Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 6/2017 (III.30.) önkormányzati rendelete

Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2017. 03. 31- 2018. 02. 14

Nyírkarász Községi Önkormányzat

Képviselő-testületének

6/2017(III.30.)

önkormányzati rendelete

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról


Nyírkarász Községi Önkormányzat Képviselő-testülete

az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,

a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján

a következőket rendeli el:


I.FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a Képviselőtestület és szervei és bélyegzői


1.§

(1)  Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyírkarász Községi Önkormányzat

(2)  Az Önkormányzat székhelye: 4544 Nyírkarász, Fő út 21.


(3)  A Képviselőtestület szervei:

a)  Nyírkarász község polgármestere (továbbiakban: Polgármester) ,

b)  Nyírkarász község Képviselőtestületének Ügyrendi Bizottsága,

c)  Nyírkarász község Képviselőtestületének Pénzügyi Bizottsága

d)  Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal),

e)  Nyírkarász község jegyzője (továbbiakban: Jegyző).


(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a  

      „Nyírkarász Községi Önkormányzat” elnevezést.

(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarász Község Képviselőtestülete” elnevezést.

(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarász község Polgármestere” elnevezést.

(7) A Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal” elnevezést és a bélyegző sorszámát.

(8) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarász Önkormányzat Jegyzője” elnevezést.



2.Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei

2.§

Az Önkormányzat jelképei:

Nyírkarász község címere, zászlója, azok használatának rendjét a Képviselőtestület külön önkormányzati rendeletben szabályozza.


3.Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek

3.§

  1. Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.nyirkarasz.hu
  2. Az Önkormányzat időszaki lapja a „Karászi Hírlevél”, amely időszakosan jelenik meg nyomtatott formában és az Önkormányzat honlapján. Az Önkormányzat lapja ingyenes.



4.Az Önkormányzat által alapított elismerések

4.§

  1. Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:
  1. Nyírkarász Község Díszpolgára
  2. A Köz Szolgálatáért


(2) Az Önkormányzat által alapított elismerések adományozásával kapcsolatos szabályokat a Képviselőtestület külön önkormányzati rendeletben szabályozza.


II.FEJEZET

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATAI-ÉS HATÁSKÖREI


5.Az Önkormányzat feladata

5. §

  1. Nyírkarász Község Önkormányzatának költségvetési szervei – Polgármesteri Hivatal, Nyírkarászi Óvoda, Idősek otthona Nyírkarász - alkalmazott alaptevékenységeinek kormányzati funkcióit az 1.számú melléklet tartalmazza.



6.A Képviselőtestület átruházott hatáskörei

6.§

  1. A Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át a következő hatásköröket:
  1. a Polgármester saját hatáskörében az Önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben (kivéve törzsvagyon) egyedenként, illetve szerződésenként 500.000 Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat, az általa kötött szerződésekről a képviselőtestületnek utólagosan beszámol.
  2. hatósági szerződések, támogatási szerződések aláírása
  3. közfoglalkoztatással összefüggő pályázatok benyújtásának, és a létszámra vonatkozó munkaerőigény benyújtását, közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók feletti munkáltatói jogkört, önkormányzati közfoglalkoztatás megszervezése, koordinálása,
  4. a közüzemi szerződések (víz, szennyvíz, gáz, villamos energia, szilárdhulladék, telefon, internet) felülvizsgálata, szükség esetén a közbeszerzési értékhatárt el nem érő versenyeztetési eljárás lefolytatása, és ennek eredményeként a vonatkozó szerződések előkészítését, és aláírását.
  5. az önkormányzati költségvetés végrehajtása során dönt az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről, és arról tájékoztatja a Képviselőtestületet
  6. az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1.000.000.- Ft összeghatárig - mely esetenként a 500.000.- Ft összeghatárt nem haladhatja meg
  7. bérleti szerződések aláírása
  8. a foglalkoztatás elősegítése, vállalkozások letelepítése érdekében tárgyalások folytatása, előzetes kötelezettségvállalás
  9. közterület-használati engedélyek kiadása
  10. az Önkormányzattal alkalmazásban álló, kormányzati funkción foglalkoztatott – Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény, a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó - munkavállalók vonatkozásában a munkáltatói jogok gyakorlását
  11. az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek esetében a képviselőtestület hatáskörét, a gazdálkodó szervezetek alapítása, illetve megszüntetése kivételével.
  12. amit a Képviselőtestület külön önkormányzati rendeleteiben és a Közbeszerzési Szabályzatban a hatáskörébe utal.


  1. A Képviselő-testület Pénzügyi Bizottságra ruházza át a következő hatásköröket:


  1. a testületi döntések előkészítése érdekében megvitatják, és állást foglalnak a feladatkörükbe tartozó ügyekben,
  2. közreműködnek a tevékenységi körükhöz tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezeteinek a kidolgozásában,
  3.  beszámolási kötelezettséggel tartoznak működésükről a képviselő-testületnek.
  4. az önkormányzat és intézményeinél véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló tervezeteit,
  5. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
  6. vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati figyelem érvényesítését,
  7. köteles vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közölni,
  8. figyelemmel kíséri nagyobb fejlesztési programok, beruházások folyamatát,
  9. véleményezi a gazdasági program tervezetét,
  10. figyelemmel kíséri a helyi településfejlesztés és településrendezés aktuális feladatait, javaslatot tesz ezek tárgyában
  11. a bizottság ellenőrzi határozatainak és a feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteknek és képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását


  1. A Képviselő-testület az Ügyrendi Bizottságra ruházza át a következő hatásköröket:


  1. közreműködnek a tevékenységi körükhöz tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezeteinek a kidolgozásában,
  2.  beszámolási kötelezettséggel tartoznak működésükről a képviselő-testületnek.
  3. bizottság előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez, kezdeményezheti önkormányzati rendelet alkotását, módosítását. rendelettervezetek véleményezése,
  4. ellátja a Polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatai nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,
  5. kivizsgálja a Polgármester és az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének, valamint méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezést és megállapításait előterjeszti a képviselő-testületnek döntésre,
  6. ellenőrzi az önkormányzati képviselő a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételét, annak igazolását
  7. közreműködik az SZMSZ előkészítésében, vizsgálja a rendelet hatályosulását,  javaslatot tesz a módosítására,
  8. eseti megbízás alapján eljárást folytat egyéb feladat és hatáskörébe tartozó tárgykörben
  9. ellátja a képviselőtestület ülésein a titkos szavazást, és a lebonyolításával kapcsolatos feladatokat,
  10. elbírálja és dönt, a benyújtott a tűzifa támogatás megállapítása iránt benyújtott kérelmekről,
  11. kezdeményezheti a hatályos rendeletek, határozatok felülvizsgálatát, módosítását,
  12. a bizottság ellenőrzi határozatainak és a feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteknek és képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását


7. §

  1. Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására önkormányzati képviselő, Polgármester, Jegyző tehet javaslatot.
  2. Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha azt a képviselő-testület 2/3-a, legalább öt fő kezdeményezi.
  3. Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.


III. FEJEZET

A KÉPVISELŐTESTÜLET MŰKÖDÉSE



  1. A Képviselőtestület összehívása, vezetése

8.§

  1. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.
  2. Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 2 hónap időtartamot meghaladó távollét.


9.§

  1. A Képviselőtestület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
  2. A Képviselő-testület ülését a Nyírkarász Fő út 21 szám alatt lévő Házasságkötő teremben tartja.
  3. A Polgármester dönthet arról, hogy ülést a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínre hívja össze.


10.§

  1. A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
  1. tervezett időpontját,
  2. helyszínét,
  3. a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
  4. az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét.
  1.  A meghívót a Polgármester írja alá.
  2. A Képviselő-testület az üléseit a jogszabályokban foglalt kötelezettségek végrehajtásának figyelembe vételével rendes ülésként, egyebekben rendkívüli ülésként tartja.
  3. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A meghívó megküldése kézbesítő útján (hivatalsegéd), akadályoztatása esetén digitális úton e-mailen keresztül történik.
  4. Rendkívüli ülés esetében ettől a Polgármester eltérhet, ekkor az ülés szóban, telefonon keresztül is összehívható.
  5. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a Polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 3 nappal a Hivatalban lévő hirdetőtáblán.
  6. Az ülésre meg kell hívni:
  1. önkormányzati képviselőket
  2. a Jegyzőt
  3. a napirendi pont előterjesztőjét
  4. a napirend szerinti meghívottat
  5. akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál a Polgármester megítélése szerint szükséges.   
  1. Az ülést határozatképtelenség miatt 3 napon belül változatlan napirenddel össze kell hívni.


11.§

  1. Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a Polgármesterhez, az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal írásban lehet benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslatot.
  2. A Polgármester az indítvány beérkezésétől számított 5 napon belül az ülést legkésőbb az indítványban javasolt időpontra, de legkésőbb 15 napon belüli időpontra hívja össze.
  3. A Polgármester rendkívüli ülést hívhat össze:
    1. Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében,
    2. Törvénymódosítás miatt szükségessé vált rendelet alkotás módosítás érdekében,
    3. Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében,
    4. minden olyan ügyben, amely soronkívüliséget követel


12.§

A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.


13.§

Az ülésvezető jogkörei:

  1. megállapítja az ülés határozatképességét,
  2. javaslatot tesz az ülés napirendjére,
  3. tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
  4. szünetet rendelhet el,
  5. szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
  6. lezárja a napirendi pontok tárgyalását
  7. rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, vagy bármely jelenlévőt
  8. ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
  9. ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe
  10. bezárja az ülést.


14.§

A képviselő-testület ülésén kép és/vagy hangfelvétel készülhet.


8.A tanácskozás rendje

15.§

(1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

  1. polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
  2. beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
  3. a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
  4. a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
  5. határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől bizottsági javaslatra eltérhet.

(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

  1. az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
  2. az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
  3. az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
  4. vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
  5. módosító javaslatok megtétele;
  6. döntés a módosító javaslatokról;
  7. döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,
  1. A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a Jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.


16.§

  1. A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik. 
  2. Egy napirendi pont esetében egy önkormányzati képviselő 3 alkalommal maximum 3 perc időtartamban lehet hozzászólni. A Jegyző jogszabálysértő döntés, vagy működés jelzése tárgyában az adott napirend esetében korlátlan időtartamban hozzászólhat.


  1. A Polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,

b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.

  1. A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a Polgármester biztosítja. Egy napirendi pont esetében egy személy egy alkalommal maximum 2 perc időtartamban lehet hozzászólni.


9.Az előterjesztések

17.§

  1. Előterjesztésnek minősül:

a) a Polgármester, a képviselők, a Jegyző, vagy képviselő-testület bizottsága által javasolt rendelettervezet, határozattervezet

b) beszámoló, tájékoztató és indítvány.

(2) A Képviselőtestület éves munkatervet fogad el.

(3) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

(4)Előterjesztés benyújtására jogosultak:

  1. Polgármester
  2. alpolgármester
  3. jegyző
  4. önkormányzati képviselők
  5. Bizottságok


(5)A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról az 2. melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.

(6)A Bizottságok nyújtják be az átruházott hatáskörükbe tartozó feladatok előterjesztéseit.

(7)A rendelet-tervezetet a Hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

(8)Egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel a Polgármester, a képviselő, a bizottság elnöke szóban vagy írásban sürgősségi indítványt terjeszthet elő, hogy a témát az adott ülésen a Képviselő-testület tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt egyszerű szótöbbséggel dönt. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, az ügyet nem tűzi napirendre.


10.Kérdezési jog és interpelláció

18.§

  1. A képviselők a Polgármesterhez, az Alpolgármesterhez, a Jegyzőhöz, a Bizottsági elnökökhöz önkormányzati ügyekben magyarázat kérése céljából interpellációt intézhetnek, illetve felvilágosítás kérése céljából kérdést terjeszthetnek elő.
  2. Az interpellációt írásban kell benyújtani a testületi ülést megelőzően legalább 3 nappal.
  3. A kérdésre, illetve interpellációra a Képviselőtestület ülésén szóban, illetve ha a kérdés vagy az interpelláció részletesebb vizsgálatot igényel, úgy 15 napon belül írásban kell érdemi választ adni.
  4. Ha az interpelláló a testületi ülésen nincs jelen, akkor interpellációját nem lehet előterjeszteni.


11.Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

19.§

  1. Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
  2. Az alakuló ülés napirendje:
  1. A Helyi Választási Bizottság tájékoztatja a választás eredményéről
  2. Önkormányzati képviselők, Polgármester eskütétele
  3. Az önkormányzati képviselők és a polgármester részére a megbízó-levelek átadása
  4. Polgármester illetményének, költségtérítésének, tiszteletdíjának megállapítása
  1. Az alakuló vagy az azt követő rendes testületi ülésen:
    1. Bizottságok létrehozása
    2. Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálata
    3. alpolgármester megválasztása, eskütétele
    4. alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása
    5. az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló rendelet felülvizsgálata


12.A döntéshozatali eljárás

20.§

  1. A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők kézfelnyújtással közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.
  2. A névszerinti szavazás során a Jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.
  3. Titkos szavazás során előre elkészített szavazólap és urna felhasználásával kell lebonyolítani, úgy hogy a szavazólapon az „igen”, „nem”, „tartózkodom” kifejezés szerepel.


21.§

  1. A Polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról bejelentésük sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű többségű szavazati arány szükséges.
  2. A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.
  3. Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után a Polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

(4)Ha a Képviselő-testület az (3) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz  döntést, vagy szavazategyenlőség alakul ki, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:

  1. törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,
  2. önkormányzat működőképességének megőrzéséhez szükséges döntés.

(5)Minősített többség és név szerinti szavazás szükséges a döntéshozatalhoz az önkormányzati törvényben meghatározott eseteken kívül az alábbi ügyekben:

a) a hitelfelvétel,

b) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaság megszűnésének elhatározása,

c) költségvetési szerv vezetőjének megbízása,

d) az Önkormányzat szabad pénzeszközeinek befektetése, pénzintézeteknél való elhelyezése.

(6) A Polgármester, ha a képviselőtestület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselőtestület a benyújtástól számított 15 napon belül dönt.


22.§

(1) A határozat – a jogszabályban meghatározottakon  túl – tartalmazza

a) a Képviselőtestület döntését,

b) a végrehajtására szolgáló határidőt és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A rendelet-tervezetet az előterjesztések tartalmi követelményeinek megfelelően kell elkészíteni.


(3)A Képviselőtestület határozatának megjelölése:

NYÍRKARÁSZ KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK

…./…év (…hó..nap)

h a t á r o z a t a

az ügy megnevezése-ról/ről


23.§

(1) Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:

a) a Polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a települési képviselők egynegyede,

d) a Bizottságok,

e) a Jegyző,

(2)A Jegyző az önkormányzati rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő   kifüggesztéssel hirdeti ki.

(3) A kihirdetett önkormányzati rendelet 5 napig tekinthető meg a hirdetőtáblán, ezt követően a megtekintést a Jegyzőtől kell kérni.

(4) A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

(5) A Jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet.

(6) Az Ügyrendi Bizottság minden év december 31-ig felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.


(7)A Képviselőtestület rendeletének megjelölése:

NYÍRKARÁSZ KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK

…./…év (…hó..nap)

ö n k o r m á n y z a t i  r e n d e l e t e

az ügy megnevezése –ról,-ről




13.A jegyzőkönyv

24.§

(1)A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv– hangfelvétel, és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján – készül. A jegyzőkönyv egy példányát – kivéve a zárt ülés külön jegyzőkönyvét – a Jegyzőnek az érdeklődők számára hozzáférhetővé kell tenni.

(2)A jegyzőkönyv a Jegyző ügyfélfogadási idejében bármikor megtekinthető, illetve arról a vonatkozó jogszabályok szerinti díj megfizetése ellenében másolat kérhető. 


14.A közmeghallgatás


25.§

A Képviselő-testület legalább évente egyszer közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal a Hivatal hirdetőtábláján, és az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.





IV.FEJEZET

A KÉPVISELŐTESTÜLET SZERVEI


15.A Polgármester, az Alpolgármester

26.§

A Polgármester tisztségét főállásban megbízatásban látja el.


27.§

A Polgármester ügyfélfogadást tart:       Hétfő: 8.00 órától 12.00 óráig


28.§

(1)Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a Polgármester

a)Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében

b)Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében döntést hozhat.

(2)A Polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan

  1. Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében
  2. Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében

    döntést hozhat.


 (3) A Polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében átmeneti intézkedéseket hozzon.


29.§

A Képviselő-testület tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.


16. A Jegyző

30.§

(1)A Jegyző ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára a helyi önkormányzatokról szóló törvény, illetve más jogszabály megállapít. A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott - a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó - jelzési kötelezettségének a döntés meghozatala előtt, vagy ha az később jut a tudomására a tudomásra jutástól számítva haladéktalanul tesz eleget.”

(2) A Jegyzőt eseti távolléte esetén az általa kijelölt köztisztviselő helyettesíti.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Polgármester által kijelölt személy látja el.

(4)A Jegyző ügyfélfogadást tart:       Kedd: 08.00 órától - 12.00 óráig



17.A Bizottságok

31.§ 

  1. Az Ügyrendi Bizottság 3 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő.
  2. A Pénzügyi Bizottság 3 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő.


18.A Polgármesteri Hivatal

32.§

(1)Hivatalos elnevezése: Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal

(2) A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:

Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig

Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig

Szerda: ügyfélfogadás nincs

Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig

Péntek: 7.30 órától – 13.30 óráig.



19.A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

33.§

A képviselő az ülésről való távolmaradását az ülés napján 12.00 óráig a polgármesternek, vagy az ülés vezetőnek köteles bejelenteni.


34.§

(1) A Képviselőtestület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit – többek között: eskü letételének hiánya, személyes érintettség bejelentésének elmulasztása miatt - megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható. A tiszteletdíj csökkentéséről a Képviselő-testület bármely tagjának indítványa alapján a Képviselő-testület határozattal dönt.

(2)Ha a képviselő, a bizottság tagja, a képviselőtestület, illetve a bizottság üléséről távol van, és távolmaradását nem menti ki, az adott havi tiszteletdíj nem illeti meg. A képviselő-testület üléseiről igazoltan csak legkésőbb az ülés napján 12 óráig szóban vagy írásban a polgármesternek történő bejelentés alapján lehet távol maradni. 

(3)A   képviselő az   ülés   megkezdésekor   köteles   a   polgármesternek   bejelenteni,   ha   az   ülés közben     ideiglenesen     vagy   véglegesen     eltávozik.   Igazolatlan     hiányzásnak     számít,   ha   a képviselő testületi   ülés   közben   indoklás   vagy a   polgármesternek   történő előzetes   bejelentés nélkül véglegesen távozik az ülésről.

(4)A távolmaradás tényét  és annak igazoltságát a bizottsági ülés esetén a bizottság elnöke, a képviselő-testületi ülés esetében a polgármester a jelenléti íven rögzíti. A   (3) bekezdésben     foglaltak   ellenőrzése   az   üléseken   készült   jelenléti ívek   illetve az ülésekről     készült   jegyzőkönyvek       alapján   történik,   melyben     fel kell tüntetni   a képviselő érkezésének és távozásának pontos idejét.

IV.FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


35. §

  1. Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
  2. Hatályát veszti a Képviselőtestület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2014. (XI.12.) önkormányzati rendelet.


K.M.F.

            Szalmási József                                            Matyi Andrásné

                polgármester                                                    jegyző


Jelen rendelet kihirdetve 2017. március 30 napján.



                                                                                              Matyi Andrásné

                                                                                                          jegyző


Mellékletek