Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (I.31.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testületi, bizottsági ülésekről történő távolmaradás esetén alkalmazandó szabályok megállapítása érdekében egyes önkormányzati rendeletek módosításáról
Hatályos: 2018. 02. 01- 2018. 02. 01Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (I.31.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testületi, bizottsági ülésekről történő távolmaradás esetén alkalmazandó szabályok megállapítása érdekében egyes önkormányzati rendeletek módosításáról1
Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 3. § és 4. § tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 143. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 28/2012. (VII. 2.) önkormányzati rendelet módosítása
1. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 28/2012. (VII. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SzMSz) „A Képviselő kötelességei” alcíme a következő 15/A. §-sal egészül ki:
„15/A. § A képviselő a képviselő-testület rendes és rendkívüli üléséről történő távolmaradást annak okának megjelölésével az ülést megelőző 24 órával e-mailben köteles bejelenteni a polgármesternél.”
2. § Az SzMSz 71. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
„(3a) A bizottság tagja a bizottsági rendes és rendkívüli üléséről történő távolmaradást annak okának megjelölésével az ülést megelőző 24 órával e-mailben köteles bejelenteni a bizottság elnökénél.”
2. Az önkormányzati képviselő, a nem képviselő bizottsági tag és a tanácsnok tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásairól szóló 33/2014. (XI. 10.) önkormányzati rendelet módosítása
3. § Az önkormányzati képviselő, a nem képviselő bizottsági tag és a tanácsnok tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásairól szóló 33/2014. (XI. 10.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Tiszteletdíj rendelet) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (1) Ha a képviselő a tárgyhónapban tartott képviselő-testületi ülés, - több ülés esetén - ülések döntéshozatalaitól igazolatlanul távol marad, a részére megállapított havi tiszteletdíjat az igazolatlan távolmaradás arányában mérsékelni kell.
(2) A tiszteletdíj (1) bekezdés szerinti mérséklésének mértéke az alapdíj
a) 10 %-a, ha a döntéshozatalok több mint 20 %-ában,
b) 15%-a, ha a döntéshozatalok több mint 25%-ában,
c) 25 %-a, ha a döntéshozatalok több mint 50%-ában
a képviselő nem vett részt.
(3) Ha az állandó bizottság képviselő vagy nem képviselő tagja a tárgyhónapban tartott bizottsági ülés, - több ülés esetén - ülések döntéshozatalaitól igazolatlanul távol marad, a részére megállapított havi tiszteletdíjat az igazolatlan távolmaradás arányában mérsékelni kell.
(4) A tiszteletdíj (3) bekezdés szerinti mérséklésének mértéke az alapdíj
a) 5 %-a, ha a döntéshozatalok több mint 20 %-ában,
b) 7 %-a, ha a döntéshozatalok több mint 25%-ában,
c) 12 %-a, ha a döntéshozatalok több mint 50%-ában
a képviselő vagy az állandó bizottság nem képviselő tagja nem vett részt.
(5) A Képviselő-testület, valamint az állandó bizottság rendes vagy rendkívüli üléséről történő távolmaradást igazoltnak kell tekinteni, ha a képviselő vagy az állandó bizottság nem képviselő tagja
a) a képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármester vagy a bizottság elnöke megbízatása alapján az ülés időpontjában az önkormányzat érdekében feladatot teljesít,
b) a benyújtott orvosi igazolás szerint a képviselő-testületi vagy a bizottsági ülés időpontjában beteg, vagy valamilyen időponthoz kötött egészségügyi ellátásban részesül,
c) írásbeli nyilatkozata szerint közvetlen hozzátartozója elhunyt, és a végtisztesség időpontja egybeesik az ülés időpontjával,
d) állampolgári kötelezettségének tesz eleget, és erről írásbeli igazolást nyújt be,
e) azért nem jelent meg az ülésen, mert annak időpontja a meghívóban szereplő időponthoz képest megváltozott.
(6) A (5) bekezdés szerinti írásbeli igazolást a polgármesternek kell benyújtani azon ülést követő tizenöt napon belül, amelynek napirendjén szereplő döntéshozataltól a képviselő vagy az állandó bizottság nem képviselő tagja távol maradt.
(7) A Képviselő-testület, valamint az állandó bizottság rendkívüli ülése esetén távolmaradást igazoltnak kell tekinteni abban az esetben is, ha a képviselő vagy az állandó bizottság nem képviselő tagja a távolmaradást a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint előzetesen e-mailben bejelenti.
(8) A tiszteletdíj mérsékléséről a polgármester javaslatára a pénzügyekért felelős bizottság dönt. A döntés ellen az érintett a Képviselő-testülethez fordulhat.
(9) A tiszteletdíj mérséklése során a képviselő-testületi és a bizottsági ülésről történő igazolatlan távollét miatti csökkentés mértékét külön-külön kell figyelembe venni.
(10) Nem vehető figyelembe a döntéshozataltól való távolmaradás
a) összeférhetetlenség,
b) ülésenként legfeljebb egy döntéshozatal tekintetében bejelentett politikai tiltakozás
esetében.
(11) Ha a napirendi pont keretében a Képviselő-testület vagy a bizottság több döntést hoz, akkor e § alkalmazásában az egyes napirendi pontok keretében meghozott döntések összességét kell egy döntéshozatalnak tekinteni. A döntéshozataltól való távolmaradásnak minősül, ha a képviselő vagy az állandó bizottság nem képviselő tagja a napirendi pont keretében meghozott bármelyik döntésben nem vesz részt.”
4. § A Tiszteletdíj rendelet 7. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A képviselő-testületi, bizottsági ülésekről történő távolmaradás esetén alkalmazandó szabályok megállapítása érdekében egyes önkormányzati rendeletek módosításáról szóló 2/2018. (I. 31.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban Módr.) hatályba lépését megelőzően tartott ülésről történő távolmaradás miatti tiszteletdíj mérséklés mértékét e rendelet Módr.-rel megállapított 4. § (11) bekezdésére figyelemmel kell meghatározni, ha a pénzügyekért felelős bizottság a Módr. hatályba lépése előtt nem döntött a tiszteletdíj mérsékléséről.”
3. Záró rendelkezések
5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Az önkormányzati rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2018. február 2. napjával.