vagyonkezelői jog, jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog, vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével nem terhelhető meg, biztosítékul nem adható, azon osztott tulajdon nem létesíthető.
(3) Az Önkormányzat a forgalomképtelen vagyontárgyak fenntartását és működtetését e rendeletben megjelölt vagyonkezelőkre vagy a 7. § (6) bekezdésében felsorolt vagyonhasználókra bízhatja. A fenntartás és működtetés feltételeiről rendelkező használati megállapodást a Képviselő-testület hagyja jóvá.

18. §

A korlátozottan forgalomképes vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlása

(1) Harkány Város Önkormányzata a tulajdonában lévő korlátozottan forgalomképes – a rábízott vagyonon felüli – vagyont az önkormányzat gazdasági társasága és intézménye szerződés alapján használhatja, kezelheti.
(2) A korlátozottan forgalomképes vagyon
a) zálogjoggal nem terhelhető, kivéve, ha a pályázati úton történő támogatási pénzeszköz átutalásának feltétele a jelzálogjog bejegyzés, mely a támogatás mértékéig jegyezhető be;
b) vállalkozási célra csak a képviselő-testület eseti döntése alapján használható;
c) ingatlan használatának joga csak a képviselőtestület eseti döntése alapján engedhető át;
d) a használat módjának, a működés jellegének megváltoztatásához a képviselő-testület hozzájárulása szükséges.
(3) Az önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő, a költségvetési szerv alaptevékenysége ellátásához nem szükséges vagy feleslegessé váló vagyon tekintetében a képviselő- testület dönt arról, hogy a vagyontárgyat kivonja a költségvetési szerv használatából. A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak kizárólag akkor idegeníthetőek el, ha az adott vagyontárgy a funkció ellátásához, intézmény elhelyezéséhez szükségtelenné vált.
(4) Az önkormányzati intézmény vezetője az alapító okiratban meghatározott tevékenységi körön és vállalkozási tevékenységen belül, az alaptevékenység sérelme nélkül önállóan dönt az önkormányzati költségvetési szervek használatában lévő:
a) ingatlan, ingatlanrész bérbeadásáról.

19. §13

Tulajdonosi jogok gyakorlása gazdasági társaságokban

(1) Gazdasági társaság és nonprofit gazdasági társaság alapítására – az önkormányzati tulajdonrész mértékétől függetlenül – kizárólagosan a Képviselő-testület jogosult.
(2) Ha többszemélyes gazdasági társaságban, nonprofit gazdasági társaságban az önkormányzati tulajdonrész 25 % vagy az alatti, úgy a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) ülésén a tagsági jogokat a polgármester gyakorolja.
(3) Ha többszemélyes gazdasági társaságban, nonprofit gazdasági társaságban lévő önkormányzati tulajdonrész 25 %-nál nagyobb (vagy 25 % + 1 szavazati jog esetén), a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) hatáskörébe tartozó valamennyi kérdésben, a meghozandó döntést megelőzően, az Önkormányzat Képviselő-testülete dönt.
(4) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő egyszemélyes gazdasági társaság, nonprofit gazdasági társaság legfőbb szervének hatáskörébe tartozó kérdésekben a Képviselő-testület, mint az alapító legfőbb szerve dönt.
(5) Az önkormányzat többségi tulajdonában lévő Harkányi Gyógyfürdő Zrt. közgyűlésén az önkormányzat, mint tulajdonos képviseletében a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester jár el.

20. §

Az Önkormányzat vagyonához kapcsolódó egyéb rendelkezések

(1) A Képviselő-testület dönt az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyonnal kapcsolatban:
a) kötvénykibocsátásról,
b) kezességvállalásról,
c) közalapítvány létrehozásáról, alapítványhoz, társadalmi szervezethez való csatlakozásról.

V. RÉSZ

21. §

Záró rendelkezések

(1) A rendeletben használt fogalmak tartalmára vonakozóan elsősorban a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény rendelkezései irányadóak.
(2) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, és ezzel egyidejűleg hatályát veszti Harkány Város Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyonról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 6/2012. (IV.06.) számú rendelete.
(3) E rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
1

Módosította a 2/2021. (III.16.) Önk. rendelet 1.§-a

2

Módosította a 15/2017. (VII. 18.) számú Önk. rendelet.

3

Módosította a 2/2021. (III.16.) Önk. rendelet 2.§-a

4

Módosította a 2/2021.(III.16.) Önk. rendelet 3.§-a

5

Módosította a 15/2017. (VII. 18.) számú Önk. rendelet.

6

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 2.§ (1) bekezdése

7

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 2.§ (2) bekezdése

8

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 2.§ (3) bekezdése

9

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 3.§-a

10

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 4.§-a

11

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 5.§-a

12

Módosította a 17/2020.(X.22.) Önk. rend. 6.§-a

13

Módosította a 15/2019. (XI. 25.) számú Önk. rendelet.

14

Az 1. melléklet a Harkány Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 15.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

A 2. melléklet a Harkány Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 15.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

16

Módosította a 15/2017. (VII. 18.) számú Önk. rendelet.

17

Módosította a 2/2021. (III.16.) Önk. rendelet

18

Módosította a 2/2021. (III.16.) Önk. rendelet

19

Módosította a 2/2021. (III.16.) Önk. rendelet