Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2018. (II. 15.) önkormányzati rendelete
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete 8/2018. (II. 15.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 02. 16- 2018. 03. 29Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2018.(II.15.) önkormányzati rendelete
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete 8/2018. (II. 15.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 02. 16- 2018. 03. 29
Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24. §-a, a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény, valamint Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet alapján Keszthely Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesterre, az önkormányzati hivatalra, és az önkormányzati költségvetési szervekre terjed ki.
2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek külön egy-egy címet alkotnak.
A költségvetés kiadásainak, bevételeinek fő összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, létszámkeret
3. § (1) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2018. évi költségvetésének
a) költségvetési bevételét 3.768.205 eFt-ban,
b) finanszírozási bevételét 3.782.854 eFt-ban,
c) bevételeit összesen 7.551.059 eFt-ban,
azaz hétmilliárd-ötszázötvenegymillió-ötvenkilencezer forintban az 1. melléklet szerint,
d) költségvetési kiadásait 7.512.509 eFt-ban,
e) finanszírozási kiadásait 38.550 eFt-ban,
f) kiadásait összesen 7.551.059 eFt-ban,
azaz hétmilliárd-ötszázötvenegymillió-ötvenkilencezer forintban,
g) költségvetési hiányát 3.744.304 eFt-ban,
azaz hárommilliárd-hétszáznegyvennégymillió-háromszáznégyezer forintban állapítja meg.
(2) Az önkormányzat 2018. évi
a) működési célú költségvetési bevételei: 3.322.926 eFt,
b) működési célú költségvetési kiadásai: 3.240.979 eFt,
c) működési többlet: 81.947 eFt a 2. melléklet szerint.
(3) Az önkormányzat 2018. évi
a) felhalmozási célú költségvetési bevételei: 445.279 eFt,
b) felhalmozási célú költségvetési kiadásai: 4.271.530 eFt,
c) felhalmozási hiány: 3.826.251 eFt a 3. melléklet szerint.
(4) Az önkormányzat 2018. évi költségvetési bevételeiből
a) kötelező feladatok bevétele 1.395.426 eFt,
b) önként vállalt feladatok bevétele 2.372.779 eFt,
c) állami (államigazgatási feladatok) bevétele 0 eFt.
( 5) Az önkormányzat 2018. évi költségvetési kiadásaiból
- kötelező feladatok kiadásai 1.504.666 eFt
- önként vállalt feladatok kiadásai 6.007.843 eFt
- állami (államigazgatási feladatok) kiadása 0 eFt.
(6) Az Önkormányzat a 3.744.304 eFt költségvetési hiányt belső forrásból 3.744.304 eFt előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.
(7) A költségvetési rendeletnek részét képezik az 1-19. mellékletek. Az önkormányzat 2018. évi összes bevétele és kiadása 7.551.059 eFt a 4. és a 7. mellékletek szerint.
4. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszáma 396 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz. Az önkormányzatnál 2 fő választott tisztségviselő létszáma került tervezésre.
(2) Keszthely Város Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak száma 4 fő. Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma 26 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz.
Tartalékokkal való gazdálkodás
5. § (1) Az Önkormányzat megtervezett tartalékainak összege 400.722 eFt.
(2) Az általános tartalék összege: 31.863 eFt. Az általános tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület jogosult dönteni.
(3) A céltartalék összege 368.859 eFt. A céltartalékból 44.400 eFt működési, 324.459 eFt fejlesztési célú tartalék. A céltartalékból
a) lakásépítés, vásárlás, felújítás költségeire 162.652 eFt,
b) Napsugár utcai szociális bérlakások felújítására 11.807 eFt,
c) Keszthelyi Polgármesteri Hivatal évközben felmerülő többletkiadásaira 1.900 eFt,
d) egyéb pályázati költségekre 150.000 eFt fordítható.
(4) A céltartalékok igénybevételére a képviselő-testület előzetes döntése alapján kerülhet sor.
(5) A céltartalékból 500 eFt a polgármester saját hatáskörű felhasználására áll rendelkezésre.
(6) A céltartalékból a képviselő-testület állandó bizottságai jogosultak 42.000 eFt felhasználására a következők szerint:
a) a Városstratégiai Bizottság 5.000 eFt-ot városüzemeltetési feladatokra, a turizmus minőségi fejlesztéseire, és külkapcsolatokra, továbbá 10.500 eFt-ot az egyéni választókerületek között egyenlő arányban a választókerületi elképzelések megvalósítására,
b) az Emberi Erőforrások Bizottsága oktatási, kulturális és szociális feladatokra 6.000 eFt-ot, sporttámogatásra 16.000 eFt-ot, valamint Keszthely Város Önkormányzatának reklám és propaganda kiadásaira 4.500 eFt-ot fordíthat.
(7) Az általános és céltartalék előirányzata felhasználását a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.
6. § (1) Az önkormányzat kiadásait a 8. melléklet, bevételeit az 5. melléklet mutatja be.
(2) A polgármesteri hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kiadásainak részletezését a 9. melléklet, a bevételeit a 6. melléklet szemlélteti.
(3) Keszthely Város Önkormányzata beruházási kiadásait feladatonként a 10. melléklet, felújítási előirányzatait célonként a 11. melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n kívülre a 14. melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n belülre a 15. melléklet mutatja be.
(4) Keszthely Város Önkormányzata egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n belülre a 12. melléklet, az egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n kívülre a 13. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat 2018. évi tervezett közvetett támogatásait a 16. melléklet szemlélteti.
(6) Az önkormányzat többéves kihatással járó várható kötelezettségeit a 17. melléklet mutatja be.
(7) A 18. melléklet az önkormányzat 2018. évi előirányzat felhasználási terve.
(8) A 19. melléklet az Európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projekthez történő hozzájárulásait mutatja be.
Előirányzatok és módosításuk
7. § (1) A meghatározott, kiemelt előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(2) A polgármester és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján a polgármester jogosult a képviselő-testület határozata, valamint a helyi önkormányzati rendeletekben biztosított átruházott hatáskörben hozott döntések szerinti bevételek és kiadások módosítására és az előirányzatok közötti átcsoportosításra. A polgármester által gyakorolt előirányzat módosításokat a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a betervezett kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a (4) bekezdésben foglalt időpontokig előirányzatosítani kell.
(4) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosítási kérelmeiket 2018. május 20-áig, és 2018. augusztus 20-áig, 2018. november 20-áig, az év végi beszámolóhoz szükséges előirányzat módosításokat legkésőbb 2019. január 20-áig kell kezdeményezni a polgármesternél.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján - a jegyző irányításával – az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.
(6) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatják fel. A többletbevételek keletkezéséről készített tájékoztatást legkésőbb tárgyév december 2-áig kell megküldeni a polgármester részére.
(7) A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai a megküldött értesítések alapján, a megküldést követő, soron következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.
Költségvetési szervek finanszírozása
8. § Az önkormányzati költségvetési szervek csak a tényleges pénzügyi szükségleteik, de legfeljebb a képviselő-testület által a 6. sz. mellékletben jóváhagyott irányító szervtől kapott támogatás 1/12 mértékéig terhelhetik meg havonta az önkormányzat költségvetési elszámolási számláját.
Önkormányzati kincstár működtetése
9. § (1) Az önkormányzati kincstárat az önkormányzati hivatal és a számlavezető bank - bevonva az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveket - közösen működtetik.
(2) Az önkormányzati hivatalnak és a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthelynek – a hozzá rendelt költségvetési szervekről elkülönítve - likviditási tervet kell készíteni havonta, amelyet a polgármester részére tárgyhónapot megelőző hónap 15-éig meg kell küldeni.
(3) A likviditási terv összeállításának alapja a költségvetési rendeletben, költségvetési rendelet-módosításban engedélyezett előirányzat.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetének javítása érdekében a kincstári működés rendszerét a számlavezető bankkal közösen szükség szerint módosítsa.
(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknek biztosítaniuk kell a polgármester és az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya köztisztviselői részére a bevételek és kiadások teljesítésének megfigyelését a számlavezető bank rendszere útján.
Az illetmény
10. § (1) A köztisztviselők illetményalapja 2018. január 1-jétől 38.650 Ft. A köztisztviselőket 2018. évben megillető illetménykiegészítés mértékét külön rendelet szabályozza.
(2) A közalkalmazottak bér-, kereset-, és pótléknövekményét az érvényes jogszabályi előírásoknak megfelelően kell biztosítani.
(3) A közalkalmazottak részére – kivéve a GESZ konyhán dolgozó munkavállalókat - étkezési juttatás nem fizethető. A GESZ konyha munkavállalói részére a természetben nyújtott ebéd ÁFÁ-val növelt beszerzési árának 50 %-a étkezési juttatásként biztosítható.
Beszámolási kötelezettség
11. § (1) Ha az önkormányzat költségvetési szerve határidőre nem tesz eleget az éves költségvetési, időközi költségvetési jelentési, időközi mérlegjelentési, beszámolási, az előírt előirányzat-módosítási, továbbá az egyéb jelentési, vagy beszámolási kötelezettségének, a költségvetési támogatás folyósítását - hasonlóan az állami költségvetési előírásokhoz - a polgármester felfüggesztheti.
(2) Feladatelmaradásból származó költségvetési támogatási hányadot a 2018. évi zárszámadási rendelet hatálybalépésével egyidejűleg vissza kell fizetni az önkormányzat fizetési számlájára.
Maradvány megállapítása
12. § (1) A 2018. évi maradvány megállapítása a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv feladata.
(2) Az általános- és célvizsgálatok során a költségvetési szerveknél vizsgálni kell a maradvány megállapításának, felhasználásának végrehajtását.
Kötelezettségvállalás
13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek felhatalmazást kapnak az e rendeletben, illetve a módosításokban meghatározott felújítási és felhalmozási előirányzatok felhasználására.
(2) A feladatok végrehajtása során a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzésekről szóló 19/2007. (IV. 27.) önkormányzati rendelet, továbbá a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény előírásait be kell tartani.
(3) A 2018. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.
(4) Az állami támogatások igényléséhez szolgáltatott adatok helyességéért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az állami támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén a támogatás túllépési összege – annak kamataival együtt – a soron következő költségvetési rendelet módosítás során elvonásra kerül a költségvetési szervtől.
(5) Keszthely Város Önkormányzata nevében pénzügyi teljesítéssel járó kötelezettség csak pénzügyi és jogi ellenjegyzés mellett vállalható.
14. § (1) A lakásértékesítésből származó bevételeket – a kamataival együtt - elkülönített számlán kell gyűjteni. Felhasználásáról a képviselő-testület a jogszabályi előírások betartása mellett jogosult dönteni.
(2) A Széchenyi-terv pályázat támogatásával megvalósult Napsugár utcai szociális bérlakás bevételeit az erre a célra megnyitott elkülönített bankszámlán kell elhelyezni, melyből biztosítani kell a bérlakás fenntartását és felújítását. Az elkülönített számla bevételeiről és kiadásairól 2018. szeptember 30-ig el kell számolni.
(3) A Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI. 12.) önkormányzati rendeletének 22. § (1) bekezdése alapján a Környezetvédelmi Alap összege 2.785 eFt.
15. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) a polgármester rendelkezésére álló céltartalék terhére esetenként legfeljebb 500 eFt összeghatárig intézkedést tegyen. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről az intézkedést követő testületi-ülésen tájékoztatást kell adnia.
(2) Az előirányzat-felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.
Hitel visszafizetési garancia
16. § (1) A képviselő-testület e rendelettel garanciát vállal a 2018. évben felveendő hitelek és azok kamatai törlesztésére, visszafizetésére. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel.
(2) Keszthely Város Önkormányzata kötelezettséget vállal arra, hogy a működési és fejlesztési hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait a futamidő éveiben a felhalmozási kiadásokat megelőzően a költségvetésbe betervezi.
(3) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a 2018. évi költségvetésben a beszámolási rendnek megfelelően szerepelteti az állammal, illetve a pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségét, tartozásait.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövidlejáratú pénzügyi banki eszközökbe fektesse kamat-nyereség céljából.
A költségvetés végrehajtása
17. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit e rendelet és kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Keszthely Város Önkormányzata 2018. évi költségvetésének végrehajtására.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(3) Az önkormányzati hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kötelesek a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési beszámolók és tájékoztatók elkészítésére, és leadására.
(4) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a képviselő-testületet a költségvetés teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.
Pénzeszközök felhasználása
18. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére legfeljebb 500.000 Ft értékhatárig kerülhet sor az önkormányzati költségvetési szerveknél.
Vegyes és záró rendelkezések
19. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit, hogy az önkormányzat pénzügyi alapjait növelő pályázatokat nyújtsanak be.
(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős.
(3) A gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.
(4) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
20. § Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete a városi elismerő címek, kitüntetések és díjak alapításáról, adományozásáról szóló 28/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelete 7. § (4) bekezdés f), g) pontja helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„(4) Az (1) bekezdésben megjelölt kitüntető címekkel együtt oklevél adományozandó és
……
- legfeljebb bruttó 100.000-100.000,-Ft pénzjutalom,
- legfeljebb bruttó 50.000,-Ft pénzjutalom,
.....
adható.”
21. § (1) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2014. (X.22.) önkormányzati rendelete (továbbiakban: SzMSz) 45.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(2) A képviselő-testület bizottságai jogosultak az önkormányzat éves költségvetési rendeletében részükre biztosított pénzösszeget felhasználni az alábbiak szerint:
a.) Városstratégiai Bizottság: városüzemeltetési feladatokra, a turizmus minőségi fejlesztéseire, és külkapcsolatokra, valamint az egyéni választókerületek között egyenlő arányban az egyéni választókerületi elképzelések megvalósítására.
b.) Emberi Erőforrások Bizottsága: szociális, egészségügyi és esélyegyenlőségi feladatokra, oktatási és kulturális feladatokra, valamint az ifjúsággal és a sporttal összefüggő feladatokra, továbbá Keszthely Város Önkormányzata reklám és propaganda kiadásaira.”
(2) Az SzMSz 1. melléklete helyébe jelen rendelet I. MELLÉKLETE lép.
Ruzsics Ferenc | Dr. Horváth Teréz |
polgármester | jegyző |
I MELLÉKLET
(SZMSZ 1. számú melléklete)
Keszthely Város Önkormányzata önként vállalt feladatai
Ssz. | Feladat | Ellátási forma |
Közművelődés | ||
Balatoni Múzeum működtetése | ||
Helyi média működésének elősegítése | Helyi médiumok működési és pályázati támogatása | |
Kulturális alapítványok, civil szervezetek támogatása |
| |
Balaton Kongresszusi Központ és Színház | működési támogatás, rendezvénytámogatás | |
Sport | ||
„Sportiroda” működtetése | a Gazdasági Ellátó Szervezet keretein belül | |
Sportegyesületek, klubok, körök támogatása, sportesemények megrendezése | Pénzügyi támogatás, ill. kedvezményes terem- és pályahasználat | |
Csik Ferenc Tanuszoda üzemeltetése | Keszthelyi VÜZ Nonprofit Kft. üzemeltetésében, tanuszodai úszásoktatás támogatása | |
Ifjúsági feladatok | ||
Ifjúsági feladatok ellátása és a keszthelyi ifjúsági szervezetek támogatása | Keszthelyi Polgármesteri hivatal keretein belül illetve pénzügyi támogatás formájában | |
Városüzemeltetési feladatok | ||
Piac működtetése | Keszthelyi VÜZ Nonprofit Kft-n keresztül, szerződés alapján | |
Egyéb város- és községgazdálkodási feladatok | ||
Balaton-parti szúnyogirtás | ||
Közterületi térfigyelő rendszer működtetése, karbantartása | Évenkénti szerződéskötés és a Zala Megyei Rendőrkapitánysággal kötött együttműködési megállapodás alapján | |
Nyilvános illemhelyek működtetése (bérleti díj, telepítési költség stb.) | Határozatlan idejű szerződés alapján | |
Utcanév-táblák, egyéb tájékoztató táblák kihelyezése és pótlása | ||
Vagyongazdálkodás | ||
Helyiség biztosítása társadalmi szervezetek, gazdasági társaságok és természetes személyek részére | bérlet- ill. térítésmentes használat formájában | |
Lakásgazdálkodás | ||
Lakáshoz jutás támogatása | a Döntőbizottság, az Emberi Erőforrások Bizottsága javaslata alapján, ill. Képviselő-testület által, továbbá lakóingatlan-vásárlás | |
Egészségügyi ellátás | ||
Fogszabályozás működtetése | Egészségügyi vállalkozóval kötött megállapodás útján | |
Egyéb | ||
Bizottságok működtetése | Bizottságok keretein belül | |
Városstratégiai Bizottság | ||
Emberi Erőforrások Bizottsága | ||
Testvérvárosi kapcsolatok fenntartása | Keszthely és Hof van Twente (Hollandia), Boppard (Németország), Alanya (Törökország), Székelyudvarhely (Románia) és Stary Sacz (Lengyelország) közötti kapcsolat ápolása | |
Együttműködési megállapodás | Jedrzejow (Lengyelország), Piwniczna-Zdrój (Lengyelország) - kapcsolatápolás | |
Turisztikai feladatok ellátása | Keszthelyi Turisztikai Egyesület támogatása | |
Nemzeti, nemzetközi és városi ünnepek, rendezvények megtartása | nemzeti, nemzetközi ünnepek Keszthely Város Napja | |
Egyéb rendezvények megtartása | ||
Egyéb szervezetek/feladatok ellátásának támogatása a mindenkor hatályos helyi önkormányzati költségvetési rendelet alapján |
| |
Tagdíjak a mindenkor hatályos helyi önkormányzati költségvetési rendelet alapján |
| |
Önkormányzati képviselők, bizottsági tagok tiszteletdíja és járuléka | ||
Polgármesteri tartalék | ||
Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása | ||
Keszthely és Környéke Kistérségi Többcélú Társulás | ||
Idősek Otthona működtetése | ||
Egészségügyi prevenciós feladatok | Prevenciós keret biztosításával | |
Pályázatok előkészítése, önrésze, megvalósítása | ||
Bűnmegelőzés | ||
Intézmények felújítása |